hotbird na SKY minidish w Polsce (Cyfra+ i N)

Data: 2011-05-15 10:59:45
Autor: Wmak
hotbird na SKY minidish w Polsce (Cyfra+ i N)
bulba <sra1@tata.com> napisał(a): Zadam może naiwne pytanie:
czy poszukiwanie Hotbirda zacząłeś od odpowiedniego skręcenia konwertera?
Na terenie Polski powinno być kilka stopni a w Anglii dla Hotbirda konwerter jest skręcony o ok 20 stopni, zależnie od lokalizacji.

Na stronach kolegi Pastusiaka można znaleźć dokładne informacje.

Data: 2011-05-15 15:17:23
Autor: bulba
W dniu 2011-05-15 12:59,  Wmak pisze:
[...]

Złożyłem wszystko od podstaw. Czyli jest założony 'na prosto'.

Korzystałem też z kalkulatora współrzędnych dostępnych na satkurierze. Wychodzi mi kąt elewacji 40 stopni i azymut 190.

Data: 2011-05-15 16:13:37
Autor: Wmak
[...]

Ustaw w/g pana Pastusiaka:
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/index.html
Znajdziesz gotowe parametry dla Twojego miasta.

Elewacja 40 stopni w Polsce dla Hotbirda to bzdura - nie wiem, jak to wyliczyłeś.
Ustawienie skosu konwertera jest często lekceważone a to jest bardzo istotna regulacja.
"Siła" (zgrubnie) sygnału mało od tego zależy (płaskie maksimum) ale "jakość" (precyzyjnie) jest bardzo na tę regulację wrażliwa (bardzo wąskie optimum).
Dla przykładu dla 60 cm anteny Cyfry, przy ustawieniu pionowym konwertera dekoder "powizyjny" Philipsa pokazuje ok "30" i widać (z zakłóceniami) tylko najmocniejsze kanały SD a po precyzyjnym doregulowaniu (na ok 7 stopni) wskazanie wzrasta do ok "65" i zapewnia to stabilny odbiór wszystkich kanałów SD i HD nawet przy złej pogodzie (oczywiście na dekoderze HD, bo ten stary Philips służy mi tylko za miernik sygnału).

Data: 2011-05-15 21:33:28
Autor: bulba
W dniu 2011-05-15 18:13,  Wmak pisze:

[...]

Głupie pewnie pytanie dot. elewacji.

na tym talerzu, co mam (rodzaj zilustrowany jest tu: http://www.uk-satellite-tv.co.uk/dishalignment.html) jest podziałka. Przy czym, jak zrozumiałem przesłane przez Was materiały, to powinien to być kąt między wysięgnikiem, a prostą prostopadłą do elewacji. Gdy ustawię ten talerz na 0 stopni, to wysięgnik osiąga minusowe kąty (poniżej prostej). Czy zignorować to i wierzyć podziałce? Czy wynika to z rodzaju talerza? (offset)

Data: 2011-05-15 20:13:45
Autor: Wmak
[...]

Wierzyć podziałce.
Na skali ma być ustawiony kąt elewacji a antena ma być założona na dokładnie pionową rurę, skos ok 7 stopni.
Potem powolutku kręcisz wschód - zachód aż znajdziesz sygnał satelity. Kątem wysięgnika ani kątem talerza nie należy się przejmować - w Anglii czasza byłaby ustawiona pionowo, u nas może być po "złapaniu satelity" być odchylona do góry albo w dół.

Data: 2011-05-15 23:27:43
Autor: Jerzy Pastusiak
hotbird na SKY minidish w Polsce (Cyfra+ i N)
bulba:

powinien to być kąt między wysięgnikiem, a prostą
prostopadłą do elewacji
Czy zignorować to i wierzyć podziałce?

Wmak Cie ladnie poprowadzil.
Oczywiscie nalezy wierzyc podzialce.

Ustalenie pochylenia aneteny nie jest proste i zalezy
od konstrukcji anteny.

Sa rozne kontrukcje anten offsetowych.
Zwykle, ale nie zawsze, wysięgnik w przybliżeniu,
wskazuje satelitę.

Przy malych antenach wysiegnik zwykle wskazuje kierunek
znacznie ponizej elewacji satelity. Mozna to zaobserwowac
wyraznie, np. na antenach cyfry. Dobry producent wybija kat elewacji na uchwycie, co bardzo
pomaga w ustawieniu anteny.

W twoim przypadku, powinienes ustawic podzialke na 33 st.,
ustawic skos i ustawic antene na nitke o 12:55, jak:
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html

Bez problemu powinienes zlapac sygnal z HB.

Pozniej mozesz doregulowac.

Pzdr.J.P.

40 - 32 st = 8 st elewacji, to mniej wiecej, tyle
co w azymucie kat miedzy Astra 1 i HB (w Nowym Sączu).

Data: 2011-05-16 08:33:07
Autor: adresss
hotbird na SKY minidish w Polsce (Cyfra+ i N)
On Sun, 15 May 2011 16:13:37 +0000 (UTC), " Wmak"
<w.mak@NOSPAM.gazeta.pl> wrote:

[...]

a pamietacie wiazke punktowa z Astry dla platformy TVP? Tam wszystko
moglo miec wplyw? Wtedy wychodzilo szydlo z worka, jak kto mial
zainstalowana i ustawiona antene.  Kazdy element instalacji mial/mogl
miec wplyw na to, czy dalo sie to ogladac czy tez nie.

Dla odbioru naziemnego wazna jest antena - ktora jest najlepszym
wzmacniaczem. I jak slaby sygnal, to bierze sie w piewszej kolejnosci
dluzsza (bardziej zyskowna) antene, jak dlugi kabel - to lepszy
kabel/zlaczki, lepiej zaprawione....potem wzmacniacz - aby zniwelowac
straty na kablu....i ew. podniesc poziom sygnalu (do rozdzielenia/
mniej czulej glowicy).

Dla odbioru satelitarnego jest podobnie. Lepiej wziac wieksza czasze
niz mniejsza, bo wiecej skupimy sygnalu na wejsciu do konwertera
(porownanie do odbioru naziemnego). Czasza satelitarna tez ma tzw.
zysk wyrazony w dB. Im wieksza tym wiecej. Im wieksza czasza tym mozna
miec "gorszy" konwerter, albo gorzej (mniej precyzjnie) ustawiony. Jak
sygnaly z satelity sa silne,to nie musimy sie wieloma sprawami
przejmowac. Jak warunki sa graniczne, to kazdy element ma wplyw.

Wg mnie w naszych polskich warunkach do odbioru HotBird/Astra antena
80 cm jest optymalna (ale lepiej miec 90 cm). Trzeba takze patrzec w
przyszlosc...i ze operatorzy satelitarni beda kombinowac:

- zmieniac transpondery, satelity: przestawianie programow na inne
transpondery (lepsze/gorzsze) roszady, pojawiaja sie satelity (bo
stare wychodza z uzytku). Wiec nie mozemy miec pewnosci co bedzie za
chwile. I na dzien dzisiejszy na jakiejs tam antenie jest wszystko ok,
ale jutro warunki moga sie zmieniac i bedzie sie czkac.

- zmiany spoosob nadawania: modulacje QPSK, 8PSK.... Na silnych
tranponderach 8psk idzie dobrze, a na slabych qpsk byloby lepsze...

- zmiany FEC na gorszy: 1/2, 2/3, 3/4, 5/6, 7/8 (im bardziej w prawo
tym gorzej - mniej zapasu na matematyczne niwelowanie bledow w
odbiorze  tzw. korekcja).

Wiec jak bedziemy mieli wieksza czasze....to wiele z tych kombinacji
nie wyjdzie na naszym ekranie!

A co do ustawiania czaszy/konwertera, to jak zlapiemy juz sygnal z
satelity, to powinnismy przelaczyc sie na najgorszy tranponder
(najslabszy sygnal i nadawany z najgorszym FEC) i najlepiej w kiepska
pogode i krecac wszystkimi parametrami: azymut, elewacja, skos -
doprowadzic do najsilniejszego i jakosciowo sygnalu. Oczywiscie
najlepiej byloby posiadac miernik sygnalu sat (ale nie wskaznik), na
ktorym cyfrowo byloby widac kilka waznych parametrow (przede wszystkim
BER czyli stope bledow).

Oczywiscie strony Jerzego P. daja nam obraz co gdzie nalezaloby
ruszyc, aby dalo sie odebrac/ogladac sygnal. Ale ja osobiscie jestem
zwolennikiem wiekszych czas. Jest takie przyslowie: "z gowna bata nie ukrecisz".

Pozdro

--
ThinkXtra

Data: 2011-05-16 09:30:27
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik adresss@poczta.pl napisał:
Im wieksza czasza tym mozna miec "gorszy" konwerter, albo gorzej
(mniej precyzjnie) ustawiony.

Z punktu widzenia bilansu mocy na pewno, ale coś mi świta, że mniejsze anteny są bardziej tolerancyjne na błędy ustawienia konwertera, szczególnie gdy używamy "zeza".

Wg mnie w naszych polskich warunkach do odbioru HotBird/Astra antena
80 cm jest optymalna (ale lepiej miec 90 cm). Trzeba takze patrzec w
przyszlosc...i ze operatorzy satelitarni beda kombinowac:

Będą kombinować tak żeby im wyszło lepiej, więc od razu lepiej zaopatrzyć się w antenę metrową, i na razie cieszyć, że podczas deszczu jeszcze coś odbieramy ;-)

Ale ja osobiscie jestem
zwolennikiem wiekszych czas. Jest takie przyslowie:
"z gowna bata nie ukrecisz".

W innej wersji brzmi to "duży może więcej" ;-)

Data: 2011-05-16 12:22:19
Autor: adresss
hotbird na SKY minidish w Polsce (Cyfra+ i N)
On Mon, 16 May 2011 09:30:27 +0200, Bartłomiej Zieliński
<Bartlomiej.Zielinski@polsl.pl> wrote:

Ale ja osobiscie jestem
zwolennikiem wiekszych czas. Jest takie przyslowie:
"z gowna bata nie ukrecisz".

W innej wersji brzmi to "duży może więcej" ;-)

Pewien finasista powiedzial, ze ...lepiej miec dlugi,
.....niz......krotki

--
ThinkXtra

Data: 2011-05-29 20:59:40
Autor: Brooks
hotbird na SKY minidish w Polsce (Cyfra+ i N)
On May 16, 8:30 am, Bartłomiej Zieliński
<Bartlomiej.Zielin...@polsl.pl> wrote:
Użytkownik adre...@poczta.pl napisał:

> [...]

> zwolennikiem wiekszych czas. Jest takie przyslowie:
> "z gowna bata nie ukrecisz".

W innej wersji brzmi to "duży może więcej" ;-)

* Bartłomiej Zieliński            http://www.zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ *
* Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl                         gg:970831  *

Jaskólka wiosny nie czyni ale bocian juz tak. I niech ktos powie, ze
rozmiar ptaka nie ma znaczenia?

Brooks

Data: 2011-05-15 17:42:18
Autor: Jerzy Pastusiak
hotbird na SKY minidish w Polsce (Cyfra+ i N)
bulba:

| Złożyłem wszystko od podstaw. Czyli jest założony 'na prosto'.
| Wychodzi mi kąt elewacji 40 stopni i azymut 190.

Czyli nadal nie poprawili bledow w kalkulatorze.

Powinno byc:
azym. = 10 st W ; elew. = 32,6 st. (!!!!) ; skos = 7 st. prawy

[Obliczanie Azymutu, Elewacji i Skosu]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/

Masz tam tez stosowne obrazki.

Przy czym blad (SatKurier) w elewacji moze byc isotny tylko jezeli
ustawiasz pochylenie wg. podzialki na antenie.

Kierunek 10 st.W wskazuje slonce w Nowym Saczu,
aktualnie o godzinie 12:55
[Kiedy Słońce wskazuje satelitę]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html
-=-=-=-=-=-=-=-=-

"Polskie" transpondery maja czesto tragiczne parametry, bardzo
zla korekcja bledow (FEC=5/6), nienajlepsza wiazke.

Wiec to co napisal Arkady:
Popatrz na ta mapke z wielkim przymruzeniem oka, mialem wczesniej
60cm i mieszkam niby tam gdzie sygnal ma 52 a do dobrego odbioru
bez pikselowy z deszcz musialem kupic 90cm i i tak przy duzej burzy
potrafi zaciac sygnal.
Jest w 100% prawdziwe.

Zobacz czy satelity cos Ci nie przeslania (np. DRZEWO, BUDYNEK) -=-=-=-=-=-=-=-=-
Przy pierwszym ustawianiu pamietaj to co pisze GreGoR:
Gdy decydujesz się na samodzielny montaż - pamiętaj - ZERO POŚPIECHU,
trochę wiedzy też się przyda - NIE LAMENTUJ !!!
i duża DOKŁADNOŚĆ to podstawa sukcesu !!! [Montaż anteny satelitarnej z tunerem platformy n]
http://www.hdtv-sat.eu/teksty,dzial_techniczny,1,1,montaz_anteny_satelitarnej_z_tun,25.html

Pzdr.J.P.

Data: 2011-05-15 16:18:31
Autor: Wmak
Jerzy Pastusiak <pastupam@sci.pam.szczecin.pl> napisał(a):
Czyli nadal nie poprawili bledow w kalkulatorze.

Pisałem do nich w tej sprawie przed prawie czterema laty, widać nikt tam maili nie czyta a ja już więcej nie zaglądałem.
Pozdrawiam,
Wmak

Data: 2011-05-15 20:55:55
Autor: Jerzy Pastusiak
hotbird na SKY minidish w Polsce (Cyfra+ i N)
Witaj :-)

Wmak:

| Pisałem do nich w tej sprawie przed prawie czterema laty, | widać nikt tam maili nie czyta a ja już więcej nie zaglądałem.

Znaczysie, należałoby się włamać i poprawić błędy.
Kilka lat temu. No, cóż było się młodszym.

Wzór jest dosyć prosty. Ktoś, kiedyś pytał na dvhk, więc  podałem coś w Excelu:
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az_el.zip

na stronie:
[Zezowanie w trzech kierunkach]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/4lnb.htm

Bardziej pracochłonna była próba edukacyjnego zilustrowania
podstawowych pojęć: azymutu, elewacji, skosu.
Wiesz, że kiedyś zrozumienie tych pojęć stanowiło problem.

Z doświadczenia wiem, że słowo pisane jest trudne w odbiorze
(percepcji), więc próbowałem obrazkami, dodając różne
fiki-miki, żeby zachęcić młodzież. Troche roboty.

Na moje pocieszenie, strona ta i strona:
[Kiedy Słońce wskazuje satelitę]
http://sci.pam.edu.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html

sa dosyć często odwiedzane.

Wiesz, ostatnio FireFox 4.0.1 dał mi "popalić".
Musialem do kodu wstawić jakieś trywialne błędy składni,
żeby FF cokolwiek liczył.

Pzdr.J.P. ;-)

hotbird na SKY minidish w Polsce (Cyfra+ i N)