ile bar cisnienia zabije opone?

Data: 2017-10-26 14:45:34
Autor: laisar
ile bar cisnienia zabije opone?
W dniu czwartek, 26 października 2017 21:29:47 UTC+2 użytkownik abn...@googlemail.com napisał:
czy jest jakas granica wytrzymalosci opony - w sensie - czy producenci zakladaja jakiegos maksa, rezerwe jakas?

Na każdej oponie podane jest maksymalne dozwolone ciśnienie - np https://motorgiga.com/cargadatos/fotos2/NEUMATICOS/michelin/energy-saver-+-2012/1600px/Michelin-Energy-Saver+018.jpg

"MAX PRESS 350kPa".

Czyli teoretycznie tyle na pewno powinna wytrzymać ta opona w czasie jazdy z indeksową prędkością maksymalną przy maksymalnym obciążeniu w warunkach idealnych.

W starych dobrych czasach w kluczowych dla bezpieczeństwa elementach zakładało się zwykle współczynnik bezpieczeństwa sporo powyżej 2, ale guglanie podpowiada, że obecnie dla opon aut osobowych będzie to realnie raczej ok 1,2-1,5...

Data: 2017-10-26 19:52:22
Autor: Zenek Kapelinder
ile bar cisnienia zabije opone?
Dawne czasy to kiedy? Czterdziesci lat to juz nowe czasy? Bo czterdziesci lat temu wspolczynik bezpieczenstwa w mechanice byl na poziomie 1,20-1,25. Wiecej nie potrzeba bo 1 to wytrzymalosc na najwieksze zalozone obciazenie jakie moze wystapic. Poza tym zawsze zaokragla sie wynik liczenia w gore do pierwszego dostepnego przekroju. Jak z obliczen wyjdzie ze plaskownik ma miec grubosc 5,25 mm to bierze sie plaskownik o grubosci 6mm, bo nie robia plaskownikow co pol milimetra. Z opona jest tak samo, opona sklada sie z normaliow.

Data: 2017-10-27 04:35:23
Autor: laisar
W dniu piątek, 27 października 2017 04:52:24 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
czterdziesci lat temu wspolczynik bezpieczenstwa w mechanice
byl na poziomie 1,20-1,25

Mechanika nie jest jedna. Co innego zębatka rozrusznika skutera, a co innego goleń podwozia samolotu. W niektórych miejscach stare dobre czasy wciąż więc trwają - w zależności od elementu. Np w budownictwie drogowym 3-4, w instalacjach przemysłu chemicznego 5, czy w lotnictwie wojskowym 10.

W niniejszym temacie najważniejsza jest jednak informacja ile ma opona przeciętna opona osobówki - czyli właśnie 1,2-1,5

opona sklada sie z normaliow

Jakich, kupionych na targu arkuszy gumy i motka drutu?

Każda huta chętnie wyciągnie druta dowolnej specyfikacji dla producenta opon, byle zamówienie było odpowiednio duże.

Pewnie podobnie z gumą, ale nawet nie chce mi się sprawdzać, czy te rewolucyjne mieszanki, którymi tak się oponiarze ciągle chwalą, to produkują se sami, czy podzlecają innym dużym zakładom chemicznym.

Data: 2017-10-27 20:15:51
Autor: Shrek
W dniu 27.10.2017 o 13:35, laisar pisze:

Pewnie podobnie z gumą, ale nawet nie chce mi się sprawdzać, czy te rewolucyjne mieszanki, którymi tak się oponiarze ciągle chwalą, to produkują se sami, czy podzlecają innym dużym zakładom chemicznym.

Sami. Przynajmnie olsztyński michelin.

Data: 2017-10-28 21:08:03
Autor: J.F.
Dnia Fri, 27 Oct 2017 04:35:23 -0700 (PDT), laisar napisał(a):
[...]

W zbiornikach cisnieniowych 1.6 :-(
A w linach do wind 12-20 :-)

W niniejszym temacie najważniejsza jest jednak informacja ile ma
opona przeciętna opona osobówki - czyli właśnie 1,2-1,5

Wniosek wyciagniety z tego "max 350" ? To chyba nieuzasadniony ... podlacz do kompresora i zobacz ile
wytrzyma.

Tylko jak pisalem - sila odsrodkowa tez jest olbrzymia.

J.

Data: 2017-10-28 14:02:55
Autor: laisar
W dniu sobota, 28 października 2017 22:08:24 UTC+2 użytkownik J.F.. napisał:
> [...]

> W niniejszym temacie najważniejsza jest jednak informacja ile ma
> opona przeciętna opona osobówki - czyli właśnie 1,2-1,5

Nie, z przejrzenia kilku opracowań na ten temat.

Owo 350 było nominalnym maksimum konkretnej przykładowej opony.

ile bar cisnienia zabije opone?