ile pamieci

Data: 2011-06-06 22:04:44
Autor: Rafał Łukawski
ile pamieci

wiem wiem - pamiec teraz taka droga ze nie warto pytac ... ale w
zasadzie ile RAM wymaga przecietny uzytkownik ?
Jakos nie chce mi sie wierzyc zeby 4GB, no bo co tam trzymac ?

no dobra - przecietny uzytkownik: windows+IE+word+excel+MS
Live+winamp+przegladanie zdjec ze swojego 20M aparatu+ogladanie filmu
- ale to juz alternatywnie z reszta ...

No dobra - powiedzmy ze student i visual studio odpala ..

Nawet z zajecie 1GB trudno mi uwierzyc ..

Dla dos'u/win3.1 wystarczy 4-8MB. Jest tam word/excel itp

Data: 2011-06-06 22:26:30
Autor: RadoslawF
ile pamieci
Dnia 2011-06-06 22:04, Użytkownik Rafał Łukawski napisał:

No dobra - powiedzmy ze student i visual studio odpala ..

Nawet z zajecie 1GB trudno mi uwierzyc ..

Dla dos'u/win3.1 wystarczy 4-8MB. Jest tam word/excel itp

Przeginasz, dla DOSu starczało 512kB, 640 było normą a jak
ktoś miał więcej to trzeba było kombinować żeby jakoś to
wykorzystać.
Starych windowsów nie pamiętam ale im chyba 1MB wystarczał.

Pozdrawiam

Data: 2011-06-06 20:36:38
Autor: Smok Eustachy
ile pamieci
Dnia Mon, 06 Jun 2011 22:26:30 +0200, RadoslawF napisał(a):

[...]

 4. Ze wskazaniem na 8-16.

Data: 2011-06-06 23:16:24
Autor: Rafał Łukawski
ile pamieci
On 2011-06-06 22:36, Smok Eustachy wrote:
[...]

Wowczas dyski byly bardzo wolne, smartdrv (czyli tzw cache robil kolosalna roznice, a tu warto bylo miec ram>1MB)

Windowsy 3.1 mialy juz pamiec wirtualna i wykorzystywaly obszar poza 1MB.

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2011-06-06 23:33:37
Autor: Radosław Sokół
ile pamieci
W dniu 06.06.2011 23:16, Rafał Łukawski pisze:
Windowsy 3.1 mialy juz pamiec wirtualna i wykorzystywaly obszar poza 1MB.

3.0 też... i 386/2.x też :) A w pewnym sensie nawet 1.x :)

Data: 2011-06-07 21:25:59
Autor: DooMiniK
ile pamieci
On 06/06/2011 22:16, Rafał Łukawski wrote:
On 2011-06-06 22:36, Smok Eustachy wrote:
[...]

Rewolucją był w DOSie tryb adresowania wirtualnego, czyli DOS4GW (tak to
się zwało?).

--
Dominik Siedlak (bachus)
bachus(at)post(dot)peel

Data: 2011-07-14 19:52:07
Autor: the_foe
ile pamieci
W dniu 2011-06-07 22:25, DooMiniK pisze:
Rewolucją był w DOSie tryb adresowania wirtualnego, czyli DOS4GW (tak to
się zwało?).

chyba tak. To byla rewolucja w koncu nie trzeba bylo wrzucac sterownikow myszki do upper memmory za pomoca jakis wynalazkow by gra poszla... oj lezka sie kreci za czasami kiedy kumplom robilo menu z wyborem roznych konfiguracji by kazda gierka poszla...

--
the_foe

Data: 2011-06-06 22:53:20
Autor: JoteR
ile pamieci
"RadoslawF" napisał:

Dla dos'u/win3.1 wystarczy 4-8MB. Jest tam word/excel itp

Przeginasz, dla DOSu starczało 512kB,

Owszem nie, przy 512 KB *wolnej* pamięci sporo programów potrafiło już wydziwiać, dopiero ~620 kB wolnej pamięci konwencjonalnej (po upchnięciu DOS-a i sterowników w UMB) dawało odpowiedni komfort. Zresztą w schyłkowym okresie DOS-a większość programów (zwłaszcza gier) i tak wymagało pamięci EMS lub XMS, tak więc już komputery 386 na dzień dobry wyposażano w minimum 2 MiB. 1 MB (wbudowanych) miało na pokładzie już poczciwe AT/286.

640 było normą a jak ktoś miał więcej to trzeba było kombinować żeby
jakoś to wykorzystać.

Kombinowało się nie po to, żeby te 640 KiB wykorzystać, tylko po to, żeby je zwolnić ;->

Starych windowsów nie pamiętam ale im chyba 1MB wystarczał.

Windows 3.0 jeszcze z 1 MiB mi chodziło, aczkolwiek kulawo, bo w trybie standardowym (AT/286), natomiast już 3.1/3.11 na 386 bez 4 MiB to była porażka.

JoteR

Data: 2011-06-06 22:58:43
Autor: M1SLQ
ile pamieci
Przeginasz, dla DOSu starczało 512kB, 640 było normą

Co Ty gadasz, przecież "640 KB wystarczy każdemu"

:-)

Pozdrawiam

Data: 2011-07-19 11:39:41
Autor: ąćęłńóśźż
ile pamieci
Nieprawda, 640 kb to zaledwie 320 stron standardowego tekstu bez jakiejkolwiek kompresji ;-)

-- -- -

Data: 2011-06-07 11:23:36
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
ile pamieci
Dnia 2011-06-06, o godz. 22:26:30
RadoslawF <radoslawf@onet.pl> napisał(a):

Przeginasz, dla DOSu starczało 512kB, 640 było normą a jak
ktoś miał więcej to trzeba było kombinować żeby jakoś to
wykorzystać.

Dla DOS-u i owszem ale dla wielu programów już nie. Kombinowało się nie
jak 640kB wykorzystać ale jak najwięcej pamięci zwolnić. Stąd
mechanizmy przenoszenia wielu rzeczy ponad tą granicę - łącznie z tym
że w ostatnich wersjach MS-DOS (OIDP to od 6.00) pojawiły się narzędzia
do automatyzacji tego mechanizmu dla niezbyt biegłych w samodzielnym
przekazywaniu parametrów startowych za pomocą wpisów w config.sys i
autoexec.bat.

Starych windowsów nie pamiętam ale im chyba 1MB wystarczał.

Do startu i owszem. Do pracy - nie za bardzo. ZTCP to nawet Word 2.0 na
Win3.0 miał przy 1MB problemy z działaniem - często nie dało się
drukować.

Zdrówko

Data: 2011-06-07 11:44:58
Autor: Tomaszek
ile pamieci
W dniu 2011-06-06 22:26, RadoslawF pisze:
Starych windowsów nie pamiętam ale im chyba 1MB wystarczał.

Żeby Ci porównać: to tak jakbyś uruchomił Windows XP ze 128 Mb ramu. Chodzić będzie, ale o komforcie pracy można zapomnieć.

Data: 2011-06-13 00:14:47
Autor: Feromon
ile pamieci

Użytkownik "Rafał Łukawski" <rafalweb@lukawski.pl> napisał w wiadomości news:isjc0m$3k9$1news.onet.pl...

[...]

BZDURA.
DOS świetnie się czuł na 64 MB
Z powodu WINDOWSA 95 musiałem rozszerzać ludziem do 128 MB.
XP raczkował na 256 a z 1GB śmiga jak młodzik.

Pozdrawiam
feromon

Data: 2011-06-13 18:29:32
Autor: JoteR
ile pamieci
"Feromon" napisał:

BZDURA.
DOS świetnie się czuł na 64 MB

Tak samo jak na 0, 64 MiB ;->

Z powodu WINDOWSA 95 musiałem rozszerzać ludziem do 128 MB.

W czasach Windows 95 komputery miały gniazda w najlepszym przypadku 72-pinowe, a moduły SIMM EDO czy FPM miały wówczas oszałamiającą pojemność 16 góra 32 MiB, więc w te 128 MiB dla Windows 95 to raczej średnio wierzę.
A tak w ogóle - Windows 95 świetnie się czuł na 16 MiB, OSR2 już bardziej lubił 32 MiB, a dopiero Windows 98 (a raczej gry) grymasił na mniej niż 64 MiB. Maszyny z 128 MiB do już z NT4 kupowałem.

JoteR

Data: 2011-06-13 21:00:02
Autor: RadoslawF
ile pamieci
Dnia 2011-06-13 18:29, Użytkownik JoteR napisał:

Tak samo jak na 0, 64 MiB ;->

[...]

Były dostępne simy EDO z 64MB i 128MB.
EDO 64MB mam nawet jeszcze w domu.

Pozdrawiam

Data: 2011-06-13 23:59:31
Autor: JoteR
ile pamieci [HTML]
"RadoslawF" napisał:

[...]

Owszem były. Potem. W czasach Windows 95 (czyli w latach 96/97) obsadzało się gniazda modułami 16/32 MiB. O ile kogoś było na to stać. O, właśnie znalazłem elektroniczną wersję faktury z sierpnia 1996 roku. Co prawda mam wrażenie, że ten zakup był do Macintoshy, ale takie same pamięci były i do PC.

      Lp. Nazwa towaru j.m. Ilość Cena netto Wartość netto % Podatek VAT Wartość z VAT       1. Moduł SIMM 1MB 30pin/8bit szt. 24 40,00 zł 960,00 zł 22 211 zł 1 171 zł       2. Moduł SIMM 4MB 30pin/8bit szt. 12 150,00 zł 1 800,00 zł 22 396 zł 2 196 zł       3. Moduł SIMM 4MB 72pin/32bit szt. 1 100,00 zł 100,00 zł 22 22 zł 122 zł       4. Moduł SIMM 16MB 72pin/32bit szt. 6 410,00 zł 2 460,00 zł 22 541 zł 3 001 zł       5. Pamięć EDO 16MB 32bit szt. 2 588,00 zł 1 176,00 zł 22 259 zł 1 435 zł                                 RAZEM 6 496,00 zł 22 1 429,12 zł 7 925,12 zł JoteR

Data: 2011-06-14 00:29:50
Autor: RadoslawF
ile pamieci [HTML]
Dnia 2011-06-13 23:59, Użytkownik JoteR napisał:
"RadoslawF" napisał:

> [...]

wrażenie, że ten zakup był do Macintoshy, ale takie same pamięci były i do

Zmartwie cię, podane przez ciebie lata w Makach to specjalizowane
pamięci które do niczego innego nie pasowały czyli 168 pin DIMM.
Takie simy o jakich rozmawiamy były w starszych maczkach mających
jeszcze procesory motoroli 68xxx.
Kolejna sprawa to simy większe od 32MB było dużo droższe więc
rzadsze oraz mniej eksponowane w reklamach. Na allegro simy do
32MB są bardzo tanie, większe są drogie i rzadko są dostępne.

Pozdrawiam

Data: 2011-06-14 00:54:17
Autor: Animka
ile pamieci [HTML]
"RadoslawF" napisał:

> [...]

rzadsze oraz mniej eksponowane w reklamach. Na allegro simy do
32MB są bardzo tanie, większe są drogie i rzadko są dostępne.

U mnie się walają gdzieś na półce Simy EDO RAM 128 MB.

--
animka

Data: 2011-06-14 08:30:48
Autor: RadoslawF
ile pamieci [HTML]
Dnia 2011-06-14 00:54, Użytkownik Animka napisał:

[...]

Chętnie kupię pod warunkiem że nie są to specjalne wersje do
drukarek i faktycznie mają 128MB.
No i nie pomyliłaś tych simów z SDRAMem jak ten sprzedający:
http://allegro.pl/pamiec-ram-simm-64mb-i-128mb-tanio-i1643824373.html

Pozdrawiam

Data: 2011-06-15 02:46:24
Autor: Animka
ile pamieci [HTML]
W dniu 2011-06-14 08:30, RadoslawF pisze:
[...]

Mogę jeszcze jutro sprawdzić, wyciągnę z szafy i obejrzę. Kości pamięci do komputera chyba jako PC 100. Jedna 128 mb i dwie po 64 mb (chyba) W razie czego pieniędzy nie chcę. Chyba, że ewentualnie za przesyłkę pocztową. Mam jeszcze do kompletu stację dyskietek  z IBM-a, kartę dźwiękową Sound Blaster,  śrubki i jeszcze jakieś detale.

--
animka

Data: 2011-06-15 09:15:58
Autor: RadoslawF
ile pamieci [HTML]
Dnia 2011-06-15 02:46, Użytkownik Animka napisał:

[...]

Daj znać jak wyciągniesz, może zrób jakąś fotkę i podaj do niej
linka.

Pozdrawiam

Data: 2011-06-14 00:57:41
Autor: JoteR
ile pamieci [HTML]
"RadoslawF" napisał:

Zmartwie cię, podane przez ciebie lata w Makach to specjalizowane
pamięci które do niczego innego nie pasowały czyli 168 pin DIMM.

Oj, to chyba już w PowerMacach. Nie pamiętam, co było w Centrisach i Quadrach, ale pamiętam, że pierwsze ich dostawy (1994 r.) przyszły z jednym modułem wielkości 4 MiB (chwilowe braki, bo jakaś fabryka się sfajczyła). Graficy byli wniebowzięci ;-)

Takie simy o jakich rozmawiamy były w starszych maczkach mających
jeszcze procesory motoroli 68xxx.

AFAIR w tym czasie dozbrajane były Mac IIci, stąd chyba te 8-bitowe moduły.
Ale głowy za to nie dam.

Kolejna sprawa to simy większe od 32MB było dużo droższe więc
rzadsze oraz mniej eksponowane w reklamach. Na allegro simy do
32MB są bardzo tanie, większe są drogie i rzadko są dostępne.

Jak przeglądam cenniki i zamówienia z tamtego okresu, to najczęściej natykam się na pozycję "16 MB RAM". Tym rozmiarem raczej trudno dojechać do 128 MiB, stąd mój sceptycyzm w kwestii rozszerzania pamięci w PC do tego rozmiaru z powodu wprowadzenia Windows 95. Ani nie było takiej potrzeby, ani za uzasadnionych ekonomicznie możliwości. W dwa lata później - i owszem.

JoteR

Data: 2011-06-13 19:06:10
Autor: qwerty
ile pamieci
UĹźytkownik "Feromon"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4df53a5c$0$2450$65785112@news.neostrada.pl...
Z powodu WINDOWSA 95 musiałem rozszerzać ludziem do 128 MB.
XP raczkował na 256 a z 1GB śmiga jak młodzik.

Dziwne. Pracowałem na maszynie wyposażonej w 8 MiB ramu (w95).

Data: 2011-07-14 19:52:58
Autor: the_foe
ile pamieci
W dniu 2011-06-13 00:14, Feromon pisze:
XP raczkował na 256

XP da sie uruchomic na 64 MB, przynajmniej podstawke.

--
the_foe

Data: 2011-07-14 21:27:07
Autor: Przemysław Ryk
ile pamieci
Dnia Thu, 14 Jul 2011 19:52:58 +0200, the_foe napisał(a):

W dniu 2011-06-13 00:14, Feromon pisze:
XP raczkował na 256

XP da sie uruchomic na 64 MB, przynajmniej podstawke.

Iiii tam.
http://www.winhistory.de/more/386/xpmini_eng.htm :D

[ Masz ochotę kupić sobie Nokię E52? Usiądź i poczekaj, aż Ci przejdzie.   ]
[ Więcej na http://maverick.jogger.pl/2011/01/21/bez-tytulu/               ]

Data: 2011-07-15 09:06:07
Autor: kamil
ile pamieci
On 14/07/2011 18:52, the_foe wrote:
W dniu 2011-06-13 00:14, Feromon pisze:
XP raczkował na 256

XP da sie uruchomic na 64 MB, przynajmniej podstawke.

Uruchomić i podziwiać tapetę.

--
Pozdrawiam,
Kamil