import z EU

Data: 2010-01-11 20:21:05
Autor: Jacek
import z EU
Witam i proszę o pomoc w rozwiązaniu następującej kwestii:

Polska firma posiadająca europejski NIP ale nie będąca
płatnikiem podatku VAT dokonuje zakupu w normalnym sklepie
w Niemczech i otrzymuje fakturę (rechnung), na której kwotę
składa sie wartośc netto np. 100 EUR i 19% VAT =
= 19 EUR, czyli razem 119 EUR..
Płaci za nią w tym przypadku kwotę brutto.
Zakupiony towar ma zamiar wprowdzic do obrotu w Polsce.

Czy VAT należny do zapłacenia w Polsce po sprowadzeniu towaru
to różnica między podatkami VAT w obu krajach, czyli w tym przypadku 3%,
czy powinna doliczyć całe 22% do kwoty brutto?
Rozumuję, że chodzi o 3%, bo gdyby doliczyła 22%, to zapłaciłaby
VAT dwukrotnie.
Pytam, bo spotkałem dwie różne interpretacje tego problemu.

pozdrawiam
Jacek

Data: 2010-01-11 22:14:39
Autor: cef
import z EU
Jacek wrote:

[...]

Zaraz, zaraz - przecież firma nie jest płatnikiem to co chce naliczać?
(wprawdzie nie chce mi się sprawdzać, czy można dostać
przedrostek PL jako taki podatnik - bo niby po co -ale niech będzie, że można)

Rozumuję, że chodzi o 3%, bo gdyby doliczyła 22%, to zapłaciłaby
VAT dwukrotnie.

Na pewno nie 3%.

Pytam, bo spotkałem dwie różne interpretacje tego problemu.

Możesz podać jakie to interpretacje, bo to bardzo interesujące
jest co ludziska wymyslają.

Data: 2010-01-11 22:26:15
Autor: Tomek
import z EU
Dnia 11-01-2010 o 22:14:39 cef <cezfar@interia.pl> napisał(a):

Jacek wrote:

[...]

Ja trochę nie w temacie bo odnośne usług, ale podmiotowo zwolniony
z VAT, jeśli importuje usługi, to i tak musi naliczyć VAT, wystawić
fakturę wewnętrzną i złożyć VAT-9 (a przynajmniej tak było do 31/12/2009).

--
Tomek

Data: 2010-01-11 23:37:40
Autor: Jacek
import z EU
Ja trochę nie w temacie bo odnośne usług, ale podmiotowo zwolniony
z VAT, jeśli importuje usługi, to i tak musi naliczyć VAT, wystawić
fakturę wewnętrzną i złożyć VAT-9 (a przynajmniej tak było do 31/12/2009).

Zdaje mi się, że o czymś takim mówi księgowa.
Ale z tego wynika, że suma sumarum zapłaci się 41% VAT!
19% przy zakupie i jeszcze dodatkowo 22.

pozdrawiam

Data: 2010-01-11 23:34:40
Autor: Jacek
import z EU

[...]

1. Interpretacja księgowej: doliczyć 22% VAT
2. Kilku innych osób: doliczyć różnice między VAT-em zapłaconym
w Niemczech (19%), a naszym - 22%-owym.

pozdrawiam

Data: 2010-01-12 19:11:11
Autor: cef
import z EU
Jacek wrote:

Pytam, bo spotkałem dwie różne interpretacje tego problemu.

Możesz podać jakie to interpretacje, bo to bardzo interesujące
jest co ludziska wymyslają.

1. Interpretacja księgowej: doliczyć 22% VAT

Jest taka opcja, ale nie doczytałem jeszcze w ustawie po zmianach
czy taki zakup czyni podatnika płatnikiem.
W większości przypadków jest własnie tak, że trzeba doliczyć 22%
do ceny brutto wg ktorej się kupiło.

2. Kilku innych osób: doliczyć różnice między VAT-em zapłaconym
w Niemczech (19%), a naszym - 22%-owym.

Takie coś jest w ogóle niemożliwe, bo niby na mocy jakiego przepisu?
Poza tym podatek od wartości dodanej (ten zagraniczny) to inny podatek
niż nasz podatek od towarów i usług - art 2 definicje
No i kto odprowadza te 19% i do którego urzędu?

Data: 2010-01-13 22:01:42
Autor: Jacek
import z EU

Jest taka opcja, ale nie doczytałem jeszcze w ustawie po zmianach
czy taki zakup czyni podatnika płatnikiem.
W większości przypadków jest własnie tak, że trzeba doliczyć 22%
do ceny brutto wg ktorej się kupiło.

I tak właśnie jest, niestety.
Można potem ewentualnie próbować wystąpić
do zagranicznego sprzedawcy o zwrot zapłaconego VAT-u.

pozdrawiam
Jacek

Data: 2010-01-13 23:02:21
Autor: cef
import z EU
Jacek wrote:

[...]

Do sprzedawcy?
Jak  już to chyba analogicznie jak w drugą strone - czyli
do ichniego US. Ciekawe czy działają jakoś sprawniej niż nasz urząd, który
jest na etapie weryfikacji dokumentów do wniosku składanego w połowie 2005 roku.

Data: 2010-01-12 12:57:08
Autor: ąćęłńóśźż
import z EU
Ale rozumiem, że jeśli towar z kraju UE importuje do Polski użytkownik końcowy nie będący płatnikiem VAT na własne potrzeby
(wyposażenie), i zapłacił firmie z kraju UE fakturę w kwocie brutto z naliczonym ichniejszym podatkiem, to już żadne VAT-y w Polsce
go nie obchodzą?

-- -- -

| Zakupiony towar ma zamiar wprowadzic do obrotu w Polsce.

import z EU