Data: 2013-12-30 15:51:11 | |
Autor: Piotr | |
inwentaryzacja w DG | |
Witam,
1os.DG,KPiR,VAT+UE, rozliczam się kwartalnie, Prowadzę działalność handlową i do tej pory zawsze starałem się żeby nie zostać z żadnym towarem a w tym roku zostało mi trochę towaru i zastanawiam się czy mam robić jakąś inwentaryzację? Znalazłem jeden artykuł (ale bez daty) że obowiązek inwentaryzacji obejmuje tylko tych którzy podlegają ustawie o rachunkowości czyli dochód czy przychód powyżej 1,2mln euro (nie spełniam żadnego z tych). I moje pytanie czy to jest aktualne? Pozdrawiam Piotr |
|
Data: 2013-12-30 16:46:18 | |
Autor: cef | |
inwentaryzacja w DG | |
Piotr wrote:
1os.DG,KPiR,VAT+UE, rozliczam się kwartalnie, Ale po co szukasz artykułów? Przeczytaj rozporządzenie w sprawie prowadzenia KPiR, któreCię dotyczy -możesz zacząć tak od par 27 a potem w objaśnieniach przeczytac jak się ustala roczny dochód. Jednym slowem: nawet jeśli w poprzednich latach miałeś stan towarów na magazynie równy zero, to i tak miałeś obowiązek sprządzania remanentów. Zawsze możesz to jeszcze uzupełnić, bo i tak do prawidłowego obliczenia dochodu za dany rok potrzebować będziesz RÓZNICĘ w stosunku do remanentu ubiegłorocznego. |
|
Data: 2014-01-02 09:15:40 | |
Autor: Piotr | |
inwentaryzacja w DG | |
Użytkownik "cef" napisał w wiadomości:
Ale po co szukasz artykułów? Dziękuję, Zacząłem czytać i oczywiście pojawiają się kolejne pytania na które odpowiedzi jeszcze pewnie nie doczytałem :) Używam programu MałaKsięgowść RP i do tej pory nie wnikałem jak on to liczy - po prostu wprowadzałem dokumenty i tyle. Zastanawiam się czy przy wycenie towaru mam brać tylko cenę zakupu czy powiększać ją o jakąś procentową wartość wynikającą z kosztów ubocznych zakupów (transport)? A jeśli tak to czy to ma być procent wynikający z kosztów z całego roku czy tylko tego konkretnego towaru który mi został? Powyższe moje dylematy wynikają pewnie z tego że na razie nie trawię wogóle par29 pkt4a. Do tej pory wydawało mi się że wydatki dotyczące towarów handlowych (np. transport) zwiększają KUP, a tam piszą o jakimś zmniejszaniu KUP w związku z wydatkami na towary handlowe. Czy ktoś może mi to rozjaśnić na jakimś przykładzie? Chyba że, skoro wydatki związane z towarami (transport) księgowałem w kol.11 to zastosowanie ma pkt 4c tego paragrafu? A jak już uda mi się zrobić tą inwentaryzację to do książki wpisuję ją w kol.13 ze znakiem minus, czy w kol. sprzedaż? Pozdrawiam Piotr |
|
Data: 2014-01-02 23:10:34 | |
Autor: cef | |
inwentaryzacja w DG | |
Piotr wrote:
Zastanawiam się czy przy wycenie towaru mam brać tylko cenę zakupu czy To chyba nie doszedłeś do punktu 20 objaśnień ;-) Powyższe moje dylematy wynikają pewnie z tego że na razie nie trawię Tam bardziej chodzi chyba o manewry dotyczące korekt z tytułu niezapłaconych towarów, które wyrzucasz z kosztów podatkowo jeśli nie zapłaciłeś faktur do 30dni po terminie płatnosci z faktury. A jak już uda mi się zrobić tą inwentaryzację to do książki wpisuję Kolejne punkty objaśnień pkt 21-23 |
|
Data: 2014-01-03 10:47:54 | |
Autor: Piotr | |
inwentaryzacja w DG | |
Użytkownik "cef" napisał w wiadomości:
już doszedłem :)Zastanawiam się czy przy wycenie towaru mam brać tylko cenę zakupu czy też już doszedłem :)Powyższe moje dylematy wynikają pewnie z tego że na razie nie trawię znów doszedłem :)... po raz trzeci ... ale mi dobrze ;-)A jak już uda mi się zrobić tą inwentaryzację to do książki wpisuję A serio to dziękuję bardzo za pomoc, w końcu jakoś przez to przebrnąłem. I niestety moje wcześniejsze kombinowanie żeby nie zostać z towarem na koniec roku wyszło mi bokiem, bo teraz przez to podatek mi wyszedł duży. Pozdrawiam Piotr |
|
Data: 2014-01-03 11:46:50 | |
Autor: cef | |
inwentaryzacja w DG | |
Piotr wrote:
A serio to dziękuję bardzo za pomoc, w końcu jakoś przez to Nie rozumiem. To zostałeś z towarem i podatek wyszedł mały czy nie zostałeś z towarem i podatek wyszedł duży? Przecież powinno być odwrotnie dotkliwe, a nawet podwójnie:-). Pamietam jak kiedyś zakupiłem pod koniec roku towar, którego nie udało mi się wypchnąć przed końcem roku, to nie dosyć, że nie obniżył mi podatku za bieżący rok, to jeszcze kiedy go sprzedałem w styczniu, to był sam przychód ze sprzedaży do opodatkowania, bo kosztów zakupu nie było (remenent do rozliczenia dopiero za kolejny rok) |
|
Data: 2014-01-03 15:37:07 | |
Autor: Piotr | |
inwentaryzacja w DG | |
Użytkownik "cef" napisał w wiadomości:
Nie rozumiem. Ej no chwila bo zaraz się okaże że tylko wydawało mi się że wiem o co chodzi :) Chodziło mi o to że we wcześniejszych latach działalność miałem na tyle niewielką że ponieważ nie wiedziałem jak zabrać się do inwentaryzacji to tak kombinowałem żeby nie zostać z towarem na koniec roku. A w tym roku firma się rozkręciła no i towaru zostało - co w połączeniu z inwentaryzacją początkową równą 0,00 dało mi sporą sumę obniżającą koszty a więc podwyższającą podatek. Chyba że nie... |
|
Data: 2014-01-03 16:37:24 | |
Autor: cef | |
inwentaryzacja w DG | |
Piotr wrote:
Użytkownik "cef" napisał w wiadomości: Dobrze, dobrze. Ale napisałeś wcześniej co innego: że "kombinowałeś żeby nie zostać z towarem" i to Ci bokiem wyszło. Tylko faktycznie zostałeś z towarem a nie bez. No to teraz niespodzianka: jeśli to jakiś jednorazowy "strzał" i sprzedasz to w styczniu, to podatek ponownie jest :-) |
|
Data: 2014-01-03 23:39:14 | |
Autor: Piotr | |
inwentaryzacja w DG | |
Użytkownik "cef" napisał w wiadomości:
No to teraz niespodzianka: jeśli to jakiś jednorazowy "strzał" Nie no, reszte to już kumam. Fajnie by było jak bym sprzedał to w styczniu ale na pewno od razu kupię następną partię - po prostu mam teraz takich klientów dla których muszę trzymać pewien stan aby zapewnić ciągłość dostaw. Jeszcze raz dzięki, Piotr |
|
Data: 2014-01-04 02:42:27 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
inwentaryzacja w DG | |
On Fri, 3 Jan 2014, Piotr wrote:
Użytkownik "cef" napisał w wiadomości: Zawsze jeszcze możesz zarządzić remanent :D (a potem kupić, najwyżej US zarządzi remanent, kolejny :>) pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2014-01-04 01:38:49 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
inwentaryzacja w DG | |
On Fri, 3 Jan 2014, Piotr wrote:
A w tym roku firma się rozkręciła no i towaru zostało - co w połączeniu z inwentaryzacją początkową równą 0,00 dało mi sporą sumę obniżającą koszty a więc podwyższającą podatek. Ten podatek wcześniej obniżyłeś, licząc zakup towaru za koszt uzyskania. A co do zasady, "towar to twój majątek", inaczej mówiąc, dla skarbówki żadna różnica, czy masz pieniądze w kieszeni, czy towar na magazynie. Fakt niezwłocznego zaliczania przy KPiR zakupu towarów w koszty jest pewnym uproszczeniem (przy PK rozlicza się dopiero wraz ze sprzedażą uzyskanych ze sprzedaży towaru przychodów). Ładowanie w magazyn POZORNIE zmniejsza podatek, de facto zaliczki, w momencie sporządzenia remanentu odbija się to czkawką :) Obie strony, i przedsiębiorca i skarbówka, mają możliwość "odwołania się do zasad", czyli zarządzenia formalnego remanentu, skutkującego korektą podatku. pzdr, Gotfryd |