jak banki radzą sobie z peselami osób ur. w XXI wieku?

Data: 2014-07-06 13:52:27
Autor: zarząd komplementariusza
jak banki radzą sobie z peselami osób ur. w XXI wieku?
dla praktycznie wszystkich osób dorosłych (a więc urodzonych 1996 lub wcześniej) pesel składa sie z daty urodzenia i pięciu innych cyfr. Osoby urodzone w XXI wieku (niektóre mają już skończone 13 lat i mogą zakładać "konta młodzieżowe") mają pesel w którym do nr miesiąca dodaje się "20", np. początek peselu osoby urodzonej 14 marca 1901 powinien mieć postać 010314 ale początek peselu osoby urodzonej 14 marca 2001 powinien mieć postać 012314 czy ta okoliczność powoduje jakieś trudności w bankach, czy ktoś zakładając konto np. synowi lub córce miał jakiekolwiek problemy, a jeśli tak to w jakim banku?!

Data: 2014-07-07 01:54:08
Autor: Maseł
W dniu 2014-07-06 22:52, zarząd komplementariusza pisze:
[...]

Najpierw przeczytaj, jak PESEL jest konstruowany:
http://pl.wikipedia.org/wiki/PESEL

A pozniej zatanow sie, czy bank moze sobie pozwolic na jakiekolwiek trudnosci z PESELem

Pozdrawiam

Mariusz Masewicz

Data: 2014-07-07 02:28:58
Autor: Kamil Jońca
jak banki radzą sobie z peselami osób ur. w XXI wieku?
Maseł <mmasel@poczta.onet.pl> writes:

[...]

Najpierw przeczytaj, jak PESEL jest konstruowany:
http://pl.wikipedia.org/wiki/PESEL

A pozniej zatanow sie, czy bank moze sobie pozwolic na jakiekolwiek
trudnosci z PESELem

Pewnie, że może.  Jak zakładałem konto w mbanku to mojego pesla za ChRL
nie chciał przyjąć (problemem było 0 jako ostatnia cyfra, takie mam wrażenie)
Mądralom twierdzącym, że "im działało" mówię, że działo się to w grudniu
2000.
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Data: 2014-07-07 13:58:48
Autor: Maseł
W dniu 2014-07-07 02:28, Kamil Jońca pisze:
[...]

Dokladnie tak - w ostatnich akapitach tego wpisu na wiki jest
wyraznie napisane ze obecnie funkcjonuje tyle osob z blednymi PESELami, ze absolutnie nie mozna traktowac tego numeru, jako "prawdy objawionej". Najczesciej procedura jest taka - walidujemy zgodnie z algorytmem, a jak sie nie waliduje, to operator ma jeszcze raz sparawdzic w dokumencie i kliknac "OK"

Pozdro

Maseł

Data: 2014-07-07 08:37:25
Autor: RobertS
[...]

absolutnie żadnych trudności w kontakcie z bankami urodzenie z XXI w. nie mają

RobertS

Data: 2014-07-07 01:39:06
Autor: zarząd komplementariusza
jak banki radzą sobie z peselami osób ur. w XXI wieku?
chodzi mi o coś takiego. Wypełniam formularz, na podstawie mojego PESEL komputer sam wpisuje sobie datę urodzenia (bo tak napisał program jakiś informatyk)

Dla osoby mającej pesel 960503xxxxx wpisywana jest data 03-05-1996

Dla osoby mającej pesel 012204xxxxx trzeba wpisać datę 03-02-2001

ale komputer bankowy może błędnie wpisywać 03-22-1901 i potem podkreślać na czerwono że nr miesiąca nie może wynosić "22" bo rok ma 12 miesięcy.

Data: 2014-07-07 10:45:49
Autor: Kamil Jońca
zarząd komplementariusza <zarzadkomplementariusza@poczta.pl> writes:

[...]

Sprawdź. Nie sądzę, żeby klienci celowo masowo testowali systemy banków
pod tym kontem :). W końcu rozmawiamy o błędzie w systemie.

KJ

--
http://blogdebart.pl/2012/06/24/hiena/

Data: 2014-07-07 14:01:18
Autor: Maseł
jak banki radzą sobie z peselami osób ur. w XXI wieku?
W dniu 2014-07-07 10:39, zarząd komplementariusza pisze:> chodzi mi o coś takiego. Wypełniam formularz, na podstawie mojego PESEL komputer sam wpisuje sobie datę urodzenia (bo tak napisał program jakiś informatyk)

> [...]
>
> ale komputer bankowy może błędnie wpisywać 03-22-1901 i potem podkreślać na czerwono że nr miesiąca nie może wynosić "22" bo rok ma 12 miesięcy.

Sugerujesz glupi blad softu po stronie banku? nie wierze, zeby testy automatyczne tego nie wychwycily. A jezeli nie wychwycily, to raczej nie chce miec do czynienia z bankiem napedzanym softem o takiej jakosci...

Pozdro

Maseł

Data: 2014-07-07 05:16:44
Autor: zarząd komplementariusza
jak banki radzą sobie z peselami osób ur. w XXI wieku?
Sugerujesz glupi blad softu po stronie banku?

dokładnie o to mi chodzi

nie wierze, zeby testy automatyczne tego nie wychwycily. A jezeli nie wychwycily, to raczej nie chce miec do czynienia z bankiem napedzanym softem o takiej jakosci...

właśnie taki jest sens zakładania tego wątku

Data: 2014-07-07 16:07:12
Autor: Maseł
jak banki radzą sobie z peselami osób ur. w XXI wieku?
W dniu 2014-07-07 14:16, zarząd komplementariusza pisze:>> Sugerujesz glupi blad softu po stronie banku?

> dokładnie o to mi chodzi

> właśnie taki jest sens zakładania tego wątku

A jak od poczatku proboje Ci udowodnic, ze nie odkryles Ameryki i PESELe w bankach powinny byc obslugiwane zgodnie z naleznym im szacunkiem :_)

Jak juz wiesz - problem z PESELami (nieunikalnosc, niewalidowalnosc, ....) jest znany "od zawsze" - wiec wiekszosc softu, ktora te pesele przyjmuje powinna byc przygotowana na ich "niewalidowalnosc" i na pelna obsluge wiazania daty urodzenia z pierwszymi 6 cyframi tego numeru (choc i tu w przrodzie wystaepuja bledne przypisania)... Co ciekawe, jak rejestrowalem oba swoje dzieciska w urzedzie, to za kazdym razem (rok 2005 i 2010) mialem wyklad na temat tego, ze to 20 to do numeru miesiaca dodaje sie prawidlowo. Po czym ja robilem paniusi wyklad z historii tego identyfikatora i z tego jak on dziala w praktyce. W obu przypadkach mina paniusi - bezcenna.

Podejrzewam, ze na ta chwile ciezko jest w bankach znalezc soft, ktory bedzie mial taki problem... Poza systemami obslugujacymi "rzesze" wspisow typu PESEL pewnie znadziesz takie, ktore maja problem z datami po roku 2000, czy innymi walidacjami.

Pozdro

Maseł

Data: 2014-07-07 19:57:21
Autor: Robert Tomasik
jak banki radzą sobie z peselami osób ur. w XXI wieku?

W XX wieku istniał ten sam problem z osobami urodzonymi w XIX wieku. Tam się odejmowało 80.

Data: 2014-07-07 11:12:54
Autor: zarząd komplementariusza
jak banki radz� sobie z peselami os�b ur. w XXI wieku?
teoretycznie, problem ur. w XIX w. nie przeminął - można mięć 115 lat i żyć.
oczywiście są to pojedyncze jednostki, nie koniecznie fani bankowości ;)

Data: 2014-07-08 00:48:03
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "art3k" <artek@usunto.wro.vectranet.pl> napisał w wiadomości news:lpenre$lh9$1node2.news.atman.pl...
[...]

Wiesz, osoba urodzona w styczniu miała w PESEL 81 - no to chyba odejmowało jednak.

Data: 2014-07-08 01:29:21
Autor: Maseł
W dniu 2014-07-08 00:48, Robert Tomasik pisze:
[...]

1 - 80 = ???

A moze jednak:
"dla osób urodzonych w innych latach niż 1900 – 1999 dodawane są do numeru miesiąca następujące wielkości:
     dla lat 1800-1899 - 80
     dla lat 2000-2099 - 20
     dla lat 2100-2199 - 40
     dla lat 2200-2299 - 60
"

Pozdro

Maseł

Data: 2014-07-08 07:03:39
Autor: Michal Tyrala
On Tue, 8 Jul 2014 00:48:03 +0200, Robert Tomasik wrote:

> dodawało ...

 Wiesz, osoba urodzona w styczniu miała w PESEL 81 - no to chyba odejmowało  jednak.

1 - 80 = 81?

Z plusem to jednak lepiej wygląda :-)

--
Michał

wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

Data: 2014-07-08 09:07:28
Autor: Kamil Jońca
Michal Tyrala <wiesiu@bdm.com.pl> writes:

> dodawało ...

 Wiesz, osoba urodzona w styczniu miała w PESEL 81 - no to chyba odejmowało  jednak.

1 - 80 = 81?

Z plusem to jednak lepiej wygląda :-)

Mam wrażenie, że  jednak Robert pisze o transformacji PESEL -> data
urodzenia. A cała reszta o data urodzenia -> pesel
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Data: 2014-07-07 22:10:08
Autor: Maseł
jak banki radzą sobie z peselami osób ur. w XXI wieku?
W dniu 2014-07-07 19:57, Robert Tomasik pisze:> Użytkownik "zarząd komplementariusza"
> <zarzadkomplementariusza@poczta.pl> napisał w wiadomości
>
> W XX wieku istniał ten sam problem z osobami urodzonymi w XIX wieku. Tam
> się odejmowało 80.

Dodawalo...

Od takiego na przyklad grudnia ciezko jest odjac 80 :-)

Pozdro

Maseł

Data: 2014-07-07 02:15:13
Autor: zarząd komplementariusza
jak banki radzą sobie z peselami osób ur. w XXI wieku?
nie ma w Polsce masowego zwyczaju obchodzenia "trzynastki" (jak jak świętuje się "osiemnastkę"), a tym bardziej nikt nie kojarzy 13 urodzin z wizytą w banku. Ubankowienie młodziezy jest (strzelam) kilkuprocentowe. Ale nawet te 10 czy 20 tysięcy klientów młodzieżowych musiało chyba być jakoś "zauważone" przez informatyków bankowych. Bo gdyby nawet z tych 10.000 tylko 1.000 upierało się przy założeniu konta i składało reklamacje, to każdy bank powinien mieć ponad setkę informacji że "coś nie gra". No i minęło już 18 miesięcy odkąd tacy klienci zaczęli sie pojawiać.

Data: 2014-07-07 13:28:38
Autor: J.F.
jak banki radzą sobie z peselami osób ur. w XXI wieku?
Dnia Mon, 7 Jul 2014 02:15:13 -0700 (PDT), zarząd komplementariusza
[...]

Moglo tez nie byc problemu.
a) informatycy sprawdzaja tylko sume kontrolna PESEL i datami sie nie
interesuja,

b) przeczytali specyfikacje dokladnie, i daty dzialaja dobrze.

J.

Data: 2014-07-11 15:04:26
Autor: 666