[Gazownia] jak chodzić z kijkami

Data: 2014-04-28 15:04:43
Autor: Henek Dąbrowski
[Gazownia] jak chodzić z kijkami
W dniu 2014-04-28 12:14, Olin pisze:

Widziałem też ojca nordic walking. Co prawda tylko na filmie, ojciec jest
oczywiście Finem, nazywa się Marko Kantaneva i w 1997 roku napisał
broszurkę o pożytkach z chodzenia z kijami, która była bardzo popularna.

Nic nie rozumiem.
Około roku 1990 wsiadłem zimą z kumplem do autobusu w Zagórzu, kilka osób zachodziło w głowę po co nam kijki ( teleskopowe zresztą! ) jak nie mamy nart. Ktoś nas nawet zapytał czy narty mamy też składane :-D

Pzdr Henek

Data: 2014-04-29 12:20:06
Autor: Olin
Dnia Mon, 28 Apr 2014 15:04:43 +0200, Henek Dąbrowski napisał(a):

[...]

Po pierwsze, w 1990 chodziliście mało profesjonalnie, w dodatku po górach.
Po drugie, w takim Zagórzu to na pewno nie był żaden nordic-walking.

Marko Kantaneva najpierw badał, potem robił notatki, a dopiero na końcu
publikował. Wszystkiego można się dowiedzieć z wywiadu, który, o dziwo,
można przeczytać bez wykupionego abonamentu Piano:
http://chodzezkijami.pl/interviews/14
"Wszystko zaczęło się w roku 1991 kiedy to byłem Physical Education Teacher
(nauczycielem wychowania fizycznego), pewnego dnia zaproponowałem parę
kijków do chodzenia moim młodym podopiecznym i odkryłem, że bardzo im się
to podoba, zacząłem robić o tym notatki. W 1994 roku, w sportowym
instytucie rozpocząłem badania. Zacząłem tworzyć całą koncepcje, która w
1996 była już gotowa. Przedstawiłem rezultaty badan swoim profesorom. To
była cześć mojej pracy magisterskiej. Następnie trafiłem na Fińską
organizację wolontariatu (zwaną Centralnym Stowarzyszeniem dla Sportu i
Rekreacji), która organizowała rekreacje właśnie na świeżym powietrzu.
Prezes tego stowarzyszenia dowiedział się i mocno zainteresował moją pracą.
Poproszono mnie o zrobienie odniesień do moich badań by stworzyć na ich
podstawie publikacje, w kwietniu mój rękopis był gotowy. Nosił on nazwę w
języku fińskim ?Sauvakävely? (co oznacza CHODZENIE Z KIJAMI)."
"W tym samym czasie współpracowałem już ze stowarzyszeniem które miało
oddziały w całej Finlandii, dlatego upowrzechnianie NW w Finlandii odbywało
się momentalnie. Nordic Walking był w gazetach, telewizji, lokalnych
radiach - dosłownie wszędzie. Następnego lata 1997 roku kije EXEL-a były
już gotowe, wszystkie były produkowane według mojej koncepcji. Tekst
marketingowy użyty w opisie kijów był tekstem z mojej pracy. Także
wszystkie projekty Nordic Walking na całym świecie bazują na moich
badaniach."

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

ubóstwie."
autor nieznany

http://picasaweb.google.com/gtracz64

Data: 2014-05-02 15:47:36
Autor: Titus Atomicus
[Gazownia] jak chodzić z kijkami
In article <1lit4j8gubtdk.145ipbmdb33zq$.dlg@40tude.net>,
 Olin <kuku@adres.w.stopce> wrote:

> [...]
Po drugie, w takim Zagórzu to na pewno nie był żaden nordic-walking.

Marko Kantaneva najpierw badał, potem robił notatki, a dopiero na końcu

E, ja tez uwazam, ze ten marko Kantaneva tez nic nowego nie wymyslil, poza tym, ze trafil do wyobrazni milionow.

A mi sie przypomina, ze moda na chodzenie z kijkami zaczela sie w Tatrach chyba na poczatku lat 90 (moze ktos mnie skoryguje?)
I tez na poczatku bylo to przyjmowane z lekcewazeniem.
Ja jak ide z ciezkim plecakiem i pod gorke mam obowiazkowo kijki.

Ale do tego calego nordic-walkingu podchodze sceptycznie, zwlaszcza jak widze tych nordic-walkerow, ktorym placza sie kijki miedzy nogami.
A w najlepszym przypadku wykonuja tymi kijkami calkiem symboliczno-magiczne ruchy.
Ale doceniam wklad nordic-walkingu w propagowanie spacerow na swiezym powietrzu - pewnie wielu z tych nordic-walkerow bez calej tej otoczki nie ruszylaby sie z domu...

PS u mnie w Gorach Falenickich tez jest Zagorze.
--
TA

[Gazownia] jak chodzić z kijkami