jak najprościej spiąć 2 laptopy w "sieć"

Data: 2010-12-18 13:19:54
Autor: Piotr Wozniacki
jak najprościej spiąć 2 laptopy w "sieć"
Muszę wypróbować działanie pewnej swojej aplikacji na pewnym "gołym" komputerze, którego z pewnych wzgledów nie mogę po prostu przywieźć do domu. Planuję więc udać się do "miejsca jego pobytu" ze swoim laptopem, na którym mam tę aplikację zainstalowaną wraz z serwerem licencji. Tego ostatniego nie mogę po prostu zainstalować na "badanym" komputerze, bo działa on w oparciu o klucz, generowany przez Producenta aplikacji pod konkretny nr MAC - ale jest to server sieciowy, zatem spięcie mojego laptopa i tegoż kompa powinno załatwić sprawę (tzn. apikację zainstaluję na tamtym kompie, ale licencję będzie brał z mojego lapka prez LAN).

W związku z tym pytanie do Pana: nie wiem, czy na miejscu zastanę sieć LAN, do której wystarczyłoby wpiąć oba kompy. Nie posiadam kabla skrętki, którym możnaby spiąć oba kompy bezposrednio... Czy zatem wystarczy, jeżeli zabiorę se sobą router Linksys (seria WRT, z wi-fi), i dwa krótkie kable? Na miejscu nie chciałbym żadnych niespodzianek - co jeszcze więc powinienem mieć ze sobą? Czy komputery się zobaczą, gdy oba wepnę do routera (Internet nie jest mi potrzebny)? Trzeba będzie im zapewne przypisać IP na sztywno (np. 198.162.1. 5 i 192.168.1.6), czy lepiej to zrobic inaczej? Jak?

A można dwa komputery zestawić w LAN bez routera, uzywając ich kart wi-fi? Nigdy tego nie robiłem, więc prosze o wyczerpujący "przepis" :)

Bardzo prosze o podpowiedź. Pozdrawiam

Piotr

Data: 2010-12-18 13:58:58
Autor: MC
Użytkownik "Piotr Wozniacki" <p.wozniacki@wp.pl> napisał w wiadomości news:4d0ca6ea$0$27043$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Jakiego Pana pytasz?

[...]

Ruter nie jest potrzebny wystarczy spiąć oba komputery jednym kablem. Kiedyś był problem z krosowaniem takich łaczy, ale to od dawna odbywa się automatycznie. W normalnych ustawieniach (automatyczne pobieranie adresu IP) i braku serwera dhcp powinien zadziałać mechanizm AutoIP, czyli obie maszyny powinny przybrać adresy z puli 169.254.*.* z maską 255.255.0.0. To wystarczy, żeby się wzajemnie widziały.
Aktualny adres IP komputera znajdziesz na wiele sposobów. Szczegóły zależą od systemu operacyjnego.
Równie dobrze możesz te adresy wymusić wpisując je do właściwości kart sieciowych. Tylko pamiętaj o odpowiedniej masce, która musi przepuszczać ruch od jednego do drugiego.

Data: 2010-12-18 09:27:53
Autor: Pszemol
"MC" <m5c@go2.pl> wrote in message news:ieib6j$bs7$1node1.news.atman.pl...
Ruter nie jest potrzebny wystarczy spiąć oba komputery jednym kablem.
Kiedyś był problem z krosowaniem takich łaczy, ale to od dawna odbywa się automatycznie.

Poważnie? To znaczy od jak dawna? Nie słyszałem o tym...
W hubach, switchach - owszem, ale aby płyty główne i karty NIC
miały automatyczną zmianę krosowania to nie słyszałem.

Data: 2010-12-18 18:02:19
Autor: Przemys³aw Ryk
jak najpro¶ciej spi±æ 2 laptopy w "sieæ"
Dnia Sat, 18 Dec 2010 09:27:53 -0600, Pszemol napisa³(a):

Powa¿nie? To znaczy od jak dawna? Nie s³ysza³em o tym...
W hubach, switchach - owszem, ale aby p³yty g³ówne i karty NIC
mia³y automatyczn± zmianê krosowania to nie s³ysza³em.

AFAIK to gigabitowe karty sieciowe bez problemu radz± sobie z po³±czeniem
kablem crossowanym i standardowym. AFAIK.

--
[ Przemys³aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Tylko g³upcy siê nie zmieniaj±.                            (G. Zapolska) ]

Data: 2010-12-18 18:03:22
Autor: Marcin Stankiewicz
jak najpro¶ciej spi±æ 2 laptopy w "sieæ"
Dnia Sat, 18 Dec 2010 09:27:53 -0600, Pszemol na pl.comp.pecet napisa³(a):

Powa¿nie? To znaczy od jak dawna? Nie s³ysza³em o tym...

Od jakich¶ 5 lat ...

m.stankiewicz na pomarañczka [ czyli orange ].pl
"Dania jest wiêzieniem. William Shakespeare (1564 - 1616)"

Data: 2010-12-18 11:44:12
Autor: Pszemol
"Marcin Stankiewicz" <e-mail@w.sigu.invalid> wrote in message news:n1nr21w58z6o$.10j8px8gntvya$.dlg40tude.net...
Dnia Sat, 18 Dec 2010 09:27:53 -0600, Pszemol na pl.comp.pecet napisa³(a):

Powa¿nie? To znaczy od jak dawna? Nie s³ysza³em o tym...

Od jakich¶ 5 lat ...

Jest jaki¶ ³atwy sposób na sprawdzenie czy karta X obs³uguje
t± funkcjê krosowania? Oczywi¶cie bez samego sprawdzania
kablem nieskrosowanym z drugim kompem :-)))

Data: 2010-12-18 18:52:23
Autor: maX
jak najpro¶ciej spi±æ 2 laptopy w "sieæ"

U¿ytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:iei6qd.8jg.0poczta.onet.pl...
[...]

Po³±cz skrosowanym kablem t± kartê ze starym hubem/switchem nie obs³uguj±cym "de-krosowania". Jesli po³±czenie sie wynegocjuje (czyli nastapi dekrossing) to znaczy ze dokona³a go karta sieciowa (bo hub tego nie zrobi³). A jesli karta dokona³a dekrossingu to znaczy ¿e dokona te¿ autokrossingu przy po³±czeniu z drugim kompem zwyk³ym kablem.

Data: 2010-12-18 12:27:50
Autor: Pszemol
"maX" <averwywalto@interia.pl> wrote in message news:ieiscj$5e9$1atena.e-wro.net...
[...]

Chodzi³o mi w³a¶nie o jaki¶ sposób bez sprawdzania z kablami,
hubami, switchami czy innymi laptopami... :-)
Jaka¶ opcja typu "ipconfig /cross" albo co¶ w tym stylu.

Data: 2010-12-18 19:06:47
Autor: Marcin Stankiewicz
jak najpro¶ciej spi±æ 2 laptopy w "sieæ"
Dnia Sat, 18 Dec 2010 11:44:12 -0600, Pszemol na pl.comp.pecet napisa³(a):

Jest jaki¶ ³atwy sposób na sprawdzenie czy karta X obs³uguje
t± funkcjê krosowania?

Sprawdziæ czy ma Auto MDI-MDIX ? Opis producenta, program diagnostyczny.

m.stankiewicz na pomarañczka [ czyli orange ].pl
"Lenistwo idzie tak wolno, ¿e nêdza je dogania. Benjamin Franklin"

Data: 2010-12-18 18:41:51
Autor: Piotr Wozniacki

"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:iehuqp.3ko.0poczta.onet.pl...
[...]

Mam tę przewagę nad wątpiącymi, że ... nie jestem obciążony żadną praktycznie wiedzą na ten temat:)

W związku z tym spróbowałem (jeden komputer - z mobo Asus sprzed 4 lat, na nim 2x Marvell Yukon Gigabit Ethernet; drugi komputer - laptop Sony Vaio sprzed 3 lat) - i połączyły się bez problemów.

Licencję rzeczonej aplikację jeden serwuje drugiemu aż miło... Tylko musiałem pogrzebać w Viścianym firewallu (ciekawe - przy "normalnym" połączeniu przez router, procesy i usługi Flex- serwera były odblokowane. hmmm.)

Data: 2010-12-19 13:43:13
Autor: animka
W dniu 2010-12-18 18:41, Piotr Wozniacki pisze:
W związku z tym spróbowałem (jeden komputer - z mobo Asus sprzed 4 lat, na
nim 2x Marvell Yukon Gigabit Ethernet; drugi komputer - laptop Sony Vaio
sprzed 3 lat) - i połączyły się bez problemów.

Jesli chodzi o ten kabel, to czy to był kabel do internetu, czy jakiś inny?
Pytam, bo może sama któregoś dnia będę chciała tę "sztuczkę" zastosować.

--
animka

Data: 2010-12-19 13:58:18
Autor: Piotr Wozniacki

"animka" <animka@to.nie.ja.wp.pl> wrote in message news:iekul7$r5j$1node1.news.atman.pl...
[...]

ok. 2-metrowy kabelek, który był w komplecie z moim routerem Linksys.

Data: 2010-12-19 14:01:45
Autor: Piotr Wozniacki

"Piotr Wozniacki" <p.wozniacki@wp.pl> wrote in message news:4d0e0169$0$27031$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Oczywiście z wtykami RJ-45, zapomniałem dodać:)

Data: 2010-12-19 14:49:35
Autor: animka
W dniu 2010-12-19 13:58, Piotr Wozniacki pisze:
ok. 2-metrowy kabelek, który był w komplecie z moim routerem Linksys.

Czyli taki jak u mnie - do internetu. W routerze mam 2 szt.

--
animka

Data: 2010-12-19 17:14:23
Autor: 666
jak najpro¶ciej spi±æ 2 laptopy w
Masz w routerze 2 szt. internetu?
Ho, ho, ho...

-- -- -

Data: 2010-12-19 18:30:13
Autor: animka
W dniu 2010-12-19 18:14,  666 pisze:
Masz w routerze 2 szt. internetu?
Ho, ho, ho...

Internet jeden, ale kable do internetu dwa.
Mam router i bramkÄ™ voip.

--
animka

Data: 2010-12-19 19:14:25
Autor: qwerty
jak najprościej spiąć 2 laptopy w "sieć"
Użytkownik "animka"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:iekul7$r5j$1@node1.news.atman.pl...
Jesli chodzi o ten kabel, to czy to był kabel do internetu, czy jakiś inny?
Pytam, bo może sama któregoś dnia będę chciała tę "sztuczkę" zastosować.

Po co od razu kabel. Wystarczy przewód.

Data: 2010-12-20 00:41:11
Autor: animka
W dniu 2010-12-19 19:14, qwerty pisze:
[...]

Wszystko jedno jak sobie nazwiesz.

--
animka

Data: 2010-12-23 05:52:59
Autor: Mateusz
jak najpro¶ciej spi±æ 2 laptopy w "sieæ"
A ja bym w ogóle z domu nie wychodzi³ tylko postawi³ wirtualn±
maszynkê.

Data: 2010-12-18 14:01:40
Autor: Leszek K.
jak najpro¶ciej spi±æ 2 laptopy w "sieæ"
Dnia Sat, 18 Dec 2010 13:19:54 +0100, Piotr Wozniacki napisa³(a):

Muszê wypróbowaæ dzia³anie pewnej swojej aplikacji na pewnym "go³ym" komputerze, którego z pewnych wzgledów nie mogê po prostu przywie¼æ do domu. Planujê wiêc udaæ siê do "miejsca jego pobytu" ze swoim laptopem, na którym mam tê aplikacjê zainstalowan± wraz z serwerem licencji. Tego ostatniego nie mogê po prostu zainstalowaæ na "badanym" komputerze, bo dzia³a on w oparciu o klucz, generowany przez Producenta aplikacji pod konkretny nr MAC - ale jest to server sieciowy, zatem spiêcie mojego laptopa i tego¿ kompa powinno za³atwiæ sprawê (tzn. apikacjê zainstalujê na tamtym kompie, ale licencjê bêdzie bra³ z mojego lapka prez LAN).

W zwi±zku z tym pytanie do Pana: nie wiem, czy na miejscu zastanê sieæ LAN, do której wystarczy³oby wpi±æ oba kompy. Nie posiadam kabla skrêtki, którym mo¿naby spi±æ oba kompy bezposrednio... Czy zatem wystarczy, je¿eli zabiorê se sob± router Linksys (seria WRT, z wi-fi), i dwa krótkie kable? Na miejscu nie chcia³bym ¿adnych niespodzianek - co jeszcze wiêc powinienem mieæ ze sob±? Czy komputery siê zobacz±, gdy oba wepnê do routera (Internet nie jest mi potrzebny)? Trzeba bêdzie im zapewne przypisaæ IP na sztywno (np. 198.162.1. 5 i 192.168.1.6), czy lepiej to zrobic inaczej? Jak?

A mo¿na dwa komputery zestawiæ w LAN bez routera, uzywaj±c ich kart wi-fi? Nigdy tego nie robi³em, wiêc prosze o wyczerpuj±cy "przepis" :)

Bardzo prosze o podpowied¼. Pozdrawiam

Piotr

Przy w miarê nowych komputerach (~5 lat) mo¿na po³±czyæ kablem bez
przeplotu (karty same to skoryguj±). Jak we¼miesz router i masz w³±czone
DHCP na nim to i adresów nie bêdziesz musia³ ustawiaæ. Na wifi to ju¿ nie
tak pewne. Jedna z kart musi "umieæ" dzia³aæ w trybie AP.

Data: 2010-12-18 14:49:05
Autor: Piotr Wozniacki
jak najprościej spiąć 2 laptopy w "sieć"

Dzięki Panowie (oczywiście, w pierwszym poście nie miałem na myśli żadnego, konkretnego "Pana" :)).

SpróbowaÅ‚em zasymulować sytuacjÄ™ w warunkach domowych, używajÄ…c zwykÅ‚ego kabla (nie skrÄ™tki, i bez routera) - dwa kompy siÄ™ dogadaÅ‚y. Na obu jest ten sam OS  (Vista x64) - mam nadziejÄ™, że obecność Win7 na tym "badanym" komputerze, a Visty - na moim laptopie, nie bÄ™dzie przeszkodÄ….

Wesołych Świąt życzę!

Piotr

Data: 2010-12-18 09:29:01
Autor: Pszemol
jak najprościej spiąć 2 laptopy w "sieć"
"Piotr Wozniacki" <p.wozniacki@wp.pl> wrote in message news:4d0cbbd2$0$27027$65785112news.neostrada.pl...
używając zwykłego kabla (nie skrętki, i bez routera)

?? :-)

Data: 2010-12-18 16:32:45
Autor: Piotr Wozniacki

"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:iehust.aj4.0poczta.onet.pl...
"Piotr Wozniacki" <p.wozniacki@wp.pl> wrote in message news:4d0cbbd2$0$27027$65785112news.neostrada.pl...
używając zwykłego kabla (nie skrętki, i bez routera)

?? :-)

Serio - IP pobierany automatycznie na obu kartach.

Data: 2010-12-18 09:38:35
Autor: Pszemol
"Piotr Wozniacki" <p.wozniacki@wp.pl> wrote in message news:4d0cd41e$0$27023$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Zabawne dla mnie było użycie określenia "zwykłym kablem, nie skrętką".
Bo zwykły kabel CAT5 do Ethernetu jaki użyłeś jest właśnie nazywany
skrętką, bo ma wewnątrz 8 drutów poskręcanych w 4 pary, "skrętki" :-)
To jak te druciki są połączone pomiędzy dwiema wtyczkami na końcach
sprawia że kabelek jest prosty lub skrosowany, ale oba są wciąż skrętkami.

Data: 2010-12-18 16:46:46
Autor: Piotr Wozniacki

"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message news:iehves.6q4.0poczta.onet.pl...
[...]

Zgoda - rzadko mam z tym do czyienia, więc właściwe nazewnictwo nie weszło w krew :)

Oczywiście chodzi o kabel zwany skrętką, i oczywiście miałem na myśli prosty, nie skrosowany.

Data: 2010-12-18 20:20:33
Autor: MC
Użytkownik "Piotr Wozniacki" <p.wozniacki@wp.pl> napisał w wiadomości news:4d0cbbd2$0$27027$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Wypróbuj rewelacyjny moim zdaniem pomysł maX-a z wpisaniem odpowiedniego MAC-a do karty odpowiedniego komputera. Wtedy nie będziesz potrzebował drugiego komputera.

Data: 2010-12-18 17:19:01
Autor: maX
[...]

Nie wiem czy taki trik (zainstalowanie programu na jednym kompie, a pobieranie licencji z innego) przejdzie.
Natomiast numer MAC możesz sobie zmienić w kilka sekund (to standardowa opcja w każdej praktycznie karcie sieciowej).

W związku z tym pytanie do Pana: nie wiem, czy na miejscu zastanę sieć LAN, do której wystarczyłoby wpiąć oba kompy. Nie posiadam kabla skrętki, którym możnaby spiąć oba kompy bezposrednio...

Jeśli przynajmniej jeden z tych kompów jest w miarę nowy (tzn. z w miarę nową kartą sieciową), to kabel zwykły, nie musi być krosowany.

Czy zatem wystarczy, jeżeli zabiorę se sobą router Linksys (seria WRT, z wi-fi), i dwa krótkie kable?

To ostateczność, gdyby okazało sie że jednak musi być kabel krosowany (bo oba kompy mają stare karty sieciowe), a miałbyś tylko zwykły.

[...]

Nic nie wpisuj, żadnych numerów DHCP, TCP, maski, czy cokolwiek innego. Kompy same powinny się znaleźć (nieraz składałem takie pary, nigdy nic nie wpisywałem). Chyba że sie nie znajdą, dopiero wtedy wpisuj na sztywno.

A można dwa komputery zestawić w LAN bez routera, uzywając ich kart wi-fi? Nigdy tego nie robiłem, więc prosze o wyczerpujący "przepis" :)

Połączenie Ad-Hoc, to jest bezprzewodowy odpowiednik połączenia kablowego dwóch komputerów bez routera.

[...]

Nie będzie, nie powinno być problemów nawet jakby na tym kompie był Win98.

Data: 2010-12-21 15:31:49
Autor: Remek
jak najprościej spiąć 2 laptopy w "sieć"
Użytkownik "Piotr Wozniacki" napisał:

Nie posiadam kabla skrętki ...

Jeśli po drodze do owego serwera nie jesteś w stanie kupić kawałka kabelka
za kilka zł, to ja bym na miejscu admina/właściciela tego serwera nie
dopuśił Cię do niego i odesłał do szkoły.

Remek

jak najprościej spiąć 2 laptopy w "sieć"