jak "naprawić" dysk?

Data: 2019-01-12 00:41:50
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
jak "naprawić" dysk?
Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 11 Jan 2019 21:38:47 +0100  doszła do mnie wiadomość  <q1auso$d19$1@dont-email.me>  od ToMasz <tomasz@poczta.fm.com.pl>  :
witam
mam dysk, samsung 1 tera. podczas "skanowania" programem Victoria, ujawniają się niepewne sektory.  w większości przypadków ich czas odczytu to więcej niż 100 milisekund, a czasem mają status "bad" i są nienaprawialne (nie wiem z jakiej przyczyny). co ciekawe, mimo ze jest ich ze 30 "powolnych" (w tym czasem 3-5 bad), to wszystkie są na samym początku, w pierwszym procencie skanowania, jeśli to tak można obrazowo nazwać. Są tam od lat i pozostawiałem tam puste miejsce, wykorzystując zdrowe 99% dysku. W związku z niepewną kondycją dysku, nie chcę na nim trzymać ważnych danych, wsadziłem go do rejestratora monitoringu. ale rejestrator kasuje wszystkie partycje i zakłada swoją na cały dysk. obejmując niepewne sektory.
Pytanie.
Czy jest możliwe zmniejszenie powierzchni dysku o jeden procent, tak aby programy do partycjonowania widziały tylko zmniejszona powierzchnie?
Co zrobiłem:
Próbowałem wszystkiego co znalazłem na hirens boot, ale nie widzę w zawartych programach takiej opcji. o ile pamiętam z dawnych czasów, popsuć trwale dysk można było za pomocą mhdd. ale niestety mhdd nie "widzi" dysków podłączonych przez sata z załączoną opcją ahci. niestety, wszystkie moje kompy mają ahci na stałe. mhdd z opcją - wgraj sterowniki do usb - zawiesza komputery (bo podpiąłbym dysk przez kieszeń usb).
Jakiś inny program? Czy wogóle mhdd dałby radę? Bo jeśli tak, to może poszukam wśród znajomych starego kompa z ahci/legacy ide
jakieś inne rozwiązania poza zezłomowaniem dysku?

Jakie są wartości atrybutów SMART 05, C5 i C6?
Jeśli C5=0, to nie ma się czym specjalnie przejmować(chyba, że 05 jest
wysoki).
Jeśli C5>0, to może to:
https://www.hdat2.com/

ToMasz