jak odpowiedzieć na wezwanie kontrolera?

Data: 2010-08-08 13:43:14
Autor: Michał Grzelak
jak odpowiedzieć na wezwanie kontrolera?
Delfino Delphis pisze:
Zdarza się czasem, że kontroler woła nas od czapy samym callsignem, bez podawania instrukcji.

To po co w takim razie woła? Z resztą to nie ważne, jak woła, trzeba się odezwać.

> W jaki sposób powinniśmy odpowiedzieć? Mnie się zawsze
wydawało, że odpowiadamy swoim callsignem mówiąc 'go ahead' czy z polskiego 'nadawaj'.

Uważam, że to bardzo dobry pomysł. Można też w odpowiedzi rzucić:
- Read you 5 - po naszemu - Słyszę na pięć

Ostatnio jednak instruktor powiedział mi, że to błąd. A wy jak uważacie?

A powiedział dlaczego? Jeśli to błąd, to co według niego należy zrobić? Siedzieć cicho, aż kontroler odezwie się ponownie. A co jeśli podniesie alarm myśląc, że stało się nam jakieś nieszczęście, w najlepszym przypadku utrata łączności? Poza tym, właśnie przyszło mi na myśl, że wołanie samym callsignem to "ciąg dalszy" jakiejś sytuacji, gdzie pierwsze wywołanie nie dotarło do adresata. Być może z powodu chwilowego odwrócenia uwagi, zacięcia się PTT lub nałożenia się dwóch transmisji na siebie. W takim przypadku nie wolno nam siedzieć cicho.
M..M

jak odpowiedzieć na wezwanie kontrolera?