jak przedłużyć życie łożysku sprzeg ła?

Data: 2016-07-25 09:26:01
Autor: sirapacz
jak przedłużyć życie łożysku sprzeg ła?
ostatnio zauważyłem, że w moich fiatach nie są problemem kończące się tarcze a coraz ciężej chodzące sprzęgła (ot zmiana stylu jazdy z wariata na spokojny).

wpadłem na głupi pomysł aby albo nasmarować czymś wałek po którym jeździ tarcza (bo zakładam, że to jest powodem cieższej pracy). bez rozbierania skrzyni. Myślałem o czymś lekkim typu wd-40 zeby wyplukać syf stamtąd i aby dzieki temu sobie jakoś lżej pracowała.

dobrze kombinuję? czym powinno się normlanie przy wymianie sprzęgła posmarować ten wałek a czym zwykle warsztaty to robią (sprzęgło to jest ta rzecz, jakiej nie mogę wymienić sam i oddaję do warsztatów).

sir

Data: 2016-07-25 06:36:45
Autor: Zenek Kapelinder
jak przedłużyć życie łożysku sprzegła?
Wiesz jaki ma ruch wielowypust tarczy po wieloklinie walka? Prawie nic. Mechanicy smaruja bo dlaczego mieli by nie smarowac, nic to nie kosztuje.

Data: 2016-07-25 16:00:43
Autor: sirapacz
jak przedłużyć życie łożysku spr zegła?

Wiesz jaki ma ruch wielowypust tarczy po wieloklinie walka? Prawie nic. Mechanicy smaruja bo dlaczego mieli by nie smarowac, nic to nie kosztuje.
to co można spieprzyć przy montażu że padają szybciej niż tarcze?

w jednym tak odkładałem wymianę sprzęgła (idąc za doświadczeniem, że zwykle padała tarcza pierwsza a nie ślizgała się) że rozpadło mi się łożysko demolując wnętrze obudowy skrzyni. Ułamała się nawet tuleja na której łożysko chodziło.

gdzie nie czytam to dociski są nieśmiertelne i padają później niż tarcza. Wymieniam zawsze kompletami. może za bardzo lepi mi się noga do sprzęgła w korkach?

Data: 2016-07-25 16:16:37
Autor: sirapacz
jak przedłużyć życie łożysku spr zegła?
Wiesz jaki ma ruch wielowypust tarczy po wieloklinie walka? Prawie nic. Mechanicy smaruja bo dlaczego mieli by nie smarowac, nic to nie kosztuje.

możliwe że syf z towotem tak to może blokować czy raczej wytarłoby się?

Data: 2016-07-25 09:38:23
Autor: Zenek Kapelinder
jak przedłużyć życie łożysku sprzegła?
Niemozliwe.

Data: 2016-07-25 22:52:32
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Mon, 25 Jul 2016 16:16:37 +0200, sirapacz napisał(a):

Wiesz jaki ma ruch wielowypust tarczy po wieloklinie walka? Prawie nic. Mechanicy smaruja bo dlaczego mieli by nie smarowac, nic to nie kosztuje.

możliwe że syf z towotem tak to może blokować czy raczej wytarłoby się?

Nie ma szans, plus tego oporu nie czułbyś na pedale.
To co robisz nogą to napianie sprężyny w docisku.

Data: 2016-07-26 09:23:33
Autor: sirapacz
jak przedłużyć życie łożysku spr zegła?
możliwe że syf z towotem tak to może blokować czy raczej wytarłoby się?

Nie ma szans, plus tego oporu nie czułbyś na pedale.
To co robisz nogą to napianie sprężyny w docisku.

no dobra. a ona może się o coś zapierać? co moze mieć jeszcze wpływ na wysprzęglanie z użyciem większej siły, wysprzęglanie prawie przy podłodze i to pomimo nowej pompy sprzęgła która zaczęła cieknąć. Pierwotnie wziąłem ją za winowajczynię.

Data: 2016-07-26 10:20:36
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Tue, 26 Jul 2016 09:23:33 +0200, sirapacz napisał(a):

możliwe że syf z towotem tak to może blokować czy raczej wytarłoby się?

Nie ma szans, plus tego oporu nie czułbyś na pedale.
To co robisz nogą to napianie sprężyny w docisku.

no dobra. a ona może się o coś zapierać?

Nie sądzę

co moze mieć jeszcze wpływ na wysprzęglanie z użyciem większej siły,

Tak jak pisałem - albo coś zatarte przy pedale i jego połączeniu z pompą,
albo na osi dźwigni która łączy wysprzęglik z łożyskiem.

Jeszcze jest łożysko wyciskowe które w przypadku gdy pchająca je dźwignia
będzie np. krzywa będzie zaciskać się na wałku sprzęgłowym, ale to już
jakieś voodoo.

W takich przypadkach po prostu trzeba rozebrać wszystko i popatrzeć -
będzie widać.

Data: 2016-07-25 11:02:13
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Mon, 25 Jul 2016 09:26:01 +0200, sirapacz napisał(a):

[...]

Nic tam się nie smaruje, bo tam jest taki syf (pył z tarczy), że wszystko
się natychmiast zaklei.

Ciężkie chodzenie pedału nie jest raczej spowodowane klinowaniem się tarczy
na wieloklinie.

Jeżeli pedał wymaga dużej siły do operowania, czyli dużo siły żeby wcisnąć
pedał, ale tak samo dużą siłą Twoja noga jest wypychana przez sprężynę, to
po prostu jest do silna sprężyna docisku i raczej z tym nic nie zrobisz.

Jak masz tam opory powodujące że sprzęgło chodzi z tępym oporem, to jeżeli
jest to sprzęgło sterowane hydraulicznie, to winne jest przeniesienie siły
na docisk. Najczęściej ramię które z jednej strony pchane jest przez
wysprzęglik, a z drugiej pcha łożysko oporowe zaciera się na swojej osi
obrotu - trzeba zobaczyć jak działa to łożysko i czy da się coś naprawić.
Zaczej trudno to będzie rozebrać bez zdejmowania skrzyni, a nawet jak się
uda, to jeszcze trudniej złożyć.

Jeśli to sterowanie linką, to powód może być jak wyżej i/lub zacierająca
się linka w pancerzu.

Data: 2016-07-25 15:13:29
Autor: sirapacz
[...]

z linkami jest prosto - nigdy nie zamordowałem łożyska a zawsze tarcze się zużywały pierwsze.
teraz we wszystkich mam hydrauliczne i po jakimś czasie zaczyna coraz ciężej działać sprzęgło i coraz gorzej wysprzęglać.

albo ja gówniane sprzęgła mam, albo mechanicy coś partolą albo mam po prostu takie szczęście. Żywotność sprzęgła to jakieś 4 lata u mnie co przeklada sie na jakies 40kkm przebiegu. Troche krótko. Z drugiej strony w najstarszym punciaku z linką tarcze mi się kończyły po mniej wiecej takim przebiegu  (ale wtedy jeździłem jak głupek).

ile łożysko powinno wytrzymać? może się niepotrzebnie roztrząsam nad tym?

Data: 2016-07-25 20:00:46
Autor: Budzik
jak przedłużyć życie łożysku sprzegła?
Użytkownik sirapacz newsy@sircomp.pl ...

ile łożysko powinno wytrzymać? może się niepotrzebnie roztrząsam nad tym?

Kumpel zrobił ducato milion i nadal jedzie... :)

Data: 2016-07-25 22:51:26
Autor: Tomasz Pyra
Dnia Mon, 25 Jul 2016 15:13:29 +0200, sirapacz napisał(a):

[...]

Dziwne - trzeba rozebrać wszystko i zobaczyć o co chodzi.
Albo coś przy pedale się zaciera, albo ta dźwignia przekładająca ruch
wysprzęglika na pchanie łożyska wyciskowego.

albo ja gówniane sprzęgła mam, albo mechanicy coś partolą albo mam po prostu takie szczęście. Żywotność sprzęgła to jakieś 4 lata u mnie co przeklada sie na jakies 40kkm przebiegu. Troche krótko.

No bardzo krótko.
Ja w Vectrze mam 290kkm i nadal fabryczne sprzęgło :)

ile łożysko powinno wytrzymać? może się niepotrzebnie roztrząsam nad tym?

Jak jest dobrze zrobione to powinno działać dłużej niż skrzynia.
Natomiast kto wie czy w Twoim Fiacie jest dobrze - bo np. w Cinquecento
było źle i tam to się lubiło zacierać. A to mógł projektować ten sam gość
:)

Data: 2016-07-26 12:48:17
Autor: Marvin
W dniu 2016-07-25 o 09:26, sirapacz pisze:
ostatnio zauważyłem, że w moich fiatach nie są problemem kończące się
tarcze a coraz ciężej chodzące sprzęgła (ot zmiana stylu jazdy z wariata
na spokojny).

Ja w Mondeo MKIII miałem taki efekt, że po dłuższej jeździe bez naciskania sprzęgła w dużej temperaturze (autostrada) pedał sprzęgła silnie twardniał, dodatkowo biegi 1-2 wchodziły z lekkim oporem.

Sprzęgło było wymieniane w ASO 2x na gwarancji i pomagała naprawa na 10 kkm..

Problem rozwiązałem kupując auto ze skrzynią automatyczną :)

Data: 2016-07-26 13:55:49
Autor: sirapacz
jak przedłużyć życie łożysku spr zegła?

Problem rozwiązałem kupując auto ze skrzynią automatyczną :)

:))))))))))) można i tak:)
ale doblo z automatem to tak naprawdę manual i silowniki:)

jak przedłużyć życie łożysku sprzeg ła?