jak skutecznie wypowiedzieć umowę o pra cę bez umowy?

Data: 2009-08-07 07:39:05
Autor: Czeresniak
jak skutecznie wypowiedzieć umowę o pra cę bez umowy?
Witam,
Zatrudniłem się na okres próbny trzech miesięcy po okresie próbnym pracodawca potwierdził ustnie chęć przedłużenia umowy i się zgodziłem, jednak do dnia dzisiejszego nie otrzymałem umowy.
Całkowity okres zatrudnienia u tego pracodawcy to siedem miesięcy.
Jak skutecznie wypowiedzieć tak± "umowę" o pracę?

Pozdrawiam
Darek

Data: 2009-08-07 07:45:12
Autor: pwz
Czeresniak pisze:
[...]

IMHO skoro nie masz umowy, to nie masz czego wypowiadać. (Chyba że potraktować to jako umowę ustn±; w takim jednak przypadku pracodawca powinien podpisać z tob± umowę na papierze w ci±gu 7 dni.) Skutecznie i najpro¶ciej: nie przyj¶ć do pracy.
pwz

Data: 2009-08-06 23:09:11
Autor: przypadek
On 7 Sie, 07:45, pwz <dyskusyjneto_wyt...@drv.pl> wrote:
Czeresniak pisze:

> [...]
> Jak skutecznie wypowiedzieć tak± "umowę" o pracę?

IMHO skoro nie masz umowy, to nie masz czego wypowiadać.

Ma umowę tylko nie na pi¶mie. Oczywi¶cie mocno w±tpliwe jest, aby
pracodawca zechciał dochodzić ¶wiadczenia pracy b±dĽ odszkodowania
umowy, co do której tak poważnie niedopełnił zapewne wielu obowi±zków
pracowniczych, więc zapewne skuteczne będzie nieprzyj¶cie do pracy po
odebraniu ostatecznego wynagrodzenia. Je¶li ci zależy na emeryturze,.
stażu pracy itp. rzeczach, możesz dochodzić tego co ci się słusznie
należy składaj±c (już po odej¶ciu z pracy) wniosek o ustalenie
istnienia stosunku pracy. Je¶li planujesz jednak co¶ takiego, warto
złożyć normalne wypowiedzenie (wg terminów okre¶lonych w kodeksie).

Data: 2009-08-07 06:30:59
Autor: jureq
jak skutecznie wypowiedzieć umowę o pracę bez umowy?
Dnia Thu, 06 Aug 2009 23:09:11 -0700, przypadek napisał(a):

Ma umowę tylko nie na piśmie. Oczywiście mocno wątpliwe jest, aby
pracodawca zechciał dochodzić świadczenia pracy bądź odszkodowania
umowy, co do której tak poważnie niedopełnił zapewne wielu obowiązków
pracowniczych, więc zapewne skuteczne będzie nieprzyjście do pracy po
odebraniu ostatecznego wynagrodzenia. Jeśli ci zależy na emeryturze,.
stażu pracy itp. rzeczach, możesz dochodzić tego co ci się słusznie
należy składając (już po odejściu z pracy) wniosek o ustalenie istnienia
stosunku pracy. Jeśli planujesz jednak coś takiego, warto złożyć
normalne wypowiedzenie (wg terminów określonych w kodeksie).

Jakich terminów? Czy jest to umowa na czas nieokreślony czy nieokreślony? Jeśli nieokreślony, to na jak długo?

Data: 2009-08-07 01:52:33
Autor: przypadek
jak skutecznie wypowiedzieć umowę o pracę bez umowy?
On 7 Sie, 08:30, jureq <ju...@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

Jakich terminów? Czy jest to umowa na czas nieokre¶lony czy nieokre¶lony?
Je¶li nieokre¶lony, to na jak długo?

W zasadzie trochę skoryguję swoj± wcze¶niejsz± wypowiedĽ. Ponieważ
można z prawdopodobieństwem bliskim 100% powiedzieć, że pracodawca
zapewne dopu¶cił się raż±cego naruszenia podstawowych obowi±zków wobec
pracownika (ZUS), to ja bym rozwi±zał bez wypowiedzenia z winy
pracodawcy (jesli ci nie zależy). Radzę ponownie, zwrócić się
wcze¶niej do PiPu i poradzić, czy na pewno zaistniały przesłanki do
tego.

Data: 2009-08-07 10:04:44
Autor: Lady_Heather
jak skutecznie wypowiedzieć umowę o pracę bez umowy?

Użytkownik "jureq" <jureq@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> napisał w wiadomo¶ci news:h5ghn3$mqf$1news.onet.pl...

Je¶li nieokre¶lony, to na jak długo?

To do¶ć filozoficzne pytanie:)

LH

Data: 2009-08-07 09:57:45
Autor: nadir
[...]

PodepnÄ™ siÄ™.
Czy w ten sam sposób - ustnie zawartą, ale umowę zlecenie też można potraktować? Tzn. wniosek o ustalenie istnienia umowy/stosunku pracy, i gdzie taki wniosek złożyć?

Data: 2009-08-07 01:39:37
Autor: przypadek
jak skutecznie wypowiedzieć umowę o pracę bez umowy?
On 7 Sie, 09:57, nadir <n...@hell.org> wrote:

Podepnę się.
Czy w ten sam sposób - ustnie zawart±, ale umowę zlecenie też można
potraktować? Tzn. wniosek o ustalenie istnienia umowy/stosunku pracy, i
gdzie taki wniosek złożyć?

Wniosek składa się we wła¶ciwym s±dzie pracy. Warto wcze¶niej poradzić
się w lokalnym odziale pip, http://www.pip.gov.pl/

Data: 2009-08-07 11:47:46
Autor: Herald
Dnia Fri, 7 Aug 2009 01:39:37 -0700 (PDT), przypadek napisał(a):

On 7 Sie, 09:57, nadir <n...@hell.org> wrote:

Podepnę się.
Czy w ten sam sposób - ustnie zawart±, ale umowę zlecenie też można
potraktować?

Wniosek składa się we wła¶ciwym s±dzie pracy. Warto wcze¶niej poradzić
się w lokalnym odziale pip, http://www.pip.gov.pl/

¦miem zauważyć nieskromnie że UZ zawiera się w "ramach" kodeksu cywilnego a
nie prawa pracy.

Tzn. wniosek o ustalenie istnienia umowy/stosunku pracy,

Ale czy Ty aby posługujesz się poprawnymi zwrotami?
Chodzi Ci o stwierdzenie że UZ posiada/posiadała znamiona umowy o pracę?
Czy raczej że szukasz "istnienie umowy"?

Data: 2009-08-07 10:11:52
Autor: Olgierd
Dnia Fri, 07 Aug 2009 11:47:46 +0200, Herald napisał(a):

[...]

Ale sprawy o ustalenie stosunku pracy rozpatruj± s±dy pracy.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-08-07 12:12:33
Autor: nadir
jak skutecznie wypowiedzieć umowę o prac ę bez umowy?
Ale czy Ty aby posługujesz się poprawnymi zwrotami?
Chodzi Ci o stwierdzenie że UZ posiada/posiadała znamiona umowy o pracę?
Czy raczej ĹĽe szukasz "istnienie umowy"?

Chcę się dowiedzieć czy umowa zlecenia jest ważna.
Sprawa wyglÄ…da tak, ĹĽe dostaĹ‚em mailem umowÄ™ do wydrukowania, podpisania   i wysĹ‚ania konwencjonalne, przy pomocy Poczty Polskiej, do siedziby firmy. Tam mieli jÄ… popisać i jeden egzemplarz odesĹ‚ać, a ja miaĹ‚em im potem tylko  wystawiać rachunki i teĹĽ wysyĹ‚ać pocztÄ….
Z warunków umowy się wywiązywałem, czynności w niej zawarte wykonywałem, ale umowa podpisana prze tamtą firmę do mnie nigdy nie dotarła. Jako że przez prawie dwa miesiące nie mogę się dowiedzieć co się z nią stało, bo na maile nie odpowiadają, telefonów nie odbierają to nie wiem czy mam ważną umowę zlecenie czy nie.
Wysłałem rachunki i też żadnej nie dostałem ani odpowiedzi, ani pieniędzy.
Mam jedynie potwierdzenia nadania pocztą umowy i rachunków na adres firmy, mam potwierdzenia w mailach, że firma była zainteresowana współpracą ze mną.
Jak i gdzie mogę ustalić czy umowa jest ważna i pieniądze mi się należą, skoro firma zerwała ze mną kontakty?

Data: 2009-08-07 05:04:19
Autor: przypadek
jak skutecznie wypowiedzieć umowę o pracę bez umowy?
On 7 Sie, 12:12, nadir <n...@hell.org> wrote:

Jak i gdzie mogę ustalić czy umowa jest ważna i pieni±dze mi się należ±,
skoro firma zerwała ze mn± kontakty?

Popełniła¶ bł±d, że zaczęła¶ co¶ robić przed otrzymaniem ich podpisu
na umowie. Możesz oczywi¶cie dochodzić wszystkiego, być może znajdzie
się nawet wysłana i przez ciebie podpisana umowa, ale oni będ±
twierdzić, że ostatecznie zrezygnowali ze współpracy z tob± a tobie
ciężko będzie udowodnić co¶ przeciwnego.

Data: 2009-08-07 15:42:51
Autor: nadir
jak skutecznie wypowiedzieć umowę o prac ę bez umowy?
Popełniłaś błąd, że zaczęłaś coś robić przed otrzymaniem ich podpisu
na umowie. Możesz oczywiście dochodzić wszystkiego, być może znajdzie
się nawet wysłana i przez ciebie podpisana umowa, ale oni będą
twierdzić, że ostatecznie zrezygnowali ze współpracy z tobą a tobie
ciężko będzie udowodnić coś przeciwnego.

Nawet gdy mam świadków że coś tam dla nich robiłem, są to osoby, które też maja z tą firma umowy zlecenia, ale podpisane i są opłacani?
Mam nadal dostęp do poczty korporacyjnej, systemu bazodanowego, wygenerowane przez tą firmę certyfikaty/klucze do ich VPN-ów nadal działają. No ale pomijając sprawę czy uda mi się udowodnić, czy nie istnienie tej umowy, to jak to najlepiej zacząć, sąd cywilny, czy sąd pracy?

Data: 2009-08-07 17:26:46
Autor: Jotte
jak skutecznie wypowiedzieć umowę o pracę bez umowy?
W wiadomości news:h5gs11$vd3$1news.vectranet.pl nadir <none@hell.org>
pisze:

[...]
Pominę twoją nieprawdopodobną wręcz naiwność (eufemizm) w podjęciu działalności zarobkowej na takich warunkach.
Czy ty masz jakikolwiek powaĹĽny dowĂłd (nie maile) na ustalenie warunkĂłw, zawarcie umowy, na wykonanie i dostarczenie im czegokolwiek??

--
Jotte

Data: 2009-08-07 17:56:16
Autor: nadir
jak skutecznie wypowiedzieć umowę o prac ę bez umowy?
Pomin� twoj� nieprawdopodobn� wr�cz naiwno�� (eufemizm) w podj�ciu dzia�alno�ci zarobkowej na takich warunkach.
Dlaczego naiwność, w ten sposĂłb firma zawarĹ‚a umowy wczeĹ›niej i później   z wiÄ™kszoĹ›ciÄ… "pracownikĂłw" i im pĹ‚aci, to tylko z mojÄ… umowÄ… coĹ› jest nie tak.

Czy ty masz jakikolwiek powaĹźny dowĂłd (nie maile) na ustalenie warunkĂłw, zawarcie umowy, na wykonanie i dostarczenie im czegokolwiek??

To były usługi informatyczne, wszystko odbywało się via mail lub telefon, parę razy zdarzyło się, że pracowaliśmy przy czymś wspólnie z innymi osobami "zatrudnionymi" ten sam sposób. Spotykaliśmy się wtedy jakimś z oddziałów tejże firmy.

Data: 2009-08-07 18:11:12
Autor: Jotte
jak skutecznie wypowiedzieć umowę o pracę bez umowy?
W wiadomości news:h5hg5f$dll$1news.vectranet.pl nadir <none@hell.org>
pisze:

Pomin� twoj� nieprawdopodobn� wr�cz naiwno�� (eufemizm) w podj�ciu dzia�alno�ci zarobkowej na takich warunkach.
Dlaczego naiwność,
OdpowiedziÄ… jest twoja sytuacja.

w ten sposób firma zawarła umowy wcześniej i później z większością "pracowników" i im płaci, to tylko z moją umową coś jest nie tak.
Po co pracowałeś nie mając swojego egzemplarza umowy?

Czy ty masz jakikolwiek powaĹźny dowĂłd (nie maile) na ustalenie warunkĂłw, zawarcie umowy, na wykonanie i dostarczenie im czegokolwiek??
To były usługi informatyczne, wszystko odbywało się via mail lub telefon,
Aha. I tych rozmów też pewnie nie nagrywałeś choc robiłeś bez umowy?
To wygląda na to, że będziesz musiał potraktować tę pracę jako zapłatę w naturze za bardzo drogą lekcję zdrowego rozsądku.

parę razy zdarzyło się, że pracowaliśmy przy czymś wspólnie z innymi osobami "zatrudnionymi" ten sam sposób. Spotykaliśmy się wtedy jakimś z oddziałów tejże firmy.
Więc czemu tam teraz nie pójdziesz?
Zresztą trzeba było się pofatygować do któregoś z tych oddziałów i tam podpisać umowę przed rozpoczęciem pracy.

--
Jotte

Data: 2009-08-07 17:22:08
Autor: Jotte
jak skutecznie wypowiedzieć umowę o pracę bez umowy?
W wiadomo¶ci news:1ceahv60kj48.1kago69cpa982.dlg40tude.net Herald
<herald@onet.eu> pisze:

¦miem zauważyć nieskromnie że UZ zawiera się w "ramach" kodeksu
cywilnego a nie prawa pracy.
Ale to tylko nazwa.
Tak naprawdę to może być umowa o pracę wg zasad KP i to powinien ustalić s±d pracy.

--
Jotte

Data: 2009-08-10 07:26:34
Autor: Herald
Dnia Fri, 7 Aug 2009 17:22:08 +0200, Jotte napisał(a):

[...]

Zwłaszcza że z opisu Message-ID: <h5gs11$vd3$1@news.vectranet.pl> wynika iż
to było zlecenie. Oczywi¶cie mog± wyst±pić w umowie znamiona ¶wiadczenia
pracy, ale.... to sprawa (IMHO) dla cywilki a nie SP.
Autorowi chodzi wszak o ISTNIENIE Umowy Zlecenia. Dopiero to mu otworzy
drogę dochodzenia wynagrodzenia z tytułu jej wykonania poprzez wystawione
rachunki (ciekawe czy ma jakie¶ kwity na odbiór czę¶ci zlecenia, lub
cało¶ci) ;)

Data: 2009-08-07 08:00:12
Autor: cef
pwz wrote:

IMHO skoro nie masz umowy, to nie masz czego wypowiadać. (Chyba że
potraktować to jako umowę ustn±; w takim jednak przypadku pracodawca
powinien podpisać z tob± umowę na papierze w ci±gu 7 dni.)

Dajcie już spokój z tymi 7 dniami - jest najpóĽniej w dniu rozpoczęcia pracy.
Kto¶ pamięta od kiedy zmieniono ten zapis? 5 lat temu czy więcej?

Data: 2009-08-07 10:06:03
Autor: witek
Czeresniak wrote:
[...]

A na co się zgodziłe¶. Co było tre¶ci± rozmowy? Rozmawiali¶cie na temat długo¶ci tego "przedłużenia"?

Całkowity okres zatrudnienia u tego pracodawcy to siedem miesięcy.
Jak skutecznie wypowiedzieć tak± "umowę" o pracę?

pisemnie, listem poleconym lub osobi¶cie z potwierdzeniem odbioru na kopii.

A nie da się po prostu porozmawiać z szefem najpierw, że już masz do¶ć?
Po takiej rozmowie, kiedy wszyscy juz sobie wszystko wyja¶nili,, dalej składasz pismo z wypowiedzeniem.
Fakt nieptowerdzenie przez szefa umowy na pi¶mie nie zwalnia cie z obowi±zku jej prawidłowego wypowiedzenia.

Data: 2009-08-07 17:19:28
Autor: Jotte
jak skutecznie wypowiedzieć umowę o pracę bez umowy?
W wiadomo¶ci news:h5geln$fdb$1news.onet.pl Czeresniak <darek1980@op.pl>
pisze:

Zatrudniłem się na okres próbny trzech miesięcy po okresie próbnym pracodawca potwierdził ustnie chęć przedłużenia umowy
Niemożliwe. 3 miesi±ce to najdłuższy czas umowy na okres próbny, zatem nie można jej przedłużyć.

i się zgodziłem, jednak do dnia dzisiejszego nie otrzymałem umowy.
Całkowity okres zatrudnienia u tego pracodawcy to siedem miesięcy.
Czyli pracujesz bez pisemnej umowy 4 miesi±ce.
To frajerstwo, by nie rzec gorzej.
Nie wpadło ci wcze¶niej do głowy zarz±dać na pi¶mie przedłożenia umowy?

Jak skutecznie wypowiedzieć tak± "umowę" o pracę?
Wskutek ciężkiego naruszenia obowi±zków pracodawcy (art. 29 §2 KP) rozwi±zujesz stosunek pracy w trybie art. 55 §1^1 KP (należy się odszkodowanie).
Złożyłbym skargę do PIPy i ew. pozew do s±du pracy aby ustalił istnienie stosunku pracy (i dołożył oszustowi), aby nie stracić odszkodowania i składek ubezpieczeniowych (bo może nie płacił).

--
Jotte

jak skutecznie wypowiedzieć umowę o pra cę bez umowy?