jak wykazać dochody w PIT?

Data: 2011-12-02 21:33:59
Autor: Heniek
jak wykazać dochody w PIT?
jest taka sytuacja:
jest praca, nie ma umowy, wcześniej było zlecenie, ale jak się wczytać w umowę to zlecenie tylko z nazwy,
chodzi o to jak się rozliczyć ze skarbówką?
skoro nie ma umowy to powinno się dochody potraktować jako netto z umowy o pracę?

Data: 2011-12-02 15:51:09
Autor: witek
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/2/2011 2:33 PM, Heniek wrote:
jest taka sytuacja:
jest praca, nie ma umowy, wcześniej było zlecenie, ale jak się wczytać w
umowę to zlecenie tylko z nazwy,

jak jest praca, to zawsze jest umowa, choćby ustna.

no chyba, ze przyszedl jakiś obcy z ulicy i zaczął sobie pracować i nawet szef o nim nie wie.

chodzi o to jak się rozliczyć ze skarbówką?

a to nie twój problem, tylko wystawiającego ci pit na koniec roku.

skoro nie ma umowy to powinno się dochody potraktować jako netto z umowy
o pracę?

a do czego ci to potrzebne jak potraktować?

ze skarbówką rozliczysz się taką informację jaką dostaniesz. Chyba, że uważasz,że jest niezgodna z prawdą.

jesli chodzi o papierek potwierdzający rodzaj zawartej umowy.
to jesli uwazasz, ze  to jest umowa zlecenie, to poproś szefa, żeby ci ją dostarczył.
jak odmówi to pozostaje ci doczytanie w kodeksie cywilnym jak sie zmusza drugą stronę do potwierdzenia umowy na pismie

jesli uwazasz, że to jest umowa o pracę, to poproś o jej sporządzenie na piśmie, co akurat pracodawca miał obowiązek zrobić, a jak nie, to poskarż się do PIP albo do sądu pracy.

Data: 2011-12-03 16:59:41
Autor: Heniek
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/3/2011 3:02 PM, witek wrote:
jest taka sytuacja:
jest praca, nie ma umowy, wcześniej było zlecenie, ale jak się
wczytać w umowę to zlecenie tylko z nazwy,
jak jest praca, to zawsze jest umowa, choćby ustna.

no nie zawsze tak jest a zresztą umowa ustna może i jest, ale to tak jakby jej nie było, bo praktycznie nie ma możliwości jej udowodnienia,

chodzi o to jak się rozliczyć ze skarbówką?
a to nie twój problem, tylko wystawiającego ci pit na koniec roku.

a niby kto za ciebie pita wypełnia, pracodawca?
tak jak pisałem, sytuacja jest taka że umowy nie ma, pita trzeba wypełnić, a pracodawca tego swojego pita może nie wysłać, albo wysłać niezgodnego z prawdą (wysokość wynagrodzenia, odprowadzane podatki zależne od rodzaju umowy) i co wtedy pozostaje pracownikowi, kombinowanie jak pracodawca?

a do czego ci to potrzebne jak potraktować?

jak to do czego?
w picie jest pozycja przychód i dochód prawda?
a wynagrodzenie dostajesz w netto (chyba ze prowadzisz DG),
więc przychód musisz sobie sam policzyć i jest on inny dla różnych umów, więc skoro umowy nie ma to pracownik powinien policzyć jako umowa o pracę?

[...]

pisałem że sytuacja tak wygląda że od kiklu miesięcy nie można się doprosić, a znajomy nie ma czasu na takie zabawy bo ma już inną pracę, po prostu skoro nie mógł się  doprosić to chce się przynajmniej bezproblemowo rozliczyć z podatków

Data: 2011-12-03 12:23:33
Autor: witek
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/3/2011 9:59 AM, Heniek wrote:
[...]

czyli jest.
cele dowodowe to zupełnie inna sprawa.

chodzi o to jak się rozliczyć ze skarbówką?
a to nie twój problem, tylko wystawiającego ci pit na koniec roku.

a niby kto za ciebie pita wypełnia, pracodawca?

pit-11? oczywiscie ze pracodawca. chyba, ze jestes ksiegowym.

[...]

jesli nie otrzymasz pit-11 w terminie to wowczas wysyłasz mu uprzejmy list z informacją, że do dnia dzisiejszego nic nie dostałeś i prosisz o jak najszybsze przesłanie. Wysylasz zaraz na pocztaku marca a nie 15 kwietnia, tak zeby mieli czas na odpowiedx, chocby taką, ze pit-11 lezy do odbiopru w siedzibie firmy.
Tresc i potwierdzenie nadania zostawiasz sobie.

pit-37 wypełniasz wg własnej wiedzy, tak jak ci sie widzi.
czyli liczysz ile zarobiłeś i tyle wpisujesz.
W miejscu zaliczek wpisujesz zero, bo nie masz żadnej informacji, że jakiekolwiek zaliczki zostały odprowadzone, a tylko faktycznie odprowadzone zaliczki możesz wykazac w pit.

Wazne, zeby pit-37 wysłać w terminie.
Do niego dołączasz list, że pit-37 jest wypełniony orientacyjnie bo pracodawca taki i taki mimo ponaglenia nioe przysłał pit-11. Dołączasz kopie treść pisma i potwierdzenie nadania.
W nastepnym liscie składasz skargę w US na pracodawca informujac, że pracodawca nie wysłał pit-11 w terminie. dołaczasz to samo pismo i potwierdzenie nadania.

Jak sie juz zrobi granda i pit-11 dostaniesz, to robisz korekte pit-37 (masz 5 lat na to) i dostajesz nadpłacony podatek do zwrotu.

[...]

w zasadzie tu US cie moze kopnac w d...., bo to twoim obowiazkiem jest ustalic jaka forme umowy o prace posiadasz i nalezało sie za to zabrać dawno dawno temu.
Skoro sie nie zabrałeś to wpisujesz jak wyzej. Wg tego co sam uwazasz.
Najwyzej bedziesz dopłacał z odsetkami.
Przyjmij wersję najbardziej pesymistyczną.

[...]

to tylko i wyłącznie jego problem, ze nie ma czasu i w zaasdzie nikgo to nie intersuje.

po prostu skoro nie mógł się doprosić to chce się przynajmniej
bezproblemowo rozliczyć z podatków

jak wyzej.
bezproblemowo sie nie da, ale sie da.

Data: 2011-12-03 23:59:58
Autor: Henryk
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/3/2011 11:30 AM, witek wrote:
no nie zawsze tak jest a zresztą umowa ustna może i jest,
ale to tak jakby jej nie było, bo praktycznie nie ma
możliwości jej udowodnienia,

czyli jest. cele dowodowe to zupełnie inna sprawa.

teoretycznie tylko jest, praktycznie nie ma, bo jak udowodnisz że była, albo jaka była?
ja powiem tak on tak i co?

pit-11? oczywiscie ze pracodawca. chyba, ze jestes ksiegowym.

o co chodzi z tym księgowym?
czyli że pit11 mogę sam wypełnić?

[...]

ok, dzięki za informację, ale jesteś pewien z tymi zerami?
jeśli będą zera to co US i ZUS na to?

w zasadzie tu US cie moze kopnac w d...., bo to twoim
obowiazkiem jest ustalic jaka forme umowy o prace
posiadasz i nalezało sie za to zabrać dawno dawno temu.

jakim moim? zdajesię że KP nakłada obowiązek na pracodawcy przedstawienie umowy w formie pisemnej, nie wiem jak jest ze zleceniodawcami,
zresztą już pisałem, znajomy się o umowy upominał, więcej zrobić nie może, bo nie może nikogo zmusić, prawda?

jakie odsetki, niby od czego?

Data: 2011-12-03 20:59:30
Autor: witek
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/3/2011 4:59 PM, Henryk wrote:
[...]

to zalezy, kto zaczął
dowieść treści umowy będzie muisła ten , który chce wywieść z tego skutki prawne.

pit-11? oczywiscie ze pracodawca. chyba, ze jestes ksiegowym.

o co chodzi z tym księgowym?
no, że ksiegowy w firmie raczej sam musi te pity wypełnić i nie da rady czekać, aż mu pracodawca przyśle.

czyli że pit11 mogę sam wypełnić?
jak jestes ksiegowym u swojego pracodawcy, to raczej na to wyjdzie.

[...]

zus cie nie obchodzi, po za w zasadzie doniesieniem, ze przypuszczasz, ze składki nie zostały zapłacone.
po drugie zusu na pit sie nie wypełnia :)

jesli chodzi o US, to niestety jako zaliczyki wpisujesz zero i wychodzi ci spora niedopłata do zapłacenia, którą odzyskasz jak zorbisz korekte jak juz pit-11 z wlasciwymi cyferkami dostaniesz.

Niestety nie masz żadnych innych podstaw, ze w miejscu zaliczek wpisać cokolwiek innego niż zero, bo nie masz zadnego dokumentu na to.

No chyba, że masz podpisane przez ksiegową jakiś dokument oświadczający, że zaliczki w takiej i takiej kwocie zostały odprowadzone.

rmua istnieją jeszcze? daja je? są tam zaliczki? nie pamietam.

[...]

skoro nie dostałeś umowy należało się o nią za wczasu upominać.
zaniedbanie z twojej strony nie jest żadną taryfą ulgową.

z faktu  ze ktoś ma obowiązek można wyciągnąć wniosek, ze nalezy mu sie kara. ale nie ma to zadnego przełożenia na ciebie.

zresztą już pisałem, znajomy się o umowy upominał,

widać kiepsko i kodeks pracy i KC opisuje sposób upominania sie o umowy.

  więcej zrobić nie
może, bo nie może nikogo zmusić, prawda?
może i mógł.  w przypadku umlowy o prace jest pip i sąd pracy, w przypadku umow zlecenia, sąd cywilny.

po za tym nauczka na przyszłość. najpierw sie podpisuje dokumenty, potem przystepuje do pracy.

Skoro sie nie zabrałeś to wpisujesz jak wyzej
Wg tego co sam uwazasz.
Najwyzej bedziesz dopłacał z odsetkami.
Przyjmij wersję najbardziej pesymistyczną.

jakie odsetki, niby od czego?

nikt ci nie kaze byc swietym i samemy wyliczac perfekcyjnie takie same liczby jak potem beda na pit-11. Masz prawo sie pomylic lub zrobic to tylko orientacyjnie, wg wlasnej najlepszej wiedzy.
natomiast jak sie okaze,  ze po dostaniu wlasciwego pit-11 na korekcie wyjdzie ci, że masz jeszcze dopłacic. Wowczas bedziesz musiał dopłacić z odsetkami od kwietnia.
o zwrot odsetek bedziesz sie mogl upomniec u pracodawcy w sadzie cywilnym. W sumie to przez niego zawaliłeś pit, wiec on ci ma zwrócic poniesioną stratę. Natomiast z obowiazku zapłaty odsetek do US ci to nie zwalnia.

Data: 2011-12-04 16:55:37
Autor: Henryk
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/4/2011 3:20 PM, witek wrote:
to zalezy, kto zaczął dowieść treści umowy będzie
muisła ten , który chce wywieść z tego skutki prawne.

o jakich skutkach prawnych piszesz?
znajomy chce się tylko rozliczyć z podatków.

[...]

ja prowadzę DG więc wypełniam wszystko razem z zusem, usem i innymi podatkami i kosztami, nie mam pojęcia jaki PIT wypełnia pracownik (zdaje się że pit37) a tam jasno stoją kolumny przychodu i dochodi i inne, więc mam rozumieć że pracownik poza kolumną dochodu nic nie wypełnia? (trochę to dziwne jak dla mnie)

Niestety nie masz żadnych innych podstaw, ze w miejscu zaliczek wpisać cokolwiek innego niż zero, bo nie masz zadnego dokumentu na to.

czyli rozumiem że jeśli nie dostanę tego pit11 od pracowadawcy to wypełniam tylko dochód a resztę zero, a co jak ten pit11 będzie niezgodny  prawdą, to spisuje z pita i donoszę że pit jest niezgodny z prawdą?
piszesz o braku podstaw żeby w miejscu zaliczek coś wpisać, nieprawda, podstawą są ustawy o podatkach, wiadomo jakie podatki od jakeij umowy pracodawca ma obowiązek odprowadzić, natomiast czy je odprowadził czy nie to już może sprawdzić wyłącznie US/ZUS a nie ja, bo z tego co wiem to obowiązkiem pradodawcy jest odprowadze\anie składek a nie pracownika, mylę się?

[...]

znajomy się upominał, czy wuażasz że maił obowiązek pracodawcę w tym celu skutecznie zmusić? wybacz, ale z tego co ja wiem to w obowiązku pracodawcy jest spisanie umowy na piśmie, a nie pracownika, też się mylę według ciebie?

widać kiepsko i kodeks pracy i KC opisuje sposób upominania sie o umowy.

więc zacytuj albo podaj jakeiś rozdziały KP i KC opisujące owo upominanie się?

[...]

znowu nie rozumiem, co niby miałbym dopłacać?
przecież sam piszesz że powinienem w miejscu zaliczek podać zero, więc już nic nie rozumiem.

Data: 2011-12-04 17:33:38
Autor: witek
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/4/2011 9:55 AM, Henryk wrote:

[...]

to przyslij tu tego zainteresowanego znajomego, skoro nie wiesz o co chodzi.

[...]

znajdz, ten pit-37 chocby w internecie i zobacz co tam jest zamiast zgadywac.
jak ty prowadzisz DG, skoro nie masz pojecia o przychodach, dochodach i kosztach?

  a co jak ten pit11 będzie
niezgodny prawdą, to spisuje z pita i donoszę że pit jest niezgodny z
prawdą?

pit-11 dostajesz dwa miesiace przed terminem zlozenia podatku.
zdazysz w tym czasie zazadac od pracodawcy koreky.
rozliczasz sie zgodnie z prawdą czyli niezgodnie z pity-11 i dołączasz wyjasnienie do US co zrobiłeś i dlaczego.

piszesz o braku podstaw żeby w miejscu zaliczek coś wpisać, nieprawda,
podstawą są ustawy o podatkach, wiadomo jakie podatki od jakeij umowy
pracodawca ma obowiązek odprowadzić,

o co ma obowiazek do stanu faktycznego.
dokumentow na stan faktyczny, czyli czy cokolwiek zostało faktycznie wpłacone do US nie mas zadnych.

  natomiast czy je odprowadził czy
nie to już może sprawdzić wyłącznie US/ZUS a nie ja,

dlatego jak nie masz dokumentu potwierdzajacego, ze cos odprowadził, to nic nie możesz wpisać na swoj pit.

  bo z tego co wiem
to obowiązkiem pradodawcy jest odprowadze\anie składek a nie pracownika,
mylę się?

jego obowiazek nie jest twoim prawem.

[...]

nie miał obowiązku, mógł nie robić nic tak jak i nie zrobił. To nie przedszkole, zeby wszystkich za reke prowadzic.
natomiast teraz z braku umowy wielu rzeczy nie jest wstanie udowodnic.
dlatego teraz dostaje po du..pie czyli po kieszenie za własne lenistwo.

  wybacz, ale z tego co ja wiem to w obowiązku
pracodawcy jest spisanie umowy na piśmie, a nie pracownika, też się mylę
według ciebie?

no to sie pracodawcy nalezy kara. I niz po za tym.

widać kiepsko i kodeks pracy i KC opisuje sposób upominania sie o umowy.

więc zacytuj albo podaj jakeiś rozdziały KP i KC opisujące owo
upominanie się?

a samemu ci sie nie chce chocby pobieznie przejrzec KP i KC?
ja to mogle zrobic za cienbie, tylko najpierw ustalmy stawke godzinową za moją prace.

trudno, nci na to nie poradze.

EOT.

Data: 2011-12-05 16:12:53
Autor: Henryk
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/5/2011 5=3:5=25 PM, witek wrote:
znajdz, ten pit-37 chocby w internecie i zobacz co tam jest
zamiast zgadywac. jak ty prowadzisz DG, skoro nie masz
pojecia o przychodach, dochodach i kosztach?

ja ten pit widziałem, i pojęcie po przychodach i dochodach mam, ale widzę e tobie najwidoczniej tej wiedzy brakuje, w picie stoi wyraźnie przychód i dochód, oraz składki zus, widzę ze z czytaniem też masz problemy!!!!

Data: 2011-12-05 09:30:39
Autor: witek
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/5/2011 9:12 AM, Henryk wrote:
[...]

jak wiesz lepiej, to sobie sam rozlicz tego pita

Data: 2011-12-04 02:38:30
Autor: BartekK
jak wykazać dochody w PIT?
W dniu 2011-12-03 23:59, Henryk pisze:
pit-11? oczywiscie ze pracodawca. chyba, ze jestes ksiegowym.

o co chodzi z tym księgowym?
czyli że pit11 mogę sam wypełnić?
Chodzi o to, że pit-11 wypełnia "dla ciebie" pracodawca, a praktycznie - jego księgowy. Jeśli akurat to ty jesteś księgowym twojego pracodawcy - to w sumie "sam sobie wypełnisz/wystawisz" (choć w imieniu pracodawcy). Taka gra słów...

Data: 2011-12-05 11:21:15
Autor: macso
jak wykazać dochody w PIT?

Użytkownik "Heniek" <heniek23@wp.pl> napisał w wiadomości news:4ed9354d$0$1464$65785112news.neostrada.pl...
[...]

sądząc po ciągu dalszym rozmowy mylisz dwie sprawy.
ale przede wszystkim to chodzi o jakiegoś twojego pracownika któego zatrudniasz
( i jesteś dla niego pracodawcą)  czy to jakaś całkiem niezwiązana osoba.?

generalnie ze skarbówką rozliczasz się z udokumentowanych dochodów.
zanim osoba fizyczna złoży w US swój PIT, urząd dostaje w ciągu roku zaliczki
a na koniec roku PITy ( 8 i 11)  pasujące do tych zaliczek ( a kopie dostaje człowiek)
człowiek wypełnia na tej podstawie swój PIT ( 36, 37 ).
Gdyby nie miał żadnych odliczeń, praktycznie rozliczenia ze skarbówką może zrobić pracodawca

macso

Data: 2011-12-05 07:45:05
Autor: witek
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/5/2011 4:21 AM, macso wrote:

generalnie ze skarbówką rozliczasz się z udokumentowanych dochodów.

generalnie ze skarbówką rozliczasz się, ZE WSZYSTKICH dochodów.
Niezaleznie czy są one udokumentowane czy nie. Liczy sie fakt osiągnięcia dochodu.

wyjątki są, ale to nie ten temat.

Data: 2011-12-06 23:28:14
Autor: Henryk
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/6/2011 9:22 PM, macso wrote:
sądząc po ciągu dalszym rozmowy mylisz dwie sprawy.
ale przede wszystkim to chodzi o jakiegoś twojego
pracownika któego zatrudniasz ( i jesteś dla niego
pracodawcą)  czy to jakaś całkiem niezwiązana osoba.?

ja nikogo nie zatrudniam, znajomy nie bardzo wie co zrobić, bo w jego rejonie albo się robi na czarno, albo na jakieś kombinowane umowy, innego wyjścia nie ma a pracować musi, w tym roku pracował  na początku na umowę zlecenie, potem bez umowy (pracodawca opowiadał bajeczki że puźniej i zleciał prawie rok), potem znalazł sobie inną robotę, teraz nie wie jak ma się rozliczyć w picie i poprosił mnie o pomoc, widziałem tą jego "umowę zlecenie" i powiem ze zleceniem jest ona tylko z nazwy, właściwie to nawet nie wiem co to za umowa, bo nie spełnia ona warunków ani umowu zlecenia, ani o dzieło ani umowy o pracę, po prostu jest to jakaś kombinowana przez pracodawcę umowa żeby zatrudnionemu pracownikowi płacić grosze często poniżej minimalnej krajowej (znajomy faktycznie pracował jak przy stosunku pracy) z tego względu chcę go rozliczyć jak z umowy o pracę

generalnie ze skarbówką rozliczasz się z udokumentowanych
dochodów.

co rozumiesz przez udokumentowane dochody?

[...]

z tymi zaliczkami to niekoniecznie, prawdą jest tylko to że powinieneś je płacić, pewnie jak byś ich nie płacił co miesiac to możesz cały podatek zapłacić na koniec roku z odsetkami, ale jeszcze tego motywu ze skarbówką nie przerabiałem, więc nie wiem jak to wygląda,

nie wiem jak to wygląda od strony pracownika, bo on zawsze dostaje kwotę netto a zaliczki ma obowiązek odprowadzić pracodawca (zdaje się dla każdego rodzaju umowy), tak wiec pracownik nie wie czy i jakie zaliczki pracodawca odprowadził, wie natomiast jakie powinien odprowadzić od płacy netto ze stosunku pracy (który istniał faktycznie), znajomy obawia się ze pracodawca wcale nie odprowadzał zaliczek, albo zaliczki były mocno zaniżone (stąd pewnie te braki w umowach) tak więc chcę mu wypełnić pita jak od umowy o pracę od kwoty netto jaką otrzymał od pracodawcy i jeśli okaże się że pracodawca tych zaliczek nie odprowadził, albo zaniżył to już on będzie miał problem ze skarbówką a nie pracownik i tyle filozofii,
co o tym myślicie, ktoś może już to prerabiał?
może jakiś pracownik skarbówki się wypowie?

Data: 2011-12-06 17:31:37
Autor: witek
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/6/2011 4:28 PM, Henryk wrote:
tak więc chcę mu wypełnić pita

tak obocznie:
a posiadasz licencję doradcy podatkowego?
bo kara za doradztwo podatkowe bez licencji wynosi 50 000 zł.
Wiec uwazaj, zeby twoj zajomy przypadkiem w US nie chlapnął, kto mu pit wypełnić doradzał.

Data: 2011-12-07 14:58:06
Autor: Henryk
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/7/2011 12:52 AM, witek wrote:
[...]

ty już tu nie oradzaj, bo popis swojej wiedzy i kompetencji już poazałeś wcześniej,
panu już dziękujemy.

Data: 2011-12-07 00:52:46
Autor: macso
jak wykazać dochody w PIT?

Użytkownik "Henryk"

generalnie ze skarbówką rozliczasz się z udokumentowanych
dochodów.

co rozumiesz przez udokumentowane dochody?

no i tu się zacdzynają schody.
udokumentowane to takie gdzie jest umowa, a pracodawca ładnie wszystko wypłacił ( nawet jak fizycznie zalega, ale się do tego przyznaje), zapłacił zaliczki i wystawi PIT 11.
bo jeśli teraz kolega wpisze do swojego PIT jakieś kwoty netto, a skarbówka nie ma na to pokrycia w postaci PIT od pracodawcy, tpo się zaczną korowody, wzywanie, wyjaśnianie,
a i ten pracodawca dostanie po łapach . Najbezpieczniej ustalić  z pracodawcą co ma za ochotę wysłać do US.

[...]

zaliczki płaci pracodawca ( sam płacisz  tylko wtedy jeśli masz DG

[...]

no wlaśnie mniej wiecej tak.
też nie miałem takiego przypadku więc nie wiem co się wtedy dzieje.

macso

Data: 2011-12-06 22:54:42
Autor: witek
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/6/2011 5:52 PM, macso wrote:
[...]

na twoim miejscu bym takich rad nie dawał.
moze sie to skonczyc cięzkim ubytkiem kasy w portfelu poprzez pociągnięcie za ucho z kodeksu karno-skarbowego.

Data: 2011-12-07 15:03:10
Autor: Henryk
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/7/2011 12:52 AM, witek wrote:
na twoim miejscu bym takich rad nie dawał.
moze sie to skonczyc cięzkim ubytkiem kasy w portfelu poprzez pociągnięcie za ucho z kodeksu karno-skarbowego.

oj wituś, a ty znowu straszysz?
pewniakiem zatrudniasz na czarno i srasz teraz po gaciach, mam rację?

Data: 2011-12-07 11:41:53
Autor: witek
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/7/2011 8:03 AM, Henryk wrote:
[...]

Nie masz, ale widzę, że ci się rzeczowe argumenty skonczyły i totalnie nie masz pojęcia co z tym pitem zrobić.

Data: 2011-12-07 15:12:00
Autor: Henryk
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/7/2011 12:52 AM, macso wrote:
Najbezpieczniej ustalić z pracodawcą co
ma za ochotę wysłać do US.

tak, wiem, ale pracodawca jakoś nie ma ochoty się dogadywać i podobno jeszcze mu nie wypłacił wynagrodzenia za ostatni miesiac pracy.

zaliczki płaci pracodawca ( sam płacisz  tylko wtedy jeśli masz DG

tak wiem, chodziło mi jedynie o to że ja jako DG też mam obowiązek odprowadzania zaliczek co miesiąc, ale jeśli bym tego nie robił to pewnie musiał bym je i tak wykazać w picie i zapłacić na koniec roku wraz z jakimiś karnymi odsetkami, nie bawiłem się w to, moze warto bo może to się okazać lepsze to od comiesięcznego oglądania jak miłe panie puszczają bonki w stołki,
podobnie pewnie jest z pracodawcą, skoro co miesiąc nie płącił, lub zaniżał, to teraz będzie musiał zapłacić z karnymi odsetkami na koniec roku.

Data: 2011-12-07 01:13:04
Autor: Gotfryd Smolik news
jak wykazać dochody w PIT?
On Tue, 6 Dec 2011, Henryk wrote:

[...]

[...]

generalnie ze skarbówką rozliczasz się z udokumentowanych
dochodów.

co rozumiesz przez udokumentowane dochody?

  Obawiam się że doszło do nieporozumienia: w przypadku kiedy podatnik
nie ujawnia źródła dochodu (wolno mu), stawka podatku wynosi 75%.
  Tak zwyczajnie i po prostu, przepis tu:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,43713,20111014,podstawa-obliczenia-i-wysokosc-podatku.html
....w art.30.1.7 (sprawdź!)

[...]

  Piszesz z pozycji płatnika (prowadzącego DG) - wygląda gorzej, bo jako
że taka zaliczka to *nie jest* Twój podatek (a część pensji zabrana
pracownikowi), podpada pod przepisy karne.

[...]

  Nie przerabiałem, ale co by było, jeśliby że Twój znajomy zaplątał
się w "lewą" umowę, nie ujawnioną przed US?
  wybór:
- będzie czekał i dostanie od "pracodawcy" jakieś kwitki, które
  mogą się zgadzać lub nie zgadzać z jego danymi
- w wersji bez kwitków lub przy niezgodności:
- wyczyści swoje podatki i przy okazji wkopie "pracodawcę", co może
  zapewnić mu sławę w środowisku i szerokie perspektywy na przyszłość
  (cytat u góry celowo zostawiłem)
- wpakuje się w być może niewykryte wykroczenia, które jednak
  mogą być wykryte w przyszłości (prosty powód: więcej takich było
  i choć jedna sprawa się posypie a US już się przyjrzy bliżej)
  i skończą się tak że oberwie po grzbiecie
- "nie wiem, nie powiem skąd mam te pieniądze" jest wyżej (75%)

może jakiś pracownik skarbówki się wypowie?

  To nie do mnie.
  Ale tak zupełnie offtopicznie: przed zasięganiem języka w US
dokładnie sprawdź, co jest warunkiem *koniecznym* procedury
pt. "czynny żal".
  Żeby nie wyszło że ktoś żałuje, ale już tylko biernie :]

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-12-07 15:25:13
Autor: Henryk
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/7/2011 12:52 AM, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

dzięki, ale co rozumiesz porzez ujawnienie źródła dochodu, gdzie w picie się owo źródło ujawnia?

 Nie przerabiałem, ale co by było, jeśliby że Twój znajomy
zaplątał się w "lewą" umowę, nie ujawnioną przed US?

co rozumiesz przez lewą umowę, umowa to umowa, a jaka jest lewa a jaka prawa?

co do reszty to znajomy woli teraz się uczciwie rozliczyć, niż potem, w razie jakeijś kontroli pracodawcy, skarbówka miała by się do niego przyczepić o jakieś lewe dochody i niezapłacone podatki.

Data: 2011-12-09 01:34:30
Autor: Gotfryd Smolik news
jak wykazać dochody w PIT?
On Wed, 7 Dec 2011, Henryk wrote:

[...]

  Poprzez wpisanie we właściwą rubrykę.
  W jednych są przychody z pracy, w innych (rubrykach) przychodzy z umów
wykonywanych osobiście i tak dalej.

 Nie przerabiałem, ale co by było, jeśliby że Twój znajomy
zaplątał się w "lewą" umowę, nie ujawnioną przed US?

co rozumiesz przez lewą umowę, umowa to umowa, a jaka jest lewa a jaka prawa?

  Napisałem - chodzi o nie ujawnioną przed US.
  Brak zaliczek, brak deklaracji.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-12-10 12:26:03
Autor:
jak wykazać dochody w PIT?
On 12/10/2011 12:02 AM, Gotfryd Smolik news wrote:
 Poprzez wpisanie we właściwą rubrykę.
 W jednych są przychody z pracy, w innych (rubrykach) przychodzy
 z umów wykonywanych osobiście i tak dalej.

faktycznie, jest odpowiednia rubryka, ale jak nie ma umowy to jaką rubrykę powinien wypełnić i jaki składki w tej rubryce?

 Napisałem - chodzi o nie ujawnioną przed US.
 Brak zaliczek, brak deklaracji.

no ale piszesz tak jakby to pracownik miał obowiązek odprowadzeć składki, to że pracodawca ich nie płaci to jego problem, pracownik chce poprawnie wypełnić PITa, jak ma to zrobić?

jak wykazać dochody w PIT?