jak 'zatrudnic' brata

Data: 2011-06-28 12:15:08
Autor: Pendrive
jak 'zatrudnic' brata
Witam!
Chiałbym zeby moj brat na rachunek mojej firmy sprzedawal kasy fiskalne
(otrzymuje ode mnie dane klienta, wystawia fakture w moim imieniu daje klientowi wraz z kasą i fiskalizuje sprzet)
Czy da się to zrobic nie zatrudniając go, ew. na umowę o dzieło?

Jest gdzies zatrudniony wiec zus jako taki to nie najwiekszy problem, ale nie posiadam pracownikow i tego - ze wzgledow formalnych - chce sie trzymac.

pozdrawiam
P.

Data: 2011-06-28 12:51:48
Autor: SDD
jak 'zatrudnic' brata

Użytkownik "Pendrive" <Pendrive@domena.pl> napisał w wiadomości news:iuc9jg$7r3$1inews.gazeta.pl...
[...]

Lepiej na umowe zlecenie.
Koszt (w sytuacji, gdy brat pracuje na etacie) jest  tylko odrobinke wyzszy, a umowa zlecenie bardziej odpowiada charakterowi czynnosci. Choc oczywiscie jak sie uprzec, to i dzielo przejdzie - ale raczej takie na standardowe KUP (20%).
Przy dziele zdecydowanie mniej papierkologii - nie trzeba skladac co miesiac deklaracji do ZUS.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-06-28 13:37:30
Autor: Pendrive
jak 'zatrudnic' brata
W dniu 2011-06-28 12:51, SDD pisze:
Uďż˝ytkownik "Pendrive"<Pendrive@domena.pl>  napisaďż˝ w wiadomoďż˝ci
Witam!
Chia�bym zeby moj brat na rachunek mojej firmy sprzedawal kasy fiskalne
(otrzymuje ode mnie dane klienta, wystawia fakture w moim imieniu daje
klientowi wraz z kasďż˝ i fiskalizuje sprzet)
Czy da si� to zrobic nie zatrudniaj�c go, ew. na umow� o dzie�o?

[...]

a przy umowie zlecenie moze wystawiac na moj rachunek faktury vat ?
Nie jest pod moim nadzorem, dostaje dane, jedzie do klienta fiskalizuje wystawia fakture i daje mi kase z ktorej ja pozniej wyplacam mu jakas kwote.

Czy przy umowie zlecenie -bo rozumiem ze skoro jest zatrudniony to wchodzi w gre tylko zdrowotne - te zdrowotne wynosi MAX tyle co dla prowadzacego DG czy jest procentowe od kwoty zlecenia (kwota znana dopiero na koniec miesca) i moze przekroczyc standardowa stwka (200 kilka zlotych) .

No i czy US lub ZUS sie nie przypieprzy jezeli brat jest zatrudniony na umowe zlecenie (osoba wspolpracujaca itp. )

pozdrawiam
P.

Data: 2011-06-28 23:01:09
Autor: SDD
jak 'zatrudnic' brata

Użytkownik "Pendrive" <Pendrive@domena.pl> napisał w wiadomości news:iucedv$off$1inews.gazeta.pl...

a przy umowie zlecenie moze wystawiac na moj rachunek faktury vat ?
Nie jest pod moim nadzorem, dostaje dane, jedzie do klienta fiskalizuje wystawia fakture i daje mi kase z ktorej ja pozniej wyplacam mu jakas kwote.

IMHO bardziej wlasnie na umowie zlecenie bardziej mi pasuje wystawianie FV niz na umowie o dzielo.
Przy FV istnieje miedzy stronami umowy ciagly zwiazek. Przy dziele takiego zwiazku brak. Zamawiasz dzielo, dostajesz dzielo.

[...]

Jest procentowe, ale to nei ma znaczenia, bo jego wieksza czesc odliczasz od podatku.
Przykladowo:
500 zl brutto:
zdrowotne 45 zl, zaliczka na podatek: 33 zl.
- przy dziele bylaby tylko zaliczka na podatek w kwocie 72 zl
(zlecenie drozsze o 6 zl)

przy 1000 zl brutto:
zdrowotne 90, zaliczka 67 zl
- przy dziele tylko zaliczka 144 zl
(zlecenie drozsze o 13 zl)

przy 5000 zl brutto:
zdrowotne 450 zl, zaliczka 333 zl
- przy dziele bylaby tylko zaliczka 720 zl
(zlecenie drozsze o 63 zl)

- tak wiec trzeba przemyslec - w zasadzie roznice sa na tyle niewielkie, ze nikt ni epowinien Was scigac o umowe o dzielo...
Ale np. gdybys poszedl na chorobowe, to ZUS moze zakwestionowac, ze wykonawca sie firma zajmuje - przy zleceniu wystarczy odpowiedni zapis w umowie i Ty sobie mozesz spokojnie chorowac, a firma moze dzialac.

No i czy US lub ZUS sie nie przypieprzy jezeli brat jest zatrudniony na umowe zlecenie (osoba wspolpracujaca itp. )

Byla ostatnio mowa, ze rodzenstwa to nie dotyczy.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-07-01 00:42:59
Autor: Gotfryd Smolik news
jak 'zatrudnic' brata
On Tue, 28 Jun 2011, SDD wrote:

Użytkownik "Pendrive" <Pendrive@domena.pl> napisał

a przy umowie zlecenie moze wystawiac na moj rachunek faktury vat ?
[...]

IMHO bardziej wlasnie na umowie zlecenie bardziej mi pasuje wystawianie FV
niz na umowie o dzielo.

IMO dobrze gadasz, ale:

Przy FV istnieje miedzy stronami umowy ciagly zwiazek. Przy dziele takiego
zwiazku brak. Zamawiasz dzielo, dostajesz dzielo.

....uzasadnienie jest nieprzekonujące.
  Powiedziałbym tak: należy przytoczyć *definicję* zlecenia.
  W odróżnieniu od "umów traktowanych JAK zlecenie" :D
  Akurat tu mielibyśmy rzadki przypadek "właściwej" umowy zlecenia,
tej z definicji (z KC).

BTW: jak na mój gust, "zlecenie właściwe" nie kwalifikuje się
  do uznania za dzieło. Z powodu definicji właśnie, zupełnie
  niezależnie od pozostałych cech przypisanych zleceniu.

Ale np. gdybys poszedl na chorobowe, to ZUS moze zakwestionowac, ze
wykonawca sie firma zajmuje - przy zleceniu wystarczy odpowiedni zapis
w umowie i Ty sobie mozesz spokojnie chorowac, a firma moze dzialac.

  :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-06-29 11:50:02
Autor: Kamil
jak 'zatrudnic' brata
Dnia Tue, 28 Jun 2011 12:51:48 +0200, SDD napisał(a):

[...]

Hmmm... i co by miało być rezultatem tej umowy, tego dzieła?  :)
Bo UoD jest umową rezultatu, a nie starannego wykonania.
Dla przykładu, np. wykonanie analizy prawnej konkretnej sytuacji lub
doprowadzenie do konkretnej sytuacji może być dziełem, natomiast usługa
stałej konsultacji prawnej dziełem już nie jest.
I jakim sposobem chciałbyś by w imieniu zamawiającego, taki wykonawca
wystawiał faktury VAT?
Pytam całkiem poważnie, wrzucił byś orientacyjny tekst co stanowiłoby
przedmiot takiej UoD?

jak 'zatrudnic' brata