[OT] jaka zasada działania fotoradaru

Data: 2010-03-31 22:02:57
Autor: Czeresniak
[OT] jaka zasada działania fotoradaru
Witam,
Jadąc dziś autkiem zauważyłem stojące na poboczu drogi auto straży miejskiej z fotoradarem. Ponieważ nie jechałem zbyt szybko miałem okazję przyjrzeć się zainstalowanym urządzeniom dokładniej niż zwykle.
Auto straży miejskiej stało zaparkowane równolegle do drogi, a z przodu w atrapie chłodnicy miało zamontowane równolegle do osi wzdłużnej auta urządzenie do pomiaru prędkości (czarna puszka ze stożkowatą powierzchnią czołową).Zaciekawiło mnie ustawienie kamery pod kątem innym niż 0st względem osi wzdłużnej auta a tym samym ustawionej nie w osi czujnika prędkości.  Wobec tego nasunęło mi się pytanie związane z sytuacją,  w której na jezdni dwupasowej poruszają się równolegle dwa auta i prędkość przekracza auto jadące po pasie umieszczonym przy poboczu a kamera jest ustawiona na drugi pas. W takiej sytuacji byłoby możliwe, że zdjęcie zostanie zrobione niewłaściwemu pojazdowi. Czy są gdzieś ogólnodostępnie umieszczone wytyczne opisujące prawidłową konfigurację, pod względem kątów ustawienia, czujnika prędkości z kamerą?
Do tej pory byłem pewien, że takie urządzenia powinny być na stale zespolone i umieszczone w tej samej osi.

Pozdrawiam
Darek

Data: 2010-03-31 13:38:04
Autor: miodu
On 31 Mar, 21:02, Czeresniak <darek1...@op.pl> wrote:
[...]

Czytałem gdzieś że jeśli na zdjęciu są dwa samochody niemalże
równolegle, zdjęcie idzie do kosza, nawet jeśli na lewym pasie jedzie
traktor, a na prawym lamborghini

Data: 2010-03-31 22:54:29
Autor: Czeresniak
miodu pisze:
Czytałem gdzieś że jeśli na zdjęciu są dwa samochody niemalże
równolegle, zdjęcie idzie do kosza, nawet jeśli na lewym pasie jedzie
traktor, a na prawym lamborghini

Sprawę błędu pomiaru wyjaśnia opis błędu kosinusowego: http://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_kosinusowy

Jednakże pozostaje problem związany z czasem wyzwolenia spustu migawki.
Wyobrażając sobie sytuację w ten sposób, że jedzie sobie pojazd-2 drugim pasem z przepisową szybkością a za nim pierwszym pasem jedzie pojazd-1 z wyższą szybkością. W tym przypadku istnieje możliwość zmierzenia szybkości pojazdu-1 a zrobienia zdjęcia pojazdu-2.
W związku z tym nadal aktualna jest sprawa z podaniem źródeł z informacjami dotyczącymi szczegółów działania fotoradarów i wytycznych ich instalowania.

Temat wrzuciłem na grupę prawna ponieważ pomimo, iż chodzi mi o uzyskanie informacji technicznych, to chciałbym je skonfrontować z możliwością wykazania nieprawidłowego pomiaru. Wszak w wskazanym powyżej artykule na wiki jest napisane, że dokładność pomiaru powinna być nie gorsza niż 0,5% a tu dla odchyłki 10st błąd pomiaru wzrasta o np. 1,5%.

Pozdrawiam
Darek

Data: 2010-03-31 23:05:41
Autor: live_evil
W dniu 31.03.2010 22:54, Czeresniak pisze:
[...]

Tak w ramach ciekawostki - w jakimś programie w TV (Top Gear?)
udowadniano tezę, że przy odpowiednio wysokiej prędkości fotoradar (taki
zwykły, na maszcie) nie zdąży zrobić zdjęcia. Faktycznie - nie zdążył,
ale przy prędkości pow. 300km/h.

--
live_evil

Data: 2010-04-01 09:10:59
Autor: qwerty
Użytkownik "live_evil" <usame_niechcespamu@o2.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hp0df5$5hr$1@newsfeed1.man.lodz.pl...
[...]

Trzeba jechać pow. 250 km/h (ale prawdziwe, a nie a zegarach). Myślisz dlaczego w autach dają owe ograniczenie? :)

Data: 2010-04-01 00:53:32
Autor: WS
On 31 Mar, 22:54, Czeresniak <darek1...@op.pl> wrote:
Wszak w wskazanym powyżej
artykule na wiki jest napisane, że dokładność pomiaru powinna być nie
gorsza niż 0,5% a tu dla odchyłki 10st błąd pomiaru wzrasta o np. 1,5%.

Przy "zwyklej" suszarce (i kazdym innym radarze nie uwzgledniajacym
kata pomiaru) wskazywana/wyswietlana predkosc wynosi
predkosc_prawidlowa razy cos(kata)  (+- blad uradzenia)  , cos() jest
zawsze mniejszy lub rowny 1.0, wiec wyswietla sie conajwyzej mniejsza
predkosc. W takim wypadku nie mozna uzyc argumentu, ze jechalo sie
wolniej a tylko kat pomiaru byl nieprawidlowy. (jesli mierzyli pod
katem, to rzeczywista predkosc byla wyzsza...)

Fotoradary sa przystosowane do pracy pod konkretnym katem  (i podobno
jakos to automatycznie weryfikuja). Tu juz jest problem, bo
automatycznie doliczana jest poprawka na ten kat (dzielenie zmierzonej
predkosci przez cos(kata) ).
Jesli ustawi sie go pod mniejszym katem niz przewiduje producent to
bedzie zawyzal predkosc. Kiedys gdzies czytalem wypowiedz kogos z
policji czy strazy m. - twierdzili, ze radary ktore maja sa
zabezpieczone przed niepoprawnym katem ustawienia - nie robia wtedy
fotek - ale ile w tym prawdy... ???

WS

Data: 2010-04-01 22:49:42
Autor: Tomasz Pyra
Czeresniak pisze:
miodu pisze:
[...]

AFAIK chwila robienia zdjęcia jest określana na podstawie analizy obrazu - jak samochód się wykadruje (przy okazji rozpoznawane jest czy to samochód osobowy czy ciężarowy), a pomiar prędkości przekracza podane minima, to robione jest zdjęcie.

Urządzenie mogłoby mieć funkcje testowanie czy elementy ustawione są poprawnie, ale to już nie wiem jest robione.

[...]

Prawdopodobnie będzie to instrukcja obsługi urządzenia.
Całe urządzenie jest atestowane i zapewne instrukcja również musi być napisana prawidłowo.

[...]

Ale błąd będzie na korzyść kierowcy, więc "niech im będzie" ;)

Data: 2010-04-01 08:20:28
Autor: Krzysztof Jodłowski
jaka zasada działania fotoradaru
Czytałem gdzieś że jeśli na zdjęciu są dwa samochody niemalże
równolegle, zdjęcie idzie do kosza, nawet jeśli na lewym pasie jedzie
traktor, a na prawym lamborghini

Kiedyś tak było.
Aktualnie są już fotoradary mierzące dwa pasy i na zdjęciu podają prędkości obu samochodów.

Kiedyś ZURAD (najpopularniejsze zastosowanie w Polsce) robił tylko fotoradary mierzące prędkość 0...250 km/h, teraz robią już -250...250km/h. Oznacza to, że dawniej jadąc pasem przeciwnym do kierunku zainstalowania kamery można było nie zwracać uwagi na słupek z fotoradarem, teraz jest to już ryzykowne. Pozostaje tylko jechać >250km/h :)
http://www.zurad.com.pl/tstrona/modules.php?name=FotorapCM
No i też już produkują laserowe mierniki.
http://www.zurad.com.pl/tstrona/modules.php?name=Laserrapid

--
Krzysztof

Data: 2010-04-01 00:15:57
Autor: miodu
On 1 Kwi, 07:20, Krzysztof Jodłowski <bluela...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
> traktor, a na prawym lamborghini

Kiedyś tak było.
Aktualnie są już fotoradary mierzące dwa pasy i na zdjęciu podają

Z pewnością gdzieś są, ale ile z tych puszek naprawdę działa? Bo
dzisiątki razy byłem świadkiem sytuacji jak ktoś mnie wyprzedzał 50
metrów przed fotoradarem (żeby to zrobić musiał mieć prędkość min.
20-30 km/h wyższą niż ja w tym momencie, czytaj - ewidentnie
przekraczającą limit prędkości na tym odcinku), i mimo że była dzika
noc, fotoradar nie dał nawet najmniejszego błysku. Wierzę w moc
technologii i osiągnięć cyfrowej fotografii, ale nawet najwyższe ISO
nie zastąpi błysku.

Data: 2010-04-01 11:17:45
Autor: mvoicem
(01.04.2010 09:15), miodu wrote:
[...]

A o podczerwieni słyszałeś?

p. m.

Data: 2010-04-01 03:06:21
Autor: miodu
On 1 Kwi, 10:17, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:
(01.04.2010 09:15), miodu wrote:

> [...]
> noc, fotoradar nie dał nawet najmniejszego błysku. Wierzę w moc
> technologii i osiągnięć cyfrowej fotografii, ale nawet najwyższe ISO

A o podczerwieni słyszałeś?

p. m.

Tak, na pewno do takich zastosowań jest bardziej efektywna i tańsza
niż lampa błyskowa. Masz jeszcze jakieś - o ironio - "błyskotliwe"
pomysły?

Data: 2010-04-01 12:11:32
Autor: Andrzej Lawa
miodu pisze:

[...]

Do robienia zdjęć kamerami cyfrowymi? Jak najbardziej! Błysk się robi w
podczerwieni i nie wali widzialnym ludziom po oczach. A matryca CCD i
tak to widzi.

Chyba pomyliłeś doświetlanie w podczerwieni z termowizją ;)

Data: 2010-04-01 18:54:26
Autor: tg
jaka zasada działania fotoradaru
"miodu" <oom.honing.ltd@googlemail.com> wrote in message news:7862c442-34c0-4e7c-9864-995cbe16eceex3g2000yqd.googlegroups.com...
A o podczerwieni słyszałeś?
Tak, na pewno do takich zastosowań jest bardziej efektywna i tańsza
niż lampa błyskowa. Masz jeszcze jakieś - o ironio - "błyskotliwe"
pomysły?

pogooglaj sobie o bliskiej podczerwieni, 950nm
blyskanie ludziom po oczach nie jest konieczne a wrecz grozne, ta
dlugosc jest juz kawalek za spektrum widzialnym a poza kolorami
obraz daje zupelnie wystarczajacy do identyfikacji

Data: 2010-04-01 11:06:14
Autor: miodu
On 1 Kwi, 18:54, "tg" <a...@bb.cpl> wrote:
"miodu" <oom.honing....@googlemail.com> wrote in message

> [...]

dlugosc jest juz kawalek za spektrum widzialnym a poza kolorami
obraz daje zupelnie wystarczajacy do identyfikacji

Możliwe że tak jest, ale jednak jeśli te puszki mają otwór na lampę
błyskową, to chyba nie po to żeby korzystać z podczerwieni. W UK
stosują klasyczną lampę, widziałem niejednokrotnie ten "oślepiający"
błysk, i nie robi to wielkiej różnicy, a UK nie jest krajem który
stroniłby od najnowocześniejszych i najbardziej wydajnych rozwiązań..

A tak na marginesie, ciekawy jestem tych zdjęć na podczerwień. Ciekawi
mnie jak wyraźne może być zdjęcie tablicy rejestracyjnej wielkości
~15x40cm samochodu pędzącego 90 km/h w środku nocy. Ma ktoś jakiś link?

Data: 2010-04-01 21:14:12
Autor: cranky
Dnia Thu, 1 Apr 2010 11:06:14 -0700 (PDT), miodu napisał(a):

On 1 Kwi, 18:54, "tg" <a...@bb.cpl> wrote:
[...]

http://www.zurad.com.pl/tstrona/inne/frapidcm/frapidcm.jpg

zauważ "podwójną" tablicę - jeśli zdjęcie jest ptrześwietlone wyraźna jest jedna, jeśli niedoświetlone - druga. Proste jak lusterko wsteczne a skuteczne!

Data: 2010-04-01 12:17:55
Autor: miodu
jaka zasada działania fotoradaru
On 1 Kwi, 20:14, cranky <door...@poczta.onet.pl> wrote:
Dnia Thu, 1 Apr 2010 11:06:14 -0700 (PDT), miodu napisa (a):

> Mo liwe e tak jest, ale jednak je li te puszki maj otw r na lamp
> b yskow , to chyba nie po to eby korzysta z podczerwieni. W UK
> stosuj klasyczn lamp , widzia em niejednokrotnie ten "o lepiaj cy"
> b ysk, i nie robi to wielkiej r nicy, a UK nie jest krajem kt ry
> stroni by od najnowocze niejszych i najbardziej wydajnych rozwi za .

> A tak na marginesie, ciekawy jestem tych zdj na podczerwie . Ciekawi
> mnie jak wyra ne mo e by zdj cie tablicy rejestracyjnej wielko ci
> ~15x40cm samochodu p dz cego 90 km/h w rodku nocy. Ma kto jaki link?

> [...]

zauwa "podw jn " tablic - je li zdj cie jest ptrze wietlone wyra na jest
jedna, je li niedo wietlone - druga. Proste jak lusterko wsteczne a
skuteczne!

Niezle, zwracam honor

Data: 2010-04-02 10:59:21
Autor: niusy.pl
jaka zasada działania fotoradaru

Użytkownik "cranky" <doormat@poczta.onet.pl>

[...]

Przecież to środek dnia jest a nie nocy

Data: 2010-04-01 22:54:00
Autor: Tomasz Pyra
tg pisze:
[...]

Część fotoradarów błyska normalną białą lampą błyskową.
Część owszem robi zdjęcia gdzieś w stronę podczerwieni, ale nadal jest to doskonale widoczny błysk - nie do pomylenia z niczym innym, tyle że czerwony.

Widać to bez problemu nawet jak zdjęcie jest robione nie mi, a jakiemuś innemu samochodowi.

Data: 2010-04-02 10:55:15
Autor: tg
"Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> wrote in message news:hp31a4$rqm$3atlantis.news.neostrada.pl...
Część fotoradarów błyska normalną białą lampą błyskową.
Część owszem robi zdjęcia gdzieś w stronę podczerwieni, ale nadal jest to doskonale widoczny błysk - nie do pomylenia z niczym innym, tyle że czerwony.

no to widocznie dzialaja blizej niz w 950nm, az tak sie tym nie interesowalem
ale dla sprzetu ktory ma dzialac w nocy i w ktorym kolory sa najmniej istotne
wsadzanie filtru ir byloby glupota

Data: 2010-04-01 22:52:34
Autor: Tomasz Pyra
miodu pisze:
[...]

Te maszty to same puszki - samych wkładów policja ma znacznie mniej niż obudów na masztach.
Natomiast to że dziś w puszce nic nie ma, nie oznacza że jutro nie włożą tam aparatury.
To jest sprzęt przenośny.

[OT] jaka zasada działania fotoradaru