jaka zbudowana jest sciezka

Data: 2011-05-24 16:07:34
Autor: Titus Atomicus
jaka zbudowana jest sciezka
Witam,
W zasadzie pytanie do kol Hyly.
Jak w zagranicznych krajach budowane sa sciezki rowerowe.
OK, asfalt.
Ale co jest pod tym asfaltem?
TA

Data: 2011-05-24 16:21:03
Autor: mt
jaka zbudowana jest sciezka
Witam,
W zasadzie pytanie do kol Hyly.
Jak w zagranicznych krajach budowane sa sciezki rowerowe.

Tak jak u nas, różnie.

OK, asfalt.
Ale co jest pod tym asfaltem?

Nie zawsze asfalt, takie z kostki też się zdarzają. A co jest pod asfaltem, to zależy od podłoża, na którym są budowane, ukształtowania terenu itd.

--
marcin

Data: 2011-05-24 16:32:37
Autor: Titus Atomicus
jaka zbudowana jest sciezka
In article <irgevq$vs6$2@usenet.news.interia.pl>,
 mt <telepski@interia.pl> wrote:

> [...]

Nie zawsze asfalt, takie z kostki też się zdarzają. A co jest pod asfaltem, to zależy od podłoża, na którym są budowane, ukształtowania terenu itd.

No tak. Ale cos jest nie tak z naszymi jezdniami. Znaczy jakosciowo odbiegaja od zagranicznych.

A co do rowerowych, to u nas pod asfaltem/kostka jest z reguly ubity podklad piaskowy/zwirkowy - tak przynajmniej zaobserwowalem
Pytanie - czy tak to powinno wygladac?

TA

Data: 2011-05-24 17:06:52
Autor: BoDro
jaka zbudowana jest sciezka

No tak. Ale cos jest nie tak z naszymi jezdniami. Znaczy jakosciowo odbiegaja od zagranicznych.

problem chyba w tym, że gros było budowanych "za komuny", więc normy i jakość mogą odbiegać od dzisiejszych. Nasz biedny socjalizm drogi budował, nasz bogatszy pseudo-kapitalizm nie radzi sobie z ich remontami :-)

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2011-05-24 17:17:43
Autor: Titus Atomicus
In article <irghev$ark$1@inews.gazeta.pl>, BoDro <bolek@lolek.pl> wrote:

> [...]

problem chyba w tym, że gros było budowanych "za komuny", więc normy i jakość mogą odbiegać od dzisiejszych. Nasz biedny socjalizm drogi budował, nasz bogatszy pseudo-kapitalizm nie radzi sobie z ich remontami :-)

Ale ja widze jak wyglada ulica Gagarina w Warszawie, na ktorej 5 lat temu wymieniano nawierzchnie.

TA

Data: 2011-05-24 15:54:12
Autor: Ryszard Mikke
Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world napisał(a):

Ale ja widze jak wyglada ulica Gagarina w Warszawie, na ktorej 5 lat temu wymieniano nawierzchnie.

A co jej dolega, poza zastawianiem tu i owdzie prawego pasa przez parkujacych?

rmikke

Data: 2011-05-24 20:04:06
Autor: Rafał Wawrzycki
jaka zbudowana jest sciezka
Dnia 24 maj 2011 w liście [news:irgkb4$ko4$1inews.gazeta.pl]
Ryszard Mikke [rmikke@gazeta.SKASUJ-TO.pl] napisał(a):
A co jej dolega, poza zastawianiem tu i owdzie prawego pasa przez
parkujacych?

Właśnie też nie wiem za bardzo...

--
Pozdrawiam,
Rafał W.

http://picasaweb.google.com/warszawski.wycinak
http://prw.terror404.net/rwawrzycki/

Data: 2011-05-25 14:18:34
Autor: Titus Atomicus
jaka zbudowana jest sciezka

Ryszard Mikke [rmikke@gazeta.SKASUJ-TO.pl] napisał(a): > A co jej dolega, poza zastawianiem tu i owdzie prawego pasa przez
> parkujacych? Właśnie też nie wiem za bardzo...

Dolega jej to, ze w tym prawym pasie sa juz gdzieniegdzie glebokie dziury.

TA

Data: 2011-05-25 16:06:59
Autor: Ryszard Mikke
> [...]

Dolega jej to, ze w tym prawym pasie sa juz gdzieniegdzie glebokie dziury.

Ale na Gagarina? W Warszawie? Może tam, gdzie parkują, bo jakoś się nie
naciąłem, a ostatnio dość często tamtędy pomykam...

rmikke

Data: 2011-05-25 20:50:50
Autor: Rafał Wawrzycki
jaka zbudowana jest sciezka
Dnia 25 maj 2011 w liście [news:Titus_Atomicus-
328EE4.14183425052011@newsfeed.onet.pl]  [Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world] napisał(a):

Dolega jej to, ze w tym prawym pasie sa juz gdzieniegdzie glebokie dziury.

Jakoś mnie się nie rzuciły nigdy do gardła, a mieszkam obok. Ale ja to środkiem pasa sunę, więc nie zwracam już uwagi na dziury

:)

Data: 2011-05-26 13:46:29
Autor: Titus Atomicus
jaka zbudowana jest sciezka
In article <Xns9EF0D41225E08rwawrzyckiwppl@127.0.0.1>,
> [...]

Jakoś mnie się nie rzuciły nigdy do gardła, a mieszkam obok. Ale ja to środkiem pasa sunę, więc nie zwracam już uwagi na dziury

Ja tez mieszkam obok i codziennie jezdze. OK, jadac rowerem jakos to sie omija, ale ostatnio przejechalem sie autobusem i na calej dlugosci Gagarina (w strone Czernakowskiej) zaliczal kolejne dziury. Czulem to az na kregoslupie.

TA

Data: 2011-05-26 13:22:53
Autor: Ryszard Mikke
> [...]

Ja tez mieszkam obok i codziennie jezdze. OK, jadac rowerem jakos to sie omija, ale ostatnio przejechalem sie autobusem i na calej dlugosci Gagarina (w strone Czernakowskiej) zaliczal kolejne dziury. Czulem to az na kregoslupie.

Az sie wczoraj specjalnie przyjrzalem (w kierunku do Czerniakowskiej).
No fakt, pare tych dziur jest, jakos nigdy nie zwrocilem uwagi jadac rowerem,
widac omijam tak samo jak Rafal.

Wniosek stad, zaskakujacy, jak na precla, LEPIEJ ROWEREM.

rmikke

Data: 2011-05-27 12:46:26
Autor: Titus Atomicus
jaka zbudowana jest sciezka
In article <irlk7d$fmr$1@inews.gazeta.pl>,
 "Ryszard Mikke" <rmikke@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote:

Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world napisał(a): > In article <Xns9EF0D41225E08rwawrzyckiwppl@127.0.0.1>,

> [...]
widac omijam tak samo jak Rafal.

Wniosek stad, zaskakujacy, jak na precla, LEPIEJ ROWEREM.

Jest jeszcze taka jedna zdradliwa, gleboka odnawiajaca sie dziura na srodku ktoregos pasa na wysokosci Uniwersusa.

TA

Data: 2011-05-26 14:56:21
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world napisał:
ostatnio przejechalem sie autobusem i na calej dlugosci Gagarina (w
strone Czernakowskiej) zaliczal kolejne dziury. Czulem to az na
kregoslupie.

"Nie ma złej drogi
do swej niebogi?
Zmieniłem zdanie z kretesem,
kiedym spróbował, o losie srogi,
przejechać się PKS-em"
;-)

Data: 2011-05-25 06:58:01
Autor: Piotr Rościszewski
jaka zbudowana jest sciezka

A co do rowerowych, to u nas pod asfaltem/kostka jest z reguly ubity podklad piaskowy/zwirkowy - tak przynajmniej zaobserwowalem
Pytanie - czy tak to powinno wygladac?

Krótko:
Konstrukcja drogi jest pochodną przewidywanych nacisków i właściwości podłoża. Im większe naciski i słabsze podłoże - tym grubsza konstrukcja drogi. Jeżeli na ścieżce przewidywany jest wyłącznie ruch piszo-rowerowy, to kostka na warstwie wyrównaczej piasku zazwyczaj wystarczy, jeżeli grunt jest przepuszczalny i w piasku nie gromadzi się woda. Jeżeli jest to asfalt, to może być najcieńsza warstwa podbudowy z tłucznia. Zazwyczaj po ścieżce jeżdżą obecnie różne maszyny - wtedy muszą być uwzględnione naciski od tych maszyn, co oznacza, że droga dla rowerów musi mieć konstrukcję zwykłej drogi, czyli pod asfaltem lub kostką muszą być odpowiednio grube warstwy podbudowy z tłucznia lub innego równorzędnego materiału, oczywiście dopuszczonego do budownictwa drogowego. Jeżeli grunt jest nieprzepuszczalny, to konstrukcja drogi musi uwględniać odprowadzanie wody, o czym w przypadku dróg dla rowerów "zapomina się", bo to znacznie podraża koszt budowy. Najprostszym, tradycyjnym rozwiązaniem jest kopanie rowów, ale w mieście to odpada. Pozostaje kanalizacja deszczowa.

Data: 2011-05-25 09:20:34
Autor: MichałG
jaka zbudowana jest sciezka
W dniu 2011-05-25 08:58, Piotr Rościszewski pisze:
OK, asfalt.
Ale co jest pod tym asfaltem?

A co do rowerowych, to u nas pod asfaltem/kostka jest z reguly ubity
podklad piaskowy/zwirkowy - tak przynajmniej zaobserwowalem
Pytanie - czy tak to powinno wygladac?

KrĂłtko:
Konstrukcja drogi jest pochodną przewidywanych nacisków i właściwości
podłoża. Im większe naciski i słabsze podłoże - tym grubsza konstrukcja
drogi. Jeżeli na ścieżce przewidywany jest wyłącznie ruch piszo-rowerowy, to
kostka na warstwie wyrĂłwnaczej piasku zazwyczaj wystarczy, jeĹźeli grunt jest
[...]
dopuszczonego do budownictwa drogowego. JeĹźeli grunt jest nieprzepuszczalny,
to konstrukcja drogi musi uwględniać odprowadzanie wody, o czym w przypadku
dróg dla rowerów "zapomina się", bo to znacznie podraża koszt budowy.
Najprostszym, tradycyjnym rozwiązaniem jest kopanie rowów,

pod nizszym krawęznikiem (obrzeżem) nalezy wykonać dren i odprowadzić z niego wodę do kanalizacji lub rowu. Niestety to kosztuje ale daje gwarancję, że asfalt polezy nieco dłużej niż 1-2 zimy. Najgorsze co można zrobić to ułozyć cienki, w dodatku kiepsko zagęszczony asfalt na wyrównanym mniej wiecej i słabo zagęszczonym podłożu.

Michał

Data: 2011-05-25 10:50:06
Autor: Marcin Hyła
On 2011-05-25 08:58, Piotr Rościszewski wrote:
[...]

To co proponujesz to jest _najgorsze_ rozwiązanie, gwarantujące, że po paru miesiącach wszystko się rozsypie. Chcesz mieć problem - układaj cokolwiek na piasku. Pomijam już samą kostkę. Zapomnij o piasku!!!!!!

Zaczyna się od korytowania, czyli wykopania płaskiego rowu pod ścieżkę. Głębokość zależy od wielu czynników, m.in. klasy gruntu.

1. w zależności od klasy gruntu - konieczna może byc warstwa ulepszonego podłoża (cement, wapno, popioły itp.) dla zabezpieczenia przed przemarzaniem i wysadzinami (10-15 cm), przy gruntach klasy G1 - nie trzeba.
2. podbudowa - 12-15 cm kruszywa łamanego, stabilizowanego chudym betonem i wałowanego (ubijanego), podana grubość już po dogęszczeniu
3. warstwa ścieralna - asfalt (3-4 cm, jak umieją układać to 3 cm, jak im idzie dziwnie - to lepiej dać 4 cm).

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2011-05-25 11:46:34
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik Marcin Hyła napisał:
Zaczyna się od korytowania, czyli wykopania płaskiego rowu pod ścieżkę.
Głębokość zależy od wielu czynników, m.in. klasy gruntu.
[...]

I tak z pl.rec.rowery przeszliśmy na pl.sci.budowa-drog ;-)

Data: 2011-05-25 12:00:39
Autor: Fabian
W dniu 25.05.2011 11:46, Bartłomiej Zieliński pisze:
[...]

I następnie na pl.marudzę_bo_wiem_lepiej_ale_nic_więcej_nie_powiem.

Fabian.

Data: 2011-05-25 04:08:55
Autor: Piotrpo
On 25 Maj, 12:00, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:
W dniu 25.05.2011 11:46, Bart omiej Zieli ski pisze:

> U ytkownik Marcin Hy a napisa :
> [...]

> I tak z pl.rec.rowery przeszli my na pl.sci.budowa-drog ;-)

I nast pnie na pl.marudz _bo_wiem_lepiej_ale_nic_wi cej_nie_powiem.

Fabian.

Przecież on powtórzył to co było napisane w tym poście, ale
"lepiej"  :)

Data: 2011-05-26 16:37:26
Autor: Piotr Rościszewski
Marcin Hyła <cinek@rowery.org.pl.niespamuuj.pl> napisał(a):
On 2011-05-25 08:58, Piotr Rościszewski wrote:
> [...]

To co proponujesz to jest _najgorsze_ rozwiązanie, gwarantujące, że po paru miesiącach wszystko się rozsypie. Chcesz mieć problem - układaj cokolwiek na piasku. Pomijam już samą kostkę. Zapomnij o piasku!!!!!!

Po pierwsze, to nie ja proponuje, a obowiązujące przepisy, których istnienie chyba nie jest Ci obce.
Po drugie widziałem wiele takich rozwiązań, które mają się całkiem dobrze, co nie oznacza, że zawsze tak należy budować, o czym też napisałem.

[...]

Podałeś konkretne rozwiązania konkretnego projektanta dla bardzo przeciętnych warunków. Dość praktyczne, ale nie jest to jakaś obowiązująca norma i raczej nigdy nie będzie, a dlaczego nie będę się powtarzał.

Data: 2011-05-26 20:55:53
Autor: Marcin Hyła
On 2011-05-26 18:37, Piotr Rościszewski wrote:

Po pierwsze, to nie ja proponuje, a obowiązujące przepisy, których istnienie
chyba nie jest Ci obce.

Nie ma obowiązku stosowania się do tego akurat pomysłu. Jest w przepisach inny. Lepszy. Niesprzeczny z tym co podałem. Dezinformujesz.

Po drugie widziałem wiele takich rozwiązań, które mają się całkiem dobrze,

A ja mam słonia w karafce.

Podałeś konkretne rozwiązania konkretnego projektanta dla bardzo
przeciętnych warunków. Dość praktyczne, ale nie jest to jakaś obowiązująca
norma i raczej nigdy nie będzie, a dlaczego nie będę się powtarzał.

Mało wiesz. Bardzo mało. Żenująco mało.

A poza tym to _będzie_ obowiązująca norma.

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2011-05-27 14:06:43
Autor: Piotr Rościszewski
> [...]

Nie ma obowiązku stosowania się do tego akurat pomysłu. Jest w przepisach inny. Lepszy. Niesprzeczny z tym co podałem. Dezinformujesz.

Masz "oryginalne" porównanie, jak informację nazywasz dezinformacją, bo twierdzisz, ze twoja część prawdy jest lepsza od mojej części, bo tak i już. Takie pólprady mają to do siebie, że zawsze są prawdziwe tylko w określonych warunkach, o czym napisałem, a Ty przemilczałeś. I kto tu dezinformuje?

> Po drugie widziałem wiele takich rozwiązań, które mają się całkiem
dobrze,

A ja mam słonia w karafce.

Albo kompletny brak wiedzy na ten temat.

> [...]
obowiązująca
> norma i raczej nigdy nie będzie, a dlaczego nie będę się powtarzał.

Daruj sobie te bezmyślne komentarze. Skąd wiesz, że wiem mało? Jakiś krasnoludek Ci podpowiedział? Szpanujesz znajomością jakiegoś zdania z przepisów i dorabiasz do tego teorię na miarę 10 przykazań.

A poza tym to _będzie_ obowiązująca norma.

Prostactwo nigdy nie powinno być normą, ani to stare, ani to przyszłe.

Data: 2011-05-27 20:04:05
Autor: Ignacy
jaka zbudowana jest sciezka

  W Krakowie koło Galerii Kazimierz na bulwarach Wisły
  ścieżka zbudowana jest tak że przy prawej jej krawędzi
  stoją ławki dla pieszych a po lewej stronie scieżki jest
  biała linia oddzielająca ruch pieszych...prawda że proste.
    Ignac
  --

jaka zbudowana jest sciezka