jaki dysk do starutkiego thinkpada ?

Data: 2010-08-27 09:20:34
Autor: Miecio
jaki dysk do starutkiego thinkpada ?
jest sobie taki bardzo stary lapek:
IBM Thinkpad iSeries type 2621
podobny do tego :
http://allegro.pl/ibm-2621-faktura-gwarancja-raty-i1193380457.html
wysiadł w nim dysk twardy.
wygląda na zwyczajny 2,5'' z taką małą odłączaną przejściówką na piny.

Do wielu czynności lapek nie posłuży ale do przeglądania sieci da radę myślę.
Jaki można dokupić do niego najtańszy dysk aby bez problemu działał.

I choć to nie temat grupy to jaki system na nim zainstalować żeby się nie dławił.

Data: 2010-08-27 11:55:19
Autor: Maciek
W dniu 2010-08-27 11:20, Miecio pisze:
[...]
Pewnie w dzisiejszych czasach już nie taki zwyczajny, bo zdaje się ATA,
czyli trudniejszy do kupienia.

Do wielu czynności lapek nie posłuży ale do przeglądania sieci da radę myślę.
Jaki można dokupić do niego najtańszy dysk aby bez problemu działał.
Myślę, że da radę i w wielu innych zastosowaniach.

I choć to nie temat grupy to jaki system na nim zainstalować żeby się nie dławił.
Zależy ile masz pamięci. Jeśli potrzebujesz Windows to bym testował 2000
lub XP. Jeśli w powyższych po wyłączeniu bajerów będzie ślamazarnie to w
ostateczności 98, a może wystarczy jakaś prosta dystrybucja Linuksa
dostosowana do starszych maszyn?

Maciek

Data: 2010-08-27 11:58:18
Autor: Vituniu
jaki dysk do starutkiego thinkpada ?
wygląda na zwyczajny 2,5'' z taką małą odłączaną przejściówką na piny.

Mysle, ze kazdy ATA bedzie pasowac. Zwroc tylko uwage na wysokosc
dysku, niektore fizycznie sie nie mieszcza.

Aha - i wczesniej ustal dokladne oznaczenie swojego modelu
i pogooglaj, czy przypadkiem nie ma problemu z rozpoznawaniem
duzych (32+ GB) dyskow.

Do wielu czynności lapek nie posłuży ale do przeglądania sieci da radę

Niby tak, ale szybko znienawidzisz Flasha... ;)

I choć to nie temat grupy to jaki system na nim zainstalować
żeby się nie dławił.

Wszystko zalezy od ilosci RAM i twoich preferencji.

Jesli masz licencje, to Win98 + nieoficjalny "service pack",
a do tego K-meleon jako przegladarka.

Jesli nie masz, to jakas dystrubucja Linuxa z lekkim srodowiskiem
graficznym. Daje to dostep do nowszego softu, ale wymaga
zazwyczaj wiecej RAMu, niz pierwsze rozwiazanie (takie Xubuntu
domaga sie np. 256 MB)

Historycznie: MS DOS (lub FreeDOS) + DosNavigator,
Win 3.1 + Calmira, OS/2 W4, kilka bardziej egzotycznych.
Ale to juz sztuka dla sztuki bedzie ;) I raczej nie "do internetu".

OT wyszedl... ;)
Przepraszam i uciekam,
Vituniu.

Data: 2010-08-27 17:11:45
Autor: astro
On Fri, 27 Aug 2010 11:58:18 +0200, Vituniu wrote:
[...]

Polecalbym raczej Lubuntu z LXDE. Zwawsze to od XFCE. "lekki linux z XWindows + jvm" na alt.pl.comp.os.linux.newbie z 29 lipca:
http://groups.google.pl/group/alt.pl.comp.os.linux.newbie/browse_thread/thread/0295c1b2d5a6c13d
Radoslaw Ziomber
www.astrofizyka.info

Data: 2010-08-28 10:36:14
Autor: MadMan
Dnia Fri, 27 Aug 2010 11:58:18 +0200, Vituniu napisał(a):

Aha - i wczesniej ustal dokladne oznaczenie swojego modelu
i pogooglaj, czy przypadkiem nie ma problemu z rozpoznawaniem
duzych (32+ GB) dyskow.

Ten z aukcji ma 40 giga, więc nie sądzę. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-08-29 05:28:00
Autor: yendy
On 27 Sie, 11:58, "Vituniu" <vitu...@poczta.fm> wrote:
> wygląda na zwyczajny 2,5'' z taką małą odłączaną przejściówką na piny.

Mysle, ze kazdy ATA bedzie pasowac.

Osobiście polecam Samsung  (HM160HC) Spin Point M5  - najcichszy i
najszybszy z IDE-ATA!

> Do wielu czynności lapek nie posłuży ale do przeglądania sieci da radę

Niby tak, ale szybko znienawidzisz Flasha... ;)

Ha ha, ale flaszowymi KOBYŁAMI to się dławią najnowocześniejsze
maszynki jak netbuki z Atomami!
Przykład takich "kobyłek" to portale "Euro AGD" lub choćby "Heyah" -
tak dla przetestowania ;)
Także filmy na youtube w rozdzielczości większej niż 360p wymagają
dużej wydajności - jeśli na flaszu.

Remedium: Firefox z tzw. "extension" do selektywnego blokowania
flaszów, np.
 Flashblock
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/433/?src=api

a jeśli chcesz po prostu ściągnąć filmiki z youtube itp. zapisać w
postaci np. mpg, wmf, avi to:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6584/?src=api
lub
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/53003/?src=api

potem odtwarzasz to przy pomocy mplayer i O DZIWO - jeśli wcześniej na
flaszu lapek się dławił to teraz przy tej samej rozdzielczości mplayer
odtwarza bezproblemowo!  Sam nie wiem dlaczego? Dlaczego Adobe Flash-
Player potrzebuje dodatkowej wydajności? Czyżby coś JESZCZE robił w
tle? ;)

> I choć to nie temat grupy to jaki system na nim zainstalować
> żeby się nie dławił.

Slackware, FreeBSD lub Gentoo - te 2 ostatnie pozwalają żebyś sobie
sam skompilował wszystkie pakiety/aplikacje w wersji LAJTOWEJ
(wyrzucając znaczną część ich niepotrzebnej funkcjonalności, jak np.
Java w Firefox) a także dodatkowo zoptymalizował pod kątem sprzętu,
np. typu instrukcji danego CPU.
To sprawi, że wszystko będzie chodzić znacznie szybciej na danym
sprzęcie - ale sama kompilacja będzie długotrwała na słabym sprzęcie.
(Cóż coś za coś. Ale możesz pozostawić do skompilowania na dobę lub
dwie wolnych dni.)

jaki dysk do starutkiego thinkpada ?