jaki klucz dynamometryczny do roweru

Data: 2009-06-08 21:39:16
Autor: amrac
jaki klucz dynamometryczny do roweru
Czy ten się nada (biorąc pod uwagę zakres, akurat rzeczywiście "jedyny taki na allegro" w przedziale do 150 zł):

http://tiny.pl/3d3t

Ktoś używa? Jeśli nie ten to jaki?

Data: 2009-06-08 23:32:26
Autor: Kuba Stasiak
jaki klucz dynamometryczny do roweru
zakres, akurat rzeczywiście "jedyny
taki na allegro" w przedziale do 150 zł):

http://tiny.pl/3d3t

Ktoś używa? Jeśli nie ten to jaki?

Raczej słaby zakres, korb, kasety itp już tym nie przykrecisz..

Data: 2009-06-08 15:22:25
Autor: Quapcio
On 8 Cze, 23:32, "Kuba Stasiak" <mp3...@op.pl> wrote:

Raczej słaby zakres, korb, kasety itp już tym nie przykrecisz..

Z tego co pamiętam, to do kaset Shimano zalecany moment to 40 lub 50
Nm (nie chce mi się po nocy szukać) więc 25 będzie zdecydowanie mało

Data: 2009-06-08 23:58:08
Autor: amrac
Kuba Stasiak pisze:
zakres, akurat rzeczywiście "jedyny
taki na allegro" w przedziale do 150 zł):

http://tiny.pl/3d3t

Ktoś używa? Jeśli nie ten to jaki?

Raczej słaby zakres, korb, kasety itp już tym nie przykrecisz..

Eee nawet nie chce mi się sprawdzać, jakie tam momenty chodzą?

Data: 2009-06-08 23:35:10
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 08.06.2009 21:39 użytkownik amrac napisał :
Czy ten się nada (biorąc pod uwagę zakres, akurat rzeczywiście "jedyny taki na allegro" w przedziale do 150 zł):

http://tiny.pl/3d3t

Ktoś używa? Jeśli nie ten to jaki?

Wydaje się spoko, ale zakres wolałbym nieco szerszy. Nie wiem czy są takie, Syntace robi dwa: 1-20 i 10-80 Nm, poza tym chyba dość drogie.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-06-09 09:46:09
Autor: Wojtek
amrac pisze:
Czy ten się nada (biorąc pod uwagę zakres, akurat rzeczywiście "jedyny taki na allegro" w przedziale do 150 zł):

http://tiny.pl/3d3t

Korby hollowtech kręcisz ok 13-15Nm, więc spasuje, ale:
Sztycę max 4Nm (przy wyższym momencie np Thomson się wgniata)
Mostki - 4do6Nm na ogół (ritcheye i inne badziewie)
Kaseta: 40Nm
Wkład hollowtech: ok 35Nm oidp

Klocki ham ok 6 Nm, linki 5-7Nm, p.tył ok 8Nm

Dodatkowo nie ufałbym tanim kluczom ustawionym przy minimalnym momencie.

--
Pozdrawiam,
Wojtek

Dodaj cz do pota odpowiadając prywatnie

Data: 2009-06-09 10:39:11
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 09.06.2009 09:46 użytkownik Wojtek napisał :
amrac pisze:
[...]

4 Nm na obejmie na ramie? Czy aby trochę nie przesadzasz? Owszem, w instrukcji piszą, że jarzemko przy siodle wymaga 6,8 Nm dla Elite, 5,1 Nm dla Masterpiece, ale te 4 Nm to chyba zdecydowanie za mało żeby się sztyca nie zsuwała.

Mostki - 4do6Nm na ogół (ritcheye i inne badziewie)

6 Nm na rurze sterowej oraz 8 Nm na kierownicy dla takiego badziewia jak Syntace. ;-)

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-06-09 11:21:00
Autor: Wojtek
amrac pisze:
[...]

Przy moim 80kg nie zsuwa się ani w szosie ani w żadnym mtb, nawet w zsuwającolubnym BLT2
Przy 6Nm thomson elite uległ zgnieceniu

Data: 2009-06-09 11:27:40
Autor: Wojtek
amrac pisze:
[...]

Acha, oryginalna obejma Thomsona sugeruje 25lbinchów = 2.8 Nm

Data: 2009-06-09 11:15:12
Autor: amrac
Wojtek pisze:
Korby hollowtech kręcisz ok 13-15Nm, więc spasuje, ale:

Mówisz o imbusach z lewej?

Sztycę max 4Nm (przy wyższym momencie np Thomson się wgniata)

No to Mikiemu nie podejdzie:P A swoją drogą co ma (bezpośrednio) moment dociągający śrubę ze zgniataniem sztycy? Wszak w odpowiednim momencie chodzi o gwinty/śruby, czy nie?

Mostki - 4do6Nm na ogół (ritcheye i inne badziewie)

Mam Boplight, przy rurze sterowej piszą 8-10 Nm.

Kaseta: 40Nm

To i tak dokręcam na czuja i może być chyba nawet "poluzowana":) Ząbki załatwiają tu sprawę.

Wkład hollowtech: ok 35Nm oidp

A jest do tego klucz nasadowy? Mam taki jednolity, wycinany z płata blachy.

Klocki ham ok 6 Nm, linki 5-7Nm, p.tył ok 8Nm

No to się nada.

Dodatkowo nie ufałbym tanim kluczom
Ten jest tani? Nie znam się, możliwe, że wśród dynamometrycznych ten jest tani makrokesz.

ustawionym przy minimalnym momencie.

Jak każde urządzenie pomiarowe. A poza tym lepiej dokręcać "niezaufanym" narzędziem czy "zaufanym" łapom?

Data: 2009-06-09 11:24:54
Autor: Wojtek
amrac pisze:
Wojtek pisze:
Korby hollowtech kręcisz ok 13-15Nm, więc spasuje, ale:

Mówisz o imbusach z lewej?

Yes Sir

[...]

Nie do końca, sztycę cieniowaną alu możesz wgnieść, karbonową zniszczyć

Mostki - 4do6Nm na ogół (ritcheye i inne badziewie)

Mam Boplight, przy rurze sterowej piszą 8-10 Nm.

To max dozwolony moment. Dla Syntace superforce max 10Nm ALE producent pisze by dokręcać ok 60% i sprawdzać, 10Nm to kompletny max.

[...]

Jest, taki mam, oryginał shimano. Są jeszcze inne (parktool) ale o wiele droższe... Oczywicie trudno kupić bo nasi "fachowcy" nie sprzedają

Klocki ham ok 6 Nm, linki 5-7Nm, p.tył ok 8Nm

No to się nada.

Dodatkowo nie ufałbym tanim kluczom
Ten jest tani? Nie znam się, możliwe, że wśród dynamometrycznych ten jest tani makrokesz.

Najtańszy w miarę profi to... Syntace (460pln). Potem masz takie od 700pln...

ustawionym przy minimalnym momencie.

Jak każde urządzenie pomiarowe. A poza tym lepiej dokręcać "niezaufanym" narzędziem czy "zaufanym" łapom?

Pieron wie, ale jak będziesz serwisował ramy full za 6k pln z tytanowymi śrubami... karbonowymi sztycami i karbonowymi rurami sterowymi widelców... rachunek jest prosty ;)

Data: 2009-06-09 10:57:01
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-06-09, Wojtek wrote:
amrac pisze:
Wojtek pisze:
Korby hollowtech kręcisz ok 13-15Nm, więc spasuje, ale:

Mówisz o imbusach z lewej?

Yes Sir

Całkiem spora ta wartość. ;)

[...]

Zdarzyło Ci się to? Wydaje mi się, że musiałbyś mieć sporego pecha, żeby
tak się stało - w końcu obszar docisku jest zwykle całkiem spory.

[...]

A to nie zależy mocno od gwintów, jakie tam dali? M7 z Truvativa XR na
pewno można mocniej dociągnąć, niż M5, które aktualnie mam w mostku
(ciągnę do 6Nm, producent mostka nie raczył podać maxa).

Jest, taki mam, oryginał shimano. Są jeszcze inne (parktool) ale o wiele droższe... Oczywicie trudno kupić bo nasi "fachowcy" nie sprzedają

Kupiłem niedawno w Cykloturze. Operuje się tym 10 razy wygodniej, niż
"nasadkową" wersją, która dodatkowo jest beznadziejnie krótka.

Dodatkowo nie ufałbym tanim kluczom
Ten jest tani? Nie znam się, możliwe, że wśród dynamometrycznych ten jest tani makrokesz.

Najtańszy w miarę profi to... Syntace (460pln). Potem masz takie od 700pln...

Mam BBB, za 55 funtów w UK dają:

http://www.bbbparts.com/tools_torquefix-btl52.php

To całkiem rozsądna pozycja dla domowego warsztatu.

[...]

Chyba za 16kPLN, jeśli chcesz pełen tytan/karbon w komplecie..

Data: 2009-06-09 15:30:39
Autor: Wojtek
Jan Srzednicki pisze:

[...]

No właśnie tak. Thomson elite dokręcony do 6Nm wykazywał potem mniejsze pasowanie właśnie na wysokości tego dokręcenia. Po prostu w tym "miejscu" sztyca wpadała luźniej w ramę.

Data: 2009-06-09 11:33:45
Autor: Wojtek
Wojtek pisze:

Pieron wie, ale jak będziesz serwisował ramy full za 6k pln z tytanowymi śrubami... karbonowymi sztycami i karbonowymi rurami sterowymi widelców... rachunek jest prosty ;)

Ponad to w wielu nowych ramach full śruby zawiechy wchodzą bezpośrednio w elementy ramy, nie ma nakrętek... Także przekręcenie gwintu = rama do kosza.
Przy za lekko dokręconych osiach istnieje duże ryzyko rozlecenia się konstrukcji podczas jazdy = kolarz do szpitala i sprzęt do kosza. Tego typu sytuacje miały często miejsce, patrz fora mtbr i np santacruz.

Przy klasycznych lekkich komponentach za duże momenty powoduję powstawanie dodatkowych naprężeń, a więc trwałość połączenia jest wątpliwa ze względu na skutek zmęczenia. To dlatego shimano podaje na wszystkich ważnych elementach moment (patrz korby).

Korby hollowtech dobrze jest parokrotnie przelecieć dynanometrem podczas początku eksploatacji. Wyraźnie "siadają" na wielowypuście i trzeba je dokręcać

Data: 2009-06-09 12:03:02
Autor: amrac
Wojtek pisze:
amrac pisze:
Wojtek pisze:
[...]

No kurde, rozumiem prawidłowość: dokręcam śrubę obejmy = obejma zmniejsza średnice... ale zakładając "niezgniatalność" rury czy istnieje bezpośrednia, dobrze opisana i jednoznaczna zależność matematyczna pomiędzy momentem dokręcającym śrubę (oraz innymi czynnikami takimi jak materiał/średnica obejmy itp) a "ściskiem" [takiej] obejmy (przez analogie choćby do wzoru na moment ścinający beleczkę o przekroju prostokątnym  tam h^2/b itp)? Jestem na elektronice, kreski miałem dla fanu:)

Najtańszy w miarę profi to... Syntace (460pln). Potem masz takie od 700pln...

Zatem nie ma dla mnie nadziei? ;)

Jak każde urządzenie pomiarowe. A poza tym lepiej dokręcać "niezaufanym" narzędziem czy "zaufanym" łapom?

Pieron wie,

A ja "wiem", ma metrologii się dowiedziałem (m.in. że rozdzielczość to nie to samo co dokładność pomiaru): każdy przyrząd pomiarowy wprowadza do pomiaru największy błąd na początku swojego zakresu (dlatego najlepiej mierzyć w ostatniej ćwiartce zakresu - to do tych co warzą na wadze o "dokładności 1 g" po jednej podkładce/śrubce).

Data: 2009-06-09 12:18:26
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 09.06.2009 12:03 użytkownik amrac napisał :
Wojtek pisze:
amrac pisze:
Wojtek pisze:
[...]

Nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi.

Najtańszy w miarę profi to... Syntace (460pln). Potem masz takie od 700pln...

Zatem nie ma dla mnie nadziei? ;)

Niestety tyle kosztują porządne klucze. Podobne ceny ma Park Tool czy Pedros.

najlepiej mierzyć w ostatniej ćwiartce zakresu - to do tych co warzą na wadze o "dokładności 1 g" po jednej podkładce/śrubce).

Warzą piwo na wadze?

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2009-06-09 17:38:44
Autor: zcxz
amrac wrote:
Ktoś używa? Jeśli nie ten to jaki?
podlaczam sie do pytania :)
znalazlem cos takiego http://tnij.org/dj7p ktos uzywa?
nie podaja w specyfikacji zakresu, jeno jak sie mocniej przyjrzec to skala sie zaczyna od 2 chyba.
ostatnio troszke za mocno przykrecilem srube od zawiasow w bujace no i teraz mam klops :( da sie pewnie naprawic ale te zawiasy trzeba w miare regularnie smarowac, wiec po jednym sezonie koszt klucza sie zwroci

--
zcxz

Data: 2009-06-09 15:48:39
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-06-09, zcxz wrote:
amrac wrote:
[...]

Wygląda toto niema, identycznie, jak klucz BBB, o którym już pisałem.
Ten sam zestaw klucz, (chyba) dokładnie ten sam zakres, pudełko ciutkę
inne, cena też zbliżona..

jaki klucz dynamometryczny do roweru