jaki maksymalny moment dokrecania glowycy punto

Data: 2010-04-08 12:24:43
Autor: Michał Gut
jaki maksymalny moment dokrecania glowycy punto
1.2l, 75km

dokrecalem 30Nm, 90st 90st
a chce ja docisnac mocniej, tylko nie wiem do jakiego momentu moge maksymalnie:)

--
-
pozdrawiający

Data: 2010-04-08 12:30:06
Autor: krzysiek82
Michał Gut pisze:
1.2l, 75km

dokrecalem 30Nm, 90st 90st
a chce ja docisnac mocniej, tylko nie wiem do jakiego momentu moge maksymalnie:)

dlaczego chcesz mocniej? Ja bym się trzymał zaleceń producenta.

--
krzysiek82

Data: 2010-04-08 12:36:49
Autor: Michał Gut
[...]

bo na bloku mialem wglebienia lekkie po paprakach co mi robili glowice wczesniej (jako ze to bylo kilka razy - nie wiem ktory spapral) i prawdopodobnie tamtedy delikatnie mi wyciekaja spaliny do ukladu chlodzenia (nowa uszczelka, planowana glowica nowsza(inna), nowe sruby i uszczelka). Chce ja dociagnac zeby miec pewnosc ze wszystko bedzie cacy - zanim wypale uszczelke.

na opakowaniu uszczelki i srub nie bylo napisane jakie ma maksymalne momenty dokrecania

Data: 2010-04-08 11:02:40
Autor: to
Michał Gut wrote:

[...]

Dokręcanie większym momentem niż zaleca producent to nie jest dobry pomysł.

--
cokolwiek

Data: 2010-04-08 13:08:05
Autor: Michał Gut
jaki maksymalny moment dokrecania glowycy punto

Dokręcanie większym momentem niż zaleca producent to nie jest dobry
pomysł.

tyle ze wg manuala mam dociagnac 30Nm 90st 90st a nie wg momentu - katomierza nie mam w reku - a jak dociagnalem za slabo ktores sruby?

Data: 2010-04-08 11:08:37
Autor: to
Michał Gut wrote:

a jak dociagnalem za slabo ktores sruby?

To teĹź niedobrze. ;-)

--
cokolwiek

Data: 2010-04-08 13:12:21
Autor: Michał Gut
jaki maksymalny moment dokrecania glowycy punto
a jak dociagnalem za slabo ktores sruby?

To teĹź niedobrze. ;-)

to wiem ale najprostsza metoda na sprawdzenie tego to klucz dynamometryczny ale nie wiem na jaki moment go ustawic zeby nie spaprac. na jakichs forach wyczytalem  (ale to inne silniki) ze ok 100Nm ale nie mam pojecia czy to nie przegiecie

Data: 2010-04-08 13:34:55
Autor: Hinek
jaki maksymalny moment dokrecania glowycy punto
Głowica dokręcona zbyt dużym momentem odksztalci sie. Jest tez duza szansa ze "przeciagniesz"
szpilki.  Innym efektem bedzie poluzowanie sie glowicy na skutek  relaksacji materialu srub.
Jesli uszkodzona jest powierzchnia bloku - nic nie da mocniejsze dokrecenie.
Pozdr

--
Hinek

Data: 2010-04-08 15:10:12
Autor: Michał Gut

Użytkownik "Hinek" <hinek@autograf.pl.invalid> napisał w wiadomości news:4bbdbf64news.home.net.pl...
[...]

no wlasnie chce poznac jakiego momentu lepiej nie przekraczac i jakim normalnie sie dokreca momentem (momentem a nie liczba obrotow czy stopni) normalnie.

powierzchnia bloku musialabyc wczesniej uszkodzona i wytrzymala poprzednia uszczelke a to oznacza ze jakos ona sie musiala tam ulozyc, ze nie puszczala spalin. najprostszy wniosek to mocniej docisnieta glowica. istnieje tez prawdopodobienstwo ze moglem jej niedociagnac - stad pytanie o moment

Data: 2010-04-08 12:45:55
Autor: krzysiek82
Michał Gut pisze:
  > bo na bloku mialem wglebienia lekkie po paprakach co mi robili glowice

moim zdaniem mocniejsze dokręcenie nie daje Ci żadnej gwarancji a może uszkodzić uszczelkę która  przewidziana jest do dokręcania odpowiednim momentem.

wczesniej (jako ze to bylo kilka razy - nie wiem ktory spapral)

szkoda bo to nie powinien być teraz twój problem

[...]

trzeba by zrównać blok.

na opakowaniu uszczelki i srub nie bylo napisane jakie ma maksymalne momenty dokrecania

nie będzie tam takich informacji, znajdziesz je w instrukcji serwisowej,   ja już nie pamiętam jak w palio 1.2 8v dociągałem, ale korzystałem z info jakie dostałem od pracownika w ASO.

--
krzysiek82

Data: 2010-04-08 18:32:26
Autor: Tomasz Pyra
Michał Gut pisze:
[...]

Na pewno nie dokręcaj bardziej niż zaleca producent, bo coś popsujesz.
Zwłaszcza że w tych silnikach, gwinty są bardzo delikatne i skoro już kilka razy było robione, bo niewykluczone że któryś z gwintów już popłynął - przy dokręcaniu poczujesz że któraś śruba dokręca się lżej niż pozostałe.

Naprawa gwintów w tych silnikach to akurat standard, więc jak dokręcisz mocniej to raczej coś urwiesz.

Krzywizna powierzchni bloku zdarza się jak najbardziej i dokładnie w ten sam sposób się to planuje jak głowicę.
Bo raczej cienko to widzę żeby udało Ci się dogiąć głowicę do krzywego silnika - szybciej ta głowica albo blok Ci pęknie.

A jeżeli chcesz zmierzyć moment dokręcania, to dokręć tak jak mówi producent (30Nm+90st+90st) i wtedy kluczem dynamometrycznym przy coraz większych nastawach zobacz kiedy będziesz w stanie ruszyć śrubę bez cykania klucza i to będzie właśnie ten moment.

Z partyzanckich metod jakie stosuje się w takim przypadku jak Twój, to np. założenie dwóch uszczelek niemetalowych, tylko tych takich elastycznych - wtedy skręcasz to na "mniej więcej 2x mocniej", czyli w tym przypadku 30Nm+90st+90st+90st+90st - chodzi o to żeby uszczelki zgniotły się tyle ile mają się zgnieść. Grubą uszczelką łatwiej zapchać krzywą szczelinę.
Ale to są metody które stosuje się po godzinie 22, jak następnego dnia nie ma że boli, trzeba jechać.
W pozostałych przypadkach należy to zrobić jak należy :)

Data: 2010-04-08 13:46:19
Autor: Olek
On 2010-04-08 12:24, Michał Gut wrote:
1.2l, 75km

dokrecalem 30Nm, 90st 90st
a chce ja docisnac mocniej, tylko nie wiem do jakiego momentu moge
maksymalnie:)

nic tym nie uzyskasz, pieprznie...

Data: 2010-04-08 15:11:16
Autor: Michał Gut

On 2010-04-08 12:24, Michał Gut wrote:
1.2l, 75km

dokrecalem 30Nm, 90st 90st
a chce ja docisnac mocniej, tylko nie wiem do jakiego momentu moge
maksymalnie:)

nic tym nie uzyskasz, pieprznie...

a jesli ktoras sruba jest niedociagnieta? dociagniecie z odpowiednim momentem powinno dac pewnosc - dynamometrycznym a nie na chama chce to zrobic...

Data: 2010-04-08 15:58:34
Autor: Olek
On 2010-04-08 15:11, Michał Gut wrote:

a jesli ktoras sruba jest niedociagnieta? dociagniecie z odpowiednim
momentem powinno dac pewnosc - dynamometrycznym a nie na chama chce to
zrobic...

domniemywam , że pytający posiada taki klucz i chce dociągać śruby jeszcze mocniej niż zalecano, a także potrafi dokręcić śruby w odpowiedniej kolejności...

Data: 2010-04-08 16:48:30
Autor: Michał Gut

Użytkownik "Olek" <alexhawk@dupaonet.pl> napisał w wiadomości news:hpknec$urf$1news.onet.pl...
On 2010-04-08 15:11, Michał Gut wrote:

[...]

posiada
chce dociagnac mocniej jesli okaze sie ze dociagnal prawidlowo za pierwszym razem (we wlasciwej kolejnosci)

pytajacy obawia sie ze robiac to pierwszy raz mogl zrobic to tez za slabo (rece informatyka, stres bo pierwszy raz zwalal glowice i lek przed ukreceniem srub - krecenie nie wg dynamometryka a o x stopni nie przemawia do mnie).

Data: 2010-04-08 08:26:20
Autor: WS
jaki maksymalny moment dokrecania glowycy punto
On 8 Kwi, 16:48, Michał Gut <mic...@wytnijizostawsamadomenesircomp.pl>
wrote:
krecenie nie wg dynamometryka a o x stopni nie przemawia
do mnie).

o te x stopni powinno byc dokladniejsze niz podanie momentu  ;)

zapewne najpierw przykreca sie po rowno, zeby uszczelka "ladnie"
przylegala a pozniej te 2x90 maja troche scisnac uszczelke - wiadomo,
ze 2 x 90stopni scisnie o pol skoku gwintu, a z momentem bywa roznie -
naprezenie w srubie przy danym momencie dokrecania zalezy od
wspolczynnika tarcia, a wspolczynnik ten zalezy juz np. od czystosci
srub (zaolejone maja mniejszy...) , wiec trudno podac idealna wartosc
momentu, dochodzi dokladnosc klucza...

WS

Data: 2010-04-08 17:12:41
Autor: Olek
On 2010-04-08 16:48, Michał Gut wrote:

posiada
[...]

jeśli dokręcałeś zgodnie z intrukcją to na 90% jest ok, jeśli coś Ci przepuszcza to nie wina niedokręconej głowicy...

Data: 2010-04-09 08:43:12
Autor: MarcinJM
Michał Gut pisze:
1.2l, 75km

dokrecalem 30Nm, 90st 90st
a chce ja docisnac mocniej, tylko nie wiem do jakiego momentu moge maksymalnie:)

Wygooglaj maksymalne momenty dokrecania srub z podzialem na klase, skok gwintu i srednice.
Aczkolwiek dokrecanie inaczej nic zalecenia producenta to zly pomysl.

MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

Data: 2010-04-09 11:07:35
Autor: Michał Gut
[...]

googlam, pytam sie tu i owdzie i narazie zadnych konkretow poza owymi niecalymi 100Nm nie znalazlem

wiec szukam i czekam dalej:) nie odpalam go zeby nie wyjarac tej strozki co poszla do ukladu chlodzenia

Data: 2010-04-11 20:15:45
Autor: Michał Gut
jaki maksymalny moment dokrecania glowycy punto
podciagnąłem odrobine z nastawionym momentem 86Nm - kilka srub sie poddalo...jednak nie podociagalem.

po dociagnieciu nic nie przepuszcza - dziala jak zloto.

dzieki:)

jaki maksymalny moment dokrecania glowycy punto