jaki olej?

Data: 2012-01-03 21:42:33
Autor: Agent
jaki olej?

Użytkownik "MŁ" <krog_007@go2.pl> napisał w wiadomości news:jdvng6$c37$1inews.gazeta.pl...
witam,
prosba o pomoc w doborze oleju.
samochod to peugeot 307 2006r 140KM 2.0 benzyna + LPG
przebieg to 85 000
obecnie zalany 0W30 castrola
wymiany co 10 000 - 12 000 tys.

taki jak w instrukcji

Data: 2012-01-03 22:32:27
Autor: PavveL
jaki olej?
O właśnie!
I na pewno w instrukcji nie znajdziesz zalecanej lepkości 0W30. To jakieś dziwadło, jak 10W60.
A co do Castrola - warsztatowa opinia jest nie najlepsza. Silniki smarowane olejami tej firmy są brudne w środku. Castrol kiepsko myje.

Data: 2012-01-03 15:48:35
Autor: Pete
jaki olej?
On 1/3/2012 3:32 PM, PavveL wrote:
O właśnie!
I na pewno w instrukcji nie znajdziesz zalecanej lepkości 0W30. To
jakieś dziwadło, jak 10W60.

A co instrukcja zaleca?  FYI, strona Castrola zaleca Edge 5w-40 do tego silnika.

Pozdr.
Pete

Data: 2012-01-04 12:14:27
Autor: PaweL
jaki olej?

A co instrukcja zaleca?  FYI, strona Castrola zaleca Edge 5w-40 do tego silnika.

Instrukcja samochodu! Nie producenta oleju!

Data: 2012-01-04 05:49:52
Autor: Pete
jaki olej?
On 1/4/2012 5:14 AM, PaweL wrote:

A co instrukcja zaleca?  FYI, strona Castrola zaleca Edge 5w-40 do tego
silnika.

Instrukcja samochodu! Nie producenta oleju!

Tak, wiem.  Dlatego pytalem, co instrukcja (samochodu) zaleca.  A rekomendacje Castrol'a podalem FYI.

Pete

Data: 2012-01-04 01:08:51
Autor: Lewis
jaki olej?
W dniu 2012-01-03 22:32, PavveL pisze:
O właśnie!
I na pewno w instrukcji nie znajdziesz zalecanej lepkości 0W30. To
jakieś dziwadło, jak 10W60.

A jakie to niby dziwadła? 0w30 to coraz częściej zalecany przez producenta
do nowych silników "wodo-olej" a 10w60 to syntetyczny olej do ekstremalnych zastosowań.

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2012-01-04 01:26:58
Autor: szufla
jaki olej?
A jakie to niby dziwadła? 0w30 to coraz częściej zalecany przez producenta
do nowych silników "wodo-olej" a 10w60 to syntetyczny olej do ekstremalnych zastosowań.

Ta , wiekszosc tych syntetykow to tylko z nazwy :P

sz.

Data: 2012-01-04 07:06:41
Autor: Agent
jaki olej?

Użytkownik "szufla" <brak@emaila.pl> napisał w wiadomości news:je06c9$r00$1inews.gazeta.pl...
A jakie to niby dziwadła? 0w30 to coraz częściej zalecany przez producenta
do nowych silników "wodo-olej" a 10w60 to syntetyczny olej do ekstremalnych zastosowań.

Ta , wiekszosc tych syntetykow to tylko z nazwy :P

Co nie znaczy że są wyraźnie gorsze od pełnych syntetyków (czasem ciężko wykazać przewage Fulla) i że nie są lepsze od półsentyków

Data: 2012-01-04 10:44:42
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik
jaki olej?
On 2012-01-04 01:08, Lewis wrote:
[...]

Porównaj krzywą lepkości tego oleju np jakimś z rodziny 5W40 - możesz się zdziwić :-)

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2012-01-04 10:59:42
Autor: Lewis
jaki olej?
W dniu 2012-01-04 10:44, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
On 2012-01-04 01:08, Lewis wrote:
[...]

do nowych silnikĂłw "wodo-olej"

Porównaj krzywą lepkości tego oleju np jakimś z rodziny 5W40 - możesz
się zdziwić :-)

Nie musisz mi tłumaczyć, 0Wxx to jest praktycznie woda, powiedz to tym co w instrukcji mają zalecany taki olej.

Ja u siebie stosuję 5W50 lub 10W60 w zależności od temperatur i sezonu. Ale silnik to nie jest 4litrowe wolnossące "bachało".

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2012-01-04 10:59:29
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik
jaki olej?

Gdybyś sprawdził, to przekonałbyś się, że lepkośc przy 100C ma praktycznię taką samą jak 5W40 (~11 cSt@100C), natomiast w niższych temperaturach znacznie niższą niż 5W40. Wnioski są chyba jasne.

Ja u siebie stosuję 5W50 lub 10W60 w zależności od temperatur i sezonu.
Ale silnik to nie jest 4litrowe wolnossące "bachało".

5W50 idzie zachowawczo do rajdówki jak jest upalne lato - choć i tak temperatura oleju rzadko oscyluje wokół 110-120C. W cywilnym samochodzie bardzo lepki olej ? Po co ?

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2012-01-04 13:06:53
Autor: J.F
jaki olej?
Użytkownik "Marcin 'Yans' Bazarnik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:je18h8$flh$1@inews.gazeta.pl...
On 2012-01-04 10:59, Lewis wrote:
[...]

Zaraz zaraz.  numerek przed W to faktycznie lepkosc na zimno i przy 100C nie ma znaczenia, ale ten drugi to lepkosc wlasnie w temperaturze 100C.
I klasa "30" to nie jest "40". Choc widelki sa tam szerokie, i moze sie okazac ze konkretny olej 30 jest niewiele rzadszy niz inny 40 - ale moze tez byc sporo rzadszy :-)

[...]

Bo silnik ma juz 250kkm i chcialoby sie zeby przejechal jeszcze 100 ? :-)

J.

Data: 2012-01-04 12:12:06
Autor: AZ
jaki olej?
On 2012-01-04, J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

Ale w czym tu pomoze bardziej lepki olej? No chyba, ze silnik jest w
stanie agonalnym i oleju dolewa sie 2 litry co tankowanie ale wtedy to
nie jest walka o 100 kkm tylko co najwyzej kilkanascie kkm ;-)

Nigdy nie zrozumiem jednego - zuzycie silnika nie postepuje liniowo,
najwolniej zuzywa sie na poczatku, no to czemu jak jest juz sporo zuzyty
zalewac go gorszym olejem przyspieszajac zuzycie?

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-01-04 13:59:26
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik
jaki olej?
On 2012-01-04 10:59, Lewis wrote:
[...]

Dlatego spojrz na konkretne wartosci podane w cSt a nie na same klasy oraz na indeks lepkości.
Sama informacja 0W30 lub 5W40, 5W50 nie jest wiele warta.

[...]

To teraz _uzasadnij_ w jaki sposób bardziej lepki olej ma w tym pomóc ?

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2012-01-04 17:38:13
Autor: Lewis
jaki olej?
W dniu 2012-01-04 13:59, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

Bo silnik ma juz 250kkm i chcialoby sie zeby przejechal jeszcze 100 ? :-)

To teraz _uzasadnij_ w jaki sposĂłb bardziej lepki olej ma w tym pomĂłc ?

Mi nie chodzi o podtrzymanie na duchu skatowanego silnika tylko utrzymanie lepkości oleju na przyzwoitym poziomie przy wysokich temperaturach, uturbiony i mocno wysilony silnik, który dość często wydaje z siebie wszystko co może.
A zuĹźywa oleju 1l od wymiany do wymiany (10-12kkm)

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2012-01-05 10:13:30
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik
jaki olej?
On 2012-01-04 17:38, Lewis wrote:
W dniu 2012-01-04 13:59, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

Bo silnik ma juz 250kkm i chcialoby sie zeby przejechal jeszcze 100 ?
:-)

[...]

I to jest sensowna odpowiedź i rozwiązanie w tym wypadku. BTW, robiłeś pomiary temperatury oleju u siebie ? :-)

Natomiast nadal mnie zastanawia zmiana oleju na bardziej lepki w sprawnym silniku tylko z tego powodu, że stukneło mu XXX kkm. (U mnie 230kkm i nadal 0W30 :-)

A zużywa oleju 1l od wymiany do wymiany (10-12kkm)

U mnie w cywilnej turbomaszynie zużycie oscyluje wokół 0.25-0.5 na ~15kkm. Olej zmieniany wg. zaleceń producenta (obliczany dynamicznie) - przeważnie około 20kkm. A nie jest ona jeżdzona non-stop na 2krpm :-)

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2012-01-05 16:15:12
Autor: Lewis
jaki olej?
W dniu 2012-01-05 10:13, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

I to jest sensowna odpowiedź i rozwiązanie w tym wypadku. BTW, robiłeś
pomiary temperatury oleju u siebie ? :-)

Tak, w skrajnych przypadkach dobija do 140-150C normalnie ma około 90-100C

U mnie w cywilnej turbomaszynie zużycie oscyluje wokół 0.25-0.5 na
~15kkm. Olej zmieniany wg. zaleceń producenta (obliczany dynamicznie) -
przeważnie około 20kkm. A nie jest ona jeżdzona non-stop na 2krpm :-)

No to "spożycie" oleju praktycznie nie występuje:P

--
Części do A6 C4 sprzedam
Lewis

Data: 2012-01-06 13:49:29
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik
jaki olej?
On 2012-01-05 16:15, Lewis wrote:
[...]

Dla Ciebie zatem bardzo istotny jest parametr HTHS :-) Podają w niektórych TDS'ach :-)

[...]

Też się dziwię. Silnik ma już przejechane 240kkm i nadal ma się świetnie. Choć jedno turbo już zjadł (wadliwa seria garretów)

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

jaki olej?