Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   jaki olej?

jaki olej?

Data: 2012-01-04 11:55:38
Autor: INEAD
jaki olej?
W dniu 2012-01-03 21:12, Mďż˝ pisze:
witam,
prosba o pomoc w doborze oleju.
samochod to peugeot 307 2006r 140KM 2.0 benzyna + LPG
przebieg to 85 000
obecnie zalany 0W30 castrola
wymiany co 10 000 - 12 000 tys.

Kupując mobila castrola czy nawet motula - jest duże prawdopodbieństwo, że kupisz olej podrabiany. Nie handluje olejami tej marki ale leję od paru lat tylko oleje Millers - jest sklep na necie. Oleje rozlewane w UK (pewnie przez Polaków;-))) ale robię wymiany co 15 tys km, mimo 200 kkm na liczniku silnik oleju nie bierze (benzyna 1.6 16V) - pokrywa zaworów od wewnątrz czyściutka co nei miało miejsca na Castrolu z ASO. Na pewno znajdziesz jakieś 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie upały.Możesz jeszcze spróbować Redline albo AMsoil ale to chyba przesada do auta tej klasy.

Data: 2012-01-04 14:52:02
Autor: Tmek
jaki olej?
INEAD wrote:
W dniu 2012-01-03 21:12, Mďż˝ pisze:
witam,
prosba o pomoc w doborze oleju.
samochod to peugeot 307 2006r 140KM 2.0 benzyna + LPG
przebieg to 85 000
obecnie zalany 0W30 castrola
wymiany co 10 000 - 12 000 tys.

Kupując mobila castrola czy nawet motula - jest duże
prawdopodbieństwo, że kupisz olej podrabiany. Nie handluje olejami
tej marki ale leję od paru lat tylko oleje Millers - jest sklep na
necie. Oleje rozlewane w UK (pewnie przez Polaków;-))) ale robię
wymiany co 15 tys km, mimo 200 kkm na liczniku silnik oleju nie
bierze (benzyna 1.6 16V) - pokrywa zaworów od wewnątrz czyściutka co
nei miało miejsca na Castrolu z ASO. Na pewno znajdziesz jakieś 5W30
bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie upały.Możesz jeszcze
spróbować Redline albo AMsoil ale to chyba przesada do auta tej klasy.

Pomijajac ze to brytyjskie, to jakas rodzinna manufaktura z siedziba w baraku.
W porowaniu do tego to orlen jest potentatem z niewspolniernie wiekszym zapleczem srodkami i mozliwosciami.
Tylko ma taka wade, ze nie jest brytyjski?

Data: 2012-01-04 13:55:28
Autor: AZ
jaki olej?
On 2012-01-04, Tmek <Tmek@dom.ek> wrote:

Kupując mobila castrola czy nawet motula - jest duże
prawdopodbieństwo, że kupisz olej podrabiany. Nie handluje olejami
tej marki ale leję od paru lat tylko oleje Millers - jest sklep na
necie. Oleje rozlewane w UK (pewnie przez Polaków;-))) ale robię
wymiany co 15 tys km, mimo 200 kkm na liczniku silnik oleju nie
bierze (benzyna 1.6 16V) - pokrywa zaworów od wewnątrz czyściutka co
nei miało miejsca na Castrolu z ASO. Na pewno znajdziesz jakieś 5W30
bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie upały.Możesz jeszcze
spróbować Redline albo AMsoil ale to chyba przesada do auta tej klasy.

Pomijajac ze to brytyjskie, to jakas rodzinna manufaktura z siedziba w baraku.
W porowaniu do tego to orlen jest potentatem z niewspolniernie wiekszym zapleczem srodkami i mozliwosciami.
Tylko ma taka wade, ze nie jest brytyjski?

Wiesz, to co brytyjskie jest lepsze, a to co amerykanskie to juz w
ogole. Poszukaj na necie for na ktorym sie ludzie podniecaja AMSoilem...

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-01-04 18:35:37
Autor: Uncle Pete
jaki olej?
znajdziesz jakieś 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie
upały.

A jaki ma związek liczba przed literką W na zachowywanie się oleju wielosezonowego w wysokich temperaturach?

Piotr

Data: 2012-01-04 13:15:05
Autor: Pete
jaki olej?
On 1/4/2012 11:35 AM, Uncle Pete wrote:
znajdziesz jakieś 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie
upały.

A jaki ma związek liczba przed literką W na zachowywanie się oleju
wielosezonowego w wysokich temperaturach?

Piotr

Zwiazek zaden, ale "specjalistow" tu nie brakuje. :)

Pozdr.
Pete

Data: 2012-01-05 10:19:57
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik
jaki olej?
On 2012-01-04 20:15, Pete wrote:
On 1/4/2012 11:35 AM, Uncle Pete wrote:
znajdziesz jakieś 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie
upały.

A jaki ma związek liczba przed literką W na zachowywanie się oleju
wielosezonowego w wysokich temperaturach?

Piotr

Zwiazek zaden, ale "specjalistow" tu nie brakuje. :)

Obie wartości wyznaczają punkty (cSt@40C i cSt@100C) na krzywej lepkości na podstawie których można wyznaczyć przebieg tej krzywej (są dostępne algorytmy). Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w wysokich temperaturach.

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2012-01-05 05:42:58
Autor: Pete
jaki olej?
On 1/5/2012 3:19 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
On 2012-01-04 20:15, Pete wrote:
On 1/4/2012 11:35 AM, Uncle Pete wrote:
znajdziesz jakieś 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie
upały.

A jaki ma związek liczba przed literką W na zachowywanie się oleju
wielosezonowego w wysokich temperaturach?

Piotr

Zwiazek zaden, ale "specjalistow" tu nie brakuje. :)

Obie wartości wyznaczają punkty (cSt@40C i cSt@100C) na krzywej lepkości
na podstawie których można wyznaczyć przebieg tej krzywej (są dostępne
algorytmy). Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w
wysokich temperaturach.


Ale w momencie jak silnik osiagnie normalna temperature pracy, ta pierwsza wartosc praktycznie nie ma znaczenia, zakladajac ze masz sprawnie dzialajacy termostat.

Dla scislosci, ta pierwsza wartosc/punkt nie jest mierzona przy temp. 40C.  Literki "0w", "5w", "10w" itd sa przyznawane za osiagnieta wartosc cold cranking viscosity (CCV) mierzona w mPas w temperaturach -35C, -30C, -25C, itd.

http://www.ideas4ag-ed.com/uploads/3/7/0/4/3704787/stan_toepfer_understanding_motor_oil_viscosity.pdf

Pozdr.
Pete

Data: 2012-01-05 14:34:32
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik
jaki olej?
On 2012-01-05 12:42, Pete wrote:
On 1/5/2012 3:19 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
On 2012-01-04 20:15, Pete wrote:
On 1/4/2012 11:35 AM, Uncle Pete wrote:
znajdziesz jakieś 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie
upały.

A jaki ma związek liczba przed literką W na zachowywanie się oleju
wielosezonowego w wysokich temperaturach?

Piotr

Zwiazek zaden, ale "specjalistow" tu nie brakuje. :)

Obie wartości wyznaczają punkty (cSt@40C i cSt@100C) na krzywej lepkości
na podstawie których można wyznaczyć przebieg tej krzywej (są dostępne
algorytmy). Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w
wysokich temperaturach.

Ale w momencie jak silnik osiagnie normalna temperature pracy, ta
pierwsza wartosc praktycznie nie ma znaczenia, zakladajac ze masz
sprawnie dzialajacy termostat.

Termostat nie zapewnia utrzymania stałej temperatury oleju! Przy dużych obciążeniach temperatura oleju potrafi rosnąć w rejony 130-150C a temperatura wody pozostać w rejonie 95-100C

Ta pierwsza wartość nie ma znaczenia jedynie gdy olej ma dokładnie 100C.

Dla scislosci, ta pierwsza wartosc/punkt nie jest mierzona przy temp.
40C.

Masz rację. Zastosowałem skrót myślowy, jako że te wartości są powiązane - wziałem to co precyzyjnie określa własności oleju - czyli konkretne dane z TDS, mianowicie: lepkosć przy 40C, 100C, HTHS oraz dodatkowo VI. Zależą one od klas oleju - ale klasa wyznacza jedynie przedział.

Literki "0w", "5w", "10w" itd sa przyznawane za osiagnieta wartosc
cold cranking viscosity (CCV) mierzona w mPas w temperaturach -35C,
-30C, -25C, itd.

Zgoda. Ale z tego wynika właśnie również wartość punktu o którym pisałem, czyli lepkości przy 40C. A jest ona o tyle dobra, bo łatwo porównać różne oleje.

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2012-01-05 10:27:08
Autor: Pete
jaki olej?
On 1/5/2012 7:34 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
Termostat nie zapewnia utrzymania stałej temperatury oleju! Przy dużych
obciążeniach temperatura oleju potrafi rosnąć w rejony 130-150C a
temperatura wody pozostać w rejonie 95-100C

Ta pierwsza wartość nie ma znaczenia jedynie gdy olej ma dokładnie 100C.

Zgoda, ale olej w wiekszosci przypadkow wlasnie gdzies tam w okolicach 100C sie trzyma.  Jedynie moze na torze mozna mowic o tak duzych obciazeniach, ze olej osiaga stosunkowo wyzsza temperature.  Jadac Autobahn'em z max predkoscia przez dluzszy czas pewnie tez...

Niemniej nawet wtedy widuje sie, ze ludzie stosuja oleje typu M1 0w-40 zamiast cos w stylu 15w-40.

A to dlatego ze jak juz slusznie zauwazyles, jak zachowa sie olej przy tych ekstremalnie wysokich temperaturach (powyzej 100C) zalezy od parametrow typu HT/HS i VI.  Same cyferki "Xw-YY" nie mowia nam wszystkiego.  Jeden olej 0w-30 moze byc bardziej stability niz drugi olej 5w-30 w ekstremalnie wysokich temperaturach.

W sumie chyba obaj sie tu zgadzamy, albo przynajmniej tak mi sie wydaje. :)

Pozdr.
Pete

Data: 2012-01-05 10:29:36
Autor: Pete
jaki olej?
On 1/5/2012 10:27 AM, Pete wrote:
bardziej stability

bardziej stabilny

Data: 2012-01-06 14:04:28
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik
jaki olej?
On 2012-01-05 17:27, Pete wrote:
On 1/5/2012 7:34 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
Termostat nie zapewnia utrzymania stałej temperatury oleju! Przy dużych
obciążeniach temperatura oleju potrafi rosnąć w rejony 130-150C a
temperatura wody pozostać w rejonie 95-100C

Ta pierwsza wartość nie ma znaczenia jedynie gdy olej ma dokładnie 100C.

Zgoda, ale olej w wiekszosci przypadkow wlasnie gdzies tam w okolicach
100C sie trzyma.

Zgoda. Na krótszym trasach nie osiąga nawet tyle.

Jedynie moze na torze mozna mowic o tak duzych
obciazeniach, ze olej osiaga stosunkowo wyzsza temperature. Jadac
Autobahn'em z max predkoscia przez dluzszy czas pewnie tez...

Dużo zależy od typu silnika - turbo benzynowe napewno grzeją olej bardziej niż turbo diesle, wolnossące benzynowe. Dużo też zależy od tego jak silnik został zaprojektowany - część konstrukcji nie przewiduje dłuższej jazdy z większym obciążeniem i zwyczajnie się przegrzewa.
Inna część radzi sobie z tym doskonale.

Niemniej nawet wtedy widuje sie, ze ludzie stosuja oleje typu M1 0w-40
zamiast cos w stylu 15w-40.

Musiałbym popatrzeć w TDS. Ale nadal dostępne są oleje 0W-30, które mają HTHS >3.5, VI w okolicy 175 :-) Cóż chcieć więcej :-)

A to dlatego ze jak juz slusznie zauwazyles, jak zachowa sie olej przy
tych ekstremalnie wysokich temperaturach (powyzej 100C) zalezy od
parametrow typu HT/HS i VI. Same cyferki "Xw-YY" nie mowia nam
wszystkiego. Jeden olej 0w-30 moze byc bardziej stability niz drugi olej
5w-30 w ekstremalnie wysokich temperaturach.

Niektóre OW-30 potrafią być równie dobre jak XW-50. To o czym mówiliśmy to nadal część prawdy.. ponieważ również bardzo istotne jest to jak zachowuje się olej w miarę pokonywania kolejnych kilometrów... niektóre o teoretycznie wysokich parametrach posiadając kiepską bazę rekompensowaną duża ilościa dodatków mogą nas niemile zaskoczyć.

BTW, zapomnieliśmy jeszcze o dość istotnym TBN, też warto na niego zwrócić uwagę :-)

W sumie chyba obaj sie tu zgadzamy, albo przynajmniej tak mi sie wydaje. :)

Jak najbardziej :-)

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2012-01-06 14:30:17
Autor: J.F.
jaki olej?
Dnia Thu, 05 Jan 2012 10:19:57 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a):
On 2012-01-04 20:15, Pete wrote:
A jaki ma związek liczba przed literką W na zachowywanie się oleju
wielosezonowego w wysokich temperaturach?
Zwiazek zaden, ale "specjalistow" tu nie brakuje. :)

Obie wartości wyznaczają punkty (cSt@40C i cSt@100C) na krzywej lepkości na podstawie których można wyznaczyć przebieg tej krzywej (są dostępne algorytmy).

W "zwyklym oleju" chyba. A tu przeciez caly wic w tym zeby bylo lepiej,
czyli inaczej.

Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w wysokich temperaturach.

Z tym ze normalnie w silniku to olej ma wlasnie blisko tych 100C, wiec
drugi parametr ma znacznie wieksze znaczenie niz pierwszy.

J.

Data: 2012-01-06 21:09:03
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik
jaki olej?
On 2012-01-06 14:30, J.F. wrote:
Dnia Thu, 05 Jan 2012 10:19:57 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a):
On 2012-01-04 20:15, Pete wrote:
A jaki ma związek liczba przed literką W na zachowywanie się oleju
wielosezonowego w wysokich temperaturach?
Zwiazek zaden, ale "specjalistow" tu nie brakuje. :)

Obie wartości wyznaczają punkty (cSt@40C i cSt@100C) na krzywej lepkości
na podstawie których można wyznaczyć przebieg tej krzywej (są dostępne
algorytmy).

W "zwyklym oleju" chyba. A tu przeciez caly wic w tym zeby bylo lepiej,
czyli inaczej.

Rozwiń, bo nie wiem o czym piszesz.

Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w
wysokich temperaturach.

Z tym ze normalnie w silniku to olej ma wlasnie blisko tych 100C, wiec
drugi parametr ma znacznie wieksze znaczenie niz pierwszy.

Co to znaczy normalnie ? Na krótkich dystansach, pewnie do ok. 10-15km nie osiąga nawet tyle. Czyli np. wszystkie moje dojazdy do pracy. Przy dłuższej jeździe z większym obciążeniem (większa prędkość, więcej dynamicznego przyśpieszania, jazda pod górę) temperatura może rosnąć znacząco powyżej 100C.

A wszędzie gdzie znajdujesz się poza tymi 100C gdzie dokonano pomiaru wartości zależą od obu punktów.

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2012-01-04 20:53:38
Autor: INEAD
jaki olej?
W dniu 2012-01-04 18:35, Uncle Pete pisze:
znajdziesz jakieś 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie
upały.

A jaki ma związek liczba przed literką W na zachowywanie się oleju
wielosezonowego w wysokich temperaturach?

Mała podpowiedź gdzie szukać: lepkość w f-kcji temperatury ;-) Powodzenia!!!

Data: 2012-01-04 21:26:07
Autor: Uncle Pete
jaki olej?
Mała podpowiedź gdzie szukać: lepkość w f-kcji temperatury ;-)
Powodzenia!!!

A co robi liczba po literce W? ;) I jak silnie zmienia się temperatura oleju w rozgrzanym silniku w zależności od temperatury powietrza?

Piotr

jaki olej?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona