Data: 2012-01-04 11:55:38 | |
Autor: INEAD | |
jaki olej? | |
W dniu 2012-01-03 21:12, Mďż˝ pisze:
witam, KupujÄ c mobila castrola czy nawet motula - jest duĹźe prawdopodbieĹstwo, Ĺźe kupisz olej podrabiany. Nie handluje olejami tej marki ale lejÄ od paru lat tylko oleje Millers - jest sklep na necie. Oleje rozlewane w UK (pewnie przez PolakĂłw;-))) ale robiÄ wymiany co 15 tys km, mimo 200 kkm na liczniku silnik oleju nie bierze (benzyna 1.6 16V) - pokrywa zaworĂłw od wewnÄ trz czyĹciutka co nei miaĹo miejsca na Castrolu z ASO. Na pewno znajdziesz jakieĹ 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie upaĹy.MoĹźesz jeszcze sprĂłbowaÄ Redline albo AMsoil ale to chyba przesada do auta tej klasy. |
|
Data: 2012-01-04 14:52:02 | |
Autor: Tmek | |
jaki olej? | |
INEAD wrote:
W dniu 2012-01-03 21:12, Mďż˝ pisze: Pomijajac ze to brytyjskie, to jakas rodzinna manufaktura z siedziba w baraku. W porowaniu do tego to orlen jest potentatem z niewspolniernie wiekszym zapleczem srodkami i mozliwosciami. Tylko ma taka wade, ze nie jest brytyjski? |
|
Data: 2012-01-04 13:55:28 | |
Autor: AZ | |
jaki olej? | |
On 2012-01-04, Tmek <Tmek@dom.ek> wrote:
Wiesz, to co brytyjskie jest lepsze, a to co amerykanskie to juz w ogole. Poszukaj na necie for na ktorym sie ludzie podniecaja AMSoilem... -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2012-01-04 18:35:37 | |
Autor: Uncle Pete | |
jaki olej? | |
znajdziesz jakieĹ 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie A jaki ma zwiÄ zek liczba przed literkÄ W na zachowywanie siÄ oleju wielosezonowego w wysokich temperaturach? Piotr |
|
Data: 2012-01-04 13:15:05 | |
Autor: Pete | |
jaki olej? | |
On 1/4/2012 11:35 AM, Uncle Pete wrote:
znajdziesz jakieĹ 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie Zwiazek zaden, ale "specjalistow" tu nie brakuje. :) Pozdr. Pete |
|
Data: 2012-01-05 10:19:57 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
jaki olej? | |
On 2012-01-04 20:15, Pete wrote:
On 1/4/2012 11:35 AM, Uncle Pete wrote: Obie wartości wyznaczają punkty (cSt@40C i cSt@100C) na krzywej lepkości na podstawie których można wyznaczyć przebieg tej krzywej (są dostępne algorytmy). Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w wysokich temperaturach. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2012-01-05 05:42:58 | |
Autor: Pete | |
jaki olej? | |
On 1/5/2012 3:19 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
On 2012-01-04 20:15, Pete wrote: Ale w momencie jak silnik osiagnie normalna temperature pracy, ta pierwsza wartosc praktycznie nie ma znaczenia, zakladajac ze masz sprawnie dzialajacy termostat. Dla scislosci, ta pierwsza wartosc/punkt nie jest mierzona przy temp. 40C. Literki "0w", "5w", "10w" itd sa przyznawane za osiagnieta wartosc cold cranking viscosity (CCV) mierzona w mPas w temperaturach -35C, -30C, -25C, itd. http://www.ideas4ag-ed.com/uploads/3/7/0/4/3704787/stan_toepfer_understanding_motor_oil_viscosity.pdf Pozdr. Pete |
|
Data: 2012-01-05 14:34:32 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
jaki olej? | |
On 2012-01-05 12:42, Pete wrote:
On 1/5/2012 3:19 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote: Termostat nie zapewnia utrzymania stałej temperatury oleju! Przy dużych obciążeniach temperatura oleju potrafi rosnąć w rejony 130-150C a temperatura wody pozostać w rejonie 95-100C Ta pierwsza wartość nie ma znaczenia jedynie gdy olej ma dokładnie 100C. Dla scislosci, ta pierwsza wartosc/punkt nie jest mierzona przy temp. Masz rację. Zastosowałem skrót myślowy, jako że te wartości są powiązane - wziałem to co precyzyjnie określa własności oleju - czyli konkretne dane z TDS, mianowicie: lepkosć przy 40C, 100C, HTHS oraz dodatkowo VI. Zależą one od klas oleju - ale klasa wyznacza jedynie przedział. Literki "0w", "5w", "10w" itd sa przyznawane za osiagnieta wartosc Zgoda. Ale z tego wynika właśnie również wartość punktu o którym pisałem, czyli lepkości przy 40C. A jest ona o tyle dobra, bo łatwo porównać różne oleje. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2012-01-05 10:27:08 | |
Autor: Pete | |
jaki olej? | |
On 1/5/2012 7:34 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
Termostat nie zapewnia utrzymania staĹej temperatury oleju! Przy duĹźych Zgoda, ale olej w wiekszosci przypadkow wlasnie gdzies tam w okolicach 100C sie trzyma. Jedynie moze na torze mozna mowic o tak duzych obciazeniach, ze olej osiaga stosunkowo wyzsza temperature. Jadac Autobahn'em z max predkoscia przez dluzszy czas pewnie tez... Niemniej nawet wtedy widuje sie, ze ludzie stosuja oleje typu M1 0w-40 zamiast cos w stylu 15w-40. A to dlatego ze jak juz slusznie zauwazyles, jak zachowa sie olej przy tych ekstremalnie wysokich temperaturach (powyzej 100C) zalezy od parametrow typu HT/HS i VI. Same cyferki "Xw-YY" nie mowia nam wszystkiego. Jeden olej 0w-30 moze byc bardziej stability niz drugi olej 5w-30 w ekstremalnie wysokich temperaturach. W sumie chyba obaj sie tu zgadzamy, albo przynajmniej tak mi sie wydaje. :) Pozdr. Pete |
|
Data: 2012-01-05 10:29:36 | |
Autor: Pete | |
jaki olej? | |
On 1/5/2012 10:27 AM, Pete wrote:
bardziej stability bardziej stabilny |
|
Data: 2012-01-06 14:04:28 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
jaki olej? | |
On 2012-01-05 17:27, Pete wrote:
On 1/5/2012 7:34 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote: Zgoda. Na krótszym trasach nie osiąga nawet tyle. Jedynie moze na torze mozna mowic o tak duzych Dużo zależy od typu silnika - turbo benzynowe napewno grzeją olej bardziej niż turbo diesle, wolnossące benzynowe. Dużo też zależy od tego jak silnik został zaprojektowany - część konstrukcji nie przewiduje dłuższej jazdy z większym obciążeniem i zwyczajnie się przegrzewa. Inna część radzi sobie z tym doskonale. Niemniej nawet wtedy widuje sie, ze ludzie stosuja oleje typu M1 0w-40 Musiałbym popatrzeć w TDS. Ale nadal dostępne są oleje 0W-30, które mają HTHS >3.5, VI w okolicy 175 :-) Cóż chcieć więcej :-) A to dlatego ze jak juz slusznie zauwazyles, jak zachowa sie olej przy Niektóre OW-30 potrafią być równie dobre jak XW-50. To o czym mówiliśmy to nadal część prawdy.. ponieważ również bardzo istotne jest to jak zachowuje się olej w miarę pokonywania kolejnych kilometrów... niektóre o teoretycznie wysokich parametrach posiadając kiepską bazę rekompensowaną duża ilościa dodatków mogą nas niemile zaskoczyć. BTW, zapomnieliśmy jeszcze o dość istotnym TBN, też warto na niego zwrócić uwagę :-) W sumie chyba obaj sie tu zgadzamy, albo przynajmniej tak mi sie wydaje. :) Jak najbardziej :-) -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2012-01-06 14:30:17 | |
Autor: J.F. | |
jaki olej? | |
Dnia Thu, 05 Jan 2012 10:19:57 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a):
On 2012-01-04 20:15, Pete wrote: W "zwyklym oleju" chyba. A tu przeciez caly wic w tym zeby bylo lepiej, czyli inaczej. Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w wysokich temperaturach. Z tym ze normalnie w silniku to olej ma wlasnie blisko tych 100C, wiec drugi parametr ma znacznie wieksze znaczenie niz pierwszy. J. |
|
Data: 2012-01-06 21:09:03 | |
Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | |
jaki olej? | |
On 2012-01-06 14:30, J.F. wrote:
Dnia Thu, 05 Jan 2012 10:19:57 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a): Rozwiń, bo nie wiem o czym piszesz. Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w Co to znaczy normalnie ? Na krótkich dystansach, pewnie do ok. 10-15km nie osiąga nawet tyle. Czyli np. wszystkie moje dojazdy do pracy. Przy dłuższej jeździe z większym obciążeniem (większa prędkość, więcej dynamicznego przyśpieszania, jazda pod górę) temperatura może rosnąć znacząco powyżej 100C. A wszędzie gdzie znajdujesz się poza tymi 100C gdzie dokonano pomiaru wartości zależą od obu punktów. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik |
|
Data: 2012-01-04 20:53:38 | |
Autor: INEAD | |
jaki olej? | |
W dniu 2012-01-04 18:35, Uncle Pete pisze:
znajdziesz jakieĹ 5W30 bo 0W 30 to chyba nie za bardzo na letnie MaĹa podpowiedĹş gdzie szukaÄ: lepkoĹÄ w f-kcji temperatury ;-) Powodzenia!!! |
|
Data: 2012-01-04 21:26:07 | |
Autor: Uncle Pete | |
jaki olej? | |
MaĹa podpowiedĹş gdzie szukaÄ: lepkoĹÄ w f-kcji temperatury ;-) A co robi liczba po literce W? ;) I jak silnie zmienia siÄ temperatura oleju w rozgrzanym silniku w zaleĹźnoĹci od temperatury powietrza? Piotr |
|