jaki pit - osoba fizyczna, umowa o prace, najem działki

Data: 2009-04-22 22:29:23
Autor: pabi
jaki pit - osoba fizyczna, umowa o prace, najem działki
Dzien Dobry
Jakiego pita powinienem wypełnić?
Nie mam własnej firmy, pracuję u czyjejś firmie na umowę o pracę.
W ubiegłym roku wynajmowałem komuś swoją działkę przemysłową za niewielką kwotę.

Jakiego pita wypełnić?

Data: 2009-04-22 23:06:03
Autor: SDD

Użytkownik "pabi" <pabi@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:6929.00000157.49ef7e23newsgate.onet.pl...
W ubiegłym roku wynajmowałem komuś swoją działkę przemysłową za niewielką
kwotę.

A zglosiles do US i odprowadzales zaliczki od tego wynajmu?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-04-23 07:40:01
Autor: pabi
jaki pit - osoba fizyczna, umowa o prace, najem działki
Nie zgłosiłem jeszcze i nie odprowadzałem zaliczek żadnych

Data: 2009-04-23 09:56:38
Autor: SDD

Użytkownik "pabi" <pabi@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:6929.00000179.49efff31newsgate.onet.pl...
Nie zgłosiłem jeszcze i nie odprowadzałem zaliczek żadnych

To niedobrze, ale moim zdaniem najbezpieczniej i najmniej boelsnie bedzie uwzglednic pewnie ten najem w pozycji "inne dochody" na PIT-37.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-04-23 11:45:52
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 23 Apr 2009, pabi wrote:

Nie zgłosiłem jeszcze i nie odprowadzałem zaliczek żadnych

1. patrz tekst na dole, fatalnie się czyta "z dołu do góry"
2. jak piszesz z pytaniem to podaj WSZYSTKO co trzeba.
   Na przykład to, ILE było owego przychodu - bo to decyduje
   o prawie do zwolnienia z VAT, a nikt nie będzie Ci pisał poradnika
   "jak opodatkować różne przypadki wynajmu"

3. Ad rem:

Użytkownik "pabi" <pabi@poczta.onet.pl> napisał
W ubiegłym roku wynajmowałem komuś swoją działkę przemysłową za niewielką
kwotę.

A zglosiles do US i odprowadzales zaliczki od tego wynajmu?

  Co do zgłoszenia to mam wątpliwości (po co, skoro nie wybrał
wynajmu i najwyraźniej zwolnionie z VAT mu nie przeszkadza?)

  A jawnym tekstem i w streszczeniu (do pabi):
- najem jest opodatkowany i podatek dochodowy płaci się ~ tak samo
   jak z działalności gospodarczej. Czyli w formie zaliczek
   przez cały rok
- najem na cele niemieszkalne dodatkowo opodatkowany jest VAT,
   bo dla celów VAT wynajmowanie traktowane jest jak DG (nie ma
   to NIC wspólnego z rejestrowaniem DG w urzędach!), przy czym
   do ok. 40 000 zł na rok przysługuje zwolnienie, tu uwaga - jak
   się ZACZYNA to limit jest niższy!
- najwyraźniej masz zaległość i BARDZO przydatne by było rozliczenie
   najpierw należnych zaliczek, odsetek i wpłata, a z okazji braku
   obowiązku składania PIT-5 (kiedyś cóś takiego było) jakiejś
   informacji oraz - po zapoznaniu się z hasłem "czynny żal"
   również profilaktycznie czegoś takiego (aby nie wyszło że
   "US powziął", można zacząć szukać informacji w archiwach
   tej grupy
- z okazji VAT, o ile kwota mieści się w limicie, to istnieje
   obowiązek ewidencyjny - brak ewidencji może być podstawą do
   ukarania oraz wszczęcia postępowania z "oszacowaniem"
   (pewnie da się obronić, ale po co się użerać).

  O ile kwota przekracza limit zwolnienia z VAT (bodaj 20 000 zł
w 1. roku) to jest tak mało śmiesznie, że nie ma na co czekać
tylko iść do doradcy podatkowego.

O: Bo normalnie każdy czyta z góry na dół...
P: Dlaczego ???
O: Pisanie nad cytatem !
P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ? pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-23 13:45:53
Autor: pabi
On Thu, 23 Apr 2009, pabi wrote:

> [...]

O: Pisanie nad cytatem !
P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ? pzdr, Gotfryd

Z tego co sie zorientowalem to nei masz racji.
Podobno wystarczy zamaist PIT 37 wypełnić PIT 36?

Może tak być?

Czy wypełnić PIT 37 i w inne podać?

Jestem w 2 progu podatkowym, a z najmu było 1.000 zł

Data: 2009-04-23 15:26:22
Autor: SDD

Użytkownik <pabi@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:6929.000001b2.49f054f1newsgate.onet.pl...

Czy wypełnić PIT 37 i w inne podać?

Wtedy padnie zapewne niewygodne pytanie, dlaczego PIT-36 a nie PIT-37 i moga si ezaczac klopoty.
Ale to juz jak chcesz. W razie czego mandat moze nei bedzi ejakis bardzo duzy :)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-04-23 17:09:24
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 23 Apr 2009, pabi@poczta.onet.pl wrote:

Z tego co sie zorientowalem to nei masz racji.

  To bądź łaskaw wyjaśnić dokładnie w których miejscach.
  Bo jak Ci się wydaje, że np. nie podlegasz pod VAT, to
ja twardo będę trzymał się tezy że masz rację - znaczy
że Ci się wydaje ;)

Podobno wystarczy zamaist PIT 37 wypełnić PIT 36?

  A co z *zaliczkami*?
  Mówisz że w zeszłym roku nie było trzeba płacić?

Jestem w 2 progu podatkowym, a z najmu było 1.000 zł

  No to odpada problem z VAT - bardzo bym polecał hasło
"uproszczona ewidencja VAT" (to naprawdę niewiele, ale
trzeba WIEDZIEĆ że należy ją mieć, można zrobić na
kolanie) i tę część miałbyś z głowy.

  Co zrobić z zaliczkami - nie wiem.
  Ja bym wpłacił, złożył wyjaśnienie z czynnym żalem (tak
na wszelki wypadek), czynny żal (pod warunkiem wpłacenia
brakującego podatku) zwalnia z karalności.
  Tak czy siak "wyprostować" tego bez zainteresowania US
pewnie się nie uda, z dwojga złego wolałbym "prawidłową"
drogę - tak czy inaczej pewnie wezwą na wyjaśnienia.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-04-23 21:43:05
Autor: pabi
> [...]

pewnie się nie uda, z dwojga złego wolałbym "prawidłową"
drogę - tak czy inaczej pewnie wezwą na wyjaśnienia.

Chyba jednak słabo sie orientujesz w temacie
Ja jestem laikiem w tych tematach ale nawet ja wiem że wcale nie trzeba tu wpłącać zaliczek a podatnik ma do wyboru kilka dróg i jest wsró nich pit roczny.

pozdr

Data: 2009-04-23 15:03:52
Autor: witek
pabi wrote:

[...]

och, będzie turniej rycerski.

Data: 2009-04-23 22:37:53
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 23 Apr 2009, pabi wrote:

Chyba jednak słabo sie orientujesz w temacie

  Cieszy mnie, że Ty się znasz.
  Mam pytanie! ;)

Ja jestem laikiem w tych tematach ale nawet ja wiem że wcale nie trzeba tu
wpłącać zaliczek

  Wyjaśnij mi, kto i kiedy skreślił przepis art.44.1.2 ustawy:
+++
Art. 44.
1. Podatnicy osišgajšcy dochody:
       1) z działalnoœci gospodarczej, o której mowa w art. 14,
       2) z najmu lub dzierżawy

- sš obowišzani bez wezwania wpłacać w cišgu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad okreœlonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.
-- -

  Sprawa wygląda jednak tak:
- na początku nie była znana *kwota* przychodu.
   Rzeczywiście, przy tak niskiej kwocie (1000 zł/rok) zaliczka nie
  zdąży się pojawić, bo... zarobek będzie za niski.
   Faktycznie, po tym kiedy pojawiło się objaśnienie że to ledwo 1000 zł
  (rocznie) wypadało zauważyć że zaliczka się nie pojawi bo za mało
   zarobku. Przeoczyłem ten moment :]
- za to pojawia się drugie pytanie - czy pytający jest świadom, że skoro
  ma przychody z najmu, to nie powinien pozwolić pracodawcy na odliczanie
  tzw. "części kwoty wolnej" (zwanej nieprawidłowo, ale wiemy o co chodzi).
  Bo właśnie od kwoty niepłaconego podatku (530,08 zł) bierze się to, że
  nie wyjdzie zaliczka od 1000 zł najmu. Ale nie wolno z tego
  obniżenia zaliczki korzystać dwa razy...

a podatnik ma do wyboru kilka dróg

  Jaaaaasne.
  Ma.
  Kilka.
  Jak pomyśli i do US zgłosi wybór "innej drogi" PRZED ROZPOCZĘCIEM
tego wynajmu! Być może z tego było pytanie SDD - chciał wiedzieć
czy zmieniałeś "domyślny" wybór.
  Owszem, mona wtedy wybrać np. ryczałt.
  I wtedy powinna już dawno być deklarację za 2008 złożona, bo termin
dla rozliczenia ryczałtu minął 31. stycznia 2009.

  Masz jeszcze jakieś pomysły w tej kategorii? :)
  *BYŁ* wybór - ale już go nie ma, bo jest za późno.

i jest wsró nich pit roczny.

  Ale PIT roczny to jest JEDNO!
  A *zaliczki* na TEN SAM podatek, płacone W CIĄGU ROKU to jest DRUGA
i OSOBNA sprawa.

  Każdy SAM musi policzyć i SAM musi wpłacać.
  Na koniec roku dokonuje się "rozliczenia", dlatego PITy 36
są takie grube :]

  Fakt, że z obliczeń wyjdzie zero znacznie ułatwia rozliczenia,
i tu trzeba przyznać Ci rację (że *w tym przypadku* zaliczek nie
będzie).
  Pytanie co z oświadczeniem pracownika że "nie uzyskuje przychodów
z najmu...".
  Zwyczajowo działa to tak, że księgowy podsuwa pracownikowi przy
zatrudnieniu, ten podpisuje i nie patrzy że tam jest "w razie
zmiany stanu zobowiązuję się w terminie ... powiadomić ...".

  Mogę się mylić, ale napisz czy zadbałeś o to aby pracodawca
nie odliczał tzw. "kwoty wolnej" - jeśli tak, to rzeczywiście
nie ma problemu.

  A VAT to osobna sprawa - jak ktoś prowadzi wynajem na cele niemieszkalne,
to podlega pod VAT; może skorzystać ze zwolnienia i w zasadzie nic
nie musi robic, poza prowadzeniem ewidencji (zawierającej z grubsza
te same kwoty).

pozdr

  wzajm! :)

- Gotfryd

jaki pit - osoba fizyczna, umowa o prace, najem działki