jakie ciśnienie w oponach na śnieg?

Data: 2009-02-22 22:05:52
Autor: PaweL
jakie ciśnienie w oponach na śnieg?
Cześć

    Kilka dni temu sprawdziłem i uzupełniłem ciśnienie w oponach (zimowych), było niższe o ~0,2atm od specyfikowanego. Po dopompowaniu odczułem spadek przyczepności na śniegu i lekką poprawę prowadzenia na asfalcie. Ciekaw jestem jakie ciśnienie daje maksymalną przyczepność na ośnieżonej drodze? Jakie macie doświadczenia?
Producenci opon zalecają, o zgrozo zwiększenie ciśnienia o 0,2 atm. Na asfalcie zapewne jest to dobre, ale na śniegu - tragedia.
W aktualnych warunkach zdecydowanie priorytetem jest przyczepność w śniegu.

Paweł

Data: 2009-02-23 00:23:35
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Zależy jaki śnieg.
Na oblodzonym/ubitym większe ciśnienie oznacza mniejszą powierzchnie styku, a co za tym idzie opony lepiej wgryzają się w snieg.
Właśnie wróciłem z Rajdu Szwecji/Norwegii po małopolskich wioskach.
Dodatkowy efekt "gwiezdnych wojen".
Super!

zyga

Data: 2009-02-23 11:23:01
Autor: J.F.
Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> napisał w wiadomości news:gnslvl$scm$3news.interia.pl...
Zależy jaki śnieg.
Na oblodzonym/ubitym większe ciśnienie oznacza mniejszą powierzchnie styku, a co za tym idzie opony lepiej wgryzają się w snieg.

Na oblodzonym sie praktycznie nie wgryzaja.
Prawdziwe metalowe kolce/lancuchy musialy by miec.

Ja tam zwiazku przyczepnosci z cisnieniem w praktyce nie zauwazylem, ale to trudno w praktyce porownac, trzeba by dokladne badania na drodze przeprowadzac.

J.

Data: 2009-02-23 11:42:56
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Wgryzają wgryzają.

Prawdziwe metalowe kolce/lancuchy musialy by miec.

Ja tam zwiazku przyczepnosci z cisnieniem w praktyce nie zauwazylem, ale to trudno w praktyce porownac, trzeba by dokladne badania na drodze przeprowadzac.

Ja zrobiłem, ale nie musisz mi wierzyć.
W moim przypadku była to różnica 0.2 atm.

zyga

Data: 2009-02-23 04:09:08
Autor: olleo
jakie ciśnienie w oponach na śnieg?
W aktualnych warunkach zdecydowanie priorytetem jest przyczepność w śniegu.

Nizsze cisnienie pozwoli czasem na ruszenie pod gore po sniegu, gdy
buksujace kola nie ciagna - analogicznie, jak w offroadzie.
Ale jest to dzialanie dorazne - jak wjechales gdzies, skad nie mozesz
wyjechac. Nie radze tak jezdzic po miescie/w trasie na codzien, bo
trzymanie boczne, hamowanie itd. znacznie sie wtedy pogarsza. Ze nie
wspomne o spalaniu i zuzyciu opon.

Producenci prawdopodobnie dlatego zalecaja wieksze cisnienie do
zimowych, niz do letnich, gdyz zimowe sa znacznie mieksze.
--
Olleo

Data: 2009-02-23 14:02:43
Autor: PaweL
jakie ciśnienie w oponach na śnieg?

...., bo
trzymanie boczne, hamowanie itd. znacznie sie wtedy pogarsza. Ze nie
wspomne o spalaniu i zuzyciu opon.

Jak się pogarsza jeżeli się polepsza? Po dopompowaniu opon trudniej jest ruszyć, a przy hamowaniu ABS histerycznie terkocze i dłużej hamuje.

Tez się naczytałem że wyższe ciśnienie powoduje lepsze "wgryzanie" sie opon w śnieg. Wygląda na to że "wgryziona" opona wycina śnieg pod sobą tracąc przyczepność.

Paweł

Data: 2009-02-23 08:18:47
Autor: olleo
jakie ciśnienie w oponach na śnieg?
Jak się pogarsza jeżeli się polepsza? Po dopompowaniu opon trudniej jest
ruszyć, a przy hamowaniu ABS histerycznie terkocze i dłużej hamuje.

To, ze pisze o nizszym cisnieniu, to nie znaczy, ze chodzi mi o
porownanie do za wysokiego :)
--
Olleo

jakie ciśnienie w oponach na śnieg?