Data: 2011-04-28 00:26:45 | |
Autor: PMG | |
jakie ograniczenia dla modelu latającego? | |
W dniu 2011-04-27 10:55, Lolalny Lemur pisze:
bo nad Wisłą idzie korytarz powietrzny. Ten "korytarz", którego linię wyznacza: Jabłonna - EC Żerań - Most Siekierkowski - oczyszczalnia w Karczewie to droga przeznaczona dla samolotów zmierzających od/do Babic lub Okęcia. Czy ktoś z Was może orientuje się jak to rzeczywiście wygląda? Do jakiej wysokości można sobie spokojnie śmigać i gdzie nie wolno? Wszystko co unosi się w powietrzu a nie jest poduszkowcem Prawo Lotnicze uznaje za statek powietrzny ze wszystkimi tego konsekwencjami. Modele wyłączone są z tego prawa w zakresie rejestracji, wymagań technicznych, certyfikacji i - jeśli model ma masę do startu nie przekraczającą 30 kg - kwalifikacji pilota-operatora. Zatem nie wolno Ci wlatywać modelem w przestrzeń kontrolowaną. W praktyce nie latamy modelami w pobliżu lotnisk. Przestrzenie kontrolowane, o ograniczonym ruchu, zabronione itd. możesz znaleźć na http://ais.pansa.pl/aip/ po bezpłatnym zarejestrowaniu. Ponadto nie wolno wykonywać lotów próbnych nad osiedlami i skupiskami ludności. Za to ostatnie grozi odpowiedzialność karna od grzywny do bodajże 1 roku więzienia. Co jest osiedlem i skupiskiem ludności ustawodawca pozostawia Twojej ocenie. Nie ma - ściślej nie znam - przepisu który zabraniałby latać modelem powyżej jakiejś wysokości w przestrzeni niekontrolowanej - czyli wszystkim co nie jest przestrzenią kontrolowaną. W praktyce, w przestrzeni niekontrolowanej samoloty latają powyżej 300 m nad powiedzchnią ziemi, więc żeby sobie wzajemnie nie przeszkadzać proponuję nie wznosić się ponad tą wysokość. Jeżeli chcesz bić rekordy wysokości to chyba najlepiej polatać nad Kampinosem lub innym parkiem narodowym. Nad Parkami samoloty nie mogą latać poniżej pewnej wysokości (KPN to chyba ok 1000m) a za to modele mogą. |
|
Data: 2011-04-28 00:36:39 | |
Autor: Lolalny Lemur | |
jakie ograniczenia dla modelu latającego? | |
W dniu 2011-04-28 00:26, PMG pisze:
Wszystko co unosi się w powietrzu a nie jest poduszkowcem Prawo Lotnicze No ten jest ze styropianu - jeśli doliczyć elektronikę, pakiety i kamerę to pewnie ze 2 kilo będzie max... Przestrzenie O, dzięki. Ponadto nie Hm. Tutaj nie bardzo łapię dlaczego to dotyczy modeli, zwłaszcza tych lekkich, ale ok, przyjmuję na wiarę. Nie ma - ściślej nie znam - przepisu który zabraniałby latać modelem To mnie właśnie interesowało. Jeżeli chcesz bić rekordy wysokości Nie, z tego co zauważyłam kolega nie chce bić rekordów wysokości bo trudno sterować czymś czego nie widać ;) Nad Parkami samoloty nie mogą latać poniżej pewnej wysokości (KPN to Dziękuję Ci bardzo :) -- Lemuria http://krotkaseria.blox.pl http://www.youtube.com/user/BlueszczBand |
|
Data: 2011-05-06 17:43:10 | |
Autor: sco | |
jakie ograniczenia dla modelu latającego? | |
W dniu 2011-04-28 00:36, Lolalny Lemur pisze:
Ponadto nie Bo nawet lekki model moze sie rozpedzic do duzych predkosci. To ze mala masa nie znaczy ze nie moze osiagnac duzej energi. Jako modelarz moge powiedziec ze kraksy modelarskie sa dosyc efektowne. A trafienie jakiegos obiektu zazwyczaj konczy sie jego uszkodzeniem. Spotkanie standardowego trenerka o masie ok. 500g z czlowiekiem moze skutkowac ciezkimi obrazeniami, zarowno od masy jak i od smigla. Lopaty z latwoscia przecinaja skore, przy wiekszych silnikach i palec nie byl by problemem. Do tego kazdy model jaki mam jest w stanie uszkodzic samochod czy okno. Nie od parady doswiadczeni modelarze naciskaja na bezpieczenstwo i odpowideni dobor "lotniska" . Jeżeli chcesz bić rekordy wysokości Ale jak masz FPV i wzmacniacz sygnalu to i na kilka km da sie leciec z dobrym obrazem i pelna kontrola. |
|
Data: 2011-05-11 17:51:26 | |
Autor: Sebastian Kaliszewski | |
jakie ograniczenia dla modelu latającego? | |
sco wrote:
W dniu 2011-04-28 00:36, Lolalny Lemur pisze: To prawda, ale jak z innej odnogi wątku wynika formalnego zakazu raczej nie ma. Ale też zdrowy rozsądek jest istotniejszy od zakazów. Rzucany z ręki szybowiec zabawka czy modelik na gumę nie stanowi na osiedlu specjalnie większego zagrożenia niż kopnięta nogą piłka. Za to ważący 1.5kg model spalinowy lecący grubo powyżej 100km/h jak najbardziej.
Taki sprzęt jest AFAIR nielegalny. Nie z powodu prawa lotniczego tylko telekomunikacyjnego. Bo na legalnych 10mW (dla 2.5GHz) to raczej tak daleko nie polecisz. Chyba, że ktoś ma licencję na operowanie czymś takim i odpowiednią zgodę na instalację (ale zwykle takie zgody są ograniczane do konkretnego miejsca) pzdr \SK -- "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang -- http://www.tajga.org -- (some photos from my travels) |
|
Data: 2011-05-11 22:17:04 | |
Autor: sco | |
jakie ograniczenia dla modelu latającego? | |
W dniu 2011-05-11 17:51, Sebastian Kaliszewski pisze:
Taki sprzęt jest AFAIR nielegalny. Nie z powodu prawa lotniczego tylkoPrzy idealnych warunkach i odpowiednio ulozonej antenie, 1500 jest do zrobienia ;) Poza tym nie wiem jak wyglada kontrola takich nadajnikow. Kupic wzmacniacz moze kazdy, wkrecic go miedzy nadajnik a antene tez nie problem. Wsiadasz do samochodu i jedziesz w pole gdzie nikt sie nawet nie zorientuje ze masz juz 100mW. Kontrolowanie tego dalo by niestety po kieszeni modelarzom. IMHO ja bym sie poprostu dogadal. Wiekszosc modelarzy zalapala by od razu jakie zagrozenie moga stanowic dla samolotow i przeniosla by sie w spokojniejsze miejsce. Wystosowac prosbe, okreslic miejsca przelotow i z bani. Znajac zycie czesc sie nie dostosuje do ugody, ale tacy szybko zostana dobici przez innych ;) |
|
Data: 2011-04-28 07:16:55 | |
Autor: KiloSierra | |
jakie ograniczenia dla modelu latajÄ cego? | |
W dniu 11/04/28 00:26, PMG pisze:
Wszystko co unosi siÄ w powietrzu a nie jest poduszkowcem Prawo Lotnicze imho 20kg |
|
Data: 2011-05-01 11:23:16 | |
Autor: emil | |
jakie ograniczenia dla modelu latajÄ cego? | |
W dniu 2011-04-28 07:16, KiloSierra pisze:
W dniu 11/04/28 00:26, PMG pisze: art. 33 ust. 2 - RozporzÄ dzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 kwietnia 2005 r. w sprawie wyĹÄ czenia zastosowania niektĂłrych przepisĂłw ustawy - Prawo lotnicze do niektĂłrych rodzajĂłw statkĂłw powietrznych oraz okreĹlenia warunkĂłw i wymagaĹ dotyczÄ cych uĹźywania tych statkĂłw z dnia (Dz.U. Nr 107, poz. 904) jest napisane 30kg. Ale w: art. 33 ust. 1 - RozporzÄ dzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statkĂłw powietrznych (Dz.U. Nr 139, poz. 1333) Model jest zdefiniowany jako poniĹźej 25 kg. Czyli w sumie to chyba 25kg A 20kg to: ROZPORZÄDZENIE (WE) NR 785/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogĂłw w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoĹşnikĂłw lotniczych i operatorĂłw statkĂłw powietrznych WymĂłg ubezpieczenia modelu OC. |
|
Data: 2011-04-28 12:19:45 | |
Autor: Sebastian Kaliszewski | |
jakie ograniczenia dla modelu latającego? | |
PMG wrote:
W dniu 2011-04-27 10:55, Lolalny Lemur pisze: Łącznie z samolocikami z papieru. Minister właściwy rozporządzeniem może wyłączyć (i wyłączył) określone statki powietrzne spod części lub (w zasadzie, patrz niżej) całości tego prawa. Modele wyłączone są z tego prawa w zakresie rejestracji, wymagań technicznych, certyfikacji i - jeśli model ma masę do startu nie przekraczającą 30 kg - kwalifikacji pilota-operatora. Prze czym, AFAIR, jeśli latają w celach rekreacyjnych (coś jak różnica między PPL a CPL) to nie muszą mieć kwalifikacji. AFAIR to chyba jest tylko 1 kwalifikowany pilot-operator w Polsce :) Za to AFAIR Modele pow. 5kg mają być ubezpieczone. A urządzenia określane jako zabawki wyłączone są praktycznie zupełnie. Pozostaje w zasadzie tylko nie stwarzanie zagrożenia. Zatem nie wolno Ci wlatywać modelem w przestrzeń kontrolowaną. A to by nakazywało nie tylko prawo ale i zdrowy rozsądek. W praktyce nie latamy modelami w pobliżu lotnisk. Przestrzenie kontrolowane, o ograniczonym ruchu, zabronione itd. możesz znaleźć na http://ais.pansa.pl/aip/ po bezpłatnym zarejestrowaniu. Ponadto nie wolno wykonywać lotów próbnych nad osiedlami i skupiskami ludności. Za to ostatnie grozi odpowiedzialność karna od grzywny do bodajże 1 roku więzienia. Co jest osiedlem i skupiskiem ludności ustawodawca pozostawia Twojej ocenie. Zaraz, zaraz, to chyba dotyczy (zwłaszcza ta odpowiedzialność karna) oblatywania samolotów, np. przed ich certyfikacją?
Też szukałaem i i nieznalazłem. Kiedyś tak z pi*drzwi 10 lat temu była przestrzeń "dzika" (niekontrolowana, niekoordynowana) do 400m (za wyjątkiem miejsc "specjalnych"). Więc kiedyś się nie wyłaziło poza to 400m. - czyli wszystkim co nie jest przestrzenią kontrolowaną. W praktyce, w przestrzeni niekontrolowanej samoloty latają powyżej 300 m nad powiedzchnią ziemi, Ale lotniarze, paralotniarze, motolotniarze, motoparalotniarze mogą latać na wysokości, zaleznie od rodzaju ich statku powietrznego i miejsca -- teren wolny vs skupiska ludności, od bodaj 75m, 150m i (również) 300m więc żeby sobie wzajemnie nie przeszkadzać proponuję nie wznosić się ponad tą wysokość. Jeżeli chcesz bić rekordy wysokości to chyba najlepiej polatać nad Kampinosem lub innym parkiem narodowym. Nad Parkami samoloty nie mogą latać poniżej pewnej wysokości (KPN to chyba ok 1000m) a za to modele mogą. Ale tu jest TMA_WARSZAWA od 610m AMSL (czyli od jakiś 460m. nad ziemią) czyli przestrzeń kontrolowana. Ważne jest to, że i nad parkami narodowymi i nad miastami zakaz dot. "zwykłych maszyn" i w dodatku z napędem (szybowcem niby wolno). Różne służby mogą latać niżej (wszelkie pogotowia, policje, straże pożarne, itd). Bo tak, to w zasadzie, to są np. tereny należące do Warszawy, gdzie jest zakaz lotów samolotów i podobnych pon. 2000m a jednocześnie jest kawał wolnego, pustego pola. Inna sprawa, że na jednym takim polu to jak pogoda jest dobra to latają tam ULe, motolotnie, motoparalotnie i inne dużo poniżej tego pułapu. A od 610m AMSL i tam jest TMA_WARSZAWA czyli jak roizumiem przestrzeń kontrolowana i plątać się nie należy. I chyba w różnych szególnych przypadkach czasem i inni dostają zgodę na lot -- bo chyba śmigłowiec TVNu filmujące jakieś Tour de Pologne i latający na miastem miał zgodę a nie latał "na chama"... \SK -- "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang -- http://www.tajga.org -- (some photos from my travels) |
|
Data: 2011-05-01 11:44:02 | |
Autor: emil | |
jakie ograniczenia dla modelu latającego? | |
Gdzie jest zapis o 5kg ? Bo to że lepiej mieć to OC rozszerzone na modele to inna sprawa.
w art. 33 ust. 2 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków z dnia (Dz.U. Nr 107, poz. 904) § 6. Do statków powietrznych, o których mowa w § 1, z wyłączeniem modeli latających, stosuje się szczegółowe techniczne przepisy ruchu lotniczego z zastrzeżeniami ujętymi w załącznikach do rozporządzenia. Czyli wg. tego modele nie podlegają po przepisy ruchu lotniczego. Inna sprawa że latanie w CTR można podciągnąć pod stwarzanie zagrożenia w ruchu lotniczym. |
|
Data: 2011-05-11 17:44:30 | |
Autor: Sebastian Kaliszewski | |
jakie ograniczenia dla modelu latającego? | |
emil wrote:
Jak będę miał chwilę to poszukam. Znalazłem to chyba ze 3 lata temu przeczytałem i oczywście link gdzieś posiałem. W jakimś rozporządzeniu było. Bo to że lepiej mieć to OC rozszerzone na modele to inna sprawa. Szkód można narobić nawet zabawkowym latawcem więc istotnie nie jest to takie głupie.
No właśnie. Ale to też od stosowania zwykłego zdrowego rozsądku nie zwalnia. Należy mieć nadzieję, że debili latających modelami np. na podejściu do Okęcia jednak nie będzie -- zdobycie modelu (i nauczenie się nim latania na tyle, by wlecieć gdzie nie trzeba) to jednak znacznie więcej zachodu niż kliknięcie w "kup teraz" na Allegro i zdobycie zielonego laserka 200mW i nawalanie w nadlatujące samoloty. pzdr \SK -- "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang -- http://www.tajga.org -- (some photos from my travels) |
|