Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   jakie ograniczenia dla modelu latającego?

jakie ograniczenia dla modelu latającego?

Data: 2011-04-27 10:55:31
Autor: Lolalny Lemur
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
Ostatnio znajomy latał modelem szybowca nad Wisłą w Warszawie kręcąc przy tym film z góry. Po pokazaniu filmu na forum modelarskim dowiedział się, że miał sporo szczęścia, bo gdyby zobaczyła go policja to miałby kłopoty, bo nad Wisłą idzie korytarz powietrzny.
Czy ktoś z Was może orientuje się jak to rzeczywiście wygląda? Do jakiej wysokości można sobie spokojnie śmigać i gdzie nie wolno?

Film z przelotu można obejrzeć tutaj:
http://www.youtube.com/watch?v=b7ItqJK_d4o

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl
http://www.youtube.com/user/BlueszczBand

Data: 2011-04-27 11:48:08
Autor: MarekB
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
jaka mial kamer  w tym modelu ??

marek


Uytkownik "Lolalny Lemur" <shure1@o2.pl> napisa w wiadomoci news:4db7d9ff$0$2508$65785112news.neostrada.pl...
Ostatnio znajomy lata modelem szybowca nad Wis w Warszawie krcc
przy tym film z gry. Po pokazaniu filmu na forum modelarskim dowiedzia
si, e mia sporo szczcia, bo gdyby zobaczya go policja to miaby
kopoty, bo nad Wis idzie korytarz powietrzny.
Czy kto z Was moe orientuje si jak to rzeczywicie wyglda? Do jakiej
wysokoci mona sobie spokojnie miga i gdzie nie wolno?

Film z przelotu mona obejrze tutaj:
http://www.youtube.com/watch?v=b7ItqJK_d4o

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl
http://www.youtube.com/user/BlueszczBand

Data: 2011-04-27 12:16:45
Autor: Lolalny Lemur
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
W dniu 2011-04-27 11:48, MarekB pisze:
jaka mial kamer  w tym modelu ??

GoPro HD


--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl
http://www.youtube.com/user/BlueszczBand

Data: 2011-04-27 14:47:25
Autor: Tytus
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
GoPro HD

a jaki silnik mial ?

jk

Data: 2011-04-27 15:55:08
Autor: Lolalny Lemur
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
W dniu 2011-04-27 14:47, Tytus pisze:
GoPro HD

a jaki silnik mial ?

Model to Beta 1400, silnik elektryczny, ale jaki on tam teraz pakiet ma woony to nie wiem. Mog zapyta jeli chcesz.

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl
http://www.youtube.com/user/BlueszczBand

Data: 2011-04-27 17:00:16
Autor: Tytus
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
woony to nie wiem. Mog zapyta jeli chcesz.

nie dziki. Wydawao mi si ze sysze spalinowy
Pytanie o definicja: to jest model shybowca czy motoszymbowca?

jk

Data: 2011-04-28 00:13:09
Autor: Lolalny Lemur
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
W dniu 2011-04-27 17:00, Tytus pisze:
woony to nie wiem. Mog zapyta jeli chcesz.

nie dziki. Wydawao mi si ze sysze spalinowy
Pytanie o definicja: to jest model shybowca czy motoszymbowca?

Jak chcesz si czepia nazewnictwa to prosz bardzo ;) Ja tam si nie znam, ale skoro ma silnik to obstawiam moto ;)

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl
http://www.youtube.com/user/BlueszczBand

Data: 2011-04-28 00:25:05
Autor: Lolalny Lemur
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
W dniu 2011-04-27 17:00, Tytus pisze:
  <dziab>

lepa komenda, nie zauwayam, e to Kolina :D

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl
http://www.youtube.com/user/BlueszczBand

Data: 2011-04-27 12:51:05
Autor: /dev/SU45
jakie ograniczenia dla modelu latającego?

Ostatnio znajomy latał modelem szybowca nad Wisłą w Warszawie kręcąc
przy tym film z góry. Po pokazaniu filmu na forum modelarskim dowiedział
się, że miał sporo szczęścia, bo gdyby zobaczyła go policja to miałby
kłopoty, bo nad Wisłą idzie korytarz powietrzny.
Czy ktoś z Was może orientuje się jak to rzeczywiście wygląda? Do jakiej
wysokości można sobie spokojnie śmigać i gdzie nie wolno?

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 11 czerwca 2010 r.
w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące,
§ 3. W polskiej przestrzeni powietrznej wprowadza
się następujące zakazy lub ograniczenia lotów:

4) zakazy lub ograniczenia wykonywania lotów
w strefach R, określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia:

a) nad obszarami miast:
&#8212; o liczbie mieszkańców od 25 000 do 50 000
&#8212; na wysokości mniejszej niż 500 m nad poziomem
terenu dla śmigłowców i samolotów
tłokowych oraz mniejszej niż 1 000 m nad poziomem
terenu dla samolotów wyposażonych
w inne silniki,

&#8212; o liczbie mieszkańców od 50 000 do 100 000
&#8212; na wysokości mniejszej niż 1 000 m nad
poziomem terenu,

&#8212; o liczbie mieszkańców większej niż 100 000 &#8212;
na wysokości mniejszej niż 1 500 m nad poziomem
terenu,

&#8212; miasta stołecznego Warszawy &#8212; na wysokości
mniejszej niż 2 000 m nad poziomem terenu,
oraz

b) nad obszarami parków narodowych &#8212; statków
powietrznych z napędem, na wysokości mniejszej
niż 1 000 m nad poziomem terenu;

oraz

http://www.lotnisko-babice.pl/atz.php

a jak to się ma do modeli to przyznam że nie wiem. Chyba jak to w VFR w przestrzeni G każdy uważa na siebie?

Data: 2011-04-27 13:08:07
Autor: Michał Grzelak
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
W dniu 2011-04-27 12:51, /dev/SU45 pisze:


a jak to się ma do modeli to przyznam że nie wiem. Chyba jak to w VFR w
przestrzeni G każdy uważa na siebie?

Akurat w miejscu gdzie kręcony był film jest CTR Okęcia. Przestrzeń klasy C, więc zgodnie z literą prawa model winien mieć złożony plan lotu, otrzymać zgodę od organu kontroli ruchu lotniczego, utrzymywać z owym organem ciągłą dwukierunkową łączność radiową oraz stosować się do jego poleceń.
M..M

Data: 2011-04-27 13:36:54
Autor: grzech
jakie ograniczenia dla modelu latającego?


Akurat w miejscu gdzie kręcony był film jest CTR Okęcia. Przestrzeń
klasy C, więc zgodnie z literą prawa model winien mieć złożony plan
lotu, otrzymać zgodę od organu kontroli ruchu lotniczego, utrzymywać z
owym organem ciągłą dwukierunkową łączność radiową oraz stosować się do
jego poleceń.
M..M

Zanim coś napiszesz - sprawdź. Poszukaj sobie w sieci mapki CTR Okęcie i nie wprowadzaj ludzi w błąd.

Data: 2011-04-27 19:10:53
Autor: Sebastian Kaliszewski
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
Michał Grzelak wrote:
W dniu 2011-04-27 12:51, /dev/SU45 pisze:


a jak to się ma do modeli to przyznam że nie wiem. Chyba jak to w VFR w
przestrzeni G każdy uważa na siebie?

Akurat w miejscu gdzie kręcony był film jest CTR Okęcia. Przestrzeń klasy C, więc zgodnie z literą prawa model winien mieć złożony plan lotu, otrzymać zgodę od organu kontroli ruchu lotniczego, utrzymywać z owym organem ciągłą dwukierunkową łączność radiową oraz stosować się do jego poleceń.
M..M

Zgodnie z przepisami prawa to modele są wyłączone z większości wymagań.

pzdr
\SK

--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Data: 2011-04-27 14:26:51
Autor: Alakdae
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
Witam,

Nie wiem jak to jest z modelami. Z tego co widzę to za wysoko nie latał,
ale ja tam w okolicy latam śmigłowcem i nie chciałbym żeby nagle mi coś
wpadło w wirnik, a takie rzeczy naprawdę ciężko wypatrzeć.

Co do korytarza powietrznego to pewnie chodzi o trasę między punktem
November i Zulu czyli między mostem Siekierkowski a elektrociepłownią
Żerań. Chociaż jest to całkowicie umowne, bo w ruchu VFR w przestrzeni G
mogę latać gdzie chcę.

--
Pozdrawiam
Alakdae

W dniu 27.04.2011 10:55, Lolalny Lemur pisze:
Ostatnio znajomy latał modelem szybowca nad Wisłą w Warszawie kręcąc
przy tym film z góry. Po pokazaniu filmu na forum modelarskim dowiedział
się, że miał sporo szczęścia, bo gdyby zobaczyła go policja to miałby
kłopoty, bo nad Wisłą idzie korytarz powietrzny.
Czy ktoś z Was może orientuje się jak to rzeczywiście wygląda? Do jakiej
wysokości można sobie spokojnie śmigać i gdzie nie wolno?

Film z przelotu można obejrzeć tutaj:
http://www.youtube.com/watch?v=b7ItqJK_d4o


Data: 2011-04-27 14:41:29
Autor: Lolalny Lemur
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
W dniu 2011-04-27 14:26, Alakdae pisze:
Witam,

Nie wiem jak to jest z modelami. Z tego co widzę to za wysoko nie latał,
ale ja tam w okolicy latam śmigłowcem i nie chciałbym żeby nagle mi coś
wpadło w wirnik, a takie rzeczy naprawdę ciężko wypatrzeć.

Co do korytarza powietrznego to pewnie chodzi o trasę między punktem
November i Zulu czyli między mostem Siekierkowski a elektrociepłownią
Żerań.

Ja lajkonik i brzmi mi to strasznie egzotycznie :) Możesz troszeczkę bardziej mi rozjaśnić? :)

Chociaż jest to całkowicie umowne, bo w ruchu VFR w przestrzeni G
mogę latać gdzie chcę.

Ale czy grożą mu jakieś konsekwencje za to? Czy to jest kwestia umowy? I do jakiej wysokości?

BTW śmigłowca raczej trudno nie zauważyć/nie usłyszeć a raczej nikt normalny celowo nie podleci do niego modelem ;-)

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl
http://www.youtube.com/user/BlueszczBand

Data: 2011-04-27 15:22:39
Autor: Alakdae
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
W dniu 27.04.2011 14:41, Lolalny Lemur pisze:
W dniu 2011-04-27 14:26, Alakdae pisze:
Witam,

Nie wiem jak to jest z modelami. Z tego co widzę to za wysoko nie latał,
ale ja tam w okolicy latam śmigłowcem i nie chciałbym żeby nagle mi coś
wpadło w wirnik, a takie rzeczy naprawdę ciężko wypatrzeć.

Co do korytarza powietrznego to pewnie chodzi o trasę między punktem
November i Zulu czyli między mostem Siekierkowski a elektrociepłownią
Żerań.

Ja lajkonik i brzmi mi to strasznie egzotycznie :) Możesz troszeczkę
bardziej mi rozjaśnić? :)

To znaczy co konkretnie? Masz dwa punkty. Lecisz do jednego a potem z
niego lecisz na drugi. Zobacz sobie najlepiej na http://aim.pansa.pl ,
zarejestruj się, i tam masz AIP VFR i dostęp do wszystkich map w
polskiej przestrzeni. Tam sobie zobacz mapę lotniska EPWA sekcja 7 czyli
VFR i będziesz miał zaznaczoną strefę CTR po zachodniej stroni Wisły, a
po wschodniej punkty NOVEMBER i ZULU.


Chociaż jest to całkowicie umowne, bo w ruchu VFR w przestrzeni G
mogę latać gdzie chcę.

Ale czy grożą mu jakieś konsekwencje za to? Czy to jest kwestia umowy? I
do jakiej wysokości?

Nie wiem jak to jest prawnie.


BTW śmigłowca raczej trudno nie zauważyć/nie usłyszeć a raczej nikt
normalny celowo nie podleci do niego modelem ;-)


Normalny nie, a jak się trafi nienormalny? To on będzie miał zabawę, a
ja możliwą perspektywę spotkania z ziemią z większą niż bym to chciał
prędkością.


--
Pozdrawiam
Alakdae

Data: 2011-04-27 15:52:59
Autor: Lolalny Lemur
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
W dniu 2011-04-27 15:22, Alakdae pisze:

Ja lajkonik i brzmi mi to strasznie egzotycznie :) Możesz troszeczkę
bardziej mi rozjaśnić? :)

To znaczy co konkretnie? Masz dwa punkty. Lecisz do jednego a potem z
niego lecisz na drugi. Zobacz sobie najlepiej na http://aim.pansa.pl ,
zarejestruj się, i tam masz AIP VFR i dostęp do wszystkich map w
polskiej przestrzeni. Tam sobie zobacz mapę lotniska EPWA sekcja 7 czyli
VFR i będziesz miał zaznaczoną strefę CTR po zachodniej stroni Wisły, a
po wschodniej punkty NOVEMBER i ZULU.


Ok, mniej więcej łapię. Chyba muszę więcej poguglać ;)


BTW śmigłowca raczej trudno nie zauważyć/nie usłyszeć a raczej nikt
normalny celowo nie podleci do niego modelem ;-)


Normalny nie, a jak się trafi nienormalny? To on będzie miał zabawę, a
ja możliwą perspektywę spotkania z ziemią z większą niż bym to chciał
prędkością.


Wiesz, taki model kosztuje parę-parenaście ładnych setek, nie licząc osprzętu - to musiałby być rzeczywiście wariat i to bogaty ;)


--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl
http://www.youtube.com/user/BlueszczBand

Data: 2011-04-27 14:47:07
Autor: Krzysztof Chajcki
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
Dnia Wed, 27 Apr 2011 15:52:59 +0200, Lolalny Lemur napisa(a):


Normalny nie, a jak si trafi nienormalny? To on bdzie mia zabaw, a
ja moliw perspektyw spotkania z ziemi z wiksz ni bym to chcia
prdkoci.


Wiesz, taki model kosztuje par-parenacie adnych setek, nie liczc
osprztu - to musiaby by rzeczywicie wariat i to bogaty ;)

kolega prowadzi klub modelarski na Ursynowie. Zdarzyo mu si, e gwniarz ktry rozwali pilot do modelu za 1,5 kpln wzruszy ramionami i stwierdzi, e tata kupi nastpny. I tak si stao... --
pzdr
meping

Data: 2011-04-27 16:58:59
Autor: Lolalny Lemur
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
W dniu 2011-04-27 16:47, Krzysztof Chajcki pisze:

kolega prowadzi klub modelarski na Ursynowie. Zdarzyo mu si, e
gwniarz ktry rozwali pilot do modelu za 1,5 kpln wzruszy ramionami i
stwierdzi, e tata kupi nastpny. I tak si stao...

Niech kupi od razu Cesn - jedno bum i bdzie spokj ;)

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl
http://www.youtube.com/user/BlueszczBand

Data: 2011-04-27 15:08:27
Autor: Krzysztof Chajcki
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
Dnia Wed, 27 Apr 2011 16:58:59 +0200, Lolalny Lemur napisa(a):

W dniu 2011-04-27 16:47, Krzysztof Chajcki pisze:

kolega prowadzi klub modelarski na Ursynowie. Zdarzyo mu si, e
gwniarz ktry rozwali pilot do modelu za 1,5 kpln wzruszy ramionami
i stwierdzi, e tata kupi nastpny. I tak si stao...

Niech kupi od razu Cesn - jedno bum i bdzie spokj ;)

tylko w co zrobi to bum???? :-O

--
pzdr
meping

Data: 2011-04-27 16:04:47
Autor: Alakdae
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
W dniu 27.04.2011 15:52, Lolalny Lemur pisze:
W dniu 2011-04-27 15:22, Alakdae pisze:

Ja lajkonik i brzmi mi to strasznie egzotycznie :) Możesz troszeczkę
bardziej mi rozjaśnić? :)

To znaczy co konkretnie? Masz dwa punkty. Lecisz do jednego a potem z
niego lecisz na drugi. Zobacz sobie najlepiej na http://aim.pansa.pl ,
zarejestruj się, i tam masz AIP VFR i dostęp do wszystkich map w
polskiej przestrzeni. Tam sobie zobacz mapę lotniska EPWA sekcja 7 czyli
VFR i będziesz miał zaznaczoną strefę CTR po zachodniej stroni Wisły, a
po wschodniej punkty NOVEMBER i ZULU.


Ok, mniej więcej łapię. Chyba muszę więcej poguglać ;)


BTW śmigłowca raczej trudno nie zauważyć/nie usłyszeć a raczej nikt
normalny celowo nie podleci do niego modelem ;-)


Normalny nie, a jak się trafi nienormalny? To on będzie miał zabawę, a
ja możliwą perspektywę spotkania z ziemią z większą niż bym to chciał
prędkością.


Wiesz, taki model kosztuje parę-parenaście ładnych setek, nie licząc
osprzętu - to musiałby być rzeczywiście wariat i to bogaty ;)



Wiesz, rakiety ziemia-powietrze też mało nie kosztują a jednak walą nimi
do śmigłowców ;)

--
Pozdrawiam
Alakdae

Data: 2011-04-27 16:07:37
Autor: Lolalny Lemur
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
W dniu 2011-04-27 16:04, Alakdae pisze:

BTW śmigłowca raczej trudno nie zauważyć/nie usłyszeć a raczej nikt
normalny celowo nie podleci do niego modelem ;-)


Normalny nie, a jak się trafi nienormalny? To on będzie miał zabawę, a
ja możliwą perspektywę spotkania z ziemią z większą niż bym to chciał
prędkością.

Wiesz, taki model kosztuje parę-parenaście ładnych setek, nie licząc
osprzętu - to musiałby być rzeczywiście wariat i to bogaty ;)


Wiesz, rakiety ziemia-powietrze też mało nie kosztują a jednak walą nimi
do śmigłowców ;)

Podoba mi się ten argument - chyba muszę przyznać Ci rację ;)

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl
http://www.youtube.com/user/BlueszczBand

Data: 2011-04-27 22:49:58
Autor: /dev/SU45
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
BTW śmigłowca raczej trudno nie zauważyć/nie usłyszeć a raczej nikt
normalny celowo nie podleci do niego modelem ;-)

Model może się wymknąć spod kontroli:

http://www.mi.gov.pl/files/0/30459/2005164RKPKBWL.pdf

modele są bardziej niepokojące niż paralotniarze i ptaki :)

Data: 2011-04-28 00:18:56
Autor: Lolalny Lemur
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
W dniu 2011-04-27 22:49, /dev/SU45 pisze:

Model może się wymknąć spod kontroli:

http://www.mi.gov.pl/files/0/30459/2005164RKPKBWL.pdf

Zawsze może się COŚ zdarzyć - nawet jeśli w pobliżu nie ma modelu ;)

modele są bardziej niepokojące niż paralotniarze i ptaki :)

A zaniepokojony pilot nie wróży niczego dobrego ;-)
Dlatego też pytałam o bezpieczną wysokość (taką, na której jest znikoma szansa na przeszkodzenie "dużym" pilotom), o latanie nad Wisłą i miejsca gdzie "nie nada".

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl
http://www.youtube.com/user/BlueszczBand

Data: 2011-05-01 12:01:55
Autor: emil
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
W dniu 2011-04-28 00:18, Lolalny Lemur pisze:
W dniu 2011-04-27 22:49, /dev/SU45 pisze:

Model może się wymknąć spod kontroli:

http://www.mi.gov.pl/files/0/30459/2005164RKPKBWL.pdf

Zawsze może się COŚ zdarzyć - nawet jeśli w pobliżu nie ma modelu ;)

modele są bardziej niepokojące niż paralotniarze i ptaki :)

A zaniepokojony pilot nie wróży niczego dobrego ;-)
Dlatego też pytałam o bezpieczną wysokość (taką, na której jest znikoma
szansa na przeszkodzenie "dużym" pilotom), o latanie nad Wisłą i miejsca
gdzie "nie nada".

To nie chodzi o wysokość , sam latałem szybowcem (dużym szybowcem) w jednym kominie z szybowcem RC i nic nie przeszkadzał.
Tak samo jak nie przeszkadzają bociany, orły i inne ptaszyska.

Jak pilot lata VFR w przestrzeni G to ma patrzeć na innych użytkowników w tym modele latające i ptaki, i zapobiegać kolizji .

Poza tym modele latające wysoko to zazwyczaj duże szybowce (pow 3m)
a takie są dobrze widoczne dla pilotów.

Przeszkadzać może model latający na podejściu do lądowania i trasie startu. zwłaszcza jak to jakiś mały przecinak typu F5B,F5D który jak zapiernicza 300km/h to ciężko zauważyć.

Data: 2011-05-02 09:54:06
Autor: J.F.
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
Użytkownik "emil" <emilpromil@gmail.com> napisał w
To nie chodzi o wysokość , sam latałem szybowcem (dużym szybowcem) w jednym kominie z szybowcem RC i nic nie przeszkadzał.
Tak samo jak nie przeszkadzają bociany, orły i inne ptaszyska.

A paralotniarze tez nie przeszkadzaja ?

Jak pilot lata VFR w przestrzeni G to ma patrzeć na innych użytkowników w tym modele latające i ptaki, i zapobiegać kolizji .

Tylko duzy pasazer nie wykonuje chyba gwaltownych unikow.
Model przemieli, pod warunkiem ze mu czegos nie uszkodzii.

J.

Data: 2011-05-04 00:58:30
Autor: JJR
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:iplnum$kdb$1news.onet.pl...

Tak samo jak nie przeszkadzają bociany, orły i inne ptaszyska.
A paralotniarze tez nie przeszkadzaja ?

Zależy jacy. Ci bez napędu, latający w termice, są nawet pożyteczni bo wisząc w
miejscu farbują szybowcom kominy :)
Natomiast ci z silnikiem potrafią być upierdliwi na podejściach (nawet w CTR się zdarza).
Generalnie jednak z punktu widzenia samolotu to paralotniarz ma manewrowość porównywalną z balonem i nie ma problemu z omijaniem.

Tylko duzy pasazer nie wykonuje chyba gwaltownych unikow.
Model przemieli, pod warunkiem ze mu czegos nie uszkodzii.

No nie wiem... skoro ptak potrafi wyłączyć turbowentylator z użytku, to model
zawierający takie elementy jak silnik i akumulator chyba tym bardziej. Na oko
wyfają się ciut twardsze od ptaka :)

pzdr,
Jędrzej

<Miczelov> Jeżeli nie możesz czegoś znaleźć w internecie... to nie znaczy, że nie
istnieje. Po prostu poszukaj na rosyjskich stronach.

Data: 2011-05-04 18:04:57
Autor: J.F.
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
Użytkownik "JJR" <jaxa@uni.wroc.pl> napisał w
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
Tak samo jak nie przeszkadzają bociany, orły i inne ptaszyska.
A paralotniarze tez nie przeszkadzaja ?

Zależy jacy. Ci bez napędu, latający w termice, są nawet pożyteczni bo wisząc w
miejscu farbują szybowcom kominy :)
Natomiast ci z silnikiem potrafią być upierdliwi na podejściach (nawet w CTR się zdarza).
Generalnie jednak z punktu widzenia samolotu to paralotniarz ma manewrowość porównywalną z balonem i nie ma problemu z omijaniem.

No dobra, przyjmuje twoje slowa za dobra monete.
Jak potem bedziesz musial w komine przez pare obrotow omijac to pretensje do siebie :-)

Tylko duzy pasazer nie wykonuje chyba gwaltownych unikow.
Model przemieli, pod warunkiem ze mu czegos nie uszkodzii.

No nie wiem... skoro ptak potrafi wyłączyć turbowentylator z użytku, to model
zawierający takie elementy jak silnik i akumulator chyba tym bardziej. Na oko
wyfają się ciut twardsze od ptaka :)

Litowy akumulator w cienkiej blaszce, albo nawet folii, z silnikiem moze byc juz gorzej.

Dopuscic do latania tylko te na gume :-)

J.

Data: 2011-05-04 19:07:09
Autor: JJR
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
-- -- - Original Message -- -- -
No dobra, przyjmuje twoje slowa za dobra monete.
Jak potem bedziesz musial w komine przez pare obrotow omijac to pretensje do siebie :-)

Kiedy to wychodzi prawie samo. Zakładając że obaj piloci dobrze centrują komin,
to ze względu na prędkość i promień krążenia glajt wisi w środku a szybowiec
choćby się uparł, lata dookoła niego. Praw fizyki pan nie zmienisz :)
No chyba że ktoś nie umie centrować i lata jak potłuczony, to inna rozmowa. Ale
taki 'pilot' będzie ci przeszkadzał zawsze, niezaleznie od tego na czym lata.

pzdr,
Jędrzej

<Miczelov> Jeżeli nie możesz czegoś znaleźć w internecie... to nie znaczy, że nie
istnieje. Po prostu poszukaj na rosyjskich stronach.

Data: 2011-05-11 17:31:57
Autor: Sebastian Kaliszewski
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
J.F. wrote:
Użytkownik "emil" <emilpromil@gmail.com> napisał w
To nie chodzi o wysokość , sam latałem szybowcem (dużym szybowcem) w jednym kominie z szybowcem RC i nic nie przeszkadzał.
Tak samo jak nie przeszkadzają bociany, orły i inne ptaszyska.

A paralotniarze tez nie przeszkadzaja ?

Jak pilot lata VFR w przestrzeni G to ma patrzeć na innych użytkowników w tym modele latające i ptaki, i zapobiegać kolizji .

Tylko duzy pasazer nie wykonuje chyba gwaltownych unikow.

A gdzie ty "dużego pasażera" w przestrzeni G widziałeś?

Model przemieli, pod warunkiem ze mu czegos nie uszkodzii.

Skoro parę gęsi może "dużego pasażera" załatwić to i model może. Ale, najpierw, skąd się ten "duży pasażer" w przestrzeni G znalazł? Chyba że jest świeżo po spotkaniu z modelem/ptaszyskami w przetrzeni C.

\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Data: 2011-05-11 17:46:26
Autor: /dev/SU45
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
Skoro parę gęsi może "dużego pasażera" załatwić to i model może. Ale,
najpierw, skąd się ten "duży pasażer" w przestrzeni G znalazł?

W przestrzeni E, która u nas nie występuje ale w Niemczech tak, może się spotkać Boeing z Puchaczem.


Następny większy atak terrorystyczny będzie przy wykorzystaniu modeli. Popatrzyłem na to co w modelarskim skrawku lotniska robią modelarze  i sądzę że to tylko kwestia czasu jak się jakiś idiota do tego dorwie. Zrobi jakąś prościutką bombkę i wleci albo w zatankowany samolot przy bramce, albo w zbiornik paliwa na lotnisku czy w rafinerii.

Data: 2011-05-05 08:35:07
Autor: Alakdae
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
W dniu 01.05.2011 12:01, emil pisze:
W dniu 2011-04-28 00:18, Lolalny Lemur pisze:
W dniu 2011-04-27 22:49, /dev/SU45 pisze:

Model może się wymknąć spod kontroli:

http://www.mi.gov.pl/files/0/30459/2005164RKPKBWL.pdf

Zawsze może się COŚ zdarzyć - nawet jeśli w pobliżu nie ma modelu ;)

modele są bardziej niepokojące niż paralotniarze i ptaki :)

A zaniepokojony pilot nie wróży niczego dobrego ;-)
Dlatego też pytałam o bezpieczną wysokość (taką, na której jest znikoma
szansa na przeszkodzenie "dużym" pilotom), o latanie nad Wisłą i miejsca
gdzie "nie nada".

To nie chodzi o wysokość , sam latałem szybowcem (dużym szybowcem) w
jednym kominie z szybowcem RC i nic nie przeszkadzał.
Tak samo jak nie przeszkadzają bociany, orły i inne ptaszyska.

Jak pilot lata VFR w przestrzeni G to ma patrzeć na innych użytkowników
w tym modele latające i ptaki, i zapobiegać kolizji .

Poza tym modele latające wysoko to zazwyczaj duże szybowce (pow 3m)
a takie są dobrze widoczne dla pilotów.

Przeszkadzać może model latający na podejściu do lądowania i trasie
startu. zwłaszcza jak to jakiś mały przecinak typu F5B,F5D który jak
zapiernicza 300km/h to ciężko zauważyć.

Wiesz, Ty latasz szybowcem ja latam śmigłowcem. Jak ty walniesz w taki
model to się pewnie odbije i na tym skończy. Jak ja go przemielę to
końcówka łopaty z prędkością 800 km/h może ucierpieć. A na każdą łopatę
(w przypadku mojego śmigłowca) działa siła odśrodkowa 20 ton więc
różnica wyważenia ma WIELKIE znaczenie. Jak nie rozwali przekładni w
locie to już napewno to zrobi rezonans od ziemi.

--
Pozdrawiam
Alakdae

Data: 2011-04-27 20:21:11
Autor: Mirek
jakie ograniczenia dla modelu latającego?


Film z przelotu można obejrzeć tutaj:
http://www.youtube.com/watch?v=b7ItqJK_d4o

Ładne, podziękuj znajomemu!

Data: 2011-04-28 00:22:29
Autor: Lolalny Lemur
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
W dniu 2011-04-27 20:21, Mirek pisze:

Film z przelotu można obejrzeć tutaj:
http://www.youtube.com/watch?v=b7ItqJK_d4o

Ładne, podziękuj znajomemu!

Miło mi w imieniu kolegi :) Przekażę :)
Osobiście wolę inną jego produkcję:
http://www.youtube.com/watch?v=3BBk6sckciU , ale ta wiślana też ładna, aż mu zazdroszczę :)

--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl
http://www.youtube.com/user/BlueszczBand

Data: 2011-04-27 20:59:14
Autor: stabillo
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?

Uytkownik "Lolalny Lemur" <shure1@o2.pl> napisa w wiadomoci news:4db7d9ff$0$2508$65785112news.neostrada.pl...
Ostatnio znajomy lata modelem szybowca nad Wis w Warszawie krcc
przy tym film z gry. Po pokazaniu filmu na forum modelarskim dowiedzia

korytarz to nie, w tym miejscu nad warszawka latamy od ok.~1000ft do 1800 ft nad poziomem morza(AMSL), lotnisko na Babicach ma 330 ft, czyli mamy od ~700ft do ~1500ft nad terenem, czyli odpowiednio 250-500m . Wyzej , czyli od podajrze 2100 ft AMSL , w tym miejscu jest chyba TMA okecia, albo CTR. Gdyby Twoj kolega mial kolizje z samolotem i ktos ponioslby uszczerbek na zdrowiu -> prokurator, gdyby uszkodzono sprzet -> prokurator -> gdyby ktos zginal...

Data: 2011-04-28 00:26:45
Autor: PMG
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
  W dniu 2011-04-27 10:55, Lolalny Lemur pisze:

bo nad Wis idzie korytarz powietrzny.

Ten "korytarz", ktrego lini wyznacza: Jabonna - EC era - Most Siekierkowski - oczyszczalnia w Karczewie to droga przeznaczona dla samolotw zmierzajcych od/do Babic lub Okcia.

Czy kto z Was moe orientuje si jak to rzeczywicie wyglda? Do jakiej wysokoci mona sobie spokojnie miga i gdzie nie wolno?


Wszystko co unosi si w powietrzu a nie jest poduszkowcem Prawo Lotnicze uznaje za statek powietrzny ze wszystkimi tego konsekwencjami. Modele wyczone s z tego prawa w zakresie rejestracji, wymaga technicznych, certyfikacji i - jeli model ma mas do startu nie przekraczajc 30 kg - kwalifikacji pilota-operatora.

Zatem nie wolno Ci wlatywa modelem w przestrze kontrolowan. W praktyce nie latamy modelami w pobliu lotnisk. Przestrzenie kontrolowane, o ograniczonym ruchu, zabronione itd. moesz znale na http://ais.pansa.pl/aip/ po bezpatnym zarejestrowaniu. Ponadto nie wolno wykonywa lotw prbnych nad osiedlami i skupiskami ludnoci. Za to ostatnie grozi odpowiedzialno karna od grzywny do bodaje 1 roku wizienia. Co jest osiedlem i skupiskiem ludnoci ustawodawca pozostawia Twojej ocenie.

Nie ma - cilej nie znam - przepisu ktry zabraniaby lata modelem powyej jakiej wysokoci w przestrzeni niekontrolowanej - czyli wszystkim co nie jest przestrzeni kontrolowan. W praktyce, w przestrzeni niekontrolowanej samoloty lataj powyej 300 m nad powiedzchni ziemi, wic eby sobie wzajemnie nie przeszkadza proponuj nie wznosi si ponad t wysoko. Jeeli chcesz bi rekordy wysokoci to chyba najlepiej polata nad Kampinosem lub innym parkiem narodowym. Nad Parkami samoloty nie mog lata poniej pewnej wysokoci (KPN to chyba ok 1000m) a za to modele mog.

Data: 2011-04-28 00:36:39
Autor: Lolalny Lemur
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
W dniu 2011-04-28 00:26, PMG pisze:

Wszystko co unosi si w powietrzu a nie jest poduszkowcem Prawo Lotnicze
uznaje za statek powietrzny ze wszystkimi tego konsekwencjami. Modele
wyczone s z tego prawa w zakresie rejestracji, wymaga technicznych,
certyfikacji i - jeli model ma mas do startu nie przekraczajc 30 kg
- kwalifikacji pilota-operatora.

No ten jest ze styropianu - jeli doliczy elektronik, pakiety i kamer to pewnie ze 2 kilo bdzie max...

Przestrzenie
kontrolowane, o ograniczonym ruchu, zabronione itd. moesz znale na
http://ais.pansa.pl/aip/ po bezpatnym zarejestrowaniu.

O, dziki.

Ponadto nie
wolno wykonywa lotw prbnych nad osiedlami i skupiskami ludnoci. Za
to ostatnie grozi odpowiedzialno karna od grzywny do bodaje 1 roku
wizienia. Co jest osiedlem i skupiskiem ludnoci ustawodawca pozostawia
Twojej ocenie.

Hm. Tutaj nie bardzo api dlaczego to dotyczy modeli, zwaszcza tych lekkich, ale ok, przyjmuj na wiar.

Nie ma - cilej nie znam - przepisu ktry zabraniaby lata modelem
powyej jakiej wysokoci w przestrzeni niekontrolowanej - czyli
wszystkim co nie jest przestrzeni kontrolowan. W praktyce, w
przestrzeni niekontrolowanej samoloty lataj powyej 300 m nad
powiedzchni ziemi, wic eby sobie wzajemnie nie przeszkadza proponuj
nie wznosi si ponad t wysoko.

To mnie wanie interesowao.

Jeeli chcesz bi rekordy wysokoci
to chyba najlepiej polata nad Kampinosem lub innym parkiem narodowym.

Nie, z tego co zauwayam kolega nie chce bi rekordw wysokoci bo trudno sterowa czym czego nie wida ;)

Nad Parkami samoloty nie mog lata poniej pewnej wysokoci (KPN to
chyba ok 1000m) a za to modele mog.

Dzikuj Ci bardzo :)


--
Lemuria

http://krotkaseria.blox.pl
http://www.youtube.com/user/BlueszczBand

Data: 2011-05-06 17:43:10
Autor: sco
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
W dniu 2011-04-28 00:36, Lolalny Lemur pisze:
Ponadto nie
wolno wykonywa lotw prbnych nad osiedlami i skupiskami ludnoci. Za
to ostatnie grozi odpowiedzialno karna od grzywny do bodaje 1 roku
wizienia. Co jest osiedlem i skupiskiem ludnoci ustawodawca pozostawia
Twojej ocenie.

Hm. Tutaj nie bardzo api dlaczego to dotyczy modeli, zwaszcza tych
lekkich, ale ok, przyjmuj na wiar.


Bo nawet lekki model moze sie rozpedzic do duzych predkosci. To ze mala masa nie znaczy ze nie moze osiagnac duzej energi.
Jako modelarz moge powiedziec ze kraksy modelarskie sa dosyc efektowne. A trafienie jakiegos obiektu zazwyczaj konczy sie jego uszkodzeniem. Spotkanie standardowego trenerka o masie ok. 500g z czlowiekiem moze skutkowac ciezkimi obrazeniami, zarowno od masy jak i od smigla.
Lopaty z latwoscia przecinaja skore, przy wiekszych silnikach i palec nie byl by problemem. Do tego kazdy model jaki mam jest w stanie uszkodzic samochod czy okno.
Nie od parady doswiadczeni modelarze naciskaja na bezpieczenstwo i odpowideni dobor "lotniska" .

Jeeli chcesz bi rekordy wysokoci
to chyba najlepiej polata nad Kampinosem lub innym parkiem narodowym.

Nie, z tego co zauwayam kolega nie chce bi rekordw wysokoci bo
trudno sterowa czym czego nie wida ;)


Ale jak masz FPV i wzmacniacz sygnalu to i na kilka km da sie leciec z dobrym obrazem i pelna kontrola.

Data: 2011-05-11 17:51:26
Autor: Sebastian Kaliszewski
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
sco wrote:
W dniu 2011-04-28 00:36, Lolalny Lemur pisze:
Ponadto nie
wolno wykonywa lotw prbnych nad osiedlami i skupiskami ludnoci. Za
to ostatnie grozi odpowiedzialno karna od grzywny do bodaje 1 roku
wizienia. Co jest osiedlem i skupiskiem ludnoci ustawodawca pozostawia
Twojej ocenie.

Hm. Tutaj nie bardzo api dlaczego to dotyczy modeli, zwaszcza tych
lekkich, ale ok, przyjmuj na wiar.


Bo nawet lekki model moze sie rozpedzic do duzych predkosci. To ze mala masa nie znaczy ze nie moze osiagnac duzej energi.
Jako modelarz moge powiedziec ze kraksy modelarskie sa dosyc efektowne. A trafienie jakiegos obiektu zazwyczaj konczy sie jego uszkodzeniem. Spotkanie standardowego trenerka o masie ok. 500g z czlowiekiem moze skutkowac ciezkimi obrazeniami, zarowno od masy jak i od smigla.
Lopaty z latwoscia przecinaja skore, przy wiekszych silnikach i palec nie byl by problemem. Do tego kazdy model jaki mam jest w stanie uszkodzic samochod czy okno.
Nie od parady doswiadczeni modelarze naciskaja na bezpieczenstwo i odpowideni dobor "lotniska" .

To prawda, ale jak z innej odnogi wtku wynika formalnego zakazu raczej nie ma. Ale te zdrowy rozsdek jest istotniejszy od zakazw. Rzucany z rki szybowiec zabawka czy modelik na gum nie stanowi na osiedlu specjalnie wikszego zagroenia ni kopnita nog pika. Za to wacy 1.5kg model spalinowy leccy grubo powyej 100km/h jak najbardziej.


Jeeli chcesz bi rekordy wysokoci
to chyba najlepiej polata nad Kampinosem lub innym parkiem narodowym.

Nie, z tego co zauwayam kolega nie chce bi rekordw wysokoci bo
trudno sterowa czym czego nie wida ;)


Ale jak masz FPV i wzmacniacz sygnalu to i na kilka km da sie leciec z dobrym obrazem i pelna kontrola.

Taki sprzt jest AFAIR nielegalny. Nie z powodu prawa lotniczego tylko telekomunikacyjnego. Bo na legalnych 10mW (dla 2.5GHz) to raczej tak daleko nie polecisz. Chyba, e kto ma licencj na operowanie czym takim i odpowiedni zgod na instalacj (ale zwykle takie zgody s ograniczane do konkretnego miejsca)

pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Data: 2011-05-11 22:17:04
Autor: sco
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
W dniu 2011-05-11 17:51, Sebastian Kaliszewski pisze:
Taki sprzt jest AFAIR nielegalny. Nie z powodu prawa lotniczego tylko
telekomunikacyjnego. Bo na legalnych 10mW (dla 2.5GHz) to raczej tak
daleko nie polecisz. Chyba, e kto ma licencj na operowanie czym
takim i odpowiedni zgod na instalacj (ale zwykle takie zgody s
ograniczane do konkretnego miejsca)

pzdr
\SK
Przy idealnych warunkach i odpowiednio ulozonej antenie, 1500 jest do zrobienia ;) Poza tym nie wiem jak wyglada kontrola takich nadajnikow. Kupic wzmacniacz moze kazdy, wkrecic go miedzy nadajnik a antene tez nie problem. Wsiadasz do samochodu i jedziesz w pole gdzie nikt sie nawet nie zorientuje ze masz juz 100mW.

Kontrolowanie tego dalo by niestety po kieszeni modelarzom.
IMHO ja bym sie poprostu dogadal. Wiekszosc modelarzy zalapala by od razu jakie zagrozenie moga stanowic dla samolotow i przeniosla by sie w spokojniejsze miejsce. Wystosowac prosbe, okreslic miejsca przelotow i z bani. Znajac zycie czesc sie nie dostosuje do ugody, ale tacy szybko zostana dobici przez innych ;)

Data: 2011-04-28 07:16:55
Autor: KiloSierra
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
W dniu 11/04/28 00:26, PMG pisze:

Wszystko co unosi się w powietrzu a nie jest poduszkowcem Prawo Lotnicze
uznaje za statek powietrzny ze wszystkimi tego konsekwencjami. Modele
wyłączone są z tego prawa w zakresie rejestracji, wymagań technicznych,
certyfikacji i - jeśli model ma masę do startu nie przekraczającą 30 kg
- kwalifikacji pilota-operatora.

imho 20kg

Data: 2011-05-01 11:23:16
Autor: emil
jakie ograniczenia dla modelu latającego?
W dniu 2011-04-28 07:16, KiloSierra pisze:
W dniu 11/04/28 00:26, PMG pisze:

Wszystko co unosi się w powietrzu a nie jest poduszkowcem Prawo Lotnicze
uznaje za statek powietrzny ze wszystkimi tego konsekwencjami. Modele
wyłączone są z tego prawa w zakresie rejestracji, wymagań technicznych,
certyfikacji i - jeśli model ma masę do startu nie przekraczającą 30 kg
- kwalifikacji pilota-operatora.

imho 20kg

art. 33 ust. 2 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków z dnia (Dz.U. Nr 107, poz. 904)

jest napisane 30kg.

Ale w:
art. 33 ust. 1 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz.U. Nr 139, poz. 1333)

Model jest zdefiniowany jako poniżej 25 kg.

Czyli w sumie to chyba 25kg

A 20kg to:
ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 785/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych

Wymóg ubezpieczenia modelu OC.

Data: 2011-04-28 12:19:45
Autor: Sebastian Kaliszewski
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
PMG wrote:
 W dniu 2011-04-27 10:55, Lolalny Lemur pisze:

bo nad Wis idzie korytarz powietrzny.

Ten "korytarz", ktrego lini wyznacza: Jabonna - EC era - Most Siekierkowski - oczyszczalnia w Karczewie to droga przeznaczona dla samolotw zmierzajcych od/do Babic lub Okcia.

Czy kto z Was moe orientuje si jak to rzeczywicie wyglda? Do jakiej wysokoci mona sobie spokojnie miga i gdzie nie wolno?


Wszystko co unosi si w powietrzu a nie jest poduszkowcem Prawo Lotnicze uznaje za statek powietrzny ze wszystkimi tego konsekwencjami.

cznie z samolocikami z papieru. Minister waciwy rozporzdzeniem moe wyczy (i wyczy) okrelone statki powietrzne spod czci lub (w zasadzie, patrz niej) caoci tego prawa.

Modele wyczone s z tego prawa w zakresie rejestracji, wymaga technicznych, certyfikacji i - jeli model ma mas do startu nie przekraczajc 30 kg - kwalifikacji pilota-operatora.

Prze czym, AFAIR, jeli lataj w celach rekreacyjnych (co jak rnica midzy PPL a CPL) to nie musz mie kwalifikacji. AFAIR to chyba jest tylko 1 kwalifikowany pilot-operator w Polsce :)

Za to AFAIR Modele pow. 5kg maj by ubezpieczone.

A urzdzenia okrelane jako zabawki wyczone s praktycznie zupenie. Pozostaje w zasadzie tylko nie stwarzanie zagroenia.


Zatem nie wolno Ci wlatywa modelem w przestrze kontrolowan.

A to by nakazywao nie tylko prawo ale i zdrowy rozsdek.

W praktyce nie latamy modelami w pobliu lotnisk. Przestrzenie kontrolowane, o ograniczonym ruchu, zabronione itd. moesz znale na http://ais.pansa.pl/aip/ po bezpatnym zarejestrowaniu. Ponadto nie wolno wykonywa lotw prbnych nad osiedlami i skupiskami ludnoci. Za to ostatnie grozi odpowiedzialno karna od grzywny do bodaje 1 roku wizienia. Co jest osiedlem i skupiskiem ludnoci ustawodawca pozostawia Twojej ocenie.

Zaraz, zaraz, to chyba dotyczy (zwaszcza ta odpowiedzialno karna) oblatywania samolotw, np. przed ich certyfikacj?


Nie ma - cilej nie znam - przepisu ktry zabraniaby lata modelem powyej jakiej wysokoci w przestrzeni niekontrolowanej

Te szukaaem i i nieznalazem. Kiedy tak z pi*drzwi 10 lat temu bya przestrze "dzika" (niekontrolowana, niekoordynowana) do 400m (za wyjtkiem miejsc "specjalnych"). Wic kiedy si nie wyazio poza to 400m.

- czyli wszystkim co nie jest przestrzeni kontrolowan. W praktyce, w przestrzeni niekontrolowanej samoloty lataj powyej 300 m nad powiedzchni ziemi,

Ale lotniarze, paralotniarze, motolotniarze, motoparalotniarze mog lata na wysokoci, zaleznie od rodzaju ich statku powietrznego i miejsca -- teren wolny vs skupiska ludnoci, od bodaj 75m, 150m i (rwnie) 300m

wic eby sobie wzajemnie nie przeszkadza proponuj nie wznosi si ponad t wysoko. Jeeli chcesz bi rekordy wysokoci to chyba najlepiej polata nad Kampinosem lub innym parkiem narodowym. Nad Parkami samoloty nie mog lata poniej pewnej wysokoci (KPN to chyba ok 1000m) a za to modele mog.

Ale tu jest TMA_WARSZAWA od 610m AMSL (czyli od jaki 460m. nad ziemi) czyli przestrze kontrolowana.
Wane jest to, e i nad parkami narodowymi i nad miastami zakaz dot. "zwykych maszyn" i w dodatku z napdem (szybowcem niby wolno). Rne suby mog lata niej (wszelkie pogotowia, policje, strae poarne, itd).



Bo tak, to w zasadzie, to s np. tereny nalece do Warszawy, gdzie jest zakaz lotw samolotw i podobnych pon. 2000m a jednoczenie jest kawa wolnego, pustego pola. Inna sprawa, e na jednym takim polu to jak pogoda jest dobra to lataj tam ULe, motolotnie, motoparalotnie i inne duo poniej tego puapu. A od 610m AMSL i tam jest TMA_WARSZAWA czyli jak roizumiem przestrze kontrolowana i plta si nie naley.


I chyba w rnych szeglnych przypadkach czasem i inni dostaj zgod na lot -- bo chyba migowiec TVNu filmujce jakie Tour de Pologne i latajcy na miastem mia zgod a nie lata "na chama"...

\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Data: 2011-05-01 11:44:02
Autor: emil
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?


Za to AFAIR Modele pow. 5kg maj by ubezpieczone.

A urzdzenia okrelane jako zabawki wyczone s praktycznie zupenie.
Pozostaje w zasadzie tylko nie stwarzanie zagroenia.

Gdzie jest zapis o 5kg ?
Bo to e lepiej mie to OC rozszerzone na modele to inna sprawa.


Zatem nie wolno Ci wlatywa modelem w przestrze kontrolowan.

A to by nakazywao nie tylko prawo ale i zdrowy rozsdek.

W praktyce nie latamy modelami w pobliu lotnisk. Przestrzenie
kontrolowane, o ograniczonym ruchu, zabronione itd. moesz znale na
http://ais.pansa.pl/aip/ po bezpatnym zarejestrowaniu. Ponadto nie
wolno wykonywa lotw prbnych nad osiedlami i skupiskami ludnoci. Za
to ostatnie grozi odpowiedzialno karna od grzywny do bodaje 1 roku
wizienia. Co jest osiedlem i skupiskiem ludnoci ustawodawca
pozostawia Twojej ocenie.

w art. 33 ust. 2
Rozporzdzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 kwietnia 2005 r. w sprawie wyczenia zastosowania niektrych przepisw ustawy - Prawo lotnicze do niektrych rodzajw statkw powietrznych oraz okrelenia warunkw i wymaga dotyczcych uywania tych statkw z dnia (Dz.U. Nr 107, poz. 904)

6. Do statkw powietrznych, o ktrych mowa w 1, z wyczeniem modeli latajcych, stosuje si
szczegowe techniczne przepisy ruchu lotniczego z zastrzeeniami ujtymi w zacznikach do
rozporzdzenia.

Czyli wg. tego modele nie podlegaj po przepisy ruchu lotniczego.

Inna sprawa e latanie w CTR mona podcign pod stwarzanie zagroenia w ruchu lotniczym.

Data: 2011-05-11 17:44:30
Autor: Sebastian Kaliszewski
jakie ograniczenia dla modelu latajcego?
emil wrote:


Za to AFAIR Modele pow. 5kg maj by ubezpieczone.

A urzdzenia okrelane jako zabawki wyczone s praktycznie zupenie.
Pozostaje w zasadzie tylko nie stwarzanie zagroenia.

Gdzie jest zapis o 5kg ?

Jak bd mia chwil to poszukam. Znalazem to chyba ze 3 lata temu przeczytaem i oczywcie link gdzie posiaem. W jakim rozporzdzeniu byo.

Bo to e lepiej mie to OC rozszerzone na modele to inna sprawa.

Szkd mona narobi nawet zabawkowym latawcem wic istotnie nie jest to takie gupie.



Zatem nie wolno Ci wlatywa modelem w przestrze kontrolowan.

A to by nakazywao nie tylko prawo ale i zdrowy rozsdek.

W praktyce nie latamy modelami w pobliu lotnisk. Przestrzenie
kontrolowane, o ograniczonym ruchu, zabronione itd. moesz znale na
http://ais.pansa.pl/aip/ po bezpatnym zarejestrowaniu. Ponadto nie
wolno wykonywa lotw prbnych nad osiedlami i skupiskami ludnoci. Za
to ostatnie grozi odpowiedzialno karna od grzywny do bodaje 1 roku
wizienia. Co jest osiedlem i skupiskiem ludnoci ustawodawca
pozostawia Twojej ocenie.

w art. 33 ust. 2
Rozporzdzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 kwietnia 2005 r. w sprawie wyczenia zastosowania niektrych przepisw ustawy - Prawo lotnicze do niektrych rodzajw statkw powietrznych oraz okrelenia warunkw i wymaga dotyczcych uywania tych statkw z dnia (Dz.U. Nr 107, poz. 904)

6. Do statkw powietrznych, o ktrych mowa w 1, z wyczeniem modeli latajcych, stosuje si
szczegowe techniczne przepisy ruchu lotniczego z zastrzeeniami ujtymi w zacznikach do
rozporzdzenia.

Czyli wg. tego modele nie podlegaj po przepisy ruchu lotniczego.

Inna sprawa e latanie w CTR mona podcign pod stwarzanie zagroenia w ruchu lotniczym.

No wanie. Ale to te od stosowania zwykego zdrowego rozsdku nie zwalnia.

Naley mie nadziej, e debili latajcych modelami np. na podejciu do Okcia jednak nie bdzie -- zdobycie modelu (i nauczenie si nim latania na tyle, by wlecie gdzie nie trzeba) to jednak znacznie wicej zachodu ni kliknicie w "kup teraz" na Allegro i zdobycie zielonego laserka 200mW i nawalanie w nadlatujce samoloty.

pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

jakie ograniczenia dla modelu latającego?

Nowy film z video.banzaj.pl wicej »
Redmi 9A - recenzja budetowego smartfona