jakie opony ca³oroczne do roweru miejskiego

Data: 2013-03-13 04:11:10
Autor: rmikke
jakie opony ca³oroczne do roweru miejskiego
W dniu ¶roda, 13 marca 2013 11:22:01 UTC+1 u¿ytkownik blount napisa³:
Ju¿ jaki¶ czas szukam i nie mogê siê zdecydowaæ. Jakie by¶cie polecili opony do roweru miejskiego do jazdy ca³orocznej? (to wa¿ne) Zale¿y mi na pasku odblaskowym i bie¿niku, który jako tako dzia³a na o¶nie¿onej nawierzchni (bez kolców). Dot±d je¼dzi³em na CST Traveller poprzedniej generacji i by³em zadowolony.

Idea³em by³oby to: http://www.rowerystylowe.pl/opona-basic-37622-p-6013.html, ale nie mogê znale¼æ wersji z paskiem odblaskowym.

Do wyboru mam jeszcze Schwalbe Road Cruiser, ale nigdy nie widzia³em na ¿ywo i nie wiem, czy bie¿nik jest wystarczaj±co g³êboki: http://www.rowerystylowe.pl/schwalbe-road-cruiser-reflex-37622-p-5274.html

Co by¶cie doradzili?

My* by¶my zapytali o sens szukania opon ca³orocznych. Jasne, ¿e da siê,
kurierzy ca³± zimê potrafi± je¼dziæ na szosowych slickach, ale naszym*
zdaniem jazda ca³y sezon na g³adkich oponach, a poza sezonem na czym¶,
co siê nie ¶lizga i poradzi sobie nawet z oblodzeniem, warte jest
wymiany opon dwa razy do roku, nawet je¶li mówimy o rowerze
z przerzutk± w pia¶cie i hamulcami rolkowymi (w sensie, ¿e to wszystko
komplikuje zdejmowanie i zak³adanie ko³a).

*pluralis maiestatis.

Data: 2013-03-13 04:20:52
Autor: blount
On Wednesday, March 13, 2013 12:11:10 PM UTC+1, rmikke wrote:
[...]

Mnie jako¶ wystarcza³y dot±d opony tzw. ,,zwyk³e" (i przypuszczam, ¿e tysi±com innych rowerzystów równie¿). Nie oczekujê, ¿e wykonam na nich test ³osia przy pe³nym oblodzeniu i prêdko¶ci, tylko ¿e w miarê sensownie bêdzie siê na nich da³o je¼dziæ przy braku go³oledzi. Szkoda, ¿e producenci opon zwietrzyli interes i praktycznie poza najtañszym badziewiem s± do wyboru albo slicki, albo co¶ w rodzaju smart samów.

Jakie¶ inne rady? Je¼dzi kto¶ mo¿e na conti townride?

Pozdr,
Jakub

PS.: U¿y³em liczby mnogiej w sensie zwrotu do wszystkich, którzy przeczytaj± mój post (nie przysz³oby mi do g³owy, ¿e do tego TE¯ siê mo¿na przyp...iæ, szacun).

Data: 2013-03-13 04:38:14
Autor: rmikke
jakie opony ca³oroczne do roweru miejskiego
W dniu ¶roda, 13 marca 2013 12:20:52 UTC+1 u¿ytkownik blount napisa³:
> [...]

Mnie jako¶ wystarcza³y dot±d opony tzw. ,,zwyk³e" (i przypuszczam, ¿e tysi±com innych rowerzystów równie¿). Nie oczekujê, ¿e wykonam na nich test ³osia przy pe³nym oblodzeniu i prêdko¶ci, tylko ¿e w miarê sensownie bêdzie siê na nich da³o je¼dziæ przy braku go³oledzi. Szkoda, ¿e producenci opon zwietrzyli interes i praktycznie poza najtañszym badziewiem s± do wyboru albo slicki, albo co¶ w rodzaju smart samów.

Tote¿ napisa³em, ¿e oczywi¶cie da siê, ale moim zdaniem warto te opony zmieniaæ. Latem szybciej, zim± pewniej, a i go³oledzi± mniej siê
mo¿na przejmowaæ. Przy za³ozeniu, ¿e tym rowerem je¼dzisz co dzieñ
do roboty, oczywi¶cie.

PS.: U¿y³em liczby mnogiej w sensie zwrotu do wszystkich, którzy przeczytaj± mój post (nie przysz³oby mi do g³owy, ¿e do tego TE¯ siê mo¿na przyp...iæ, szacun).

Nawet mi do g³owy nie przysz³o siê przyp...aæ, po prostu mi p.m. przypasowa³o. Jakbym chcia³ siê przyp...iæ, to wspomnia³bym co¶
o zawijaniu wierszy - wiersze zawijane automatycznie NIE s± w po¶cie
pozawijane (przynajmniej - nie przez Twój czytnik), co powoduje potem
dziwne efekty przy cytowaniu.

Data: 2013-03-13 04:56:41
Autor: blount
On Wednesday, March 13, 2013 12:38:14 PM UTC+1, rmikke wrote:
[...]

Mo¿e i warto, ale nie wiadomo, co robiæ w czasie tzw. stanów nieustalonych
(jak np. zima zaskoczy Ciê na letnich oponach). Poza tym jestem zwolennikiem
minimalizmu. Dziêkujê za radê w ka¿dym razie (na przysz³± zimê zamierzam sobie kupiæ co¶ kolcowanego na przód).

Nawet mi do g³owy nie przysz³o siê przyp...aæ, po prostu mi p.m. przypasowa³o.

Ok, peace -- mam z³y dzieñ, nie zaskoczy³o mi poczucie humoru.

Dostosujê siê rêcznie.

Pozdr,
Jakub

Data: 2013-03-13 13:58:09
Autor: RadoslawF
jakie opony ca³oroczne do roweru miejskiego
Dnia 2013-03-13 12:56, U¿ytkownik blount napisa³:

[...]

Czyli masz problem z sezonowym prze³o¿eniem opon a nie bêdziesz mia³
z czêstszym przek³adaniem wynikaj±cym z okresowym braku ¶niegu
i lodu w zimie ? Chyba tego do koñca nie przemy¶la³e¶.

Pozdrawiam

Data: 2013-03-13 06:09:42
Autor: blount
On Wednesday, March 13, 2013 1:58:09 PM UTC+1, RadoslawF wrote:
Czyli masz problem z sezonowym prze³o¿eniem opon a nie bêdziesz mia³
z czêstszym przek³adaniem wynikaj±cym z okresowym braku ¶niegu
i lodu w zimie ? Chyba tego do koñca nie przemy¶la³e¶.

Nie, zmiana przedniej opony to góra 15 minut (hamulec rolkowy); zmiana tylnej
opony to godzina roboty (piasta nexus 3 + hamulec rolkowy + upierdliwe mocowanie
b³otnika, który trzeba zdemontowaæ przynajmniej czê¶ciowo, ¿eby zdj±æ ko³o). Poza
tym nie wiem jeszcze, czy kupiê tê oponê, a je¶li kupiê, to pewnie bêdzie le¿a³a
,,na wszelki wypadek".

--
Jakub

Data: 2013-03-13 09:02:47
Autor: rmikke
jakie opony ca³oroczne do roweru miejskiego
W dniu ¶roda, 13 marca 2013 14:09:42 UTC+1 u¿ytkownik blount napisa³:
> [...]

> i lodu w zimie ? Chyba tego do koñca nie przemy¶la³e¶.

Nie, zmiana przedniej opony to góra 15 minut (hamulec rolkowy);

1. Pokombinuj chwilê z miejscem przykrêcenia linki przy zaczepie
   do piasty - mi siê uda³o tak ustawiæ, ¿e dobrze hamuje
   i jednocze¶nie daje siê odpi±æ od widelca bez odkrêcania
   ¶rubku przy piascie, wtedy siê wszystko po prostu rozpina
   i zdejmuje, nie trzeba regulowaæ.
2. Zanim zaczniesz zdejmowaæ ko³o, ustaw pokrêt³a regulacyjne
   przy klamce tak, ¿eby szczeliny w nich by³y w jednej linii
   i wyci±gnij linkê, to j± trochê luzuje.

[...]

Mam podobny uk³ad, tylko z nexusem 8 i zdjêcie ko³a, wycentrowanie go
i za³o¿enie zajmuje w sumie jakie¶ 10 minut. Z tym, ¿e nie mam problemu
z b³otnikiem, co Ciê tam zmusza do zdejmowania go przy zdjêciu ko³a?

Data: 2013-03-14 03:53:12
Autor: blount
jakie opony ca³oroczne do roweru miejskiego
On Wednesday, March 13, 2013 5:02:47 PM UTC+1, rmikke wrote:
1. Pokombinuj chwilę z miejscem przykręcenia linki przy zaczepie
   do piasty - mi siÄ™ udaÅ‚o tak ustawić, że dobrze hamuje
   i jednoczeÅ›nie daje siÄ™ odpiąć od widelca bez odkrÄ™cania
   Å›rubku przy piascie, wtedy siÄ™ wszystko po prostu rozpina
   i zdejmuje, nie trzeba regulować.
2. Zanim zaczniesz zdejmować koło, ustaw pokrętła regulacyjne
   przy klamce tak, żeby szczeliny w nich byÅ‚y w jednej linii
   i wyciÄ…gnij linkÄ™, to jÄ… trochÄ™ luzuje.

U mnie niestety nie jest tak Å‚atwo; mam chyba starszÄ… wersjÄ™ shimano interM,
w której nie da się wypiąć linki bezpośrednio z hamulca; męczyłem się z tym
trochÄ™.

Mam podobny układ, tylko z nexusem 8 i zdjęcie koła, wycentrowanie go
i założenie zajmuje w sumie jakieś 10 minut. Z tym, że nie mam problemu
z błotnikiem, co Cię tam zmusza do zdejmowania go przy zdjęciu koła?

Tylna poprzeczka błotnika uniemożliwia wysunięcie koła z haków, trzeba ją
najpierw odkręcić. Do tego dochodzą 2 napinacze łańcucha, które zawsze się
zapieką. Potem trzeba odkręcić obejmę hamulca, zdjąć clickbox (1 śrubka), nakrętki osi, zrzucić łańcuch z zębatki na oś, ostrożnie wyciągnąć koło i odkręcić nakrętkę mocującą hamulec rolkowy do piasty. Voilà! W domowych warunkach, bez ,,grzechotki", jest to trochę zabawy. Montaż jest trochę gorszy, bo trzeba wszystko poustawiać (napinacze, nakrętka pozycjonująca oś, hamulec rolkowy, błotnik, etc.).

Data: 2013-03-14 04:13:39
Autor: rmikke
W dniu czwartek, 14 marca 2013 11:53:12 UTC+1 użytkownik blount napisał:
> [...]

w której nie da się wypiąć linki bezpośrednio z hamulca; męczyłem się z tym

U mnie linka ma przy widelcu i przy piaście ma przykręcone takie ponacinane wałki, które wchodzą w odpowiednie oczka przy widelcu
i dźwigni hamulca. Jeśli u Ciebie linka jest przykręcona bezpośrednio
do dźwigni hamulca, to faktycznie bez każdorazowej regulacji się nie obejdzie.

> [...]

zapieką. Potem trzeba odkręcić obejmę hamulca, zdjąć clickbox (1 śrubka), nakrętki osi, zrzucić łańcuch z zębatki na oś, ostrożnie wyciągnąć koło i odkręcić nakrętkę mocującą hamulec rolkowy do piasty. Voilà! W domowych warunkach, bez ,,grzechotki", jest to trochę zabawy. Montaż jest trochę gorszy, bo trzeba wszystko poustawiać (napinacze, nakrętka pozycjonująca oś, hamulec rolkowy, błotnik, etc.).

Dwóch rzeczy nie rozumiem. 1. Co tam robią napinacze? Skoro Ci pręty od błotnika przeszkadzają
w wyjęciu koła z haków, to pewnie masz haki skośne i do napięcia łańcucha wystarczy pociągnąć koło do tyłu przy zakładaniu. Ewentualny za długi łańcuch można łatwo skrócić, nawet Dwiema
Lewymi Rekami (TM) - sprawdzone kilkukrotnie ;)

2. Po co odkręcasz hamulec od piasty? Nie wiem, może znowu
masz coś inaczej, niż ja, ale u mnie robi takie rzeczy
wyłącznie serwis, jak im zostawiam koło do przeserwisowania.

Data: 2013-03-14 05:30:17
Autor: blount
jakie opony ca³oroczne do roweru miejskiego
On Thursday, March 14, 2013 12:13:39 PM UTC+1, rmikke wrote:
U mnie linka ma przy widelcu i przy pia¶cie ma przykrêcone takie ponacinane wa³ki, które wchodz± w odpowiednie oczka przy widelcu
i d¼wigni hamulca. Je¶li u Ciebie linka jest przykrêcona bezpo¶rednio
do d¼wigni hamulca, to faktycznie bez ka¿dorazowej regulacji siê nie obejdzie.

Zrobiê wieczorem zdjêcie i mogê ci pokazaæ (choæ spore OT siê zrobi³o...). W drugim moim rowerze faktycznie jest tak, jak piszesz, choæ i tam nie uda³o mi siê wypi±æ linki.

1. Co tam robi± napinacze? Skoro Ci prêty od b³otnika przeszkadzaj±
w wyjêciu ko³a z haków, to pewnie masz haki sko¶ne i do napiêcia ³añcucha wystarczy poci±gn±æ ko³o do ty³u przy zak³adaniu.. Ewentualny za d³ugi ³añcuch mo¿na ³atwo skróciæ, nawet Dwiema
Lewymi Rekami (TM) - sprawdzone kilkukrotnie ;)

Mam poziome haki. ¯eby zdj±æ ko³o muszê najpierw polu¼niæ ³añcuch poprzez
przesuniêcie go do przodu, potem zrzuciæ go ,,na o¶kê" i dopiero wtedy mogê
wyci±gn±æ ko³o ,,do ty³u", w czym przeszkadza mi jeszcze podpórka b³otnika,
któr± muszê odkrêciæ.

2. Po co odkrêcasz hamulec od piasty? Nie wiem, mo¿e znowu
masz co¶ inaczej, ni¿ ja, ale u mnie robi takie rzeczy
wy³±cznie serwis, jak im zostawiam ko³o do przeserwisowania.

Skoro nie mogê odczepiæ linki, a odkrêcaæ samej linki mi siê nie chce (bo
musia³bym po dwóch razach j± wymieniæ), odkrêcam ca³y hamulec, ¿eby w ogóle
,,oddzieliæ ko³o od reszty roweru".

Data: 2013-03-14 05:49:34
Autor: rmikke
jakie opony ca³oroczne do roweru miejskiego
W dniu czwartek, 14 marca 2013 13:30:17 UTC+1 u¿ytkownik blount napisa³:

Zrobiê wieczorem zdjêcie i mogê ci pokazaæ (choæ spore OT siê zrobi³o...).

To i ja zrobiê, szczególnie ty³u (ja siê dopiero przy trzecim czy czwartym
zdejmowaniu ko³a po³apa³em siê, ¿e linkê od tylnego hamulca te¿ mo¿na po prostu odpi±æ...)

Data: 2013-03-15 00:34:47
Autor: rmikke
jakie opony ca³oroczne do roweru miejskiego
W dniu czwartek, 14 marca 2013 13:49:34 UTC+1 u¿ytkownik rmikke napisa³:
> [...]

zdejmowaniu ko³a po³apa³em siê, ¿e linkê od tylnego hamulca te¿ mo¿na po prostu odpi±æ...)

Zdjêcia, na razie rozsypane, mo¿na znale¼æ na http://rmikke.blip.pl .
Jeszcze zbiorê to do kupy w jednym miejscu, ale wczoraj nie da³em rady.

Data: 2013-03-15 01:00:59
Autor: blount
On Friday, March 15, 2013 8:34:47 AM UTC+1, rmikke wrote:
Zdjêcia, na razie rozsypane, mo¿na znale¼æ na http://rmikke.blip.pl .
Jeszcze zbiorê to do kupy w jednym miejscu, ale wczoraj nie da³em rady.

O, dziêkujê bardzo za pamiêæ i fatygê. Widzê, ¿e jeste¶ szczê¶liwym posiadaczem
shimano nexave, które faktycznie maj± tak± funkcjonalno¶æ, podobnie jak nowsza
wersja shimano inter-m (http://vimeo.com/33935680).
Tutaj zdjêcia mojego grata (przepraszam, ¿e nieostre, bo robione telefonem):
http://imageshack.us/a/img163/9477/camerazoom2013031418424.jpg
http://imageshack.us/a/img24/3720/camerazoom2013031418423.jpg

BTW, w tak± pogodê jak dzi¶ to raczej chyba ¿adne kolce nie pomog±; ja siê czu³em jak na nartach wodnych, ale da³o siê jechaæ.

Data: 2013-03-15 01:10:31
Autor: rmikke
jakie opony ca³oroczne do roweru miejskiego
W dniu pi±tek, 15 marca 2013 09:00:59 UTC+1 u¿ytkownik blount napisa³:

Tutaj zdjêcia mojego grata (przepraszam, ¿e nieostre, bo robione telefonem):
http://imageshack.us/a/img163/9477/camerazoom2013031418424.jpg
http://imageshack.us/a/img24/3720/camerazoom2013031418423.jpg

Obejrzê wieczorkiem, korpo obcina imageshack (i picasê, i wiele
innych miejsc, gdzie mo¿na po³o¿yæ zdjêcia).

BTW, w tak± pogodê jak dzi¶ to raczej chyba ¿adne kolce nie pomog±; ja siê czu³em jak na nartach wodnych, ale da³o siê jechaæ.

Oj, pomog±, pomog±, ja zasadniczo nie widzia³em ró¿nicy :D

Data: 2013-03-14 13:29:09
Autor: live_evil
jakie opony całoroczne do roweru miejski ego
On 14.03.2013 12:13, rmikke wrote:

2. Po co odkręcasz hamulec od piasty? Nie wiem, może znowu
masz coś inaczej, niż ja, ale u mnie robi takie rzeczy
wyłącznie serwis, jak im zostawiam koło do przeserwisowania.

Pewnie po to, by nie odpinać linki od hamulca.

--
live_evil

Data: 2013-03-14 05:36:55
Autor: rmikke
jakie opony ca³oroczne do roweru miejskiego
W dniu czwartek, 14 marca 2013 13:29:09 UTC+1 u¿ytkownik live_evil napisa³:
On 14.03.2013 12:13, rmikke wrote:

> 2. Po co odkrêcasz hamulec od piasty? Nie wiem, mo¿e znowu
> masz co¶ inaczej, ni¿ ja, ale u mnie robi takie rzeczy
> wy³±cznie serwis, jak im zostawiam ko³o do przeserwisowania.

Pewnie po to, by nie odpinaæ linki od hamulca.

Niewykluczone, acz znów: u mnie siê to po prostu odpina...

Data: 2013-03-14 02:37:54
Autor: Marcin Hy³a
On 2013-03-13 13:58, RadoslawF wrote:

Czyli masz problem z sezonowym prze³o¿eniem opon a nie bêdziesz mia³
z czêstszym przek³adaniem wynikaj±cym z okresowym braku ¶niegu
i lodu w zimie ? Chyba tego do koñca nie przemy¶la³e¶.

Przy okazji: bardzo prostym rozwi±zaniem jest ca³e _ko³o_ zimowe - z opon± kolcowan±. Wymiana trwa oko³o minuty.

Oczywi¶cie mam na my¶li przednie ko³o. Tylne jest cokolwiek bardziej skomplikowane, zw³aszcza przy przek³adni planetarnej/torpedo itp.

Nie mam do¶wiadczenia z hamulcem rolkowym o którym mowa w w±tku (tzn. ostatnio mia³em jakies 15 lat temu hehe ale wtedy je¼dzi³em w zimie na zwyk³ych oponach ;-) - ale przy wymianie opony mo¿na uszkodziæ dêtkê, poza tym taka operacja zawsze jest ciut bardziej "brudna" ni¿ sama wymiana ko³a.

Jako zimowego u¿ywam starego, mocno zu¿ytego kó³ka które ma ju¿ z 10 lat i do teraz jest ca³kiem sprawne (tyle ¿e mu dynamo w pia¶cie ha³asuje).

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2013-03-13 12:45:44
Autor: bans
W dniu 2013-03-13 12:20, blount pisze:

PS.: U¿y³em liczby mnogiej w sensie zwrotu do wszystkich, którzy przeczytaj± mój post (nie przysz³oby mi do g³owy, ¿e do tego TE¯ siê mo¿na przyp...iæ, szacun).

Je¶li uzna³e¶ to za przyp... to chyba masz kompleksy jak st±d na Ksiê¿yc i wszystkich wokó³ podejrzewasz, ¿e wbijaj± ci szpile.

--
bans

jakie opony ca³oroczne do roweru miejskiego