Grupy dyskusyjne   »   pl.comp.pecet   »   jakość druku - tryb szybki

jakość druku - tryb szybki

Data: 2015-05-18 01:52:05
Autor: marrgol
jakość druku - tryb szybki
On 2015-05-17 18:03, pueblo wrote:
Drukarki mają zwykle 3 tryby jakości druku. Czy najniższa opcja, czyli
tryb szybki usprawiedliwia to, że w linie nie są proste, tylko
zwichrowane - jakby złożone z równoległych odcinków które leżą raz z
jednej raz drugiej strony prawidłowej osi. Mowa tu o małych
przesunięciach - linia jest ciągła.

To normalne.  GÅ‚owica takiej drukarki (najczęściej) jeździ wzdÅ‚uż
przezroczystego paska z naniesionymi na nim pionowymi kreseczkami,
które są zliczane za pomocą fotoelementów - tak jest określana
jej pozycja.  W trybie normalnym i najlepszym dysze "plujÄ…" tylko przy
przemieszczaniu się głowicy w jednym kierunku, a powrót jest jałowy.
W trybie szybkim gÅ‚owica "pluje" jadÄ…c w obu kierunkach.  Ponieważ
czas od momentu dotarcia głowicy do kreseczki wskazującej miejsce
"naplucia" do momentu wylÄ…dowania kropelki atramentu na papierze jest
niezerowy, a głowica się porusza, to kropelka dociera do papieru zawsze
za tÄ… kreseczkÄ…, patrzÄ…c w kierunku ruchu gÅ‚owicy.  Gdy gÅ‚owica "pluje"
dojeżdżając do danej pozycji zawsze z tej samej strony, to
przesunięcie wynikające z tego opóźnienia (a także np. luzów na
prowadnicach głowicy, pasku ją napędzającym itp.) nie ma znaczenia,
bo jest zawsze takie samo, ale jeśli "pluje" dojeżdżając z obu
kierunków, to powstaje efekt dokładnie taki, jaki opisujesz.


--
mrg

Data: 2015-05-19 21:41:08
Autor: pueblo
jako¶æ druku - tryb szybki
Witaj marrgol, 18 maj 2015 w news:mjb9j5$6il$1node2.news.atman.pl napisa³e¶/a¶:

On 2015-05-17 18:03, pueblo wrote:
Drukarki maj± zwykle 3 tryby jako¶ci druku. Czy najni¿sza opcja, czyli
tryb szybki usprawiedliwia to, ¿e w linie nie s± proste, tylko
zwichrowane - jakby z³o¿one z równoleg³ych odcinków które le¿± raz z
jednej raz drugiej strony prawid³owej osi. Mowa tu o ma³ych
przesuniêciach - linia jest ci±g³a.

To normalne.  G³owica takiej drukarki (najczê¶ciej) je¼dzi wzd³u¿
przezroczystego paska z naniesionymi na nim pionowymi kreseczkami,

Dziêki za odpowied¼, zawsze to cz³owiek dowie siê co¶ ciekawego. Jednak po przeczyszczeniu tego paska (jak rozumiem to siê nazywa enkoder) w trybie szybkim na czarno drukuje bez zarzutu, czyli linie s± proste. Problem wystêpuje teraz tylko przy kolorach i to w niejednakowym stopniu, np. ¿ó³te linie wydaj± siê byæ prawie ok.
Jutro przeczyszczê g³owice, ale zastanawiam siê - je¶li problem w g³owicach, to czy nie powinien byæ te¿ widoczny w wy¿szych trybach drukowania?

Data: 2015-05-20 02:41:47
Autor: marrgol
jako¶æ druku - tryb szybki
On 2015-05-19 23:41, pueblo wrote:
Dziêki za odpowied¼, zawsze to cz³owiek dowie siê co¶ ciekawego. Jednak
po przeczyszczeniu tego paska (jak rozumiem to siê nazywa enkoder) w
trybie szybkim na czarno drukuje bez zarzutu, czyli linie s± proste.
Problem wystêpuje teraz tylko przy kolorach i to w niejednakowym stopniu,
np. ¿ó³te linie wydaj± siê byæ prawie ok.
Jutro przeczyszczê g³owice, ale zastanawiam siê - je¶li problem w
g³owicach, to czy nie powinien byæ te¿ widoczny w wy¿szych trybach
drukowania?

Nie spotka³em siê z czym¶ takim dla g³owic je¿d¿±cych na jednym wózku,
moim zdaniem to raczej nie g³owice...  Chyba ¿e maj± jakie¶ luzy
w gniazdach i siê telepi± w czasie jazdy wózka, a to raczej ma³o
prawdopodobne.  Robi³e¶ wyrównywanie g³owic?  W³a¶ciwie nale¿a³oby
to robiæ po ka¿dym wyjêciu/w³o¿eniu nawet tej samej g³owicy...
Odradza³bym czyszczenie g³owic inaczej ni¿ wbudowan± w drukarkê
procedur± czyszcz±c±, bo zwykle koñczy siê to zapchaniem co najmniej
jednej dyszy zaschniêtym atramentem.

Ja tam bym siê nie spodziewa³, ¿e bêdzie tak samo dobrze, jak w trybie
normalnym (bo po co wtedy ró¿ne tryby?)...  W dokumentacji drukarek,
z którymi mia³em do czynienia, ten tryb szybki zawsze by³ opisywany
jako "draft", a nie "fast".

--
mrg

Data: 2015-05-20 10:08:07
Autor: pueblo
jako¶æ druku - tryb szybki
Witaj marrgol, 20 maj 2015 w news:mjgl8c$4us$1node1.news.atman.pl
napisa³e¶/a¶:
g³owicy... Odradza³bym czyszczenie g³owic inaczej ni¿ wbudowan± w
drukarkê procedur± czyszcz±c±, bo zwykle koñczy siê to zapchaniem co
najmniej jednej dyszy zaschniêtym atramentem.

Ja tam bym siê nie spodziewa³, ¿e bêdzie tak samo dobrze, jak w
trybie normalnym (bo po co wtedy ró¿ne tryby?)...  W dokumentacji
drukarek, z którymi mia³em do czynienia, ten tryb szybki zawsze by³
opisywany jako "draft", a nie "fast".


Za pó¼no, delikatnie przeczy¶ci³em mokrym wacikiem. Wyrównywanie i samoczyszczenie g³owic te¿ zrobione. Nie pomog³o.
Ro¿nice jako¶ciowe miêdzy trybami drukowania widaæ w intesywno¶ci wydruku i to jest zrozumia³e i akceptowalne. Nie widzê jednak powodu, ¿eby na szybkim trybie mia³a drukowaæ jeden kolor "krzywo", a drugi "prosto" Gdyby to dotyczy³o wszystkich g³owic/kolorów jednocze¶nie, to móg³bym zaakceptowaæ ¿e tak ma byæ, ale jak widaæ chyba nie.

Data: 2015-05-20 10:25:55
Autor: Adam
jako¶æ druku - tryb szybki
W dniu 2015-05-20 o 02:41, marrgol pisze:
On 2015-05-19 23:41, pueblo wrote:
Dziêki za odpowied¼, zawsze to cz³owiek dowie siê co¶ ciekawego. Jednak
po przeczyszczeniu tego paska (jak rozumiem to siê nazywa enkoder) w
trybie szybkim na czarno drukuje bez zarzutu, czyli linie s± proste.
Problem wystêpuje teraz tylko przy kolorach i to w niejednakowym stopniu,
np. ¿ó³te linie wydaj± siê byæ prawie ok.
Jutro przeczyszczê g³owice, ale zastanawiam siê - je¶li problem w
g³owicach, to czy nie powinien byæ te¿ widoczny w wy¿szych trybach
drukowania?

Nie spotka³em siê z czym¶ takim dla g³owic je¿d¿±cych na jednym wózku,
moim zdaniem to raczej nie g³owice...  Chyba ¿e maj± jakie¶ luzy
w gniazdach i siê telepi± w czasie jazdy wózka, a to raczej ma³o
prawdopodobne.  Robi³e¶ wyrównywanie g³owic?  W³a¶ciwie nale¿a³oby
to robiæ po ka¿dym wyjêciu/w³o¿eniu nawet tej samej g³owicy...
Odradza³bym czyszczenie g³owic inaczej ni¿ wbudowan± w drukarkê
procedur± czyszcz±c±, bo zwykle koñczy siê to zapchaniem co najmniej
jednej dyszy zaschniêtym atramentem.

Ja tam bym siê nie spodziewa³, ¿e bêdzie tak samo dobrze, jak w trybie
normalnym (bo po co wtedy ró¿ne tryby?)...  W dokumentacji drukarek,
z którymi mia³em do czynienia, ten tryb szybki zawsze by³ opisywany
jako "draft", a nie "fast".


Przy wiêkszo¶ci algorytmów w sterownikach drukarek tryb draft to u¿ywanie co drugiej lub co trzeciej dyszy, podobnie te¿ zwiêkszany jest krok. Mo¿e byæ jeszcze modulacja strumienia - czyli mniej atramentu, ale to raczej w technologii piezo.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2015-05-20 10:09:03
Autor: pueblo
jako¶æ druku - tryb szybki
Witaj Adam, 20 maj 2015 w news:mjhgej$dd7$2usenet.news.interia.pl
napisa³e¶/a¶:

Przy wiêkszo¶ci algorytmów w sterownikach drukarek tryb draft to u¿ywanie co drugiej lub co trzeciej dyszy, podobnie te¿ zwiêkszany
jest krok. Mo¿e byæ jeszcze modulacja strumienia - czyli mniej
atramentu, ale to raczej w technologii piezo.

To by siê zgadza³o - wydruki szybsze s± "bledsze"

Data: 2015-05-22 01:49:55
Autor: animka
jakość druku - tryb szybki
W dniu 2015-05-20 02:41, marrgol pisze:
On 2015-05-19 23:41, pueblo wrote:
Dzięki za odpowiedź, zawsze to człowiek dowie się coś ciekawego. Jednak
po przeczyszczeniu tego paska (jak rozumiem to siÄ™ nazywa enkoder) w
trybie szybkim na czarno drukuje bez zarzutu, czyli linie sÄ… proste.
Problem występuje teraz tylko przy kolorach i to w niejednakowym stopniu,
np. żółte linie wydają się być prawie ok.
Jutro przeczyszczę głowice, ale zastanawiam się - jeśli problem w
głowicach, to czy nie powinien być też widoczny w wyższych trybach
drukowania?

Nie spotkałem się z czymś takim dla głowic jeżdżących na jednym wózku,
moim zdaniem to raczej nie gÅ‚owice...  Chyba że majÄ… jakieÅ› luzy
w gniazdach i się telepią w czasie jazdy wózka, a to raczej mało
prawdopodobne.  RobiÅ‚eÅ› wyrównywanie gÅ‚owic?  WÅ‚aÅ›ciwie należaÅ‚oby
to robić po każdym wyjęciu/włożeniu nawet tej samej głowicy...
Odradzałbym czyszczenie głowic inaczej niż wbudowaną w drukarkę
procedurą czyszczącą, bo zwykle kończy się to zapchaniem co najmniej
jednej dyszy zaschniętym atramentem.

Ja tam bym się nie spodziewał, że będzie tak samo dobrze, jak w trybie
normalnym (bo po co wtedy różne tryby?)...  W dokumentacji drukarek,
z którymi miałem do czynienia, ten tryb szybki zawsze był opisywany
jako "draft", a nie "fast".

A co zrobić, żebu głowice tuszu dobrze parkowały?Przez to mi się serwis uruchamia, lampka miga. Muszę zrobić to sama. Drukarka Canon. Nie mogę drukować.


--
animka

Data: 2015-05-22 09:14:03
Autor: ww
jakość druku - tryb szybki
W dniu 2015-05-18 o 01:52, marrgol pisze:
On 2015-05-17 18:03, pueblo wrote:

To normalne.  GÅ‚owica takiej drukarki (najczęściej) jeździ wzdÅ‚uż
przezroczystego paska z naniesionymi na nim pionowymi kreseczkami,
które są zliczane za pomocą fotoelementów - tak jest określana
jej pozycja.  W trybie normalnym i najlepszym dysze "plujÄ…" tylko przy
przemieszczaniu się głowicy w jednym kierunku, a powrót jest jałowy.
W trybie szybkim gÅ‚owica "pluje" jadÄ…c w obu kierunkach.  Ponieważ
czas od momentu dotarcia głowicy do kreseczki wskazującej miejsce
"naplucia" do momentu wylÄ…dowania kropelki atramentu na papierze jest
niezerowy, a głowica się porusza, to kropelka dociera do papieru zawsze
za tÄ… kreseczkÄ…, patrzÄ…c w kierunku ruchu gÅ‚owicy.  Gdy gÅ‚owica "pluje"
dojeżdżając do danej pozycji zawsze z tej samej strony, to
przesunięcie wynikające z tego opóźnienia (a także np. luzów na
prowadnicach głowicy, pasku ją napędzającym itp.) nie ma znaczenia,
bo jest zawsze takie samo, ale jeśli "pluje" dojeżdżając z obu
kierunków, to powstaje efekt dokładnie taki, jaki opisujesz.

To nie może być aż takie głupie. Tych kresek na pewno nie jest tyle ile wynosi rozdzielczość drukarki. Sterownik musi dokładniej obliczać
pozycję i na pewno ma jakieś algorytmu kompensacji tego typu głupich błędów. Chociaż oczywiście przy dużych prędkościach atrament może się
różnie zachować zanim dotrze do papieru. A luzy na pasku i w innych miejscach na pewno nie mają żadnego znaczenia jeśli czujnik enkodera jest na stałe zamocowany na karetce.

Data: 2015-05-22 16:53:25
Autor: marrgol
jakość druku - tryb szybki
On 2015-05-22 09:14, ww wrote:
To nie może być aż takie głupie. Tych kresek na pewno nie jest tyle ile
wynosi rozdzielczość drukarki. Sterownik musi dokładniej obliczać
pozycję i na pewno ma jakieś algorytmu kompensacji tego typu głupich
błędów.

Oczywiście, że takie algorytmy są, ale stosuje się je w oprogramowaniu
wewnÄ™trznym urzÄ…dzenia, a nie w sterowniku.  Im lepszy i dokÅ‚adniejszy
algorytm, tym kosztowniejsze (czyli bardziej czasochłonne) obliczenia
- dlatego właśnie im lepszej jakości ma być wydruk, tym wolniej
powstaje.

luzy na pasku i w innych
miejscach na pewno nie mają żadnego znaczenia jeśli czujnik enkodera
jest na stałe zamocowany na karetce.

Tak by było, gdyby enkoder, czujnik, napęd i dysze były w osi ruchu
karetki.  Niestety tak nie jest - chyba we wszystkich karetkach, jakie
widziałem, enkoder (i czujnik, i napęd) są powyżej, a dysze poniżej
tej osi.  Luz na osi powoduje wiÄ™c, że zależnie od kierunku ruchu
karetki czujnik będzie się przesuwał raz w jedną, raz w drugą stronę,
a dysze (które w dodatku będą pluły pod zmieniającym się kątem)
w przeciwną niż czujnik.

--
mrg

Data: 2015-05-28 14:10:45
Autor: ww
jakość druku - tryb szybki
W dniu 2015-05-22 o 16:53, marrgol pisze:
On 2015-05-22 09:14, ww wrote:

Tak by było, gdyby enkoder, czujnik, napęd i dysze były w osi ruchu
karetki.  Niestety tak nie jest - chyba we wszystkich karetkach, jakie
widziałem, enkoder (i czujnik, i napęd) są powyżej, a dysze poniżej
tej osi.  Luz na osi powoduje wiÄ™c, że zależnie od kierunku ruchu
karetki czujnik będzie się przesuwał raz w jedną, raz w drugą stronę,
a dysze (które w dodatku będą pluły pod zmieniającym się kątem)
w przeciwną niż czujnik.

To racja. Chociaż nie wiem jaka jest odległość dysz od papieru i czy faktycznie to przesunięcie może być zauważalne. Przy czym przesunięcie powinno być chyba stałe niezależnie od koloru.

Zresztą autor wpisu nawet chyba nie napisał wprost czy na pewno chodzi o linie pionowe a nie poziome.

Data: 2015-05-28 18:49:26
Autor: marrgol
jakość druku - tryb szybki
On 2015-05-28 14:10, ww wrote:
Tak by było, gdyby enkoder, czujnik, napęd i dysze były w osi ruchu
karetki.  Niestety tak nie jest - chyba we wszystkich karetkach, jakie
widziałem, enkoder (i czujnik, i napęd) są powyżej, a dysze poniżej
tej osi.  Luz na osi powoduje wiÄ™c, że zależnie od kierunku ruchu
karetki czujnik będzie się przesuwał raz w jedną, raz w drugą stronę,
a dysze (które w dodatku będą pluły pod zmieniającym się kątem)
w przeciwną niż czujnik.

To racja. Chociaż nie wiem jaka jest odległość dysz od papieru i czy
faktycznie to przesunięcie może być zauważalne.

Zdrowe oko, z odległości "normalnego widzenia", czyli z 30÷40cm bez
trudu dostrzeże przesuniÄ™cie o 0,1mm.  OdlegÅ‚ość dysz od papieru
jest kilka/kilkanaście razy większa.

Przy czym przesunięcie
powinno być chyba stałe niezależnie od koloru.

Tak by się mogło wydawać, dlatego że wszystkie głowice jadą na jednym
wózku, tworzÄ…c z nim niejako caÅ‚ość.  Ponieważ wózek na ogół ma
łożyska ślizgowe na końcach, a głowice ustawione są szeregowo między
nimi, to w przypadku gdy luzy na jednym końcu będą mniejsze,
przesunięcie dla głowicy znajdującej się najbliżej tego końca będzie
mniej widoczne, niż dla głowicy na drugim końcu karetki.


--
mrg

Data: 2015-10-01 19:59:17
Autor: pueblo
jako¶æ druku - tryb szybki
Witaj marrgol, 28 maj 2015 w news:mk7gun$fhf$1node2.news.atman.pl
napisa³e¶/a¶:
On 2015-05-28 14:10, ww wrote:
Tak by by³o, gdyby enkoder, czujnik, napêd i dysze by³y w osi
ruchu karetki.  Niestety tak nie jest - chyba we wszystkich
karetkach, jakie widzia³em, enkoder (i czujnik, i napêd) s±
powy¿ej, a dysze poni¿ej tej osi.  Luz na osi powoduje wiêc, ¿e
zale¿nie od kierunku ruchu karetki czujnik bêdzie siê przesuwa³
raz w jedn±, raz w drug± stronê, a dysze (które w dodatku bêd±
plu³y pod zmieniaj±cym siê k±tem) w przeciwn± ni¿ czujnik.

To racja. Chocia¿ nie wiem jaka jest odleg³o¶æ dysz od papieru i
czy faktycznie to przesuniêcie mo¿e byæ zauwa¿alne.

Zdrowe oko, z odleg³o¶ci "normalnego widzenia", czyli z 30÷40cm bez
trudu dostrze¿e przesuniêcie o 0,1mm.  Odleg³o¶æ dysz od papieru
jest kilka/kilkana¶cie razy wiêksza.

Przy czym przesuniêcie powinno byæ chyba sta³e niezale¿nie od
koloru.

Tak by siê mog³o wydawaæ, dlatego ¿e wszystkie g³owice jad± na
jednym wózku, tworz±c z nim niejako ca³o¶æ.  Poniewa¿ wózek na ogó³
ma ³o¿yska ¶lizgowe na koñcach, a g³owice ustawione s± szeregowo
miêdzy nimi, to w przypadku gdy luzy na jednym koñcu bêd± mniejsze,
przesuniêcie dla g³owicy znajduj±cej siê najbli¿ej tego koñca bêdzie
mniej widoczne, ni¿ dla g³owicy na drugim koñcu karetki.


Panowie, dziêkujê za bardzo profesjonalne odpowiedzi. Co prawda trochê czasu minê³o odk±d o to pyta³em. :)
Ostatecznie problem pozosta³ nierozwi±zany. A nierówno drukuj± siê linie prostopad³e do ruchu karetki. Nawet rozmawia³em o tym potem z "serwisantem" , który wcze¶niej wykona³ "konserwacjê" tego plotera i jego zdaniem taka natura trybu draft i nie ma tam nic do naprawiania.
Chocia¿ dla mnie to dziwne i z tego co zrozumia³em problem jest raczej mechaniczny. Na szczê¶cie w drafcie ¿adko s± drukowane kolorowe rzeczy.

jakość druku - tryb szybki

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona