Grupy dyskusyjne   »   pl.comp.pecet   »   jako¶ć druku - tryb szybki

jako¶ć druku - tryb szybki

Data: 2015-05-17 16:03:50
Autor: pueblo
jako¶ć druku - tryb szybki
Witam
Drukarki maj± zwykle 3 tryby jako¶ci druku. Czy najniższa opcja, czyli tryb szybki usprawiedliwia to, że w linie nie s± proste, tylko zwichrowane - jakby złożone z równoległych odcinków które leż± raz z jednej raz drugiej strony prawidłowej osi. Mowa tu o małych przesunięciach - linia jest ci±gła. W przypadku rys. technicznych to jednak niedopuszczalne. Chodzi o drukarkę ploter A2, na normalnym trybie wszystko jest ładnie, a wydruki diagnostyczne wygl±daj± ok.

Data: 2015-05-18 01:52:05
Autor: marrgol
jakość druku - tryb szybki
On 2015-05-17 18:03, pueblo wrote:
Drukarki mają zwykle 3 tryby jakości druku. Czy najniższa opcja, czyli
tryb szybki usprawiedliwia to, ĹĽe w linie nie sÄ… proste, tylko
zwichrowane - jakby złożone z równoległych odcinków które leżą raz z
jednej raz drugiej strony prawidłowej osi. Mowa tu o małych
przesunięciach - linia jest ciągła.

To normalne.  GĹ‚owica takiej drukarki (najczęściej) jeĹşdzi wzdĹ‚uĹĽ
przezroczystego paska z naniesionymi na nim pionowymi kreseczkami,
które są zliczane za pomocą fotoelementów - tak jest określana
jej pozycja.  W trybie normalnym i najlepszym dysze "plujÄ…" tylko przy
przemieszczaniu się głowicy w jednym kierunku, a powrót jest jałowy.
W trybie szybkim gĹ‚owica "pluje" jadÄ…c w obu kierunkach.  PoniewaĹĽ
czas od momentu dotarcia głowicy do kreseczki wskazującej miejsce
"naplucia" do momentu wylÄ…dowania kropelki atramentu na papierze jest
niezerowy, a głowica się porusza, to kropelka dociera do papieru zawsze
za tÄ… kreseczkÄ…, patrzÄ…c w kierunku ruchu gĹ‚owicy.  Gdy gĹ‚owica "pluje"
dojeĹĽdĹĽajÄ…c do danej pozycji zawsze z tej samej strony, to
przesunięcie wynikające z tego opóźnienia (a także np. luzów na
prowadnicach głowicy, pasku ją napędzającym itp.) nie ma znaczenia,
bo jest zawsze takie samo, ale jeśli "pluje" dojeżdżając z obu
kierunków, to powstaje efekt dokładnie taki, jaki opisujesz.


--
mrg

Data: 2015-05-19 21:41:08
Autor: pueblo
jako¶ć druku - tryb szybki
Witaj marrgol, 18 maj 2015 w news:mjb9j5$6il$1node2.news.atman.pl napisałe¶/a¶:

On 2015-05-17 18:03, pueblo wrote:
Drukarki maj± zwykle 3 tryby jako¶ci druku. Czy najniższa opcja, czyli
tryb szybki usprawiedliwia to, że w linie nie s± proste, tylko
zwichrowane - jakby złożone z równoległych odcinków które leż± raz z
jednej raz drugiej strony prawidłowej osi. Mowa tu o małych
przesunięciach - linia jest ci±gła.

To normalne.  Głowica takiej drukarki (najczę¶ciej) jeĽdzi wzdłuż
przezroczystego paska z naniesionymi na nim pionowymi kreseczkami,

Dzięki za odpowiedĽ, zawsze to człowiek dowie się co¶ ciekawego. Jednak po przeczyszczeniu tego paska (jak rozumiem to się nazywa enkoder) w trybie szybkim na czarno drukuje bez zarzutu, czyli linie s± proste. Problem występuje teraz tylko przy kolorach i to w niejednakowym stopniu, np. żółte linie wydaj± się być prawie ok.
Jutro przeczyszczę głowice, ale zastanawiam się - je¶li problem w głowicach, to czy nie powinien być też widoczny w wyższych trybach drukowania?

Data: 2015-05-20 02:41:47
Autor: marrgol
jako¶ć druku - tryb szybki
On 2015-05-19 23:41, pueblo wrote:
Dzięki za odpowiedĽ, zawsze to człowiek dowie się co¶ ciekawego. Jednak
po przeczyszczeniu tego paska (jak rozumiem to się nazywa enkoder) w
trybie szybkim na czarno drukuje bez zarzutu, czyli linie s± proste.
Problem występuje teraz tylko przy kolorach i to w niejednakowym stopniu,
np. żółte linie wydaj± się być prawie ok.
Jutro przeczyszczę głowice, ale zastanawiam się - je¶li problem w
głowicach, to czy nie powinien być też widoczny w wyższych trybach
drukowania?

Nie spotkałem się z czym¶ takim dla głowic jeżdż±cych na jednym wózku,
moim zdaniem to raczej nie głowice...  Chyba że maj± jakie¶ luzy
w gniazdach i się telepi± w czasie jazdy wózka, a to raczej mało
prawdopodobne.  Robiłe¶ wyrównywanie głowic?  Wła¶ciwie należałoby
to robić po każdym wyjęciu/włożeniu nawet tej samej głowicy...
Odradzałbym czyszczenie głowic inaczej niż wbudowan± w drukarkę
procedur± czyszcz±c±, bo zwykle kończy się to zapchaniem co najmniej
jednej dyszy zaschniętym atramentem.

Ja tam bym się nie spodziewał, że będzie tak samo dobrze, jak w trybie
normalnym (bo po co wtedy różne tryby?)...  W dokumentacji drukarek,
z którymi miałem do czynienia, ten tryb szybki zawsze był opisywany
jako "draft", a nie "fast".

--
mrg

Data: 2015-05-20 10:08:07
Autor: pueblo
jako¶ć druku - tryb szybki
Witaj marrgol, 20 maj 2015 w news:mjgl8c$4us$1node1.news.atman.pl
napisałe¶/a¶:
głowicy... Odradzałbym czyszczenie głowic inaczej niż wbudowan± w
drukarkę procedur± czyszcz±c±, bo zwykle kończy się to zapchaniem co
najmniej jednej dyszy zaschniętym atramentem.

Ja tam bym się nie spodziewał, że będzie tak samo dobrze, jak w
trybie normalnym (bo po co wtedy różne tryby?)...  W dokumentacji
drukarek, z którymi miałem do czynienia, ten tryb szybki zawsze był
opisywany jako "draft", a nie "fast".


Za póĽno, delikatnie przeczy¶ciłem mokrym wacikiem. Wyrównywanie i samoczyszczenie głowic też zrobione. Nie pomogło.
Rożnice jako¶ciowe między trybami drukowania widać w intesywno¶ci wydruku i to jest zrozumiałe i akceptowalne. Nie widzę jednak powodu, żeby na szybkim trybie miała drukować jeden kolor "krzywo", a drugi "prosto" Gdyby to dotyczyło wszystkich głowic/kolorów jednocze¶nie, to mógłbym zaakceptować że tak ma być, ale jak widać chyba nie.

Data: 2015-05-20 10:25:55
Autor: Adam
jako¶ć druku - tryb szybki
W dniu 2015-05-20 o 02:41, marrgol pisze:
On 2015-05-19 23:41, pueblo wrote:
Dzięki za odpowiedĽ, zawsze to człowiek dowie się co¶ ciekawego. Jednak
po przeczyszczeniu tego paska (jak rozumiem to się nazywa enkoder) w
trybie szybkim na czarno drukuje bez zarzutu, czyli linie s± proste.
Problem występuje teraz tylko przy kolorach i to w niejednakowym stopniu,
np. żółte linie wydaj± się być prawie ok.
Jutro przeczyszczę głowice, ale zastanawiam się - je¶li problem w
głowicach, to czy nie powinien być też widoczny w wyższych trybach
drukowania?

Nie spotkałem się z czym¶ takim dla głowic jeżdż±cych na jednym wózku,
moim zdaniem to raczej nie głowice...  Chyba że maj± jakie¶ luzy
w gniazdach i się telepi± w czasie jazdy wózka, a to raczej mało
prawdopodobne.  Robiłe¶ wyrównywanie głowic?  Wła¶ciwie należałoby
to robić po każdym wyjęciu/włożeniu nawet tej samej głowicy...
Odradzałbym czyszczenie głowic inaczej niż wbudowan± w drukarkę
procedur± czyszcz±c±, bo zwykle kończy się to zapchaniem co najmniej
jednej dyszy zaschniętym atramentem.

Ja tam bym się nie spodziewał, że będzie tak samo dobrze, jak w trybie
normalnym (bo po co wtedy różne tryby?)...  W dokumentacji drukarek,
z którymi miałem do czynienia, ten tryb szybki zawsze był opisywany
jako "draft", a nie "fast".


Przy większo¶ci algorytmów w sterownikach drukarek tryb draft to używanie co drugiej lub co trzeciej dyszy, podobnie też zwiększany jest krok. Może być jeszcze modulacja strumienia - czyli mniej atramentu, ale to raczej w technologii piezo.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2015-05-20 10:09:03
Autor: pueblo
jako¶ć druku - tryb szybki
Witaj Adam, 20 maj 2015 w news:mjhgej$dd7$2usenet.news.interia.pl
napisałe¶/a¶:

Przy większo¶ci algorytmów w sterownikach drukarek tryb draft to używanie co drugiej lub co trzeciej dyszy, podobnie też zwiększany
jest krok. Może być jeszcze modulacja strumienia - czyli mniej
atramentu, ale to raczej w technologii piezo.

To by się zgadzało - wydruki szybsze s± "bledsze"

Data: 2015-05-22 01:49:55
Autor: animka
jakość druku - tryb szybki
W dniu 2015-05-20 02:41, marrgol pisze:
On 2015-05-19 23:41, pueblo wrote:
Dzięki za odpowiedź, zawsze to człowiek dowie się coś ciekawego. Jednak
po przeczyszczeniu tego paska (jak rozumiem to siÄ™ nazywa enkoder) w
trybie szybkim na czarno drukuje bez zarzutu, czyli linie sÄ… proste.
Problem występuje teraz tylko przy kolorach i to w niejednakowym stopniu,
np. żółte linie wydają się być prawie ok.
Jutro przeczyszczę głowice, ale zastanawiam się - jeśli problem w
głowicach, to czy nie powinien być też widoczny w wyższych trybach
drukowania?

Nie spotkałem się z czymś takim dla głowic jeżdżących na jednym wózku,
moim zdaniem to raczej nie gĹ‚owice...  Chyba ĹĽe majÄ… jakieĹ› luzy
w gniazdach i się telepią w czasie jazdy wózka, a to raczej mało
prawdopodobne.  RobiĹ‚eĹ› wyrĂłwnywanie gĹ‚owic?  WĹ‚aĹ›ciwie naleĹĽaĹ‚oby
to robić po każdym wyjęciu/włożeniu nawet tej samej głowicy...
Odradzałbym czyszczenie głowic inaczej niż wbudowaną w drukarkę
procedurą czyszczącą, bo zwykle kończy się to zapchaniem co najmniej
jednej dyszy zaschniętym atramentem.

Ja tam bym się nie spodziewał, że będzie tak samo dobrze, jak w trybie
normalnym (bo po co wtedy różne tryby?)...  W dokumentacji drukarek,
z którymi miałem do czynienia, ten tryb szybki zawsze był opisywany
jako "draft", a nie "fast".

A co zrobić, żebu głowice tuszu dobrze parkowały?Przez to mi się serwis uruchamia, lampka miga. Muszę zrobić to sama. Drukarka Canon. Nie mogę drukować.


--
animka

Data: 2015-05-22 09:14:03
Autor: ww
jakość druku - tryb szybki
W dniu 2015-05-18 o 01:52, marrgol pisze:
On 2015-05-17 18:03, pueblo wrote:

To normalne.  GĹ‚owica takiej drukarki (najczęściej) jeĹşdzi wzdĹ‚uĹĽ
przezroczystego paska z naniesionymi na nim pionowymi kreseczkami,
które są zliczane za pomocą fotoelementów - tak jest określana
jej pozycja.  W trybie normalnym i najlepszym dysze "plujÄ…" tylko przy
przemieszczaniu się głowicy w jednym kierunku, a powrót jest jałowy.
W trybie szybkim gĹ‚owica "pluje" jadÄ…c w obu kierunkach.  PoniewaĹĽ
czas od momentu dotarcia głowicy do kreseczki wskazującej miejsce
"naplucia" do momentu wylÄ…dowania kropelki atramentu na papierze jest
niezerowy, a głowica się porusza, to kropelka dociera do papieru zawsze
za tÄ… kreseczkÄ…, patrzÄ…c w kierunku ruchu gĹ‚owicy.  Gdy gĹ‚owica "pluje"
dojeĹĽdĹĽajÄ…c do danej pozycji zawsze z tej samej strony, to
przesunięcie wynikające z tego opóźnienia (a także np. luzów na
prowadnicach głowicy, pasku ją napędzającym itp.) nie ma znaczenia,
bo jest zawsze takie samo, ale jeśli "pluje" dojeżdżając z obu
kierunków, to powstaje efekt dokładnie taki, jaki opisujesz.

To nie może być aż takie głupie. Tych kresek na pewno nie jest tyle ile wynosi rozdzielczość drukarki. Sterownik musi dokładniej obliczać
pozycję i na pewno ma jakieś algorytmu kompensacji tego typu głupich błędów. Chociaż oczywiście przy dużych prędkościach atrament może się
różnie zachować zanim dotrze do papieru. A luzy na pasku i w innych miejscach na pewno nie mają żadnego znaczenia jeśli czujnik enkodera jest na stałe zamocowany na karetce.

Data: 2015-05-22 16:53:25
Autor: marrgol
jakość druku - tryb szybki
On 2015-05-22 09:14, ww wrote:
To nie może być aż takie głupie. Tych kresek na pewno nie jest tyle ile
wynosi rozdzielczość drukarki. Sterownik musi dokładniej obliczać
pozycję i na pewno ma jakieś algorytmu kompensacji tego typu głupich
błędów.

Oczywiście, że takie algorytmy są, ale stosuje się je w oprogramowaniu
wewnÄ™trznym urzÄ…dzenia, a nie w sterowniku.  Im lepszy i dokĹ‚adniejszy
algorytm, tym kosztowniejsze (czyli bardziej czasochłonne) obliczenia
- dlatego właśnie im lepszej jakości ma być wydruk, tym wolniej
powstaje.

luzy na pasku i w innych
miejscach na pewno nie mają żadnego znaczenia jeśli czujnik enkodera
jest na stałe zamocowany na karetce.

Tak by było, gdyby enkoder, czujnik, napęd i dysze były w osi ruchu
karetki.  Niestety tak nie jest - chyba we wszystkich karetkach, jakie
widziałem, enkoder (i czujnik, i napęd) są powyżej, a dysze poniżej
tej osi.  Luz na osi powoduje wiÄ™c, ĹĽe zaleĹĽnie od kierunku ruchu
karetki czujnik będzie się przesuwał raz w jedną, raz w drugą stronę,
a dysze (które w dodatku będą pluły pod zmieniającym się kątem)
w przeciwnÄ… niĹĽ czujnik.

--
mrg

Data: 2015-05-28 14:10:45
Autor: ww
jakość druku - tryb szybki
W dniu 2015-05-22 o 16:53, marrgol pisze:
On 2015-05-22 09:14, ww wrote:

Tak by było, gdyby enkoder, czujnik, napęd i dysze były w osi ruchu
karetki.  Niestety tak nie jest - chyba we wszystkich karetkach, jakie
widziałem, enkoder (i czujnik, i napęd) są powyżej, a dysze poniżej
tej osi.  Luz na osi powoduje wiÄ™c, ĹĽe zaleĹĽnie od kierunku ruchu
karetki czujnik będzie się przesuwał raz w jedną, raz w drugą stronę,
a dysze (które w dodatku będą pluły pod zmieniającym się kątem)
w przeciwnÄ… niĹĽ czujnik.

To racja. Chociaż nie wiem jaka jest odległość dysz od papieru i czy faktycznie to przesunięcie może być zauważalne. Przy czym przesunięcie powinno być chyba stałe niezależnie od koloru.

Zresztą autor wpisu nawet chyba nie napisał wprost czy na pewno chodzi o linie pionowe a nie poziome.

Data: 2015-05-28 18:49:26
Autor: marrgol
jakość druku - tryb szybki
On 2015-05-28 14:10, ww wrote:
Tak by było, gdyby enkoder, czujnik, napęd i dysze były w osi ruchu
karetki.  Niestety tak nie jest - chyba we wszystkich karetkach, jakie
widziałem, enkoder (i czujnik, i napęd) są powyżej, a dysze poniżej
tej osi.  Luz na osi powoduje wiÄ™c, ĹĽe zaleĹĽnie od kierunku ruchu
karetki czujnik będzie się przesuwał raz w jedną, raz w drugą stronę,
a dysze (które w dodatku będą pluły pod zmieniającym się kątem)
w przeciwnÄ… niĹĽ czujnik.

To racja. Chociaż nie wiem jaka jest odległość dysz od papieru i czy
faktycznie to przesunięcie może być zauważalne.

Zdrowe oko, z odległości "normalnego widzenia", czyli z 30÷40cm bez
trudu dostrzeĹĽe przesuniÄ™cie o 0,1mm.  OdlegĹ‚ość dysz od papieru
jest kilka/kilkanaście razy większa.

Przy czym przesunięcie
powinno być chyba stałe niezależnie od koloru.

Tak by się mogło wydawać, dlatego że wszystkie głowice jadą na jednym
wĂłzku, tworzÄ…c z nim niejako caĹ‚ość.  PoniewaĹĽ wĂłzek na ogół ma
łożyska ślizgowe na końcach, a głowice ustawione są szeregowo między
nimi, to w przypadku gdy luzy na jednym końcu będą mniejsze,
przesunięcie dla głowicy znajdującej się najbliżej tego końca będzie
mniej widoczne, niż dla głowicy na drugim końcu karetki.


--
mrg

Data: 2015-10-01 19:59:17
Autor: pueblo
jako¶ć druku - tryb szybki
Witaj marrgol, 28 maj 2015 w news:mk7gun$fhf$1node2.news.atman.pl
napisałe¶/a¶:
On 2015-05-28 14:10, ww wrote:
Tak by było, gdyby enkoder, czujnik, napęd i dysze były w osi
ruchu karetki.  Niestety tak nie jest - chyba we wszystkich
karetkach, jakie widziałem, enkoder (i czujnik, i napęd) s±
powyżej, a dysze poniżej tej osi.  Luz na osi powoduje więc, że
zależnie od kierunku ruchu karetki czujnik będzie się przesuwał
raz w jedn±, raz w drug± stronę, a dysze (które w dodatku będ±
pluły pod zmieniaj±cym się k±tem) w przeciwn± niż czujnik.

To racja. Chociaż nie wiem jaka jest odległo¶ć dysz od papieru i
czy faktycznie to przesunięcie może być zauważalne.

Zdrowe oko, z odległo¶ci "normalnego widzenia", czyli z 30÷40cm bez
trudu dostrzeże przesunięcie o 0,1mm.  Odległo¶ć dysz od papieru
jest kilka/kilkana¶cie razy większa.

Przy czym przesunięcie powinno być chyba stałe niezależnie od
koloru.

Tak by się mogło wydawać, dlatego że wszystkie głowice jad± na
jednym wózku, tworz±c z nim niejako cało¶ć.  Ponieważ wózek na ogół
ma łożyska ¶lizgowe na końcach, a głowice ustawione s± szeregowo
między nimi, to w przypadku gdy luzy na jednym końcu będ± mniejsze,
przesunięcie dla głowicy znajduj±cej się najbliżej tego końca będzie
mniej widoczne, niż dla głowicy na drugim końcu karetki.


Panowie, dziękuję za bardzo profesjonalne odpowiedzi. Co prawda trochę czasu minęło odk±d o to pytałem. :)
Ostatecznie problem pozostał nierozwi±zany. A nierówno drukuj± się linie prostopadłe do ruchu karetki. Nawet rozmawiałem o tym potem z "serwisantem" , który wcze¶niej wykonał "konserwację" tego plotera i jego zdaniem taka natura trybu draft i nie ma tam nic do naprawiania.
Chociaż dla mnie to dziwne i z tego co zrozumiałem problem jest raczej mechaniczny. Na szczę¶cie w drafcie żadko s± drukowane kolorowe rzeczy.

jako¶ć druku - tryb szybki

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona