jednoosobowa reprezentacja spółki cywilnej

Data: 2014-06-20 12:42:07
Autor: zarząd komplementariusza
jednoosobowa reprezentacja spółki cywilnej
które banki zawierają umowy rachunku dla s.c.
nie żądając aby umowę z bankiem podpisali
wszyscy wspólnicy?

Data: 2014-06-21 00:51:41
Autor: Marek
On Fri, 20 Jun 2014 12:42:07 -0700 (PDT), zarząd komplementariusza<zarzadkomplementariusza@poczta.pl> wrote:
które banki zawierają umowy rachunku dla s.c.
nie żądając aby umowę z bankiem podpisali
wszyscy wspĂłlnicy?

A taka jednosobowa rep. w sc jest w ogĂłle moĹźliwa prawnie?

--
Marek

Data: 2014-06-21 09:46:26
Autor: jureq
Dnia Sat, 21 Jun 2014 00:51:41 +0200, Marek napisał(a):

które banki zawierają umowy rachunku dla s.c.
nie żądając aby umowę z bankiem podpisali wszyscy wspólnicy?

A taka jednosobowa rep. w sc jest w ogĂłle moĹźliwa prawnie?

Z punktu widzenia Kodeksu Cywilnego tak. Dla czynności nie przekraczających zwykłego zarządu. Założenie rachunku raczej go nie przekracza. Ale potem trzeba byłoby zapewnić np. potwierdzanie przez wszystkich wspólników większych przelewów. Więc robi się to odwrotnie: umowę rachunku (wraz z przyjęciem regulaminu) podpisują wszyscy. A w tych dokumentach jest już napisane, że osoba mająca dostęp do haseł itp. ma prawo dysponowania rachunkiem.
Przypuszczam jednak, że prawo bankowe traktuje rachunek sc jako "rachunek wspólny" wspólników i gdzieś w prawie bankowym jest wymóg podpisania przez wszystkich.

Data: 2014-06-21 14:04:32
Autor: RobertS
[...]

tak, w umowie spółki musi być jasno napisane, że decyzje podejmowane są jednoosobowo

RobertS

Data: 2014-06-21 05:39:37
Autor: zarząd komplementariusza
W dniu sobota, 21 czerwca 2014 14:04:32 UTC+2 użytkownik RobertS napisał:

> A taka jednosobowa rep. w sc jest w ogóle możliwa prawnie?

tak, w umowie spółki musi być jasno napisane, że decyzje podejmowane są jednoosobowo

-- pozdrawiam

RobertS

i tak jest napisane. Cytuję: "każdy ze wspólników reprezentuje spółkę jednoosobowo, w szczególności: może jednoosobowo dokonywać czynności przekraczających zwykły zarząd i jednoosobowo dokonywać czynności przekraczających zakres zwykłych czynności spółki (a tym bardziej: może jednoosobowo dokonywać czynności zwykłego zarządu)".

Data: 2014-06-21 14:32:31
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "RobertS" <bob75@xpostx.pl> napisał w wiadomości news:lo3scb$1p7$1sunflower.man.poznan.pl...

[...]

W wypadku Spółki Cywilnej wydaje mi się, że taka konstrukcja nie jest możliwa. No i co, jak Prezes zachoruje? Odradzałbym takie udziwnienia.

Data: 2014-06-21 05:42:01
Autor: zarząd komplementariusza
W dniu sobota, 21 czerwca 2014 14:32:31 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:

> [...]

W wypadku Spółki Cywilnej wydaje mi się, że taka konstrukcja nie jest możliwa. No i co, jak Prezes zachoruje? Odradzałbym takie udziwnienia..

od kiedy spółki cywilne mają prezesów?
jak zachoruje - to w łóżku korzystając z laptopa zrobi przelew ;)

Data: 2014-06-21 17:23:58
Autor: 666
jednoosobowa reprezentacja spółki cywilnej
Odkąd obowiązuje zasada swobody umów.
A poza tym spółka cywilna może mieć zarząd jak każda inna spółka.

-- -- -
od kiedy spółki cywilne mają prezesów?

Data: 2014-06-21 09:08:27
Autor: zarząd komplementariusza
jednoosobowa reprezentacja spółki cywilnej
bzdury waść pleciesz - zarządy są obowiązkowo w spółkach kapitałowych a spośród spółek osobowych
są dopuszczalne (nie obowiązkowe) w partnerskiej

niektórzy mylnie mówią o "zarządzie" spk lub ska
ale to nieścisłość - tam spółkę reprezentuje
komplementariusz (jeśli komplementariusz jest
osobą prawną to zarząd komplementariusza) zarząd komplementariusza to nie to samo co zarząd spółki

najbardziej przypominająca spółkę cywilną
tzw. spółka jawna nie może mieć zarządu co
wyraźnie wynika z kodeksu spółek handlowych

skoro jawna nie może mieć zarządu - to tym bardziej cywilna
gdyż spółka cywilna nie jest podmiotem ale jest tzw. stosunkiem obligacyjnym (zobowiązaniowym)

najkrócej: spółka cywilna nie może mieć zarządu
ponieważ (uwaga) nie jest podmiotem i nie ma zdolności prawnej

Data: 2014-06-23 13:15:12
Autor: J.F.
UĹźytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości
[...]

Przeciez nie musi byc Prezes, zreszta to dziwne stanowisko w s.c.
Ale zapis ze "kazdy ze wspolnikow ma prawo do podejmowania decyzji jednoosobowo w ramach zwyklego zarzadu" swoja moc ma.

Czy na bankach tez ... lepiej dopisac "a w szczegolnosci do" i wypisac długa listę  :-)

J.

Data: 2014-06-24 15:55:02
Autor: zarząd komplementariusza
W dniu poniedziałek, 23 czerwca 2014 13:15:12 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości

> [...]

Czy na bankach tez ... lepiej dopisac "a w szczegolnosci do" i wypisac długa listę  :-)

bardzo słuszna uwaga. W praktyce obrotu gospodarczego spotkałem sie
z przedziwnymi stanowiskami, nie tylko z odmawianiem wykonania czynności przekraczającej zwykły zarząd (tłumaczenie że przekroczenie zwykłego
zarządu to co innego niż przekroczenie zakresu zwykłych czynności spółki),
ale także z twierdzeniem że skoro napisano że wolno jednoosobowo dokonać
czynności przekraczającej zwykły zarząd to rzekomo z tego wynika jakoby
wolno było dokonać takich czynności jednoosobowo a przy drobiazgach które
mieszczą się w zakresie zwykłego zarządu trzeba reprezentacji dwuosobowej
co wg mnie jest idiotyzmem. Okazuje się że niekiedy nie wystarcza napisać
o zawieraniu umów rachunku bankowego i odesłać do odpowiedniego tytułu w
kodeksie cywilnym bo pracownicy banku rozumieją zawarcie umowy jako akt
złożenia podpisu pod umową ramową i odmawiają jednoosobowej reprezentacji
przy przelewach w kanale dostępu, itd. itp.

jednoosobowa reprezentacja spółki cywilnej