jesli nie Hoya to co?

Data: 2009-06-05 13:56:44
Autor: Titus Atomicus
jesli nie Hoya to co?
Witam,
Do obiektywu Tamron 18-250 (62mm) zakupilem polara Hoya HMC.
Niestety, zasugerowalem sie opinia sprzedawcy, ze winietowac nie bedzie.
W wizjerze winiety oczywiscie nie widac.
Winietowanie wyszlo oczywiscie dopiero 'w realnej walce', przy ogniskowych zblizonych do 18mm (dSLR).
Wiec teraz kupuje kolejny filtr, tym razem slima.
Ale jesli nie Hoya, to co?
Zeby od Hoyi HMC nie bylo gorsze, ale tez nie specjalnie drozsze.
Marumi? Ale ktory Marumi z polarowych, niskich pod szeroki kat?
A moze jeszcze cos innego?
TA

Data: 2009-06-05 14:10:02
Autor: Maciej K. aka Sesjusz
jesli nie Hoya to co?
Witam!

W liście datowanym 5 czerwca 2009 (13:56:44) napisano:

ogniskowych zblizonych do 18mm (dSLR).

Jeżeli  masz  18mm i cropa to jak to mozliwe by filtr 5mm winietowal ?
No  chyba  ze Twoja Hoya ma centymetr szerokosci albo nakrecasz na nia
jeszcze jakis UV ? :)

Polecam  Ci  B+W  albo  Marumi, ewentualnie Hoya SHMC Pro1 (jest też w
wersji SLIM).

--
Pozdrowienia,
 Maciej

Data: 2009-06-05 21:06:07
Autor: Marcin Debowski
jesli nie Hoya to co?
Dnia 05.06.2009 Maciej K. aka Sesjusz <posesjusz@_spam_gazeta.pl> napisał/a:
[...]

To jest HMC czyli multicoated. Musiało im się prysnąć za grubo lakieru :)
Normalna Hoya PL-CIR a takiej właśnie z tym obiektywem używam, żadnej winiety nie daje.

--
Marcin

Data: 2009-06-05 18:34:24
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
jesli nie Hoya to co?

"Marcin Debowski" vqhnf6-v32.ln1@ziutka.router

To jest HMC czyli multicoated.

+ To jest HMC czyli Hoya multicoated.

Hoya HMC to artykuły AGD. :)

Data: 2009-06-06 15:25:29
Autor: Gotfryd Smolik news
jesli nie Hoya to co?
On Fri, 5 Jun 2009, Maciej K. aka Sesjusz wrote:

Witam!

W liście datowanym 5 czerwca 2009 (13:56:44) napisano:

ogniskowych zblizonych do 18mm (dSLR).

Jeżeli  masz  18mm i cropa to jak to mozliwe by filtr 5mm winietowal ?

  Skreśliłeś info o obiektywie :)
  Proste - skoro obiektyw na cropa, to nie ma "zapasu", jak dzieje
się to przy używaniu obiektywu do FF na cropie.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-07 13:01:10
Autor: Marcin Debowski
jesli nie Hoya to co?
Dnia 06.06.2009 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał/a:
  Skreśliłeś info o obiektywie :)
  Proste - skoro obiektyw na cropa, to nie ma "zapasu", jak dzieje
się to przy używaniu obiektywu do FF na cropie.

Serio sądzisz, że ktoś (producent) mógł nie przewidzieć użycia JEDNEGO filtru tym bardziej przy kropie?

--
Marcin

Data: 2009-06-07 09:14:11
Autor: JA
jesli nie Hoya to co?
On 2009-06-07 07:01:10 +0200, Marcin Debowski <agatekun@INVALID.ml1.net> said:

[...]

Ile jest obiektywów do małego obrazka (FF) z ogniskową około 28 mm, które winietują przy jednym filtrze?
IMHO to jest przyczyna i nic tego nie zmieni, tylko slim.
--
Nie odpowiadam na treści nad cytatem
Pozdrawiam

Data: 2009-06-08 09:09:10
Autor: Marcin Debowski
jesli nie Hoya to co?
Dnia 07.06.2009 JA <marb67> napisał/a:
On 2009-06-07 07:01:10 +0200, Marcin Debowski <agatekun@INVALID.ml1.net> said:
[...]

Nie rozumiem co chciałeś wyżej powiedzieć. Co ja chciałem, to że IMVHO nie do uwierzenia jest, że producent wypuszczający na rynek obiektyw nie wział pod uwagę, że juz jeden, standardowy filtr polaryzacyjny spowoduje winietowanie. Innymi słowy, że byłoby to dziwne gdyby taki obiektyw wypuścił.

--
Marcin

Data: 2009-06-08 14:13:47
Autor: dagon0@vp.pl
jesli nie Hoya to co?
On 8 Cze, 03:09, Marcin Debowski <agate...@INVALID.ml1.net> wrote:
[...]

Znane mi są takie przypadki , np Soligor 28/2 winietował nawet z UV
slim.
Poza tym , był to wielce cnotliwy obiektyw.
pozdro Marcin

Data: 2009-06-08 16:29:17
Autor: JA
jesli nie Hoya to co?
On 2009-06-08 03:09:10 +0200, Marcin Debowski <agatekun@INVALID.ml1.net> said:

[...]

No więc nie jest to dziwne.
Mogę Ci pokazać przynajmniej kilka obiektywów o podobnym kącie widzenia jaki dają obiektywy 17 mm na cropie, które to obiektywy winietują już przy jednym filtrze.

Data: 2009-06-09 08:35:48
Autor: Marcin Debowski
jesli nie Hoya to co?
Dnia 08.06.2009 JA <marb67> napisał/a:
No więc nie jest to dziwne.
Mogę Ci pokazać przynajmniej kilka obiektywów o podobnym kącie widzenia jaki dają obiektywy 17 mm na cropie, które to obiektywy winietują już przy jednym filtrze.

Jest to kurna dziwne albo czegoś nie rozumiem - przecież sprawę dałoby się w większości przypadków załatwić... większym rozmiarem filtra. Mylę się? Jesli nie, to dlaczego się tego nie robi? Jakoś w krótkowzroczność producentów mimo sugestii Gotfryda nie wierzę.

--
Marcin

Data: 2009-06-09 16:43:29
Autor: JA
jesli nie Hoya to co?
On 2009-06-09 02:35:48 +0200, Marcin Debowski <agatekun@INVALID.ml1.net> said:

Jest to kurna dziwne albo czegoś nie rozumiem - przecież sprawę dałoby się
w większości przypadków załatwić... większym rozmiarem filtra. Mylę się?
Raczej się nie mylisz.

Jesli nie, to dlaczego się tego nie robi? Jakoś w krótkowzroczność
A to już pytanie do konstruktorów obiektywów.
Może wychodzą z założenia, że mało się filtrów używa, a skoro ktoś używa to sobie slima kupi? Nie wiem.

producentów mimo sugestii Gotfryda nie wierzę.
No to uwierz.

Data: 2009-06-10 08:32:04
Autor: Marcin Debowski
jesli nie Hoya to co?
Dnia 09.06.2009 JA <marb67> napisał/a:
On 2009-06-09 02:35:48 +0200, Marcin Debowski <agatekun@INVALID.ml1.net> said:
[...]

Nie mogę, bo znam trochę kulturę pracy korporacyjnych R&D i wiem, że tam nie pracują idioci. Takie rzeczy, tym bardziej jesli jak sugerujecie dość powszechne, nie dzieją się przypadkiem. Jestem zwyczajnie ciekaw powodów. Powyższe, które podajesz do końca mi nie brzmią.

--
Marcin

Data: 2009-06-11 09:19:01
Autor: Michal Tyrala
jesli nie Hoya to co?
On Tue, 9 Jun 2009 16:43:29 +0200, JA wrote:
> Jesli nie, to dlaczego się tego nie robi? Jakoś w krótkowzroczność
 A to już pytanie do konstruktorów obiektywów.
 Może wychodzą z założenia, że mało się filtrów używa, a skoro ktoś  używa to sobie slima kupi? Nie wiem.

Tak z ciekawosci -- o jakich obiektywach mowisz?

pozdrawiam,
--
Michał http://kbns.digart.pl/

wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

Data: 2009-06-12 07:36:40
Autor: Marcin Debowski
jesli nie Hoya to co?
Dnia 11.06.2009 Michal Tyrala <wiesiu@bdm.com.pl> napisał/a:
> [...]
Tak z ciekawosci -- o jakich obiektywach mowisz?

Mówi o większości cropowych z dołem w okolicach 20 mm lub mniej.

--
Marcin

Data: 2009-06-13 01:34:41
Autor: Michal Tyrala
jesli nie Hoya to co?
On Fri, 12 Jun 2009 07:36:40 +0800, Marcin Debowski wrote:
> Tak z ciekawosci -- o jakich obiektywach mowisz?
  Mówi o większości cropowych z dołem w okolicach 20 mm lub mniej.

Sledze watek, liczylem na konretne przyklady.

Z tego zbioru, ktory opisales, znam jedynie canona 18-55 ktory slima
absolutnie nie potrzebuje, oraz sigme 18-200 ktora się chyba tez
zadowala zwyklym filtrem (ale tu nie na 100%, musialbym sprawdzic).

Ciekawi mnie tez, czy myslac tutaj o winietowaniu mowimy o fizycznym
zaslanianiu brzegow kadru przez ramke filtra, czy tez zjawisku ktore
wynika z tego, ze przy (bardzo)szerokim kacie im dalej od srodka kadru,
tym swiatlo ma do przejscia dluzsza droge przez filtr (ale przy eq 28mm
to ma jeszcze niezbyt wielki wplyw).

PS. Taki 24-105L na 24mm@FF bedzie winietowac z *dowolnym* filtrem, bo
ma calkiem konretna winiete juz bez filtra ;)

pozdrawiam,

Data: 2009-06-13 10:30:09
Autor: Marcin Debowski
jesli nie Hoya to co?
Dnia 13.06.2009 Michal Tyrala <wiesiu@bdm.com.pl> napisał/a:
Sledze watek, liczylem na konretne przyklady.

Mogę tylko służyć własnymi - tamron 18-250, canonowski, potrzebuje chudego.

Z tego zbioru, ktory opisales, znam jedynie canona 18-55 ktory slima
absolutnie nie potrzebuje, oraz sigme 18-200 ktora się chyba tez
zadowala zwyklym filtrem (ale tu nie na 100%, musialbym sprawdzic).

No właśnie lepiej sprawdź, bo ja się na początku z inicjatora wątku śmiałem, a potem jak sprawdziłem na białej ścianie to mi trochę mina zrzedła.

[...]

Nie wiem, ale na oko trochę za silny efekt jak na dłuższą drogę.

--
Marcin

Data: 2009-06-10 00:10:33
Autor: Gotfryd Smolik news
jesli nie Hoya to co?
On Tue, 9 Jun 2009, Marcin Debowski wrote:

[...]

  Nie mylisz się, do tego tak się robi. Po stronie użyszkodnika.
  Również w aparatach z niewymiennymi obiektywami z magazoomem - m.in.
w hybrydach z szerokimi kątami stosuje się "redukcję" (hm... jak
nazwać "kontrredukcję" na większą średnicę? :)) na średnice o kilka
mm większe.
  O takie (przykład, aukcja nie moja):
http://allegro.pl/item650354920_redukcja_filtrowa_52_62_mm_faktura_vat.html

  Grubość "wystającej" części to jakieś pół milimetra, więc "nic"
w porównaniu z najcieńszym filtrem (extra slim polar to chyba min. 3 mm),
a cała reszta jest (z redukcją) znacznie "szerzej" (mimo, że filtr jest
nieco odsunięty, usuwa to problem winiety - jak kąt *bardzo* szeroki
można dać redukcję na 82 mm :|).

Jesli nie, to dlaczego się tego nie robi?

  Aby obiektyw mógł być mniejszy.
  Moje rozeznanie w zakresie obiektywów od lustrzanek jest takie sobie,
więc nie rzucę z kapelusza przykładem, ale hybrydę o takiej konstrukcji
owszem, znam ;)
  Otóż KM A200 (mam) ma filtr gwintowy 49 mm.
  Pic w tym, że powierzchnia SZKŁA w obiektywie (czyli maksymalna aktywna
powierzchnia z której może zbierać światło) to >40 mm (41mm zdaje się).
  I jest ona wykorzystywana zarówno przy max tele (dla naszych rozważań
bez znaczenia, ale ciekawostka - w tym obiektywie jasność od 150mm eq
do 200 mm eq *rośnie*) jak i max wide.

  Istnieją inne aparaty, które przy porównywalnej jasności (f:2,8
dla 28 mm eq) mają gwint filtrowy 55 mm.
  Ale czynna powierzchnia przedniej soczewki to też ok. 40 mm śrenicy.

  Sam sobie odpowiedz, jak przekłada się to na "filigranowość" konstrukcji :D

Jakoś w krótkowzroczność
producentów mimo sugestii Gotfryda nie wierzę.

  IMO to nie krótkowzroczność -  czegoś takiego nie sugerowałem.
  Jak obiektyw ma się zaliczać np. do "specerzoomów", czyli ma być
możliwie *mały i lekki*, to 10% średnicy filtra gwintowego gra
rolę i tyle.
  Chce ktoś na szerokim kącie wydziwiać z filtrami - niech
sobie założy "redukcję rozszerzającą" (bardzo niewygodną, jeśli
do obiektywu istnieją osłony i inne dodatki) i tyle.
"Gospodyni z Gdańska" chce mieć "mały i lekki" i basta :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-10 10:05:32
Autor: Marcin Debowski
jesli nie Hoya to co?
Dnia 09.06.2009 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał/a:
Jesli nie, to dlaczego się tego nie robi?
  Aby obiektyw mógł być mniejszy.

No widzisz, o tak podstawowym powodzie nie pomyslałem - przecież mocowanie tego filtra musiałby wystawać poza obiektyw lub sam obiektyw musiałby być jak napisałeś faktycznie większy. --
Marcin

Data: 2009-06-08 22:01:42
Autor: Gotfryd Smolik news
jesli nie Hoya to co?
On Sun, 7 Jun 2009, Marcin Debowski wrote:

Serio sądzisz, że ktoś (producent) mógł nie przewidzieć użycia JEDNEGO
filtru tym bardziej przy kropie?

  Grubego? Serio.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-09 17:09:29
Autor: Maciej K. aka Sesjusz
jesli nie Hoya to co?
Witam!

W liście datowanym 6 czerwca 2009 (15:25:29) napisano:

  Skreśliłeś info o obiektywie :)
  Proste - skoro obiektyw na cropa, to nie ma "zapasu", jak dzieje
się to przy używaniu obiektywu do FF na cropie.

Tym bardziej dziwne, ja mam np. obiektyw KIT EFs (czyli tylko pod body
z cropem) 18-55, nakrecam polarka, system cocin z filtrem, daje 18mm i
nie ma winiety nawet jak cocina dam na ukos.

--
Pozdrowienia,
 Maciej Kurkiewicz aka Sesjusz

Data: 2009-06-10 10:52:48
Autor: Gotfryd Smolik news
jesli nie Hoya to co?
On Tue, 9 Jun 2009, Maciej K. aka Sesjusz wrote:

Tym bardziej dziwne, ja mam np. obiektyw KIT EFs (czyli tylko pod body
z cropem) 18-55, nakrecam polarka, system cocin z filtrem, daje 18mm i
nie ma winiety nawet jak cocina dam na ukos.

  Z czystej ciekawości podaj trzy średnice:
- zewnętrzną obiektywu przy gwincie filtrowym
- gwintu filtrowego
- widocznej części soczewki (załóżmy, że cała jest wykorzystywana,
   a przynajmniej przyczynia się do ograniczenia winiety)

  IMVHO powinno wyjść dlaczego możesz "zaszaleć" :) - wygodne
filtry "kosztują" średnicą obiektywu.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-06-10 17:38:19
Autor: JA
jesli nie Hoya to co?
On 2009-06-10 10:52:48 +0200, Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> said:

[...]

A nie winietująca średnica powoduje wzrost kosztów produkcji i co istotne dla gospodyni z G ;) cenę filtra.

Data: 2009-06-05 14:13:06
Autor: Heraklit
jesli nie Hoya to co?
Był 5 czerwiec (piątek), gdy o godzinie 13:56
*Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world* w pocie czoła naskrobał(a):

może ten test trochę Ci pomoże:
http://www.optyczne.pl/7.1-Inne_testy-Test_filtr%C3%B3w_polaryzacyjnych.html

--
Pozdrawiam,

Post stworzono 2009-06-05 14:12:11

Data: 2009-06-05 14:31:46
Autor: quent
jesli nie Hoya to co?
Ale jesli nie Hoya, to co?

O Cokin'ie rozumiem ze nie myslisz nawet?
Ja cala swoja szklarnie okielznalem tym systemem i jestem bardzo rad :-)
Jeden polar, jeden N itd.

Pozdr.

Data: 2009-06-05 14:46:51
Autor: bofh@nano.pl
jesli nie Hoya to co?
quent napisał(a):
Ale jesli nie Hoya, to co?

O Cokin'ie rozumiem ze nie myslisz nawet?
Ja cala swoja szklarnie okielznalem tym systemem i jestem bardzo rad :-)
Jeden polar, jeden N itd.

Wg testu na optyczne oryginalne filtry cokin polaryzacyjne są do...

wer

Data: 2009-06-05 14:54:21
Autor: quent
jesli nie Hoya to co?
Wg testu na optyczne oryginalne filtry cokin polaryzacyjne są do...

Pewnie tak.
Ja musze byc w takim razie zwyczajnie slepy bo nie widze roznicy pomiedzy Hoya PRO1 ktora mialem a Cokinem.
Mozliwym powodem jest tez to, ze nie ogladam swoich zdjec w powiekszeniu 1600% ;-)

Pozdr.

Data: 2009-06-05 15:13:20
Autor: quent
jesli nie Hoya to co?
Wg testu na optyczne oryginalne filtry cokin polaryzacyjne są do...

Wlasnie ogladalem ten test...
Gdzie sa zdjecia testowe?
Jest jedno w nocy w warunkach, w ktorych zakladanie polara jest o kant d... rozbic.
Rozumiem ze spektrofotooscyloskop pokazuje nieladny wykres ale my nie jestesmy laborantami chyba.
Daje sobie uciac lewe jajko, ze w slepym (nomen omen) tescie majac do dyspozycji 2 fotki z typowym widoczkiem dla polara, nie rozpoznalbys ktory to filtr z 18 miejsca a ktory z 5. miejsca.

Pozdr.

Data: 2009-06-05 15:16:01
Autor: adam
jesli nie Hoya to co?
Użytkownik "quent" napisał

Daje sobie uciac lewe jajko, ze w slepym (nomen omen) tescie majac do dyspozycji 2 fotki z typowym widoczkiem dla polara, nie rozpoznalbys ktory to filtr z 18 miejsca a ktory z 5. miejsca.

Oj to mógłbyś resztę życia jechać na jednym ; ))))

adam

Data: 2009-06-05 15:15:27
Autor: quent
jesli nie Hoya to co?
Oj to mógłbyś resztę życia jechać na jednym ; ))))

Nie odwazylbys sie stanac do "konkursu" ;-)))

Data: 2009-06-05 15:21:17
Autor: adam
jesli nie Hoya to co?
Użytkownik "quent" napisał
Oj to mógłbyś resztę życia jechać na jednym ; ))))

Nie odwazylbys sie stanac do "konkursu" ;-)))

; ))))
Do takiego, w którym porównywane byłyby efekty 5 i 18 miejsca odważyłbym się.
Poza tym pamiętaj, to Ty oferowałeś jajo - o Twoje mogę zagrać ; ))))))

18 miejsce w testach pewnie okupuje szajs w stylu Hamy z marketu - to co taki filtr robi z obrazem to masakra, którą ślepy rozpozna ; ) Pewnie nie dałbym rady rozróżnić B+W zwykłego i KSM ale kilka klas rzuca się w oczy.

adam

Data: 2009-06-05 15:24:14
Autor: quent
jesli nie Hoya to co?
[...]

Wchodzisz do gry to musisz postawic cos rownie cennego ;-DDD

Szkoda ze nie mam juz swojej Hoyi PRO1 bo chetnie zrobilbym taki normalny test... na jakichs normalnych "widoczkach"
Kiedys robilem cos takiego dla swoich potrzeb. Porownywalem jakos obrazu HMC z PRO1 po czym dalem sobie siana z takim marnowaniem czasu...

Pozdr.

Data: 2009-06-05 15:30:24
Autor: adam
jesli nie Hoya to co?
Użytkownik "quent" napisał
[...]

Mogę zapewnić sekator : )))))))))

adam

Data: 2009-06-05 18:45:24
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
jesli nie Hoya to co?

"adam" 4a291dec$1@news.home.net.pl

Wchodzisz do gry to musisz postawic cos rownie cennego ;-DDD

Mogę zapewnić sekator : )))))))))

Przetestowany? ;)

Jak zamierzacie mierzyć dobroć tych filtrów?
Na byle jakim zdjęciu filtry mogą wyjść podobnie,
ale to wcale nie oznacza, że wyjdą równo na każdym
zdjęciu. :)

Data: 2009-06-05 18:42:57
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
jesli nie Hoya to co?

"adam" 4a291bc9$1@news.home.net.pl

Nie odwazylbys sie stanac do "konkursu" ;-)))

Poza tym pamiętaj, to Ty oferowałeś jajo - o Twoje mogę zagrać ; ))))))

Powinniście chyba zastawić tyle samo. ;) Odetnijcie sobie po lewym
swoim (o ile jeszcze obaj macie) i zdeponujcie to w jakimś wiarygodnym
i neutralnym miejscu, po czym zwycięzca odbierze oba... ;)

BTW jaj ;) -- jem tygodniowo kilkanaście kurzych jaj, około 15,
może 18 gdzieś od jesieni ubiegłego roku. :) I mam bardzo dobre
wyniki badania krwi, w tym i dobre poziomy cholesterolu.

Data: 2009-06-05 19:39:45
Autor: adam
jesli nie Hoya to co?
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał
[...]

Kibic, cholera, się znalazł ; )
A może się przyłączysz ? O Twoje zagramy, będzie weselej ? ; )
Filtry 500 zł, wyraz twarzy ELC - priceless. Są rzeczy, których kupić nie można ... ; )))))
Jak wynik wypadnie fifty-fifty to będzie ekstrakcja stereo ; )

BTW jaj ;) -- jem tygodniowo kilkanaście kurzych jaj, około 15,
może 18 gdzieś od jesieni ubiegłego roku. :) I mam bardzo dobre
wyniki badania krwi, w tym i dobre poziomy cholesterolu.

Dobra, dobra, to jeszcze się pochwal ile Ci wiosen leci bo do pewnego wieku to każdy chojrak i kuloodporny - serce turbodiesel + żołądek z powłoką teflonu + endoszkielet, a psychika to chłodne algorytmy Skynetu ; )

Wchodzisz do gry to musisz postawic cos rownie cennego ;-DDD

Mogę zapewnić sekator : )))))))))

Przetestowany? ;)

Owszem, na gałęziach, da radę ciąć nawet u nasady ; )

Jak zamierzacie mierzyć dobroć tych filtrów?
Na byle jakim zdjęciu filtry mogą wyjść podobnie,
ale to wcale nie oznacza, że wyjdą równo na każdym
zdjęciu. :)

Ja zakładam, że między 5 a 18 miejscem w testach musi być spora różnica. Zły (tani) filtr chromoli detale i daje zafarby więc przypuszczam, że byłoby banalnie prosto. I to na dowolnym motywie.

adam

Data: 2009-06-05 12:17:38
Autor: dagon0@vp.pl
jesli nie Hoya to co?
On 5 Cze, 19:39, "adam"
<jestem_dziwakiem_co_boi_...@otrzymywac.maile.com> wrote:

Ja zakładam, że między 5 a 18 miejscem w testach musi być spora różnica. Zły
(tani) filtr chromoli detale i daje zafarby więc przypuszczam, że byłoby
banalnie prosto. I to na dowolnym motywie.

Prawdziwy hardcore dla filtra polaryzacyjnego to jest ogniskowa ok 200
mm dla FF. Wtedy widać WSZYSTKO.
Co do Hoyi to pamiętam taki ciekawy test w jakimś niemieckim magazynie
sprzed lat kilku- Hoya Pro1 wypadła na poziomie
najtańszej Hamy.
Pozdro Marcin

Data: 2009-06-06 00:10:02
Autor: adam
jesli nie Hoya to co?
Użytkownik <dagon> napisał
[...]
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

A dlaczego ?

Co do Hoyi to pamiętam taki ciekawy test w jakimś niemieckim magazynie
sprzed lat kilku- Hoya Pro1 wypadła na poziomie
najtańszej Hamy
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Też gdzieś widziałem testy w których spektakularne baty dostał jakiś stosunkowo drogi polar, chyba właśnie Hoya.

adam

Data: 2009-06-06 14:50:36
Autor: dagon0@vp.pl
jesli nie Hoya to co?
On 6 Cze, 00:10, "adam"
<jestem_dziwakiem_co_boi_...@otrzymywac.maile.com> wrote:
Użytkownik <dagon> napisał> Ja zakładam, że między 5 a 18 miejscem w testach musi być spora różnica.
> [...]

mm dla FF. Wtedy widać WSZYSTKO.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

A na to pytanie odpowiedzi nie znam , a zmyślać nie będę.
Niemniej w czasach gdy moim podstawowym szkłem było 200/4 ,
filtry pozornie ok dla krótszych ogniskowych , "wysypywały się " pod
względem ostrości na tym szkle.
Na 135/2,8 efekt też był widoczny.
Oczywiście nie polecam takiego testu pod kątem winiety ;)
Dopiero jak w me łapki wpadł pierwszy Heliopan , zobaczyłem co to
znaczy DOBRY polaryzator , i wszelkie Hamy i Hoye poszły do żyda.

[...]

No właśnie Pro1. Super HMC wypadł o 2 klasy wyżej , a Pro1 tragicznie.
Pozdro Marcin

Data: 2009-06-08 12:49:35
Autor: adam
jesli nie Hoya to co?
Użytkownik dagon napisał w wiadomości
[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

Faktycznie, miałem ten sam problem z Tokiną 535 i B+W MRC. Przy ogniskowych 100 - 135 obecność filtra ewidentnie psuła obraz.
Tylko dlaczego ?

adam

Data: 2009-06-08 14:17:40
Autor: dagon0@vp.pl
jesli nie Hoya to co?
On 8 Cze, 12:49, "adam"
[...]

Nasunął mi się taki pomysł...
Można by na obiektyw nakręcić jakiś filtr delikatnie zmiękczający , i
sprawdzić efekt ( siłę) zmiękczenia dla rozmaitych ogniskowych.
Jeżeli siła nędzie rosła wraz z ogniskową , to będzie to jakiś trop.
Pozdro Marcin

Data: 2009-06-08 14:20:38
Autor: dagon0@vp.pl
jesli nie Hoya to co?
On 8 Cze, 12:49, "adam"
<jestem_dziwakiem_co_boi_...@otrzymywac.maile.com> wrote:

Faktycznie, miałem ten sam problem z Tokiną 535 i B+W MRC. Przy ogniskowych
100 - 135 obecność filtra ewidentnie psuła obraz.

A czy ten B+W to nie był slim przypadkiem ?
 Czy normalne "koło od wozu" ew wersja pro ?
Slim Pl produkowało dla B+W Marumi , a to są filtry dobre , ale jednak
klasę niżej niż B+W
Pozdro Marcin

Data: 2009-06-08 23:54:50
Autor: adam
jesli nie Hoya to co?
Użytkownik <dagon> napisał
[...]
=================================

F-PRO.

adam

Data: 2009-06-06 00:25:46
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
jesli nie Hoya to co?

dagon0@vp.pl 34e2bb8c-1cfd-41e4-956a-fe8e6788b0ff@37g2000yqp.googlegroups.com

: Prawdziwy hardcore dla filtra polaryzacyjnego
: to jest ogniskowa ok 200 mm dla FF. Wtedy widać WSZYSTKO.

Dlaczego akurat 200 mm?

Data: 2009-06-06 01:32:35
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
jesli nie Hoya to co?

"adam" 4a295865$1@news.home.net.pl

Kibic, cholera, się znalazł ; )

Zaraz kibic... Radzę tylko... ;)

A może się przyłączysz ? O Twoje zagramy, będzie weselej ? ; )

  Co tu począć... Trudna sprawa...
  Eneuel na koncept wpada...

Hm... E... Mój polar nie winietuje, więc
nie wiem, dlaczego miałbym się przyłączać. ;)

Filtry 500 zł, wyraz twarzy ELC - priceless. Są rzeczy, których kupić nie można ... ; )))))

Owszem -- ale tylko wówczas, gdy brakuje szmalu. :)

[...]

Taką miałem, gdy byłem nastolatkiem. :)

Urodziłem się 23 lutego 1967 roku. :)

I łatwo to zapamiętać, bo w 1967 roku Karol Wojtyła odniósł/odnotował
pierwsze swe zwycięstwo nad Watykanem w drodze do powołania święta
miłosierdzia Bożego. :) Święto to przypada w pierwszą niedziele po
Wielkanocy. W 2005 roku miało swe miejsce 03 kwietnia. :) Niestety
Jan Paweł II zmarł 02 kwietnia o 21:37 czyli do tego święta zabrakło
mu 02 godzin (luty) i 23 minut...

Ale nie ma się czym przejmować. ;) 02 to też święto. :)
02 dzień miesiąca jest poświęcony bezBożnikom, czyli ludziom niewierzącym. :)

Z tą ostatnią rewelacją (z jej ogłoszeniem) czekałem długo,
ale chyba nadszedł dobry dzień. :)

Mam wysoki cholesterol (jeszcze w normie) ale okazuje się,
że tego złego mam tyle, co potrzeba, a średnią zawyża HDL,
czy jakoś tak... I to jest bardzo dobre. :)

Na wszelki wypadek zmniejszam liczbę jaj do 10 tygodniowo.
Inna sprawa, że jaja już przejadły się mi a na dodatek
niedaleko (jakieś 3 km stąd) mam sklep z wędlinami
rzekomo pozbawionymi konserwantów... :)

Jakieś 25 lat temu jadłem codziennie przez około dwa miesiące
(latem) 12 kurzych jaj na śniadanie, tyleż na kolację i do
tego jadłem codziennie obiad, ale już bez kurzych jaj. :)

Jaja kupowałem (na kopy -- po 60 sztuk) u sąsiadki. :)
(miałem do niej jakieś 300 metrów -- mieszkałem na przedmieściach
Białegostoku; nazywała się Choruży i miała córkę Annę -- koleżankę
mojej rodzonej siostry) Dla jaj -- ulica, na jakiej ta kobieta
mieszkała, w nazwie swej miała chyba jej nazwisko. :)

My byliśmy rzymskimi katolikami, oni byli prawosławni, ale
w tamtych czasach różnowiercy żyli w świętej zgodzie Soboru
Watykańskiego II. :) Niestety czasy spokoju wkrótce skończyły
się i nadchodziła era JPII, czyli drugiego papieża noszącego
imiona papieży prowadzących ww. sobór...

Mleko jest strasznie drogie w zestawieniu z mięsem, ale wzmacnia kości i zęby. :)

W 2000 roku zjadałem [co]dziennie kilka razy więcej (6 czy 7 razy) kalorii
niż w roku 2003... Krowie, zwykłe mleko w 2003 stanowiło nie lada rarytas. :)

Od urodzenia mam kłopoty z reumatyzmem, a ponadto miałem masę drobnych
urazów kości i stawów, poczynając na dzieciństwie, a kończąc na roku ubiegłym. :)

Półtora roku temu zerwane zostało ścięgno prostownika środkowego palca prawej ręki. :)
Dziś palec jest zdrowy, choć nosi widoczne ślady zerwania. :) Pięknie prostuje się
(czasami do zera lub nawet lekko przeprostowuje się) i zgina niemal tak, jak palce
sąsiednie. Dziś nie prostuje się tak ładnie i jest lekko opuchnięty -- to efekt
wilgoci i braku gimnastyki, którą jakoś ostatnio zaniedbuję... :)

Pan Choruży (geodeta), tato Ani, którego imienia nie znam (imienia
pani Choruży też nie znam) zmarł kilka lat temu. Ania (starsza ode
mnie o 3 lata) wyjechała kilkanaście lat temu do USH, gdzie wyszła
za mąż za białostoczanina, ZTCW -- wyższego rangą pracownika General
Motors. Pewnie teraz facet jest bezrobotny. ;) Ostatni raz widziałem
ją w ubiegłym tysiącleciu. :) Wiozłem ją wówczas swoją Panna Mercedes. :)
Ania zauważyła, że w USH  nie można jeździć samochodem z potłuczoną
szybą czołową. :)

Od tamtej pory Panna Mercedes ma już trzecią szybę czołową. :)
Złośliwie dodam, iż wątpie w to, że ww. Ania wygląda tak
ładnie jak obecnie wygląda Panna Mercedes. :)

Gdy pani Choruży nie nadążała z dostarczaniem jajek
(zwykle nadążała) miałem dwie inne sąsiadki z kurami. :)
Jedną za ścianą i jedną po przeciwnej stronie ulicy. :)
Chyba ta pierwsza nazywała się Miastkowska, a druga Sokulska. :)
Ta ostatnia była chora na cukrzycę i została obzdulona (chyba
tak się to pisze) przez sąsiada, któremu podarowała działki
budowlane w zamian za opiekę, której nie otrzymała.

Nie pamiętam nazwiska tego sasiada -- dla mnie nazywał się Serwiński, ;)
gdyż tak nazywała się rodzina, od której kupił dom. :)

Serwińscy byli magnatami. :) Mieli córkę o imieniu Dorota. :)
(mieli tez altankę, gdzie coś ;) miało miejsce pomiędzy mną i Dorotą)

Któregoś razu rozmyślając o niej/Dorocie (uczyliśmy się razem w tej
samej klasie -- pierwszej, bo później Serwińscy wyjechali) zostałem
wyrwany do tablicy. :) Nauczycielka zapytała mnie, jak mam na imię
i usłyszała -- Dorota. :)

Klas śmiała się, a ja nie mogłem pojąć, jak można wyrywać ludzi z zamyślenia...
Miałem 6 lat, bo do szkoły poszedłem przedwcześnie z uwagi na ww. luty, czyli
początek roku. :) (gdybym urodził się w grudniu 1966, byłbym raptem dwa miesiące
starszy, rocznikiem aż rok) Dla równowagi -- w przedszkolu byłem starszy w grupie. :)

W tamtych czasach (w pierwszej klasie i wcześniej) byłem pewny tego,
że ożenię się z Dorotą, gdyż w pobliżu nie było innych dziewcząt
w tym wieku, ale poza drobiazgami niczego nie pamiętam już dzisiaj
z tamtej znajomości. :)

Właściwie pamiętam tylko tę altankę w ciepły wieczór i jakąś wizytę
w ich domu -- byli okropnie bogaci i mieli masę szmatek (ubrań) oraz
masę zabawek. Mieli też telewizor, a wpadłem na oglądanie dobranocki. ;)
Telewizor chyba :) był kolorowy. :) Dorota na pewno była kolorowa, i nie
o ubrania mi chodzi, a o coś innego. Po powrocie do domu musiałem skłamać
rodzicom i powiedzieć, że dobranocka (której nie oglądałem) podobała się mi...
Ojciec pytał mnie o kolory -- co ja mu mogłem powiedzieć? :)

Zrozumiałem jedynie, że chyba kolorowy telewizor ma nie tylko
obudowę kolorową, ale i coś jeszcze. ;)

Pamiętam, że Dorota miała starszą siostrę i młodszego brata. :)
Pamiętam też, jak pewnego dnia ojciec Doroty wyciągał w dół swoje
ręce, stojąc ,,w oknie'' na pierwszym piętrze, a braciszek (stojąc
na ziemi) wyciągał swoje ręce q górze i razem obaj panowie zauważyli,
że ich ręce chyba ;) nie mogą się dotknąć...

Szkoła rozdzieliła mnie i Dorotę bardzo szybko -- nie pamiętam, dlaczego. :)
A Dorota (wraz z rodziną) wyjechała -- jak pisałem wcześniej -- na inne osiedle. :)
Przez kilka lat nie było w klasie dziewcząt tak ładnych jak ona. :)
Później były -- dwie Katarzyny i Ala... Ala wyszła za mąż mając chyba 17 lat. :)

Pamietam ich pamietniki i notatki, którymi mnie obdarowywały. :)
(jakby widzę je przed oczami)
Kasia z Alą podarowała też mi wiersz, który na razie
pamiętam jakoś tak

 powiedz, dlaczego na świecie
 tak dziwnie toczą się dni,
 że ciągle ktoś o kimś marzy
 i ciągle ktoś o kimś śni
 i czemu szczęście ucieka,
 gdy tak bliskim staje się być
 i czemu człowiek kocha człowieka
 i czemu musi w tęsknocie żyć

Niestety Ala i Kasia lubiły też mego konkurenta,
któremu było na imię Mieczysław a na nazwisko Czapko. :)
(też pstrykał fotki -- zainkasował ode mnie plik ,,zielonego''
papieru fotograficznego i nie oddał mi go do dnia dzisiejszego)

Nie żebym był zazdrosny, :) ale jakoś aż dwóch facetów do
zaledwie jednej pary dziewcząt -- to dla mnie było za dużo. ;)

Gdy podczytałem to, co te dziewczyny podarowały Mieciowi
(niekoniecznie mieliśmy przed sobą tajemnice, o czym
dziewczyny niekoniecznie wiedziały) pojąłem, że miłość,
jaką mnie obdarowywały, była symboliczna względem tej,
jaką obdarowywały Miecia... :)

Poza Kasią i Alą (oraz inną wspomnianą Kasią -- Gil) była
Jola Zadygowicz i Kasia Olechno, ale obie były stale zajęte...
(Jola miała Michała Łebkowskiego (strasznie głupiego :)
wg niej i bogatego), którego mieć nie chciała, a Kasia
chyba Darka Szkutę i :) kogoś spoza szkoły...

Innych dziewcząt nie pamiętam... Kasia Gil (a może Kulikowska
z domu Gil -- nie pamiętam) była bardzo chętna do rozbiórki ;) ale
w tamtych czasach nie tylko cyfry, ale nawet liczby nie było? ;)

Były filmy BW, które sami wywoływaliśmy.
Dlaczego więc nie było na nich Kasi? Pojęcia nie mam.
Darek Szkuta chyba Kasię Gil/Kulikowską miał w pełnej krasie. ;)
(pewnie nie tylko na filmach czy papierach, ale także w ,,ramionach'')

Danusia Żołądkowska, Ala Rybałko... Żadna nie była podobna do
malutkiej :) Doroty. :) Danusia umarła chyba ze 20 lat temu.

Malutkie były chyba tylko Kasia Olechno i Jola Zadygowicz. :)

Wchodzisz do gry to musisz postawic cos rownie cennego ;-DDD

Mogę zapewnić sekator : )))))))))

Przetestowany? ;)

Owszem, na gałęziach, da radę ciąć nawet u nasady ; )

U nasady jąder? :) No, no... ;)

[...]

Bez jaj, znaczy -- bez jąder! Daje zafarby?! Mój HMC nie daje. :)

Obok HMC jest jeszcze HMC Super. :) Mnie bandziory przysłały HMC,
choć obiecywały HMC Super... Później już nie miałem pieniędzy na nic... :)

-=-

Idę spać. :) Niestety -- sam. :) Jak macie (Panowie) jakąś mądrą, malutką,
milutką i samotną dziewczynę w stosownym wieku (wiem -- teraz każdy jest
w XXI wieku) to przyślijcie ją do mnie, do łóżka. :)

Jeśli jest fanką motoryzacji, pożyczę jej Pannę Mercedes, którą sprzedaję. :)
Ojciec nie chce pożyczyć mi swego garażu a w moim Panna Mercedes i Volvo nie
mieści się, dzieci nie mam, ojciec ma swój samochód (ale nie garażuje go;
garaż ojca stoi pusty od co najmniej pięciu lat) siostra nie potrafi jeździć,
choć ma prawo jazdy...

Łóżko mam dobre, wygodne, szerokie... :)

Na zachętę możecie jej powiedzieć, że mam C 450 D i BYĆ MOŻE zrobię jej
fotki -- dziewczyny lubią pozowanie bez ubrań... Jeśli będzie marudziła,
może kupię lepszy obiektyw, ale nie lepszą puszkę, bo tą uważam za całkiem dobrą. :)

Wprawdzie luntykuję, ale nie chrapię. :)

No... I aby wrócić do tematu -- nie testowałem (nie zakładałem
się) polarów, więc mam i lewe, i prawe... ;) Może zbyt szybko
się podniecam, ale mogę obiecać, że postaram się... Co prawda
nieprzerywalnego godzinnego seksu nie obiecuję, ale...

Data: 2009-06-06 01:42:06
Autor: Zibi
jesli nie Hoya to co?
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości:

[ciach całość]

Przyznaję się bez bicia, że przeczytałem całość.

(no i teraz nie wiem, czy jaja winietują, czy nie?)

 -- Zibi(+niewidzialne emotikony)

Data: 2009-06-06 01:50:03
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
jesli nie Hoya to co?

"Zibi" h0cafv$1s2m$1@opal.icpnet.pl

[ciach całość]

Przyznaję się bez bicia, że przeczytałem całość.

(no i teraz nie wiem, czy jaja winietują, czy nie?)

Widzisz, Przyjacielu... Gryzie Cię niepewność...
Ciekawość... To straszliwy i ciężki grzech...

Ale na szczęście nasz Zbawiciel ma dla Ciebie pociechę -- przyślij
mi swoją młodszą siostrę (może być i starsza; na przykład rok starsza
od czternastolatki) a odnajdziesz odpowiedź na nurtujące Cię pytanie...

Podsłuchane z rozmowy telefonicznej:

 -- Co? Nie słyszę!

 -- Nie chce się zgodzić...

 -- Jak to nie chce?
    Zagroź mu, że pójdzie do
    piekła, jeśli nie zgodzi się!!!

 -- Komu mam zagrozić?

 -- No... A kto sprzeciwia się naszej sprawie?

..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

 -- Chrystus się sprzeciwia...

Data: 2009-06-06 12:30:12
Autor: adam
jesli nie Hoya to co?
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał
[...]
[...]

OK : )
Zabrzmiałeś trochę jak młody kuloodporny ; )))
Ja trzy lata później ale już czuję, że czasem trzeba ująć gazu ; )

[...]

Może tak - nie każdy z niższej półki musi być aż takim szajsem żeby dawać opisane efekty.
Jeśli nie koloruje i nie łyka ostrości to jest dobry.

adam

Data: 2009-06-06 13:32:01
Autor: JA
jesli nie Hoya to co?
On 2009-06-06 12:30:12 +0200, "adam" <jestem_dziwakiem_co_boi_sie@otrzymywac.maile.com> said:

Może tak - nie każdy z niższej półki musi być aż takim szajsem żeby dawać opisane efekty.
Jeśli nie koloruje i nie łyka ostrości to jest dobry.

Z tym zafarbem bym nie przesadzał ( w granicach rozsądku).
Jeżeli filtr ma być używany na slajdzie, to ok. Tu nie ma zmiłuj. Musi być neutralny. Na cyfrze (i negatywie) lekkiej odchyłki i tak nie zobaczysz.

Data: 2009-06-06 14:08:43
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
jesli nie Hoya to co?

"JA" h0dk3h$feh$1@inews.gazeta.pl

Z tym zafarbem bym nie przesadzał ( w granicach rozsądku).
Jeżeli filtr ma być używany na slajdzie, to ok. Tu nie ma zmiłuj. Musi być neutralny. Na cyfrze (i negatywie) lekkiej odchyłki i tak nie zobaczysz.

Bez przesady -- kolorowy to on być nie może. :)

Z ciekawości zapytam: na jaki kolor miałby barwić?
Na jakiś brunatny czy może na zielonkawy?

Równomiernie czy jakoś na kształt winietowania?
A może jakoś gradientowo-równolegle do płaszczyzny polaryzacji?

Data: 2009-06-06 14:50:46
Autor: JA
jesli nie Hoya to co?
On 2009-06-06 14:08:43 +0200, "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> said:

[...]

No przecież piszę, że kolorowy być nie może. Ale jestem przekonany, że filtry z metką "digital" mogą dawać zafarb. Jeden dwa procent nie zrobi nikomu różnicy.

Z ciekawości zapytam: na jaki kolor miałby barwić?
Na jakiś brunatny czy może na zielonkawy?
Nie mam pojęcia. Robię na slajdach i nie mam barwnych filtrów polaryzacyjnych.
:)

Równomiernie czy jakoś na kształt winietowania?
A może jakoś gradientowo-równolegle do płaszczyzny polaryzacji?
jw.

Data: 2009-06-06 16:04:24
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
jesli nie Hoya to co?

"JA" h0don6$4o1$1@inews.gazeta.pl

Bez przesady -- kolorowy to on być nie może. :)

No przecież piszę, że kolorowy być nie może. Ale jestem przekonany, że filtry z metką "digital" mogą dawać zafarb. Jeden dwa procent nie zrobi nikomu różnicy.

Nie wiem, ile to ten 1% czy 2%, ale w ogóle kolorować koloruje
wszystko, łącznie z powietrzem i obiektywem oraz samą matryca
czy filmem. Jeśli na oko widać jakieś kolorowanki, to paranoja -- IMO.

Data: 2009-06-06 16:50:08
Autor: adam
jesli nie Hoya to co?
[...]

ZTCP w testach zawsze wychodziła brudna zieleń. Tle, że to co pamietam to było parę lat temu. Wtedy jakoś było równiej - byly filtry optycznie neutralne i zielonkawe ; )

Zresztą rzuć okiem na te testy z optyczne.pl - wspominają przy każdym filtrze jak kształtuje się transmisja spektrum. Widać, że wprowadzanie lekkich zakłóceń jest dość powszechne.
W tym roku spróbuję Marumi : )

Równomiernie czy jakoś na kształt winietowania?
A może jakoś gradientowo-równolegle do płaszczyzny polaryzacji?

Gówniany równomiernie ; )
Pamiętam takie zdjęcia porównawcze - filtr na białej kartce - grafit, grafit, grafit, brudnozielony, grafit ; )))

adam

Data: 2009-06-06 17:46:08
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
jesli nie Hoya to co?

"adam" 4a2a821b$1@news.home.net.pl

ZTCP w testach zawsze wychodziła brudna zieleń. Tle, że to co pamietam to było parę lat temu. Wtedy jakoś było równiej - byly filtry optycznie neutralne i zielonkawe ; )

Mam gdzieś 58 mm zielonego polara z ZSRR.
Nawet nie wiem, czy polaryzuje w kółko. ;)
Gdzieś chyba w piwnicy. :)

Zresztą rzuć okiem na te testy z optyczne.pl - wspominają przy każdym

Nie przeciągnę struny, gdy poproszę o konkretny link? :)

filtrze jak kształtuje się transmisja spektrum. Widać, że wprowadzanie lekkich zakłóceń jest dość powszechne.
W tym roku spróbuję Marumi : )

Czy fotka białego koloru monitora LCD ma sens przy badaniu bieli? :)

Data: 2009-06-06 17:51:38
Autor: adam
jesli nie Hoya to co?
[...]

I lepiej niech tam zostanie ; )

Zresztą rzuć okiem na te testy z optyczne.pl - wspominają przy każdym

Nie przeciągnę struny, gdy poproszę o konkretny link? :)

http://www.optyczne.pl/7.1-Inne_testy-Test_filtr%C3%B3w_polaryzacyjnych_Wst%C4%99p.html

W podsumowaniu każdego z filtrów wspominają o ewentualnej mozliwości wystąpienia efektów kolorystycznych.

filtrze jak kształtuje się transmisja spektrum. Widać, że wprowadzanie lekkich zakłóceń jest dość powszechne.
W tym roku spróbuję Marumi : )

Czy fotka białego koloru monitora LCD ma sens przy badaniu bieli? :)

A kto powiedział, że on jest biały ? ; )

adam

Data: 2009-06-06 22:05:38
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
jesli nie Hoya to co?

"adam" 4a2a9084$1@news.home.net.pl

Mam gdzieś 58 mm zielonego polara z ZSRR.
Nawet nie wiem, czy polaryzuje w kółko. ;)
Gdzieś chyba w piwnicy. :)

I lepiej niech tam zostanie ; )

Nawet do niego nie zaglądam. Musi być montowany
jako ostatni, bo ma tylko jeden gwint, choć nie
jest slimowaty. :) Miał być do zdjęć BW. :)

Zresztą rzuć okiem na te testy z optyczne.pl - wspominają przy każdym

Nie przeciągnę struny, gdy poproszę o konkretny link? :)

http://www.optyczne.pl/7.1-Inne_testy-Test_filtr%C3%B3w_polaryzacyjnych_Wst%C4%99p.html

Dzięki. :)

[...]

No właśnie -- biały czy nie? :) Pewnie zależy to
od ustawienia [nie]ostrości i od jakości monitora. :)

Data: 2009-06-07 12:08:30
Autor: Marek Wyszomirski
jesli nie Hoya to co?
"Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisał:

[...]
Czy fotka białego koloru monitora LCD ma sens przy badaniu bieli? :)
[...]

Po pierwsze - nie ma pewności czy jest on faktcyznie biały. Kolor świecenia
monitora LCD zależy od widma światłą poświetlajacego i tłumieniam tego
światłą pzrez filtry RGB matrycy monitora. Jeśli monitor jest prawidłowo
skalibrowany, to efektem powinno być światło 'białe' o temperaturze barwowej
zgodnej z ustawioną podczas kalibracji monitora (o ile wiem, dla fotografii
zwykle ustawia się 5000 Kelwinów).
Po drugie - zdjęcie monitora ma sens tylko jako test kompletnego systemu
przetwarzania obrazu - na uzyskany efekt składają się wpływy założonego
filtra, obiektywu (on też potyrafi wprowadzić dominantę barwną), w przypadku
aparatu cyfrowego dojdą efekty pracy matrycy i obróbki uzyskanych plików
(choćby efekty wywoływania RAW-u), zaś w pzrypadku filmu analogowego
charakterystyka filmu (na którą wpływ ma też sposób jego wywołania) W
przypadku slajdu nałoży się na to dominanta wnoszona pzrtez rzutnik (zarówno
żarówka jak i optyka mają tu wpływ), zaś w przypadku odbitki efekty pracy
labu/powiększalnika (stosowany papier, wywołanie, wprowadzone korekkcje)
oraz oświetlenie pzry którym będziesz oglądał odbitkę.
Jak widać - wpływajacych czynników jest mnóstwo i wsumie z takiego testu
trudno jest wyciągnąć rozsądne wnioski odnośnie samego filtru.
Jeśli chcesz sprawdzić sam filtr, to zrób dwa zdjecia tego samego pzredmiotu
o zróżnicowanych barwach - w tym i z częścią białą (ja do tego celu
zsastosowałem kiedyś litrowy karton mleka UHT) z filtrem i bez (oczywiście
odpowiednio dobierajać ekspozycję, aby skorygować wpływ filtra na
naświetlenie). Następnie wywołaj je i obrób w identyczny sposób (bez
jakichkolwiek automatycznych korekt kolorystyki) i oceń kolory - jeśli filtr
nie wnosi dominanty, biel na obu powinna być identyczna.
Kiedyś pobawiłem sie trochę w testowanie kilku filtrów które wpadły w moje
ręce - wyniki dostępne są pod adresem
http://www.toya.net.pl/~wyszomir/TESTY/polar.html

--
Pozdrawiam!
Marek Wyszomirski (wyszomir@toya.net.pl)

Data: 2009-06-07 12:48:50
Autor: de Fresz
jesli nie Hoya to co?
On 2009-06-07 12:08:30 +0200, "Marek Wyszomirski" <wyszomir@toya.net.pl> said:

[...]

Raczej 6500K.  Ale ustawienia fabryczne do często odbiegają od rzeczywistości, więc to miałoby sens tylko przy monitorze ustawionym za pomocą kalibratora.

de Fresz

Data: 2009-06-07 13:24:16
Autor: Marek Wyszomirski
jesli nie Hoya to co?

"de Fresz" <defresz@NOSPAMo2.pl> napisał:

> [...]
barwowej
> zgodnej z ustawioną podczas kalibracji monitora (o ile wiem, dla

Raczej 6500K.

Słusznie, moja pomyłka. Dzięki za sprostowanie.

Ale ustawienia fabryczne do często odbiegają od
rzeczywistości, więc to miałoby sens tylko przy monitorze ustawionym za
pomocą kalibratora.

Dlatego właśnie pisałem 'jeśli monitor jest prawidłowo skalibrowany' - w
przypadku monitora za umiarkowaną cenę bez kalibratora sprzętowego spełnić
je raczej trudno (a ci, którzy wydają na monitor duże pieniadze - i tak
najczęściej kupują też kalibrator i systematycznie z niego korzystają).

Data: 2009-06-07 15:53:33
Autor: de Fresz
jesli nie Hoya to co?
On 2009-06-07 13:24:16 +0200, "Marek Wyszomirski" <wyszomir@toya.net.pl> said:

[...]

Napisałem to, bo większość monitorów ma jakieśtam ustawienia temperatury w K, ale niestety najczęściej te cyferki odbiegają mniej lub bardziej znacznie od rzeczywistości i lepiej nie brać ich na poważnie - nawet przy tych lepszych monitorach. No i w każdym monitorze (nawet tych najdroższych) są lekkie odchyłki temperatury (mniej) i jasności (bardziej) na powierzchni ekranu.

de Fresz

Data: 2009-06-06 14:05:29
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
jesli nie Hoya to co?

"adam" 4a2a452f$1@news.home.net.pl

OK : )
Zabrzmiałeś trochę jak młody kuloodporny ; )))

Nie obrażaj mnie!!! ;) Co ja Ci uczyniłem, że mnie poniżasz? ;)
Ja nie jestem kuloodporny, ale rakietoodporny. ;)

Nie, nie jestem... Po prostu znalażłem to miejscew w oprogramowaniu,
w którym można (za pomocą POKE) dać zmartwychwstanie bez ograniczeń... ;)

(dla niekumatych -- BASIC i instrukcja POKE)

Ja trzy lata później ale już czuję, że czasem trzeba ująć gazu ; )

E, tam... Lato idzie... Może na razie jest zimno, ale zawsze trzeba mieć nadzieję. :)
Po zimie zwykle człowiek ma ochotę na zdjęcie nogi z gazu,ale później ta ochota mija. :)

[...]

Nie łyka ostrości i nie koloruje. To znaczy... Koloruje -- czyste/słoneczne
niebo ślicznie koloruje, bo takie niebo jest już spolaryzowane. :) I w innych
szczególnych sytuacjach też koloruje, ale to typowe każdemu polarowi. Taka jego
natura.

Ale (jak na polar przystało) łyka promyki, przez co ciemność jest jeszcze ciemniejsza...
Dobre to do czułych matryc i jasnych szkieł, nie do teleobiektywów ciemnych na 5.6 czy
ciemniejszych. :)

Data: 2009-06-06 14:21:38
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
jesli nie Hoya to co?

"Eneuel Leszek Ciszewski" h0c9up$rkg$1@inews.gazeta.pl

[...]

Może nie wyrwany do tablicy, ale podobnie. Siedziałem w lewym rzędzie
(najdalej od okien) gdzieś na przedzie (może w drugiej lub w trzeciej
ławce licząc od tablicy) klasy. Mieliśmy przedstawić się, to znaczy
każdy po kolei wstawał i mówił swoje imię. :) Ja (wyrwany z zamyślenia
słowami nauczycielki -- 'powiedz imię!') powiedziałem to imię, które
miałem na myśli -- Dorota. :)

Klas śmiała się, a ja nie mogłem pojąć, jak można wyrywać ludzi z zamyślenia...

Czułem się jak człowiek zbudzony z pięknego snu.

Zrozumiałem jedynie, że chyba kolorowy telewizor ma nie tylko
obudowę kolorową, ale i coś jeszcze. ;)

Że jego kolorowość nie polega tylko na
kolorowej obudowie, ale na czymś innym kolorowym. :)

[...]

Chętna do rozbiórki ;) Katarzyna Kulikowska (czy Gil) przybyła do nas
chyba w 7 klasie. Podstawówka liczyła wówczas klas.

Miecio, kochany przez wspomnianą Katarzynę Gacko i Alę Łukaszuk przybył
do nas chyba w 6 klasie. Te akurat panienki kochały go tak mocno, że
trudno było to sobie wyobrazić czy zrozumieć lub uwierzyć w to. :)
Byłem tą miłością po prostu zdumiony!!! Wyjaśniano mi, że mali
chłopcy są kochani właśnie tak mocno. Ja też byłem mały, :) ale
on był ponoć nieco mniejszy nawet ode mnie. :)

Data: 2009-07-02 15:58:14
Autor: darimarc
jesli nie Hoya to co?
Jeśli nie masz innych zastrzeżeń, oprócz winietowania to po prosu
wersja slim...
po co te testy i dyskusje?
Jeśli chcesz coś ekstra to Heliopan albo B+W też slim

Data: 2009-06-05 18:36:49
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
jesli nie Hoya to co?

"adam" 4a291a8d$1@news.home.net.pl

[...]

Poślij mu panienkę, która sprawdzi, czy aby już
tego raz (czy kilka razy) nie zastawiał... ;)

Data: 2009-06-05 15:22:56
Autor: bofh@nano.pl
jesli nie Hoya to co?
quent napisał(a):
[...]

W takim razie po cholerę wydawać 3 razy więcej kasy na cokina, który jest na szarym końcu listy?

wer

Data: 2009-06-05 15:25:04
Autor: quent
jesli nie Hoya to co?
W takim razie po cholerę wydawać 3 razy więcej kasy na cokina, który jest na szarym końcu listy?

Jeden lubi narty inny snowboard ;-)

Pozdr.

Data: 2009-06-18 00:13:16
Autor: Titus Atomicus
jesli nie Hoya to co?
Witam,
No dobra, a jakbyscie uszeregowali te firmy produkujace filtry?
Heliopan>B+W>Marumi>Hoya a potem dlugo nic?
Czy te cztery firmy sa mniej wiecej tak samo 'firmowe'?
TA

Data: 2009-06-23 04:36:15
Autor: dagon0@vp.pl
jesli nie Hoya to co?
On 18 Cze, 00:13, Titus_Atomi...@somewhere.in.the.world wrote:
[...]

Heliopan , B+W , doliczyłbym jeszcze Lee to ekstraklasa , Marumi ,
Hoya pierwsza liga.
Nie wiem jak Shneider , do pierwszej doliczyłbym jeszcze filtry
producentów aparatów.
Pozdro Marcin

Data: 2009-06-05 15:17:14
Autor: Zibi
jesli nie Hoya to co?

Użytkownik Titus_Atomicus napisał w wiadomości:

Marumi? Ale ktory Marumi z polarowych, niskich pod szeroki kat?

Osobiście używam Marumi CPL DHG Super, taki jak tu:
http://www.foto-net.pl/sklep/produkt24201-Marumi-CPL-DHG-Super-67mm.html
(nie mam nic wspólnego z tym sklepem, ja kupuję w www.raysfoto.pl :P)

Mam tego slima również na Sigmie 10-20 i winiety nie zaobserwowałem.
Dodatkową zaletą tych slimów Marumi jest posiadanie gwintu zewnętrznego
(np. można założyć oryginalny dekielek)

 -- Zibi

Data: 2009-06-23 09:23:01
Autor: NetUser
jesli nie Hoya to co?
"Zibi" <lutomski-nospam@icpnet.pl> wrote in news:h0b5sc$je4$1opal.icpnet.pl:

Osobiście używam Marumi CPL DHG Super, taki jak tu:
http://www.foto-net.pl/sklep/produkt24201-Marumi-CPL-DHG-Super-67mm.html
(nie mam nic wspólnego z tym sklepem, ja kupuję w www.raysfoto.pl :P)

Pisza w opisie tego filtra, ze specjalnie dla fotografii cyfrowej, a do analoga sie to nie nada? Troche mnie to zestresowalo bo chcialem zanabyc sobie... Jesli to jest do wszytkiego to po co takie niepokojace teksty wypisywac na opakowaniu...

Data: 2009-06-23 04:33:42
Autor: dagon0@vp.pl
jesli nie Hoya to co?
On 23 Cze, 11:23, NetUser <netu...@net.net> wrote:
"Zibi" <lutomski-nos...@icpnet.pl> wrote innews:h0b5sc$je4$1opal.icpnet.pl:

> [...]

do wszytkiego to po co takie niepokojace teksty wypisywac na opakowaniu....
Nada się spokojnie. Te filtry mają po prostu lepsze zabezpieczenie
przed odblaskami.
Pozdro Marcin

jesli nie Hoya to co?