kamera podczerwona

Data: 2010-07-12 12:49:42
Autor: $tipa
kamera podczerwona
Widzialem kiedys reklame tego ustrojstwa, coby nocÄ… nie musiec sie rozgladac po poboczach, czy cos z nich nie chce wyskoczyc. Kamerka + malymonitorek i pokazuje ladnie na bialo zwierzeta czajace sie w kraakach i pijakow idacych poboczem. Ale cos nie moge namierzyc w sieci. Widzial ktos?

$tipa

Data: 2010-07-12 14:25:32
Autor: Marcepan
kamera podczerwona
malymonitorek i pokazuje ladnie na bialo zwierzeta czajace sie w kraakach

Potrzebowałbyś termowizor (thermal sight), taki jaki montuje się na broni -
http://il.youtube.com/watch?v=fwIAj5Qh0FM&feature=related

Data: 2010-07-12 14:45:22
Autor: Jaroslaw Berezowski
kamera podczerwona
Dnia Mon, 12 Jul 2010 12:49:42 +0200, $tipa napisał(a):

[...]
Hmmm ale masz na uwadze, ze sensowna kamera termowizyjna to jakies 60-70 tys. minimum?

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-07-13 07:04:34
Autor: Myjk
kamera podczerwona
Jaroslaw Berezowski napisa:

Hmmm ale masz na uwadze, ze sensowna kamera termowizyjna to jakies 60-70 tys. minimum?

No właśnie. Zamontowałem sobie niedawno CarPC w aucie i też miałem domontować termowizję. Po zobaczeniu cen -- wymiękłem. ;)

Generalnie szkoda, ze nie stosuje siÄ™ tego powszechnie
w autach. Ceny kamer by spadły, a i bezpieczeństwo by się podniosło -- gdyby stosować to zamiast oślepiających
świateł.

--
Pozdor Myjk
http://xcarlink.pl

Data: 2010-07-12 15:55:37
Autor: MZ
kamera podczerwona
W dniu 2010-07-12 12:49, $tipa pisze:
[...]

Ale bierzesz pod uwagÄ™ przynajmniej kilka rzeczy:
1. jak zamierzasz dzielić uwagę pomiędzy szybę a kamerę
2. wiesz że jakiekolwiek mocniejsze światło z naprzeciwka oślepi Ci kamerę
3. wiesz że Twoje własne światła będą zakłócać obraz?
4. wiesz że dobra kamera to może nie kilkadziesiąt, ale kilkanaście tyś zł.
5. wiesz że technika bywa zawodna i nic nie zastąpi skupienia uwagi o
ostrożniejszej jazdy?

No to już wiesz dlaczego nie ma tego na Allegro :)
--
MZ

Data: 2010-07-12 07:51:07
Autor: Bruneros
kamera podczerwona
> [...]
> rozgladac po poboczach, czy cos z nich nie chce wyskoczyc. Kamerka +
> malymonitorek i pokazuje ladnie na bialo zwierzeta czajace sie w

a w mercu klasy S czegos takiego nie montowali ?
chyba night vision sie to nazwya i wyglada tak
http://0.tqn.com/d/cars/1/0/C/-/1/ag_07s550_nightvision.jpg

teraz chyba nowe audi A8 ma w opcji..

Data: 2010-07-12 09:34:42
Autor: JAM
kamera podczerwona
On Jul 12, 10:51 am, Bruneros <brune...@gmail.com> wrote:

a w mercu klasy S czegos takiego nie montowali ?
chyba night vision sie to nazwya i wyglada takhttp://0.tqn.com/d/cars/1/0/C/-/1/ag_07s550_nightvision.jpg

teraz chyba nowe audi A8 ma w opcji..

Po raz pierwszy montowal to w seryjnych samochodach GM w 2000 roku w
Cadillacku DeVille polaczone z Head-Up display wyswietlajacy obraz na
przedniej szybie. Podobny system mialy rok czy dwa lata pozniej
Hummery H2. Opcja kosztowala okolo $2000 i korzystala z kamery
opracownaej przez firme Rayethon, znanego producenta broni w USA.
Generalnie zinteresowanie klientow bylo male i w 2004 roku GM
zrezygnowal z instalowania tego systemu. Oryginalny Head-Up display
zajmowal jedynie niewielki wycinek przedniej szyby ciut ponizej
normalnej linii wzroku kierowcy. Obecnie GM pracuje nad systemem,
ktory bedzie nakladal dodatkowa informacje z roznych sensorow na cala
przednia szybe w tym dodatkowego obrazu z kamery podczerwonej. Kiedys
pracowal nad czyms takim rowniez Jaguar ale te badania zarzucil
prawdopodobnie ze wzgledu na zbyt slabo rozwinieta technike
informatyczna w owym czasie.

http://media.gm.com/content/media/us/en/news/news_detail.brand_gm.html/content/Pages/news/us/en/2010/Mar/0317_hud

GM nazywa to "enhanced vision system" ale potocznie znane jest to w
swiecie informatykow jako "enhanced reality" gdzie na normalny obraz
optyczny widziany przez czlowieka nalozony zostanie dodatkowy
pokrywajacy sie z perspektywa widzenia obraz wyswietlany z calego
zestawu sensorow, informacji generalnie nie widocznej golym okiem.

JAM
http://marchel.home.comcast.net/~marchel/

Data: 2010-07-12 19:08:21
Autor: Arek
kamera podczerwona
JAM wrote:

[...]

augmented reality je¶li ju¿

http://pl.wikipedia.org/wiki/Rzeczywisto¶æ_rozszerzona

JAM
http://marchel.home.comcast.net/~marchel/

--
Arek, arekmx|gazeta.pl

Data: 2010-07-12 23:02:36
Autor: Micha³
kamera podczerwona
JAM <ja_1410@yahoo.com> napisa³(a):
On Jul 12, 10:51=A0am, Bruneros <brune...@gmail.com> wrote:

> [...]

pokrywajacy sie z perspektywa widzenia obraz wyswietlany z calego
zestawu sensorow, informacji generalnie nie widocznej golym okiem.

Ja jeszcze dodam od siebie ¿e w Europejskich siê to pojawi³o w 2 wersjach (okolica 2005):

-Mercedes S w220 2005 jako kamera IR + mocne reflektory IR
nie wiem co to by³a za kamera, ale mog³a byæ zwyk³a bo IR ³apie
wszystko.

-BMW E65 FL ~2005 i tu by³a kamera termiczna, bez do¶wietlania.

Ile to teraz kosztuje nie mam pojêcia ~2..4k PLN z rozbitego ?

Renault niestety tego w Vel Satisa nie wstawi³ a szkoda :( bo radary by³y.

pozdrawiam.

Data: 2010-07-12 17:47:58
Autor: Olek
kamera podczerwona
W dniu 2010-07-12 16:51, Bruneros pisze:

a w mercu klasy S czegos takiego nie montowali ?
chyba night vision sie to nazwya i wyglada tak
http://0.tqn.com/d/cars/1/0/C/-/1/ag_07s550_nightvision.jpg

teraz chyba nowe audi A8 ma w opcji..

no rzeczywi¶cie, night vision jak cholera - szkoda , ¿e widzi tylko miejsca o¶wietlone przez lampy... ;)
jak domniemywam jest to tylko wspomagacz wizji oparty o jakie¶ mocne diody IR i specjalny obiektyw odbieraj±cy takie fale...

Data: 2010-07-12 17:44:02
Autor: Olek
kamera podczerwona
W dniu 2010-07-12 15:55, MZ pisze:

1. jak zamierzasz dzieliæ uwagê pomiêdzy szybê a kamerê
5. wiesz ¿e technika bywa zawodna i nic nie zast±pi skupienia uwagi o
ostro¿niejszej jazdy?

dok³adnie o to samo mia³em spytaæ...
z pocz±tku pomy¶la³em , ¿e chce je¼dziæ w jaki¶ goglach z nocn± wizj± :) a wystarczy po prostu uwa¿aæ i dostosowaæ prêdko¶æ do warunków jazdy, a nie zap.... na o¶lep...

Data: 2010-07-12 19:58:15
Autor: ToMasz
kamera podczerwona
Olek pisze:
[...]

monitor + kamera z do¶wietlaczem IR. tyle ze sprawdzi sie to w czasie
cofania i byæ moze w czasie mg³y. Podczas normalnej jazdy swiat³a
reflektorów o¶lepi± kamere, a zasieg IR jest zbyt ma³y. Gdzie¶ tam
widzia³em o¶wietlacze do 70m, ale to raczej miedzy bajki mozna w³o¿yæ.
25m - to tak realnie.

ToMasz

Data: 2010-07-12 11:13:34
Autor: JAM
kamera podczerwona
On Jul 12, 1:58 pm, ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> wrote:

[...]

Systemy aktywne wykorzystuja oswietlenie z samochodu. Systemy pasywne,
a takie mial GM, Audi, BMW i Honda wykorzystuja IR emitowane przez
obiekty wiec zasieg maja raczej tak po horyzont zwlaszcza gdy chodzi o
cieplkrwiste obiekty zywe i pojazdy napedzane silnikami cieplnymi :-)
Rzeczewisty ze wzgledu na gorsza rozdzielczosc kamery zapewne ~300 m.

Data: 2010-07-13 00:26:05
Autor: Olek
kamera podczerwona
On 2010-07-12 19:58, ToMasz wrote:

[...]

a nie wystarczy zastosowaæ kilkana¶cie mocnych diod IR?

Data: 2010-07-12 21:49:37
Autor: J.F.
kamera podczerwona
On Mon, 12 Jul 2010 17:44:02 +0200,  Olek wrote:
[...]

Tylko jak wolno nalezy jechac ? http://policyjni.gazeta.pl/Policyjni/1,91152,8124248,Samochod_przejechal_po_23_latku__ktory_lezal_na_drodze.html

J.

Data: 2010-07-13 07:28:51
Autor: Myjk
kamera podczerwona
MZ napisa:

1. jak zamierzasz dzielić uwagę pomiędzy szybę a kamerę

Bez przesady, kąt widzenia człowieka jest spory.
Na tym nie trzeba skupiać wcale uwagi.

2. wiesz że jakiekolwiek mocniejsze światło z naprzeciwka oślepi Ci kamerę

Jak wyjaśnisz to?
http://www.carcomputer.pl/nvn/images/nightview1b.jpg

Ten patent robił człowiek z "mojego" klubu motoryzacyjnego w sprzężeniu ze swoim CarPC.
To nie jest fix-fotomontaż.

3. wiesz że Twoje wÅ‚asne Å›wiatÅ‚a bÄ™dÄ… zakłócać obraz?

J.w.

4. wiesz że dobra kamera to może nie kilkadziesiÄ…t, ale kilkanaÅ›cie tyÅ› zÅ‚.

True.
5. wiesz że technika bywa zawodna i nic nie
zastąpi skupienia uwagi o ostrożniejszej jazdy?

Najlepiej wcale nie jeździć w nocy ;)

--
Pozdor Myjk
http://xcarlink.pl

Data: 2010-07-13 09:48:41
Autor: MZ
kamera podczerwona
W dniu 2010-07-13 09:28, Myjk pisze:
MZ napisa:

1. jak zamierzasz dzielić uwagę pomiędzy szybę a kamerę

Bez przesady, kąt widzenia człowieka jest spory.
Na tym nie trzeba skupiać wcale uwagi.

Hmm..no nie wiem. Nawet przy nawigacji czasami człowiek się rozprasza, a
jednak żeby taki monitorek miał sens to wypadałoby śledzić dość uważnie
to co pokazuje. Head-Up display wymieniony przez jednego z
odpowiadających już bardziej się sprawdzi, ale ... patrz odpowiedź obok.
2. wiesz że jakiekolwiek mocniejsze światło z naprzeciwka oślepi Ci kamerę

Jak wyjaśnisz to?
http://www.carcomputer.pl/nvn/images/nightview1b.jpg

Wygląda nieźle, ale popraw mnie - auto z kamerą jedzie bez świateł?
3. wiesz że Twoje wÅ‚asne Å›wiatÅ‚a bÄ™dÄ… zakłócać obraz?

J.w.
j.w. :)

5. wiesz że technika bywa zawodna i nic nie
zastąpi skupienia uwagi o ostrożniejszej jazdy?

Najlepiej wcale nie jeździć w nocy ;)

Nooo, jeśli ktoś się nie czuje na siłach to nie powinien:) Ale tak serio
to dobre żarówki (niekoniecznie mocniejsze żarówki, ale z odpowiednią
barwą światła, ja używam Phipilsów +30%) i skupiony kierowca jednak
chyba skuteczniej i bezpieczniej rozwiÄ…zuje problem.
IdÄ…c w tym kierunku dochodzimy do kwestii: po co w aucie kierowca, skoro
coraz doskonalsza elektronika zwalnia z myślenia i umiejętności. Żeby
daleko nie szukać - obecnie emitowana reklama grupy VW - lan assist,
park assist, drive assist. Ja rozumiem, że to może i wygodne, i pewnie
przez pierwsze 3-4 lata siÄ™ nie psuje (akurat jak jest gwarancja) ale
szczerze mówiąc to mnie ciarki przechodzą na myśl, jak się zachowa auto
mające takie wyposażenie i 8,9 czy 11 lat. Żeby nie być gołosłownym -
raz mi się udało przeżyć awarię ABSu podczas wyprzedzania (zgłupiał i
zaczął hamować w połowie manewru), nikomu nie życzę i powtarzać nie
chcę. No i "kultowy" filmik z testów Volvo...:)

--
MZ

Data: 2010-07-13 08:08:11
Autor: Myjk
kamera podczerwona
[...]

Ja mam u siebie monitor 7", na wysokości deski rozdzielczej
-- zupełnie inaczej niż kolega ze strony c...pc.pl
także kątem oka widzę praktycznie wysztko.

W przypadku termowizji jest o tyle Å‚atwiej,
że jest duży kontrast, a ustawieniem monitora
można go jeszcze zwiększyć.

> Jak wyjaśnisz to?
> http://www.carcomputer.pl/nvn/images/nightview1b.jpg
Wygląda nieźle, ale popraw mnie - auto z kamerą jedzie bez świateł?

Wg mnie ze światłami, tylko fotka jest tak zrobiona, żeby nie przepalić monitora. Tutaj trochę podkręciłem
i świeci na pobocze: http://emide.pl/mazda6/nv.jpg
Zresztą, pojazd z naprzeciwka z pewnością ma światła
mijania i niee oślepia kamery...

Nooo, jeśli ktoś się nie czuje na siłach to nie powinien:)

Ja szczerze mówiąc nie lubię jeździć w nocy,
właśnie ze względu na olewczość innych kierowców,
którzy "dają" światłami po oczach jadących z naprzeciwka.

Od kiedy pojawiły się zenony, to już w ogóle zgroza.

Żeby daleko nie szukać - obecnie emitowana reklama grupy VW - lan assist, park assist, drive assist. Ja rozumiem, że to
może i wygodne, i pewnie przez pierwsze 3-4 lata się nie psuje
(akurat jak jest gwarancja) ale szczerze mówiąc to mnie ciarki
przechodzą na myśl, jak się zachowa auto mające takie
wyposażenie i 8,9 czy 11 lat.

Z tym się akurat zgadzam -- ale to są akurat urządzenia które
mogą uśpić czujność kierowców (zwłaszcza lane asist i drive
asist.
Taka kamera będzie wspomagaczem, bo nie da się tylko na niej jechać.

Z drugiej strony fajnie by było mieć na całej szybie taką
termowizjÄ™,
w zamian za całkowite wyeliminowanie drogowych świateł, a
ograniczenie
świateł mijania i sprowadzenie ich do funkcji świateł pozycyjnych.
Ale, to podejrzewam, bardzo daleka przyszłość. ;)

[...]
 Jednak w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków pomagajÄ… te systemy...

--
Pozdor Myjk
http://xcarlink.pl

Data: 2010-07-13 11:02:04
Autor: Jaroslaw Berezowski
kamera podczerwona
Dnia Tue, 13 Jul 2010 09:48:41 +0200, MZ napisał(a):

[...]

Kamerze termowizyjnej to nie przeszkadza.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-07-13 16:08:26
Autor: elmer radi radisson
kamera podczerwona
On 2010-07-12 15:55, MZ wrote:

2. wiesz że jakiekolwiek mocniejsze światło z naprzeciwka oślepi Ci kamerę

Mylisz chyba termowizje z noktowizorem.

Poza tym, sa tez noktowizory odporne na oslepianie.

--

memento lorem ipsum

kamera podczerwona