kasa fiskalna + kilka przypadków

Data: 2009-05-16 10:33:41
Autor: wspolna-flaszka.pl
kasa fiskalna + kilka przypadków
Witam!
Pisałem już ze zamierzam wszystko nabijać na kasę, w tym sprzedaż dla przedsiębiorców
przy czym w takim przypadku odrazu paragon idzie do kopii faktury.

Ale tu pojawia się pewien problem, otóż wystawiam także faktury zaliczkowe.
Więc musiałby, wraz z miesięcznym raportem do księgi dopisać 'dowód' obniżający
mi przychód o kwote zaliczek netto a w miesiącu w którym wystawiałbym ostatnią fakturę
dowód zwiększający mi ten przychód. I pytanie jak taki dowód musiałby wyglądać by
wszystko było ok? Jak to zaksięgować.

Drugie pytanie:
Dokonuje sprzedaży, okazuje sie że jest wadliwa, (nie ważne teraz jaka przyczyna, potrzebna korekta),
w jaki sposób mam skorygować paragon :) Nie chodzi o zwrot paragonu i ewidencje zwrotów.

Trzecie pytanie. Będę prowadzić sklep internetowy który wysyła towary prosto z magazynów, nie z siedziby. No i normalnie by szedł w paczce towar a listem z siedziby paragon fiskalny lub faktura vat,
i pytanie jest takie, czy ja musze na siłę uszczęśliwiać paragonem odbiorce za każdym razem w osobnej przesyłce (i tak naturalnie bym wystawiał) czy mogę to zrobić (zamieściłbym info w sklepie) na żądanie kupującego.

Czwarte pytanie związane z trzecim. Wysyłam paragon. Ginie po drodze, co robie gdy odbiorca chce 'duplikat' :) Przy fakturze problemu nie ma, ale fakturę rzadko kto będzie chciał...

To na razie tyle :)

DUMPINGOWIEC.pl - Program do faktur/rachunków/paragonów imiennych/fiskalnych z magazynem za 29,99 zł. !

Data: 2009-05-16 13:10:59
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 16 May 2009, wspolna-flaszka.pl wrote:

[...]

IMVHO - "dowolnie".
  Byleby były wszystkie potrzebne dane oraz dane obowiązkowe
z "zestawienia" - patrz niżej, par.20.3.

Jak to zaksięgować.

  Na podstawie "zestawienia" - par.20.2 i .3 rozporządzenia o KPiR:
+++
2. Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogš dokonywać zapisów w księdze na koniec każdego miesišca, w terminie okreœlonym w § 30 ust. 1, na podstawie danych wynikajšcych z miesięcznych zestawień raportów dobowych.

3. Zestawienie, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać: numer kolejny wpisu, numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy, numery i daty raportów dobowych, wynikajšcš z raportów łšcznš kwotę należnoœci pomniejszonš o łšcznš kwotę podatku i skorygowanš o wartoœci dotyczšce zwrotów towarów wynikajšce z odrębnych ewidencji.
-- -

IMVHO minister zwyczajnie nie nadążył za zmianami w przepisach i dlatego
  jest zapis *tylko* o zwrotach.
  A tu jeszcze by były potrzebne zaliczki (in minus) oraz ich realizacja
(in plus).

[...]

  Obawiam się że w przypadku paragonu poprawną metodą korekty jest zwrot.
  Bo co miało by być treścią sprzedaży - "korekta"?
  No, "dopłata do zaniżonej ceny" :D

[...]

  Przejrzyj archiwa :)

  Sprzedawca jest zobowiązany do *wystawienia* oraz *wydania* paragonu
lub faktury. Nie ma obowiązku jego *dostarczenia*! (z wyjątkiem
rzadkich przypadków wynikających z odrębnych przepisów, w rodzaju
świadczeń telekomu).
  Klient chce, klient sobie weźmie ;)

  Oczywiście klient w oparciu o art.56 KC może twierdzić że "spodziewał
się", więc wypada zrobić tak jak piszesz - wyraźnie zastrzec
w informacji co i jak się robi z dokumentami.
  IMO nie ma zakazu, szczególnie w takim przypadku jak opisujesz,
aby klienta obciążyć *odrębną* opłatą za przesyłkę dokumentu.

  Natomiast mam pewną wątpliwość co do rozumienia "miejsca sprzedaży"
w opisywanym przypadku - czy aby US nie będzie miał podstaw do
uznania, że "miejscem sprzedaży" jest magazyn, więc tam powinna
być kasa fiskalna.
  Ale to uwaga luzem - nie moje zmartwienie :), tylko uwaga wynikła
z faktu iż ustawa o VAT przez "sprzedaż" rozumie *nie* formalną
czynność cywilnoprawną, lecz "wydanie", realną czynność przeniesienia
POSIADANIA (faktycznego władztwa), oczywiście poza wyjątkami wyraźnie
opisanymi w ustawie!

Czwarte pytanie związane z trzecim. Wysyłam paragon. Ginie po drodze, co robie gdy odbiorca chce 'duplikat' :)

  A to ja sobie sam z chęcią poczytam :D

  Z tego co pamiętam z tego co widziałem, niektórzy z powyższego
powodu sterują w stronę "wysyłam wyłącznie faktury".
  W ten deseń oryginał paragonu leży u nich, a faktura jak zginie
to zginie, wystawi się duplikat.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-05-16 13:16:18
Autor: wspolna-flaszka.pl
[...]

piszac o magazynie mam na mysli nie swoj magazyn a magazyn hurtowni :) Mam dwie opcje albo wysyłka z hurtowni do mnie i ode mnie do klienta (dwukrotna oplata za przesylke)
albo zakup w hurtowni i wysyłka bezposrednio do koncowego klienta. Ja sprzedaje poprzez strone www.

Czwarte pytanie związane z trzecim. Wysyłam paragon. Ginie po drodze, co robie gdy odbiorca chce 'duplikat' :)

 A to ja sobie sam z chęcią poczytam :D

:)

 Z tego co pamiętam z tego co widziałem, niektórzy z powyższego
powodu sterują w stronę "wysyłam wyłącznie faktury".
 W ten deseń oryginał paragonu leży u nich, a faktura jak zginie
to zginie, wystawi się duplikat.

i tak zrobie, dzieki :)

pozdrawiam

Data: 2009-05-16 14:42:57
Autor: Tomek
kasa fiskalna + kilka przypadkĂłw
Dnia 16-05-2009 o 13:10:59 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):

  Natomiast mam pewną wątpliwość co do rozumienia "miejsca sprzedaĹźy"
[...]

Nie jestem pewien czy pytający chce nabijać zaliczki na kasę,
ale jak widać z powyższego zaliczki nie są sprzedażą.

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-05-16 14:52:09
Autor: wspolna-flaszka.pl

Użytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomości news:op.ut0v9vtel60ql1unk...
[...]

no wlasnie chce wszystko w tym zaliczki i odrazu dopisujac dowod z raportow dobowych dopisac dowod korygujacy takie sytuacje
(z minusem gdy jest zaliczka , z plusem gdy jest ostatnia faktura)

P.

--
DUMPINGOWIEC.pl - Program do faktur/rachunków/paragonów imiennych/fiskalnych z magazynem za 29,99 zł. !

Data: 2009-05-20 22:22:37
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 16 May 2009, Tomek wrote:

[...]

     ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
     ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Nie jestem pewien czy pytający chce nabijać zaliczki na kasę,
ale jak widać z powyższego zaliczki nie są sprzedażą.

   Z powyższego widać wręcz przeciwnie ;) - w rozumieniu VAT (art.19.11)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-05-20 22:53:49
Autor: Tomek
Dnia 20-05-2009 o 22:22:37 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):

[...]

   Z powyĹźszego widać wręcz przeciwnie ;) - w rozumieniu VAT (art.19.11)

A czy to że powstaje obowiązek podatkowy znaczy że zaliczka jest sprzedażą,
czy że jest to wyjątek od tego że obowiązek powstaje w wyniku sprzedaży?
(Nie wiem, pytam, z ustawy nie wynika to wprost)

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-05-21 10:18:23
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 20 May 2009, Tomek wrote:

A czy to że powstaje obowiązek podatkowy znaczy że zaliczka jest sprzedażą,
czy że jest to wyjątek od tego że obowiązek powstaje w wyniku sprzedaży?

  Udało Ci się sformułować pytanie "czy pan bije żonę" :)
  Nie da się dobrze odpowiedzieć "tak" lub "nie" na drugie zdanie.
  Podatnik (przy zaliczce) musi ZAŁOŻYĆ na co idą pieniądze.
  Obowiązek podatkowy "ze sprzedaży" (w przypadku zaliczki) może
wyprzedzać samą sprzedaż.

(Nie wiem, pytam, z ustawy nie wynika to wprost)

  Obowiązek podatkowy w VAT wynika z przeznaczenia tych pieniędzy.
  Jeśli są to pieniądze przeznaczone na pokrycie należności z czynności
opodatkowanej, również czynności przyszłej, to powstaje obowiązek
w VAT.
  Taki obowiązek predykcyjny nałożony na podatników :]
  Jakby się okazało, że pieniądze zostaną przeznaczone na inny cel (nie
podlegający VAT, np. zaliczone przez otrzymującego na pokrycie jakiegoś
odszkodowania dajmy na to, albo jakiejś zaległej płatności o której
podatnik zapomniał), to trzeba by odkręcać...

  Mamy cóś takiego:
- obowiązek podatkowy wynika ze sprzedaży (nie z zaliczki)
- ale momentem opodatkowania jest przekazanie zaliczki (jeśli
  ma miejsce przed sprzedażą)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-05-21 11:03:00
Autor: Tomek
Dnia 21-05-2009 o 10:18:23 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):

  Mamy cóś takiego:
- obowiązek podatkowy wynika ze sprzedaży (nie z zaliczki)
- ale momentem opodatkowania jest przekazanie zaliczki (jeśli
  ma miejsce przed sprzedażą)

Ok, jasne, ale czy z tego wynika że zaliczki można nabijać
na kasę fiskalną?

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-05-21 11:10:26
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 21 May 2009, Tomek wrote:

Ok, jasne, ale czy z tego wynika że zaliczki można nabijać
na kasę fiskalną?

  Postaw pytanie odwrotne: jaki przepis zabrania "nabijania"
czegokolwiek na kasę fiskalną.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-05-21 11:36:58
Autor: Tomek
Dnia 21-05-2009 o 11:10:26 Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):

[...]

Nie brnę dalej, to było akademickie pytanie i już znam odpowiedź :)

--
Pozdrawiam,
Tomek

Data: 2009-05-21 11:39:42
Autor: wspolna-flaszka.pl

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0905211109180.4060quad...
[...]

to teraz mistrzu napisz łppatologicznie jak w ksiedze skorygowac wtedy dochod
z tytulu tej zaliczki.
(zanizyc gdy zaliczka, zawyzyc gdy rozliczenie)

Data: 2009-05-22 10:21:16
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 21 May 2009, wspolna-flaszka.pl wrote:

[...]

  IMO tak samo, jak w przypadku różnic kursowych - zgodnie
z koniecznością, mechanizmem opisanym w rozporządzeniu acz
wbrew literze przepisu rozporządzenia (a za to zgodnie
z ustawą). Czyli zapisem z ewidencji dobowej (zaliczek,
raz w jedną raz w drugą stronę).
  Już pisałem - minister z racji innych przepisów w czasie wydawania
rozporządzenia o KPiR nie ujął *m.in.* zaliczek na liście zdarzeń
korygowanych, IMVHO był to błąd w zasadzie tworzenia aktu, nie
jedyny zresztą w rozporządzeniu o KPiR, powinien napisać "zdarzenia
powodujące różnice w ujęciu podatku dochodowego i podatku VAT
w tym..." a nie ograniczać się do (zamkniętej) listy zdarzeń
o których wiedział w momencie wydawania aktu; sama zasada
jest opisana jasno i wyraźnie w par.20: "na podstawie danych
wynikajšcych z raportów dobowych, z zastrzeżeniem ust. 2,
skorygowanych o wartoœci dotyczšce zwrotów towarów z odrębnych ewidencji".
  W przypadku raportów miesięcznych jest podobnie, tylko wymieniono
nazwany dokument korygujący ("zestawienia").

  Wniosek: potrzebna jest odrębna ewidencja zaliczek (co zresztą
jest zrozumiałe).
  I determinacja do ew. wykazania (jakby się kto zechciał uprzeć)
że minister nie może nakładać na podatnika ograniczeń przekraczających
zakres upoważnień ustawowych (skoro ustawa o VAT nie nakłada ograniczeń
w ujmowaniu a rozporządzenie o KPiR nie jest wykonawcze dla ustawy
o VAT).
  Jakby co - jakbym miał kasę i uznał że wpisywanie zaliczek by mi
pasowało, dokładnie tak bym robił.
  A że nie mam... ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-05-21 11:31:39
Autor: Maddy
Tomek pisze:
[...]

Ja bym powiedziała że nabijanie na kasę jest obowiązkowe w przypadku zaliczki od os. fizycznej  bez GD.
Nabijanie każdej innej transakcji NIE JEST zabronione bo ustawa określa wymagane minimum tego co trzeba nabić, można to sobie dowolnie rozszerzyć.

Możesz nabijać na kasę np. kaucje, od warunkiem że bardzo chcesz zapłacić VAT od czegoś co owatowaniu nie podlega ;-)
Ale wolno Ci!

Maddy

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2009-05-21 12:35:22
Autor: wspolna-flaszka.pl

Użytkownik "Maddy" <maddy@esi.com.pl> napisał w wiadomości news:gv37js$hfl$1nemesis.news.neostrada.pl...
Tomek pisze:
[...]

a jak skorygowac nabita zaliczke w ksiedze ?

P.

Data: 2009-05-21 14:07:58
Autor: Maddy
wspolna-flaszka.pl pisze:

a jak skorygowac nabita zaliczke w ksiedze ?

A po co ją tam wpisywać????

Gdzie jest napisane, że przychodem jest cała kwota netto z raportu z kasy fiskalnej?
Robi się opis do raportu fiskalnego, wpisuje w przychody odpowiednio pomniejszoną kwotę i tyle. Jak zaliczka była przelewem to jeszcze potwierdzenie przelewu można dopiąć, byle pisało tam że to zaliczka.

To samo z raportem za okres, w którym zaliczka została rozliczona, tylko w drugą stronę.

Trzeba tylko wykazać się minimalną ilością rozumu i na kasie mieć kod "Zaliczka". W razie kontroli mamy na rolce kopię paragonu który dostał klient.
Można tez po prostu wystawiać klientowi fakturę zaliczkową do paragonu.

Naprawdę, jak ktoś chce mieć problemy to będzie je miał. Niektórzy chcą bardzo, jak widać.

Maddy

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2009-05-21 14:59:13
Autor: wspolna-flaszka.pl

Użytkownik "Maddy" <maddy@esi.com.pl> napisał w wiadomości news:gv3glm$1l5$1nemesis.news.neostrada.pl...
wspolna-flaszka.pl pisze:

a jak skorygowac nabita zaliczke w ksiedze ?

A po co ją tam wpisywać????

nie wiem, pytam się, nie mialem styku z kasa, a google sa ubogie co do ksiegowania raportow

[...]

no i gitara o to mi chodzilo, a powiedz mi czy trzeba wypelniac ksiege na podstawie dobowych raportow
czy mozna na podstawie miesiecznego raportu i jak powienien wygladac opis raportu.
Do paragonu dotyczacego zaliczki naturalnie faktura bedzie wystawiona
i naturalnie jako kod (rozumiem ze masz tu na mysli nazwe sprzedawanego towaru)
bedzie wpisane zaliczka

Naprawdę, jak ktoś chce mieć problemy to będzie je miał. Niektórzy chcą bardzo, jak widać.

nie ktorzy pytaja bo wlasnie nie chca miec :)

Data: 2009-05-22 10:34:47
Autor: Gotfryd Smolik news
kasa fiskalna + kilka przypadków
On Thu, 21 May 2009, wspolna-flaszka.pl wrote:

Użytkownik "Maddy" <maddy@esi.com.pl> napisał
[...]
[...]

"Nie wiecie o co prosicie" ;)
  A prosisz się o kłopoty z pytaniem "czy można miesięczny", zamiast
przeczytać par.20 (par.20.2 dla ścisłości) rozporządzenia.

  Weź i je NAJPIERW przeczytaj, potem sprawdź w ustawie, a dopiero
POTEM szukaj komentarzy w internecie (i nie dziw się, że będą
z błędami - mnóstwo ludzi bazuje na tym "co słyszeli" zamiast
przeczytać przepis!) i później pytaj na grupie - jak *wiesz
o co*!

Naprawdę, jak ktoś chce mieć problemy to będzie je miał. Niektórzy chcą bardzo, jak widać.

nie ktorzy pytaja bo wlasnie nie chca miec :)

  Ale idzie o zasadę - mnie, Ciebie i Maddy obowiązują *PRZEPISY*,
w tym tzw. "zasady prawne" (to dla czepialskich, z przezorności
zastawiam się lex lege tollitur oraz lex superior derogat legi
interiori, nim jeden z drugim mi literą rozp. o KPiR wyjedzie ;))
  Pytanie ma sens jak wiesz SKĄD się biorą "efekty".
  No to... przeczytałeś już te rozp. o KPiR, kasach i inne takie? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-05-22 11:48:52
Autor: wspolna-flaszka.pl

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0905221022350.532quad...
[...]

wyczytalem zestawienie raportów dobowych :) stad pytanie :) mnie sie to ewidentna glupota wydaje
:)
P.

Data: 2009-05-22 22:38:33
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 22 May 2009, wspolna-flaszka.pl wrote:

[...]

  Przeczytałeś, tak?
  Paragraf 20 czy rozporządzenie? ;>
Hint: a paragraf 21? Sposób prowadzenia ewidencji VAT pozostawiony
jest podatnikowi, jakoś nie widzę przeciwwskazań, aby ewidencja
sprzedaży bazowała na raporcie miesięcznym - *O ILE* poszczególne
pozycje raportu miesięcznego plus dane z ewidencji pomocniczych
pozwalają na jednoznaczne "rozkminienie" wymogów par.21.2, czyli
przychodów nie stanowiących obrotu oraz obrotu nie stanowiącego
przychodów.
  W sumie wychodzi że za bardzo na ministra warczałem ;), bo ścieżkę
zostawił, tylko dobrze zamaskował :]
  Choć prawdę mówiąc, drugi raz wskazuje tę drogę w par.30.3...

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-05-23 11:07:20
Autor: wspolna-flaszka.pl
[...]

Acha czyli zmierzasz do tego by prowadzic tylko ewidencje vatowska i na jej podstawie wpisywac dane do ksiegi
a do vatowskiej ewidnecji wklepac raport miesieczny ? W sumie mozna i tak :)
A czy ja mam wklpywac do ewidencji vat faktury jezeli kazda faktura ma paragon, czy wklepywac faktury
i raport meisieczny skoro i tak musze prowadzic ewidencje zwrotow do paragonow (gdzie mozna wzor znalezc?)

ROzumiem ze musze przygototwac ewidencje do ktorej na koniec miesiaca wklepie dane z ewidnecji sprzedazy,
ewidnecji zrwotow, dokonam zapisu informujacego np o wysokosci zaliczek (w te lub w te strone)
i te ewdiencje wpisuje do ksiegi w jednej pozycji ?

Przy okazji:
Czy musze miec ewidencje zakupu/sprzedazy vat za meisiac w kotrym nie dokonalem sprzedazy/zakupu :) ?

P.

Data: 2009-05-25 09:02:18
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 23 May 2009, wspolna-flaszka.pl wrote:

A czy ja mam wklpywac do ewidencji vat faktury jezeli kazda faktura ma paragon,

  To już chyba w tym wątku było - na ewidencję VAT nie ma na razie
żadnych durnych ograniczeń, poza wymogiem "tak prowadzić aby było
dobrze", czyli prawidłowo ująć wszystkie potrzebne dane.
  Jak podatnik przyjmie że do kasy "wklepuje wszystko" to tyle.
  Dobrze by było, aby móc umieć aby w ramach czynności sprawdzających
móc wskazać który to paragon jest do f-ry X433/56-965 :)
(jak rozumiem przyjęcie zasady "paragon dołączony do kopii" rozwiąże
ten problem, tylko trzeba sobie z tego zdać sprawę).

i raport meisieczny skoro i tak musze prowadzic ewidencje zwrotow do paragonow (gdzie mozna wzor znalezc?)

  Ale "zwrot paragonu" a dołączenie paragonu do kopii f-ry są regulowane
różnymi przepisami. Po co sobie komplikować życie, skoro wystarczy
dołączać?

Przy okazji:
Czy musze miec ewidencje zakupu/sprzedazy vat za meisiac w kotrym nie dokonalem sprzedazy/zakupu :) ?

  Mam standardową odpowiedź, taką jak dla remanentu rocznego :)
("pozycji zero, wartość zero", IMHO wystarczy sam tytuł miesiąca
i kwartału).

pzdr, Gotfryd

kasa fiskalna + kilka przypadków