kasowanie danych bezpowrotne

Data: 2013-01-12 15:18:13
Autor: Tomasz Jasiński
kasowanie danych bezpowrotne
Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 11 Jan 2013 22:58:34 +0100  doszła do mnie wiadomość  <kcq1ud$if1$1@node2.news.atman.pl>  od chwdp <hvhv@igbjo.yfd>  :
poradzcie co poczynic.
sprzedaje kilka dyskow i kart pamieci i w zwiazku z tym nie chcialbym zeby ktos odzyskal moje dane.
jak na razie to przeformatowalem dyski lacznie z zaszyfrowaniem truecrypt, pozniej pousuwalem i pozakladalem kilkadziesiat partycji na kazdym dysku, po czym znow usunalem :>

z kartami pamieci podobnie truecrypt po calosci a pozniej kilkukrotne formatowanie pelne (cokolwiek to znaczy) a dwoch aparatach canona.

obecnie po dyskach jade file shredderem na opcji shred free space.

czy te metody wystarcza?

Co do dysków magnetycznych, to według wiedzy na dzień dzisiejszy
wystarczy nadpisanie zerami całego nośnika(w dyskach hybrydowych
sytuacja się nieco komplikuje).
Z dyskami SSD czy kartami pamięci sytuacja jest nieco inna, ze względu
na over-provisioning(może to być nawet kilkanaście procent pojemności
dysku czy karty) nawet po kilkukrotnym nadpisaniu zerami mogą pozostać
jakieś szczątki danych.
--
"To, czy myśli się metalem, czy kisielem, jest obojętne."
Stanisław Lem - Altruizyna.

Data: 2013-01-12 15:57:21
Autor: chwdp
[...]

jaka moze byc szansa ze w ten obszar zostaly zapisane jakies dane, jesli karta byla bardzo malo razy zapisywana i ogolnie uzywana?

i jeszcze pyt teoretyczne, jak sie dostac do tego obszaru ?

Data: 2013-01-12 16:31:23
Autor: Tomasz Jasiński
kasowanie danych bezpowrotne
Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 12 Jan 2013 15:57:21 +0100  doszła do mnie wiadomość  <kcrtkl$9a6$1@node2.news.atman.pl>  od chwdp <hvhv@igbjo.yfd>  :
[...]

Jeśli sumaryczna ilość danych zapisanych na karcie była mniejsza od
jej pojemności widocznej dla usera, to szansa jest mała, jeśli ilość
zapisanych danych jest większa, to ten obszar był wykorzystany,
generalnie jest to sprawa firmwaru karty/dysku.
i jeszcze pyt teoretyczne, jak sie dostac do tego obszaru ?

Tylko w trybie raw, po podłączeniu samego chipa flash do jakiegoś
czytnika.
Istnieje coś takiego jak funkcja secure-erase(erase unit), która
powinna czyścić fizycznie(zerować) cały nośnik danych i obszary
zarezerwowane, teoretycznie. Widziałem wyniki testów (chyba dwa lata
temu) w których erase unit działała poprawnie tylko na trzech
zdziesięciu testowanych dysków, mam nadzieje, że producenci to
poprawią.
Dobrym zwyczajem(po zerowaniu) jest sprawdzenie nośnika kilkoma
programami do odzysku danych. --
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=NF-R-McfN1Q#t=80s

Data: 2013-01-12 16:38:21
Autor: chwdp
[...]

piszesz o dysku ssd, tak?
mi chodzilo o przypadek karty sdhc

Data: 2013-01-12 17:08:00
Autor: Tomasz Jasiński
kasowanie danych bezpowrotne
Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 12 Jan 2013 16:38:21 +0100  doszła do mnie wiadomość  <kcs01h$bg2$1@node2.news.atman.pl>  od chwdp <hvhv@igbjo.yfd>  :
[...]

Nadpisz je czymkolwiek(Victoria, Hdtune), spartycjonuj i testuj za
pomocą jakiegoś programu do odzysku danych.

Data: 2013-01-12 17:12:33
Autor: chwdp
[...]

tak juz poczynilem, jednak zaciekawilo mnie to o czym napisales i zastanawiam sie co trzeba by uczynic aby dobrac sie do tego zapasowego obszaru na sd karcie.

Data: 2013-01-12 17:26:21
Autor: Tomasz Jasiński
kasowanie danych bezpowrotne
Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 12 Jan 2013 17:12:33 +0100  doszła do mnie wiadomość  <kcs21l$dhg$1@node2.news.atman.pl>  od chwdp <hvhv@igbjo.yfd>  :
[...]

Problemem może być wyjęcie flasha z karty SD(trawienie w jakimś
kwasie?).
Zakupić czytnik z oprogramowaniem:
http://www.pc-3000flash.com/eng/drflash.php
Trochę zajęć praktycznych i można czekać na zlecenie od CIA ;)

Data: 2013-01-12 17:38:26
Autor: chwdp
[...]

czyli generalnie mozna zalozyc ze koncowy odzysk danych jest raczej niemozliwy - reasumujac to wszystko co zostalo napisane w tym podwatku.

bo wyobrazam sobie ze nawet jesli w obszar zapasowy cos bylo napisane to beda to raczej poszatkowane kawalki a nie cale pliki ?

kasowanie danych bezpowrotne