kiedy prokurator może przesłuchiwać

Data: 2018-08-31 11:01:06
Autor: Olin
kiedy prokurator może przesłuchiwać
<<,,Rozpoczęto wywoływanie akcji porodowej. Pomimo silnego bólu akcja nie
postępowała i po wielu godzinach mordęgi nad ranem 6 grudnia 2006 r.
postanowiono przerwać i usłyszałam proszę się trochę przespać . Ok. godziny
9.30 na salę porodową weszło dwóch funkcjonariuszy CBŚ przysłanych przez
Prokuratorów celem wykonania czynności śledczych polegających na pobraniu
ode mnie próbek pisma. Pomimo porodu w toku lekarze wyrazili zgodę na
czynności, a Prokuratorzy, mając świadomość, że jestem w szpitalu, nie
odwołali przyjazdu funkcjonariuszy. Miałam regularne skurcze porodowe, w
trakcie których czynności przerywaliśmy. Tego samego dnia o 20.25 urodziło
się dziecko" - to fragment skargi na Polskę, którą latem 2007 r. złożyła
Maria D., księgowa lobbysty Marka Dochnala.

W listopadzie 2006 r. została zatrzymana na polecenie prok. Adama Rocha z
Katowic, który prowadził śledztwo przeciw Dochnalowi. Roch zlecał wszystkie
czynności wobec niej, łącznie z przesłuchaniem na porodówce. Uważał, że
księgowa brała udział w przekrętach Dochnala. Maria D. wyszła z aresztu
trzy miesiące po porodzie, a potem wytoczyła Polsce sprawę przed
Europejskim Trybunałem Praw Człowieka w Strasburgu. W 2013 r. proces
zakończył się ugodą, w ramach której polski rząd przyznał, że wobec Marii
D. dopuszczono się ,,nieludzkiego traktowania oraz tortur", przeprosił ją za
to i wypłacił odszkodowanie.
Jesienią 2006 r. prok. Roch nakazał ją [Marię D.] zatrzymać, a katowicki
sąd zgodził się na areszt. W skardze do Strasburga kobieta wylicza
dolegliwości, jakie spotkały ją od chwili zatrzymania. Mimo że była już w
okresie, gdy mógł się zacząć poród (dziewiąty miesiąc), została
przewieziona do aresztu w Grudziądzu (ponad 500 km od Krakowa, gdzie
mieszkała). Odmówiono jej zmiany obuwia, dostarczenia środków
higienicznych, widzenia z rodziną i adwokatem. Za wszystkim stał prokurator
Roch. Nie złagodził zastosowanych środków, mimo że w sprawie kobiety
interweniowała Maria Kaczyńska, żona ówczesnego prezydenta RP. W styczniu
2007 r. Roch nie zgodził się też na wizytę w areszcie urzędnika wysłanego
tam przez rzecznika praw obywatelskich Janusza Kochanowskiego. Oburzony
Kochanowski interweniował u Ziobry. Bez skutku.
Prokurator Roch nie poniósł żadnych konsekwencji. Gdy w 2007 r. PiS stracił
władzę, Ziobro w ostatniej chwili awansował Rocha. Wraz z grupą lojalnych
wobec Ziobry prokuratorów został przeniesiony do katowickiej prokuratury
apelacyjnej, a po powrocie Ziobry awansował na wiceszefa Prokuratury
Regionalnej w Katowicach.

Dzisiaj, popierany przez resort sprawiedliwości, stanął do konkursu na
sędziego Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego. Krajowa Rada Sądownictwa
dała mu jedną z pierwszych lokat.>>

http://wyborcza.pl/7,75398,23828250,prokurator-od-tortur-idzie-do-sadu-najwyzszego-adam-roch-kazal.html

--
uzdrawiam