kiedy przesłanie komu¶ piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?

Data: 2010-12-14 01:54:17
Autor: lamia

Data: 2010-12-13 18:59:18
Autor: witek
On 12/13/2010 6:54 PM, lamia wrote:
Kiedy przesłanie komu¶ piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i
opodatkowane?

wtedy je¶li strony się tak umówiły.

w każdym innym przypadu(wył±czaj±c oczywiste oczywistosci jak zapłata za "co¶") dowali 2% od depozytu nieprawidłowego i w ten sposób ma problem z głowy i nie bedzie się łaskawie prosił aby strony wreszcie ustaliły czy to była pożyczka czy nie.

Data: 2010-12-14 02:13:26
Autor: lamia
kiedy przesłanie komu¶ piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?
czy pożyczka w najbliższej rodzinie także jest opodatkowana?

Data: 2010-12-13 21:26:00
Autor: witek
On 12/13/2010 7:13 PM, lamia wrote:
czy pożyczka w najbliższej rodzinie także jest opodatkowana?

a cos w polsce jest nieopodatkowane?

ile? kto  komu? kiedy? jak?

to ci wtedy powiem wiecej.

albo: ustawa o podatku od czynnosci cywilnoprawnych i wyszukuj słowo "pożyczk".

Data: 2010-12-14 11:51:09
Autor: lamia
kiedy przesłanie komu¶ piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?
Kiedy przelew na cudze konto, którego celu nie umiem wykazać, będzie pożyczk±? Zakadam że żadna ze stron przelewu nie uznaje, iż zawarła umowę pożyczki? (przechowanie pieniędzy na cudzum koncie z innych pobudek)

Nie wiem czy dobrze doczytałam kwotę od jakiej opodatkowanie dotyczy : 5 tys zł w ci±gu 3 lat (?)

Data: 2010-12-14 08:25:00
Autor: witek
On 12/14/2010 4:51 AM, lamia wrote:

Nie wiem czy dobrze doczytałam kwotę od jakiej opodatkowanie dotyczy : 5
tys zł w ci±gu 3 lat (?)

poza rodzina tak.
w rodzinie limity inne, a bez limitu 14 dni na zgloszenie.

Data: 2010-12-14 13:03:47
Autor: jureq
Dnia Tue, 14 Dec 2010 11:51:09 +0100, lamia napisał(a):

Kiedy przelew na cudze konto, którego celu nie umiem wykazać, będzie
pożyczką? Zakadam że żadna ze stron przelewu nie uznaje, iż zawarła
umowę pożyczki? (przechowanie pieniędzy na cudzum koncie z innych
pobudek)

"Przechowanie pieniędzy na cudzum koncie z innych pobudek" to się nazywa "depozyt nieprawidłowy" i też podlega pod PCC. Co gorsza depozyt nieprawidłowy w przeciwieństwie do pożyczki nie jest objęty zwolnieniami dla najbliższej rodziny.

Data: 2010-12-14 23:18:22
Autor: lamia
kiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?
"jureq" <jureq@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> wrote in message news:ie7pvj$l8c$1news.onet.pl...
"Przechowanie pieniędzy na cudzum koncie z innych pobudek" to się nazywa
"depozyt nieprawidłowy"

wysyłam ci kasę żebyś mi kupił towar x, (bo masz bliżej, bo masz po drodze, bo się znasz na towarze x, bo jestem chora a ty mi robisz zakupy,..). - To jest pożyczka czy depozyt nieprawidłowy?

Data: 2010-12-15 02:09:29
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 14 Dec 2010, lamia wrote:

"jureq" <jureq@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> wrote
"Przechowanie pieniędzy na cudzum koncie z innych pobudek" to się nazywa
"depozyt nieprawidłowy"

wysyłam ci kasę żeby¶ mi kupił towar x, (bo masz bliżej, bo masz po drodze, bo się znasz na towarze x, bo jestem chora a ty mi robisz zakupy,..).

  Nie, to nie Ty jeste¶ chora.
  To polskie prawo jest chore - jakby USy bardzo literalnie chciały
i do tego *mogły* sensownie udowodnić powyższe, to powinny od każdej
z tych czynno¶ci naliczyć podatek.
  Jak? - "cen± rynkow±", czyli od kwoty któr± wzi±łby za tak± usługę
np. taksówkarz. Tak napisano w ustawie.
  Taka "usługa" jest po prawdzie bardzo trudna do udowodnienia, do tego
pewnie za dużo samoukarań musiałoby być wewn±trz US :P, ale co
robić: posłowie postanowili, że "niedopłatne ¶wiadczenia" nie s±
limitowane *od dołu*.
  Czyli ¶wiadczenie o warto¶ci 1 grosz należy doliczyć do PIT.
  I jak wyżej.

- To jest pożyczka czy depozyt nieprawidłowy?

  Nie, zapłata za towar to nie jest pożyczka, również zaliczka nie
podlega opodatkowaniu jak pożyczka (o ile nie ma mowy o "czynno¶ci
pozornej"), pic w tym że czynno¶ć docelowa (po¶rednictwo w sprzedaży
lub usługa dowozu towaru) może być opodatkowana tak, że podatnik
sobie tylko po staropolsku westchnie... ;>

  Natomiast obrona - nieujawnienie usługi - rzeczywi¶cie prowadzi
do tezy o "depozycie". Albo po¶rednictwie finansowym :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-12-14 19:31:02
Autor: witek
On 12/14/2010 7:09 PM, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

no jeszcze może być tak, że on kupił zanim dostał pieni±dze.
czesto w rodzinie bywa tak: to kup mi a ja ci potem oddam kasę.

i dojdziemy albo do "chwilowej" pożyczki z drugiej strony, albo mozemy uzgodnić, że to nie był zakup "dla kogo¶" tylko dla mnie, ale za chwilę temu komu¶ sprzedałem no i dostaniemy w łeb takim samym procentem ale z PCC. I pewnie jeszcze nie złożonym w terminie.

Data: 2010-12-15 17:58:30
Autor: cyklista
W dniu 15.12.2010 02:31, witek pisze:
[...]

Nie not to jaki¶ ABSTRAKT ;)
Po 1. Najpierw US musiałby się dowiedzieć o takim przelewie, A nie s±dzę, żeby ryli tysi±ce wyci±gów w poszukiwaniu "pożyczek" czy "nieprawidłwoych depozytów" na jakie¶ 100 czy 200 zł, bo koszty takich poszukiwań "na ¶lepo" byłyby wielokrotnie większe od odzyskanych podatków.
Chyba że przy okazji jakiej¶ innej kontroli zauważ±, że na jakim¶ koncie takie przelewy często się pojawiaj± i zachodzi podejrzenie, że jest to niezgłoszona DG.
Po 2. Z tego co pamiętam to banki maj± obowi±zek powiadamiać US o przelewach na kwotę powyżej 20.000 zł.

Data: 2010-12-15 11:21:06
Autor: witek
On 12/15/2010 10:58 AM, cyklista wrote:
[...]

US sam z siebie w to sie nie bawi, ale przy kontroli jak najbardziej takie kwiatki wychodza i wlasnie tak najczesciej sie wpada.
Allegro przegladaja.

2. nie US ale jakiegos tam inspektora informacji finansowej czy jakos tak.

Data: 2010-12-15 18:56:25
Autor: cyklista
W dniu 15.12.2010 18:21, witek pisze:
US sam z siebie w to sie nie bawi, ale przy kontroli jak najbardziej
takie kwiatki wychodza i wlasnie tak najczesciej sie wpada.
Nie s±dzę,żeby kogo¶ ¶cigali, za to że dostał od szwagra, czy kolegi pieni±dze na kupno biletu na koncert, czy nawet laptopa. Co innego gdy robi takie "przysługi" 20 razy w tygodniu.
Allegro przegladaja.
Oczywi¶cie, zwłaszcza w poszukiwaniu adnotacji "Nie wystawiam faktur".
A ludzi my¶l±, że jak nie podadz± w tre¶ci aukcji adresu  i nr tel. to US ich nie namierzy.

Data: 2010-12-15 12:36:27
Autor: witek
On 12/15/2010 11:56 AM, cyklista wrote:
[...]

nie scigaja, bo do pewnych kwot darowizny sa zwolnione wiec nie maja co scigac.

ale pochwal sie formalnie w US, ze kolega ci umył okna i zobaczysz co sie stanie. nie beda mieli wyjscia.

Allegro przegladaja.
Oczywi¶cie, zwłaszcza w poszukiwaniu adnotacji "Nie wystawiam faktur".

ja tez nie wystawiam faktur i nic z tego nie wynika.
bardziej patrza na czestotliwosc sprzedazy.

A ludzi my¶l±, że jak nie podadz± w tre¶ci aukcji adresu i nr tel. to US
ich nie namierzy.

ktos w koncu przeciez musi wpasc, zeby US bylo zadowolone

Data: 2010-12-15 20:07:23
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 15 Dec 2010, witek wrote:

ale pochwal sie formalnie w US, ze kolega ci umył okna i zobaczysz co sie stanie. nie beda mieli wyjscia.

  Przypomnę, że na tym była oparta "afera piekarza": nic to, że był
spory przekręt przy okazji :P
  Ale US *musiał* zaj±ć stanowisko wobec twardego trzymania się
przez piekarza tezy "darowałem biednym".
  No i nie miał wyj¶cia - do kwoty która została uznana za
"uprawdopodobnion±" *musiał* dowalić VATu z odsetkami.

  I żeby nie było - nadal tak jest (można założyć stowarzyszenie
jak kto¶ lubi, na *takie* przypadki dopisano wyj±tek).

ja tez nie wystawiam faktur i nic z tego nie wynika.

  :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-12-15 20:24:46
Autor: cyklista
W dniu 15.12.2010 19:36, witek pisze:

nie scigaja, bo do pewnych kwot darowizny sa zwolnione wiec nie maja co
scigac.

ale pochwal sie formalnie w US, ze kolega ci umył okna i zobaczysz co
sie stanie. nie beda mieli wyjscia.
Słyszałe¶, żeby kogo¶ za co¶ takiego ¶cignęli?
Nie chce im się ¶cigać korepetytorów i opiekunek do dzieci, a za co¶ takiego by miel?

Allegro przegladaja.
Oczywi¶cie, zwłaszcza w poszukiwaniu adnotacji "Nie wystawiam faktur".

ja tez nie wystawiam faktur i nic z tego nie wynika.
bardziej patrza na czestotliwosc sprzedazy.
Jak kto¶ oferuje na Allegro tworzenie stron www albo sprzedaje w dużych ilo¶ciach używany sprzęt sportowy sprowadzony z Niemiec i pisze, że nie wystawia faktur, to jest duże prawdopodobieństwo, że prowadzi niezarejestrowan± DG.

Data: 2010-12-15 13:35:47
Autor: witek
On 12/15/2010 1:24 PM, cyklista wrote:
[...]

a słyszałe¶, zeby kto¶ formalnie cos takiego w US zgłosił lub nawet się wygadał?
Nie ma zgłoszenia, nie ma co ¶cigać.
Ale jak już dowody będ± mieli, to US nie ma innego wyj¶cia.
bo jak zamiecie sprawę, to kiedy¶ beknie.

Nie chce im się ¶cigać korepetytorów i opiekunek do dzieci, a za co¶
takiego by miel?

nie maj± obowi±zku ¶cigać. maj± prawo ¶cigac.
ale jak doniesiesz na s±siadkę nauczycielkę to nie będ± mieli wyj¶cia.

[...]

faktury wynikaj± z faktu prowadzenia DG, a nie z faktu sprzedazy czegos na allegro.

ja ostatnimi czasy sprzedawałem kupę zabawek po dzieciach, prawie w hurtowych ilo¶ciach i tez faktur nie wystawiałem.

Data: 2010-12-15 21:50:52
Autor: cyklista
W dniu 15.12.2010 20:35, witek pisze:
[...]

Słyszałem. Dostali informację od życzliwego. Wezwali przejrzeli kwity, zadali parę pytań i pogratulowali s±siadów.

My¶lę, że USy dostaj± bardzo dużo różnych zgłoszeń i jakby mieli wszystkie wnikliwie sprawdzać każd± duperelę, to nie mieliby czasu na poważne sprawy.

Nie ma zgłoszenia, nie ma co ¶cigać.
Ale jak już dowody będ± mieli, to US nie ma innego wyj¶cia.
Jakie dowody? Zeznania ¶wiadków złożone pod rygorem odpowiedzialno¶ci karnej? Zdjęcia, jak facet (albo kobieta) myje okna? Kaman!
bo jak zamiecie sprawę, to kiedy¶ beknie.
Jak kontroler będzie miał do sprawdzenia "pomywacza okien" i np. firmę kupuj±c± w raju podatkowym usługi marketingowe za kilka milionów, albo go¶cia handluj±cego nieruchomo¶ciami , który oficjalnie nie ma żadnych dochodów, to jak my¶lisz czym się zajmie w pierwszej kolejno¶ci?

[...]

Tak, ale oferowanie trzydziestu takich samych lab bardzo podobnych artykułów, to raczej trudno będzie zakwalifikować jako "sprz±tanie piwnicy"

ja ostatnimi czasy sprzedawałem kupę zabawek po dzieciach, prawie w
hurtowych ilo¶ciach i tez faktur nie wystawiałem.
Same kaczuszki, czy każda inna? Nowe, czy używane?

Data: 2010-12-15 15:13:48
Autor: witek
On 12/15/2010 2:50 PM, cyklista wrote:
[...]

widac im kwity pasowały.
tam tez pracuj± ludzie i o ile formalnie sa w stanie sprawe zamknać to to robi±.
natomiast sami sie nie podłoz±, jak kto¶ przyjdzie z rekami w kieszeni i powie, ze nic nie ma.

My¶lę, że USy dostaj± bardzo dużo różnych zgłoszeń i jakby mieli
wszystkie wnikliwie sprawdzać każd± duperelę, to nie mieliby czasu na
poważne sprawy.

zajmuj± się tym co maj± na tapecie.
kto¶ to priorytetyzuje wiec wiadomo, ze blache sprawy nigdy sie na wierzchu nei znajd±, co nie znaczy, ze ich nie ma.

Niech im sie kiedys trafi wiecej czasu to moge sie dokopac.

[...]

wstarczy im, ze przyjdzie taki delikwent do US, zapytaja sie go czy s±siad mu mył okna, a on odpowie ze tak.
I co im wiecej potrzeba?
Ludzie sobie sprawy nie zdaja z tego co gadaja w US.
I co ma taki urzednik zrobic? Podlozyc sie i powiedziec do goscia, panie co pan gadasz?
Dla dobra wlasnego tyłka wyda decyzję o wymiarze podatku od umycia okna , bo nie ma innej możliwosci.
na szczescie zanim takie sprawy znajda sie na biurku szeregoego urzedniak, ktory nic nie moze, ktos je przeglada i o ile zamiesc pod dywan nie może, to odłożyć na sam dół tak.

[...]

zajmie się czym mu szef kazał i nie będzie musiał w ogóle my¶leć.
ma w tym miesi±cu dwie sprawy na biurku firme i pomywacza i ma prikaz obie w tym miesiacu zamknać.
zajmie sie po prostu obiema, bo mu tak kazali.

[...]

czyli patrza na czestotliwosc i ilosc a nie na fakt niewystawiania faktur.

ja ostatnimi czasy sprzedawałem kupę zabawek po dzieciach, prawie w
hurtowych ilo¶ciach i tez faktur nie wystawiałem.
Same kaczuszki, czy każda inna? Nowe, czy używane?

wiesz, sprzedwałem klocki lego, na sztuki. :)
czwórka, żółta  sztuk 30, cena  10 groszy za sztukę, faktur nie wystawiam.

kto mi broni zdekompletowac stare zestawy. lepiej schodz± same kółka od samochodzików niż zdekompletowany zestaw z samochodzikiem.
ale wygl±dało profesjonalnie, że sam sie przestraszyłem.

Data: 2010-12-15 13:42:06
Autor: mi
kiedy przesłanie komu¶ piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?
Nie, to nie Ty jeste¶ chora.
To polskie prawo jest chore

Pozwolę sobie nie zgodzić się. Prawo jest bardzo zdrowe. Bardzo KONSEKWENTNE. To założenia systemu politycznego s± chore. Maj± rodowód sowiecki.

Ładnie to widać w języku lewaków i totalitarystów - tam wszystko się odnosi do "państwa". Nawet je¶li Kowalski Nowakowi wyrz±dzi szkodę to lewacy mówi±, że "_państwo_ nie może być bezsilne". Nie człowiek tylko państwo. Centrum wszech¶wiata u nich to państwo.

Wracaj±c do podatku - państwo nie może być bezsilne wobec cwanych obywateli.

mi
pzdr

Data: 2010-12-15 20:12:09
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 15 Dec 2010, mi wrote:

Pozwolę sobie nie zgodzić się. Prawo jest bardzo zdrowe. Bardzo KONSEKWENTNE.

  Przykro mi, ale konsekwencji polegaj±ca na ustanowieniu przepisu
który ma zastosowanie do 99,98% obywateli, a stosowalno¶ć na
poziomie niższym niż 0,01% - pozwolę sobie nie uznać za "zdrow±".

To założenia systemu politycznego s± chore. Maj± rodowód sowiecki.

  Kiedy to się na prawo wła¶nie przekłada.

Wracaj±c do podatku - państwo nie może być bezsilne wobec cwanych obywateli.

  Zgoda.
  Czy wobec tego nałożenie podatku na najmniejsz± czynno¶ć dokonan± na
rzecz "osoby trzeciej", znaczy czynno¶ć nie nakazan± ustaw±, uznajesz
za "zdrowe prawo"?
  To jest konkret - nie teoria. Art.11 ustawy o podatku dochodowym.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-12-19 18:24:55
Autor: mi
[...]

Oj, Gotfryd. Więcej dystansu. Może przepracowany jeste¶ i sarkazmu nie łapiesz.

Nasze prawo jest zdrowe tak jak zdrow± postawę przedstawiał przeciętny czekista. W ramach systemu!

mi

Data: 2010-12-28 11:03:58
Autor: Gotfryd Smolik news
kiedy przesłanie komu¶ piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?
On Sun, 19 Dec 2010, mi wrote:

i sarkazmu nie łapiesz.

  Chyba tak było :D
  pozdrowienia!

Data: 2010-12-14 11:53:12
Autor: lamia
kiedy przesłanie komu¶ piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?
"obowi±zek podatkowy powstaje już z chwil± dokonania czynno¶ci cywilnoprawnej, czyli w praktyce już w momencie zawarcia umowy. Bez znaczenia będzie sam moment faktycznej wypłaty pożyczki."

Czyli jak się z kim¶ umówię, że mu za rok pożyczę siano, to on musi biec się opodatkować? :p

Data: 2010-12-15 02:12:46
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

  Podaj Ľródło cytatu, bo albo to jaki¶ tłuk prawny pisał, albo Ty sobie
rado¶nie nadinterpretujesz wycinaj±c krytyczny tekst :[
  Wg KC - umowa pożyczki jest *skuteczna*, o ile została zawarta
*notarialnie*!
  W innych przypadkach, "mocy" nabiera (i tym samym staje się podstaw±
opodatkowania) dopiero wraz z "wydaniem" przedmiotu darowizny!

Czyli jak się z kim¶ umówię, że mu za rok pożyczę siano, to on musi biec się opodatkować? :p

  Tak, o ile umówili¶cie się u notariusza :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-12-14 19:49:48
Autor: witek
On 12/14/2010 7:12 PM, Gotfryd Smolik news wrote:
On Tue, 14 Dec 2010, lamia wrote:

"obowiązek podatkowy powstaje już z chwilą dokonania czynności
cywilnoprawnej, czyli w praktyce juĹĽ w momencie zawarcia umowy. Bez
znaczenia będzie sam moment faktycznej wypłaty pożyczki."

Podaj źródło cytatu, bo albo to jakiś tłuk prawny pisał, albo Ty sobie
radośnie nadinterpretujesz wycinając krytyczny tekst :[
Wg KC - umowa pożyczki jest *skuteczna*, o ile została zawarta
*notarialnie*!
W innych przypadkach, "mocy" nabiera (i tym samym staje siÄ™ podstawÄ…
opodatkowania) dopiero wraz z "wydaniem" przedmiotu darowizny!

no troche dołożył, ale sens został

PCC
Art. 3. 1. ObowiÄ…zek podatkowy, z zastrzeĹśeniem ust. 2, powstaje:
1) z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej;

Czyli jak siÄ™ z kimĹ› umĂłwiÄ™, ĹĽe mu za rok poĹĽyczÄ™ siano, to on musi
biec się opodatkować? :p

Tak, o ile umówiliście się u notariusza :P

pzdr, Gotfryd

wróć
nie mieszaj poĹĽyczek z darowiznami.

przy darowiznie faktycznie tak jest, bo takowy wyjątek został zapisany w kodekcie cywilnym

Art. 890.  § 1. OĹ›wiadczenie darczyĹ„cy powinno być zĹ‚oĹĽone w formie aktu notarialnego. JednakĹĽe umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje siÄ™ waĹĽna, jeĹĽeli przyrzeczone Ĺ›wiadczenie zostaĹ‚o speĹ‚nione.

czyli umowa darowizny nienotarialna jest po prostu niewaĹĽna, chyba ze zostania dokonana.
dlatego obietnic, ze ktos cos komus daruje nie da sie skutecznie dochodzic w sadzie, jesli nie maja formy notarialnej.

dokonanie czynnosci cywilnoprawnej przy darowiznach nastepuje w momencie albo podpisania aktu notarialnego, albo w momencie wykonania darowizny (nienotarialnej), bo w tych momentach staje sie ona prawnie waĹĽna.

przy poĹĽyczkach jest prosciej. :)

umowa pożyczki może być nawet ustna i jest wazna. formy notarialnej nie wymaga. I jest to moment dokonania czynnosci cywilnoprawnej jak i tez moment powstania opodatkowania.

czyli niesety jesli ktos podpisze umowe pozyczki, ze pozyczy kase za rok to do US trzeba biegac juz teraz.

tylko niech sie ktos nie da wrobić w dwie darowizny.
ja ci darujÄ™ teraz, a ty mi darujesz za 5 lat. nawet w rodzinie.
bo jak US to przekwalifikuje na pozyczke w trakcie kontroli, to dowali 20%  podatku od niezgĹ‚oszonej poĹĽyczki.

nawiasem mowiec troche sie pozmienialo w darowiznach, kc, i pcc
trzeba to bedzie gruntownie przeczytac jeszcze raz.
doprecyzowali w paru miejscach co nie co.
teraz juz nawet nieumiejacy czytac moze latwo przeczytac, ze niezgloszona darowizna czy pozyczka nie przedawnia sie po 5 latach.

Data: 2010-12-15 20:13:20
Autor: Gotfryd Smolik news
kiedy przesłanie komuś piniędzy na k onto może być uznane za pożyczkę i opodatko wane?
On Tue, 14 Dec 2010, witek wrote:

wróć
nie mieszaj pożyczek z darowiznami.

  Mea culpa - rzeczywi¶cie nie przeczytałem na co odpisuję :(
  Thx!

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-12-15 22:35:50
Autor: lamia
"witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote in message news:ie96s7$1sp$3inews.gazeta.pl...
tylko niech sie ktos nie da wrobić w dwie darowizny.
ja ci darujÄ™ teraz, a ty mi darujesz za 5 lat. nawet w rodzinie.
bo jak US to przekwalifikuje na pozyczke w trakcie kontroli, to dowali

ale kiedy de facto jest to słusznie, a kiedy niesłusznie 'przekwalifikowane'?
przecież skoro rzeczywiście umówiliśmy się odnośnie DAROWIZY , to nikt niku nic nie 'zalega', więc gdzie pożyczanie

niezgloszona darowizna czy pozyczka nie przedawnia sie po 5 latach.
od jakiej kwoty to obowiÄ…zuje?

Data: 2010-12-15 15:42:02
Autor: witek
On 12/15/2010 3:35 PM, lamia wrote:
[...]

sluszne jest wtedy kiedy w jakikolwiek sposób sie wygadacie, ze jedna darowizna z drugą ma takie związek, że służyła oddaniu pieniędzy, które się dostało wcześniej.
Jak się coś dostało w darowiźnie, to się potem tego nie oddaje.

niezgloszona darowizna czy pozyczka nie przedawnia sie po 5 latach.
od jakiej kwoty to obowiÄ…zuje?

to zalezy o co pytasz.
ogólnie od zerowej, z tym, że od pewnych darowizn nie ma obowiązku płacić podatku albo ich zgłaszać.

Data: 2010-12-16 15:39:12
Autor: lamia
[...]

czy sąd moze uznać sam z siebie (nap posstawie przelewów) że to muaiał być zwrot pożyczki?

Data: 2010-12-16 10:41:15
Autor: witek
kiedy przesłanie komuś piniędzy na k onto może być uznane za pożyczkę i opodatko wane?
On 12/16/2010 8:39 AM, lamia wrote:
sluszne jest wtedy kiedy w jakikolwiek sposĂłb sie wygadacie, ze jedna
darowizna z drugą ma takie związek, że służyła oddaniu pieniędzy, które

czy sąd moze uznać sam z siebie (nap posstawie przelewów) że to muaiał
być zwrot pożyczki?

nie sÄ…d, bo do sÄ…du daleko, ale US.

US wydaje decyzję wedug własnego widzimisię, a ty masz się prawo od niej ewentualnie odwołać.
Ale zanim US wyda decyzję, to się o tym dowiesz, bo dostaniesz zawiadomienie o wszczęciu kontroli.

sam z siebie, ze ty o tym nie wiesz - to nie,
ale sam z siebie, ze najpierw cie poinformował, że cie bedzie kontrolował, a potem wydał decyzję - to tak.

Data: 2010-12-23 23:33:24
Autor: agent73
kiedy przesłanie komu¶ piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?
On Thu, 16 Dec 2010 10:41:15 -0600, witek
<witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote:

US wydaje decyzję wedug własnego widzimisię, a ty masz się prawo od niej ewentualnie odwołać.

A co z sytuacj±, w której np. jedna osoba płaci przelewem za wczasy
dla kilku osób (i również dla siebie), po czym pozostali uczestnicy
wypoczynku wlewaj± swoj± dolę na konto "organizatora wycieczki"? Czy
teoretycznie US może się do tego w jaki¶ sposób przyczepić? Dla
urozmaicenia załóżmy, że osoby: 1) s± spokrewnione,
2) nie s± spokrewnione?

A je¶li pozostałe osoby zamiast przelewem oddadz± gotówkę (na co nie
będzie żadnych namacalnych dowodów), to czy US może zarzucić
wczasowiczom korzystanie z nieodpłatnego ¶wiadczenia? --
A.

Data: 2010-12-23 17:32:47
Autor: witek
On 12/23/2010 4:33 PM, agent73 wrote:
[...]

a przerabialismy juz to przy okazji mieszkania na troje.

a to zalezy jak lezy w umowie.
jezeli umowa "o wycieczke" jest jedna i z jednej strony podpisuje sie firma wycieczkodawca, a z drugiej  wycieczkobiorcy to wycieczkobiorcy odpowiadaj± soldarnie za płatno¶ć.
Kto zapłaci "na zewn±trz" nie ma znaczenia, byleby sie wewnatrznie rozliczyc.
Tak czesto wychodzi z wycieczkami szkolnymi.
Umowa jest jedna, płaci zwykle kto¶ jeden za cało¶ć. to "zwykle" to jakis tam komitet rodzicielski, a rodzice zrzucaj± się w szkole na konto komitetu czy nawet jednego z rodziców.

jak umów jest kilka, to sorry, kazdy płaci za siebie.
Jedyna dopuszczala forma zapłacenia za kogo¶, to jest dostanie gotówki od tego kogos do reki i zaniesienie tudziesz do wycieczkodawcy lub na poczte.
Prawo jeszcze nie wyrobiło się z przelewami elektronicznymi przez cudze konto.

zapłacenie z własnego konta za czyj±¶ wycieczkę to w jakim¶ tam procencie proszenie się o kłopoty.
Normalnie sprawa nigdy nie wyjdzie, bo niby sk±d US miałby o niej wiedzieć.  Ale "przy okazji" może sie niechc±cy trafić.

A je¶li pozostałe osoby zamiast przelewem oddadz± gotówkę (na co nie
będzie żadnych namacalnych dowodów)

ależ bedzie.
pisemne o¶wiadczenie tych osób, że oddały gotówkę.

, to czy US może zarzucić
wczasowiczom korzystanie z nieodpłatnego ¶wiadczenia?

jak wyzej.
raczej nie.
co najwyzej moze sie skonczyc tym, że USowi jednak uda sie wykazac, że oswiadczenia s± nieprawdziwe. np. ktos nie wytrzyma presji i chlapnie, ze to jednak była wycieczka sponsorowana.
Wtedy niestety pod mur i seri±.

Data: 2010-12-15 22:25:09
Autor: Andrzej 'The Undefined' Dopierała
Dnia 14.12.2010 lamia <lamia3c@o2.pl> napisał/a:
Kiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?
hm... to ja sie podczepie.

Co z sytuacja gdzie np zamawiam pizze do firmy i nagle okazuje sie ze nie mam
pod reka gotowki. Gotowke wyklada kolega, a ja przelewam mu ja na konto (dla
uproszczenia - w momencie gdy wrecza mi gotowke).

Albo podobna finansowo sytuacja - kolega ma gotowke w kieszeni, ale potrzebuje
zrobic jakis przelew - a na koncie akurat pustka. Przelew z drugiego konta
bedzie trwal dluzej niz przelew odemnie.  Czy jak wezme od niego pieniadze
rownolegle robiac przelew na jego konto - rowniez bedzie do pozyczka? ;)

Finansowo obie sytuacje wygladaja tak samo - przeplyw gotowki od kolegi do
mnie, przeplyw na koncie odemnie do kolegi. "potrzebujaca" osoba - za kazdym
razem inna, wiec - ciezko imho byloby powiedziec kto jest pozyczkobiorca a kto
pozyczkodawca.

Czy cos takiego rowniez podlega pod opodatkowanie? Czy ma znaczenie tutaj
kwota? (np czy to 20zl? albo 1500zl?)

--
Andrzej 'The Undefined' Dopierała
HomePage: http://andrzej.dopierala.name/

Data: 2010-12-16 01:18:40
Autor: witek
On 12/15/2010 4:25 PM, Andrzej 'The Undefined' Dopierała wrote:
Dnia 14.12.2010 lamia<lamia3c@o2.pl>  napisaĹ‚/a:
[...]

no to ci pożyczył, o ile dał ci wcześniej,
albo ty zrobiłeś depozyt nieprawidłowy, o ile ty przelałeś wcześniej, a on ci później oddał.

w pierwszym przypadku ty płacisz podatek, w drugim on.

ale:

Art. 9. Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:
10) pozyczki udzielane:
d) na podstawie umowy zawartej między innymi podmiotami niz osoby, o których mowa w lit. b i c, jezeli łączna kwota lub wartość pozyczek otrzymanych w okresie kolejnych 3 lat nie przekracza 5 000 zł od jednego podmiotu, a od wielu podmiotów łącznie nie więcej niz 25 000 zł,

uwaga: depozyt zwolniony nie jest!!!
wiec najpierw pozycz, a potem oddaj, niĹĽ odwrotnie.

[...]

analogicznie
pozyczasz mu pieniadze a on ci oddaje.
dopoki obracacie małymi kwotami nikt sie nie przyczepi.

no jeszcze można się tłumaczyc, że to niechcacy, pomyłka i kolega po prostu oddał.

w razie czego, tak naprawde wszystko zależy od tego co się przed urzędnikiem mlaśnie jęzorem.
najbezpieczniej jest powiedziec, pozyczylem mu (od niego), byleby tylko zwrot tej pozyczki mozna było udokumentowac,albo obie strony w razie czego zgodnie zeznanją jak sie umowily co do zwrotu i kiedy.

jeszcze w grę może wchodzić zamiana, ale to bardziej przy przedmiotach fizycznych, naszczescie jeszcze nie opodatkowana, bo od rozmiany gotówki u kolegi tez by się podatek nalezał,

tudzież pośrednictwo finansowe, jak zapłacisz za niego,
tylko tu można wtopic, bo kiedys tam na to była potrzebna licencja. nie wiem jak teraz.

Data: 2010-12-16 21:37:48
Autor: Andrzej 'The Undefined' Dopierała
Dnia 16.12.2010 witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał/a:
[...]

hm..
A co w sytuacji gdy oboje na raz potrzebujemy pieniędzy w innej formie niż mamy?
Czyli ja potrzebuję na pizzę, a on potrzebuje pieniędzy na koncie?

I wymianę robimy jednocześnie, więc nie ma możliwości stwierdzenia czy wpierw
on puścił pieniądze mi wręczane, czy też ja puściłem klawisz myszy
zatwierdzajÄ…cy wykonanie przelewu? :)

Ja pożyczyłem czy on? :)

dopoki obracacie małymi kwotami nikt sie nie przyczepi.
No... ile może kosztować pizza... 40zł? 100? 200? ;)

no jeszcze można się tłumaczyc, że to niechcacy, pomyłka i kolega po prostu oddał.
niezbyt, w sytuacji gdy na koncie ślad jest tylko w jedną stronę.

jeszcze w grę może wchodzić zamiana, ale to bardziej przy przedmiotach fizycznych, naszczescie jeszcze nie opodatkowana, bo od rozmiany gotówki u kolegi tez by się podatek nalezał,
hm.. czyli jak wymieniam w sklepie 100zł na 2 50-ki to również gdzieś tu się
naleĹĽy podatek? :)

Data: 2010-12-16 16:20:13
Autor: witek
On 12/16/2010 3:37 PM, Andrzej 'The Undefined' Dopierała wrote:
[...]

to uzgodnijcie to miedzy sobÄ…, bo US wybierze za was.

dopoki obracacie małymi kwotami nikt sie nie przyczepi.
No... ile może kosztować pizza... 40zł? 100? 200? ;)

przecież podałem wyzej. 5000 zl na trzy lata.

no jeszcze można się tłumaczyc, że to niechcacy, pomyłka i kolega po
prostu oddał.
niezbyt, w sytuacji gdy na koncie ślad jest tylko w jedną stronę.

a nie ma obowiÄ…zku zwrotu kwoty nienaleĹĽnej tÄ… samÄ… metodÄ….
byleby sie tylko z głową tłumaczyć. Kliknęło mi się niechcący. Poprosiłem o zwrot to i kolega wyjął portfel i oddał.

jeszcze w grę może wchodzić zamiana, ale to bardziej przy przedmiotach
fizycznych, naszczescie jeszcze nie opodatkowana, bo od rozmiany gotĂłwki
u kolegi tez by się podatek nalezał,

hm.. czyli jak wymieniam w sklepie 100zł na 2 50-ki to również gdzieś tu się
naleĹĽy podatek? :)

jeszcze nie, bo od umowy zamiany podatku nie ma.
Chyba, ĹĽe zamieniasz stĂłwe na 2 x 25 zl. wowczas od 50 zl podatek sie nalezy.

Data: 2010-12-17 08:15:37
Autor: Andrzej 'The Undefined' Dopierała
[...]

ale to tak ciezko. bo i ja i on w potrzebie.
Powinnismy klamac przed US? :)

[...]

hm... czyli zamieniajac 100-ke ktora mam na koncie na 100-ke ktora kolega mial
w portfelu - wszysto jest git? :)

Czy umowa zamiany musi miec forme pisemna? Ew - czy zamiana dobr
niematerialnych jest z niej wylaczona? (w sytuacji gdy oba sa o tej samej
wartosci rzecz jasna, wiec nie ma mowy o wzbogaceniu - co najwyzej wzbogaceniu
obojga o pare chwil czasu ktore by trzeba bylo wykorzystac na podskoczenie do
banku/bankomatu)?

Data: 2010-12-17 09:29:01
Autor: witek
On 12/17/2010 2:15 AM, Andrzej 'The Undefined' Dopierała wrote:
hm... czyli zamieniajac 100-ke ktora mam na koncie na 100-ke ktora kolega mial
w portfelu - wszysto jest git?:)

nie do końca to jest umowa zamiany.
trzebaby wpatrzec sie w interpretacje jak oni to traktuja.
czy zamiana siekierki an kijek to ciÄ…gle zamiana czy juĹĽ sprzedaĹĽ.

i czy zamiana rzeczy materialnej na niematerialna lub rzecz innego gatunku ciÄ…gle pod to podpada.

Data: 2010-12-28 11:19:04
Autor: Gotfryd Smolik news
kiedy przesłanie komuś piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?
On Thu, 16 Dec 2010, Andrzej 'The Undefined' Dopierała wrote:

hm.. czyli jak wymieniam w sklepie 100zł na 2 50-ki to również gdzie¶ tu się
należy podatek? :)

  Tak, w wysoko¶ci zerowej!

  To nie jest żart :>, i to jest naj¶mieszniejsze.
  Jak prowadzisz DG (tu: sklep), to w ramach gospodarczych czynno¶ci
opodatkowanych bardzo możliwe jest, że pojedyncza czynno¶ć daje
"wynik zerowy", ba, może dawać nawet ujemny (stratę) - i dopóki nie
będzie innych podstaw do przyczepienia się przez wskazanie "czynno¶ci
pozornej", wszystko jest OK.

  W tym przypadku mamy oczywist± usługę, której wykonanie ma charakter
czysto reklamowy - tak potraktowany klient zwiększa prawdopodobieństwo,
że po raz kolejny przyjdzie i da zarobić.
  A od (zarobku) już s± dwa podatki - dochodowy i VAT, wszystko jest
więc w porz±dku.
  Z kolei czynno¶ć tak zinterpretowana podlega pod VAT (*podlega*, mimo
że warto¶ć "VAT do zapłacenia" wynosi 0), więc *nie* podlega pod PCC
i inne taki wynalazki, stosowane przy czę¶ci transakcji niegospodarczych
(które za¶ s± liczone od "warto¶ci transakcji", a *nie* od "zarobku").

  Co jest chore w polskim prawie? - brak oczywistych wył±czeń spod
opodatkowania. Klasyka: "formalnie podlega, ale NIKT się tego
nie czepia".
  Do momentu aż kto¶ będzie CHCIAŁ (się przyczepić).

pzdr, Gotfryd

kiedy przesłanie komu¶ piniędzy na konto może być uznane za pożyczkę i opodatkowane?