kiedy zmieniać opony

Data: 2017-11-08 11:38:40
Autor: T.
kiedy zmieniać opony
W dniu 2017-11-08 o 09:55, Bolko pisze:
Przez ostatnie dwa lata jeździłem na oponach zimowych, również w lato.
Przy przebiegach 12 kkm /rok stwierdziłem że nie ma sensu wymiana.
Ale jak za trzecim razem w deszczu na rondzie przywaliłem w krawężnik.
I znowu trzeba było zbieżność ustawiać przemogłem się i zmieniałem
na letnie.
Różnica ogromna w poczuciu bezpieczeństwa.
Ale w zimie na letnich trochę strach.
No ale z własnego już doświadczenia wiem że w deszczu
moje zimówki są kiepskie. A w jesieni pada w PL pada.

Kiedy wymienić?

Swego czasu rozmawiałem z pewnym inżynierem-profesorem z PIMotu. Twierdził, że te 7 stopni to wymysł przemysłu oponiarskiego - opona ugina się kilka razy w ciągu sekundy wytwarzając ciepło, nie jest więc jakoś super twardsza poniżej tych 7 stopni. Natomiast z pewnością ma inny bieżnik, przeznaczony na śniegi i breję. Dlatego warto zmieniać opony w zależności od warunków, a nie temperatury.
Ja ostatnio nie zmieniam - w zimie śniegu nie ma, temperatury dodatnie... Jeżdżę wyłącznie po mieście.
T.

Data: 2017-11-08 11:44:35
Autor: J.F.
kiedy zmieniać opony
Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5a02deb3$0$5142$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Ale trzeba jakos z parkingu po nocy wyjechac :-)

Tez nie jestem przekonany co do tych temperatur ... letnie/zwykle opony  mrozna zima na suchym asfalcie sobie radza dobrze, ale ponoc niektorzy czuja, ze juz gorzej.

Natomiast z pewnością ma inny bieżnik, przeznaczony na śniegi i breję.

No i ponoc inna gume :-)

Dlatego warto zmieniać opony w zależności od warunków, a nie temperatury.

Taa - malego dostawczaka i dwa komplety opon na zmiane, bo moze bedzie snieg, deszcz lub sucho :-)

Ja ostatnio nie zmieniam - w zimie śniegu nie ma, temperatury dodatnie... Jeżdżę wyłącznie po mieście.

Ale nie po Zakopanem :-)

W miescie tez snieg pada :-)

J.

Data: 2017-11-10 22:27:15
Autor: Janusz
kiedy zmieniać opony
W dniu 2017-11-08 o 11:44, J.F. pisze:

Ale nie po Zakopanem :-)Nie trzeba Zakopanego, już na podgórzu zima potrafi zaskoczyć, np: w
Bielsku-Białej jest wiele stromych podjazdów i jak trochę spadnie śniegu to na letnich nie ma szans wyjechać, już w całorocznych a takie mam jest problem.

--
Pozdr
Janusz

Data: 2017-11-10 23:28:07
Autor: przemek.jedrzejczak
kiedy zmieniać opony
Ale klasyk pochodzi znad morza ;-)
https://youtu.be/BRnwM2xo_-A

Data: 2017-11-12 12:56:49
Autor: Kris
kiedy zmieniać opony
W dniu sobota, 11 listopada 2017 22:01:45 UTC+1 użytkownik Janusz napisał:
W dniu 2017-11-11 o 08:28, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
> Ale klasyk pochodzi znad morza ;-)
> https://youtu.be/BRnwM2xo_-A
> No świetny :) u mnie zderzenia by był bardziej spektakularne że tak powiem :)

Ma rodzinę w Bielsku i często tam bywam
Tam faktycznie wszędzie macie pod górę

Data: 2017-11-08 11:50:54
Autor: Uncle Pete
kiedy zmieniać opony
[...]

Wywnioskowałem to samo z autopsji. Nawet przy temperaturach minusowych dobre opony letnie trzymają drogi lepiej niż zimowe. Pod warunkiem że nie ma śniegu, oczywiście.

Ja ostatnio nie zmieniam - w zimie śniegu nie ma, temperatury dodatnie... Jeżdżę wyłącznie po mieście.

Tyle że jak spadnie śnieg, letnie zachowują się bardzo różnie. Poprzednio jeździłem na jakichś letnich Pirelli i na śniegu też dało się nimi jakoś jechać. Potem miałem Uniroyal RainExpert i na śniegu była to masakra. Teraz jako letnie mam Nokiany iLine, ale nie zdążyłem ich jeszcze wypróbować na śniegu )))

Data: 2017-11-09 16:22:33
Autor: jerzu.xyz
kiedy zmieniać opony
On Wed, 8 Nov 2017 11:50:54 +0100, Uncle Pete <433koz@gmail.com>
wrote:

[...]

Dwa lata temu wracałem z Oławy do Warszawy na letnich. W październiku,
dokładnie 12 października. Dało się jechać, opony Uniroyal RainSport
3. Może nie było jakiegoś masakrycznego śniegu, temp. w okilicy -1 do
+1.

https://i.pinimg.com/originals/44/63/64/44636415a5846e1e6ea33b450ee1fd3f.jpg
https://i.pinimg.com/originals/5c/0f/02/5c0f02b97586a57a72126c4f0fa35493.jpg

http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06

Data: 2017-11-11 11:20:59
Autor: mk4
kiedy zmieniać opony
wrote:

[...]

E, no to co na zdjęciach to nawet nie nawiązuje do czegoś co śniegiem można nazwać. Śnieg to jest wtedy jak go pada tyle i jest na tyle zimno, ze przejeżdżające pojazdy go po prostu ubijają na drodze i tworzy się po pewnym czasie taka mocno zbita warstwa śniegu lub lodu. Ewentualnie jak jest go na tyle dużo, że tworzy się na wierzchu breja a przy asfalcie taka zbita warstwa mokrego śniegu i lodu.

Podsumowując - to co widać to żaden śnieg ;)

--
Pozdrawiam,
mk4

Data: 2017-11-11 15:38:38
Autor: J.F.
kiedy zmieniać opony
Dnia Sat, 11 Nov 2017 11:20:59 +0100, mk4 napisał(a):
On 2017-11-09 16:22, jerzu.xyz@irc.pl wrote:
[...]

W zasadzie tak, ale chwila nieuwagi i wjedzie sie w troche wiecej
sniegu.

Śnieg to jest wtedy jak go pada tyle i jest na tyle zimno, ze przejeżdżające pojazdy go po prostu ubijają na drodze i tworzy się po pewnym czasie taka mocno zbita warstwa śniegu lub lodu.

Wtedy to i zimowki sie slizgaja :-)

Ewentualnie jak jest go na tyle dużo, że tworzy się na wierzchu breja a przy asfalcie taka zbita warstwa mokrego śniegu i lodu.

Albo jest duzy opad a malo samochodow.

Podsumowując - to co widać to żaden śnieg ;)

Tak jest, to jest przykladowy snieg
http://jfox.republika.pl/images/kam00D9_0_0-jakuszyce110503.jpg

J.

Data: 2017-11-11 16:04:19
Autor: cef
kiedy zmieniać opony
W dniu 2017-11-11 o 15:38, J.F. pisze:

Podsumowując - to co widać to żaden śnieg ;)

Tak jest, to jest przykladowy snieg
http://jfox.republika.pl/images/kam00D9_0_0-jakuszyce110503.jpg

Po koniec października chyba 2013 albo 2014 spadł taki
śnieg w okolicach Jawora i auta z trudem wyjeżdżały
z parkingu pod lokalem. Od miejskich pudełek po jakieś
wielkie suwy, landrovery czy porszaki wszystko się ślizgało.
Na zimówkach jedno czy dwa auta przyjechały
( w tym ja)

Data: 2017-11-13 11:04:20
Autor: Grzegorz Tomczyk
kiedy zmieniać opony
W dniu 11.11.2017 o 16:04, cef pisze:
Na zimówkach jedno czy dwa auta przyjechały
( w tym ja)

Ja nigdy nie zapomnę, jak było raz 6 grudnia 2013 w Radomiu. Wieczorem chyba w całym mieście była totalna "szklanka".
Mnie uratowały rok wcześniej kupione Dębice Frigo i napęd 4WD. Na podjeździe spod wiaduktu nawet przez moment nie utraciłem przyczepności, a reszta tylko stała na światłach awaryjnych i rozpaczliwie buksowała kołami.

Poniżej film obrazujący ówczesną sytuację na drogach:

https://youtu.be/C0KrJHVb_dI?t=11m50s

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

Data: 2017-11-13 12:11:42
Autor: J.F.
kiedy zmieniać opony

Użytkownik "Grzegorz Tomczyk"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:oubqn4$f9p$1@news.vectranet.pl...
[...]

To ulica czy lodowisko miejskie ? :-)
W tym roku zima zaskoczyla drogowcow znacznie wczesniej niz spodziewalismy sie, ze ich zaskoczy :-)

Ale ... ludzie daja rade. Bo i prawie plasko.

J.

Data: 2017-11-08 11:55:38
Autor: radekp@konto.pl
kiedy zmieniać opony
Wed, 8 Nov 2017 11:38:40 +0100, w <5a02deb3$0$5142$65785112@news.neostrada.pl>,
"T." <kuki543@interia.pl> napisał(-a):

[...]

Nie trzeba polegać na zdaniu profesora -- są testy w sieci (chyba Adac czy Bild
robili).
Nawet przy -5st letnia była lepsza na asfalcie (bez śniegu rzecz jasna).

Data: 2017-11-08 22:32:38
Autor: Mateusz Bogusz
kiedy zmieniać opony
Dlatego warto zmieniać opony w zależności od warunków, a nie temperatury.

Cztery lata temu kupiłem oba nowe komplety (letnie i zimowe). Używam je na przemian od tamtej pory. Mam je zużyte ~po równo, na każdej jeszcze spokojnie 5mm bieżnika.

Na czarnym asfalcie przy 6-7 stopniach na zewnątrz, letnie potrafią mi zabuksować przy ruszaniu. Na zimowych nie zdarza się. Dopiero co zmieniłem w niedzielę, czuć różnicę w klejeniu się do drogi bez dwóch zdań.

--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz

Data: 2017-11-08 22:44:40
Autor: Tomasz Pyra
kiedy zmieniać opony
Dnia Wed, 8 Nov 2017 11:38:40 +0100, T. napisał(a):

[...]

Kiedyś miałem okazję porównać zimówki i jakieś byle-jakie letnie przy -15C.
Osiągi na letnich oponach były zdecydowanie lepsze.

Taka prawda że zimówka to jest na błoto, śnieg i błoto pośniegowe,
ewentualnie szuter.
Na lód - kolce.

Na twardą nawierzchnię suchą czy mokrą - opona letnia, bez względu na
temperaturę.

Tyle że zimówki należy zakładać jak jest zimno, bo wtedy w każdej chwili
może zacząć padać śnieg.

kiedy zmieniać opony