[pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"

Data: 2010-11-27 11:16:18
Autor: Eli
[pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
http://www.rp.pl/artykul/9211,569435-Transport-miejski-- glupcze.html

Bill Clinton prowadził w 1993 r. kampanię prezydenck± pod hasłem "It's the economy, stupie", co można swobodnie tłumaczyć "Liczy się gospodarka, głupcze". Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk ma zawieszon± na ¶cianie swojego gabinetu tabliczkę "Autostrady, głupcze".

Włodarze większo¶ci miast w mijaj±cej kadencji wzięli sobie do serca podobne hasła z transportem miejskim w roli głównej. Nast±piła rewolucja, nie tylko w wydatkach na komunikację publiczn±, czemu sprzyjały ¶rodki unijne, ale przede wszystkim w my¶leniu o tym, jakimi sposobami ograniczać zjawisko kongestii w miastach.

Trzeba budować obwodnice (miejmy nadzieję, że bezpłatne) czy wielopoziomowe węzły komunikacyjne, ale samo lanie tysięcy ton asfaltu nie uratuje nas przed narastaj±cym problemem korków. Francuzi wyliczyli, że każdy utworzony w mie¶cie dodatkowy pas ruchu na istniej±cej ulicy, zapcha się samochodami już po pół roku.

    *

Statystyczny mieszkaniec Warszawy spędza co roku w korku 17 dób. ¦rednia prędko¶ć jazdy po stolicy to 25 km/h. Każdego roku wskutek korków tracimy 1 proc. PKB, w co wliczyć należy straty w zdrowiu ludzi oraz ¶rodowiska, które trzeba zrekompensować, czy straty dla gospodarki wynikaj±ce z tego, że stoj±c w korku nie wytwarzamy dochodu narodowego.

¦rednia unijna to 450 aut/1000 mieszkańców. W Warszawie wskaĽnik wynosi 650, a s± już stolice, gdzie zaczyna spadać: w latach 2005 - 2008 obniżył się w Wiedniu i Berlinie odpowiednio z 421 i 360 do 392 i 358.

Co gorsza, wypełnienie samochodu w polskim mie¶cie wynosi 1,2 osoby, a więc nie praktykowany jest coraz popularniejszy na zachodzie zwyczaj wspólnego podwożenia się do pracy. Stoj±c w korku i przeklinaj±c, wci±ż owładnięci jeste¶my jednak szałem posiadania własnego auta i kupujemy kolejne, relatywnie coraz tańsze. Mamy 22 mln zarejestrowanych pojazdów.

Powoli jednak zaczynamy dostrzegać zalety komunikacji publicznej czy nawet roweru.

    *

Choć komunikacja miejska zanotowała spadek pasażerów z 7,2 mld w 1990 r. do 3,7 mld w 2009 r., powoli zaczyna odrabiać straty.

W gruzach legł także mit Polaka, który jest mało mobilny i nie chce dojeżdżać z dalszych odległo¶ci do pracy. Według GUS 2,5 mln Polaków dojeżdża do pracy z gminy innej niż ta, w której mieszka. W dojazdach do dużych miast coraz popularniejsza jest kolej, co widać w godzinach szczytu, kiedy pasażerowie nie mieszcz± się w poci±gu.

Ważne zatem staje się zintegrowanie kolei z transportem miejskim poprzez wspólny bilet i koordynację rozkładów jazdy. Pojawia się już problem stworzenia na szczeblu aglomeracji koordynatora ds. transportu. Rozwinięcia wymaga system park and ride oraz inwestycje w zakup i modernizację taboru kolejowego, na co przez pięć lat ma być wydane 6,7 mld zł.

Gdy w polskich miastach wci±ż rz±dz± kierowcy spor± odwag± polityczn± musieli wykazać się prezydenci Warszawy i Wrocławia, zapowiadaj±c wprowadzenie opłat za wjazd do centrum. Nie stanie się to oczywi¶cie za rok czy dwa.

Opłaty takie znane s± przede wszystkim z Londynu, ale także z Oslo, Sztokholmu, Rzymu czy Mediolanu. Oczywi¶cie do czasu wprowadzenia opłat, miasta musz± wykonać olbrzymi skok jako¶ciowy taboru komunikacji miejskiej.

I tak będzie. Na same tramwaje miasta przeznacz± co najmniej 3,4 mld zł. Często finansowany przez UE zakup tramwajów powi±zany jest z budow± czy modernizacj± linii.

Z ulic znikn± stare autobusy, przy kupnie których nikt nie zawracał sobie głowy nisko zawieszon± podłog±, emisj± spalin czy klimatyzacj±. Buspas - choć nielubiany przez kierowców - będzie pojawiał się coraz czę¶ciej, choćby z uwagi na to, że autobus przegubowy zabiera ¶rednio 180 pasażerów, zastępuj±c 120 jad±cych obok aut.

    *

Jest jeszcze wiele innych rzeczy. Ważne s± efektywne systemy zarz±dzania ruchem uwzględniaj±ce priorytety komunikacji miejskiej. Ważna jest zintegrowana obecno¶ć przewoĽników w Internecie, pozwalaj±ca szybko zaplanować podróż. Sieć i komórki musz± dawać także szerokie możliwo¶ci zakupu biletów.

Na inwestycjach w transport zbiorowy nie można oszczędzać, bo to dobrze wydane pieni±dze, które zwracaj± się z nawi±zk±. Starajmy się także zwracać uwagę po latach nieskorzystania z komunikacji miejskiej, czy przypadkiem obecna jako¶ć i czas poł±czeń, nie ułatwi± nam znacznie życia.

Autor jest dyrektorem programowym Railway Business Forum

Data: 2010-11-27 12:07:19
Autor: maciek
Eli pisze:
http://www.rp.pl/artykul/9211,569435-Transport-miejski-- glupcze.html

Bill Clinton prowadził w 1993 r. kampanię prezydenck±

W 1993 Clinton już dawno był prezydentem

Data: 2010-11-27 12:35:53
Autor: Eli
[pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
Użytkownik "maciek" <ochocki@op.pl> napisał w wiadomo¶ci news:icqoq2$og9$1news.onet.pl...

Bill Clinton prowadził w 1993 r. kampanię prezydenck±

W 1993 Clinton już dawno był prezydentem

Nieprawda, dopiero w 1993 zacz±ł urzędować. Chociaż kampania była jeszcze w 1992.

--
pzdr, Eli

Data: 2010-11-27 13:10:40
Autor: Sylwester Łazar
[pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
głupcze". Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk ma zawieszon± na
¶cianie
swojego gabinetu tabliczkę "Autostrady, głupcze".
Bo to jest skrót:
"Płatne AUTOSTRADY, więc płać i płacz GŁUPCZE"

Sylwester Łazar
http://www.alpro.pl
i projektowania PCB

Data: 2010-11-27 13:30:47
Autor: Kapsel
Sat, 27 Nov 2010 11:16:18 +0100, Eli napisał(a):

http://www.rp.pl/artykul/9211,569435-Transport-miejski-- glupcze.html

Jakby komunikacja miejska oferowała wysok± jako¶ć i relatywnie dobr± cenę,
to by więcej ludzi korzystało. Póki co np. taki KZK GOP głównie zajmuje się podnoszeniem cen biletów,
autobusy jeżdż± jak chc± (nie tylko przez korki) a w godzinach szczytu o
miejsca siedz±ce rozgrywa się prawdziwa bitwa :]

Ostatnio widziałem fajny plakat na tramwaju z hasłem - "w samochodzie
czytasz co musisz, w tramwaju czytasz co lubisz" czy jako¶ podobnie - sens
był taki, że w tramwaju możesz robić co chcesz.
I wszystko super, tylko że dookoła tego plakatu ludzie byli poprzyklejani
do szyby, bo pasażerów było tyle, że się ¶rednio w tym tramwaju mie¶cili.
Niewielu miało możliwo¶ć co¶ poczytać... --
Kapsel
  http://kapselek.net
  kapsel(malpka)op.pl

Data: 2010-11-27 19:00:12
Autor: LEPEK
W dniu 2010-11-27 11:16, Eli pisze:
http://www.rp.pl/artykul/9211,569435-Transport-miejski-- glupcze.html

No i?
Fakt, że samochodów w miastach jest za dużo zna chyba każdy, kto po nich jeĽdzi.
Zmniejszenie korków poprzez ułatwienie transportu z jednej strony (komunikacja miejska) i podniesienie kosztów z drugiej (opłaty za wjazd do centrum) - na to wpadnie nawet gimnazjalista.
Ja w tym artykule nie widzę nic ani nowatorskiego, ani kontrowersyjnego.

Pozdr,
--
L E P E K    Pruszcz   Gdański
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

Data: 2010-11-27 21:43:14
Autor: Jacek_P
LEPEK napisal:
Zmniejszenie korków poprzez ułatwienie transportu z jednej strony (komunikacja miejska) i podniesienie kosztów z drugiej (opłaty za wjazd do centrum) - na to wpadnie nawet gimnazjalista.
Ja w tym artykule nie widzÄ™ nic ani nowatorskiego, ani kontrowersyjnego.

W polskich warunkach skończy się wyłącznie na wprowadzeniu opłat.
Komunikacja zbiorowa pozostanie taka jak zwykle, czyli denna.
Wprowadzenie opłat odbędzie szybko i sprawnie, bo zasili wiecznie
głodne budżety.

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-11-28 21:20:00
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Sat, 27 Nov 2010 21:43:14 +0000, Jacek_P napisał(a):

W polskich warunkach skończy się wyłącznie na wprowadzeniu opłat.
Komunikacja zbiorowa pozostanie taka jak zwykle, czyli denna.
Wprowadzenie opłat odbędzie szybko i sprawnie, bo zasili wiecznie głodne
budĹĽety.
Ale to jest racjonalna metoda, lepsza od arbitralnego zakazu wjazdu, bo w razie potrzeby mozesz wjechac. Podnosic te oplaty do osiagniecia punktu, w ktorym liczba pojazdow spadnie do wartosci krytycznej korkogennej.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-11-30 19:10:21
Autor: Excite
W dniu 28.11.2010 21:20, Jaroslaw Berezowski pisze:
Ale to jest racjonalna metoda,

To jest metoda która uderza w najbiedniejszych a dla majątnych jest czymś bez znaczenia. Nadal będą korki i zapchane miejsca parkingowe ale zaczną się one składać z nowszych, droższych samochodów prowadzonych przez bogatszych kierowców. Zresztą za co tu płacić skoro wszelkie niezbędne opłaty aby poruszać się po drogach publicznych wraz z parkingami publicznymi są już wliczone w niemały koszt paliwa. Każda dodatkowa opłata to zwykłe legalne bandyctwo.

Data: 2010-12-07 16:21:35
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Tue, 30 Nov 2010 19:10:21 +0100, Excite napisał(a):

W dniu 28.11.2010 21:20, Jaroslaw Berezowski pisze:
Ale to jest racjonalna metoda,

To jest metoda ktĂłra uderza w najbiedniejszych a dla majÄ…tnych jest
czymś bez znaczenia. Nadal będą korki i zapchane miejsca parkingowe ale
zaczną się one składać z nowszych, droższych samochodów prowadzonych
przez bogatszych kierowcĂłw.
I dobrze, niech wspieraja budzet miejski :)

Na powaznie, ja tam sie ciesze z oplat za miejsca parkingowe w centrum u siebie. Dzieki temu zawsze cos da sie znalezc. Dla twojego info - do bogaczy nie nalzeze (niestety).

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-11-30 11:07:24
Autor: ptoki
On 27 Lis, 22:43, Jacek_P <Lato-i-U...@cyf-kr.edu.pl> wrote:
LEPEK napisal:

> [...]
> do centrum) - na to wpadnie nawet gimnazjalista.
> Ja w tym artykule nie widzę nic ani nowatorskiego, ani kontrowersyjnego.

W polskich warunkach skończy się wył±cznie na wprowadzeniu opłat.
Komunikacja zbiorowa pozostanie taka jak zwykle, czyli denna.
Wprowadzenie opłat odbędzie szybko i sprawnie, bo zasili wiecznie
głodne budżety.

Misie kochane. Zbior kom jest w wawie tak kiepski ze nawet za darmo
sie kierowcow nie daje do niego wciagnac:

Czy dzisiejsza akcja powiodła się w Warszawie?

- O godzinie 15.30 mieli¶my około 130 dowodów rejestracyjnych
sprawdzonych w komunikacji miejskiej. Godziny szczytu dopiero się
zaczęły, więc możemy przewidzieć, że wynik będzie dużo lepszy. na
razie jest to wynik podobny, jak w ubiegłym roku.

http://www.rdc.pl/index.php?/pol/artykuly__2/gosc_rdc/igor_krajnow_ztm

Gdzie sjeszcze widzialaem link gdzie Pan niedorzecznik stwierdzal ze z
okazji dnia bez samochodu nie uruchomiono dodatkowych autobusów bo nie
przewiduja zwiekszonego popytu.

Czyli standard, gnieccie sie leszcze w puszkach ZTM-u....

Data: 2010-12-01 09:07:25
Autor: masti
kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
Dnia pięknego Tue, 30 Nov 2010 11:07:24 -0800 osobnik zwany ptoki
wystukał:

LEPEK napisal:

> [...]

głodne budżety.

Misie kochane. Zbior kom jest w wawie tak kiepski ze nawet za darmo sie

specjalnym zwolennikiem zbiorkomu nie jestem ale jak ktoś pieprzy takie głupoty to mi się nóż otwiera. Może pojeździj trochę po świecie i zobacz jak tam działa. I nie musisz jechać do GOPu. Naraz okaże się, żę warszawski jest sprawny i prosty w używaniu.

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2010-11-27 21:46:29
Autor: Kapsel
Sat, 27 Nov 2010 19:00:12 +0100, LEPEK napisał(a):

[...]

A ja widzę, bo w Polsce wszystko dzieje się na opak. I wyjdzie tak:

- centra dużych miast zamkn±,
- samochody (i autobusy) będ± stać na drogach dojazdowych
- parkingów dookoła centrum będzie za mało na park&ride i ludzie będ±
zostawiać samochody w przypadkowych miejscach,
- komunikacja miejska nie zmieni się wcale, tabor będzie gówniany jak jest,
bilety za to podrożej±, bo klientów więcej. Żeby nie było - regularnie korzystam z komunikacji miejskiej i wkurza mnie
ona niemiłosiernie :(

--
Kapsel
  http://kapselek.net

Data: 2010-11-28 12:00:55
Autor: LEPEK
W dniu 2010-11-27 21:46, Kapsel pisze:

A ja widzę, bo w Polsce wszystko dzieje się na opak.

Ale ja piszę o artykule, teorii, pomy¶le, koncepcji. To wszystko wiadomo wszem i wobec. Żadnych nowo¶ci, ani kontrowersji.

Pozdr,

Data: 2010-11-28 14:44:03
Autor: Kapsel
Sun, 28 Nov 2010 12:00:55 +0100, LEPEK napisał(a):

A ja widzę, bo w Polsce wszystko dzieje się na opak.

Ale ja piszę o artykule, teorii, pomy¶le, koncepcji. To wszystko wiadomo wszem i wobec. Żadnych nowo¶ci, ani kontrowersji.
 Jasne, nie piję do Ciebie, tylko tak sobie ogółem marudzę.
Problem w tym, że najpewniej to zostanie wprowadzone, bo stanowi ciekawe
"aktywo" w portfelu władz miast.

--
Kapsel
  http://kapselek.net

Data: 2010-11-29 11:53:13
Autor: Jakub Witkowski
[...]

Z samego porównania liczy pasażerów na pojazd nic nie wynika.

Ważne jest, czy aby MPK dysponuje wystarczaj±co liczn± flot±
aby wypełnić ten buspas tak± liczb± pojazdów, aby całkowita
realna przepustowo¶ć przewyższyła istniej±cy *) pas dla samochodów.
Oraz czy znajdzie się tylu chętnych pasażerów.
Dopiero po 2x TAK jest sens wyznaczać tor dla autobusów,
inaczej jest to marnowanie miejsca.

*) Istniej±cy - czyli dla pomiar musiałby być wykonany jeszcze przed zrobieniem
buspasu. Bo post factum, jak już buspas istnieje a korki na pozostałych pasach
s± powiększone, to pomiar ich przepustowo¶ci nie odzwierciedla tego, co by było
bez buspasa.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w czę¶ci

Data: 2010-11-30 09:44:58
Autor: LEPEK
[...]

Że¶ waln±ł teorię wymy¶lon± na prędce...

Przy wyznaczaniu buspasów nie chodzi li tylko o przepustowo¶ć na danym odcinku. Buspas powinien być (choć często nie jest - to fakt) ELEMENTEM polityki transportowej miasta zmierzaj±cej do ograniczenia ruchu samochodów w centrum. Z jednej strony polepszenie jako¶ci zbiorkomu: buspasy, trambuspasy, gęstsze rozkłady, nowe linie, lepszy tabor, koordynacja rozkładów, tanie i łatwe w zakupie bilety okresowe, zadaszone przystanki i węzły przesiadkowe...; z drugiej utrudnienia dla kierowców: buspasy, opłaty za wjazd do centrum, opłaty za parkowanie w centrum, zmniejszenie liczby miejsc parkingowych w centrum a z trzeciej ł±cz±ce to wszystko P+R na peryferiach.

Pozdr,

Data: 2010-11-30 22:41:22
Autor: Jacek_P
[pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
LEPEK napisal:
Przy wyznaczaniu buspasów nie chodzi li tylko o przepustowość na danym odcinku. Buspas powinien być (choć często nie jest - to fakt) ELEMENTEM polityki transportowej miasta zmierzającej do ograniczenia ruchu samochodów w centrum. Z jednej strony polepszenie jakości zbiorkomu: buspasy, trambuspasy, gęstsze rozkłady, nowe linie, lepszy tabor, koordynacja rozkładów, tanie i łatwe w zakupie bilety okresowe, zadaszone przystanki i węzły przesiadkowe...; z drugiej utrudnienia dla kierowców: buspasy, opłaty za wjazd do centrum, opłaty za parkowanie w centrum, zmniejszenie liczby miejsc parkingowych w centrum a z trzeciej łączące to wszystko P+R na peryferiach.

Ech, socjalizm kwitnący. Jakby ten zbiorkom był tak śliczny, jak go opisujesz,
to żaden normalny człowiek nie pchałby się własnym samochodem do centrum, bo
byłoby to zwyczajnie niewygodne. Ale że nie jest, to trzeba 'uniewygodnić'
sztucznie te samochody, co?

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-12-01 10:34:13
Autor: Eli
Użytkownik "Jacek_P" <Lato-i-Upal@cyf-kr.edu.pl> napisał w wiadomości news:id3uii$2t1$2srv.cyf-kr.edu.pl...

[...]

Gdyby _każdy_ poszedł do roboty piechotą, to nie byłoby żadnego korka, żadnego wypadku, smrodu, hałasu itp. Gdyby _każdy_ pojechał na rowerze, też by nie było korka, może jakiś mały wypadek by się trafił ;) i wszyscy szybko by się znaleźli u celu. Gdyby _każdy_ pojechał zbiorkomem (mowa o podstawieniu tylu pojazdów, aby _każdy_ miał miejsce siedzące), to już trochę by się ruch zwiększył, ale nadal nie byłoby korków i każdy dojechałby wszędzie migiem.

Natomiast gdyby _każdy_ chciał jechać autem (nawet Ci, którzy teraz chodzą z obuwia i jeżdzą autobusem), to nikt by nigdzie nie dojechał. Zanim byś wyjechał z korka, to już by było po robocie i pewnie byłbyś zwolniony. No chyba że szef też by nie dojechał. :D Poza tym trzeba by było wyburzyć pół miasta pod dodatkowe pasy ruchu i parkingi.

I kto tu najbardziej 'uniewygadnia'? Pieszych, rowerzystów i zbiorkom należy szczególnie szanować, nawet jak się jedzie autem. Bo jak jeszcze oni się przesiądą do auta, to już w ogóle wszystko stanie.

--
pzdr, Eli

Data: 2010-12-01 22:05:53
Autor: Jacek_P
Eli napisal:
I kto tu najbardziej 'uniewygadnia'? Pieszych, rowerzystów i zbiorkom należy szczególnie szanować, nawet jak się jedzie autem.

Na szacunek to trzeba sobie zasłużyć ;)

A na razie nieoświetlonych batmanów i lemingów pchających się pod maskę
ĹĽadnym szacunkiem nie daĹĽÄ™.

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-12-01 23:49:15
Autor: Eli

Na szacunek to trzeba sobie zasłużyć ;)

A na razie nieoświetlonych batmanów i lemingów pchających się pod maskę
ĹĽadnym szacunkiem nie daĹĽÄ™.

Ech, czekam z utęsknieniem czasów kiedy w Polsce ludzie zaczną być ważniejsi
niĹĽ samochody, ale chyba nie doczekam siÄ™ tego nigdy. Auto = religia pĂłki
co, a z takim podejściem Polsce bliżej do Turkmenistanu niż na tzw. Zachód. :(

BTW, jako ostatnio niestety tylko okazjonalny rowerzysta ale za to z kaskiem, oświetleniem i odblaskowymi kalesonami stwierdzam iż w/w elementy nie mają żadnego wpływu na baranów zza kierki. Jestem chyba jedyną osobą w moim mieście (130 tys. ludzi, w zeszłym tygodniu dostałem rejestrację z nr 82xxx), która skręcając w prawo na strzałce zatrzymuje się i patrzy czy nie jedzie rower! :/

Piesi też g... znaczą, co widać po wielu chodnikach wręcz obrzyganych samochodami na całej szerokości...

I za takie podejście - gnijcie w korkach do usranej śmierci! ;)

--
pzdr, Eli

Data: 2010-12-01 16:03:48
Autor: SW3
Dnia 30-11-2010 o 09:44:58 LEPEK <nobody@nowhere.net> napisał(a):

z drugiej utrudnienia dla kierowców

W końcu kto¶ ze zwolenników buspasów napisał to otwarcie.

"Zbiorkom nie jest najlepsz± metod± komunikacji? WprowadĽmy odpowiednie  szykany dla innych to będzie." ;)

--
SW3
-- --

[pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"