klej do metalu

Data: 2013-04-27 16:48:34
Autor: Titus Atomicus
klej do metalu
Witam,
Sezon sie zbliza a moj Srebrny Szerszen (http://tinyurl.com/bldxvr8) wciaz jest niesprawny.
Musze wkleic dluga stalowa tuleje dystansowa w stalowa kolumne kierownicy (dopiero w te tuleje bedzie wsuwana kierownica).
Powierzchnia styku jest spora, tuleja ma ze 300mm wysokosci, ale jest luz ok. 0.5mm. Nie da sie docisnac jak przy 'kropelce'.
Spoina musi miec jakas grubosc, i musi byc jednoczesnie wytrzymala i nieco elastyczna (bo przeciez ta konstrukcja caly czas sie ugina).
Probowalem z klejem z uzywanym w warsztatach samochodowych do klejenia szyb, ale nie lapie.
Moze ktos ma inny pomysl.
IMHO to powinna byc jakas elastyczna zywica, ale ktora?
--
TA

Data: 2013-04-27 17:45:14
Autor: odziu
klej do metalu
W dniu 2013-04-27 16:48, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:
Moze ktos ma inny pomysl.
IMHO to powinna byc jakas elastyczna zywica, ale ktora?

Korzystam z klejów przemysłowych (do różnych zastosowań) tej firmy:
http://www.ataszek.pl/
Można zadzwonić, porozmawiać, na pewno coś polecą.

--
Piotr Ratyński

Data: 2013-04-27 17:46:28
Autor: Jacek Maciejewski
klej do metalu
Dnia Sat, 27 Apr 2013 16:48:34 +0200, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world
napisał(a):

IMHO to powinna byc jakas elastyczna zywica, ale ktora?

Wszystkie epoksydy się nadadzą. Użyj po prostu Distalu, tego dłużej
wiążącego i podgrzewaj podczas wiązania.
--
Jacek

Data: 2013-04-27 19:10:30
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
klej do metalu

napisał(a):

IMHO to powinna byc jakas elastyczna zywica, ale ktora?

Wszystkie epoksydy się nadadzą. Użyj po prostu Distalu, tego dłużej
wiążącego i podgrzewaj podczas wiązania.
-- Jacek
Dla czego ma podgrzewać? Że by szybciej związał?
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2013-04-27 20:57:10
Autor: ToMasz
klej do metalu

napisał(a):

IMHO to powinna byc jakas elastyczna zywica, ale ktora?

Wszystkie epoksydy się nadadzą. Użyj po prostu Distalu, tego dłużej
wiążącego

popieram. wcieknie, przesączy, dobrze chwyci

i podgrzewaj podczas wiązania.
--
Jacek
Dla czego ma podgrzewać? Że by szybciej związał?
też nie wiem po co podgrzewać. napewno szybciej zwiąże, ale to nie zaleta.

Tomasz

PS jak jest luz, wypełnij go czymkolwiek przez co przesiąka klej. mata szklana, szmata, gazeta. cokolwiek.

Data: 2013-04-27 21:10:43
Autor: live_evil
klej do metalu
On 27.04.2013 20:57, ToMasz wrote:

PS jak jest luz, wypełnij go czymkolwiek przez co przesiąka klej. mata
szklana, szmata, gazeta. cokolwiek.

Już lepiej tkanina szklana/węglowa w postaci rękawu, można ładnie rurkę obciągnąć i uzystać równą, gładką powierzchnię.

--
live_evil

Data: 2013-04-29 01:47:25
Autor: Titus Atomicus
klej do metalu
In article <klh7rj$ne3$1@newsfeed.man.lodz.pl>,
 live_evil <usame_niechcespamu@o2.pl> wrote:

> [...]

Już lepiej tkanina szklana/węglowa w postaci rękawu, można ładnie rurkę obciągnąć i uzystać równą, gładką powierzchnię.

No, a gdzie taka tkanine weglowa w postaci rekawu zakupie?
:-(
--
TA

Data: 2013-04-29 07:23:52
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
klej do metalu

Użytkownik <Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:Titus_Atomicus-E2C8D6.01472529042013@news.atman.pl...
> [...]

No, a gdzie taka tkanine weglowa w postaci rekawu zakupie?
Obawiam się, że cały pomysł ma błąd konstrukcyjny. Tuleja, moim zdaniem, powinna być spasowana z rurą kolumny suwliwie lub lepiej z lekkim wciskiem i zabezpieczona np. b. mocnym klejem do gwintów. Wszelakie wypełnianie luzu klejami lub matą i klejem jakoś mnie nie przekonuje w wersji "zrób to sam".
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2013-04-29 12:32:16
Autor: live_evil
klej do metalu

np w havlu - www.havel-composites.com

--
live_evil

Data: 2013-05-14 01:31:35
Autor: __Maciek
klej do metalu
Sat, 27 Apr 2013 20:57:10 +0200 ToMasz
<news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> napisał:

PS jak jest luz, wypełnij go czymkolwiek przez co przesiąka klej. mata szklana, szmata,

Może być.

gazeta.

A przez gazetę epoksyd przesiąka? I czy taki łatwy do rozwarstwienia
materiał jak papier, w dodatku całkowicie rozdzielający żywicę będzie
wzmacniał spoinę?
Podałeś właśnie świetny sposób żeby zrobić osłabienie w spoinie.
Jeżeli pierdyknie to na pewno właśnie w tym miejscu.

Data: 2013-05-14 13:37:01
Autor: J.F
klej do metalu
Użytkownik "__Maciek"  napisał w wiadomości
[...]

No, laminat "fenolowo-papierowy" byl znany i powszechnie stosowany.
Choc nie nalezal do mocnych materialow - ale widac lepszy niz sama zywica.

J.

Data: 2013-05-14 01:34:09
Autor: __Maciek
klej do metalu
Sat, 27 Apr 2013 20:57:10 +0200 ToMasz
<news.neostrada.pl@news.neostrada.pl> napisał:

Dla czego ma podgrzewać? Że by szybciej związał?
też nie wiem po co podgrzewać. napewno szybciej zwiąże, ale to nie zaleta.

Spoina jest wtedy mocniejsza (patrz mój inny post w tym wątku). Ważne
jest też to że po wyjęciu z pieca i ochłodzeniu można się z tym już
normalnie obchodzić, nie trzeba uważać żeby się nie rozlazło.

Data: 2013-04-27 21:07:47
Autor: Jacek Maciejewski
klej do metalu

napisał(a):

[...]

Wydaje mi się (w oparciu o wieloletnie doświadczenie) że taka spoina ma
lepszą wytrzymałość. Co do trwałości spoiny distalowej to np. mam w
tradycyjnym suporcie miski (bo miały luzy) wklejone na distal zmieszany z
pyłem kamiennym. Mój pomysł. Ale miski trzymają już dobre 20 tys. km :)
--
Jacek

Data: 2013-05-14 01:26:37
Autor: __Maciek
klej do metalu
Sat, 27 Apr 2013 21:07:47 +0200 Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl>
napisał:

Dla czego ma podgrzewać? Że by szybciej związał?

Wydaje mi się (w oparciu o wieloletnie doświadczenie) że taka spoina ma
lepszą wytrzymałość.

Nie wydaje Ci się. Niestety nie ma takich danych dla Distalu, ale
popatrz na wykres wytrzymałości w funkcji temperatury utwardzania dla
Hysolu 3422:

http://www.akd-tools.gr/xmsAssets/File/TDS/LOCTITE/loctite_3422.PDF
(pierwsza strona, lewo-dół)

Różnica wytrzymałości w porównaniu z utwardzaniem w temperaturze
pokojowej jest ponad dwukrotna! Warto też zwrócić uwagę jak bardzo
spada czas utwardzania przy niewielkim nawet podgrzaniu. Zwracam uwagę
że skala czasu na tym wykresie jest logarytmiczna...

Często w warunkach warsztatowych przy jakichś drobnych
klejeniach/zalewanich Distalem lub Poxipolem po prostu wkładam części
pod lampę (i wreszcie "kula grzewcza" jest stosowana zgodnie z
przeznaczeniem :-) ).

DISTAL RZONDZI! :-)

Data: 2013-05-14 13:34:37
Autor: J.F
klej do metalu
[...]

Tez mi sie tak wydawalo, ale podgrzewalem delikatnie (zarowka), mysle ze do ~40-50 C.
Raz podgrzalem mocniej i zakonczylo sie to mala eksplozja, no powiedzmy niekontrolowanym wyciekiem :-)
I do tej pory nie wiem - podgrzalem powyzej temperatury wrzenia,
czy w wyniku podgrzania szybkosc wiazania wzrosla za bardzo ... a wiazanie jest egzotermiczne i podgrzewa dalej.

[...]

Ale zauwaz dwie rzeczy:
a) wystarczy ~40C aby wzrosla dwukrotnie, nie trzeba wiecej,
b) osiaga maksimum, a dalej spada. To mi sie troche kloci z wiedza o epoksydach.  Granica spadania dla 40 i 80C sie nie uchwycila - moze jednak warto grzac do 100C ?

No i drobiazg - rozszerzalnosc cieplna materialow, takie 100C grozi tym ze po ostudzeniu spoina bedzie naprezona wewnetrznie.

Warto też zwrócić uwagę jak bardzo
spada czas utwardzania przy niewielkim nawet podgrzaniu. Zwracam uwagę
że skala czasu na tym wykresie jest logarytmiczna...

Akurat tu niewiele, 2-3 razy ?

J.

Data: 2013-04-27 23:40:03
Autor: Dariusz K. Ładziak
klej do metalu
[...]

Użyj masy do klejenia metalu. Są specjalistyczne (ostatnio nawet w hipermarketach budowlanych można dorwać) kleje chemoutwardzalne z wypełnieniem metalicznym specjalnie pod katem klejenia metalu i uzupełniania ubytków metalu projektowane. Czyli - faktycznie, epoksyd tylko odpowiedniego rodzaju epoksyd z odpowiednim wypełnieniem.

I ważne - epoksyd elastyczny utwardzany np. utwardzaczem PAC - w żadnym wypadku nie utwardzany utwardzaczami lekkimi jak np. TECZA - potrafi być zbyt kruchy.

Czołowi producenci - Belzona, Bison...

--
Darek

Data: 2013-04-29 01:48:50
Autor: Titus Atomicus
klej do metalu
In article <517c45b4$0$1253$65785112@news.neostrada.pl>,
 "Dariusz K. Ładziak" <dariusz.ladziak@neostrada.pl> wrote:

> [...]

I ważne - epoksyd elastyczny utwardzany np. utwardzaczem PAC - w żadnym wypadku nie utwardzany utwardzaczami lekkimi jak np. TECZA - potrafi być zbyt kruchy.

Mhm.
Ale czy producenci umieszczaja na opakowaniu informacje o skladzie utwardzacza?
--
TA

Data: 2013-04-30 01:52:00
Autor: Dariusz K. Ładziak
klej do metalu
> [...]

Czołowi producenci - Belzona, Bison...

Mhm.
Ale czy producenci umieszczaja na opakowaniu informacje o skladzie

Jak utwardzacz dodajesz w stosunki 1:10 to jest to TECZA albo coś zbliżonego - minimalne przedawkowanie czyni żywicę szkliście kruchą. Jak utwardzacz dajesz w stosunku 1:1 to jest to PAC albo coś podobnego - trzydzieści procent odchyłki w jedna czy drugą nie zmienia wiele, jak zamiast 50% utwardzacza dasz 20% to po prostu dwa tygodnie na utwardzenie poczekasz albo będziesz musiał podgrzać do osiemdziesięciu - stu dwudziestu stopni na dwie godziny...

--
Darek

Data: 2013-05-04 00:59:12
Autor: Titus Atomicus
klej do metalu
In article <517f07a2$0$1269$65785112@news.neostrada.pl>,
 "Dariusz K. Ładziak" <dariusz.ladziak@neostrada.pl> wrote:

[...]
Aha, to jeszcze jedno pytanie - w ktorych z budowlanych marketow znajde takie zywice? Ewentualnie - gdzie w szeroko pojetym centrum Warszawy znajde jakis specjalistyczny sklep z klejami. Koledzy w watku podali juz kilka przydatnych adresow, ale niestety poza Warszawa.
--
TA

Data: 2013-05-04 06:13:50
Autor: Piotr Molski
klej do metalu
Zywice w Warszawie mozna kupic w paru miejscach. Znam te:

http://www.dasyacht.republika.pl/
Rembertow, maja chyba tylko jeden rodzaj zywicy, jakas niebieska,
bardzo tanio.

Sklep chemiczny na Lindleya - wiekszy wybor, drozej.
http://www.mz.firms.pl/warszawa/48939,jasskor-sklep-firmowy.html

Kiedys zywice na wage (do wlasnej butelki) mozna bylo kupic w sklepie
ze sprzetem campingowym na terenie Spojni przy Wislostradzie, ale
niestety sklep sie zlikwidowal? przeniosl? Ktos cos wie?

Mozna prosic o troche wiecej praktycznych informacji o technologii
stosowania utwardzaczy PAC? Np. gdzie kupic ja w niewielkich ilosciach
(1-2kg)? Utwardzacz nadaje sie do dowolnej zywicy? Bede kleil deske
longboardowa - pare warstw sklejki, posrodku  mata. Calosc powinna
miec spory flex - powinna byc sprezysta.

pozdr
Piotr

Data: 2013-05-06 08:11:09
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
klej do metalu

Użytkownik "Piotr Molski" <piotrmolski@o2.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:2098308a-d083-4f85-a369-d92920a79ca8@z14g2000vba.googlegroups.com...
Sklep chemiczny na Lindleya - wiekszy wybor, drozej.
http://www.mz.firms.pl/warszawa/48939,jasskor-sklep-firmowy.html

Też polecam. Miła fachowa obsługa i jak mniej klientów to i wiele cennych porad można uzyskać. Bogata i kompleksowa oferta.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2013-05-14 01:11:48
Autor: __Maciek
klej do metalu
Sat, 27 Apr 2013 23:40:03 +0200 "Dariusz K. Ładziak"
<dariusz.ladziak@neostrada.pl> napisał:

I ważne - epoksyd elastyczny utwardzany np. utwardzaczem PAC - w żadnym wypadku nie utwardzany utwardzaczami lekkimi jak np. TECZA - potrafi być zbyt kruchy.

Post już nieco stary, ale dodam że skutecznie udało mi się swego czasu
(chwaliłem się zresztą tu na grupie) wkleić jarzmo (uchwyt siodełka) w
sztycę za pomocą Distalu. Distal wygrzałem w piecu (100 stopni C,
przez chyba godzinę i zostawiłem jeszcze na parę dni bo musiałem tę
sztycę pomalować żeby nie rdzewiała). Pomimo moich ok. 100kg cielska i
nieraz 10-15kg plecaka nic się z tym nie dzieje a trochę już na tej
sztycy przejechałem. Oczywiście przed klejeniem właściwie
przygotowałem powierzchnie - porysowałem papierem ściernym (rury nie
trzeba było bo i tak była chropowata w środku), umyłem acetonem.

Data: 2013-05-14 01:34:17
Autor: Dariusz K. Ładziak
klej do metalu
Użytkownik __Maciek napisał:
[...]

W cienkiej warstwie Distal oczywiście będzie całkiem dobry - gorzej z warstwami grubszymi a zwłaszcza z obciążalnością odsłoniętych powierzchni - tu już potrzeba lepszego wypełniacza.

A mycie acetonem niesie se sobą pewne niebezpieczeństwo przy klejeniu czy laminowaniu - aceton silnie chłodzi. Po myciu acetonem każde zbliżenie ręki powoduje pokrycie metalu cieniuteńką warstwą wody parującej z ludzkiego ciała - i adhezję szag trafia. A nie wszyscy o tym pamiętają - trzeba mytym elementom dać czas na odzyskanie temperatury otoczenia a jeszcze lepiej podgrzać w okolice temperatury ludzkiego ciała.

--
Darek

Data: 2013-05-14 07:50:20
Autor: cytawa
klej do metalu
__Maciek pisze:

Post już nieco stary, ale dodam że skutecznie udało mi się swego czasu
(chwaliłem się zresztą tu na grupie) wkleić jarzmo (uchwyt siodełka) w
sztycę za pomocą Distalu.

Distal dobry na wszystko. To tych rzeczy to idealny. Swego czasu kleilem nim nawet buty.

Distal wygrzałem w piecu (100 stopni C,
przez chyba godzinę i zostawiłem jeszcze na parę dni bo musiałem tę
sztycę pomalować żeby nie rdzewiała).

Nie wiem czy wygrzewanie bylo potrzebne. Distal ma bardzo dlugi czas wiazania.(prawie doba) Dzieki temu doskonale penetruje drobne nierownosci i dlatego  jego skutecznosc jest doskonala.

W ogole epoksydowe kleje nie sa zle. Ostanio udalo mi sie jakims Epoxy Steel skutecznie zregenerowac beznadziejnie popsuty gwint w mufie suportowej.

Jan Cztawa

Data: 2013-05-14 08:40:31
Autor: Remigiusz Zukowski
klej do metalu
W dniu 2013-05-14 07:50, cytawa pisze:

[...]

Wygrzewanie powinno się wykonywać już po właściwym związaniu (czyli po tych 24 godzinach w przypadku distalu) i raczej w niższej temperaturze - ok 60-80 stopni i powinno ono trwać kilkanaście, kilkadziesiąt godzin. Wygrzewanie bezpośrednio po przygotowaniu żywicy znacznie przyśpiesza żelowanie co jest często pożądane ale prowadzi do zmniejszenia wytrzymałości w stosunku do żelowania w temperaturze pokojowej. To takie zgrubne reguły bo dokładna procedura zależy od typu żywicy.
Osobiście trochę dłubie w laminatach jako modelarz i czasami stosuje je w jakiś gadżetach rowerowych. Stosuję lotniczą żywicę L285, jako wypełniacz w przypadku zalewania spoin mikrobalon bądź też ściny węglowe gdy istotna jest wytrzymałość (po prostu tnę rowing węglowy nożyczkami). Laminując okazjonalnie można się opierać na Distalu albo Epidianie 53 ale na dłuższą metę to jest po prostu niezdrowe - Epidian 53 jest wysoce uczulający na skórę, zawiera dodatek styrenu a wąchanie tego jak się osobiście przekonałem nieźle kręci w głowie.

Remigiusz

Data: 2013-05-14 09:43:40
Autor: JDX
klej do metalu
On 2013-05-14 07:50, cytawa wrote:
[...]
Distal ma bardzo dlugi czas wiazania.(prawie doba)
Zależy który. Oprócz klasycznego jest jeszcze Distal Rapid:
http://tinyurl.com/dx2eyyx.

Data: 2013-05-14 09:55:18
Autor: Remigiusz Zukowski
klej do metalu
On 2013-05-14 07:50, cytawa wrote:
[...]
Distal ma bardzo dlugi czas wiazania.(prawie doba)
Zależy który. Oprócz klasycznego jest jeszcze Distal Rapid:
http://tinyurl.com/dx2eyyx.

Distal rapid i inne pięciominutówki swoją wytrzymałością nie dorastają do pięt żywicom 24-godzinnym. Ich spoina jest tak miękka, że nawet paznokciem da się ją zarysować. Najlepiej stosować je tylko jako klej montażowy.

Remigiusz

Data: 2013-05-14 10:19:14
Autor: Desoft
klej do metalu
Distal ma bardzo dlugi czas wiazania.(prawie doba)

Distal ma czas wiązania dobę, ale pełną wytrzymałość osiąga po 7 dniach.

Distal rapid i inne pięciominutówki swoją wytrzymałością nie dorastają do pięt żywicom 24-godzinnym.

Coś w tym jest. Im dłużej schnie, tym lepiej trzyma.

--
Desoft

Data: 2013-05-14 13:25:48
Autor: J.F
klej do metalu
Użytkownik "Desoft"  napisał w wiadomości
Distal rapid i inne pięciominutówki swoją wytrzymałością nie dorastają do pięt żywicom 24-godzinnym.
Coś w tym jest. Im dłużej schnie, tym lepiej trzyma.

Jestes pewien ze po podgrzaniu gorzej trzyma ?

J.

Data: 2013-04-28 23:44:33
Autor: emil
klej do metalu
IMHO to powinna byc jakas elastyczna zywica, ale ktora?
Elastyczna to będzie żywica poliuretanowa (odlewa się z niej "silentbloki")klei się do wszystkiego, ale zabawa drogo wyjdzie.
Na sztywno to JBweld albo inny klej epoksydowy z wypełniaczem metalowym.

Data: 2013-04-29 01:49:48
Autor: Titus Atomicus
klej do metalu
In article <klk57s$tee$1@opal.futuro.pl>, emil <emilpromil@gmail.com> wrote:

> IMHO to powinna byc jakas elastyczna zywica, ale ktora?
Elastyczna to będzie żywica poliuretanowa (odlewa się z niej "silentbloki")klei się do wszystkiego, ale zabawa drogo wyjdzie.
Jak drogo?
Bo ja tego chyba duzo nie potrzebuje...
--
TA

Data: 2013-05-14 14:49:08
Autor: Titus Atomicus
klej do metalu
Witam,
No dobra, sprawa wreszcie (po 3 kwartalach) zalatwiona.

Skorzystalem z namiarow na sklep Jasskor ma Lindleya [WAW].
Faktycznie bardzo fachowi i pomocni, polecam.
Ostatecznie wybor padl na zywice Epidian 5 plus jakis utwardzacz. Mialo byc w stosunku 4:1, ale dalem chyba za malo utwardzacza, wiec wolno wiazal. Po jednym dniu wszystko jest chyba ok.
Wypelniacz - mata szklana. Za calosc zaplacilem 20zl (zostalo mi jeszcze na 4-5 klejen).

A watek zrobil sie ciekawy - moze sie kiedys komu przyda.
--
TA

klej do metalu