klopoty

Data: 2012-02-17 14:26:35
Autor: Andrzej Sadowski
klopoty
Komputer:
Płyta GA-VM900M, procesor Intel Core2 1,86GHz.
Dyski szt. 2: Samsung HD250 (SATA), był jeszcze Maxdor HD500 (SATA).
Pamięć Kingston 2x2Gb.
Prócz tego karty rozszerzeń: Sieciowe, Video, Drukarka, skaner.
Komputer nie jest nowy, mam go już kilka lat.
Jakieś cztery lata temu zaczął odmawiać posłuszeństwa, szczegółów nie pamiętam, wtedy zainstalowałem na nowo Bios, wymieniłem pamięć na kości Kingstona (przedtem był Goodram).
Znowu zaczął odmawiać posłuszeństwa w okolicy Gwiazdki. Zawieszał się na kilka minut, kwadransów,  godzin.
Zawieszenie  było tak skuteczne, że nie słuchał myszy ani klawiatury - nie działało nawet Ctrl-Alt-Del.
Klawiatura nie działała nawet sama w sobie, tzn. naciśnięcie CapsLock nie powodowało zapalenia światełka CapLock na klawiaturze.
Po restarcie czasem sprawdzanie spójności dysków, czasem Bios nie widzi Maxdora.
System Win7x64Prof, licencja akademicka, więc sam sobie robię nośnik z pliku iso.
Próba sformatowania dysków i postawienia systemu na nowo - niepowodzenie. Niby się instaluje, ale w pewnym momencie stwierdza: brak sterownika i koniec (kiedyś się instalowało bez problemu).
Sprawdzenie Ram Memtestem - no errors.
Wymieniłem baterię Biosu. Niby zaczęło działać przy instalacji z nowego nośnika.
Przy instalacji oczywiście podział na partycje na nowo - wszystko nowe.
Podziałało kilka dni i znowu to samo.
Odłączyłem taśmę Maxdora. Działa bez uwag. Podłączam taśmę Maxdora - działa źle.
Żeby wykluczyć uszkodzenie gniazda SATA odłączam Maxdora, zamieniam gniazda i taśmy do Samsunga.
Uruchamia się, ale po uruchomieniu prosi o ponowne uruchomienie. Więc proszę bardzo.
I w tym momencie niespodzianka: do portu USB był podłączony dysk zewnętrzny Adata.
Po ponownym uruchomieniu dysk jest widziany jako niesformatowany - wymaga formatowania.
Po sformatowaniu działa bez uwag.
Co to może być? Czy Maxdor się rozsypał ze starości? Czy zakup nowego dysku rozwiąże problem? Na kilka lat?
Zastanawiające jest:
Dlaczego nośnik W7 wyraźnie się rozsypał? Z czytnikiem dysków nigdy nie było problemu.
Dlaczego dysk Adata objawił się jako niesformatowany?
Pozdrawiam, Andrzej.

Data: 2012-02-18 15:10:43
Autor: Leszek K.
klopoty
Dnia Fri, 17 Feb 2012 14:26:35 +0100, Andrzej Sadowski napisał(a):

Komputer:
Płyta GA-VM900M, procesor Intel Core2 1,86GHz.
Zasilacz?

Data: 2012-02-17 18:50:45
Autor: Andrzej
klopoty

Użytkownik "Leszek K." <leszek60.wytnij.@neostrada.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jhobo6$2r3$1@inews.gazeta.pl...
Dnia Fri, 17 Feb 2012 14:26:35 +0100, Andrzej Sadowski napisał(a):

Komputer:
Płyta GA-VM900M, procesor Intel Core2 1,86GHz.
Zasilacz?
Raczej nie. Zasilacz jest 370W.
Pozdrawiam, Andrzej

Data: 2012-02-18 20:20:27
Autor: Leszek K.
klopoty
Dnia Fri, 17 Feb 2012 18:50:45 +0100, Andrzej napisał(a):

[...]

To znaczy jest na nim napisane 370W.
Po pierwsze jak to jakaś tania chińszczyzna to jak był nowy to można było z
niego wyciągnąć 250W. Po paru latach eksploatacji robi się z tego połowa.
Objawy mocno wskazują na zasilacz.

Data: 2012-02-18 08:41:30
Autor: Andrzej
klopoty

[...]

Zasilacz jest marki Trust.
Uważasz, że warto wymienić?
Pozdrawiam, Andrzej.

Data: 2012-03-02 10:30:53
Autor: Radosław Sokół
klopoty
W dniu 18.02.2012 08:41, Andrzej pisze:
Zasilacz jest marki Trust.

Czyli byle jaki :)

Uważasz, że warto wymienić?

Generalnie *cały* komputer warto poddać diagnozie. To może
być marny i zużyty zasilacz, ale równie dobrze może być coś
związanego z płytą główną (kondensatory, pamięci, chłodze-
nie) albo samym oprogramowaniem nawet.

Data: 2012-02-22 19:22:33
Autor: maX
klopoty

Użytkownik "Leszek K." <leszek60.wytnij.@neostrada.pl> napisał w wiadomości news:jhotsv$2f8$1inews.gazeta.pl...

Po paru latach eksploatacji robi się z tego połowa.

Można bliższe szczegóły? To reguła że zasilacz traci połowę mocy? Do swojego kompa zamierzam dołożyć kilka nowych klocków i teraz zwątpiłem czy 5-letni Huntkey - zakładając że stracił już połowę mocy - da sobie radę.

Data: 2012-03-02 10:29:19
Autor: Radosław Sokół
klopoty
W dniu 22.02.2012 19:22, maX pisze:
[...]

Nie ma takiej reguły. Ale należy się liczyć z tym, że marnej
klasy zasilacz po paru latach będzie bardziej podatny na
problemy ze stabilnym zasilaniem przy wysokim poborze mocy
(wysychanie kondensatorów, kumulujące się uszkodzenia z po-
wodu przegrzewania się złącz tranzystorów i tak dalej).

Dlatego warto inwestować w lepsze zasilacze -- nie dość, że
w przypadku awarii rzadko "ciągną" ze sobą resztę sprzętu,
to jeszcze mają szansę podziałać stabilnie 8-10 lat, a nie 3
czy 4.

Data: 2012-02-19 15:22:16
Autor: Michal Lukasik
klopoty
Dnia 17.2.2012, Andrzej napisał(a):

[...]

IMO raczej tak. ;D

Zasilacz jest 370W.

:D
Pewnie już wiekowy. Rozkręć go i sprawdź czy nic mu się "nie wylało".
--
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/  http://giveawayoftheday.com/

Data: 2012-02-19 18:28:51
Autor: Andrzej
klopoty
Pewnie już wiekowy. Rozkręć go i sprawdź czy nic mu się "nie wylało".
Dziękuję za zainteresowanie.
Będę patrzył, ale już nie dziś. Z jednym dyskiem wszystko działa bez zarzutu.
Pozdrawiam, Andrzej.

Data: 2012-02-18 19:11:50
Autor: Jacek Maciejewski
klopoty
Dnia Fri, 17 Feb 2012 14:26:35 +0100, Andrzej Sadowski napisał(a):

Dlaczego dysk Adata objawił się jako niesformatowany?

Nie sądzę by ktoś na podst. wymienionych objawów coś dorzecznego
powiedział. IMO, jak masz podejrzenia co do dysku (Maxtor!) to przeprowadź
diagnostykę choćby HDTune i softem producenckim. Jak wykluczysz
niesprawność dysku, to podejrzenia zacznie budzić system (tajemnicze
zniknięcie partycji na dysku USB). IMO jak nie masz ważnych i
skomplikowanych rzeczy na dysku, najlepiej postawić system na nowo. A jak
masz czas, posprawdzaj filesytem, przeskanuj antywirem albo dwoma itd...
--
Jacek

Data: 2012-03-02 10:45:58
Autor: Chris
klopoty
Andrzej Sadowski nabazgrał(a):

Komputer:
Płyta GA-VM900M, procesor Intel Core2 1,86GHz.

Wymień płytę na inną, ta prawdopodobnie odchodzi do kainy wiecznych łowów ...////

Data: 2012-03-01 14:07:03
Autor: Andrzej
klopoty

Dziękuję wszystkim za odzew.

Wymień płytę na inną, ta prawdopodobnie odchodzi do kainy wiecznych łowów ..////
Na razie chodzi bez problemów z jednym dyskiem.
Nie bardzo mam czas zajmować się komputerem, więc jakiś czas tak będzie.
Pozdrawiam, Andrzej

Data: 2012-03-04 15:14:27
Autor: Andrzej
klopoty

Na razie chodzi bez problemów z jednym dyskiem.
Nie bardzo mam czas zajmować się komputerem, więc jakiś czas tak będzie.
Pozdrawiam, Andrzej
Znalazłem chwilę, wymieniłem zasilacz na 600W (był 370W).
W sumie chyba to było to, bo wszystko odżyło, chodzi bez zastrzeżeń (dwa dyski SATA).
Wychodzi na to, że zasilacz z czasem się zużywa. Na czym to polega?
Dziękuję wszystkim, pozdrawiam, Andrzej.

Data: 2012-03-05 15:42:53
Autor: Tom01
klopoty
W dniu 04.03.2012 15:14, Andrzej pisze:
[...]

Pewnie ten 370W miał bardzo wysoki współczynnik optymizmu. :)

Normalny jakby dawał z siebie 200W, uciągnąłby każdego peceta, dowolnie napakowanego dyskami i innymi kartami.

--
Tomasz Jurgielewicz
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

Data: 2012-03-05 15:44:24
Autor: Chris
klopoty
Tom01 nabazgrał(a):

[...]

Widziałem zasilacze 400W co dawały 90W na wyjściu :)

Data: 2012-03-05 21:53:28
Autor: Przemysław Ryk
klopoty
Dnia Mon, 05 Mar 2012 15:42:53 +0100, Tom01 napisał(a):

Pewnie ten 370W miał bardzo wysoki współczynnik optymizmu. :)

Normalny jakby dawał z siebie 200W, uciągnąłby każdego peceta, dowolnie napakowanego dyskami i innymi kartami.

Tomek - jesteś pewien, że każdego? :)

[ Kobieta jest jak cień, gdy ją gonisz - ucieka; gdy Ty podążasz           ]
[ w przeciwnym kierunku - ona podąża za Tobą.                              ]

Data: 2012-03-06 09:04:09
Autor: Chris
klopoty
Przemysław Ryk nabazgrał(a):

[...]

Maiłem swego czasu wypasionego GB P35-DQ6 , Pentium D 3.0 podkręcony, GF 8800GTX, 4xHDD i zasilacz Chieftek 230W spokojine dawał radę :)

Data: 2012-03-06 09:57:20
Autor: Tom01
klopoty
W dniu 05.03.2012 21:53, Przemysław Ryk pisze:
Tomek - jesteś pewien, że każdego? :)

Pewnie. Inaczej bym nie pisał. Mierzę pobór mocy wielu komputerów, od biurowych, przez takie do grania z pół metrowymi kartami graficznymi, po silne stacje robocze. Mierzyłem też, choć wykraczają poza definicję "peceta", również serwery z dwoma Xeonami, dwoma zasilaczmi na których stało napisane nawet 750W na każdym i 6 dyskami 15 000 obr.

ŻADEN nie ciągnął więcej jak 200-250W. Najczęściej dużo mniej. Standard typowego domowego peceta z normalnymi dyskami i przeciętną grafiką to 50-120W, raczej w stronę tych początkowych wartości. Nie wiem co trzeba wsadzić do środka żeby ciągnął więcej. Chyba grzejnik olejak. :)

Ale zasilacze do składaków w handlu widziałem już nawet 1KW. 650W to małe miki. Że tak powiem, standard. :)

PS1. Jeśli kto nie wie, to przy okazji wyjaśniam, że isnieje spora różnica między mocą wyrażoną w VA i W a te jednostki są często mylone.
PS2. Popularne chińskie "mierniki" wtyczkowe używane w "testach" komputerowych potrafią walić błędami nawet kilkaset %.

Data: 2012-03-06 10:14:10
Autor: Chris
klopoty
Tom01 nabazgrał(a):

[...]

Z tymi 120W max to przesadziłeś bo nowe grafiki ciągną w maxie po 200W

Ale zasilacze do składaków w handlu widziałem już nawet 1KW. 650W to małe miki. Że tak powiem, standard. :)

ZASILACZ CHIEFTEC BPS-1200C (1200W) MODULARNY - 80+ BRONZE     :)

PS2. Popularne chińskie "mierniki" wtyczkowe używane w "testach" komputerowych potrafią walić błędami nawet kilkaset %.

Dobry miernik kosztuje DUŻO ..... nie pamiętam ile ale chuba ponad 10k daliśmy w firmie

Data: 2012-03-06 12:57:37
Autor: Tom01
klopoty
W dniu 06.03.2012 10:14, Chris pisze:
Z tymi 120W max to przesadziłeś bo nowe grafiki ciągną w maxie po 200W

Miernik nie kłamie. Poza tym te 200W jest na papierze. Podobnie jak 500W w plazmach. Urządzenie może tyle zassać, ale w 99,99% czasu tego nie robi.

Dobry miernik kosztuje DUŻO ..... nie pamiętam ile ale chuba ponad 10k
daliśmy w firmie

To pewnie analizator procesów albo inny skomputeryzowany kombajn. Dobry miernik do koszt max kilku tys zł.

Data: 2012-03-06 11:40:00
Autor: Leszek K.
klopoty
Dnia Tue, 06 Mar 2012 09:57:20 +0100, Tom01 napisał(a):

[...]

FX-8120@8x4,2 GHz + HD 6950 + 4xHD. Przy teście procesora w OCCT ~350W.
Przy teście zasilacza ~500W. Mierzone chińczykiem, ale weryfikowane
liczeniem obrotów na liczniku. W idle ~100W. Zasilacz 550W od OCZ nie
wyrabiał. 600 W od Chifteka ciągnie bezproblemowo.

Data: 2012-03-06 13:03:15
Autor: Tom01
klopoty
W dniu 06.03.2012 11:40, Leszek K. pisze:
FX-8120@8x4,2 GHz + HD 6950 + 4xHD. Przy teście procesora w OCCT ~350W.
Przy teście zasilacza ~500W. Mierzone chińczykiem, ale weryfikowane
liczeniem obrotów na liczniku. W idle ~100W.

Te oszacowania, bo pomiarem ciężko nazwać, są obarczone kosmicznym błędem. Podobny komputer, tylko nie przetaktowany, ale za to z 5 dyskami, w spoczynku pokazał mi w porywach do 60W. Pod obciążeniem oczywiście dużo więcej, ale nie wychylał się poza wcześniej podaną średnią.

Komputer to nie spawarka ani grzejnik. Nie przesadzajcie z tymi watami. No, chyba że to forma nobilitacji, tak samo jak z gigabajtami i gigahertzami. Więcej watów = mam mocnieszy komputer. :)

Data: 2012-03-06 21:05:15
Autor: BQB
klopoty
W dniu 2012-03-06 13:03, Tom01 pisze:

Komputer to nie spawarka ani grzejnik. Nie przesadzajcie z tymi watami.

Ale zdajesz sobie sprawę ile amper może ciągnąć procesor w jednym impulsie? ZTCP 120A - nie możliwe, a jednak, jak myślisz, po co w procesorze tyle "nóżek" (właściwie obecnie pól styków) - znaczna większość tych nóżek to tylko zasilanie.

Data: 2012-03-06 21:34:27
Autor: Rafal Lukawski
klopoty
On 2012-03-06 21:05, BQB wrote:
[...]

no ok, ale jakie praktyczne znaczenie ma chwilowy pobór prądu, a nie np. uśredniony do 1s?

Data: 2012-03-06 21:37:21
Autor: BQB
klopoty
W dniu 2012-03-06 21:34, Rafal Lukawski pisze:
On 2012-03-06 21:05, BQB wrote:
[...]

Po kilku chwilach zasilacz może się usmażyć, jak ma moc na naklejce "uśrednioną"

Data: 2012-03-06 21:58:08
Autor: Rafal Lukawski
klopoty
On 2012-03-06 21:05, BQB wrote:
[...]

Bądźmy precyzyjni. Co to znaczy chwila. Przeciazony zasilacz bez problemu restartuje/wyłącza caly system.

Data: 2012-03-06 22:14:09
Autor: BQB
klopoty
On 2012-03-06 21:05, BQB wrote:
[...]

Pod warunkiem, że ma takie zabezpieczenie, te tanie zasilacze ich nie mają. Jak zasilacz jest przeciążony na jednej linii, to na niej spada napięcie i proporcjonalnie wzrasta na drugiej, co może skutkować uszkodzeniem innych elementów.

Data: 2012-03-06 22:41:15
Autor: Tom01
klopoty
W dniu 06.03.2012 22:14, BQB pisze:
te tanie zasilacze

Właśnie dyskusję zaczęlismy od zasilaczy z wysokim współczynnikiem optymizmu, prawda?

Data: 2012-03-07 00:34:24
Autor: BQB
klopoty
W dniu 2012-03-06 22:41, Tom01 pisze:
W dniu 06.03.2012 22:14, BQB pisze:
te tanie zasilacze

Właśnie dyskusję zaczęlismy od zasilaczy z wysokim współczynnikiem
optymizmu, prawda?

Późno już, jakoś nie mogę znaleźć, możesz większy fragment zacytować?

Data: 2012-03-06 22:39:50
Autor: Tom01
klopoty
W dniu 06.03.2012 21:05, BQB pisze:
[...]

Kluczowe w tej wypowiedzi jest "może".

Data: 2012-03-06 23:06:45
Autor: Przemysław Ryk
klopoty
[...]

Mówisz o standardowej pracy, kiedy przyciśnięcie procesora i karty grafiki
jest stosunkowo niskie, czy pod obciążeniem? Przy czym pod terminem
„obciążenie” nie mam na myśli zażynających wszystko benchmarków - ot
odpalisz dość wymagającą grę.

Ja u siebie mam OCZta z 80+ certyfikatem, na tabliczce niby 700W. Zawsze się
w takich sytuacjach zastanawiam, czy to jest 700W brane z sieci, czy 700W,
które realnie nowy zasilacz z siebie potrafi wydobyć. Ciągnąc z sieci
odpowiednio więcej - wiadomo, że jakieś straty będą.

U mnie masz:
- Core 2 Duo E8400 goniony z 3,0 na 3,9 GHz
- 8GB ram w 4 modułach DDR2-1066 (taktowanie efektywne wychodzi przy tych
dzielnikach 1042 MHz)
- GeForce GTX295
- płyta główna DFI LanParty P45-T2RS
- kontroler SATA RAID Adaptec 1430SA
- 4 dyski twarde Samsunga F3 - 7200 rpm i 1TB kaĹźdy
- 2,5" Samsung 7200 rpm o pojemności 500GB
- w kieszeni często ląduje kolejny 7200rpm dyszczek 2,5"
- Creative X-Fi Xtreme Gamer na PCI
- panel przedni (tam czytnik kart, wyprowadzenie SATA z zasilaniem włącznie,
często podpięty dodatkowy dysk 3,5" 7200rpm)
- do kompa wpięte łącznie przynajmniej cztery urządzenia na USB tylko
ciągnące prąd (sądzę, że w EIZO porty USB są zasilane jednak z zasilacza
monitorĂłw ;D)
- wentylatorów wpiętych w płytę czy regulator obrotów łącznie jest 6 sztuk

Mówisz, że to ciągnie podczas grania 250W? Jakoś mam co do tego wątpliwości.
Ale zapraszam z miernikiem (i na piwo). :)

Ale zasilacze do składaków w handlu widziałem już nawet 1KW. 650W to małe miki. Że tak powiem, standard. :)

1,1KW to u mnie w pawlaczu leży. Jak się trafi konfiguracja do testów z
paroma kartami w SLI czy CrossFire, to się może przydać. :D

(ciach…)

[ Moje aukcje na Allegro - http://tinyurl.com/al53a                        ]

Data: 2012-03-05 15:43:40
Autor: Chris
klopoty
Andrzej nabazgrał(a):

[...]

W większości przypadków kondensatory w zasilaczu padają tak samo jak w płycie, naprawa to grosze tylko trzeba się narobić :)

Data: 2012-03-18 11:00:43
Autor: Asad10
klopoty

[...]

Donoszę, iż po mwymianie zasilacza komputer chodzi bez uwag. A więc to było to!\
Dziękuję wszystkim i pozdrawiam, Andrzej.

klopoty