kolejny ruch w kier. zniechęcania do gotówki

Data: 2012-11-09 09:00:41
Autor: SQLwiel
kolejny ruch w kier. zniechęcania do gotówki
http://serwisy.gazetaprawna.pl/finanse-osobiste/artykuly/660466,wyplaty_z_bankomatow_beda_dodatkowo_platne.html

"wprowadza możliwość pobierania przez właściciela bankomatu surcharge, czyli dodatkowej prowizji za korzystanie z jego urządzeń. – To spowoduje chaos na rynku. Klienci nie będą wiedzieć, czy i ile zapłacą za wyciągnięcie gotówki z maszyny, "

--

DziÄ™kujÄ™ i pozdrawiam.   SQLwiel

Data: 2012-11-09 01:23:44
Autor: krzysztofsf
On 9 Lis, 08:59, SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com> wrote:
http://serwisy.gazetaprawna.pl/finanse-osobiste/artykuly/660466,wypla...

"wprowadza możliwo¶ć pobierania przez wła¶ciciela bankomatu surcharge,
czyli dodatkowej prowizji za korzystanie z jego urz±dzeń. - To spowoduje
chaos na rynku. Klienci nie będ± wiedzieć, czy i ile zapłac± za
wyci±gnięcie gotówki z maszyny, "

pbb to nie rusza :)

"W projekcie nowelizacji zapisano, że surcharge dopuszczalny byłby
przy transakcjach kartami kredytowymi."

Gorsze jest ponizsze...

 "Senacki projekt zakłada również umożliwienie wła¶cicielom sklepów
decydowania o tym, które karty będ± akceptować, a których nie. Chodzi
o to, by akceptanci nie musieli przyjmować płatno¶ci kartami, które
będ± dla nich drogie w obsłudze. Do zamknięcia tego wydania DGP nie
było wiadomo, czy te zapisy pozostały, czy też parlamentarzy¶ci
zdecydowali się je usun±ć."

Data: 2012-11-09 23:08:42
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
krzysztofsf pisze:

pbb to nie rusza :)

"W projekcie nowelizacji zapisano, że surcharge dopuszczalny byłby
przy transakcjach kartami kredytowymi."

Nie przywiązywałbym wagi akurat to tego zdania. Po pierwsze to bankomat
nie wie czy karta jest kredytowa, debetowa, obciążeniowa, przedpłacona,
czy jeszcze inna, a po drugie to - tym bardziej pismaki ich nie
odróżniają... :-)

Gorsze jest ponizsze...

 "Senacki projekt zakĹ‚ada rĂłwnieĹĽ umoĹĽliwienie wĹ‚aĹ›cicielom sklepĂłw
decydowania o tym, które karty będą akceptować, a których nie. Chodzi
o to, by akceptanci nie musieli przyjmować płatności kartami, które
będą dla nich drogie w obsłudze. Do zamknięcia tego wydania DGP nie
było wiadomo, czy te zapisy pozostały, czy też parlamentarzyści
zdecydowali się je usunąć."

A dotąd to niby był obowiązek akceptowania wszystkich kart???

--
MiCHA

Data: 2012-11-10 08:05:02
Autor: Andrzej Kubiak
kolejny ruch w kier. zniechęcania do gotó wki
Dnia Fri, 09 Nov 2012 23:08:42 +0100, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

Nie przywi±zywałbym wagi akurat to tego zdania. Po pierwsze to bankomat
nie wie czy karta jest kredytowa, debetowa, obci±żeniowa, przedpłacona,
czy jeszcze inna, a po drugie to - tym bardziej pismaki ich nie
odróżniaj±... :-)

Akurat bankomat łatwo mógłby je rozpoznawać z wystarczaj±c± dokładno¶ci±.

Pismaki to osobna bajka, mnie bardzo podoba się "onetowy" podział na
kredytowe i płatnicze :) Co w sumie smutne jest, bo gdy czytam te wszystkie
bzdury w działach finansowych i elektronicznych, inne działy też traktuję
jako kupę głupot, bo tam m±drzejsi pewnie nie siedz±.

AK

Data: 2012-11-10 09:44:09
Autor: MK
W dniu 10.11.2012 o 08:05 Andrzej Kubiak <none@inv.invalid> pisze:

[...]

A widziales jaki podzial stosuje np. taki mBank? ;)
http://macka.w.interia.pl

MK

Data: 2012-11-10 14:02:16
Autor: Andrzej Kubiak
Dnia Sat, 10 Nov 2012 09:44:09 +0100, MK napisał(a):

Pismaki to osobna bajka, mnie bardzo podoba się "onetowy" podział na
kredytowe i płatnicze :)
A widziales jaki podzial stosuje np. taki mBank? ;)

MBank... to ten bank, co chwali się programem na "iPad'a", a na forum ma
skrypt zastępuj±cy przekleństwa (także domniemane) tekstem "o cfaniaku"? To
niby nie powinienem się dziwić, ale...
http://macka.w.interia.pl

Ojezusmaria :)

AK

Data: 2012-11-10 15:55:27
Autor: Tomasz Chmielewski
On 11/10/2012 09:05 AM, Andrzej Kubiak wrote:
[...]

Tak prawde mowiac, to podzial na rodzaje kart jest mocno umowny, i raczej zalezy od jej funkcji.

Np. w niemieckim netbanku, ichnia karta master card, mozemy wyjac bez prowizji, w dowolnym bankomacie strefy euro (inne kraje - prowizja), do limitu karty. Oczywiscie tego typu kredyt, podobnie jak za zakupy, nie jest oprocentowany.
Karta splaca sie z konta raz w miesiacu, oczywiscie nie stoi nic na przeszkodzie, aby tego samego dnia ponownie wyplacic do limitu karty (i wplacic np. na oprocentowane konto, skoro kredyt mamy za darmo...). W umowie na prozno szukac "grace period" i podobnych.

Czyli jak rozumiec powyzsze - polskie karty kredytowe tak naprawde sa tylko pol-kredytowe, bo darmowy kredyt jest wylacznie na zakupy, lecz nie na gotowke z bankomatu? ;)

--
Tomasz Chmielewski
http://blog.wpkg.org

Data: 2012-11-10 16:27:12
Autor: MK
W dniu 10.11.2012 o 14:55 Tomasz Chmielewski <tch@nospam.wpkg.org> pisze:

Tak prawde mowiac, to podzial na rodzaje kart jest mocno umowny, i  raczej zalezy od jej funkcji.

W czasach gdy powstawaly mBank i Inteligo, chyba wszyscy na pbb operowali  jedynym slusznym podzialem. Gdy karty zaczely sie upowszechniac zaczal  robic sie balagan, bo amatorzy zaczeli o nich pisac ;)

[...]

Tak, bo jest to tzw. karta z obciazeniowa :).

Czyli jak rozumiec powyzsze - polskie karty kredytowe tak naprawde sa  tylko pol-kredytowe, bo darmowy kredyt jest wylacznie na zakupy, lecz  nie na gotowke z bankomatu? ;)

Klasyfikacji kart mozna dokonywac pod kilkoma wzgledami np.

funkcjonalnosc (w praktyce podzial juz nie istnieje)
- karta bankomatowa
- karta platnicza

zasieg (to takze historia)
- krajowy (domestic)
- miedzynarodowy

sposob rozliczania
- karta kredytowa
- karta debetowa (debit)
- karta z odroczonym terminem platnosci (np. Diners Club)
- karta obciazeniowa (w PL to chyba tylko w ofercie dla firm sie ostaly)

technologie
- pasek magnetyczny
- chip
- zblizeniowa
- hybrydowa

Moze warto byloby reaktywowac faq4pbb... ;)

MK

Data: 2012-11-12 02:23:50
Autor: Olgierd
W dniu sobota, 10 listopada 2012 16:28:06 UTC+1 użytkownik MK napisał:

- karta z odroczonym terminem platnosci (np. Diners Club) - karta obciazeniowa (w PL to chyba tylko w ofercie dla firm sie ostaly)

Hmm IMHO w obu punktach opisałe¶ dokładnie to samo: karta obci±żeniowa (charge).

--
Olgierd
http://LegeArtis.org.pl

Data: 2012-11-12 04:15:01
Autor: MK
On 12 Lis, 11:23, Olgierd <olgie...@gmail.com> wrote:
> [...]

Hmm IMHO w obu punktach opisałe¶ dokładnie to samo: karta obci±żeniowa (charge).

Tak, w anglojezycznej literaturze jest to charge, ale sa pewne
niuanse, ktore je odrozniaja od siebie. Np. dla takiego niebankowego
DC otrzymujesz wyciag i musisz ja splacic do x dnia na wskazany
rachunek. W PL bardziej popularne bylo nieco inne rozwiazanie... karta
byla wydawana do konta osobistego i raz w miesiacu konto to bylo
obciazane suma transakcji z danego okresu rozliczeniowego. Stad moze
wzial sie ten podzial.

BTW przy takiej karcie najfajniejsze jest, ze odsetki (w przypadku
braku splaty w terminie) naliczane sa od dnia przekroczenia terminu.

MK

Data: 2012-11-10 18:16:03
Autor: Andrzej Kubiak
Dnia Sat, 10 Nov 2012 15:55:27 +0200, Tomasz Chmielewski napisał(a):

Tak prawde mowiac, to podzial na rodzaje kart jest mocno umowny, i raczej zalezy od jej funkcji.

Eee tam.

[...]

Opisałe¶ wyżej kartę charge.

Czyli jak rozumiec powyzsze - polskie karty kredytowe tak naprawde sa tylko pol-kredytowe, bo darmowy kredyt jest wylacznie na zakupy, lecz nie na gotowke z bankomatu? ;)

A czy "karta kredytowa" oznacza, że kredyt jest darmowy? SpóĽnij się o
dzień ze spłat±*, to się przekonasz. ;)

AK

* - tak, Citi z małego spóĽnienia nie robi problemu, BZWBK chyba też nie.
Ale regulaminowo - mog± :)

Data: 2012-11-12 01:09:42
Autor: krzysztofsf
On 9 Lis, 23:10, Przemyslaw Kwiatkowski <mi...@micha.waw.pl> wrote:

> [...]

> będ± dla nich drogie w obsłudze. Do zamknięcia tego wydania DGP nie
> było wiadomo, czy te zapisy pozostały, czy też parlamentarzy¶ci

A dot±d to niby był obowi±zek akceptowania wszystkich kart???

A spotkales sie z sytuacja, gdy sprzedawca oddal ci Mastercard i
oswiadczyl, ze bezgotowkowe wylacznie kartami Visa?

Data: 2012-11-12 01:35:13
Autor: MK
On 12 Lis, 10:09, krzysztofsf <krzyszto...@wp.pl> wrote:

A spotkales sie z sytuacja, gdy sprzedawca oddal ci Mastercard i
oswiadczyl, ze bezgotowkowe wylacznie kartami Visa?

Ja sie spotkalem, ale akceptowali tylko Mastercarda np. ZOO w Wwie,
podobnie bylo w moim urzedzie dzielnicy. Jeszcze czesciej spotkasz sie
z odmowa DC lub Amexa. Wydaje mi sie, ze tu podzial mialby byc jeszcze
glebszy tzn. moglaby byc akceptowana platnosc Mastercard Debit, ale
World Mastercard Debit juz nie. Wiadomo, ze prowizja za przyjecie
platnosci ta druga jest znacznie wyzsza...

MK

Data: 2012-11-12 21:36:49
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
krzysztofsf pisze:

[...]

Oczywiście. :-)
(Ty też byłeś w tej restauracji?)

--
MiCHA

Data: 2012-11-12 10:35:00
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 09.11.2012 10:23, krzysztofsf pisze:

 "Senacki projekt zakłada również umożliwienie wła¶cicielom sklepów
decydowania o tym, które karty będ± akceptować, a których nie. Chodzi

W jakim sensie "które"?

Data: 2012-11-09 11:04:31
Autor: W
kolejny ruch w kier. zniechęcania do gotówki
SQLwiel wystukał, co następuje:

[...]

Tia... jak przegną do końca to ludzie się w końcu na nich wypną, karty wrzucą do kosza i radośnie sobie będą całość wypłaty wypłacać raz w miesiącu i płacić gotówką - opłaty za karty większe, opłaty za bankomaty... niech się gonią...

kolejny ruch w kier. zniechęcania do gotówki