komornik vs kredyt

Data: 2010-10-06 09:45:27
Autor: Icek
komornik vs kredyt
Tak mnie naszlo czytajac inne watki. Jest sobie osoba fizyczna prowadzaca
DG. Ma zero na rachunki firmowym. Ale dostepne jest 10 tys zlotych kredytu
przedstawionego do dyspozycji klienta. Klient niekorzysta z kredytu (ale ma
taka mozliwosc)

Przychodzi do banku komornik i "prosi" o przelew 5 tys.

Czy bank ma prawo/obowiazek uruchomic ten kredyt i przelac kase komornikowi
?

Icek

Data: 2010-10-06 09:51:38
Autor: Piotr
komornik vs kredyt

Czy bank ma prawo/obowiazek uruchomic ten kredyt i przelac kase komornikowi
?

Ja wiem tylko że jak jest debet to komornik z niego nie ściąga, musisz spłacić debet i dopiero wtedy komornik dostaje kasę (i konto odblokowuje)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2010-10-06 10:20:08
Autor: p 47
komornik vs kredyt

Użytkownik "Piotr" <pkuleszaUSUNTO@barwa.pl> napisał w wiadomości news:4cac2a88$0$22794$65785112news.neostrada.pl...

[...]

A jak jeszcze formalnie nie ma (chyba??) debetu?
Realny przykład: -do rachunku bankowego przypisana jest karta kredytowa , która zgodnie z umową raz w miesiącu w okreslonej dacie spłacana jest automatycznym przelewem wewnętrznym z aktualnego stanu rachunku.
Właściciel-dłuznik w dniu spłaty karty wpłaca na konto kwotę potrzebną na spłate zadłużenia na karcie,- debetu na koncie jeszcze  (chyba?) nie ma, sądząc po sposobie wykazywania stanu rachunku na wyciągach, jest on tylko na karcie, a to (chyba???) nie to samo,  na rachunku będzie z np. 2 godziny dopiero, gdy kartyw okreslonym terminie  nie spłaci.
Co w tej sytuacji??

Data: 2010-10-06 12:40:18
Autor: witek
komornik vs kredyt
On 10/6/2010 3:20 AM, p 47 wrote:

[...]

i ta kasa trafia na konto komornika, bo ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi zobowiązaniami, a karta pozostanie niespłacona.

Data: 2010-10-06 10:29:27
Autor: Leszek
komornik vs kredyt
In article <i8h996$qpf$1@node1.news.atman.pl>, icek@do.pl says...>
[...]

nie, nie moze

Data: 2010-10-06 01:43:43
Autor: BK
komornik vs kredyt
On Oct 6, 10:29 am, Leszek <r...@post.nospam.pl> wrote:
In article <i8h996$qp...@node1.news.atman.pl>, i...@do.pl says...>

> [...]

> Przychodzi do banku komornik i "prosi" o przelew 5 tys.

> Czy bank ma prawo/obowiazek uruchomic ten kredyt i przelac kase komornikowi

nie, nie moze

Nie... bo?

Jesli komornik zajmuje rachunek bankowy to oczywiscie, ze nie.

Ale komornik moze zajac wierzytelnosc wyplaty srodkow z kredytu.

Data: 2010-10-06 11:13:31
Autor: Liwiusz
komornik vs kredyt
W dniu 2010-10-06 10:43, BK pisze:

Jesli komornik zajmuje rachunek bankowy to oczywiscie, ze nie.

Ale komornik moze zajac wierzytelnosc wyplaty srodkow z kredytu.

   Jeśli ktoś jest  na tyle nierozsądny, aby po dokonaniu takiego zajęcia zlecić bankowi wypłatę kredytu, to tak...

--
Liwiusz

Data: 2010-10-06 02:32:42
Autor: BK
komornik vs kredyt
On Oct 6, 11:13 am, Liwiusz <lma...@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
> [...]

   Jeśli ktoś jest  na tyle nierozsądny, aby po dokonaniu takiego
zajęcia zlecić bankowi wypłatę kredytu, to tak...

Nie musisz zlecac - jesli jest to limit w rachunku to przeciez jest on
"wyplacony" od reki. Inna sprawa, ze taka sytuacja wymaga
zaangazowania komornika, a oni ida czesto w ilosc - po prostu
rozsylaja zajecia rachunkow i zabieraja tylko srodki wlasne
posiadaczy. Nie wnikaja czy jest jeszcze jakis limit etc.

Data: 2010-10-06 11:37:33
Autor: Liwiusz
komornik vs kredyt
W dniu 2010-10-06 11:32, BK pisze:

Nie musisz zlecac - jesli jest to limit w rachunku to przeciez jest on
"wyplacony" od reki. Inna sprawa, ze taka sytuacja wymaga

   Nie jest wypłacany od ręki, tylko na żądanie dłużnika.

zaangazowania komornika, a oni ida czesto w ilosc - po prostu
rozsylaja zajecia rachunkow i zabieraja tylko srodki wlasne
posiadaczy. Nie wnikaja czy jest jeszcze jakis limit etc.

  Jeśli umówię się z kolegą, że jak zabraknie mi na wódkę, to kolega pożyczy mi 30zł, to nie oznacza, że komornik może dobrać się do tych 30zł bez mojej zgody o wypłatę.

--
Liwiusz

Data: 2010-10-06 02:46:21
Autor: BK
komornik vs kredyt
On Oct 6, 11:37 am, Liwiusz <lma...@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
> [...]

> "wyplacony" od reki. Inna sprawa, ze taka sytuacja wymaga

   Nie jest wypłacany od ręki, tylko na żądanie dłużnika.

No co Ty opowiadasz - podpisujesz umowe limitu i po czasie "t" srodki
dostepne sa w ramach rachunku. Przy limitach kredytowych w rachunku
nikt nie stosuje konstrukcji uruchomienia na zadanie dluznika.
Uruchamiane na zadanie dluznika sa zazwyczaj kredyty nieodnawialne -
np. mieszkaniowe (podpisujesz umowe, z umowa idziesz podpisujesz akt,
wracasz z aktem i skladasz dyspozycje uruchomienia).

Limity w rachunkach - podobnie jak limity w karcie kredytowej
uruchamiane sa po podpisaniu umowy i nie jest do tego potrzebna
oddzielna dyspozycja. Inna sprawa, ze mozemy sie zastanowic czy taka
dyspozycje moglby wydac komornik - bo klient ma juz roszczenie wobec
banku o wyplate srodkow.

Wyplata przez komornika nie przejdzie przy kredycie - bo kredyt jest
na konkretny cel - jesli mamy roszczenie do banku o wyplate transzy
kredytu hipotecznego czy np. samochodowego to komornik za nas takiej
dyspozycji nie wyda bo bedzie chcial on przekazac srodki na
zaspokojenie wierzycieli nie zas na cel w jakim kredyt zostal
przyznany. Ale przy wszlkiego rodzaju limitach w rachnkach czy nawet
pozyczce gotowkowej...

Data: 2010-10-06 13:11:53
Autor: Icek
komornik vs kredyt
Wyplata przez komornika nie przejdzie przy kredycie - bo kredyt jest
na konkretny cel - jesli mamy roszczenie do banku o wyplate transzy

czyli mam limit 10 tys, zero na rachunku (limit do wykorzystania) i komornik
zabierze czy nie zabierze ?

Bo to byłąby pewnego rodzaju luka (ze nie zabierze) ale jednak chyba nie
powinien zabierac bo ktos moze miec linie kredytowa ale swiadom, ze nie moze
jej splacic nie korzysta z tych pieniedzy.

Icek

Data: 2010-10-06 05:22:06
Autor: BK
komornik vs kredyt
On Oct 6, 1:11 pm, "Icek" <i...@do.pl> wrote:
> [...]
>na konkretny cel - jesli mamy roszczenie do banku o wyplate transzy

czyli mam limit 10 tys, zero na rachunku (limit do wykorzystania) i komornik

W pierwszej probie nie bo komornik pierwszym pismem zajmie sam
rachunek, a nie twoja wierzytelnosc wobec banku.

[...]

Wszystko zalezy - co inne sciganie zapominalskiego za 200 zl mandatu,
co innego sciganie kompletnego bankruta.

Data: 2010-10-06 14:39:47
Autor: Icek
komornik vs kredyt
Wszystko zalezy - co inne sciganie zapominalskiego za 200 zl mandatu,
co innego sciganie kompletnego bankruta.

to chyba nie ma znaczenia kogo sciga

Icek

Data: 2010-10-06 13:25:47
Autor: Leszek
komornik vs kredyt
In article <i8hlc8$uep$1@node1.news.atman.pl>, icek@do.pl says...>
> [...]
>na konkretny cel - jesli mamy roszczenie do banku o wyplate transzy

czyli mam limit 10 tys, zero na rachunku (limit do wykorzystania) i komornik

Bo to bylaby pewnego rodzaju luka (ze nie zabierze) ale jednak chyba nie
powinien zabierac bo ktos moze miec linie kredytowa ale swiadom, ze nie moze
jej splacic nie korzysta z tych pieniedzy.

Icek

Jak bank dostanie zajecie rachunku to ci od razu ta umowe na debet wypowie, nie martw sie.

Data: 2010-10-06 05:22:14
Autor: BK
komornik vs kredyt
On Oct 6, 1:25 pm, Leszek <r...@post.nospam.pl> wrote:
In article <i8hlc8$ue...@node1.news.atman.pl>, i...@do.pl says...>

> [...]

> jej splacic nie korzysta z tych pieniedzy.

> Icek

Jak bank dostanie zajecie rachunku to ci od razu ta umowe na debet

j.w.

Data: 2010-10-06 14:24:07
Autor: p 47
komornik vs kredyt

Użytkownik "Icek" <icek@do.pl> napisał w wiadomości news:i8hlc8$uep$1node1.news.atman.pl...
> [...]

powinien zabierac bo ktos moze miec linie kredytowa ale swiadom, ze nie moze
jej splacic nie korzysta z tych pieniedzy.

No i jak to wygląda w przypadku  karty kredytowej?- też  toprzeciez jest udzielanie kredytu i tez jest tam okreslony limit.
Czy oznaczałoby to, ze komrnik może kazac wypłacić do wysokosci lim itu pieniądze z rachunku karty kredytowej?!!

Data: 2010-10-29 18:36:25
Autor: ąćęłńóśźż
komornik vs kredyt
Lepiej poczytaj, co właśnie w Rzepie nawiedzony prawnik wysmarował...

-- -- -

Data: 2010-10-30 08:42:21
Autor: Liwiusz
komornik vs kredyt
W dniu 2010-10-29 18:36, ąćęłńóśźż pisze:
Lepiej poczytaj, co właśnie w Rzepie nawiedzony prawnik wysmarował...

   Czytałem. Dobrze że na końcu dodał, że to jego zdanie, oraz że "prawo sobie, praktyka sobie".

--
Liwiusz

Data: 2010-10-06 12:43:50
Autor: witek
komornik vs kredyt
On 10/6/2010 4:32 AM, BK wrote:
[...]

limit to limit i nie można wypłacić limitu.
fakt, ze jak z takiego limitu zlecisz przelew na konto zajete to mozesz tej kasy nie zobaczyc, ale jak wypłacisz gotówką w kasie, to tego ci nikt nie zabierze, chyba, że komornik będzie stał za tobą.

Data: 2010-10-06 10:36:56
Autor: cyklista
komornik vs kredyt
Użytkownik Leszek napisał:
[...]

niestety często tak robi, nie ma podstawy prawnej ale może

Data: 2010-10-06 10:42:17
Autor: Liwiusz
komornik vs kredyt
W dniu 2010-10-06 10:36, cyklista pisze:

niestety często tak robi, nie ma podstawy prawnej ale może

   To raczej wina banku, że daje.

--
Liwiusz

Data: 2010-10-06 11:33:33
Autor: Leszek
komornik vs kredyt
In article <4cac3558$0$21000$65785112@news.neostrada.pl>, cyklista@konto.pl says...>
Uzytkownik Leszek napisal:
> In article<i8h996$qpf$1@node1.news.atman.pl>, icek@do.pl says...>

> nie, nie moze

niestety czesto tak robi, nie ma podstawy prawnej ale moze

Komornik nie moze w twoim imieniu wystapic do banku o wyplate srodkow z kredytu, ale jesli ty wystapisz (lub wystapiles wczesniej) i takie srodki wplyna na rachunek ktory zostal wczesniej zajety, to wiadomo co bedzie.

Data: 2010-10-06 02:49:13
Autor: BK
komornik vs kredyt
On Oct 6, 11:33 am, Leszek <r...@post.nospam.pl> wrote:
In article <4cac3558$0$21000$65785...@news.neostrada.pl>,
cykli...@konto.pl says...>

> [...]

kredytu, ale jesli ty wystapisz (lub wystapiles wczesniej) i takie
srodki wplyna na rachunek ktory zostal wczesniej zajety, to wiadomo co

Komornik moze dochodzic twoich wierzytelnosci od twoich dluznikow
celem zaspokojenia wierzytelnosci, ktorej on dochodzi. Tak jak
komornik moze polozyc lape na przeplywie srodkow np. z tytulu faktury
i sciagac twoj zarobek bezposrednio od twoich klientow podobnie moze w
wielu wypadkach zrobic z bankiem - po podpisianiu umowy z bankiem to
bank jest twoim wierzycielem, masz do niego roszczenie o wyplate
srodkow, i komornik moze probowac dochodzic tego roszczenia.

Data: 2010-10-06 12:27:42
Autor: Leszek
komornik vs kredyt
In article <31ee1b96-2fe4-467a-95fa-fa09955ef3b3
@k10g2000yqa.googlegroups.com>, bkapuscinski@gmail.com says...>
> [...]

bank jest twoim wierzycielem, masz do niego roszczenie o wyplate
srodkow, i komornik moze probowac dochodzic tego roszczenia.

No, ale nie przez proste zajecie rachunku bankowego.

Data: 2010-10-06 03:52:18
Autor: BK
komornik vs kredyt
@k10g2000yqa.googlegroups.com>, bkapuscin...@gmail.com says...>

> [...]
> srodkow, i komornik moze probowac dochodzic tego roszczenia.

No, ale nie przez proste zajecie rachunku bankowego.

No nie - jak pisalem zajac musi odpowiednia wierzytelnosc np. wyplaty
pozyczki :) To oczywiste podobnie jak fakt, ze do zajecia
wynagrodzenia konieczne jest zajecie wynagrodzenia, a nie ruchomosci w
postaci samochodu :)

Data: 2010-10-06 15:50:35
Autor: Kotlet z karkówki
komornik vs kredyt

Uzytkownik Leszek napisal:
[...]

a przy posiadaniu linii kredytowej ?

--
http://program.do.wystawiania.faktur.dumpingowiec.pl - rewelacja !
http://program.do.fakturowania.dumpingowiec.pl

Data: 2010-10-07 11:57:03
Autor: acelnószz
komornik vs kredyt
Generalnie trzeba na to uwazac.
Sa banki, które podadza Ci, ze masz dodatnie saldo rachunku mimo faktycznego zadluzenia.
Inne banki podaja saldo ujemne.
Jak ognia unikalbym jakiegokolwiek banku, który podaje saldo dodatnie przy zaciagnietym kredycie w rachunku.

-- -- -

Data: 2010-10-08 14:44:37
Autor: Herald
komornik vs kredyt
Dnia Thu, 7 Oct 2010 11:57:03 +0200, acelnószz napisał(a):

[...]

Jeszcze w żadnym nie spotkałem się z przypadkiem żeby SALDO było dodatnie
przy wykorzystaniu "kredytu w rachunku".
Co innego jest SALDO a co innego DOSTĘPNE ŚRODKI.

Data: 2010-10-29 18:37:44
Autor: ąćęłńóśźż
komornik vs kredyt
A ja spotkałem.

-- -- -

Data: 2010-10-06 12:41:46
Autor: witek
komornik vs kredyt

Uzytkownik Leszek napisal:
[...]

przy regularnym kredycie, ale nie debecie w koncie czy linii kredytowej.
i tylko wtedy jeśli do wypłaty środków dojdzie.

Data: 2010-10-07 11:57:19
Autor: p 47
komornik vs kredyt

Uzytkownik Leszek napisal:
[...]

Wg mnie jest tu pewna dwuznaczność, która wyjasnie na przykładzie. Otóż załóżmy, ze pytający ma konto bankowe np w mbanku .
Załóżmy, dalej, ze mimo, iż taka mozliwośc istnieje nie podpisał z bankiem na prowadzenie tej karty.
Jak sama nazwa "karta kredytowa" wskazuje posiadanie tej karty wiąże się z przyznaniem przez bank okreslonego limitu kredytowego  , z ktĂłrego jej posiadacz moze korzystać.
Czy zatem komornik, czy inny organ egzekucyjny może ściągnąc srodki z tej karty kredytowej do wysokości przyznanego jej posiadaczowi limitu?

Data: 2010-10-07 12:28:30
Autor: p 47
komornik vs kredyt

Uzytkownik Leszek napisal:
[...]

Bo??!  -na jakiej podstawie opierasz to swoje przekonanie?
Moje wątpliwości powstały, poniewaz czytając te dyskusję przypomniałem sobie wypowiedź w dyskusji na jakims forum (nie pamietam juz gdzie, bo było to jakies 1,5 roku temu) dłuznika, któremu własnie w mBanku komornik zajął środki korzystając z limitu własnie na jego karcie kredytowej.
Na marginesie, -jesli okazałoby sie to jednak dopuszczalne to powstaje nastepna watpliwość,- karta wydawana jest z okreslonym (przez bank) maksymalnym limitem zadłużenia, podczas gdy własciciel sam może okreslić maksymalny limit (dzienny, miesięczny) operacji na tej karcie. A wiec który z tych limitów bedzie okreslał maksymalna wysokośc zajęcia?

Data: 2010-10-07 12:49:05
Autor: Goomich
komornik vs kredyt
"p 47" <karolakowie1@wp.pl> naskrobał/a w
[...]

Komornik tylko wysyła pismo. To bank dycyduje, czy kredyt, debet, czy co tam jest wyśle, czy nie.

--
Pozdrawiam   Krzysztof Ferenc
goomich@usun.to.wp.pl   UIN: 6750153

Data: 2010-10-07 13:07:49
Autor: p 47
komornik vs kredyt

Użytkownik "Goomich" <goomich@usun.to.wp.pl> napisał w wiadomości news:Xns9E0A82651D56Egoomichskrzynkapl127.0.0.1...
[...]

To oczywiste! Ale przeciez bank nie robi tego (a przynajmniej nie powinien;-) wg swojego "widzi mi się", ale opiera się na prawie. I w tej dyskusji usiłujemy dociec, jak bank powionien postapić. Jesli postapił bezprawnie to nmozna i nalezy go przymusic do działań praworządnych;-)
Wracając do moich watpliwości,- skoro znane sa liczne przypadki, ze komornik sciągnął pieniadze z linii kredytowej udostepnionej dłuznikowi, to dlaczego nie mógłby tego zrobic z karty kredytowej, która tez przeciez opiera sie na przyznanym limicie kredytu?

Data: 2010-10-07 14:22:33
Autor: Leszek
komornik vs kredyt

To oczywiste! Ale przeciez bank nie robi tego (a przynajmniej nie powinien;-) wg swojego "widzi mi si?", ale opiera si? na prawie. I w tej dyskusji usi?ujemy dociec, jak bank powionien postapi?. Jesli postapi? bezprawnie to nmozna i nalezy go przymusic do dzia?a? praworz?dnych;-)
Wracaj?c do moich watpliwo?ci,- skoro znane sa liczne przypadki, ze komornik sci?gn?? pieniadze z linii kredytowej udostepnionej d?uznikowi, to dlaczego nie móg?by tego zrobic z karty kredytowej, która tez przeciez opiera sie na przyznanym limicie kredytu?

czasem moze a czasem nie moze. tu wam wkleje to sobie poczytajcie:

Zaj?cie wierzytelno?ci o wyp?at? kredytu

Odr?bnym zagadnieniem jest mo?liwo?? zaj?cia wierzytelno?ci o wyp?at? gotówkow? lub dokonanie rozliczenia pieni??nego wynikaj?ca z umowy kredytu w rachunku bankowym.
W literaturze panuje pogl?d zak?adaj?cy, ?e organ egzekucyjny mo?e dokona? zaj?cia wy?ej wymienionej wierzytelno?ci18. Rzeczone zaj?cie nie mo?e by? wyprowadzane z zaj?cia rachunku bankowego i musi by? dokonane odr?bnym aktem19. W tym przypadku zastosowanie znalaz?yby przepisy art. 895 KPC i n. dotycz?ce egzekucji z innych wierzytel­no?ci.

Do skutków takiego zaj?cia stosuje si? odpowiednio z mocy art. 902 KPC przepis art. 887 KPC. W zwi?zku z tym, w doktrynie wyra?ono pogl?d zak?adaj?cy, ?e je?li posiadacz rachunku bankowego mo?e doprowadzi? do powstania zad?u?enia w tym rachunku na podstawie umowy kredytu w rachunku bankowym, to takie uprawnienie przechodzi na wierzyciela20. Wierzyciel móg?by domaga? si? zatem wyp?aty gotówkowej lub dokonania rozliczenia pieni??nego do wysoko?ci limitu kredytowego.

Prezentowane jest równie? inne stanowisko, zgodnie z którym powy?szych czynno?ci nie mo?e dokona? egzekwuj?cy wierzyciel z mocy samego zaj?cia. Organ egzekucyjny mo?e jednak dokona? zaj?cia wierzytelno?ci o wyp?at? gotówkow? lub dokonanie rozliczenia pieni??nego do wysoko?ci kwoty udzielonego kredytu w rachunku bankowym wtedy, gdy d?u?nik z?o?y stosowne polecenie przeprowadzenia rozliczenia pieni??nego lub wyp?aty gotówkowej ponad saldo21.

Przytoczony powy?ej pogl?d wydaje si? b??dny. Pod­kre?li? nale?y, ?e zaj?cie wierzytelno?ci z umowy kredytu w rachunku bankowym dotyczy istniej?cej wierzytelno?ci, a nie maj?cej dopiero powsta? wskutek dyspozycji kredytobiorcy. Wierzytelno?? o wyp?at? kwoty kredytu powstaje z chwil? oddania przez bank do dyspozycji ?rodków pieni??nych i jako taka podlega zaj?ciu. Nie mo?na zatem twierdzi?, ?e organ egzekucyjny mo?e dokona? zaj?cia rzeczonej wierzytelno?ci dopiero w razie z?o?enia przez kredytobiorc? dyspozycji dokonania rozliczenia pieni??nego lub wyp?aty gotówkowej ponad saldo rachunku, skoro wierzytelno?? ta powstaje z chwil? zawarcia umowy kredytu w rachunku bankowym, a nie z chwil? z?o?
enia stosownej dyspozycji. W zwi?zku z tym wyra?nie nale?y podkre?li?, ?
e uprawnienie posiadacza do powstania zad?u?enia w rachunku bankowym wynikaj?ce z umowy kredytu w rachunku bankowym przechodzi na wierzyciela egzekwuj?cego, a zatem ten?e wierzyciel mo?e ??da? wyp?aty gotówkowej lub rozliczenia pieni??nego do wysoko?ci limitu kredytowego z uwagi na odpowiednie stosowanie art. 887 KPC do zaj?cia z innych wierzytelno?ci (art. 895 KPC i n.).

Powy?sza teza mo?e wydawa? si? dyskusyjna, jednak w ?wietle obowi?zuj?cego stanu prawnego, w szczególno?ci art. 902 KPC nakazuj?cego do skutków zaj?cia stosowa? odpowiednio art. 877 KPC, brak jest argumentów prawnych przemawiaj?cych przeciwko przej?ciu na wierzyciela egzekwuj?cego uprawnienia posiadacza rachunku ? kredytobiorcy do powstania zad?u?enia w rachunku bankowym, wynikaj?cego z umowy kredytu w rachunku bankowym, w razie zaj?cia wierzytelno?ci o wyp?at? kredytu.
Zaj?cie wierzytelno?ci o wyp?at? kredytu a wypowiedzenie umowy kredytu w rachunku bankowym

Na kanwie rozwa?a? na temat zaj?cia wierzytelno?ci z umowy kredytu w rachunku bankowym powstaje pytanie, czy kredytodawca w razie zaj?cia tej wierzytelno?ci mo?e wypowiedzie? umow? na podstawie art. 75 ust. 1 PrBank, ze wzgl?du na utrat? zdolno?ci kredytowej kredytobiorcy.

Skoro w stosunku do kredytobiorcy prowadzone jest post?powanie egzekucyjne, na skutek którego dokonano zaj?cia wierzytelno?ci wynikaj?cej z umowy kredytu w rachunku bankowym, w?tpliwe jest, aby kredytobiorca posiada? zdolno?? do sp?aty zaci?gni?tego kredytu wraz z odsetkami w terminach okre?lonych w umowie. Trzeba mie? tak?e na uwadze fakt, ?e w przypadku prowadzenia post?powania egzekucyjnego, w trakcie którego dokonano zaj?cia wierzytelno?ci z umowy kredytu w rachunku bankowym, zapewne zaj?ta zostanie tak?e wierzytelno?? z rachunku bankowego. W konsekwencji ka?da wp?ata kwoty ?rodków pieni??nych na rachunek bankowy d?u?nika egzekwowanego b?dzie musia?a zosta? przekazana komornikowi. W wyniku wykonania przez bank tego obowi?zku kredyt w rachunku bankowym nie b?dzie móg? zosta? sp?acony.

Z uwagi na powy?sze bezsporne jest, ?e kredytobiorca nie b?dzie posiada? zdolno?ci kredytowej, a w rezultacie bank b?dzie móg? skorzysta? z uprawnienia do wypowiedzenia umowy na podstawie art. 75 ust. 1 PrBank.

Wydaje si? jednak, ?e takie wypowiedzenie, w przypadku dokonania zaj?cia wierzytelno?ci o wyp?at? kredytu, narusza?oby interesy wierzyciela egzekwuj?cego. Nale?y zatem postawi? pytanie, czy normy prawne reguluj?ce post?powanie egzekucyjne nie daj? argumentów przeciwko takiemu wypowiedzeniu przez kredytodawc? ? bank umowy kredytu w rachunku bankowym?

W razie zaj?cia wierzytelno?ci o wyp?at? kredytu wynikaj?cej z umowy kredytu w rachunku bankowym, podobnie jak w przypadku zaj?cia wierzytelno?ci z rachunku bankowego, wi?kszo?? obowi?zków z przeprowadzeniem post?powania egzekucyjnego przechodzi na bank22. W?a?ciwie to bank w toku prowadzonej egzekucji jest wykonawc? post?powania egzekucyjnego23.

Zgodnie z tre?ci? przepisu art. 896 KPC, d?u?nik zostaje zawiadomiony przez komornika, ?e nie wolno mu odbiera? ?adnego ?wiadczenia ani rozporz?dza? zaj?t? wierzytelno?ci?, natomiast w stosunku do d?u?nika zaj?tej wierzytelno?ci, czyli w tym wypadku kredytodawcy, komornik kieruje zakaz ?wiadczenia do r?k d?u?nika egzekwowanego, a tak?e nakaz z?o?enia go komornikowi lub do depozytu s?dowego24. Norma zawarta w art. 896 KPC nie przystaje jednak do realiów zwi?zanych z zaj?ciem wierzytelno?ci o wyp?at? gotówkow? lub dokonanie rozliczenia pieni??nego wynikaj?c? z umowy kredytu w rachunku bankowym. Trudno bowiem wymaga? od kredytodawcy, aby w przypadku, gdy saldo rachunku wynosi zero, przekaza? komornikowi lub z?o?y? do depozytu s?dowego kwot? w wysoko?ci przyznanego limitu kredytu, doprowadzaj?c do powstania zad?u?enia, a tym samym dzia?aj?c w gruncie rzeczy na w?asn? szkod?. Niemniej jednak, je?li zostanie dokonane zaj?cie wierzytelno?ci o wyp?at? kwoty kredytu, a wierzyciel egzekwuj?cy, zgodnie ze swoim uprawnieniem wynikaj?cym z art. 887 § 1 w zw. z art. 902 KPC, z?o?y stosown? dyspozycj? wyp?aty gotówkowej lub dokonania rozliczenia pieni??nego do wysoko?ci limitu kredytowego, bank ? kredytodawca jest zobowi?zany wykona? tak? dyspozycj?.

W wypadku wypowiedzenia umowy kredytu w ra­- chunku bankowym przez kredytodawc? na podstawie art. 75 ust. 1 PrBank, w sytuacji gdy zosta?o dokonane zaj?cie wierzytelno?ci o wyp?at? kredytu, takie wypowiedzenie udaremni?oby mo?liwo?? prowadzenia egzekucji w odniesieniu do powy?szej wierzytelno?ci. W zwi?zku z tym, wierzyciel egzekwuj?cy zosta?by pozbawiony mo?liwo?ci zaspokojenia si? z tej wierzytelno?ci. Nie móg?by bowiem z?o?y? stosownej dyspozycji wyp?aty gotówkowej lub dokonania rozliczenia pieni??nego do wysoko?ci limitu kredytu, które to uprawnienie uzyskuje na podstawie art. 887 § 1 w zw. z art. 902 KPC.

Z kolei, w wypadku takiego wypowiedzenia, nale?a?oby tak?e rozwa?y? odpowiedzialno?? banku ? kredytodawcy, albowiem stosuj?c przepis art. 886 § 3 w zw. z art. 902 KPC, kredytodawca ponosi?by odpowiedzialno?? za wyrz?dzon? przez takie wypowiedzenie wierzycielowi egzekwuj?cemu szkod?. Norma zawarta w art. 886 § 3 KPC, stosowana w przypadku egzekucji z wierzytelno?ci o wyp?at? kredytu na podstawie normy zawartej w art. 902 KPC, przewiduje odpowiedzialno?? kredytodawcy w sytuacji, gdy przyk?adowo w inny sposób naruszy? obowi?zki wynikaj?ce z zaj?cia. Takim ?innym sposobem? mog?oby by? wypowiedzenie umowy kredytu w rachunku bankowym dokonane przez bank. Na skutek rzeczonego wypowiedzenia, wierzyciel egzekwuj?cy nie b?dzie móg? przecie? z?o?y? dyspozycji wyp?aty gotówkowej lub dokonania rozliczenia pieni??nego do wysoko?ci limitu kredytowego.

Pomimo przedstawionych powy?ej argumentów poddaj?cych w w?tpliwo?? wypowiedzenie umowy kredytu w rachunku bankowym na podstawie art. 75 ust. 1 PrBank w sytuacji, gdy zosta?o dokonane zaj?cie wierzytelno?ci o wyp?at? gotówkow? lub dokonanie rozliczenia pieni??nego do wysoko?ci limitu udzielonego kredytu, nale?y opowiedzie? si? de lege lata za takim wypowiedzeniem25.

Po pierwsze, ?adne przepisy prawne, w szczególno?ci dotycz?ce post?powania egzekucyjnego, nie zabraniaj? wyra?nie dokonania takiego wypowiedzenia przez kredytodawc?.

Po drugie, przyj?cie pogl?du, ?e kredytodawca nie móg?by dokona? wypowiedzenia umowy kredytu w rachunku bankowym na podstawie art. 75 ust. 1 PrBank, prowadzi?oby do uprzywilejowania wierzyciela egzekwuj?cego wzgl?dem kredytodawcy, poniewa? ten pierwszy móg?by zaspokoi? si? sk?adaj?c dyspozycj? wyp?aty gotówkowej lub dokonania rozliczenia pieni??nego do wysoko?ci limitu kredytowego, natomiast ten drugi zosta?by zmuszony do tolerowania zad?u?enia w rachunku, a tym samym niejako przymusowo zosta?by wierzycielem w stosunku do d?u?nika egzekwowanego, czyli kredytobiorcy, pomimo braku z regu?y zdolno?ci kredytobiorcy do sp?aty tego? zad?u?enia, nie mog?c zarazem chroni? swoich w?asnych interesów gospodarczych.

Zupe?nie inn? kwesti? jest natomiast sygnalizowana ju? wy?ej odpowiedzialno?? kredytodawcy za dokonanie takiego wypowiedzenia, która nie mo?e jednak rzutowa? na samo uprawnienie.

Rzeczone uprawnienie kredytodawcy do wypowiedzenia umowy kredytu w rachunku bankowym, na podstawie art. 75 ust. 1 PrBank, z uwagi na utrat? przez kredytobiorc? zdolno?ci kredytowej w razie zaj?cia wierzytelno?ci o wyp?at? kredytu, nie b?dzie jednak zbyt cz?sto wykorzystywane przez banki, w ka?dym b?d? razie nie mo?e by? w ?adnym stopniu nadu?ywane.

Po pierwsze, powy?sza przes?anka wypowiedzenia mo?e zosta? spe?niona tylko wtedy, gdy kredytobiorca posiada? zdolno?? kredytow? przed udzieleniem kredytu. Trzeba mie? bowiem na uwadze norm? zawart? w przepisie art. 70 ust. 2 PrBank, dopuszczaj?c? udzielenie kredytu kredytobiorcy nieposiadaj?cemu zdolno?ci do sp?aty zaci?gni?tego kredytu wraz z odsetkami w terminach okre?lonych w umowie. Ponadto, kredytobiorca nie musi posiada? zdolno?ci kredytowej, o ile strony inaczej nie ustali?y w umowie, poniewa? nie nale?y ona do istotnych postanowie? umowy kredytu w rachunku bankowym.

Po drugie, utrata zdolno?ci kredytowej przez kredytobiorc? oznacza, ?e kredytodawca w czasie trwania umowy dokona? ponownej oceny zdolno?ci do sp?aty kredytu kredytobiorcy, która to ocena wypad?a negatywnie26.
W literaturze s?usznie zauwa?ono, ?e wymóg posiadania i utrzymywania zdolno?ci kredytowej przez kredytobiorc? w trakcie trwania umowy nie oznacza zdolno?ci do sp?aty zad?u?enia tylko z jego w?asnych ?rodków27. Ocena zdolno?ci kredytowej powinna uwzgl?dnia? tak?e zabezpieczenia sp?aty kredytu udzielone przez kredytobiorc?, jak i przez osoby trzecie, co oznacza, ?e nie mo?na stwierdzi? braku zdolno?ci kredytowej kredytobiorcy, gdy zwrot kwoty kredytu jest mo?liwy w wyniku realizacji udzielonych zabezpiecze?28. Jak ju? powy?ej zasygnalizowano, wypowiedzenie umowy kredytu w rachunku bankowym w oparciu o norm? zawart? w art. 75 ust. 1 PrBank nie mo?e by? nadu?ywane przez kredytodawców. Wydaje si?, ?e nieznajduj?cym uzasadnienia prawnego by?oby przyk?adowo dokonanie wypowiedzenia przez bank umowy kredytu w rachunku bankowym, na podstawie wy?ej wymienionego przepisu, w przypadku istnienia zad?u?enia na niewielk? kwot? (np. 50 z?). Trudno by?oby bowiem zgodzi? si? z argumentacj?, ?e w takiej sytuacji kredytobiorca utraci? zdolno?? kredytow?.

W konsekwencji, w razie zaj?cia wierzytelno?ci o wyp?at? kredytu, uprawnienie do wypowiedzenia umowy kredytu w rachunku bankowym na podstawie art. 75 ust. 1 PrBank, ze wzgl?du na utrat? zdolno?ci kredytowej kredytobiorcy, musi by? stosowane bardzo rozwa?nie i tylko w wypadkach faktycznej utraty zdolno?ci do sp?aty zad?u?enia, albowiem dokonanie takiej czynno?ci prawnej wbrew ustawie skutkowa? b?dzie jej niewa?no?ci? (art. 58 § 1 KC).

Data: 2010-10-07 16:40:01
Autor: p 47
komornik vs kredyt

Użytkownik "Leszek" <rewt@post.nospam.pl> napisał w wiadomości news:MPG.2717d9df1b86cedf44news.gazeta.pl...

[...]

(..opinia prawna...)

Do tej opinii dodam nastepną, w gruncie rzeczy podobną:

http://serwisprawa.pl/artykuly,28,1409,zajecie-rachunku-bankowego-a-debet-lub-kredyt-w-tym-rachunku#_ftnref1

Do obu tych opinii mam następującezastzeżenia:
1. Obie te opinie wywodzą prawo organu egzekucyjnego i wierzyciela z art. 895 kpc pozwalającego na egzekucję z wierzytelności i innych praw majątkowych.
Autorzy przytaczanych opinii uznają najwidoczniej, ze samo uprawnienie do zaciąganie długu w ramach przyznanego limitu kredytowego w rachunku bankowym, albo (w domysle) w karcie kredytowej  stanowi taką potencjalnie "sciągalną" wirzytelnośc.
MZ taki pogląd jest w sposób zasadniczy błędny,- trudno mówic bowiem, ze uprawnienie do zaciągnięcia długu tworzy wierzytelnośc po stronie potencjalnego dłuznika!
Wierzytelnośc to nie pojęcie abstrakcyjne, niezależne od usytuowania stron przekazujących sobie w trakcie jej powstawania jakies świadczenie! -to "przysługujące wierzycielowi uprawnienie do domagania się od dłużnika spełnienia świadczenia pieniężnego lub rzeczowego, w obrocie gospodarczym..." a zatem, skoro przeciez nie można nazwać uprawnionego do zaciągania kredytu wierzycielem, a udzielającego kredytu banku dłużnikiem to nie można tez uznac, że uprawnienie do zaciągania kredytu jest wierzytelnością!
Pozostaje zatem, nierozważana w przytoczonych opiniach, iznanie, ze egzekucja z prawa do zaciągania kredytu to egzekucja z "innych praw majątkowych". Jest to MZ także watpliwe, a uznanie tego oznaczałoby, ze np. tam, gdzie dłużnik w zakładzie pracy nalezy do zakładowej kasy pozyczkowej można zająć w tej kasie jego uprawnienie do pożyczki.
2.Ponadto zauważę, że uzywanie do uzasadnienia zajęcia kwot z limitu kredytowego w rachunku bankowym przepisami art 887 kpc jest nadużyciem, - artykuł ten miesci się w części kpc opisującej egzekucji z wynagrodzenia za prace i reguluje te czynności.

Data: 2010-10-07 16:56:52
Autor: p 47
komornik vs kredyt

Użytkownik "p 47" <karolakowie1@wp.pl> napisał w wiadomości news:i8km2h$9o9$1news.task.gda.pl...

[...]

Do moich powyższych uwag dodam jeszcze jedną watpliwość, a mianowicie, gdyby egzekucja z uprawnień posiadacza rachunku (karty kredytowej) do zaciągania kredytu w ramach przyznanego limitu była istotnie uprawniona i praktykowana to oznaczałaby ona niewatpliwie naruszenie podstawowych, konstytucyjnych zasad współżycia społecznego, poniewaz zmuszałaby stronę TRZECIĄ do niekorzystnego rozporzadzenia SWIM, a nie dłużnika,  mieniem!! Bank bowiem nie uczestnicząc w jakikolwiek sposób w zdarzeniu gospodarczym w nastepstwie którego powstało egzekwowane zobowiązanie . nie będąc stroną musiałby wyzbyc się pod przymusem cześći SWOJEGO majątku (a nie majątku dłużnika!) i przekazać je zupełnie obcej sobie stronie,- wierzycielowi posiadacza rachunku!
Co więcej nie mógłby z należytą, gwarantowana i , więcej, nakazaną w prawie bankowych , starannością zadbac o swój majątek wypowiadając umowe kredytu w momencie, gdy dowiedział się o tym, że sytuacja finansowa uprawnionego do zaciągania kredytu zmieniła się na niekorzyść.

Data: 2010-10-07 17:59:44
Autor: Icek
komornik vs kredyt
[...]

bank przedstawia limit na karcie do dyspozycji klienta, wysyla to do
komornika, odnawia limit po miesiacu (na splate masz 63 dni), znowu wysyla
do komornika a nastepnie sklada zawiadomienie z 286KK, ze wykorzystales
kredyt majac swiadomoc braku mozliwosci jego splaty ;)

Icek

Data: 2010-10-07 21:47:38
Autor: p 47
komornik vs kredyt

Użytkownik "Icek" <icek@do.pl> napisał w wiadomości news:i8kqk2$vev$1node1.news.atman.pl...
[...]

Wiem, że żartujesz, ale na wszelki wypadek uspokoję zaniepokojonych perspektywa odsiadki, że przed ukaraniem sad musiałby dowieść tak oskarżonemu popelnienie tego czynu...

Data: 2010-10-06 15:49:02
Autor: Kotlet z karkĂłwki
komornik vs kredyt
W dniu 2010-10-06 10:29, Leszek pisze:
[...]

a czy Bank moze blokowac kwote pomiedzy dostepnym kredytem a saldem 0 zł uniemozliwiajac posiadaczowi wykonanie przelewu ?