kompatybilność osprzętu shimano

Data: 2012-08-08 23:34:49
Autor: marek
kompatybilność osprzętu shimano
Hej,
Wymieniam praktycznie cały osprzęt w rowerku trekingowo-miejskim (stary
zaczyna się mocno sypać). Wymarzyłem sobie że będzie to:
* system 9 rzędowy
* przednia najwiÄ™ksza tarcza 48T  (teraz mam 44 i mi "brakuje")
* klamkomanetki deore xt ST-M760
* hamulce v-brake
* gĂłrny ciÄ…g przerzutki przedniej

Zamierzam kupić taki zestaw:
* nowa piasta tył novoteca na maszynowych 2
* nowa kaseta 11-32T deore CS-HG50 + łańcuch hg53
* klamkomanetki deore xt ST-M760
M750/M760 obsłuży 48T ?)
* przerzutka tył: coś z deore xt M750/M760 (zgaduję że muszę długi wózek
mieć..)

do tego brakuje mi korby - szukam czegoś 9rzędowego, co by nie kosztowało
fortuny (myĹ›lÄ™ o cenie ~150zĹ‚) i pasowaĹ‚o do reszty.  Otwarty jestem na
produkty używane (jeżeli będzie w sensownym stanie), chociaż od nowych
można VAT odliczyć :)

Drodzy grupowicze: jaką korbę należałoby wybrać by pasowała do reszty
zestawu? Jedyne co znalazłem FC-M430 48-36-26T.

Czy taki zestaw ma szanse razem działać? Po raz pierwszy składam rower,
nie wiem na co jeszcze zwrócić uwagę...

Marek

Data: 2012-08-09 00:56:50
Autor: Michał \"Mhrok\" Kalida
W dniu 2012-08-08 23:34, marek pisze:

Drodzy grupowicze: jaką korbę należałoby wybrać by pasowała do reszty
zestawu? Jedyne co znalazłem FC-M430 48-36-26T.
Korba M430 z tarczami 48-36-26 ma numerek M431. Posiadam takie cudo, moim zdaniem optymalny stosunek cena/jakość. Rozbieralna, bez zbędnych wodotrysków.
Do kompletu mam przednią przerzutkę M430 i tylną zdaje się M390 z długim wózkiem do kasety HG50-9 i łańcuchem HG53. Jeździ ze mną od... półtora miesiąca i sprawdza się nieźle.

PS. Korba M431 jest w http://bajkszop.com za 109zł. Ja tam kupiłem jakiś czas temu.

Data: 2012-08-11 01:18:15
Autor: chester
W dniu 08.08.2012 23:34, marek pisze:
[...]

Ja się w korbie zakochałem takiej:
Deore FC-M591 (wersja bez osłonki to FC-M590).
Niestety, odkąd Deore jest na 10rzędów, to tę korbę dostać to... ehh. Ja ją kupiłem przy okazji kupna ramy w sklepie w Niemczech.

"9 rzędów to niestety odchodzi w przeszłość, teraz jest 10."

Powyższe zdanie jest marketingowym kretynizmem, ale niestety wcielonym w życie - sprzętu wyższej klasy na 9 robi się coraz mniej i jeśli chcesz kupować nowy osprzęt i nie martwić się o części zamienne, to 9-tkę odradzam.
Sam składam właśnie rower i wszedłem w "9", ale zamierzam po złożeniu roweru zebrać trochę zapasowych części do napędu żeby się za parę lat nie zastanawiać nad wymianą wszystkiego. Lajf is brutal.
A w 9-tkę wszedłem m.in. dlatego, że drugi rower mam z napędem 9-cio rzędowym.

chester

Data: 2012-08-11 08:54:39
Autor: marek
On 11.08.2012 01:18, chester wrote:
Ja się w korbie zakochałem takiej:
Deore FC-M591 (wersja bez osłonki to FC-M590).
dzięki, niestety przekracza to moje finanse :(

Korbę na razie kupiłem tańszą, docelowo będę chciał ją zmienić na coś
lepszego..

Niestety, odkąd Deore jest na 10rzędów, to tę korbę dostać to... ehh. Ja
ją kupiłem przy okazji kupna ramy w sklepie w Niemczech.
na znanym portalu aukcyjnym widać ich jeszcze trochę :)

Wszedłem w FC-M430 (alivio) z tarczami 48-36-32T. Do tego mam
klamkomanetki dual-control st-m760 (deore xt).

Jaką przerzutkę przednią dobrać? W dokumentacji shimano piszą że do tej
korby to tylko fd-m430/fd-m431 pasuje. Czy jednak FD-M773 (obsługuje ponoć
48T) zadziała z moją korbą?

Czy fd-m430 i fd-m773 się technologicznie dużo różnią?

pozdrawiam,
Marek

Data: 2012-08-11 16:40:38
Autor: Ignac
kompatybilno¶ć osprzętu shimano
marek <neutrinus@usunto.o2.pl> napisał(a): Jak± przerzutkę przedni± dobrać? W dokumentacji shimano pisz± że do tej
korby to tylko fd-m430/fd-m431 pasuje. Czy jednak FD-M773 (obsługuje ponoć
48T) zadziała z moj± korb±?

Czy fd-m430 i fd-m773 się technologicznie dużo różni±?

Te korby które masz 48-36-26 to FC-M431 a Twoje maj± mocowanie na octalink czy na kwadrat-mówimy o korbach Alivio.I jeszcze jedno oryginalne korby
Deore xt to jakie były.

 Ignac

Data: 2012-08-11 18:02:32
Autor: Ignac
[...]
 Jeżeli chciałe¶ korby 48-36-26 do przerzutki FD-M773 to trzeba było brać
korby FC-M771-K z xt,bo ten zestaw rekomenduje Shimano:SI-6MSFA,a nie jakie¶ Alivio.Co¶ Marku przekombinowałe¶.

 Ignac

Data: 2012-08-11 21:02:37
Autor: marek
On 11.08.2012 18:42,  Ignac wrote:
Te korby które masz 48-36-26 to FC-M431 a Twoje maj± mocowanie na
octalink czy na kwadrat-mówimy o korbach Alivio.I jeszcze jedno
oryginalne korby Deore xt to jakie były.
kwadrat.

być może to fc-m431, sprzedawca mógł się pomylić.. (a jeszcze ich nie mam
w domu)

Jeżeli chciałe¶ korby 48-36-26 do przerzutki FD-M773 to trzeba było
brać korby FC-M771-K z xt,bo ten zestaw rekomenduje Shimano:SI-6MSFA,a
nie jakie¶ Alivio.Co¶ Marku przekombinowałe¶.
Tak, wiem co rekomenduje shimano - to wynika z ichnich papierów.
Przejrzałem dokumentację zanim się zapytałem :)

Niestety na fc-m771 mnie nie stać teraz...

Czy przerzutka FD-M773 (albo FD-M770 bo ma k±ty 66-69) da sobie radę z
moj± korb±? Czy też powinien kupić fd-m430/fd-m431 by mieć pewno¶ć współpracy?

Czy taka fd-m430/fd-m431 zadziała z klamkomanetkami  dual-control st-m760
(deore xt) ?

Wiem, że ł±czenie klas osprzętu nie jest rekomendowane przez producenta,
chciałem się zapytać praktyków jak to będzie "praktycznie"..

pozdrawiam,
Marek

Data: 2012-08-11 20:25:41
Autor: Ignac
> [...]
> octalink czy na kwadrat-mówimy o korbach Alivio.I jeszcze jedno
> oryginalne korby Deore xt to jakie były.

Do tych korb potrzebujesz suport na kwadrat BB-UN26 długo¶c osi 122,5(123mm)
to rekomenduje S. ale może się okazać,że lepiej zadziała 118 mm.Tu masz jak
powinien przebiegać montaż:http://www.bukowe.info/rowerowyserwis/?p=304

być może to fc-m431, sprzedawca mógł się pomylić.. (a jeszcze ich nie mam
w domu)

Jeżeli poszukujesz zamienników robi±c taki mix powiniene¶ mimo wszystko
skorzystać z serwisu.Nie bez powodu S. nie podaje kompatybilno¶ci miedzy
poszczególnymi grupami komponentów.
> [...]

współpracy?

Czy taka fd-m430/fd-m431 zadziała z klamkomanetkami  dual-control st-m760

Nie wiem,wg. geometrii obu korb (s± podobne)może zadziałaj±.

Wiem, że ł±czenie klas osprzętu nie jest rekomendowane przez producenta,
chciałem się zapytać praktyków jak to będzie "praktycznie"..

Jak się zapewne domy¶lasz nikt tak nie robi choćby tylko ze względu na problem logistyczny bo co zrobisz z nie pasuj±cymi czę¶ciami które nie mog±
ponadto nosić ¶ladów montażu żeby je zwrócić.

 Ignac

Data: 2012-08-12 23:12:10
Autor: chester
W dniu 11.08.2012 22:25,  Ignac pisze:
[...]

To nieprawda. Większo¶ć nowych rowerów klasy dolno¶redniej ma mieszany osprzęt, zwykle tylna przerzutka jest o klasę wyżej, czasem też korby. Najczę¶ciej taki mix widać jak rowerek jest na Alivio, ale ma przerzutkę Deore.
Poza tym to nie jest tak, że nikt tak nie robi - ja tak robię i robi tak spora czę¶ć osób składaj±cych rower od podstaw. A czy konkretne czę¶ci przypasuj± - to może być pewne ryzyko - ja je zminimalizowałem przegl±daj±c to, co ludzie montuj± do "mojej" ramy. Jak się nie uda, to sprzedam czę¶ć ze strat±.

Je¶li korba Deore wyskakuje z budżetu, to po co pchać się w przedni± przerzutkę XT? Według mnie powiniene¶ post±pić odwrotnie - przerzutki s± mniej istotne niż wła¶ciwy napęd.

chester

Data: 2012-08-12 21:45:46
Autor: Ignac
chester <chesteroni@poczta.gazeta.pl> napisał(a):

> [...]

To nieprawda. Większo¶ć nowych rowerów klasy dolno¶redniej ma mieszany osprzęt, zwykle tylna przerzutka jest o klasę wyżej, czasem też korby. Najczę¶ciej taki mix widać jak rowerek jest na Alivio, ale ma przerzutkę Deore.

A czy takie miksy zaleca Shimano? Pisze natomiast(w tisach)-"w celu
uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji"

Poza tym to nie jest tak, że nikt tak nie robi - ja tak robię i robi tak spora czę¶ć osób składaj±cych rower od podstaw.

Bo jeste¶ klasycznym przykładem,który ulega marketingowej manipulacji
Je¶li korba Deore wyskakuje z budżetu, to po co pchać się w przedni± przerzutkę XT? Według mnie powiniene¶ post±pić odwrotnie - przerzutki s± mniej istotne niż wła¶ciwy napęd.

Jeszcze taniej będzie jak wsadzisz komponenty Tourney-a

 Ignac

Data: 2012-08-13 17:49:40
Autor: chester
W dniu 12.08.2012 23:45,  Ignac pisze:
[...]

A czy Shimano jest wyroczni±? Zalecaj±, ale producenci jednak robi± co innego i te rowery działaj±. Ciekawe, nie?
Jasne, że wstawianie tylnej przerzutki klasy Deore do roweru na piastach Tourney to nonsens bo najważniejsze s± te czę¶ci, które się kręc±. Ale wstawienie jej nic nie psuje (poza poczuciem dobrego smaku).

Poza tym to nie jest tak, że nikt tak nie robi - ja tak robię i robi tak
spora czę¶ć osób składaj±cych rower od podstaw.

Bo jeste¶ klasycznym przykładem,który ulega marketingowej manipulacji

Stosowanie się ¶lepo do wszystkich zaleceń to nie jest aby uleganie marketingowej manipulacji? Do wszystkiego należy również stosować zdrowy rozs±dek i zasięgać drugiej, trzeciej i ... opinii.

Pewnie, że przy skrajnych kombinacjach lepiej sprawdzić, czy to zadziała, ale podobne rzeczy o podobnym przeznaczeniu zwykle nie sprawiaj± kłopotów.
Przy okazji przejrzałem te specyfikacje i wyszło mi, że mój miks jak najbardziej zadziała (przy kasecie 11-34, dla 12-36 potrzebna jest przerzutka typu Shadow SGS)

Kupowanie wszystkiego, bo producent tak sugeruje, ma sens, bo to na pewno zadziała. Ale to nie znaczy, że inne kombinacje nie zadziałaj±.

[...]

Ale przecież ja nie sugeruję mu wstawienia byle czego, tylko rozważenie skierowania ¶rodków w elementy moim zdaniem istotniejsze dla wygody.
Przednia przerzutka jest imo mniej istotna od korb.

chester

Data: 2012-08-13 22:21:22
Autor: marek
On 12.08.2012 23:12, chester wrote:
[...]

Bo do przerzutki xt dopłacam niewiele. Korba Deore to + ca. 400zł w
porównaniu do alivio. FC-M771-K jeszcze więcej :)

Z tego co widziałem to FC-431 do FC-590 różni się niewiele (pusta korba w
¶rodku, zintegrowany support). W tej chwili jeżdżę na "kwadracie" i nie
przeszkadza mi brak "sztywno¶ci". Nie składam też super lekkiego roweru..

Łatwiej będzie mi w przyszłym sezonie wymienić tylko korbę niż większo¶ć
sprzętu zmigrować o klasę wyżej. Tym bardziej że wymarzyłem sobie
klamkomanetki dualcontrol i takich w alivio po prostu nie ma!

Co do porad by udać się do serwisu: tak do tej pory robiłem. Zaczynam
jednak coraz intensywniej korzystać z roweru (po Wrocławiu to coraz
przyjemniejsze) a majsterkowanie przy rowerze zapowiada się przyjemnym
hobby. Już teraz widzę o istnieniu ilu parametrów nie miałem pojęcia, mam
nadzieję dopasować rower jeszcze bardziej do swoich potrzeb.

Dziekuję za zaangażowanie i rady! Większa czę¶ć sprzętu już do mnie
jedzie, jak skompletuję cało¶ć do będę składał.

Jeszcze jedno pytanie: obecnie mam kasetę 7speed. Czy przy migracji na
9speed muszę wymieniać piastę? Nigdy nie zaplatałem koła, trochę mnie to
przeraża.

Marek

Data: 2012-08-13 23:02:03
Autor: biodarek
W dniu 2012-08-13 22:21, marek pisze:
Bo do przerzutki xt dopłacam niewiele. Korba Deore to + ca. 400zł w
porównaniu do alivio. FC-M771-K jeszcze więcej :)

Skoro niewiele, to nikt nie zabroni. Ale wydaje mi się, że korba Deore to ok. 200pln. Max 289,- na portalu aukcyjnym.

Łatwiej będzie mi w przyszłym sezonie wymienić tylko korbę niż większo¶ć
sprzętu zmigrować o klasę wyżej. Tym bardziej że wymarzyłem sobie
klamkomanetki dualcontrol i takich w alivio po prostu nie ma!

Używałe¶ tych dualcontroli u kogo¶? Nie wszystkim pasuj± - rzecz indywidualna. Do tego, jak pisali koledzy, czasami warto mieć oddzielnie klamki i manetki.

[...]

Chwali się!

Jeszcze jedno pytanie: obecnie mam kasetę 7speed. Czy przy migracji na
9speed muszę wymieniać piastę? Nigdy nie zaplatałem koła, trochę mnie to
przeraża.

Musisz wymienić piastę. Zabraknie Ci 4,5mm w szeroko¶ci bębenka. Dałoby się w drug± stronę, tzn. do piasty 8/9/10 założyć kasetę 7 rzędow±. Tylko piasty 8/9/10 maj± t± sam± szeroko¶ć bębenka.
Tutaj linki:
http://www.wrower.pl/sprzet/kasety/kasety.php
http://sheldonbrown.com/harris/k7.html

Po prostu zleć złożenie koła je¶li nie robiłe¶ tego nigdy - tak będzie lepiej. Ale musisz znowu dokonać kolejnego wyboru - jaka piasta? Prawdopodobnie szprychy też trzeba będzie zmienić. Może pomy¶l o nowym kole zamiast osprzętu z grupy XT.

--
biodarek

Data: 2012-08-13 23:06:17
Autor: biodarek
W dniu 2012-08-13 23:02, biodarek pisze:
[...]

Jeszcze jedno - przy dual control chyba zalecana jest tylna przerzutka Rapid Rise - z odwrotn± sprężyn±. WeĽ to pod uwagę.

--
biodarek

Data: 2012-08-14 19:41:38
Autor: marek
On 13.08.2012 23:02, biodarek wrote:
[...]

nie korzystałem, lecz znajomi mi polecaj±, mi też się idea ta podoba..

[...]
ok, dziękuję!

Po prostu zleć złożenie koła je¶li nie robiłe¶ tego nigdy - tak będzie
lepiej.
Ale w ten sposób nigdy się nie nauczę :) Czy w warunkach "domowych" jest
to wykonalne? Ogl±dałem na youtubie filmy jak to robić i wydawało się "do
zrobienia". Jestem cierpliwy i dokładny - mam szansę zrobić to bez
specjalistycznej centrownicy?

Ale musisz znowu dokonać kolejnego wyboru - jaka piasta?
my¶lałem o Novatec NT-802 na 36 szprych (tyle mam w obręczach). Ponoć to
lepsze rozwi±zanie niż piasta deore?

Prawdopodobnie szprychy też trzeba będzie zmienić. Może pomy¶l o nowym
kole zamiast osprzętu z grupy XT.
Tak, szprychy na pewno kupię nowe. Jakie¶ wskazówki jak je wybrać? Wiem że
s± kalkulatory do ich długo¶ci (w kole tylnim mam oczywi¶cie dwie ich
długo¶ci). Nie chcę szprych cieniowanych, pewnie nierdzewne.

Marek

Data: 2012-08-14 19:18:21
Autor: Ignac
> [...]
to wykonalne? Ogl±dałem na youtubie filmy jak to robić i wydawało się "do
zrobienia". Jestem cierpliwy i dokładny - mam szansę zrobić to bez

Centrowanie koła potrenuj sobie/naucz się na starym rowerze.Prawie wszystko
można zrobić w warunkach domowych.Wybieraj zawsze optymalnie.
Tu kolega Kamil z innego w±tku poleca prosto i bez kombinowania: Te koła s± najciekawsz± propozycj± pod względem ceny do jako¶ci wedug mnie endurorider.pl/2009/01/mach-1-exe/ U znajomych jeĽdzi tego 4 komplety i nic się nie dzieje zarówno z wersj± bez tarcz (Novatec) jak i pod tarcze (Joy tech) Kupowane za ok 200 komplet :)
  Ignac

Data: 2012-08-14 21:32:55
Autor: marek
On 14.08.2012 21:18, Ignac wrote:
[...]
dziękuję, ja na 28" jeżdżę :)

Marek

Data: 2012-08-11 17:33:19
Autor: Robert Ostrowski
kompatybilno¶ć osprzętu shimano
marek <neutrinus@usunto.o2.pl> napisał(a):
Wszedłem w FC-M430 (alivio) z tarczami 48-36-32T.

A zastanawiałe¶ się czy dasz radę podjechać z sakwami pod 12-16 procentowe
podjazdy...

Data: 2012-08-11 21:10:21
Autor: marek
On 11.08.2012 19:33, Robert Ostrowski wrote:
marek <neutrinus@usunto.o2.pl> napisał(a):
Wszedłem w FC-M430 (alivio) z tarczami 48-36-32T.

A zastanawiałe¶ się czy dasz radę podjechać z sakwami pod 12-16 procentowe
podjazdy...

tak jak pisałem, jest to rower głównie do jazdy po mie¶cie i lekkim
terenie (takim jak wzgórza trzebnickie obok Wrocławia). Obecne 44T mi nie
wystarczaj± - wiem że na mocniejszym przełożeniu dalej utrzymam wysok±
kadencję.

Jak rozumiem sugerujesz że tarcza 32T to za mało na takie podjazdy? Jeżeli
będę się na tak± wyprawę wybierał to zawszę mogę przełożyć korbę...

Marek

Data: 2012-08-12 13:24:58
Autor: marek
On 11.08.2012 08:54, marek wrote:
Jaką przerzutkę przednią dobrać? W dokumentacji shimano piszą że do tej
korby to tylko fd-m430/fd-m431 pasuje. Czy jednak FD-M773 (obsługuje ponoć
48T) zadziała z moją korbą?

odpowiedĹş dla potomnych:
http://cycle.shimano.co.jp/publish/content/global_cycle/ja/jp/index/customer_center/gokan_chart/chart-2011.download.-mainParsys-0012-downloadFile.html/mtb-front-92-94.pdf
z uroczej tabelki wynika ĹĽe FC-M431  Ĺ‚adnie zagra zarĂłwno z fd-m770 jak i
fd-m590

zna ktoś taką tabelkę ale w ludzkim (anglosaskim) języku?

pozdrawiam,
Marek

Data: 2012-08-12 15:04:22
Autor: Ignac
kompatybilno¶ć osprzętu shimano
marek <neutrinus@usunto.o2.pl> napisał(a): zna kto¶ tak± tabelkę ale w ludzkim (anglosaskim) języku?

Ale to co¶ znalazł wystarczy-postarałe¶ się.
Teraz można robić miksy na pewniaka!

 Ignac

Data: 2012-08-13 17:51:33
Autor: chester
W dniu 11.08.2012 08:54, marek pisze:
[...]

Nie ma czarnych FC-M591 z ramieniem 170mm. Gdzieś w Polsce widziałem 591, ale 175mm i srebrne. 590 - tego jest pełno, ale mi zależy na osłonce.
W sumie może bym się przełamał, ale akurat mieli takie jak chcę w sklepie w Niemczech, w którym kupuję ramę więc dorzuciłem korby do zamówienia :-)

chester

Data: 2012-08-13 23:24:08
Autor: biodarek
kompatybilno¶ć osprzętu shimano
W dniu 2012-08-13 17:51, chester pisze:
Nie ma czarnych FC-M591 z ramieniem 170mm. Gdzie¶ w Polsce widziałem
[...]

No wiesz! Kalasz rodzinne gniazdo kupuj±c u Szwabów?!
;)

--
biodarek

Data: 2012-08-14 09:27:24
Autor: chester
W dniu 13.08.2012 23:24, biodarek pisze:
[...]

Rodzinne gniazdo samo się skalało nie maj±c korb w ofercie. Straciłem chyba dwa dni na szperanie po necie zanim odpu¶ciłem, a nie chcę i¶ć na kompromis, skoro istnieje wersja pasuj±ca mi (przynajmniej parametrami) idealnie ;-)

A rama... cóż - w Polsce nie ma dealera ram Surly, najbliżej jest w Niemczech :|

chester

Data: 2012-08-11 17:38:04
Autor: Robert Ostrowski
kompatybilno¶ć osprzętu shimano
chester <chesteroni@poczta.gazeta.pl> napisał(a):
"9 rzędów to niestety odchodzi w przeszłość, teraz jest 10."

A jeszcze nie tak dawno temu to samo mówili o systemie 7 rzędowym. To jest
absurd aby co 2-3 lata zmieniać cały system napędowy pod dane trendy. Ja w tym
roku złożyłem synowi rower na 7ce i służy mu wystarczaj±co i rowerek ów będzie
jeszcze służył córce.

Data: 2012-08-12 23:18:36
Autor: chester
W dniu 11.08.2012 19:38, Robert Ostrowski pisze:
[...]

W pełni się zgadzam. Niemniej jednak, o czę¶ci zamienne z wyższych grup jest ciężko a będzie ciężej.
Dlatego niestety jak już rower, który składam, pojeĽdzi kilka tysięcy km i będę wiedział, co ewentualnie chcę zmienić (np. kasetę), to zaczynam zbieranie zapasów aby sprzęt był na dłuuuugo :)
Tyle że ja prędzej czy póĽniej każdy napęd zajadę bo raczej dużo jeĽdziłem/będę jeĽdził.

Do roweru dla dziecka, które nie będzie kręcić 8kkm rocznie (albo więcej) wsadzanie super-duper napędu nie ma sensu - na komplecie np. Acera/Alivio i tak pojeżdż± dzieci mniej niż ten komplet przetrzyma (s± nieliczne wyj±tki).

chester

kompatybilność osprzętu shimano