Data: 2012-08-11 01:18:15 | |
Autor: chester | |
kompatybilnoĹÄ osprzÄtu shimano | |
W dniu 08.08.2012 23:34, marek pisze:
Hej, Ja siÄ w korbie zakochaĹem takiej: Deore FC-M591 (wersja bez osĹonki to FC-M590). Niestety, odkÄ d Deore jest na 10rzÄdĂłw, to tÄ korbÄ dostaÄ to... ehh. Ja jÄ kupiĹem przy okazji kupna ramy w sklepie w Niemczech. "9 rzÄdĂłw to niestety odchodzi w przeszĹoĹÄ, teraz jest 10." PowyĹźsze zdanie jest marketingowym kretynizmem, ale niestety wcielonym w Ĺźycie - sprzÄtu wyĹźszej klasy na 9 robi siÄ coraz mniej i jeĹli chcesz kupowaÄ nowy osprzÄt i nie martwiÄ siÄ o czÄĹci zamienne, to 9-tkÄ odradzam. Sam skĹadam wĹaĹnie rower i wszedĹem w "9", ale zamierzam po zĹoĹźeniu roweru zebraÄ trochÄ zapasowych czÄĹci do napÄdu Ĺźeby siÄ za parÄ lat nie zastanawiaÄ nad wymianÄ wszystkiego. Lajf is brutal. A w 9-tkÄ wszedĹem m.in. dlatego, Ĺźe drugi rower mam z napÄdem 9-cio rzÄdowym. chester |
|
Data: 2012-08-11 08:54:39 | |
Autor: marek | |
kompatybilnoĹÄ osprzÄtu shimano | |
On 11.08.2012 01:18, chester wrote:
Ja siÄ w korbie zakochaĹem takiej:dziÄki, niestety przekracza to moje finanse :( KorbÄ na razie kupiĹem taĹszÄ , docelowo bÄdÄ chciaĹ jÄ zmieniÄ na coĹ lepszego.. Niestety, odkÄ d Deore jest na 10rzÄdĂłw, to tÄ korbÄ dostaÄ to... ehh. Jana znanym portalu aukcyjnym widaÄ ich jeszcze trochÄ :) WszedĹem w FC-M430 (alivio) z tarczami 48-36-32T. Do tego mam klamkomanetki dual-control st-m760 (deore xt). JakÄ przerzutkÄ przedniÄ dobraÄ? W dokumentacji shimano piszÄ Ĺźe do tej korby to tylko fd-m430/fd-m431 pasuje. Czy jednak FD-M773 (obsĹuguje ponoÄ 48T) zadziaĹa z mojÄ korbÄ ? Czy fd-m430 i fd-m773 siÄ technologicznie duĹźo róşniÄ ? pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2012-08-11 16:40:38 | |
Autor: Ignac | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
marek <neutrinus@usunto.o2.pl> napisał(a): Jaką przerzutkę przednią dobrać? W dokumentacji shimano piszą że do tej
korby to tylko fd-m430/fd-m431 pasuje. Czy jednak FD-M773 (obsługuje ponoć 48T) zadziała z moją korbą? Czy fd-m430 i fd-m773 się technologicznie dużo różnią? Te korby które masz 48-36-26 to FC-M431 a Twoje mają mocowanie na octalink czy na kwadrat-mówimy o korbach Alivio.I jeszcze jedno oryginalne korby Deore xt to jakie były. Ignac -- |
|
Data: 2012-08-11 16:42:09 | |
Autor: Ignac | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
marek <neutrinus@usunto.o2.pl> napisał(a): Jaką przerzutkę przednią dobrać? W dokumentacji shimano piszą że do tej
korby to tylko fd-m430/fd-m431 pasuje. Czy jednak FD-M773 (obsługuje ponoć 48T) zadziała z moją korbą? Czy fd-m430 i fd-m773 się technologicznie dużo różnią? Te korby które masz 48-36-26 to FC-M431 a Twoje mają mocowanie na octalink czy na kwadrat-mówimy o korbach Alivio.I jeszcze jedno oryginalne korby Deore xt to jakie były. Ignac -- |
|
Data: 2012-08-11 18:02:32 | |
Autor: Ignac | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
marek <neutrinus@usunto.o2.pl> napisał(a): Jaką przerzutkę przednią dobrać? W dokumentacji shimano piszą że do tejJeżeli chciałeś korby 48-36-26 do przerzutki FD-M773 to trzeba było brać korby FC-M771-K z xt,bo ten zestaw rekomenduje Shimano:SI-6MSFA,a nie jakieś Alivio.Coś Marku przekombinowałeś. Ignac -- |
|
Data: 2012-08-11 21:02:37 | |
Autor: marek | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
On 11.08.2012 18:42, Ignac wrote:
Te korby które masz 48-36-26 to FC-M431 a Twoje mają mocowanie nakwadrat. być może to fc-m431, sprzedawca mógł się pomylić.. (a jeszcze ich nie mam w domu) Jeżeli chciałeś korby 48-36-26 do przerzutki FD-M773 to trzeba byłoTak, wiem co rekomenduje shimano - to wynika z ichnich papierów. Przejrzałem dokumentację zanim się zapytałem :) Niestety na fc-m771 mnie nie stać teraz... Czy przerzutka FD-M773 (albo FD-M770 bo ma kąty 66-69) da sobie radę z moją korbą? Czy też powinien kupić fd-m430/fd-m431 by mieć pewność współpracy? Czy taka fd-m430/fd-m431 zadziała z klamkomanetkami dual-control st-m760 (deore xt) ? Wiem, że łączenie klas osprzętu nie jest rekomendowane przez producenta, chciałem się zapytać praktyków jak to będzie "praktycznie".. pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2012-08-11 20:25:41 | |
Autor: Ignac | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
marek <neutrinus@usunto.o2.pl> napisał(a):
On 11.08.2012 18:42, Ignac wrote: Do tych korb potrzebujesz suport na kwadrat BB-UN26 długośc osi 122,5(123mm) to rekomenduje S. ale może się okazać,że lepiej zadziała 118 mm.Tu masz jak powinien przebiegać montaż:http://www.bukowe.info/rowerowyserwis/?p=304 być może to fc-m431, sprzedawca mógł się pomylić.. (a jeszcze ich nie mam Jeżeli poszukujesz zamienników robiąc taki mix powinieneś mimo wszystko skorzystać z serwisu.Nie bez powodu S. nie podaje kompatybilności miedzy poszczególnymi grupami komponentów. > Jeżeli chciałeś korby 48-36-26 do przerzutki FD-M773 to trzeba byłowspółpracy?
Nie wiem,wg. geometrii obu korb (są podobne)może zadziałają. Wiem, że łączenie klas osprzętu nie jest rekomendowane przez producenta, Jak się zapewne domyślasz nikt tak nie robi choćby tylko ze względu na problem logistyczny bo co zrobisz z nie pasującymi częściami które nie mogą ponadto nosić śladów montażu żeby je zwrócić. Ignac -- |
|
Data: 2012-08-12 23:12:10 | |
Autor: chester | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
W dniu 11.08.2012 22:25, Ignac pisze:
marek <neutrinus@usunto.o2.pl> napisał(a): To nieprawda. Większość nowych rowerów klasy dolnośredniej ma mieszany osprzęt, zwykle tylna przerzutka jest o klasę wyżej, czasem też korby. Najczęściej taki mix widać jak rowerek jest na Alivio, ale ma przerzutkę Deore. Poza tym to nie jest tak, że nikt tak nie robi - ja tak robię i robi tak spora część osób składających rower od podstaw. A czy konkretne części przypasują - to może być pewne ryzyko - ja je zminimalizowałem przeglądając to, co ludzie montują do "mojej" ramy. Jak się nie uda, to sprzedam część ze stratą. Jeśli korba Deore wyskakuje z budżetu, to po co pchać się w przednią przerzutkę XT? Według mnie powinieneś postąpić odwrotnie - przerzutki są mniej istotne niż właściwy napęd. chester |
|
Data: 2012-08-12 21:45:46 | |
Autor: Ignac | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
chester <chesteroni@poczta.gazeta.pl> napisał(a):
W dniu 11.08.2012 22:25, Ignac pisze:mogą ponadto nosić śladów montażu żeby je zwrócić.
A czy takie miksy zaleca Shimano? Pisze natomiast(w tisach)-"w celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji" Poza tym to nie jest tak, że nikt tak nie robi - ja tak robię i robi tak spora część osób składających rower od podstaw. Bo jesteś klasycznym przykładem,który ulega marketingowej manipulacji Jeśli korba Deore wyskakuje z budżetu, to po co pchać się w przednią przerzutkę XT? Według mnie powinieneś postąpić odwrotnie - przerzutki są mniej istotne niż właściwy napęd. Jeszcze taniej będzie jak wsadzisz komponenty Tourney-a Ignac -- |
|
Data: 2012-08-13 17:49:40 | |
Autor: chester | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
W dniu 12.08.2012 23:45, Ignac pisze:
chester <chesteroni@poczta.gazeta.pl> napisał(a): A czy Shimano jest wyrocznią? Zalecają, ale producenci jednak robią co innego i te rowery działają. Ciekawe, nie? Jasne, że wstawianie tylnej przerzutki klasy Deore do roweru na piastach Tourney to nonsens bo najważniejsze są te części, które się kręcą. Ale wstawienie jej nic nie psuje (poza poczuciem dobrego smaku). Poza tym to nie jest tak, że nikt tak nie robi - ja tak robię i robi tak Stosowanie się ślepo do wszystkich zaleceń to nie jest aby uleganie marketingowej manipulacji? Do wszystkiego należy również stosować zdrowy rozsądek i zasięgać drugiej, trzeciej i ... opinii. Pewnie, że przy skrajnych kombinacjach lepiej sprawdzić, czy to zadziała, ale podobne rzeczy o podobnym przeznaczeniu zwykle nie sprawiają kłopotów. Przy okazji przejrzałem te specyfikacje i wyszło mi, że mój miks jak najbardziej zadziała (przy kasecie 11-34, dla 12-36 potrzebna jest przerzutka typu Shadow SGS) Kupowanie wszystkiego, bo producent tak sugeruje, ma sens, bo to na pewno zadziała. Ale to nie znaczy, że inne kombinacje nie zadziałają. Jeśli korba Deore wyskakuje z budżetu, to po co pchać się w przednią Ale przecież ja nie sugeruję mu wstawienia byle czego, tylko rozważenie skierowania środków w elementy moim zdaniem istotniejsze dla wygody. Przednia przerzutka jest imo mniej istotna od korb. chester |
|
Data: 2012-08-13 22:21:22 | |
Autor: marek | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
On 12.08.2012 23:12, chester wrote:
Poza tym to nie jest tak, że nikt tak nie robi - ja tak robię i robi takBo do przerzutki xt dopłacam niewiele. Korba Deore to + ca. 400zł w porównaniu do alivio. FC-M771-K jeszcze więcej :) Z tego co widziałem to FC-431 do FC-590 różni się niewiele (pusta korba w środku, zintegrowany support). W tej chwili jeżdżę na "kwadracie" i nie przeszkadza mi brak "sztywności". Nie składam też super lekkiego roweru.. Łatwiej będzie mi w przyszłym sezonie wymienić tylko korbę niż większość sprzętu zmigrować o klasę wyżej. Tym bardziej że wymarzyłem sobie klamkomanetki dualcontrol i takich w alivio po prostu nie ma! Co do porad by udać się do serwisu: tak do tej pory robiłem. Zaczynam jednak coraz intensywniej korzystać z roweru (po Wrocławiu to coraz przyjemniejsze) a majsterkowanie przy rowerze zapowiada się przyjemnym hobby. Już teraz widzę o istnieniu ilu parametrów nie miałem pojęcia, mam nadzieję dopasować rower jeszcze bardziej do swoich potrzeb. Dziekuję za zaangażowanie i rady! Większa część sprzętu już do mnie jedzie, jak skompletuję całość do będę składał. Jeszcze jedno pytanie: obecnie mam kasetę 7speed. Czy przy migracji na 9speed muszę wymieniać piastę? Nigdy nie zaplatałem koła, trochę mnie to przeraża. Marek |
|
Data: 2012-08-13 23:02:03 | |
Autor: biodarek | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
W dniu 2012-08-13 22:21, marek pisze:
Bo do przerzutki xt dopłacam niewiele. Korba Deore to + ca. 400zł w Skoro niewiele, to nikt nie zabroni. Ale wydaje mi się, że korba Deore to ok. 200pln. Max 289,- na portalu aukcyjnym. Łatwiej będzie mi w przyszłym sezonie wymienić tylko korbę niż większość Używałeś tych dualcontroli u kogoś? Nie wszystkim pasują - rzecz indywidualna. Do tego, jak pisali koledzy, czasami warto mieć oddzielnie klamki i manetki. Co do porad by udać się do serwisu: tak do tej pory robiłem. Zaczynam Chwali się! Jeszcze jedno pytanie: obecnie mam kasetę 7speed. Czy przy migracji na Musisz wymienić piastę. Zabraknie Ci 4,5mm w szerokości bębenka. Dałoby się w drugą stronę, tzn. do piasty 8/9/10 założyć kasetę 7 rzędową. Tylko piasty 8/9/10 mają tą samą szerokość bębenka. Tutaj linki: http://www.wrower.pl/sprzet/kasety/kasety.php http://sheldonbrown.com/harris/k7.html Po prostu zleć złożenie koła jeśli nie robiłeś tego nigdy - tak będzie lepiej. Ale musisz znowu dokonać kolejnego wyboru - jaka piasta? Prawdopodobnie szprychy też trzeba będzie zmienić. Może pomyśl o nowym kole zamiast osprzętu z grupy XT. -- biodarek |
|
Data: 2012-08-13 23:06:17 | |
Autor: biodarek | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
W dniu 2012-08-13 23:02, biodarek pisze:
Łatwiej będzie mi w przyszłym sezonie wymienić tylko korbę niż większość Jeszcze jedno - przy dual control chyba zalecana jest tylna przerzutka Rapid Rise - z odwrotną sprężyną. Weź to pod uwagę. -- biodarek |
|
Data: 2012-08-14 19:41:38 | |
Autor: marek | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
On 13.08.2012 23:02, biodarek wrote:
nie korzystałem, lecz znajomi mi polecają, mi też się idea ta podoba..Łatwiej będzie mi w przyszłym sezonie wymienić tylko korbę niż większość Musisz wymienić piastę. Zabraknie Ci 4,5mm w szerokości bębenka. Dałobyok, dziękuję! Po prostu zleć złożenie koła jeśli nie robiłeś tego nigdy - tak będzieAle w ten sposób nigdy się nie nauczę :) Czy w warunkach "domowych" jest to wykonalne? Oglądałem na youtubie filmy jak to robić i wydawało się "do zrobienia". Jestem cierpliwy i dokładny - mam szansę zrobić to bez specjalistycznej centrownicy? Ale musisz znowu dokonać kolejnego wyboru - jaka piasta?myślałem o Novatec NT-802 na 36 szprych (tyle mam w obręczach). Ponoć to lepsze rozwiązanie niż piasta deore? Prawdopodobnie szprychy też trzeba będzie zmienić. Może pomyśl o nowymTak, szprychy na pewno kupię nowe. Jakieś wskazówki jak je wybrać? Wiem że są kalkulatory do ich długości (w kole tylnim mam oczywiście dwie ich długości). Nie chcę szprych cieniowanych, pewnie nierdzewne. Marek |
|
Data: 2012-08-14 19:18:21 | |
Autor: Ignac | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
marek <neutrinus@usunto.o2.pl>
> Po prostu zleć złożenie koła jeśli nie robiłeś tego nigdy - tak będzie Centrowanie koła potrenuj sobie/naucz się na starym rowerze.Prawie wszystko można zrobić w warunkach domowych.Wybieraj zawsze optymalnie. Tu kolega Kamil z innego wątku poleca prosto i bez kombinowania: Te koła są najciekawszą propozycją pod względem ceny do jakości wedug mnie endurorider.pl/2009/01/mach-1-exe/ U znajomych jeździ tego 4 komplety i nic się nie dzieje zarówno z wersją bez tarcz (Novatec) jak i pod tarcze (Joy tech) Kupowane za ok 200 komplet :) Ignac -- |
|
Data: 2012-08-14 21:32:55 | |
Autor: marek | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
On 14.08.2012 21:18, Ignac wrote:
Te koła są najciekawszą propozycją pod względem ceny do jakości wedug mnie endurorider.pl/2009/01/mach-1-exe/ U znajomych jeździ tego 4 komplety i nic się nie dzieje zarówno z wersją bez tarcz (Novatec) jak i pod tarcze (Joy tech) Kupowane za ok 200 komplet :)dziękuję, ja na 28" jeżdżę :) Marek |
|
Data: 2012-08-11 17:33:19 | |
Autor: Robert Ostrowski | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
marek <neutrinus@usunto.o2.pl> napisał(a):
WszedĹem w FC-M430 (alivio) z tarczami 48-36-32T. A zastanawiałeś się czy dasz radę podjechać z sakwami pod 12-16 procentowe podjazdy... -- |
|
Data: 2012-08-11 21:10:21 | |
Autor: marek | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
On 11.08.2012 19:33, Robert Ostrowski wrote:
marek <neutrinus@usunto.o2.pl> napisał(a): tak jak pisałem, jest to rower głównie do jazdy po mieście i lekkim terenie (takim jak wzgórza trzebnickie obok Wrocławia). Obecne 44T mi nie wystarczają - wiem że na mocniejszym przełożeniu dalej utrzymam wysoką kadencję. Jak rozumiem sugerujesz że tarcza 32T to za mało na takie podjazdy? Jeżeli będę się na taką wyprawę wybierał to zawszę mogę przełożyć korbę... Marek |
|
Data: 2012-08-12 13:24:58 | |
Autor: marek | |
kompatybilnoĹÄ osprzÄtu shimano | |
On 11.08.2012 08:54, marek wrote:
JakÄ przerzutkÄ przedniÄ dobraÄ? W dokumentacji shimano piszÄ Ĺźe do tej odpowiedĹş dla potomnych: http://cycle.shimano.co.jp/publish/content/global_cycle/ja/jp/index/customer_center/gokan_chart/chart-2011.download.-mainParsys-0012-downloadFile.html/mtb-front-92-94.pdfz uroczej tabelki wynika Ĺźe FC-M431 Ĺadnie zagra zarĂłwno z fd-m770 jak i fd-m590 zna ktoĹ takÄ tabelkÄ ale w ludzkim (anglosaskim) jÄzyku? pozdrawiam, Marek |
|
Data: 2012-08-12 15:04:22 | |
Autor: Ignac | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
marek <neutrinus@usunto.o2.pl> napisał(a): zna ktoś taką tabelkę ale w ludzkim (anglosaskim) języku?
Ale to coś znalazł wystarczy-postarałeś się. Teraz można robić miksy na pewniaka! Ignac -- |
|
Data: 2012-08-13 17:51:33 | |
Autor: chester | |
kompatybilnoĹÄ osprzÄtu shimano | |
W dniu 11.08.2012 08:54, marek pisze:
On 11.08.2012 01:18, chester wrote: Nie ma czarnych FC-M591 z ramieniem 170mm. GdzieĹ w Polsce widziaĹem 591, ale 175mm i srebrne. 590 - tego jest peĹno, ale mi zaleĹźy na osĹonce. W sumie moĹźe bym siÄ przeĹamaĹ, ale akurat mieli takie jak chcÄ w sklepie w Niemczech, w ktĂłrym kupujÄ ramÄ wiÄc dorzuciĹem korby do zamĂłwienia :-) chester |
|
Data: 2012-08-13 23:24:08 | |
Autor: biodarek | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
W dniu 2012-08-13 17:51, chester pisze:
Nie ma czarnych FC-M591 z ramieniem 170mm. Gdzieś w Polsce widziałem No wiesz! Kalasz rodzinne gniazdo kupując u Szwabów?! ;) -- biodarek |
|
Data: 2012-08-14 09:27:24 | |
Autor: chester | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
W dniu 13.08.2012 23:24, biodarek pisze:
W dniu 2012-08-13 17:51, chester pisze: Rodzinne gniazdo samo się skalało nie mając korb w ofercie. Straciłem chyba dwa dni na szperanie po necie zanim odpuściłem, a nie chcę iść na kompromis, skoro istnieje wersja pasująca mi (przynajmniej parametrami) idealnie ;-) A rama... cóż - w Polsce nie ma dealera ram Surly, najbliżej jest w Niemczech :| chester |
|
Data: 2012-08-11 17:38:04 | |
Autor: Robert Ostrowski | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
chester <chesteroni@poczta.gazeta.pl> napisał(a):
"9 rzÄdĂłw to niestety odchodzi w przeszĹoĹÄ, teraz jest 10." A jeszcze nie tak dawno temu to samo mówili o systemie 7 rzędowym. To jest absurd aby co 2-3 lata zmieniać cały system napędowy pod dane trendy. Ja w tym roku złożyłem synowi rower na 7ce i służy mu wystarczająco i rowerek ów będzie jeszcze służył córce. -- |
|
Data: 2012-08-12 23:18:36 | |
Autor: chester | |
kompatybilność osprzętu shimano | |
W dniu 11.08.2012 19:38, Robert Ostrowski pisze:
chester <chesteroni@poczta.gazeta.pl> napisał(a): W pełni się zgadzam. Niemniej jednak, o części zamienne z wyższych grup jest ciężko a będzie ciężej. Dlatego niestety jak już rower, który składam, pojeździ kilka tysięcy km i będę wiedział, co ewentualnie chcę zmienić (np. kasetę), to zaczynam zbieranie zapasów aby sprzęt był na dłuuuugo :) Tyle że ja prędzej czy później każdy napęd zajadę bo raczej dużo jeździłem/będę jeździł. Do roweru dla dziecka, które nie będzie kręcić 8kkm rocznie (albo więcej) wsadzanie super-duper napędu nie ma sensu - na komplecie np. Acera/Alivio i tak pojeżdżą dzieci mniej niż ten komplet przetrzyma (są nieliczne wyjątki). chester |
|