Data: 2011-11-26 19:08:17 | |
Autor: AZ | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
On 2011-11-26, BearBag <cactusek@gmail.com> wrote:
Takie pytanko mi się nasunęło, jak działa tzw komputer spalaniaW przewodzie przed wtryskami nie. Liczone to jest na podstawie czasow otwarcia wtryskow, cisnienie jest znane wiec przeplyw tez i raczej to dokladnie jest. -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2011-11-26 20:32:53 | |
Autor: Lukasz | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
Użytkownik "AZ" <artur.zabronski@gmail.com> napisał w wiadomości news:jardf0$ld8$1node2.news.atman.pl...
On 2011-11-26, BearBag <cactusek@gmail.com> wrote: i w połączeniu z prędkością obrotową koła? bo jak wyjaśnić to że przy jeździe "na luzie" pokazuje spalanie kilka litrów/100km, a na postoju 0,7l/h -- Pozdrawiam Łukasz |
|
Data: 2011-11-26 20:41:50 | |
Autor: Jan Strybyszewski | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
W dniu 2011-11-26 20:32, Lukasz pisze:
Użytkownik "AZ" <artur.zabronski@gmail.com> napisał w wiadomości A przy jezdzie na biegu, pokazuje 0,0 stad wniosek nie jezdzij na luzie |
|
Data: 2011-11-26 23:06:13 | |
Autor: Jacek Midura | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
On 11/26/11 20:41, Jan Strybyszewski wrote:
W dniu 2011-11-26 20:32, Lukasz pisze: A przy hamowaniu pokazuje mniej niż przy przyśpieszaniu, stąd wniosek: nie przyśpieszaj. -- Jacek Midura |
|
Data: 2011-11-26 23:16:09 | |
Autor: Cavallino | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
Użytkownik "Jacek Midura" <jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości news:
A przy jezdzie na biegu, pokazuje 0,0 stad wniosek nie jezdzij na luzie Myślisz czasem zanim coś napiszesz? Czy też może widzisz jakiś sens w tym co napisałeś i nam go wyjawisz? |
|
Data: 2011-11-27 22:06:53 | |
Autor: Jacek Midura | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
On 11/26/11 23:16, Cavallino wrote:
Użytkownik "Jacek Midura"<jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości news: Mogę wam wyjawić, Cavallino. Mianowicie chciałem zwrócić uwagę, że decydowanie o sposobie jazdy jedynie na podstawie wartości spalania chwilowego nie jest najszczęśliwszym pomysłem. Wiem, będziesz chciał żebym rozwinął temat. Co tym razem jest niejasne? Pozdrawiam -- Jacek Midura |
|
Data: 2011-11-28 07:24:23 | |
Autor: Cavallino | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
Użytkownik "Jacek Midura" <jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości news:dclaq8xoko.ln2m.krakow.pl...
On 11/26/11 23:16, Cavallino wrote: Znaczy co, lepiej spalać niż nie spalać? Czy też może nie wierzysz w odcięcie przy hamowaniu silnikiem? |
|
Data: 2011-11-28 15:17:57 | |
Autor: Jacek Midura | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
On 11/28/11 07:24, Cavallino wrote:
Użytkownik "Jacek Midura"<jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości A to zależy, jaką sytuację masz na myśli i co chcesz osiągnąć. Kilka przykładów: 1. zjazd z górki, na dole znak STOP, optymalizujesz pod kątem zużycia paliwa. Tu nie ma problemu, hamujemy silnikiem bo i tak tę energię kinetyczną trzeba wytracić. 2. sytuacja j.w. ale optymalizujesz pod kątem czasu przejazdu Tu już raczej będziemy przyśpieszać do końca (w sensownych granicach) i przed samym STOPem hamulec w podłogę. 3. zjazd z krótkiej górki, za nią podjazd pod podobną górkę, optymalizujemy zużycie paliwa. Droga prosta, powiedzmy że bez ograniczenia prędkości. Hamować silnikiem (chwilowe spalanie 0) żeby za chwilę spalić więcej na rozpędzanie czy też zjeżdżać na luzie? (nie sugeruję, że na luzie będzie oszczędniej, choć i nie wykluczam tego - policzenie tego chyba nie będzie proste i pewnie też zależy od rodzaju pojazdu). Jak widać, regułka "nie jeździj na luzie tylko na biegu, bo na luzie chwilowe spalanie jest >0 a na biegu =0" pomija podstawowe parametry wpływające na sposób kierowania samochodem, koncentrując się tylko na jednym, średnio istotnym wskaźniku. -- Jacek Midura |
|
Data: 2011-11-28 14:37:14 | |
Autor: kamil | |
komputer spalania w autach - jak to dziaa ? | |
On 28/11/2011 14:17, Jacek Midura wrote:
On 11/28/11 07:24, Cavallino wrote: _przyspiesza_ w nieskoczono? Zakadam e na t grk wjechae z jak prdkoci zblion do ograniczenia. Hamowanie silnikiem na drodze spadajcej nawet o kilka stopni czsto praktycznie nie istnieje i samochd albo nie przyspiesza, albo przyspiesza albo troch wolniej. Kiepski ten przykad. -- Pozdrawiam, Kamil http://bynajmniej.net |
|
Data: 2011-11-29 12:59:35 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
komputer spalania w autach - jak to dziaa ? | |
W dniu 2011-11-28 15:37, kamil pisze:
1. zjazd z grki, na dole znak STOP, optymalizujesz pod ktem zuycia Oczywicie e nie "w nieskoczono", tylko "do koca (w sensownych granicach)" czyli do miejsca i prdkoci, przy ktrej zahamowanie przez STOP jest jeszcze wykonalne. Zakadam e na t grk wjechae z jak prdkoci zblion do ograniczenia. Nie byo mowy o wjedaniu na grk. Moe na tej grce mia postj, np inny STOP? Moe wjeda powoli z dowolnego powodu: brak mocy, ruch, ograniczenia? -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog by niepowane, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiada w czci gts /kropka/ pl | lub caoci pogldom ich Autora. |
|
Data: 2011-11-29 12:22:38 | |
Autor: kamil | |
komputer spalania w autach - jak to dziaa ? | |
On 29/11/2011 11:59, Jakub Witkowski wrote:
W dniu 2011-11-28 15:37, kamil pisze: I takie przypadki trafiaj si na tyle czsto, eby robi z nich regu? -- Pozdrawiam, Kamil http://bynajmniej.net |
|
Data: 2011-11-29 12:25:14 | |
Autor: AZ | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
On 2011-11-29, kamil <kamil@spam.com> wrote:
Przeciez to PMS. Tu przy dyskusji o czymkolwiek brane sa pod uwage skrajnie skrajne przypadki by udowodnic swoja racje. -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2011-11-29 13:44:08 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
komputer spalania w autach - jak to dziaa ? | |
W dniu 2011-11-29 13:22, kamil pisze:
2. sytuacja j.w. ale optymalizujesz pod ktem czasu przejazdu Tu ju Poda prawidow ogln regu przy podanym kryterium (czas przejadu). A tylko szczeglny przypadek (tzw. zdegenerowany) dla tej reguy jest taki, e prdko jest ju tak dua e po jej zwikszeniu nie bdzie mona wyhamowa - i wtedy "przyspiesza ile mona" redukuje si do "nie przyspiesza". Zero sprzecznoci, wzorowa logika. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog by niepowane, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiada w czci gts /kropka/ pl | lub caoci pogldom ich Autora. |
|
Data: 2011-11-28 18:34:21 | |
Autor: Bydl | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
On 2011-11-28 15:17:57 +0100, Jacek Midura <jacek@m.krakow.pl> said:
Kilka przykadw: Jak wida, reguka "nie jedzij na luzie tylko na biegu, bo na luzie chwilowe spalanie jest >0 a na biegu =0" pomija podstawowe parametry wpywajce na sposb kierowania samochodem, koncentrujc si tylko na jednym, rednio istotnym wskaniku. Akurat w tych przykadach nie ma jazdy na luzie. A w tym zupenie innym (3) nie wyrzucamy biegu na luz, z powodu konfiguracji terenu... -- Bydl |
|
Data: 2011-11-29 12:21:19 | |
Autor: Jacek Midura | |
komputer spalania w autach - jak to dziaa ? | |
On 11/28/11 18:34, Bydl wrote:
Bybym wdziczny, gdyby wyjani co ma taka konfiguracja terenu do niewrzucania na luz. Ale nie to jest istot dyskusji tutaj. Podsumuj, bo widz e obaj z Cavallinem nie nadacie. 1. Jan Strybyszewski wychodzc od prawdziwych przesanek[a] za pomoc bdnego rozumowania[b] doszed do jakiego tam wniosku[c]. 2. eby zwrci na to uwag, uyem rwnie prawdziwych przesanek, tego samego bdnego rozumowania i doszedem do wniosku zdecydowanie bdnego. Karykaturalnego. Celowo. Powiedzmy, e to rodzaj rozrywki. [a] warto spalania chwilowego [b] zaniedba inne czynniki majce wpyw na sposb kierowania [c] naley jedzi tylko na biegu Czy wniosek [c] jest prawdziwy - to jest sprawa dla mnie drugorzdna. Akurat uwaam e nie, ale o tym byo na tej grupie tyle flejmw, e jeli ma by kolejny to ja si wypisuj z wtku. Bo to ju bdzie nudne. -- Jacek Midura |
|
Data: 2011-11-28 18:57:02 | |
Autor: Cavallino | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
Użytkownik "Jacek Midura" <jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości news:lphcq8x482.ln2m.krakow.pl...
On 11/28/11 07:24, Cavallino wrote: Jasne. Tylko że przykład o czapy, mowa było o dobiegach na luzie vs bez gazu na biegu. Czyli nadal Twój wtręt był bez sensu. |
|
Data: 2011-11-28 20:01:03 | |
Autor: Jacek Midura | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
On 11/28/11 18:57, Cavallino wrote:
Jasne. Zgodzę się. Jak tylko pokażesz, gdzie była mowa o dobiegach. -- Jacek Midura |
|
Data: 2011-11-28 22:50:38 | |
Autor: Cavallino | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
Użytkownik "Jacek Midura" <jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości news:fc2dq8x7s4.ln2m.krakow.pl...
On 11/28/11 18:57, Cavallino wrote: Tam gdzie się wtrąciłeś, cytuję "A przy jezdzie na biegu, pokazuje 0,0 stad wniosek nie jezdzij na luzie" No chyba że Ty znasz jakieś inne uzasadnienie do jeżdżenia na luzie. W sytuacji gaz-hamulec do której się odniosłem, siłą rzeczy nie ma o tym mowy. |
|
Data: 2011-11-28 23:13:13 | |
Autor: Jacek Midura | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
On 11/28/11 22:50, Cavallino wrote:
Użytkownik "Jacek Midura"<jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości Ale tu nie ma ani słowa o dobiegu. Szukaj dalej. Albo wykaż, że odcięcie paliwa występuje wyłącznie na dobiegu. -- Jacek Midura |
|
Data: 2011-11-29 20:28:24 | |
Autor: Cavallino | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
Użytkownik "Jacek Midura" <jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości news:
Tylko że przykład o czapy, mowa było o dobiegach na luzie vs bez gazu na Oczywiście że jest, przynajmniej dopóki nie wytłumaczysz innego zastosowania jazdy na luzie. |
|
Data: 2011-11-29 21:39:22 | |
Autor: Jacek Midura | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
On 11/29/11 20:28, Cavallino wrote:
Użytkownik "Jacek Midura"<jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości news: A przykładowi nr 3 czego brakuje? Oczywiście poza tym, że jest "o czapy", bo nie pasuje do twoich milczących założeń co do tematu tej dyskusji. Albo chociażby sznur aut w korku toczący się pomalutku ale nieprzerwanie po drodze o niewielkim spadku, w którym prędkość akurat tak się ustaliła, że jest za wysoka na jazdę bez gazu na jedynce, a za niska dla dwójki. Pewnie też się dowiem, że przykład wydumany, chociaż tylko w tym roku zdarzyło mi się coś takiego kilkakrotnie (a nie jeżdżę specjalnie dużo). -- Jacek Midura |
|
Data: 2011-11-29 22:17:19 | |
Autor: J.F | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
Użytkownik "Jacek Midura" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qgsfq8xlgi.ln2@m.krakow.pl...
Oczywiście że jest, przynajmniej dopóki nie wytłumaczysz innego zastosowaniaTam gdzie się wtrąciłeś, cytuję "A przy jezdzie na biegu, pokazuje 0,0 Albo chociażby sznur aut w korku toczący się pomalutku ale nieprzerwanie po drodze o niewielkim spadku, w którym prędkość akurat tak się ustaliła, że jest za wysoka na jazdę bez gazu na jedynce, a za niska dla dwójki. Pewnie też się dowiem, że przykład wydumany, chociaż tylko w tym roku zdarzyło mi się coś takiego kilkakrotnie (a nie jeżdżę specjalnie dużo). Wydumany. Skoro za niska dla 2ki, to jakie ma silnik obroty ? 700 ? To na 1ce bedzie mial ~1500, w sam raz. Inna sprawa ze 1ka "za sztywna" i sie nieprzyjemnie jezdzi". No i po cholere te 1500 i paliwo palic, skoro tam mozna na luzie zjezdzac. Ale przyklad podawalem - jade sobie 120, bo lubie, wiem ze za 2 km jest ostry zakret i musze zwolnic do 50 ... co dalej ? J. |
|
Data: 2011-11-29 22:48:05 | |
Autor: Cavallino | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
Użytkownik "Jacek Midura" <jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości news:
Ale tu nie ma ani słowa o dobiegu. Hmmm.... wiedzy o zasadach jazdy? Po górkach nie jeździ się na luzie. Albo chociażby sznur aut w korku toczący się pomalutku ale nieprzerwanie po drodze o niewielkim spadku, w którym prędkość akurat tak się ustaliła, że jest za wysoka na jazdę bez gazu na jedynce, a za niska dla dwójki. Pewnie też się dowiem, że przykład wydumany, Pewnie sam to wiesz, więc nie musisz się dowiadywać. Tak dobrać spadek górki, że akurat na luzie jest ok, przy zadanej masie, no pogratulować..... |
|
Data: 2011-11-29 23:17:27 | |
Autor: Jacek Midura | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
On 11/29/11 22:48, Cavallino wrote:
Użytkownik "Jacek Midura"<jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości news: O jakich górkach mowa? Takich np. 30m przewyższenia? A dlaczego miałoby się z nich nie zjeżdżać na luzie? Albo chociażby sznur aut w korku toczący się pomalutku ale nieprzerwanie Nie wiem, co chcesz udowodnić stwierdzeniem o dobieraniu spadku górki. Przecież dobrze wiesz, że jak się toczy w korku z górki to się delikatnie hamulcem ustala niezmienną prędkość jazdy, spadku nie trzeba dobierać. Wiem, że to boli przyznać, że jednak jazda na luzie może mieć sens. I to, o zgrozo, nie tylko na dobiegu. Tak boli, że zaraz zobaczymy kolejny wykręt. -- Jacek Midura |
|
Data: 2011-11-29 23:28:13 | |
Autor: Cavallino | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
Użytkownik "Jacek Midura" <jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości news:
A przykładowi nr 3 czego brakuje? Nie wiem, co chcesz udowodnić stwierdzeniem o dobieraniu spadku górki. Przecież dobrze wiesz, że jak się toczy w korku z górki to się delikatnie hamulcem ustala niezmienną prędkość jazdy, No właśnie dlatego się nie jeździ na luzie. Ale widać nie chcesz tego pojąć, Twoja sprawa, stosuj sobie dobiegi na luzie i hamuj w górach hamulcami, mnie nic do tego. Tylko wyłącz stopy przy tym, żebyś nie wkurzał jadących akurat za Tobą. ;-) EOD |
|
Data: 2011-11-27 15:47:22 | |
Autor: Lukasz | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
Użytkownik "Jan Strybyszewski" <ktos@w.pl> napisał w wiadomości news:jarfe6$34i$2news.onet.pl....
i w połączeniu z prędkością obrotową koła? bo jak wyjaśnić to że przyA przy jezdzie na biegu, pokazuje 0,0 stad wniosek nie jezdzij na luzie i naprawdę wtedy tyle pali co pokazuje czy to przekłamanie? nie sprawdzałem dokładnie ale wydaje mi się że przy toczeniu się 40km/h pokazuje np. 4l/100km - czyli pali wtedy 10l/h - ponad 10x więcej niż na postoju? -- Pozdrawiam Łukasz |
|
Data: 2011-11-27 16:33:38 | |
Autor: Kuba \(aka cita\) | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
Użytkownik "Lukasz" <lukasz@bojUSUNDUZELITERYczuk.net.pl> napisał w wiadomości news:jatiie$6br$1inews.gazeta.pl... Użytkownik "Jan Strybyszewski" <ktos@w.pl> napisał w wiadomości news:jarfe6$34i$2news.onet.pl.... źle do tego podchodzisz. Podczas toczenia sie na luzie samochód pokazuje spalanie w l/100km Zwróć uwage, ze przy 100km/h i toczeniu sie na luzie wskazania będą zdecydowanie mniejsze, mimo, ze samochód pali na luzie przy tej prędkości tyle samo, ale przejeżdzany dystans jest większy na jednostke czasu, więc ze zwykłej matematyki wyjdzie niższe spalanie. Wniosek - wskazanie nie są wiarygodne w przypadku wolnych obrotów (nie mylić z napędzaniem auta na biegu na wolnych obrotach) podczas jazdy, stąd na postoju niektóre samochody zmieniają jednostke spalania na l/h bo prędkość auta = 0 i nie ma jak inaczej przeliczyć spalania, inne zaś nie pokazują spalania na postoju w ogóle. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka + Lisica Sprzedam P307 1,6HDI 2006 110KM Volvo FL618 '97 250KM Używane, czyste, sprawne i dobre plastikowe kosze na śmieci - 120L - 40zł |
|
Data: 2011-11-27 18:31:24 | |
Autor: MM | |
komputer spalania w autach - jak to dziaa ? | |
Dnia 27-11-2011 o 15:47:22 Lukasz <lukasz@bojusunduzeliteryczuk.net.pl> napisa(a):
Uytkownik "Jan Strybyszewski" <ktos@w.pl> napisa w wiadomoci news:jarfe6$34i$2news.onet.pl.... Mj samochd stojc ma obroty powiedzmy 800, ale jadc na luzie jest np 1000 Diesel, jak jest chodno/zimno i musi si dogrza i dziaa nawiew... Wic jadc na luzie wicej spala w jednostce czasu ni stojc. |
|
Data: 2011-11-28 00:12:56 | |
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak | |
komputer spalania w autach - jak to dziaa ? | |
W dniu 2011-11-27 18:31, MM pisze:
Dnia 27-11-2011 o 15:47:22 Lukasz <lukasz@bojusunduzeliteryczuk.net.pl> Ty na pewno mwisz o jedzie na luzie? Czy moe o toczeniu si z napdem ale z odpuszczonym gazem, na obrotach biegu jaowego? -- Marcin "Kenickie" Mydlak Wrocaw, GG:291246, Skype:kenickie_pl P307 2.0HDi/90 "Z wiekiem spada zapotrzebowanie na zysk, a ronie popyt na wity spokj." |
|
Data: 2011-11-27 19:10:02 | |
Autor: AZ | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
On 2011-11-26, Lukasz <lukasz@bojUSUNDUZELITERYczuk.net.pl> wrote:
Predkosc -> wiecej powietrza w dolocie -> ubogo wiec trzeba wiecej trysnac. Tak sobie to tlumacze. -- Artur ZZR 1200 |
|
Data: 2011-11-27 21:02:42 | |
Autor: jerzu | |
komputer spalania w autach - jak to dziaa ? | |
On Sat, 26 Nov 2011 20:32:53 +0100, "Lukasz"
<lukasz@bojUSUNDUZELITERYczuk.net.pl> wrote: i w poczeniu z prdkoci obrotow koa? bo jak wyjani to e przy jedzie "na luzie" pokazuje spalanie kilka litrw/100km, a na postoju 0,7l/h Z czystej ciekawoci: w jakim aucie? -- Pozdrawiam - Dariusz Niemczyski xxx.jerzu@poczta.onet.pl http://jerzu.waw.pl GG:129280 Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200 |
|
Data: 2011-11-29 07:21:29 | |
Autor: Lukasz | |
komputer spalania w autach - jak to dziaa ? | |
Uytkownik "jerzu" <to_jest_fajans.jerzu@poczta.onet.pl> napisa w wiadomoci news:dq55d7pgesq9fibq50rs25mh2e6b7kqnc34ax.com...
On Sat, 26 Nov 2011 20:32:53 +0100, "Lukasz" skoda, cho nie jestem pewny o jakich litrach jest mowa (czy to 3 czy 5l/100km), spalanie na postoju na ciepym bez klimy -- Pozdrawiam ukasz |
|
Data: 2011-11-28 07:15:25 | |
Autor: Jacek Midura | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
On 11/26/11 20:32, Lukasz wrote:
Użytkownik "AZ"<artur.zabronski@gmail.com> napisał w wiadomości ale co chcesz wyjaśnić - to że na postoju jest inna jednostka czy że na postoju wartość jest o rząd wielkości mniejsza? -- Jacek Midura |
|
Data: 2011-11-29 07:23:16 | |
Autor: Lukasz | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
Użytkownik "Jacek Midura" <jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości news:tglbq8xkus.ln2m.krakow.pl...
i w połączeniu z prędkością obrotową koła? bo jak wyjaśnić to że przyale co chcesz wyjaśnić - to że na postoju jest inna jednostka czy że na postoju wartość jest o rząd wielkości mniejsza? nie chcę nic wyjaśnić tylko się czegoś nauczyć :) nie wiem dlaczego tak jest, stąd moje pytanie (chodzi mi właśnie o ten rząd wielkości bo nie wiem dlaczego spalanie na postoju na biegu jałowym miałoby być niższe niż w ruchu) -- Pozdrawiam Łukasz |
|
Data: 2011-11-29 08:05:24 | |
Autor: Jacek Midura | |
komputer spalania w autach - jak to działa ? | |
On 11/29/11 07:23, Lukasz wrote:
Użytkownik "Jacek Midura"<jacek@m.krakow.pl> napisał w wiadomości Różnią się przede wszystkim dlatego, że są to wartości w różnych jednostkach i porównywanie ich wprost nie ma sensu. Przelicz spalanie wyrażone w l/100km na jednostkę l/h (będziesz musiał założyć jakąś prędkość pojazdu) i powinno się coś rozjaśnić. -- Jacek Midura |
|