konsekwencje nie przeprowadzenia postepowania spadkowego

Data: 2015-02-25 15:43:51
Autor: Andrzej Lawa
konsekwencje nie przeprowadzenia postepowania spadkowego
Ave!

Tak z ciekawości - co się dzieje, jeśli ktoś dziedziczyłby ustawowo, ale nigdy udał się do sądu/notariusza w sprawie stwierdzenia nabycia spadku?

Dla uproszczenia: jest to jedyny spadkobierca i nie martwi się o przejęcie spadku wprost (nie ma żadnych wierzycieli ścigających zmarłego, żadnych długów).

Czy są jakieś konsekwencje kompletnego zignorowania tej procedury lub rozpoczęcie jej po np. 20 latach?

--
Boga prawdopodobnie nie ma.
A teraz przestań się martwić

Data: 2015-02-25 15:50:48
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-02-25 o 15:43, Andrzej Lawa pisze:
[...]

Niemożność dysponowania spadkiem do tego czasu.

--
Liwiusz

Data: 2015-02-25 17:44:04
Autor: krys
Andrzej Lawa wrote:

[...]

Niech zgadnę - podatek od spadku zapłacisz?

J.

www.kontestacja.com

Data: 2015-02-25 22:16:00
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 25.02.2015 o 17:44, krys pisze:

Czy są jakieś konsekwencje kompletnego zignorowania tej procedury lub
rozpoczęcie jej po np. 20 latach?

Niech zgadnę - podatek od spadku zapłacisz?

Obowiązek podatkowy pojawia się po uprawomocnieniu się oficjalnego przejęcia spadku... w sumie to chyba powinno oznaczać, że liczony będzie wg zasad podatkowych aktualnych w chwili uprawomocnienia się orzeczenia sądu.

To zainteresowanie czysto akademickie - na szczęście póki co nie miałem żadnych zgonów wśród ludzi po których mógłbym ustawowo dziedziczyć.

Ale wiele osób ignoruje takie formalności i zastanawiam się, czy się na coś nie narażają. Powiedzmy, że mieszkają w tak odziedziczonym domu, opłacają przychodzące podatki (dla uproszczenia - niech media mają na siebie) tylko nie fatygują się do sądu/notariusza w sprawie spadku.

Data: 2015-02-27 12:26:14
Autor: witek
Andrzej Lawa wrote:
[...]

na stan z dnia nabycia spadku czyli smierci spadkobierca, ale wg wartosci na dzien dzisiejszy.

czyli jesli  odziedziczyles rudere, a teraz to piekny zamek, to podatek zaplacisz od rudery ale wg wartosci ile to jest warte dzis, a nie kiedys.

Oczywiscie udokumentowales sobie stan z dnia smierci, co by ci US nie policzyl podatku od pałacu twierdzac, ze skoro tak wyglada teraz to pewnie 20 lat temu nie byl gorszy?

To zainteresowanie czysto akademickie - na szczęście póki co nie miałem
żadnych zgonów wśród ludzi po których mógłbym ustawowo dziedziczyć.

sie mozesz zdziwic jak ci jakies bezdzietny kuzyn zejdzie,

[...]

nie, po za wyzszym/nizszym podatkiem bo ceny aktualne sie zmieniaja.

Powiedzmu, ze 20 lat temu odziedzilesz nowego lincolna.
To podatek zaplacisz od tego rupiecia jak od dzisiejszego nowego lincolna.

Co prawda 20 lat temu tez bys zaplaci jak od nowego, ale mniej boli jak placisz kupe kasy od slniacego cacka, niz 20 lat pizniej jeszcze wieksza kase or zardzewialego rupiecia.

Data: 2015-02-27 19:40:36
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-02-27 o 19:26, witek pisze:
Powiedzmu, ze 20 lat temu odziedzilesz nowego lincolna.
To podatek zaplacisz od tego rupiecia jak od dzisiejszego nowego lincolna.

A nie od wartości nowego linkolna 20 lat temu?

Załóżmy, że nowy linkoln 20 lat temu był wart 100 tysięcy zł, a dziś
nowy lincoln jest wart 500 tysięcy zł.

--
Liwiusz

Data: 2015-02-27 16:49:02
Autor: witek
Liwiusz wrote:
W dniu 2015-02-27 o 19:26, witek pisze:
Powiedzmu, ze 20 lat temu odziedzilesz nowego lincolna.
To podatek zaplacisz od tego rupiecia jak od dzisiejszego nowego lincolna.

A nie od wartości nowego linkolna 20 lat temu?

Nie.
Od stanu w jakim byl lincoln 20 lat temu, ale wg dzisiejszej wartosci

to taka nagroda, ze nieprzeprowadzenie postepowania spadkowego. :)

Załóżmy, że nowy linkoln 20 lat temu był wart 100 tysięcy zł, a dziś
nowy lincoln jest wart 500 tysięcy zł.

od 500 :)

jedyne pocieszenie w tym, ze 100 tys 20 lat temu to tez nie jest 100 tys teraz.

Art. 7. 1. Podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw
majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego

Data: 2015-02-28 04:34:03
Autor: Przemek Lipski
W dniu piątek, 27 lutego 2015 18:40:46 UTC użytkownik Liwiusz napisał:
> [...]

A nie od wartości nowego linkolna 20 lat temu?

Załóżmy, że nowy linkoln 20 lat temu był wart 100 tysięcy zł, a dziś

tylko po 5 latach sie chyba przedawnia sprawa w przypadku nie zgloszenia?

Data: 2015-02-28 09:41:32
Autor: witek
Przemek Lipski wrote:
[...]

5 lat to sie przedawnia od mementu kiedy US mial mozliwosc wymierzenia podatku, a tego nie zrobil, czyli od sprawy spadkowej, ktorej jeszcze hmm nie było.

Data: 2015-02-28 13:38:56
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-02-28 o 13:34, Przemek Lipski pisze:
[...]

Ale obowiązek podatkowy powstał teraz (po przeprowadzeniu postępowania).

--
Liwiusz

Data: 2015-02-28 14:01:50
Autor: Wojciech Bancer
On 2015-02-28, Przemek Lipski <docent_pa@tlen.pl> wrote:

[...]

Załóżmy, że nowy linkoln 20 lat temu był wart 100 tysięcy zł, a dziś
nowy lincoln jest wart 500 tysięcy zł.

tylko po 5 latach sie chyba przedawnia sprawa w przypadku nie zgloszenia?

Polecam art. 6 właściwej ustawy.

-- -- -
4. Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej na fakt nabycia.
-- -- -

I tylko nie wiem czy w takim wypadku obowiązuje 6-miesięczne zwolnienie
od podatku :)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2015-02-28 09:45:14
Autor: witek
On 2015-02-28, Przemek Lipski <docent_pa@tlen.pl> wrote:

[...]

[...]

czyli z polskiego na nasze
przypominam: ten kto ma obowiązek zapłacić podatek i nie jest z niego zwolnionym czyli sklada druk SD-3 a nie SD-Z2 ma dalej tylko 30 dni na złożenie tegoż, a nie tak jak w przypadku tych zwolnionych 6 miesiecy.

Procedura wyglada tak, ze sklada sie SD-3 (w terminie lub nie) a US to mieli mieli mieli i jak juz przemieli to sam z siebie wydaje decyzję o wymiarze podatku i wtedy ma sie 14 dni na zaplacenie tegoz.

I tylko nie wiem czy w takim wypadku obowiązuje 6-miesięczne zwolnienie
od podatku :)

jakie 6-miesieczne zwolnienie od podatku?

Data: 2015-03-02 12:14:05
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 28 Feb 2015, Wojciech Bancer wrote:

[...]

  W 4a (artykuł "zwalniający") jest "z zastrzeżeniem", które brzmi tak:
+++
2. Jeżeli nabywca dowiedział się o nabyciu własnoœci rzeczy
  lub praw majštkowych po upływie terminów, o których mowa
  w ust. 1 pkt 1, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się,
  gdy nabywca zgłosi te rzeczy lub prawa majštkowe naczelnikowi
  urzędu skarbowego nie póŸniej niż w terminie 6 miesięcy od dnia,
  w którym dowiedział się o ich nabyciu, oraz uprawdopodobni
  fakt póŸniejszego powzięcia wiadomoœci o ich nabyciu.
-- -

"Dowiedzenie się o nabyciu" dotyczy spadku, nie stwierdzenia
spadku, ergo warunkiem jest pół roku od dowiedzenia się
o śmierci spadkodawcy (ewentualnie o czynności skutkującej
spadkiem, np. odrzuceniu przez "poprzedzających" spadkobierców).
  I to podatnik musi się tłumaczyć dlaczego nie dowiedział
się na czas :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-03-04 17:03:33
Autor: witek
Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Gotfryd co my pijemy?

jesli dowiedzial sie o nabyciu po upływie terminów w ust 1.1

a w ustepie 1.1 stoi jak byk.

"zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu
naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania
obowiązku podatkowego..."

Ten pkt 2  jest czyms czego bym sie w zyciu nie spodziewal po US.

sprawa spadkowa się odbyła, ale ty o niej nie wiedziałeś i 6 miesiecy  z par 1.1 minelo 10 lat temu.

Teraz dowiadujesz sie o tym, ze coś jest twoje i mimo, że termin na zlożenie SD-Z2 dla wiekszosci minal 10 lat temu, to ty ciagle mozesz to zrobic, ale po twojej stronie lezy udowodnienie ze przez 10 lat nic nie wiedziałes.

Data: 2015-03-05 13:09:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 4 Mar 2015, witek wrote:

[...]

  Dokładnie tak napisałem.
  Co Cię dziwi?
  Ja piłem czy Ty piłeś? ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-03-05 18:14:07
Autor: witek
Gotfryd Smolik news wrote:
On Wed, 4 Mar 2015, witek wrote:

[...]

oh, ja na pewno.
niezla impreza byla.

Data: 2015-03-06 11:27:24
Autor: Gotfryd Smolik news
konsekwencje nie przeprowadzenia postepowania spadkowego
On Thu, 5 Mar 2015, witek wrote:

niezla impreza byla.

  A to wszystko pasuje :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-02-28 18:55:08
Autor: J.D.
W dniu 2015-02-25 o 22:16, Andrzej Lawa pisze:

Ale wiele osób ignoruje takie formalności i zastanawiam się, czy się na
coś nie narażają.

Znajomy miał niedawno taki przypadek, zignorował sprawę odziedziczenia nieruchomości i kosztowało go to kilkanaście tys. PLN podatku.

pozdrawiam

Data: 2015-03-01 09:14:19
Autor: J.D.
W dniu 2015-03-01 o 08:11, witek pisze:

Znajomy miał niedawno taki przypadek, zignorował sprawę odziedziczenia
nieruchomości i kosztowało go to kilkanaście tys. PLN podatku.

albowiem?

US naliczył mu podatek od spadku, gdyby nie olał tematu i złożył deklarację w terminie nic by płacić nie musiał.

pozdrawiam

Data: 2015-03-01 12:15:00
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 01.03.2015 o 09:14, J.D. pisze:
[...]

Złożenie deklaracji po formalnym przyjęciu spadku to co innego.

Ja mówię o sytuacji nieprzeprowadzenia postępowania spadkowego w ogóle.

Data: 2015-03-01 12:42:09
Autor: witek
J.D. wrote:
[...]

Termin 6 miesiecy (30 dni) biegl od momentu albo  postanowienia sądu o nabyciu spadku, albo notarialnego stwierdzenia nabycia spadku,

W pierwszym przypadku (o ile nie byl jakims nieuchwytnym duchem) dostał pismo z sądu o toczącym się postępowaniu  w drugim byl osobiscie u notariusza.
Wiec pretensje do siebie.
Jakby  sprawy w sadzie nie bylo  to nie bylo by terminu na zlozenie deklaracji w celu zwolnienia z podatku.

Data: 2015-02-27 12:21:10
Autor: witek
krys wrote:
Andrzej Lawa wrote:

[...]

dopiero od momentu prawmoconego orzeczenia o nabyciu spadku.
Czyli nie ma sprawy spadkowej nie ma podatku :)

Data: 2015-03-09 11:53:38
Autor: ąćęłńóśźż
konsekwencje nie przeprowadzenia postepowania spadkowego
A tu są różne opinie.
M.in. i taka (jakichś kancelarii), że przedawnia się po 10 latach, czyli że nie zapłacisz.
Nie sadzę, żeby US odpuścił, czyli szykuj się na kilkuletnie postępowanie WSA / NSA z ewentualnymi szykanami (zajęcia itp.).

-- -- -
Niech zgadnę - podatek od spadku zapłacisz?

Data: 2015-02-27 12:19:42
Autor: witek
Andrzej Lawa wrote:
[...]

Konskwencje w sensie moze dostac w ucho od jakiegos urzednika nie ma.

natomiast bez papierka, ze jestes wlascicielem nie sprzedasz np odziedziczonego samochodu czy nieruchomosci.
Jesli nie planujesz to nie ma przymusu.

konsekwencje nie przeprowadzenia postepowania spadkowego