kontrola kalibracji wo?anka na filmie

Data: 2011-02-15 10:27:51
Autor: GR
kontrola kalibracji wo?anka na filmie
Witam
wymy¶liłem ostatnio taki paptent i może kto¶ wesprze mnie pomysłem
jak to wdrożyć w zycie.
Otóż robi±c na filmie 120 klatki 6x9, pozostaje mi ok. 4 cm luĽnego filmu,
i pomyslałem, że możnaby tam ¶wiecić pasek szaro¶ci - wszystkie strefy,
i je¶li cos byłoby nie tak z wołaniem negatywu to wyszłoby na szro¶ciach.
Tylko tu rodzi się problem techniczny...
Używam rollkaset sinara, albo rollex-patent, one maja pomiar klatek 6x9, i nie bardzo wiem
jak sobie poradzić z naswietleniem skali szaro¶ci...
Może kto¶ robi takie kontrolki na filmach i ma już sprawdzony patent...
pozdr.
gr

Data: 2011-02-15 19:55:30
Autor: JA
On 2011-02-15 10:27:51 +0100, "GR" <grafik(usuntosobie)@mbpress.pl> said:

Witam
[...]

Widzę że nie tylko mi po głowie takie rzeczy chodz±. Mi przy 6x7 zostaje nawet więcej miejsca.
Ja wymy¶liłem co¶ innego.
Trzeba by zmajstrować (tylko kto to ma zrobić) kasetę - kopioramkę, czy co¶ w tym stylu, z klapk± ¶wiatłoszczeln±. Przed założeniem filmu do koreksu, wkładamy jego końcówkę do kopioramki. Od dołu w zamkniętej i szczelnej obudowie siedzi sobie jaka¶ słaba lampka, nad ni± szybka z klinem stopniowym. Film kładziemy na tej szybce, zamykamy klapkę, ¶wiatło pstryk na 1 s, i mamy pięknie na¶wietlone strefy. Potem tylko pomiary densytometrem, notatki w zeszycie i możemy się rozkoszować kolejnym dobrym, prawie dobrym, lub spaszczonym wołaniem.

Ale jest to tak skomplikowane, że sam tego nie rozumiem jak czytam.
Niestety mam tendencję, do komplikowania rzeczy prostych.
:)
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czuło¶ć jak 100.
Nie odpowiadam na tre¶ci nad cytatem.

Data: 2011-02-16 10:48:13
Autor: GR
[...]

ja mam kasetę z ręznym przesuwem filmu, więc my¶lałem, żeby na końcu przewin±ć do końca ostatniej klapki,
potem kładę przed aparatem klin szaro¶ci, w o¶wietleniu takim jak ekspozycja klatki robie pstryk według
¶wiatłomierza i na końcu mam na¶wietlon± skalę....- tylko problem tkwi w metodzie policzenia tego ostatniego przesuwu,
na klapce mam podgl±d na cyferki klatek, ale tylko mojego formatu....,
muszę zwin±ć od nowa wywołan± rolkę o policzyć obroty przesuwu od ostatniej
klatki...
Cieszy mnie, że nie tylko mi to przychodzi do głowy....
Przy filmach B&W wołanie jest w miarę przewidywalne, ale już niedługo
będę sam wołał slajdy u ty skala szaro¶ci i kolorów byłby bardzo wskazany...
pozdr.
Gr

Data: 2011-02-16 21:36:57
Autor: JA
On 2011-02-16 10:48:13 +0100, "GR" <grafik(usuntosobie)@mbpress.pl> said:

Przy filmach B&W wołanie jest w miarę przewidywalne, ale już niedługo
będę sam wołał slajdy u ty skala szaro¶ci i kolorów byłby bardzo wskazany...
pozdr.

Mi się wydaje, że przewidywalne to wła¶nie jest E-6.
W zasadzie nie ma bolca, żeby co¶ było nie tak, jeżeli laborant czego¶ nie pokpi.
Moja rada do E-6. Wołaj jednorazowo. Nie używaj chemii więcej niż raz. Ale żeby to miało sens (kasa), musisz zainwestować w co¶ co pozwoli wołać rotacyjnie.

Data: 2011-02-17 08:21:03
Autor: GR
[...]

chce kupić co¶ w rodzaju Jobo.....
zbierać filmy swoje i znajomych - jednorazowo znajdzie się koło 6-10 rolek 120,
i jednorazowo chemię i powinno być dobrze.
Dbać o czysto¶c maszyny, i dobr± wodę....
Powinienem uruchomić w przyszłym miesi±cu..
dam znać..
pozdr
gr

Data: 2011-02-17 15:15:45
Autor: syriusz
On 2011-02-16 21:36, JA wrote:
Mi się wydaje, że przewidywalne to właśnie jest E-6.
W zasadzie nie ma bolca, żeby coś było nie tak, jeżeli laborant czegoś
nie pokpi.
Moja rada do E-6. Wołaj jednorazowo. Nie używaj chemii więcej niż raz.
Ale żeby to miało sens (kasa), musisz zainwestować w coś co pozwoli
wołać rotacyjnie.

Eeee bez przesady ;-) zaraz tam rotacyjnie... zainwestować...
Nic z tych rzeczy.
Ja wołam sobie w misce z grzałkami i bez żadnej "machinerii" (a więc nie rotacyjnie, lecz przez przewracanie koreksem w rękach).
WyglÄ…da tak:

http://siliconet.pl/procesor/

:-D

Całość kosztowała mnie grosze (porównując do gotowych procesorów do rotacyjnego).
Jestem w połowie drugiej paczki 5-litrowej chemii (a więc za mną jakieś 30 rolek slajdów) i jeszcze nie udało mi się spieprzyć :-)

Sens ma to jednak wtedy, gdy robisz to tylko dla siebie - przy tej metodzie wywoływanie komercyjne nie wchodzi w grę...

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2011-02-17 15:25:45
Autor: GR
[...]

Wygl±da tak:

http://siliconet.pl/procesor/

:-D

Cało¶ć kosztowała mnie grosze (porównuj±c do gotowych procesorów do rotacyjnego).
Jestem w połowie drugiej paczki 5-litrowej chemii (a więc za mn± jakie¶ 30 rolek slajdów) i jeszcze nie udało mi się spieprzyć :-)

a ile rolek jednorazowo wołasz?
mi wyszło, że we trzech mamy co tydzień 6-7 rolek, choć wiadomo
jak będzie taniej - pewnie będzie 30% więcej...
Masz do tego jakie¶ sterowanko z termostatem?
Jaki masz rozjazd temperatur? Podobno dokładno¶ć musi być rzędy 1/3 stopnia..
Masz jaki¶ dokładny termomert ze skal± co 1/10 stopnia?
można spróbowac, zmontowanie faktycznie nie jest zbyt kosztowne....
je¶liby wody zrobić więcej to byłoby stabilniejsze....
pozdr.
Gr

Data: 2011-02-17 15:48:54
Autor: syriusz
On 2011-02-17 15:25, GR wrote:
a ile rolek jednorazowo wołasz?

2 rolki 135, bo taki mam koreks.
Ewentualnie mogłaby być 1 rolka 120, ale nie próbowałem - nie robię na srajtaśmie...

mi wyszło, że we trzech mamy co tydzień 6-7 rolek, choć wiadomo
jak będzie taniej - pewnie będzie 30% więcej...

Ja wołam na bieżąco każdą parę 135 - nie czekam, aż uzbiera się więcej.
ChemiÄ™ uĹĽywam tylko raz i zabezpieczam gazem od Tetenala.

Masz do tego jakieĹ› sterowanko z termostatem?

Tak - oddzielny termostat elektroniczny +/-0.1st.

Jaki masz rozjazd temperatur? Podobno dokładność musi być rzędy 1/3
stopnia..

Dokładnie Ci nie powiem, ale jak robiłem testy, to dzięki temu, że wszystko jest w trakcie procesu równo wygrzewane w jednej łaźni (razem z koreksem, wodą do płukania itp.), to same operacje na koreksie (wylewanie, wlewanie, obracanie) nie wprowadzały większych zmian temperatury.

Efekty końcowe są więcej niż zadowalające (o satysfakcji nie wspominając), więc wahania temperatury muszą mieścić się w normie ;-)
Mówią, że większe znaczenie ma tu czystość (wody i rozrobienia chemii).

Masz jakiś dokładny termomert ze skalą co 1/10 stopnia?

Tak - laboratoryjny +/-0.1st.C ale niecertyfikowany (był tańszy :-)

moĹĽna sprĂłbowac, zmontowanie faktycznie nie jest zbyt kosztowne....

I mobilne! Po skończonej zabawie w łazience wszystkie graty zamykam w jednej obudowie z pokrywką, zawijam w worek (przed kurzem) i zanoszę do garażu, gdzie czeka sobie do następnego procesu :-)

jeśliby wody zrobić więcej to byłoby stabilniejsze....

Jak widzisz butelek mam tyle, że starczy na cały proces (chemia + woda do płukania) - wszystko czeka w jednej temperaturze - kranu nie używam w trakcie procesu :-)

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2011-02-17 17:45:31
Autor: JA

On 2011-02-17 15:25, GR wrote:
a ile rolek jednorazowo wołasz?

2 rolki 135, bo taki mam koreks.
Ewentualnie mogłaby być 1 rolka 120, ale nie próbowałem - nie robię na srajta¶mie...
A dla czego jedna? Do koreksu na dwie rolki 135, wchodzi tak samo dwie 120.

mi wyszło, że we trzech mamy co tydzień 6-7 rolek, choć wiadomo
jak będzie taniej - pewnie będzie 30% więcej...

Ja wołam na bież±co każd± parę 135 - nie czekam, aż uzbiera się więcej.
Chemię używam tylko raz i zabezpieczam gazem od Tetenala.
Bardzo dobrze.

Data: 2011-02-17 22:41:12
Autor: syriusz
On 2011-02-17 17:45, JA wrote:
[...]

Rzeczywiście - zapomniałem, że srajtaśma 120 jest krótsza od 135 i na środku szpuli jest separator :-) czyli wejdą również jednorazowo 2 rolki 120.

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2011-02-19 18:02:57
Autor: Marek
kontrola kalibracji wo?anka na filmie
Masz do tego jakie¶ sterowanko z termostatem?

Tak - oddzielny termostat elektroniczny +/-0.1st.

Mam pytanie - jaki to temostat? Własnie poszukuje czego¶ podobnego.

Pozdrawiam,
Marek

Data: 2011-02-19 18:56:00
Autor: syriusz
On 2011-02-19 18:02, Marek wrote:
Mam pytanie - jaki to temostat? WĹ‚asnie poszukuje czegoĹ› podobnego.

Bardzo proszÄ™: termostat RT-2C
Pracuje w temp. do 40st.C, dokładność nastawów +/-0.1st.C, obciążenie do 1000W.

Taki jak tu:

http://tygryszoo.pl/pl/p/TOMAR-CYFROWY-TERMOREGULATOR-TERMOSTAT-DO-TERRA.-RT-2C/962

Tylko od razu jedna uwaga - nigdy nie ufaj jego wbudowanemu termometrowi - potrafi przekłamywać nawet o 1st.C a w dodatku jest nieliniowy :-)

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2011-02-17 17:41:49
Autor: JA
On 2011-02-17 15:15:45 +0100, syriusz <rafal@siliconet.pl> said:

Cało¶ć kosztowała mnie grosze (porównuj±c do gotowych procesorów do rotacyjnego).
Jestem w połowie drugiej paczki 5-litrowej chemii (a więc za mn± jakie¶ 30 rolek slajdów) i jeszcze nie udało mi się spieprzyć :-)

Czyli w 7,5 litra chemii zrobiłe¶ 30 rolek?
No to szacun. Wykorzystanie chemii na poziomie 30%.
A podobno poznaniacy umiej± liczyć.

Data: 2011-02-17 23:36:58
Autor: syriusz
On 2011-02-17 17:41, JA wrote:
Jestem w połowie drugiej paczki 5-litrowej chemii (a więc za mną
jakieś 30 rolek slajdów) i jeszcze nie udało mi się spieprzyć :-)

Czyli w 7,5 litra chemii zrobiłeś 30 rolek?
No to szacun. Wykorzystanie chemii na poziomie 30%.
A podobno poznaniacy umieją liczyć.

Owszem - umiejÄ… :-)
Różnica w cenie gotowego procesora, a moim "procesorem" jest taka, że całość kosztów (biorąc pod uwagę 2-krotnie większe zużycie chemii niż przy procesie rotacyjnym) zrównuje się dopiero po ok. 8-ej paczce 5-litrowej chemii (czyli po ok. 160 rolkach moim sposobem :-)
Jak już wspomniałem - jestem po 1,5 paczki, bo robię to dla siebie, a nie jak Ty - usługowo :-)

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2011-02-18 00:06:03
Autor: JA
On 2011-02-17 23:36:58 +0100, syriusz <rafal@siliconet.pl> said:

Owszem - umiej± :-)
Różnica w cenie gotowego procesora, a moim "procesorem" jest taka, że cało¶ć kosztów (bior±c pod uwagę 2-krotnie większe zużycie chemii niż przy procesie rotacyjnym) zrównuje się dopiero po ok. 8-ej paczce 5-litrowej chemii (czyli po ok. 160 rolkach moim sposobem :-)
I w tym miejscu masz spłacony procesor. Ok. Trochę to potrwa. Ale ¶miem w±tpić, czy jest to ósma paczka. Taki CPE2 bez Lifta, tylko ze sprzęgłem magnetycznym (zupełnie do Twoich celów wystarczaj±cy), to jakie¶ 500-600 zł. Gdzie kupujesz tak tanio chemię? Albo co¶ takiego. <http://cgi.ebay.pl/JOBO-CPA-Colour-Processor-4530-Drum-Bottles-Tubes-/270704501025?pt=UK_Photography_DarkroomSupplies_SM&hash=item3f073ee121#ht_4318wt_1026> ciekaw jestem za ile się sprzeda.
Jak już wspomniałem - jestem po 1,5 paczki, bo robię to dla siebie, a nie jak Ty - usługowo :-)
Co nie znaczy, że masz wylewać kasę do kibla.

Data: 2011-02-18 08:01:22
Autor: syriusz
On 2011-02-18 00:06, JA wrote:
Co nie znaczy, że masz wylewać kasę do kibla.

Eeee nie - nie do kibla.
Zlewam do butelki i zawoĹĽÄ™ do utylizacji.
A potem jeszcze dokładam kasę, aby mi to przyjęli :-)
A ty usługowo robisz (więc hurtowo) i do kibla?
Oj nie Ĺ‚adnie... nie Ĺ‚adnie... ;-)

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2011-02-18 15:21:03
Autor: JA
On 2011-02-18 08:01:22 +0100, syriusz <rafal@siliconet.pl> said:

Co nie znaczy, że masz wylewać kasę do kibla.

Eeee nie - nie do kibla.
Zlewam do butelki i zawożę do utylizacji.
A potem jeszcze dokładam kasę, aby mi to przyjęli :-)
A ty usługowo robisz (więc hurtowo) i do kibla?
Oj nie ładnie... nie ładnie... ;-)

A taka przeno¶nia w dupkę kopnęła.
Ty się lepiej zastanów nad tym co robisz, zamiast udawać, że mowa o ekologii.

Data: 2011-02-18 19:49:43
Autor: syriusz
On 2011-02-18 15:21, JA wrote:
On 2011-02-18 08:01:22 +0100, syriusz <rafal@siliconet.pl> said:

[...]

A taka przenośnia w dupkę kopnęła.

No i obróciłem Twoją przenośnię w żart.
Wiesz co to żart? Nie widzisz tam uśmiechów? :-)

Ty się lepiej zastanów nad tym co robisz, zamiast udawać, że mowa o
ekologii.

Ech.. A Ty jak zwykle: śmiertelnie poważny i najmądrzejszy (przynajmniej na grupie)...
Wyluzuj trochÄ™, bo siÄ™ spocisz... ;-)

Pozdrawiam,
syriusz

Data: 2011-02-18 20:04:54
Autor: JA
On 2011-02-18 19:49:43 +0100, syriusz <rafal@siliconet.pl> said:

Czujesz się jako¶ "zagrożony" czy co¶, że się mnie czepiasz bez powodu...? :-)

Gdybym się czuł zagrożony, to bym nie wskazywał Ci na błędy.
Ja chciałem tylko pomóc. Ale to Twoja kasa i Twoja wygoda.
Co do powagi, to nie mam zwyczaju za każdym zdaniem na wszelki wypadek wstawiać emotki. Po prostu w tym momencie nie żartuję, tylko mówię co my¶lę.
EOT?

Data: 2011-02-18 20:52:17
Autor: syriusz
kontrola kalibracji wo??anka na filmie
Gdybym się czuł zagrożony, to bym nie wskazywał Ci na błędy.

No to po co nagle wyjeĹĽdĹĽasz z jakimĹ› "Ty siÄ™ lepiej zastanĂłw nad tym co robisz"?
A po drugie - jakie błędy?
Jeśli ktoś ma inne podejście do czegoś niż Ty, to już jest w błędzie i należy go nawracać? :-)

Ty twierdzisz, że lepiej zainwestować najpierw kasę w procesor i dzięki temu w dalszej perspektywie zaoszczędzić na chemii - całkowicie uzasadnione, bo chcesz na tym zarabiać.
Z mojego punktu widzenia takie zamrażanie kasy na starcie nie ma sensu, bo zanim mi się ona zwróci, to mogę się już nie bawić slajdami.
W dodatku mam satysfakcję, że od podstaw coś zbudowałem i da się tym dobrze zrobić E-6.
Ja to robię tylko dla siebie i własnej przyjemności - inny punkt widzenia, to i nieco inna filozofia.
Tyle, że ja Twój punkt widzenia potrafię zrozumieć - Ty mojego chyba nie (i chyba nawet nie próbujesz :-)

Ja chciałem tylko pomóc. Ale to Twoja kasa i Twoja wygoda.

Ale czy ja Cię prosiłem o pomoc? Albo poradę? :-)
Kolega w tym wątku wspomniał, że rusza z E-6, Ty mu doradziłeś procesor i rotacyjnie, a ja mu pokazałem, że nie musi być rotacyjnie i bez procesora też się da, a satysfakcja jeszcze większa.
No to się chyba urażony poczułeś, że podważam Twoje zdanie, bo się mnie czepiać zacząłeś... :-)

Co do powagi, to nie mam zwyczaju za kaĹĽdym zdaniem na wszelki wypadek
wstawiać emotki.

A ja je wstawiam nie na wszelki wypadek, tylko tam, gdzie w normalnej rozmowie również bym się uśmiechnął :-)
Ot - pogodny człowiek jestem i tyle.
A ponurakĂłw chyba nikt nie lubi... ;-)

EOT?

Pewnie, bo to oczywiście niepotrzebna gadanina, w którą każdy czasami daje się wciągnąć.
Ale jak tak czytam tÄ™ grupÄ™, to ewidentnie draĹĽni mnie czasami Twoje wymÄ…drzanie siÄ™ na kaĹĽdy temat.
Na fotografii znasz się 1000 razy lepiej ode mnie (i piszę to bez ironii), ale "interfejs" w stosunku do ludzi mógłbyś zmienić :-)

Pozdrawiam,
syriusz

kontrola kalibracji wo?anka na filmie