Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

Data: 2016-12-19 09:03:46
Autor: Maciek
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

Czołem,

Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?
Ja jestem wychowany na samochodach, w którym po prostu operuje się gazem i
sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę na
wstecznym.

Tak się składa, że nikt z rodziny ani znajomych nie ma nowoczesnego auta z
napędem na jedną oś i *zaawansowanymi* systemami kontroli trakcji,
przyczepności, buksowania 8-] itp. Dlatego nie mogę po prostu zrobić próby.

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

Data: 2016-12-19 09:54:09
Autor: Artur Miller
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
W dniu 2016-12-19 o 09:03, Maciek pisze:

Czołem,

Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?
Ja jestem wychowany na samochodach, w którym po prostu operuje się gazem i
sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę na
wstecznym.

Tak się składa, że nikt z rodziny ani znajomych nie ma nowoczesnego auta z
napędem na jedną oś i *zaawansowanymi* systemami kontroli trakcji,
przyczepności, buksowania 8-] itp. Dlatego nie mogę po prostu zrobić próby.


a da się podjechać pod "bardzo śliską"? :)

a.

Data: 2016-12-19 11:10:05
Autor: Maciek
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Dnia Mon, 19 Dec 2016 09:54:09 +0100, Artur Miller napisał(a):

a da się podjechać pod "bardzo śliską"? :)

Ha, no coż - czasem jest tak, że np. przodem nijak, a tyłem jakoś idzie.
Albo auto jest na granicy utrzymania przyczepności i tylko kierowca dobrze
znający warunki i dany samochó wjedzie.

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

Data: 2016-12-19 12:34:35
Autor: J.F.
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Użytkownik "Maciek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iqtgpt0et6bh.1f3s7jm02r3tc.dlg@40tude.net...
Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?
Ja jestem wychowany na samochodach, w którym po prostu operuje się gazem i
sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę na
wstecznym.

IMO - troche daja.
Raz widzialem w akcji ... w sytuacji, gdy przewidujac trudnosci przy wyjezdzie zaparkowalem z po drugiej stronie, zeby przy ruszaniu miec "z gorki",
auto z przeciwka po prostu ruszylo.
Ale moze przecenilem sytuacje, moze mial lepsze opony.

Ta kontrola trakcji w aucie z napedem na jedna os to pomaga glownie, gdy z jednej strony masz lod.
Wtedy jedno kolo sie slizga, a drugie nie ciagnie i TCS/ASR moze troche pomoc.

Bardziej zaawansowane systemy wymagaja napedu na 4 kola, a to jednak inna klasa.
Ale tu faktycznia malo zaawansowany system moze popsuc trakcje takiej "terenowki".


J.

Data: 2016-12-19 14:17:02
Autor: J.F.
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o38f8g$1m8s$1@gioia.aioe.org...
Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje

oprocz ESP ma tez TCS/ASR czy jak to sie tam nazywa, czy ta opcja za doplata ?
(a to teraz tylko dodatkowy program w sterowniku ESP)

rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.

Masz tam jeszcze jakis automat ?

Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

J.

Data: 2016-12-19 15:09:57
Autor: Axel
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim


"J.F."  wrote in message news:5857ddd4$0$15200$65785112news.neostrada.pl...

Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje
rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.

Vectra z ESP też nie dawała rady pod górkę na zbrylonym śniegu. Bez ESP wyjechałbym na buksujących kołach.

Masz tam jeszcze jakis automat ?
Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

Powiedz to głośno, może je jakoś przekonasz i nie będą się zatrzymywały ;-P
Samochód pod górkę zwalniał i zwalniał, aż się zaczynał zsuwać w dół tyłem...

Natomiast ESP się kiedyś przydał, jak mi na mokrym zakręcie tyłem bujnęło na nierówności. Samochód sie wyprostował, zanim zdązyłem zareagować.

--
Axel

Data: 2016-12-19 16:34:28
Autor: cef
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
W dniu 2016-12-19 o 14:17, J.F. pisze:

rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.

Masz tam jeszcze jakis automat ?

Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

Ja nie mogą jak mogą?
Stoją w miejscu w odniesieniu do drogi a jedynie
się obracają wokół własnej osi.

Data: 2016-12-20 08:27:07
Autor: Marek
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
On 19.12.2016 14:17, J.F. wrote:
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:o38f8g$1m8s$1@gioia.aioe.org...
Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje

oprocz ESP ma tez TCS/ASR czy jak to sie tam nazywa, czy ta opcja za
doplata ?
(a to teraz tylko dodatkowy program w sterowniku ESP)

rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.

Masz tam jeszcze jakis automat ?

Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

Mam zwykly manual. Kola sie zatrzymuja i ESP wesolo sobie do mnie mruga.
Brakuje mi w aucie opcji wylaczenia ESP.


--
Marek
echo qavio.dsbvycom@kqamp.csq | tr  a-di-rs-ze-h a-z

Data: 2016-12-20 01:09:03
Autor: przemek.jedrzejczak
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
-- brakuje mi w aucie opcji wylaczenia ESP.

pewnie golas ... to samo bylo w Astrze i Zafirze, dopiero w wyzszych wersjach wyposazeniowych gdzie m.in byl dostepny przycisk Sport mozna bylo wylaczyc ESP, na forum Astry H powinien byc przewodnik jak dolozyc wylacznik ... P.

Data: 2016-12-20 10:17:23
Autor: yabba
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Użytkownik "Marek" <marras.zg@gmail.pl> napisał w wiadomości news:o3amga$gtc$1gioia.aioe.org...
On 19.12.2016 14:17, J.F. wrote:
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:o38f8g$1m8s$1@gioia.aioe.org...
Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje

oprocz ESP ma tez TCS/ASR czy jak to sie tam nazywa, czy ta opcja za
doplata ?
(a to teraz tylko dodatkowy program w sterowniku ESP)

rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy.

Masz tam jeszcze jakis automat ?

Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

Mam zwykly manual. Kola sie zatrzymuja i ESP wesolo sobie do mnie mruga.
Brakuje mi w aucie opcji wylaczenia ESP.



Oba przednie koła się zatrzymują, a silnik nadal się kręci przy włączonym biegu?

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2016-12-20 11:21:10
Autor: J.F.
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o3atft$rqa$1@gioia.aioe.org...
Oba przednie koła się zatrzymują, a silnik nadal się kręci przy
włączonym biegu?

Na 100% pewny nie jestem, chyba tak jest. Sprawdze jak przyjdzie zima.

Przy "zwyklym manualu" niemozliwe.

Jedyne co moze wylaczyc naped z silnika na kola to sprzeglo ... chyba, ze dorobili do niego dodatkowy silownik sterowany komputerem.

J.

Data: 2016-12-20 18:13:52
Autor: re
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim


Użytkownik "Marek"

....
Masz tam jeszcze jakis automat ?

Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

Mam zwykly manual. Kola sie zatrzymuja i ESP wesolo sobie do mnie mruga.
Brakuje mi w aucie opcji wylaczenia ESP.
-- -
Co to za samochód ?

Data: 2016-12-22 09:18:00
Autor: Marek
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
On 20.12.2016 18:13, re wrote:


UĹźytkownik "Marek"

...
Masz tam jeszcze jakis automat ?

Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga.

Mam zwykly manual. Kola sie zatrzymuja i ESP wesolo sobie do mnie mruga.
Brakuje mi w aucie opcji wylaczenia ESP.
-- -
Co to za samochĂłd ?
pisalem wyzej. meriva 2006.
dzis sie esp wlaczylo przy ruszaniu spod swiatel. Bylo tak: uslizg kol z prawej strony, przychamowanie lewej i samochod prawie sie zatrzymal.

--
Marek
echo qavio.dsbvycom@kqamp.csq | tr  a-di-rs-ze-h a-z

Data: 2016-12-22 03:26:08
Autor: przemek.jedrzejczak
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=604430

wypnij wtyczke i zobacz czy ABS tez zniknie ... ESP nie mozna wylaczyc bo wg Opla srodek ciezkosci polozony jest za wysoko czyli np wywali sie na plecy przy tescie losia
http://www.biztok.pl/moto/najwieksze-wpadki-podczas-testu-losia_s13483

45s to chyba Meriva ?
https://www.youtube.com/watch?v=8eeGwoepK1o

P.

Data: 2016-12-22 22:10:02
Autor: Jarek
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

pisalem wyzej. meriva 2006.
dzis sie esp wlaczylo przy ruszaniu spod swiatel. Bylo tak: uslizg kol z prawej strony, przychamowanie lewej i samochod prawie sie zatrzymal.

To masz coś zwalone.
Jeśli poślizgnął się z prawej, to powinien przyHamować prawą, a nie lewą.

Data: 2016-12-20 09:50:59
Autor: Tomasz Pyra
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Dnia Mon, 19 Dec 2016 14:17:02 +0100, J.F. napisał(a):

Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o38f8g$1m8s$1@gioia.aioe.org...
Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje

oprocz ESP ma tez TCS/ASR czy jak to sie tam nazywa, czy ta opcja za doplata ?
(a to teraz tylko dodatkowy program w sterowniku ESP)

Chyba nie ma (nigdy nie było?) dostępnych aut z ESP, a bez ASR.
To raczej była ewolucja systemu od czasu kiedy ASR z elementów wykonawczych
miał tylko dodatkową przepustnicę do zmniejszania mocy silnika, do teraz
kiedy wszędzie pedał gazu jest elektroniczny, a system używa wszystkiego co
ma ESP do ograniczenia buksowania + jeszcze stabilności jazdy prosto.

Data: 2016-12-20 11:17:46
Autor: J.F.
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:43vgw5ka2x15$.pml3nijzivt3.dlg@40tude.net...
Dnia Mon, 19 Dec 2016 14:17:02 +0100, J.F. napisał(a):
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup
Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje

oprocz ESP ma tez TCS/ASR czy jak to sie tam nazywa, czy ta opcja za
doplata ?
(a to teraz tylko dodatkowy program w sterowniku ESP)

Chyba nie ma (nigdy nie było?) dostępnych aut z ESP, a bez ASR.

Jak pisalem - to tylko nieco inny program w sterowniku, bo caly hardware juz jest ... ale czemu nie zerznac klienta za dodatkowa opcje ?

To raczej była ewolucja systemu od czasu kiedy ASR z elementów wykonawczych
miał tylko dodatkową przepustnicę do zmniejszania mocy silnika, do teraz

Ale teraz ESP jest obowiazkowy, a za ASR mozna opcjonalnie i za doplata :-)

J.

Data: 2016-12-19 23:06:42
Autor: Tomasz Pyra
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim
Dnia Mon, 19 Dec 2016 09:03:46 +0100, Maciek napisał(a):

Czołem,

Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w
sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę?

To zależy co rozumiesz pod pomocne.
Można np. trzymać gaz do dechy, a samochód już sam na tyle będzie dozował
mocy (przejmując tak naprawdę kontrolę nad gazem), żeby koła nie buksowały.
A nawet w warunkach nierównej przyczepności między kołami napędzanymi może
za pomocą hamulca przyhamować to mniej przyczepne koło, powodując zgodnie z
zasadą działania dyferencjały przenieść moment obrotowy na to bardziej
przyczepne koło.

Natomiast nadal pozostają warunki w których buksowanie kół daje lepszy ciąg
niż niebuksowanie i taki system raczej tego nie zrozumie.

kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona