Data: 2016-12-19 09:03:46 | |
Autor: Maciek | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
Czołem, Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w sytuacji, gdy trzeba podjechać pod bardzo śliską górkę? Ja jestem wychowany na samochodach, w którym po prostu operuje się gazem i sprzęgłem, a w ekstremalnych przypadkach i autem FWD pokonuje górkę na wstecznym. Tak się składa, że nikt z rodziny ani znajomych nie ma nowoczesnego auta z napędem na jedną oś i *zaawansowanymi* systemami kontroli trakcji, przyczepności, buksowania 8-] itp. Dlatego nie mogę po prostu zrobić próby. -- //\/\aciek docktor(a)poczta.onet.pl |
|
Data: 2016-12-19 09:54:09 | |
Autor: Artur Miller | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
W dniu 2016-12-19 o 09:03, Maciek pisze:
a da się podjechać pod "bardzo śliską"? :) a. |
|
Data: 2016-12-19 11:10:05 | |
Autor: Maciek | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
Dnia Mon, 19 Dec 2016 09:54:09 +0100, Artur Miller napisał(a):
a da się podjechać pod "bardzo śliską"? :) Ha, no coż - czasem jest tak, że np. przodem nijak, a tyłem jakoś idzie. Albo auto jest na granicy utrzymania przyczepności i tylko kierowca dobrze znający warunki i dany samochó wjedzie. -- //\/\aciek docktor(a)poczta.onet.pl |
|
Data: 2016-12-19 12:34:35 | |
Autor: J.F. | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
Użytkownik "Maciek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:iqtgpt0et6bh.1f3s7jm02r3tc.dlg@40tude.net...
Kto wie, na ile pomocne są wszystkie "systemy wspomagające jazdę" w IMO - troche daja. Raz widzialem w akcji ... w sytuacji, gdy przewidujac trudnosci przy wyjezdzie zaparkowalem z po drugiej stronie, zeby przy ruszaniu miec "z gorki", auto z przeciwka po prostu ruszylo. Ale moze przecenilem sytuacje, moze mial lepsze opony. Ta kontrola trakcji w aucie z napedem na jedna os to pomaga glownie, gdy z jednej strony masz lod. Wtedy jedno kolo sie slizga, a drugie nie ciagnie i TCS/ASR moze troche pomoc. Bardziej zaawansowane systemy wymagaja napedu na 4 kola, a to jednak inna klasa. Ale tu faktycznia malo zaawansowany system moze popsuc trakcje takiej "terenowki". J. |
|
Data: 2016-12-19 14:17:02 | |
Autor: J.F. | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o38f8g$1m8s$1@gioia.aioe.org...
Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje oprocz ESP ma tez TCS/ASR czy jak to sie tam nazywa, czy ta opcja za doplata ? (a to teraz tylko dodatkowy program w sterowniku ESP) rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy. Masz tam jeszcze jakis automat ? Bo przy recznej skrzyni kola raczej stanac w miejscu nie moga. J. |
|
Data: 2016-12-19 15:09:57 | |
Autor: Axel | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
"J.F." wrote in message news:5857ddd4$0$15200$65785112news.neostrada.pl... Mam akurat do domu stromy podjazd. Auto z ESP (Opel Meriva) nie daje Vectra z ESP też nie dawała rady pod górkę na zbrylonym śniegu. Bez ESP wyjechałbym na buksujących kołach. Masz tam jeszcze jakis automat ? Powiedz to głośno, może je jakoś przekonasz i nie będą się zatrzymywały ;-P Samochód pod górkę zwalniał i zwalniał, aż się zaczynał zsuwać w dół tyłem... Natomiast ESP się kiedyś przydał, jak mi na mokrym zakręcie tyłem bujnęło na nierówności. Samochód sie wyprostował, zanim zdązyłem zareagować. -- Axel |
|
Data: 2016-12-19 16:34:28 | |
Autor: cef | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
W dniu 2016-12-19 o 14:17, J.F. pisze:
rady. Kola staja w miejscu i koniec jazdy. Ja nie mogą jak mogą? Stoją w miejscu w odniesieniu do drogi a jedynie się obracają wokół własnej osi. |
|
Data: 2016-12-20 08:27:07 | |
Autor: Marek | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
On 19.12.2016 14:17, J.F. wrote:
Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup Mam zwykly manual. Kola sie zatrzymuja i ESP wesolo sobie do mnie mruga. Brakuje mi w aucie opcji wylaczenia ESP. -- Marek echo qavio.dsbvycom@kqamp.csq | tr a-di-rs-ze-h a-z |
|
Data: 2016-12-20 01:09:03 | |
Autor: przemek.jedrzejczak | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
-- brakuje mi w aucie opcji wylaczenia ESP.
pewnie golas ... to samo bylo w Astrze i Zafirze, dopiero w wyzszych wersjach wyposazeniowych gdzie m.in byl dostepny przycisk Sport mozna bylo wylaczyc ESP, na forum Astry H powinien byc przewodnik jak dolozyc wylacznik ... P. |
|
Data: 2016-12-20 10:17:23 | |
Autor: yabba | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
Użytkownik "Marek" <marras.zg@gmail.pl> napisał w wiadomości news:o3amga$gtc$1gioia.aioe.org...
On 19.12.2016 14:17, J.F. wrote: Oba przednie koła się zatrzymują, a silnik nadal się kręci przy włączonym biegu? -- Pozdrawiam, yabba |
|
Data: 2016-12-20 11:21:10 | |
Autor: J.F. | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o3atft$rqa$1@gioia.aioe.org...
Oba przednie koła się zatrzymują, a silnik nadal się kręci przy Przy "zwyklym manualu" niemozliwe. Jedyne co moze wylaczyc naped z silnika na kola to sprzeglo ... chyba, ze dorobili do niego dodatkowy silownik sterowany komputerem. J. |
|
Data: 2016-12-20 18:13:52 | |
Autor: re | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
Użytkownik "Marek" .... Masz tam jeszcze jakis automat ? Mam zwykly manual. Kola sie zatrzymuja i ESP wesolo sobie do mnie mruga. Brakuje mi w aucie opcji wylaczenia ESP. -- - Co to za samochód ? |
|
Data: 2016-12-22 09:18:00 | |
Autor: Marek | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
On 20.12.2016 18:13, re wrote:
pisalem wyzej. meriva 2006. dzis sie esp wlaczylo przy ruszaniu spod swiatel. Bylo tak: uslizg kol z prawej strony, przychamowanie lewej i samochod prawie sie zatrzymal. -- Marek echo qavio.dsbvycom@kqamp.csq | tr a-di-rs-ze-h a-z |
|
Data: 2016-12-22 03:26:08 | |
Autor: przemek.jedrzejczak | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=604430
wypnij wtyczke i zobacz czy ABS tez zniknie ... ESP nie mozna wylaczyc bo wg Opla srodek ciezkosci polozony jest za wysoko czyli np wywali sie na plecy przy tescie losia http://www.biztok.pl/moto/najwieksze-wpadki-podczas-testu-losia_s13483 45s to chyba Meriva ? https://www.youtube.com/watch?v=8eeGwoepK1o P. |
|
Data: 2016-12-22 22:10:02 | |
Autor: Jarek | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
pisalem wyzej. meriva 2006. To masz coś zwalone. Jeśli poślizgnął się z prawej, to powinien przyHamować prawą, a nie lewą. |
|
Data: 2016-12-20 09:50:59 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
Dnia Mon, 19 Dec 2016 14:17:02 +0100, J.F. napisał(a):
Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:o38f8g$1m8s$1@gioia.aioe.org... Chyba nie ma (nigdy nie było?) dostępnych aut z ESP, a bez ASR. To raczej była ewolucja systemu od czasu kiedy ASR z elementów wykonawczych miał tylko dodatkową przepustnicę do zmniejszania mocy silnika, do teraz kiedy wszędzie pedał gazu jest elektroniczny, a system używa wszystkiego co ma ESP do ograniczenia buksowania + jeszcze stabilności jazdy prosto. |
|
Data: 2016-12-20 11:17:46 | |
Autor: J.F. | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:43vgw5ka2x15$.pml3nijzivt3.dlg@40tude.net...
Dnia Mon, 19 Dec 2016 14:17:02 +0100, J.F. napisał(a): Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup Chyba nie ma (nigdy nie było?) dostępnych aut z ESP, a bez ASR. Jak pisalem - to tylko nieco inny program w sterowniku, bo caly hardware juz jest ... ale czemu nie zerznac klienta za dodatkowa opcje ? To raczej była ewolucja systemu od czasu kiedy ASR z elementów wykonawczych Ale teraz ESP jest obowiazkowy, a za ASR mozna opcjonalnie i za doplata :-) J. |
|
Data: 2016-12-19 23:06:42 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
kontrola trakcji itp a podjazdy po śliskim | |
Dnia Mon, 19 Dec 2016 09:03:46 +0100, Maciek napisał(a):
Czołem, To zależy co rozumiesz pod pomocne. Można np. trzymać gaz do dechy, a samochód już sam na tyle będzie dozował mocy (przejmując tak naprawdę kontrolę nad gazem), żeby koła nie buksowały. A nawet w warunkach nierównej przyczepności między kołami napędzanymi może za pomocą hamulca przyhamować to mniej przyczepne koło, powodując zgodnie z zasadą działania dyferencjały przenieść moment obrotowy na to bardziej przyczepne koło. Natomiast nadal pozostają warunki w których buksowanie kół daje lepszy ciąg niż niebuksowanie i taki system raczej tego nie zrozumie. |