konwersja szosa -> przełajówka (gravel?)

Data: 2021-01-16 19:56:50
Autor: JaceK
konwersja szosa -> przełajówka (gravel?)
Czy ktoś z Państwa praktykował przekonwertowanie klasycznego roweru szosowego na rower przełajowy lub rower typu gravel? Z jakimi kłopotami w temacie kompatybilności/wygody trzeba się liczyć? Jak jest z geometrią po takiej zmianie?

JaceK

Data: 2021-01-16 22:51:43
Autor: ToMasz
W dniu 16.01.2021 o 19:56, JaceK pisze:
[...]

ja przerabiam wszelkie rowery na wszelkie typy. ale chyba cianki bolek jestem, bo na geometrii się nie znam. tzn, wiem co to jest kąt widelca, itp, ale jak juz wspomniałem, w ślepym teście nie mam szans odgadnąć jaki jest albo jaki powinien byc kąt, albo ile cm przed moją dupą powina sie znaleźć  oś mechanizmu korbowego.
Co do samych przeróbek - hamulce. o ile masz pivoty, i chcesz je mieć, - będzie dobrze. jeśli masz calipery i rame na cieniutkie opony - zapomnij o przeróbkach.

ToMasz

Data: 2021-01-17 21:27:58
Autor: Jan Cytawa
ToMasz pisze:
[...]

Moj stary jaguar jest szosowką, trekingiem lub gravelem w zależności od tego w jakim terenie jezdze. Opony się mieszczą nawet 40-ki, co do hamulcow to reczywiscie mocne nie sa ale po niezbyt trudnym terenie daje rade jechac.

Jan Cytawa

Data: 2021-01-17 21:40:18
Autor: PeJot
W dniu 2021-01-17 o 21:27, Jan Cytawa pisze:

Moj stary jaguar jest szosowką, trekingiem lub gravelem w zależności od tego w jakim terenie jezdze.

Moje 2 Jaguary poległy właśnie od jazdy nie na szosie. W obydwu przypadkach strzeliła rama.

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

Data: 2021-01-18 17:41:55
Autor: ąćęłńóśźż
konwersja szosa -> przełajówka (gravel?)
Ale na obręczach o mniejszej niż oryginalna średnicy?
Bo częściej brakuje po promieniu, niż na szerokość.

-- -- -

Data: 2021-01-19 14:46:46
Autor: Jan Cytawa
W dniu 2021-01-18 o 17:41, ąćęłńóśźż pisze:
Ale na obręczach o mniejszej niż oryginalna średnicy?
Bo częściej brakuje po promieniu, niż na szerokość.

Obrecze mam 622 o szerokości wiekszej niz wyscigowe cos ok. 25 mm

Jan Cytawa

Data: 2021-01-19 09:59:10
Autor: Bogumił
wtorek, 19 stycznia 2021 o 14:46:50 UTC+1 Jan Cytawa napisał(a):
> [...]
Obrecze mam 622 o szerokości wiekszej niz wyscigowe cos ok. 25 mm Jan Cytawa
To 622 to średnica montażowa opony czyli wielkość obręczy. 27,5 to 584 mm
26 to 559mm
ale już na przykład stare polskie 27 1 1/4 to 630mm :) są jeszcze standardy wózkowe 635 mm :)
Modne w gravelach jest 27.5 właśnie z grubszą oponą. Wszystko zależy na co pozwala rama.

Data: 2021-01-20 09:46:07
Autor: ąćęłńóśźż
konwersja szosa -> przełajówka (gravel?)
Nadziałem się kupując Schwalbe Winter 16'' (kolce), które okazały się znacznie większej średnicy niż 16'' w rowerku dzieciaka.

-- -- -
na przykład stare polskie 27x1 1/4 to 630mm
są jeszcze standardy wózkowe 635 mm

Data: 2021-01-20 03:52:20
Autor: Bogumił
środa, 20 stycznia 2021 o 09:46:10 UTC+1 ąćęłńóśźż napisał(a):
Nadziałem się kupując Schwalbe Winter 16'' (kolce), które okazały się znacznie większej średnicy niż 16'' w rowerku dzieciaka. -- -- - > na przykład stare polskie 27x1 1/4 to 630mm
> są jeszcze standardy wózkowe 635 mm
Dlatego nigdy się nie kupuje opony na cale :) Po to jest ETRTO, choć to i tak mało bo przecież nie opisuje się tak dokładnie wysokości opony i bieżnika jak w samochodach. Conti np jest zwykle szersze niż w opisie dlatego ludzie mający aero mają problemy z nimi. :)

Data: 2021-01-21 04:36:31
Autor: Olivander
konwersja szosa -> przełajówka (gravel?)
cale są do dętek only

Data: 2021-01-20 14:22:23
Autor: ąćęłńóśźż
konwersja szosa -> przełajówka (gravel?)
Z tamtymi 16'' zorientowałem się, gdy przyszły ;-)
Ale po moim zwrocie z opisem przyczyny sklep zdaje się zmienił opis na stronie z 16'' na 16''-18''.

Z kolejnymi Schwalbe Winter Plus (też kolce, 4 rzędy) 20x2.15'' również przygoda, bo nie zmieściły się na... wysokość (po promieniu - na szerokość by weszły, choć wkładanie takiego tylnego koła w przerzutkę trudne), poprzeczka ramy przy dolnym tylnym widelcu zahaczała o szczyt bieżnika, nawet specjalnie tamtejszą śrubę mocowania błotnika odkręcałem.
Wymieniłem na 20x1.60'' (dopiero przyszły i jeszcze nie próbowałem założyć do dziecięcego 20'').
W tych 20'' już starannie sprawdzałem ERTRO obręczy.

-- -- -

Data: 2021-01-26 08:53:09
Autor: ąćęłńóśźż
konwersja szosa -> przełajówka (gravel?)
C.d.:

Opony 20x1.60'' WinterPlus (cztery rzędy kolców) pięknie weszły do dziecięcego Islabikes Beinn.
Zapasu odległości do ramy jest tyle - i na szerokość i po promieniu - że nie mogę się nadziwić, jak mi tam nie zmieściły się 20x2.15'' :-o
Koło z oponą 2.15'' za nic nie chciało wskoczyć na swoje miejsce w tylnych widełkach, był problem z nałożeniem łańcucha na wielotryb, trzeba było wchodzić kołem nieco po skosie i to blokowało oponę o tylne widełki ramy.
Ale teraz już wiem, jak zapewne dałoby się założyć tamte szersze opony.
Trzeba: zdjąć łańcuch -> odciągając tylną przerzutkę (samą już bez łańcucha) założyć koło -> przewlec od nowa łańcuch.
Czyli spinka, ewentualnie rozkuwanie / zakuwanie.
Do tego przy 2.15'' zdejmowanie klocków z V-brake'ów (przy 1.60'' udało się wpasować koło bez zdejmowania klocków).
Duuużo roboty, no ale czego się nie zrobi dla dziecka ;-)
Tyle że te szersze opony odesłałem, więc nie wypróbuję nowej teorii.
Ale metoda ze zdejmowaniem łańcucha celem założenia koła może być uniwersalna także dla dorosłych rowerów, gdy szeroka opona mieści się w ramie co do ułamków milimetra.

BTW Schwalbe Winter to najtrudniejsze jak dla mnie opony do zakładania (i czasem zdejmowania) - ciasno spasowane i sztywne, do tego kolce (trzeba uważać na czym stawiać, ubranie), przekładka z letnich zajęła mi chyba ze dwie godziny na czysto (im mniejsze koła tym trudniej idzie, fizyka i geometria).

-- -- -
Z kolejnymi Schwalbe Winter Plus 20x2.15'' również przygoda, bo nie zmieściły się na... wysokość, poprzeczka ramy przy dolnym tylnym widelcu zahaczała o szczyt bieżnika, nawet specjalnie tamtejszą śrubę mocowania błotnika odkręcałem.
Wymieniłem na 20x1.60''.

Data: 2021-01-26 18:51:54
Autor: Jacek G
W dniu 2021-01-26 o 08:53, ąćęłńóśźż pisze:
Do tego przy 2.15'' zdejmowanie klocków z V-brake'ów (przy 1.60'' udało się wpasować koło bez zdejmowania klocków).
Duuużo roboty, no ale czego się nie zrobi dla dziecka ;-)
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale czy nie łatwiej byłoby przeprowadzić zakładanie koła z nienapompowaną oponą i napompować po założeniu?
--
Jacek G.

Data: 2021-01-27 09:48:16
Autor: ąćęłńóśźż
konwersja szosa -> przełajówka (gravel?)
Kombinowałem, ale tak się nie dało.
Winter Plus jest bardzo gruba i sztywna, spuszczenie powietrza niewiele zmienia.
Ewidentnie tylna przerzutka i łańcuch przeszkadzały.
Zapewne dlatego, że to rower dziecięcy o innej geometrii niż dorosły, m.in. krótszy łańcuch i dość krótki wózek tylnej przerzutki zostawiające mało luzu łańcucha.
Choć chyba nie wpadłem na pomysł zdjęcia łańcucha z przedniej zębatki, wcześniej zrezygnowałem z wpychania na siłę (i robienia tego, w tym rozkręcanie klocków hamulcowych 2-4 x w roku przez kilka lat ;))

-- -- -
czy nie łatwiej byłoby przeprowadzić zakładanie koła z nienapompowaną oponą i napompować po założeniu?

Data: 2021-01-17 00:27:25
Autor: Bogumił
niedziela, 17 stycznia 2021 o 08:32:54 UTC+1 PeJot napisał(a):
W dniu 2021-01-16 o 19:56, JaceK pisze:
> Czy ktoś z Państwa praktykował przekonwertowanie klasycznego roweru > szosowego na rower przełajowy lub rower typu gravel? Z jakimi kłopotami > w temacie kompatybilności/wygody trzeba się liczyć? Jak jest z geometrią > po takiej zmianie?
Nie odważył bym się na taką konwersję. Szosa jest zbyt delikatna i wcześniej czy później skończy się np. pękniętą ramą, połamanym widelcem albo kołami w 8. W drugą stronę, tzn. gravel - szosa już lepiej. -- P. Jankisz Sygnaturka zastępcza

Taka konwersja wyglądałaby pokracznie.
1 Problem to szerokość opon jaką włożysz. Przełaj 35mm gravel 35+
2 Hamulce. Szosowe szczeki nie będą tak efektywne.
3 Podniesienie pozycji z patrzącej na oś koła na patrząca przed siebie. W sensie pochylenia się na rowerze.
Zwykle robi się kątem główki i jej wysokością.. Rasowe gravele mają kąt główki pożyczony z MTB.
Gravela właśnie budowanym z ramy MTB wzbogacając barankiem.

Data: 2021-02-02 11:12:48
Autor: bans
konwersja szosa -> przełajówka (gravel?)
niedziela, 17 stycznia 2021 o 09:27:26 UTC+1 Bogumił napisał(a):

 Przełaj 35mm gravel 35+

OT, ale skończcie z tym teoretyzowaniem i  bajkami że do przełajówki nie można włożyć szerszych opon.  Mam Ridleya X-Ride, to jest wręcz wzorcowa przełajówka - bez problemu wkładam opony o zmierzonej (!) szerokości 41mm.

--
bans
http://rowerigory.pl

Data: 2021-01-19 07:13:57
Autor: Velominati
[...]

Co rozumiesz przez "klasyczny" rower szosowy?

Tu masz przykład, że się da: https://www.youtube.com/watch?v=KHXYN1JH8Oc

Problemy: hamulce i koła. Oba do rozwiązania przez montaż nowych.

Oczywiście taki rower nie będzie się nadawał do agresywnej jazdy, bo starsza rama może nie wytrzymać, więc tylko rekreacyjna jazda.

--
TCR Pro Team, TCX Pro 1, TCX SLR 2

konwersja szosa -> przełajówka (gravel?)