koszt uzyskania przychodu - limit roczny czy m-czny?

Data: 2010-03-03 23:46:15
Autor: badzio
koszt uzyskania przychodu - limit roczny czy m-czny?
Witam,

jak to jest z gornym limitem kosztu uzyskania przychodu? Liczy sie on
w skali roku czy w skali m-ca? Wiem ze rocznie wynosi on 1335 w
przypadku (lub cos powyzej 1600 jesli pracownik dojezdza do innej
miejscowosci niz jest zameldowany). Slyszalem tez o m-cznym limicie,
111zl (dla 'normalncyh' kosztow). Alee ten m-czny limit ma jakies
umocowanie prawne czy wynika z podzielenia 1335zl przez 12m-cy?
Przyklad - pracownik ma pensje w wysokosci 2000 zl brutto, ale przez 9-
mcy byl na urlopie (kolejno) macierzynskim, wypoczynkowym i
wychowawczym (darmowym). Wg pracodawcy przy wynagrodzeniu za urlopy
macierzynski/wypoczynkowy nie uwzglednia sie kosztu uzyskania
przychodu (czyli do podstawy opodatkowania bierze sie 100% a nie 80%
pensji). Ale przez 3m-ce byla wyplacana 'normalna' pensja z
uwzglednieniem kosztow uzyskania przychodu. Wiec jakie sa koszty z
tych 3m-cy? Wg mnie to: 20% * 2000zl = 400zl m-cznie. Przez 3m-ce daje
to 1200zl, co miesci sie w limicie rocznym 1335zl. Ale z drugiej
strony koszt m-czny 400zl jest wiekszy niz wspomniany limit 111zl.
Zatem moje pytanie - obowiazuje i roczny i m-czny limit czy tez tylko
roczny czy tez tylko m-czny?
Z gory dzieki za info

Data: 2010-03-04 09:47:50
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 3 Mar 2010, badzio wrote:

[...]

  Tu masz podstawę prawn±, przełóż sobie na polski:
+++
2. Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku
  służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego
  stosunku pracy oraz pracy nakładczej:

       1) wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie,
  a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł, w przypadku
  gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego
  stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego
  stosunku pracy oraz pracy nakładczej,

       2) nie mogą przekroczyć łącznie 2.002 zł 05 gr
  za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje
  przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego
  stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego
  stosunku pracy oraz pracy nakładczej,

       3) wynoszą 139 zł 06 gr miesięcznie, a za rok
  podatkowy łącznie nie więcej niż 1.668 zł 72 gr,
  w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania
  podatnika jest położone poza miejscowością, w której
  znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje
  dodatku za rozłąkę,

       4) nie mogą przekroczyć łącznie 2.502 zł 56 gr
  za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje
  przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego
  stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego
  stosunku pracy oraz pracy nakładczej, a miejsce
  stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest
  położone poza miejscowością, w której znajduje się
  zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.
-- -

[...]

<grek mode>
  Te urlopy nie wynikaj± ze stosunku pracy?
<\grek mode>

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-04 01:27:00
Autor: badzio
On 4 Mar, 09:47, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
[...]

Czyli jednak limity sa zarowno roczne jak i miesieczne. Bez sensu

> [...]
> przychodu

<grek mode>
  Te urlopy nie wynikaj± ze stosunku pracy?

Nie rozumiem tagu <grek mode> ale te urlopy wynikaja ze stosunku
pracy. Czy tez inaczej - moga wynikac z czegos innego? Zona urodzila
dziecko, poszla na macierzynski, pozniej wziela ponad 2m-ce urlopu
wypoczynkowego (zalegly oraz biezacy). Obydwa urlopy byly platne ale
pracodawca podczas wyplacania pensji nie uwzglednial kosztow,
tlumaczac ze za urlop wypoczynkowy oraz macierzynski koszty nie
przysluguja. Zreszta, pytalem juz o to na grupie i nie uzyskalem
odpoweidzi.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-04 10:40:04
Autor: SDD
koszt uzyskania przychodu - limit roczny czy m-czny?

Użytkownik "badzio" <badzio@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:3624a564-1646-4557-9681-d8a796c8aa84c16g2000yqd.googlegroups.com...

Nie rozumiem tagu <grek mode> ale te urlopy wynikaja ze stosunku
pracy. Czy tez inaczej - moga wynikac z czegos innego?

Wiec wlasnie, zadawanie retorycznych pytan wymaga "udawania greka".
Stad wlasnie ow tag z greckim trybem :)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-03-04 12:14:56
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 4 Mar 2010, badzio wrote:

Czyli jednak limity sa zarowno roczne jak i miesieczne. Bez sensu

  Zauważ, że suma miesięcznych może przekraczać roczny.
  No chyba że masz na my¶li iż *to* jest bez sensu.

[...]

  Z wersji "wyj¶ć na głupka jak nie zostanę zrozumiany", "spostponować
pracodawcę a nuż się obrazi" tudzież "udać greka", celowo z małej
litery, możesz wydedukować co wybrałem :D

  KUP jest "ze stosunku pracy" (sprawdĽ w cytacie), a *NIE*
"z okazji przychodzenia do pracy".

pracodawca podczas wyplacania pensji nie uwzglednial kosztow,
tlumaczac ze za urlop wypoczynkowy oraz macierzynski koszty nie
przysluguja.

  Zapodaj jak± podstawę prawn± podał, bo może istnieć jaki¶
przepis o którym nie wiemy. W ustawie napisali co napisali
(a że *s±* interpretacje US rozbieżne z ustaw± i oparte
o bliżej nie wiadomo co, to też wiemy).

Zreszta, pytalem juz o to na grupie i nie uzyskalem odpoweidzi.

  Wrzuć wa¶ć link (do pytania).

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-04 03:46:08
Autor: badzio
On 4 Mar, 12:14, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
On Thu, 4 Mar 2010, badzio wrote:
> Czyli jednak limity sa zarowno roczne jak i miesieczne. Bez sensu

  Zauważ, że suma miesięcznych może przekraczać roczny.
  No chyba że masz na my¶li iż *to* jest bez sensu.

Nie, bez sensu jest dla mnie to ze jest limit m-czny. Roczny bym
zrozumial ale i taki i taki? Poza tym, suma limitow miesieczncyh daje
wlasnie limit roczny (111,25 * 12 = 1335)

> [...]

pracodawcę a nuż się obrazi" tudzież "udać greka", celowo z małej
litery, możesz wydedukować co wybrałem :D

Aha, rozumiem :)

> [...]

przepis o którym nie wiemy. W ustawie napisali co napisali
(a że *s±* interpretacje US rozbieżne z ustaw± i oparte

Generalnie nie podali podstawy prawnej, powiedzieli tylko ze podczas
urlopu wypoczynkowego/macierzynskiego pracownik nie swiadczy pracy
wiec nie ponosi kosztow z tym zwiazanych (co na chlopski rozum moze
miec sens)

http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/browse_frm/thread/8626780ec0b41f0a#

Data: 2010-03-04 12:57:27
Autor: jureq
Dnia Thu, 04 Mar 2010 03:46:08 -0800, badzio napisał(a):

[...]

Jak poszukasz w sieci, to wszyscy maja zdanie odmienne:

http://zus-i-place.wip.pl/swiadczenia-urlopowe-i-ekwiwalent-za-urlop/wynagrodzenie-urlopowe-skladki-i-podatki,0,267613,0,209794,0.html

http://ksiegowosc.infor.pl/zus-kadry/urlopy/53973,Czy-naliczyc-koszty-uzyskania-przychodu-od-ekwiwalentu-za-urlop.html

http://www.podatki.egospodarka.pl/41628,Ekwiwalent-za-urlop-a-zryczaltowane-koszty-pracownicze,1,65,1.html

http://samorzad.infor.pl/organizacja/sprawy-pracownicze/97751,Urlop-dla-poratowania-zdrowia-a-koszty-uzyskania-przychodu.html

Data: 2010-03-04 16:24:09
Autor: Gotfryd Smolik news
koszt uzyskania przychodu - limit roczny czy m-czny?
On Thu, 4 Mar 2010, badzio wrote:

Nie, bez sensu jest dla mnie to ze jest limit m-czny. Roczny bym
zrozumial ale i taki i taki?

  Kto¶ np zarabia 5 miesięcy. Albo dwa tygodnie.
  Dlaczego ma mieć roczny "bonus" do podatku, skoro kosztów taka
praca spowoduje mało?

Poza tym, suma limitow miesieczncyh daje
wlasnie limit roczny (111,25 * 12 = 1335)

  Tylko w częstych rzadkich przypadkach ;)
  Znaczy przypadkach które stanowi± bardzo istotn± większo¶ć
ilo¶ci zdarzeń, ale tylko mał± czę¶c kombinacji zdarzeń
możliwych jak kto¶ się przenosi/przeprowadza.

[...]

[...]
[...]

  Ale koszty *nie s±* powi±zane z *prac±*, powi±zane s± z *wynagrodzeniem
pochodz±cym ze stosunku pracy*.
  Z tym że kto¶ pieni±dze dostaje za to, że ma podpisan± umowę o pracę,
a niekoniecznie z tym że przychodzi do pracy albo nie :D

  Tego zreszt± tyczyła moja uwaga nt. "nie wiadomo sk±d wziętych"
pozytywnych (!) dla podatników interpretacji US, dotyczacych przypadków
kiedy pracownik pracuje, a nie dostaje wynagrodzenia w danym miesi±cu.
  Dajmy na to: zmienia pracę z płatnej "z góry" na płatn± "z dołu".
  B±dĽ pracodawca płaci któr±¶ pensję "z po¶lizgiem".
  Albo cos podobnego.
  Ustawa nie przewiduje wtedy "kosztów z okazji chodzenia do pracy"!

http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/browse_frm/thread/8626780ec0b41f0a#

  Pytanie sugeruje, że mogło Ci chodzić o to czy koszty s± podwyższone,
a do tego się nie wtykam :D
(acz przyznaję, że 1. czę¶ć pytania jest wprost o koszty)
  Co do googlania to jureq już Cię zasypał linkami :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-03-04 13:18:13
Autor: witek
badzio wrote:

Czyli jednak limity sa zarowno roczne jak i miesieczne. Bez sensu

bardzo z sensem.

miesieczne sa dla jedne pracy (w lub po za miescowoscia)

roczne sa dla dwoch lub wiecej jednoczesnych prac.

te roczne limity sa mniejsze niz 2 x  12 x miesieczne, ale wieksze niz pojedyncze koszty

w ten sposob, ktos kto dorabial przez klika miesiecy moze dodac koszty z obu zakladow i sie zmiescic w rocznym limicie.
Dopiero ktos kto pracowal przez prawie caly rok, ma koszty przyciete przez limit.

koszt uzyskania przychodu - limit roczny czy m-czny?