Data: 2011-06-15 12:19:06 | |
Autor: kesser | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
Witam
Nie wiem gdzie zapytać bo temat jest dość rozległy. Mam auto z polskiego salonu, które poprzedni właściciel kupił i zarejestrował jako ciężarowo-osobowy z kratką. Salon przerobił auto i dołożył kratkę na zasadzie rozpórki. Auto przechodziło kolejne przeglądy. Gdy kupiłem auto parę lat temu zmieniły się przepisy i nie można było robić odliczeń VAT bo auto nie spełniało jakichś nowych sposobów liczenia itd. Auto użytkuję jako osoba prywatna. Dowiedziałem się, że nie mogę jeździć bez kratki bo auto jest ciężarowo-osobowe i zmiana tego stanu rzeczy wymaga dodatkowego przeglądu i kosztu ok. 400 pln. Dziś na przeglądzie (auto ma 11 lat) dowiedziałem się, że kratka w moim samochodzie jest nie zgodna z przepisami!!! Powinna być zamontowana na stałe i coś tam jeszcze. Wg. mnie to jest próba działania prawa wstecz. Być może gość od przeglądu jest w błędzie ale wolę się upewnić. Czy mogą mi grozić jakieś konsekwencje z tego tytułu i czy w ogóle ktokolwiek ma prawo żądać ode mnie zmian w aucie skoro wcześniej spełniał wymogi prawne? |
|
Data: 2011-06-15 21:30:50 | |
Autor: Robert Tomasik | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
Użytkownik "kesser" <dkesselring@gmail.com> napisał w wiadomości news:c4a1b7f2-7ad0-47e9-9c45-0e06eac04191m24g2000yqc.googlegroups.com...
Czy mogą mi grozić jakieś konsekwencje z tego tytułu i czy w ogóle Tobie? Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego do czasu doprowadzenia pojazdu do stanu zgodnego z prawem. Ale to stosunkowo niewielki problem. Zarzut przestępstwa poświadczenia nieprawdy grozi wszystkim poprzednim diagnostom, którzy poświadczali, że ten samochód jest sprawny. Przy czym z drugiej strony otwartą kwestią pozostaje, co to znaczy "zamontowane na stale". Śruby, to już na stałe, czy jeszcze nie? |
|
Data: 2011-06-16 01:41:15 | |
Autor: BartekK | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
W dniu 2011-06-15 21:30, Robert Tomasik pisze:
UĹźytkownik "kesser" <dkesselring@gmail.com> napisaĹ w wiadomoĹciWitamy w kraju absurdĂłw, gdzie obywatel jest zmuszony robiÄ absurdalne rzeczy, by nie wpakowaÄ siÄ w jeszcze bardziej absurdalne kĹopoty. Po pewnej nieprzypadkowej kontroli US w paru autach wspĂłĹpracujÄ cej firmy - kratki zostaĹy "przemontowane" (oczywiĹcie w odpowiedniej firmie i za odpowiedniÄ kasÄ) na wersjÄ "na staĹe" = na Ĺrubach zrywalnych, bo kontrola uznaĹa Ĺźe zwykĹe przykrÄcenie umoĹźliwia ich wykrÄcenie w kaĹźdej chwili, co oznacza Ĺźe auto nie byĹoby "ciÄĹźarowe" wiÄc i vat odliczony od jego zakupu + paliwa przez dwa lata byĹ nienaleĹźnie odliczony, wiÄc naleĹźy siÄ zapĹaciÄ ten vat + odsetki + kara (a wszystko razy kilka aut!). Firma zdecydowaĹa siÄ Ĺźe nawet przyspawajÄ te kratki, byle kontrola siÄ odczepiĹa. -- | BartĹomiej KuĹşniewski | sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 |
|
Data: 2011-06-15 22:17:36 | |
Autor: kesser | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
On 16 Cze, 01:41, BartekK <s...@NOSPAMdrut.org> wrote:
W dniu 2011-06-15 21:30, Robert Tomasik pisze:> Użytkownik "kesser" <dkesselr...@gmail.com> napisał w wiadomości U mnie sprawa jest o tyle absurdalna, że ja odliczeń VAT nie robię i nie robiłem. Auto od początku jest zarejestrowane na mnie personalnie i rozliczane w firmie jak auto prywatne. Dla mnie absurdem jest: 1. zmiana zasad odliczeń dla aut już zarejestrowanych 2. zmiana wymogów wobec kratki dla aut już zarejestrowanych A na końcu jest szary człowiek, który koszty powyższych dostaje na klatę. Wychodzi na to, że z własnego portfela muszę pokryć koszty przeglądu i przerejestrowania auta tylko dlatego, że się przepisy zmieniły. Dla mnie jest to szczególnie w przypadku pkt 2 działanie prawa wstecz. |
|
Data: 2011-06-16 07:45:27 | |
Autor: spp | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
W dniu 2011-06-16 07:17, kesser pisze:
U mnie sprawa jest o tyle absurdalna, że ja odliczeń VAT nie robię i A ja śmiem twierdzić że nie zachodzi żadna z powyższych okoliczności. :( Kratka 'na stałe' obowiązuje już bardzo długo - kilka lat bez wtpienia. Być może poprzedni właściciel 'załatwiał' sobie przedłużanie takiego wpisu w dowodzie mimo iż rozwiązanie nie spełniało przepisów. Teraz trafiłeś na bardziej rygorystycznego diagnostę stad problemy. -- spp |
|
Data: 2011-06-16 11:33:25 | |
Autor: Andrzej Kłos | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
spp pisze:
Kratka 'na stałe' obowiązuje już bardzo długo - kilka lat bez wtpienia. a nie jest tak, że obowiązuje homologacja producenta, która to w czasach zakupu auta (np. rok 1998) przyznana została - zgodnie z ówczesnymi przepisami - dla modelu, który kratki nawet nie miał, bo wtedy nie było takiego obowiązku? ad absurdu: czy wprowadzenie w r. 2011 obowiązku posiadania czerwonej lampki w telefonie stacjonarnym eliminuje z użytkowanie wcześniejsze egzemplarze posiadające "starą" homologację? andy_nek |
|
Data: 2011-06-16 16:25:06 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
On Thu, 16 Jun 2011, Andrzej Kłos wrote:
a nie jest tak, że obowiązuje homologacja producenta, która to w czasach zakupu auta (np. rok 1998) przyznana została - zgodnie z ówczesnymi przepisami - dla modelu, który kratki nawet nie miał, bo wtedy nie było takiego obowiązku? W czasach "1998" raczej o to chodziło, że dla celów podatkowych nie bazowano na homologacji, a na wpisie do dowodu rejestracyjnego (co szczegółowiej opisałem we wcześniejszym poście). Było to oczywiście sprzeczne z przepisem, ale "uchodziło". Płazem uchodziło ;) ad absurdu: czy wprowadzenie w r. 2011 obowiązku posiadania czerwonej lampki w telefonie stacjonarnym eliminuje z użytkowanie wcześniejsze egzemplarze posiadające "starą" homologację? To zależy, co ustawodawca zapisałby w przepisie. Pomijając rzecz jasna taki drobiazg, że musiałaby być homologacja. W przypadku o którym mowa dyskusja nie toczy się o to co jest wpisane do homologacji, a o to co jest wpisane do DR! pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2011-06-16 11:07:24 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
On Wed, 15 Jun 2011, kesser wrote:
U mnie sprawa jest o tyle absurdalna, że ja odliczeń VAT nie robię Ale: - nie chodzi u Ciebie o odliczenia VAT - chodziło o nie poprzednikom - i to oni naciągnęli przepisy. Dla mnie absurdem jest: Równie absurdalne jest podniesienie stawki VAT do 23%/25% Albo wręcz wprowadzenie VAT (przecież VAT kiedyś w .pl nie było!) 2. zmiana wymogów wobec kratki dla aut już zarejestrowanych Zawsze tak wychodzi :P Dla mnie jest to szczególnie w przypadku pkt 2 działanie prawa wstecz. Zgadzam się z spp - wcale nie. To jest skutek ZŁEGO PRAWA. Prawa, którego bardzo wielu obywateli nie przestrzega na zasadzie "jakoś to będzie", prawa które jest ZBYTECZNIE restrykcyjne a jego łamanie tolerowane zarówno przez obywateli jak i władze "bo wiadomo że nieżyciowe jest", prawa które można wyciągnąć wobec kogoś kto akura "podpadł" i mu tym prawem dokopać... pewnie dałoby się jeszcze co nieco dopisać. Żeby jasność była - z kratkami było tak, że przez wiele lat nikt nie ujawniał świadomości, jak bardzo przepisy są łamane. USy tolerowały odliczenia na podstawie wpisu do DR, była to bardzo powszechna praktyka. Trwała do momentu, aż któryś US poszedł z podatnikiem w spór przed NSA, który stwierdził rzecz oczywistą: przepisy nigdy nie pozwalały na odliczenie na podstawie wpisu do DR, wyłącznie homologacja się liczy. To nie przepisy działały wstecz! Przepisów jest: - za dużo - zbyt zagmatwanych co razm z uwagami wyżej prowadzi do poważnego naruszania art.2 Konstytucji. Włącznie z tym, że przez parę lat setki tysięcy obywateli i tysiące urzędników z pełnym przekonaniem co do "słuszności" łamało prawo. Ba, sądzę że istotna większość posłów którzy głosowali za ustawami z których wynika taki skutek postępowało bądź postępowałoby podobnie :> Ale nic na to nie poradzę :] Tym bardziej, że tzw. "zasady prawne" niejednokrotnie zmuszają do dopisywania dziwnych warunków, aby "poczucie sprawiedliwości" jakoś mogło przystawać do prawa. Przykład? - klasyka z ruchu drogowego, czyli przejeżdżanie ciągłej na drodze z pierwszeństwem (w okolicach skrzyżowań), jazda w sposób sprzeczny z sygnalizacją zamiaru itd (nie ma przepisów: "zmieniający pas ruchu w sposób sprzeczny z oznaczeniami zobowiazany jest ustąpić pierwszeństwa pozostałym uczestnikom ruchu" ani "jadący inaczej niż sygnalizuje zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu" - z zastrzeżeniem, że do tego drugiego podawano ostatnio [chyba na .samochody] istotne przeciw- wskazania, wprost nakazujące NIE patrzeć na migacze innych pojazdów :P) pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2011-06-16 17:14:45 | |
Autor: cef | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
kesser wrote:
U mnie sprawa jest o tyle absurdalna, że ja odliczeń VAT nie robię i Ee tam, a w tych rozliczeniach to co? Nie odliczasz VAT? Dla mnie absurdem jest: Wymogi się nie zmieniły. W końcu ten typ był homologowany. Jedynie auta gdzieś tak sprzed 1999 roku były "ciężarowe" tylko z wpisu do dowodu. |
|
Data: 2011-06-16 18:03:11 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
On Thu, 16 Jun 2011, cef wrote:
kesser wrote: Może nie wie, że od wydatków eksploatacyjnych może VAT odliczyć? (poza paliwem oczywiście) Pomijam, że niepotrzebnie nam pisze iż samochód nie jest państwowy ani komunalny, bo to zakładamy ;) (idzie o to, że samochód ujęty w EST firmy jest tak samo *prywatny* jak samochód posiadany osobiście i rozliczany kilometrówką :)) Wymogi się nie zmieniły. W końcu ten typ był homologowany. ....dodać trzeba: "traktowane bezprawnie". Bo przepis nie pozwalał :) (ale USy się nie zorientowały i powszechne "prawo powielaczowe" pozwalało). pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2011-06-16 20:28:42 | |
Autor: 'Tom N' | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1106161756550.3372quad>:
Pomijam, że niepotrzebnie nam pisze iż samochód nie jest państwowy Ejże, ja zakładam, że w ten sposób chciał poinformować, że /władza/ nie nałożyła na niego obowiązku świadczenia wg. Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 itd... ;-) -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] |
|
Data: 2011-06-17 12:36:09 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
On Thu, 16 Jun 2011, 'Tom N' wrote:
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1106161756550.3372quad>: Nie chce mi się sprawdzać o co chodzi, czy o "świadczenie Kulczyka" czyli obowiązek udostępniania (na wezwanie) służbowych samochodów wojsku? ;) ;-) :) pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2011-06-16 22:01:15 | |
Autor: Andrzej Kłos | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
Gotfryd Smolik news pisze:
On Thu, 16 Jun 2011, cef wrote: Wymogi się nie zmieniły. W końcu ten typ był homologowany. ...dodać trzeba: "traktowane bezprawnie". dla utrudnienia: - data pierwszej rejestracji 1998 - jest świadectwo homologacji na ciężarowy wydane w 1998 - nie ma kratki, bo w 1998 nie było wymogu posiadania kratki w ciężarowym - w DR wpisane: ciężarowy czy istnieje obowiązek zamontowania "kratki"? andy_nek |
|
Data: 2011-06-17 06:04:19 | |
Autor: spp | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
W dniu 2011-06-16 22:01, Andrzej Kłos pisze:
dla utrudnienia: Hmm, pewien jesteś że nie było wtedy wymogu kratki? Sam miałem dwa lata młodszy ciężarowy i kratka w nim jak najbardziej musiała być. -- spp |
|
Data: 2011-06-17 12:41:10 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
On Thu, 16 Jun 2011, Andrzej Kłos wrote:
dla utrudnienia: A w warunkach homologacji nie ma wymogu "trwałego oddzielenia przestrzeni ładunkowej"? Dziwne. Bo jeśli taki wymóg jest, świadectwo zostało wydane, to domniemuje się że kratka była. - nie ma kratki, bo w 1998 nie było wymogu posiadania kratki w ciężarowym W zdaniu wyżej powątpiewam w tę tezę :) czy istnieje obowiązek zamontowania "kratki"? Obstawiam że chodzi jednak o obowiązek *przywrócenia* kratki która gdzieś tam była (wpisana). Mogę się mylić, ale cecha "trwałego oddzielenia" nie jest jakimś nowym wynalazkiem w zakresie zaliczania samochodu do ciężarówek. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2011-06-18 12:40:20 | |
Autor: Andrzej Kłos | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
Gotfryd Smolik news pisze:
On Thu, 16 Jun 2011, Andrzej Kłos wrote: warunki homologacji wydawane są na podstawie aktualnie obowiązującego prawa :) w 1998 r. obowiązywało: OBWIESZCZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 23 grudnia 1996 r., w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów. Dziennik Ustaw nr 155 (1996) poz. 772 a już w 1999 (od 15.06) zaczęło obowiązywać: Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Dziennik Ustaw z 15 maja 1999 Nr 44 poz. 432 czytamy obydwa i... w tym z 1996 - obowiązującego w 1998 r. - nie ma nic o przegrodzie trwale odgradzającej przestrzeń ładunkową od części pasażerskiej, a w tym z 1999 już jest. czy istnieje obowiązek zamontowania "kratki"? i pytanie nadal aktualne: czy muszę dziś mieć przegrodę w takim samochodzie ciężarowym z homologacją wydaną w 1998 r. czy też nie ? andy_nek |
|
Data: 2011-06-18 15:08:46 | |
Autor: cef | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
Andrzej Kłos wrote:
i pytanie nadal aktualne: czy muszę dziś mieć przegrodę w takim Wg mnie nie musisz. Ale musisz coś innego: wydrukuj sobie tekst stosownego Rozporządzenia, dołącz ksero świadectwa homologacji, przygotuj sobie jakiś tekst "do straszenia" kwestionujących i dopiero wtedy jazda. Bo niestety będziesz musiał przy każdej okazji (przegląd, kontrola drogowa) edukować ludzi i mieć argumenty. |
|
Data: 2011-06-18 18:12:26 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
On Sat, 18 Jun 2011, Andrzej Kłos wrote:
warunki homologacji wydawane są na podstawie aktualnie obowiązującego prawa :)[...] [...]
Thx. No to z mojej strony co najwyżej dwa pomysły na dalsze szukanie (ja nie mam chęci :)) - czy gdzieś są "regulacje przejściowe" - czy pierwsze rozporządzenie utraciło moc z powodu uchylenia ustawy która je powoływała. Jeśli "nie" i "tak", to rzecz jasna obowiązuje tylko nowa ustawa (a wraz z nią nowe rozporządzenie). Ale nie mam pojęcia (szczególnie co z ew. przepisami przejściowymi). i pytanie nadal aktualne: czy muszę dziś mieć przegrodę w takim samochodzie ciężarowym z homologacją wydaną w 1998 r. czy też nie ? pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2011-06-18 22:02:39 | |
Autor: Wakeba | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
i pytanie nadal aktualne: czy muszę dziś mieć przegrodę w takim samochodzie ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262) § 8. 1. Kabina kierowcy oraz pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób wyposaża się w: 4. Wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób powinno odpowiadać następującym warunkom: 1) powinno być szczelne, jeżeli jest pomieszczeniem zamkniętym; 2) siedzenia powinny być przymocowane do nadwozia, również gdy są przesuwane, w sposób uniemożliwiający niezamierzone zmiany ich położenia; 3) górna część oparcia przednich siedzeń samochodu osobowego powinna być miękko wyściełana; przepisu nie stosuje się do samochodu terenowego; 4) tablica rozdzielcza powinna być przynajmniej u dołu zaokrąglona; 5) mechanizm do otwierania i zamykania dachu powinien być tak urządzony, aby nie działał samoczynnie, również w razie zderzenia; 6) powinno być wyposażone w wyjścia w postaci drzwi lub okien, co najmniej po jednym na każdą stronę pojazdu, umożliwiające w razie konieczności wyjście na zewnątrz; 7) w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 29 maja 1999 r.; xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Wakeba |
|
Data: 2011-06-22 07:53:21 | |
Autor: Andrzej Kłos | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
Wakeba pisze:
i pytanie nadal aktualne: czy muszę dziś mieć przegrodę w takim samochodzie ciężarowym z homologacją wydaną w 1998 r. czy też nie ? ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY § 8. 4. Wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób powinno odpowiadać następującym warunkom: 7) w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości; dzięki, czyli szukać należy w jak najnowszych przepisach :) swoją drogą ciekawe, jak interpretowano ten przepis między 1999 a 2003, czyli między kolejnymi rozporządzeniami, 1999 wprowadzono wymóg przegrody, 2003 doprecyzowano, że obowiązuje dla aut zarejestrowanych nie wcześniej niż 1999 - pewnie był niezły galimatias andy_nek |
|
Data: 2011-06-17 13:44:46 | |
Autor: cef | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
Andrzej Kłos wrote:
- data pierwszej rejestracji 1998 Jeśli jest tak jak piszesz, to nie ma obowiązku. Tak jak w b. starych samochodach nie było pasów z tyłu czy czegoś tam co było wymagane potem i tak były homologowane i nie było obowiązku przeróbek w tych pojazdach, jeśli taki typ pojazdu był homologowany. Jeśli zmieniają sie przepisy, to kolejne produkowane modele muszą spełniać wymagania. |
|
Data: 2011-06-18 15:55:50 | |
Autor: Adam | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
W dniu 2011-06-17 13:44, cef pisze:
Andrzej Kłos wrote: Może trochę nie na temat, ale "żółte" żarówki w światłach mijania i przeciwmgielnych trzeba wymieniać :( I to nawet w autach, które były produkowane _wyłącznie_ z "żółtymi" żarówkami. -- Pozdrawiam. Adam. |
|
Data: 2011-06-18 16:45:29 | |
Autor: poreba | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
Dnia Thu, 16 Jun 2011 18:03:11 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):
Wiem, że pytanie beznadziejnie naiwne, jednakże dlaczego piekarz możeMoże nie wie, że od wydatków eksploatacyjnych może VAT odliczyć?ja odliczeń VAT nie robię i nie robiłem.Ee tam, a w tych rozliczeniach to co? Nie odliczasz VAT? wliczyć w koszty d.g. to co zapłacił za mąkę, wat może sobie odliczyć. W przypadku auta, którym mąkę przywióżł (z poprawką na ST i amortyzację) i paliwa do tegoż auta już państwo ma inne zdanie? -- pozdro poreba |
|
Data: 2011-06-18 18:15:37 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
kratka, i inne zmiany w prawie | |
On Sat, 18 Jun 2011, poreba wrote:
Wiem, że pytanie beznadziejnie naiwne, jednakże dlaczego piekarz może To jest pytanie do państwa :), nie do grupowiczów. No chyba że chodziło o odpowiedź: "tak, państwo ma innne zdanie" ;) Podwójnego opodatkowania jest więcej, choćby hotel (aczkolwiek ze stawką obniżoną, ale VAT nieodliczalny). pzdr, Gotfryd |
|